HOTARARE Nr.
112 din 2 septembrie 2010
pentru aprobarea Normei
privind instituirea unei scheme de ajutor de stat destinate facilitarii
accesului la finantare în actuala perioada de criza economica si financiara,
constând în garantii acordate IMM-urilor si întreprinderilor mari
(NI-GAR-09-II/0)
ACT EMIS DE:
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI,GARANTII SI ASIGURARI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 650 din 20 septembrie 2010
In baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare,
luând în analiză propunerea de
aprobare a Normei privind instituirea unei scheme de ajutor de stat destinate
facilitării accesului la finanţare în actuala perioadă de criză economică şi
financiară, constând în garanţii acordate IMM-urilor şi întreprinderilor mari
(NI-GAR-09-II/0), şi ţinând seama de:
- Legea nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A.,
republicată;
- Nota de aprobare nr. 552 din 6 august 2010, întocmită
de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
- discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din
data de 2 septembrie 2010 de către membrii Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări, întrunit în plenul şedinţei din ziua de 2 septembrie 2010, hotărăşte:
Articol unic. - Se aprobă Norma privind instituirea
unei scheme de ajutor de stat destinate facilitării accesului la finanţare în
actuala perioadă de criză economică şi financiară, constând în garanţii acordate IMM-urilor şi întreprinderilor mari
(NI-GAR-09-II/0), conform anexei care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Preşedintele Comitetului Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări,
Bogdan Drăgoi
ANEXĂ
NORMĂ
privind instituirea
unei scheme de ajutor de stat destinate facilitării accesului la finanţare în actuala perioadă de criză
economică şi financiară, constând în garanţii acordate IMM-urilor şi întreprinderilor mari
(NI-GAR-09-II/0)
Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu
Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-lmport a
României EXIMBANK - S.A., republicată, Hotărârea Guvernului nr. 534/2007
privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale
Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi
reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca
de Export-Import a României EXIMBANK- S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare, Comunicarea Comisiei Europene
referitoare la Cadrul comunitar temporar pentru măsurile de ajutor de stat de
sprijinire a accesului la finanţare în contextul actualei crize financiare şi
economice, subcap. 4.3 „Ajutor sub formă de garanţii", şi cu deciziile Comisiei Europene C (2009) 4.501 din 5 iunie 2009 si C (2010) 5.418.
CAPITOLUL I
Obiectul normei
Art. 1. - Prezenta normă instituie o schemă
transparentă de ajutor de stat, prin care Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. (denumită în continuare EximBank) garantează, în numele şi
în contul statului, creditele bancare acordate întreprinderilor mici şi
mijlocii şi întreprinderilor mari pentru investiţii şi/sau pentru activitatea
curentă, valoarea garanţiei nedepăşind 90% din valoarea creditului pe întreaga
durată de creditare.
Art. 2. - Schema de ajutor de stat este actul în baza
căruia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor definite
în mod general şi abstract, conform principiului stabilit în Regulamentul (CE)
nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de
aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 3. - Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul
acestei scheme se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene
referitoare la Cadrul comunitar temporar pentru măsurile de ajutor de stat de
sprijinire a accesului la finanţare în contextul actualei crize financiare şi
economice (versiunea consolidată)1, în scopul deblocării accesului la
finanţare al operatorilor economici şi asigurării continuităţii în desfăşurarea
activităţii acestora.
1 Publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 83 din 7 aprilie 2009.
Art. 4. -Autoritatea responsabilă de administrarea schemei de ajutor de stat este EximBank, în calitate de
furnizor de ajutor de stat.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 5. - In cadrul prezentei norme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) ajutor de stat -
orice măsură care îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 87 alin. (1) din
Tratatul CE;
b) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) - acele întreprinderi care au mai
puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră de afaceri anuală netă care nu
depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro, fie active totale care nu
depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
- în cadrul categoriei IMM, întreprindere mijlocie - întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi
realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro,
echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în
lei a 43 milioane euro;
- în cadrul categoriei IMM, întreprindere
mică - întreprinderea care are între 10 şi 49 de
salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţine active totale
de până la 10 milioane euro, echivalent în lei;
- în cadrul categoriei IMM, microîntreprindere - întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră
de afaceri anuală netă sau deţine active totale de până la 2 milioane euro,
echivalent în lei.
Calculul cifrei de afaceri şi al numărului de salariaţi
se face ţinând cont de statutul întreprinderii, respectiv întreprindere
autonomă, legată sau parteneră, astfel cum sunt acestea definite în Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat prevederile
anexei la Recomandarea CE din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) întreprinderi mari - întreprinderi care nu îndeplinesc
criteriile pentru a fi considerate IMM;
d) întreprindere în dificultate - în conformitate
cu art. 1 alin. (7) din Regulamentul (CE) nr. 800/2008
al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare
compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat
(exceptările în bloc), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
214 din 9 august 2008 (în cazul IMM-urilor), şi în conformitate cu pct. 2.1 din
Comunicarea Comisiei privind Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru
salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate2 (în cazul întreprinderilor mari), o
întreprindere este considerată în dificultate în
următoarele situaţii:
(i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată,
atunci când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social
şi a mai mult de un sfert din capital în ultimele 12 luni;
(ii) în cazul unei societăţi în
care cel puţin o parte din asociaţi răspund nelimitat de datoriile
întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul
propriu, aşa cum reiese din evidenţele contabile ale societăţii, şi când mai
mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în
decursul ultimelor 12 luni;
(iii) în cazul oricărei întreprinderi, indiferent de
forma juridică, care
întruneşte condiţiile prevăzute
de legislaţia naţională
pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţă. Chiar în cazul în
care niciuna dintre condiţiile prevăzute la pct. (i), (ii) sau (iii) nu este
îndeplinită, o întreprindere poate fi considerată în dificultate când prezintă
simptome precum: cifra de afaceri în scădere, înregistrează pierderi,
acumulează datorii, scade fluxul de numerar, cresc stocurile, există exces de
capacitate etc. Un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani de la înfiinţare nu
este considerat a fi în dificultate în această perioadă, cu excepţia cazului în
care îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct. (iii);
e) garanţie - angajament asumat de EximBank, materializat într-o scrisoare de
garanţie, conform căruia EximBank se angajează să plătească băncii finanţatoare
o parte din pierderea suportată ca urmare a producerii riscului de credit;
f) banca finanţatoare - banca comercială care acordă creditul de investiţii sau capital
de lucru operatorului economic.
CAPITOLUL III
Bugetul şi durata schemei
Art. 6. - Pentru facilitatea acordată conform schemei
de ajutor de stat instituite prin prezenta normă, EximBank acţionează în numele
şi în contul statului.
Art. 7. - (1) Fondul pentru garanţiile acordate conform
schemei are un cuantum total de 450 milioane lei până la finele anului 2010,
iar numărul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme este de 180. Bugetul total al schemei
pe perioada de implementare 2009-2010 este de 20,34 milioane lei, defalcat pe
ani astfel:
|
2009
|
2010
|
Fond pentru garanţii (milioane lei)
|
250
|
200
|
Ajutor de stat (milioane lei)
|
11,3
|
9,04
|
(2) Fondurile neutilizate în anul 2009 se reportează în
anul 2010.
Art. 8. - EximBank acordă garanţii la credite pentru
investiţii sau capital de lucru, conform prezentei scheme, până la data de 31
decembrie 2010. Reducerea primei de garantare se aplică pe o perioadă de 2 ani
de la data acordării garanţiei.
CAPITOLUL IV
Descrierea garanţiei
Art. 9. -In cadrul schemei se acordă facilităţi sub
formă de garanţii ce pot acoperi maximum 90% din valoarea unui credit nou
pentru investiţii şi/sau capital de lucru acordat de o bancă comercială.
Solicitanţii pot beneficia de o reducere a primei de garantare pentru o
perioadă de maximum 2 ani de la data acordării garanţiei.
Art. 10. -Ajutorul de stat acordat în baza prezentei
scheme constă în diferenţa dintre prima de garantare stabilită conform
prevederilor art. 26 şi prima de garantare redusă (cu 25% în cazul IMM-urilor
şi cu 15% în cazul întreprinderilor mari) stabilită conform art. 27 şi plătită
de către beneficiarul creditului în primii 2 ani de garantare.
Art. 11. - Garanţia se acordă
numai în completarea garanţiilor reale/personale constituite de operatorul
economic la creditul pe care îl contractează de la banca comercială.
Art. 12. - Schema se aplică beneficiarilor care depun o
cerere de garantare până cel târziu la data de 30 octombrie 2010, iar garanţia
va fi acordată de către EximBank până cel târziu la data de 31 decembrie 2010.
2 Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
Art. 13. - Durata creditului garantat nu trebuie să depăşească 6 ani în cazul creditelor pentru investiţii
şi 4 ani în cazul creditelor pentru capital de lucru. Valoarea garanţiei se
reduce pro-rata pe
măsura îndeplinirii obligaţiilor de către operatorul economic.
Art. 14. - Valoarea maximă a creditului pentru care se
acordă garanţia nu trebuie să depăşească totalul cheltuielilor cu salariile ale
operatorului economic (inclusiv cheltuielile cu asigurările sociale şi costul
cu personalul care lucrează în locaţiile societăţii, dar care este oficial pe
statul de plată al unor subcontractanţi) pentru anul 2008. In cazul
operatorilor economici înfiinţaţi la sau după 1 ianuarie 2008, valoarea maximă
a creditului nu trebuie să depăşească valoarea estimată a cheltuielilor anuale
cu salariile însumate pentru primii 2 ani de
activitate.
Art. 15. - (1) In cazul creditelor de investiţii,
valoarea maximă a creditului pentru care se acordă garanţia se determină pe
baza mediei costurilor salariale anuale la nivelul UE-273.
(2) La stabilirea valorii maxime a unui credit de investiţii ce urmează a fi garantat se vor lua în considerare
şi garanţiile acordate anterior, în baza Cadrului comunitar temporar.
Art. 16. - Perioada de valabilitate a garanţiei poate
fi maximum durata creditului plus o perioadă de până la 30 de zile calendaristice.
Art. 17. - Garanţia se acordă în moneda creditului.
CAPITOLUL V
Beneficiari şi criterii de eligibilitate
Art. 18. - Beneficiarii schemei de ajutor instituite
prin prezenta normă sunt persoane juridice care îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul României, respectiv IMM-uri şi întreprinderi mari care nu erau în
dificultate financiară la data 1 iulie 2008, dar care se află în dificultate
financiară la momentul solicitării garanţiei, ca urmare a apariţiei crizei
economico-financiare mondiale.
Art. 19. - Nu sunt eligibile pentru acordarea garanţiei
creditele acordate pentru:
a) producţia de armament;
b) jocuri de noroc;
c) producţia de alcool şi tutun;
d) tranzacţii imobiliare (construirea/achiziţionarea de
bunuri imobile în scopul vânzării/închirierii).
Art. 20. -In cazul în care operatorul economic face
obiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor
declarat incompatibil aflat în curs de executare, acesta nu este eligibil
pentru acordarea garanţiei până la rambursarea integrală a ajutorului de
recuperat şi a eventualelor dobânzi aferente. In acest caz se vor prezenta
documentele justificative privind efectuarea plăţii.
CAPITOLUL VI
Documentaţia şi analiza garanţiilor
Art. 21. - Pentru a beneficia de măsura de ajutor de
stat prevăzută de prezenta normă, operatorii economici transmit la EximBank o
cerere de garantare, însoţită în principal de:
a) documentaţia juridică (act
constitutiv, certificat de înregistrare la oficiul registrului comerţului,
certificat constatator, în original, etc);
b) documentaţia financiară
(situaţiile financiare aprobate, aferente ultimelor două exerciţii financiare
încheiate, situaţii financiare la data de 1 iulie 2008, ultima balanţă de
verificare încheiată, informaţii privind categoria de performanţă financiară
stabilită de banca finanţatoare etc);
c) documentaţia comercială
(detalii ale proiectului de investiţii -studiu de fezabilitate, plan de
afaceri, studiu de piaţă, proiectul contractului de credit etc);
d) declaraţie pe propria
răspundere privind încadrarea în categoria firmelor în dificultate financiară;
e) declaraţie pe propria
răspundere privind încadrarea în categoria de IMM (după caz);
f) declaraţia referitoare la
ajutoarele de minimis şi
alte ajutoare de stat primite, pentru aceleaşi costuri eligibile, cu
menţionarea bazei legale.
Art. 22. - Cererea de garantare completată, însoţită de
documentele justificative, se depune la sediul unităţilor teritoriale EximBank,
care vor înregistra cererile într-un registru unic. Unităţile teritoriale au
dreptul să solicite informaţii şi documente suplimentare, atunci când
elementele cuprinse în cererea de garantare şi în documentaţia furnizată nu
sunt suficiente pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de
garantare.
Art. 23. - Cererile de garantare vor fi analizate şi
aprobate, în limita bugetului anual alocat schemei de ajutor de stat, în
funcţie de data şi numărul înregistrării documentelor prevăzute la punctul
anterior, cu parcurgerea următoarelor etape:
a) analiza documentaţiei juridice;
b) analiza
economico-financiară, inclusiv a documentaţiei comerciale;
c) determinarea categoriei de
performanţă financiară. Categoria de performanţă financiară astfel obţinută se
va compara cu cea calculată de banca finanţatoare şi se va lua în considerare
categoria de performanţă financiară cel mai slab cotată;
d) analiza condiţiilor de creditare;
e) analiza riscurilor implicate
de operaţiunea de garantare.
Art. 24. - Pe baza rezultatelor analizei, EximBank
propune spre aprobare acordarea de garanţii în baza
prezentei scheme, pe principiul „primul venit, primul servit",
operatorilor economici aflaţi în dificultate financiară ca urmare a efectelor
crizei economico-financiare şi care prezintă un plan de afaceri/investiţii
destinat îmbunătăţirii performanţelor economice în scopul depăşirii stării de dificultate.
CAPITOLUL VII
Prima de garantare
Art. 25. - Suportarea riscului de către stat se remunerează printr-o primă corespunzătoare aferentă
sumei garantate, luându-se în considerare caracteristicile garanţiei şi ale
creditului aferent (valoarea şi durata tranzacţiei, garanţii colaterale oferite
de către operatorul economic împrumutat, precum şi antecedentele care
influenţează evaluarea ratei de recuperare, probabilitatea ca operatorul
economic să înceteze plata creditului din cauza situaţiei financiare în care se
află, a sectorului de activitate din care face parte şi a perspectivelor sale).
3 Informaţii privind
media costurilor salariale lunare se regăsesc pe site-ul EUROSTAT, la adresa http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/ statistics/search_database#. Conform celor mai recente informaţii disponibile, costurile
salariale lunare la nivelul UE -27 (2007) se situează la nivelul de 3.028 euro
(Sursa: EUROSTAT).
Art. 26. - Pe durata perioadei de garantare, operatorii
economici care nu se aflau în dificultate la data de 1
iulie 2008, dar care se află la momentul solicitării garanţiei în dificultate
datorită crizei, pot beneficia de garanţia statului ce acoperă maximum 90% dintr-un credit nou,
contractat pentru investiţii şi/sau capital de lucru, plătind o primă anuală
(prima safe harbour) calculată
pe baza ratingului (categoriei de performanţă financiară) fiecărui operator economic, stabilit la momentul
acordării ajutorului, şi a nivelului de colateralizare a creditului4, după cum urmează:
% p.a.
Categoria de performanţă financiară
|
Nivel de colateralizare
|
Ridicat
|
Normal
|
Scăzut
|
A
|
0,55
|
0,8
|
0,8
|
B
|
0,8
|
1
|
1
|
C
|
1
|
2
|
2
|
D
|
2
|
3,8
|
6,3
|
E
|
6,3
|
6,3
|
9,8
|
Art. 27. - In primii 2 ani de
garantare, beneficiarului garanţiei i se acordă reduceri în ceea ce priveşte
plata primei de garantare faţă de valorile din tabelul de mai sus, după cum
urmează:
a) de 25% din prima anuală safe
harbour ce trebuie plătită, în cazul IMM-urilor;
b) de 15% din prima anuală safe
harbour ce trebuie plătită, în cazul
întreprinderilor mari.
Art. 28. -In cazul IMM-urilor şi întreprinderilor mari
pentru care nu se poate stabili categoria de performanţă financiară, cum ar fi
întreprinderi cu un obiectiv specific de activitate sau
întreprinderi noi, prima de garantare safe harbour poate fi de minimum 3,8% p.a., dar nu poate fi mai mică decât prima
care s-ar aplica în cazul companiei/companiilor-mamă. Şi în astfel de cazuri se
aplică o reducere (de 25% pentru IMM-uri, respectiv 15% pentru întreprinderi
mari) a primei de garantare în primii 2 ani de la acordarea garanţiei.
CAPITOLUL VIII
Aprobarea şi administrarea garanţiilor
Art. 29. - Pe baza rezultatelor analizei, EximBank
stabileşte condiţiile de acordare a garanţiei şi le supune spre aprobare
Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări. Ulterior
aprobării, EximBank încheie cu societatea comercială o convenţie de garantare
prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor, inclusiv modalitatea
de calcul şi plată a primei de garantare.
Art. 30. - EximBank încheie cu banca finanţatoare o
convenţie de împărţire a riscului, în scopul stabilirii modalităţii de
suportare proporţională a pierderilor rezultate ca urmare a executării
garanţiei emise de EximBank.
Art. 31. - Prin convenţia de împărţire a riscului banca
finanţatoare îşi asumă obligaţia de a constitui garanţiile la credit şi în
favoarea EximBank în calitate de cocreditor, cu rang egal, proporţional cu
procentul de garantare.
Art. 32. - EximBank va monitoriza derularea garanţiei
pe baza informaţiilor transmise de banca finanţatoare.
Art. 33. - Banca finanţatoare are dreptul la plata
valorii de executare a garanţiei o singură dată de la producerea riscului de
credit, în termenii şi în condiţiile prevăzute în convenţia de împărţire a
riscului. Cererea de executare trebuie transmisă la EximBank în cadrul
perioadei de valabilitate a garanţiei.
Art. 34. - Valoarea de executare a garanţiei se
stabileşte prin aplicarea procentului garantat la
soldul creditului (principalul).
Art. 35. - (1) După plata valorii de executare a
garanţiei, EximBank va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondurile statului,
atât împotriva operatorului economic, cât şi împotriva oricărei alte persoane
asupra căreia operatorul economic şi-a transferat obligaţiile.
(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează
prin corpul executorilor fiscali al EximBank, conform prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau prin alte legi speciale.
Art. 36. - Banca finanţatoare şi EximBank vor suporta
proporţional, corespunzător procentului de risc asumat de fiecare parte,
pierderile survenite ca urmare a producerii riscului de credit, iar valoarea
netă a sumelor recuperate prin executare silită va fi distribuită în acelaşi
mod între EximBank şi banca finanţatoare.
CAPITOLUL IX
Regula de cumul
Art. 37. -Ajutorul de stat acordat în baza prezentei
norme nu va fi cumulat cu ajutorul de minimis acordat
în baza Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006
privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, pentru aceleaşi costuri
eligibile.
Art. 38. - Operatorii economici
pot beneficia de ajutor de stat în baza prezentei norme numai după deducerea
din această sumă a ajutorului de minimis primit pentru acelaşi obiectiv după data de 1 ianuarie 2008.
Art. 39. - Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei norme pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat în sensul art.
87 alin. (1) din Tratatul CE, indiferent dacă acestea provin din fonduri
naţionale sau comunitare (inclusiv împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii),
cu condiţia ca asemenea cumul să nu depăşească intensitatea maximă admisibilă
prevăzută de regulamentele aplicabile.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 40. - EximBank se obligă să păstreze toate
informaţiile referitoare la garanţiile acordate conform prezentei scheme pentru
o perioadă de 10 ani, inclusiv pe cele privind îndeplinirea criteriilor de
eligibilitate şi pe cele conform cărora operatorii economici nu erau companii
în dificultate la data de 1 iulie 2008. Aceste informaţii vor putea fi transmise
Comisiei, la cererea acesteia.
Art. 41. - EximBank va monitoriza respectarea
condiţiilor prevăzute în prezenta normă pe toată perioada de derulare a
schemei. In situaţia în care se constată nerespectarea 4 A se vedea Comunicarea Comisiei privind revizuirea
metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de
scont, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 14 din 19
ianuarie 2008. obiectivelor
pentru care au fost contractate creditele pentru care a fost solicitată
garanţia statului în baza prezentei norme, EximBank va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului
acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor
comunitare în vigoare.
Art. 42. - Recuperarea ajutorului de stat se realizează
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 43. - Beneficiarii de ajutor de stat au obligaţia
să ţină o evidenţă specifică a tuturor ajutoarelor primite atât în baza
prezentei norme, cât şi a altor scheme de ajutor de stat.
Art. 44. - EximBank va transmite o raportare anuală
Consiliului Concurenţei cu privire la implementarea prezentei scheme, în forma
prevăzută de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de
stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/20075.
Art. 45. - In scopul aplicării prezentei norme,
EximBank emite proceduri care se supun aprobării Comitetului Interministerial
de Finanţări, Garanţii şi Asigurări.
Art. 46. - La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă:
- Hotărârea Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 104/2009 pentru
aprobarea Normei privind instituirea unei scheme de ajutor de stat destinate
facilitării accesului la finanţare în actuala perioadă de criză economică şi
financiară, constând în garanţii de stat acordate IMM-urilor şi
întreprinderilor mari (Ni-GAR-08-I/0), publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 458 din
2 iulie 2009, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 14/2010 privind
modificarea şi completarea Normei privind instituirea unei scheme de ajutor de
stat destinate facilitării accesului la finanţare în actuala perioadă de criză
economică şi financiară, constând în garanţii de stat acordate IMM-urilor şi
întreprinderilor mari (Ni-GAR-08-I/0), publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 153 din 9 martie 2010.
5 Publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.