HOTARARE Nr.
1025 din 9 august 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 704 din 17 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, si al art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2006
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului şi ăl Legii
nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea
familiei în vederea creşterii copilului, cu modificările şi completările
ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 1.825/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea
familiei în vederea creşterii copilului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 7 din
4 ianuarie 2006, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familie
Gheorghe Barbu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălii,
secretar de stat
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu
modificările şi completările ulterioare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Beneficiază de drepturile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în
vederea creşterii copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, oricare sau, în cazul
prevăzut la art. 61
din ordonanţa de urgenţă, fiecare dintre părinţii fireşti ai copilului, precum
şi persoana căreia i s-a încredinţat copilul în vedrea adopţiei, care a adoptat
copilul, care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă,
precum şi persoana care a fost numită tutore, denumite în continuare persoane
îndreptăţite, dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt cetăţeni români sau, după caz, cetăţeni
străini ori apatrizi;
b) au domiciliul sau reşedinţa în România, conform
legii;
c) locuiesc împreună cu copilul/copiii pentru care
solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Art. 2. - (1) Concediul şi
indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului sau, după caz, stimulentul lunar
se cuvin pentru fiecare dintre primele 3 naşteri survenite după data de 1
ianuarie 2006 inclusiv sau, după caz, pentru primii 3 copii încredinţaţi în
vederea adopţiei, adoptaţi sau aflaţi în plasament ori în plasament în regim de
urgenţă, precum şi pentru cei pentru care a fost instituită tutela cu această
dată.
(2) Concediul fără plata indemnizaţiei pentru
creşterea copilului, prevăzut la art. 61 din ordonanţa de urgenţă, se cuvine după primele 3 naşteri sau,
după caz, după primii 3 copii încredinţaţi în vederea adopţiei, adoptaţi sau
aflaţi în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, precum şi pentru cei
pentru care a fost instituită tutela.
(3) Alocaţia de stat pentru copii se acordă în
cuantumul prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă pentru
fiecare copil până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul
copilului cu handicap, începând cu data de 1 ianuarie 2007.
Art. 3. - (1) Potrivit
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (2) din prezentele norme metodologice, prin naştere
se înţelege aducerea pe lume a unuia sau a mai multor copii vii.
(2) La stabilirea celor 3 naşteri prevăzute la art. 2
alin. (1) se ia în calcul şi naşterea survenită până la data de 31 decembrie
2005 inclusiv, în situaţia în care solicitanţii drepturilor prevăzute de ordonanţa
de urgenţă beneficiază integral de aceste drepturi după data de 1 ianuarie
2006.
(3) Situaţia copilului născut mort sau situaţia în
care acesta moare în perioada corespunzătoare concediului de maternitate nu se
are în vedere la stabilirea primelor 3 naşteri pentru care se acordă drepturile
prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
CAPITOLUL II
Concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului
Art. 4. - (1) Concediul şi indemnizaţia lunară pentru
creşterea copilului, prevăzute de ordonanţa de urgenţă, se acordă persoanelor
îndreptăţite, dacă acestea au realizat venituri profesionale supuse impozitului
pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, timp de 12 luni în
ultimul an anterior datei naşterii copilului sau, după caz, de la data la care
s-a realizat încredinţarea în vederea adopţiei, s-a aprobat adopţia ori s-a
instituit plasamentul sau tutela.
(2) De drepturile prevăzute la alin. (1) beneficiază
şi persoanele care realizează venituri supuse impozitului pe venit, dar care,
potrivit legii, sunt scutite de plata acestora.
(3) In calculul celor 12 luni prevăzute la alin. (1)
se includ şi fracţiunile de lună în care s-au realizat venituri profesionale
supuse impozitului pe venit, precum şi cele în care solicitanţii s-au aflat în
una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţa
de urgenţă, considerate, în înţelesul ordonanţei de urgenţă, lună întreagă.
(4) Prin fracţiune de lună
se înţelege efectuarea a cel puţin jumătate din
zilele lucrătoare din acea lună în care persoana îndreptăţită a realizat
venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit Codului fiscal, ori
s-a aflat în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la alin. (7).
(5) Prin excepţie, se acceptă ca o singură dată
fracţiunea de lună să fie constituită dintr-un număr mai mic de zile lucrătoare
decât cel prevăzut la alin. (4).
(6) Cele 10 luni prevăzute la art. 24 alin. (2) din
ordonanţa de urgenţă se calculează ca stagiu de cotizare, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Cele 12 luni prevăzute la alin. (1) pot fi
constituite integral şi numai din perioadele prevăzute la art. 1 alin. (2) din
ordonanţa de urgenţă, dacă persoana s-a aflat în una sau mai multe dintre
următoarele situaţii:
a) şi-a însoţit soţul/soţia trimis/trimisă în misiune
permanentă în străinătate;
b) a beneficiat de indemnizaţie de şomaj, stabilită
conform legii, sau a realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul public
de pensii, în condiţiile prevăzute de actele normative cu caracter special care
reglementează concedierile colective;
c) a beneficiat de concedii medicale şi de
indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii;
d) a beneficiat de concedii medicale şi de
indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de
muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă
sau boli profesionale;
e) a beneficiat de concedii medicale şi de
indemnizaţii pentru maternitate;
f) a beneficiat de concedii medicale şi de
indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
g) a beneficiat de concedii medicale şi de
indemnizaţii de risc maternal;
h) a beneficiat de pensie de invaliditate;
i) a beneficiat de concedii şi de indemnizaţii de
asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de
sănătate, cu modificările ulterioare;
j) a urmat cursurile de zi ale învăţământului
universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor
respective, cu condiţia absolvirii acestora cu examen de licenţă sau de
diplomă. In sensul dispoziţiilor art. 38 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare, se ia în considerare intervalul
cuprins între ziua în care începe şi ziua în care se sfârşeşte fiecare an
universitar, în condiţiile legii;
k) se află în perioada de 60 de zile de la absolvirea
cursurilor de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, cu
examen de licenţă sau de diplomă, în vederea angajării sau, după caz, a
trecerii în şomaj, potrivit legii;
l) a beneficiat de concediu
fără plată pentru a participa la cursuri de formare şi perfecţionare profesională
din iniţiativa angajatorului sau la care acesta şi-a dat acordul, organizate în
condiţiile legii;
m) a lucrat cu contract individual de muncă în străinătate, pe baza acordurilor guvernamentale
bilaterale încheiate de România cu alte state;
n) se află în perioada de întrerupere temporară a
activităţii, din iniţiativa angajatorului, fără încetarea raportului de muncă,
pentru motive economice, tehnologice, structurale sau
similare, potrivit legii;
o) a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen
sau ca militar cu termen redus, pe durata legal stabilită, a fost concentrat,
mobilizat sau în prizonierat;
p) a realizat în sistemul public de pensii, până la data de 1 ianuarie 2006, perioade de stagiu de
cotizare pe bază de contract de asigurare socială;
q) a beneficiat de indemnizaţia lunară pentru creşterea
copilului până la vârsta de 2 ani, respectiv până la 3 ani în cazul copilului
cu handicap.
(8) In situaţia în care naşterea se produce înainte de
termen, perioada prevăzută la alin. (1) se diminuează cu perioada cuprinsă
între data naşterii copilului şi data prezumată a naşterii, certificată de
medicul de specialitate.
Art. 5. - Veniturile din
salarii, din activităţi independente şi din activităţi agricole prevăzute la
art. 1 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă sunt cele definite de Codul fiscal la
art. 55 alin. (1) şi (2), la art. 46 alin. (1)-(4) şi la art. 71.
Art. 6. - (1) Indemnizaţia lunară pentru creşterea
copilului se acordă pe bază de cerere, însoţită în mod obligatoriu de copia
actului de identitate al solicitantului şi a certificatului de naştere al
copilului pentru care se solicită dreptul ori, după caz, de livretul de
familie, certificate pentru conformitate cu originalul şi, după caz, de actele
doveditoare prevăzute la alin. (4) -(7), care să ateste îndeplinirea
condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
(2) In cazul în care nu a fost eliberat certificatul
de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul, cererea prevăzută la
alin. (1) va fi însoţită de actul constatator al naşterii sau de extrasul de
naştere.
(3) Pentru situaţia prevăzută la alin. (2)
beneficiarii dreptului au obligaţia să depună la direcţia de muncă,
solidaritate socială şi familie judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
denumită în continuare direcţie teritorială, copia certificatului de
naştere al copilului, în termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu
mai târziu de 6 luni de la naşterea copilului.
(4) Actele doveditoare privind componenţa familiei,
filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică se prezintă în copie certificată
sau, după caz, autentificată pentru conformitate cu originalul, şi sunt, după
caz, următoarele:
a) certificatele de naştere
ale tuturor copiilor născuţi după data de 1 ianuarie 2006;
b) hotărârea judecătorească de încredinţare în
vederea adopţiei, potrivit legii;
c) hotărârea judecătorească de încuviinţare a
adopţiei, potrivit legii;
d) hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea
comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
e) decizia directorului general al direcţiei generale
de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea
judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
f) hotărârea judecătorească de instituire a tutelei
sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii.
(5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri
profesionale supuse impozitului pe venit conform
Codului fiscal sunt, după caz, următoarele:
a) dovada eliberată de angajator din care să rezulte
că persoana îndreptăţită a realizat venituri cu caracter salarial sau, după
caz, de autoritatea competentă, în caz de dizolvare, faliment sau lichidare
judiciară a angajatorului;
b) dovada eliberată de autorităţile competente pentru
plata impozitului în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi
independente sau, după caz, din activităţi agricole;
c) dovada eliberată de
autorităţile competente în cazul persoanelor scutite de plata impozitului;
d) dovada eliberată de autorităţile competente în
cazul asociaţilor unici privind plata impozitului pe venit;
e) adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizaţiei
de maternitate sau, după caz, alte dovezi din care să reiasă ultima zi de
concediu de maternitate acordat în condiţiile Legii nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare;
f) adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizaţiei
de maternitate, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, de
angajator sau, după caz, de casa teritorială de asigurări de sănătate ori de
agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă, pentru aplicarea art. 8
alin. (1) lit. d) din ordonanţa de urgenţă;
g) dovada eliberată de
autorităţile competente, de angajatori sau, după caz, declaraţia pe propria
răspundere, din care să rezulte data de la care solicitantul se află în
concediu pentru creşterea copilului;
h) copia tradusă a contractului de muncă sau dovada
eliberată de autorităţile străine sau române, care să ateste realizarea de
venituri profesionale pe baza unor contracte individuale de muncă în străinătate în baza acordurilor
guvernamentale bilaterale încheiate de România cu alte state.
(6) Actele doveditoare privind
atestarea situaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (7) sunt, după caz,
următoarele:
a) dovada eliberată de instituţia care a trimis
persoana în misiune permanentă în străinătate, pentru situaţia prevăzută la
lit. a);
b) dovada eliberată de agenţia teritorială pentru
ocuparea forţei de muncă, pentru situaţiile prevăzute la lit. b), c), e), f),
k) şi q);
c) dovada eliberată de casele teritoriale de pensii,
pentru situaţiile prevăzute la lit. c) - h) şi p), precum şi pentru situaţia
prevăzută la art. 24 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
d) dovada eliberată de angajator ori, după caz, de
casa teritorială de asigurări de sănătate, pentru situaţiile prevăzute la lit.
c), i), k)-n);
e) diploma de absolvire, foaia matricolă sau
adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior, pentru situaţiile
prevăzute la lit. j) şi k);
f) livretul militar sau, după caz, adeverinţa ori
certificatul eliberat de centrul militar în a cărui rază teritorială
domiciliază persoana îndreptăţită, în care sunt precizate cu exactitate
perioadele şi natura situaţiei respective, pentru situaţia prevăzută la lit.
o).
(7) Alte acte doveditoare privind acordarea
indemnizaţiei lunare sunt, după caz, următoarele:
a) declaraţia pe propria răspundere din care să
rezulte că celălalt părinte firesc sau, după caz, o altă persoană dintre cele
prevăzute la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă nu beneficiază de
indemnizaţie sau de stimulent;
b) declaraţia pe propria răspundere a persoanei
îndreptăţite că se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului şi că acesta nu
este încredinţat sau dat în plasament unei alte persoane ori unui organism
privat autorizat sau serviciu public;
c) certificatul de încadrare a copilului într-un grad
de handicap;
d) adeverinţa eliberată de medicul specialist privind
certificarea naşterii înainte de termen;
e) alte documente, după caz, din care să rezulte
îndeplinirea condiţiilor de acordare a concediului şi indemnizaţiei pentru
creşterea copilului, la solicitarea direcţiilor teritoriale.
(8) Pentru cetăţenii străini
sau apatrizi, componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică
se dovedesc cu documentele eliberate de autorităţile din ţara de origine şi
confirmate de autorităţile române sau, după caz, cu documentele eliberate de
autorităţile române, precum şi cu alte documente prevăzute la alin. (4).
Art. 7. - (1) Concediul pentru creşterea copilului,
prevăzut la art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, se acordă, pe bază de
cerere, aprobată de către angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea
persoana îndreptăţită.
(2) In situaţia persoanelor îndreptăţite care
realizează venituri profesionale din activităţi independente sau agricole şi
care nu lucrează în baza unui contract de muncă, concediul reprezintă
întreruperea activităţii pe perioada până la împlinirea de către copil a
vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
(3) Pe durata concediului prevăzut la alin. (1) şi (2)
se acordă indemnizaţia lunară prevăzută de ordonanţa de urgenţă.
Art. 8. - (1) In cazul în care
persoana îndreptăţită, beneficiară a concediului şi a indemnizaţiei lunare
pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul
copiilor cu handicap, naşte în această perioadă unul sau mai mulţi copii ori i
se încredinţează spre adopţie, i se încuviinţează adopţia, i se dau în
plasament unul sau mai mulţi copii ori este numită tutore, concediul pentru
creşterea copilului, prevăzut la art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, se
prelungeşte corespunzător până la încheierea duratei de acordare pentru cel din
urmă copil, conform legii, a concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea
copilului.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) se acordă o
singură indemnizaţie.
Art. 9. - In situaţia în care, după împlinirea vârstei de 2 ani , copilul este încadrat
într-un grad de handicap, drepturile prevăzute de ordonanţa de urgenţă se
acordă de la data depunerii cererii până la împlinirea de către copil a vârstei
de 3 ani.
CAPITOLUL III
Concediul fără plată pentru creşterea copilului
Art. 10. - (1) Incepând cu cea de-a patra naştere sau,
după caz, al patrulea copil adoptat, încredinţat în vederea adopţiei, dat în
plasament ori în plasament în regim de urgenţă sau pentru care s-a instituit
tutela, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 1 din
ordonanţa de urgenţă au dreptul la un concediu fără plata indemnizaţiei pentru
creşterea copilului.
(2) Durata concediului prevăzut la alin. (1) este de
3 luni şi se acordă integral, o singură dată, fiecăruia dintre părinţii
fireşti ai copilului sau, după caz, fiecăreia dintre persoanele care au adoptat
copilul, cărora li s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care au
copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, cu excepţia
asistentului maternal profesionist, precum şi a persoanei care a fost numită
tutore, în perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani,
respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
(3) Concediul fără plata indemnizaţiei pentru
creşterea copilului se acordă de către angajator pe bază de cerere, însoţită de
copia livretului de familie sau a certificatului de naştere al copilului sau,
după caz, de copia actului constatator al naşterii sau extrasului de naştere,
precum şi, după caz, de actele doveditoare privind situaţia juridică a
copilului faţă de persoana îndreptăţită.
(4) Părinţii fireşti ai copilului, respectiv persoanele
prevăzute la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, nu pot beneficia de
concediul fără plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului în acelaşi timp.
Perioada concediului prevăzut la alin. (1) este diferită pentru fiecare dintre
aceştia.
CAPITOLUL IV
Stimulentul lunar
Art. 11. - (1) Stimulentul prevăzut la art. 3 alin. (1)
din ordonanţa de urgenţă se acordă lunar persoanelor îndreptăţite care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 1 din ordonanţa de urgenţă, în
perioada în care acestea realizează veniturile prevăzute la art. 5.
(2) Pe perioada în care se acordă stimulentul, plata
indemnizaţiei de maternitate sau, după caz, a indemnizaţiei lunare pentru
creşterea copilului se suspendă.
Art. 12. - (1) Stimulentul se acordă pe bază de cerere,
semnată de persoana îndreptăţită, însoţită de dovada eliberată de angajator
sau, după caz, de dovada plăţilor anticipate ale impozitului ori de declaraţia
pe propria răspundere din care să rezulte că aceasta a reluat activitatea
profesională şi realizează veniturile prevăzute la art. 5.
(2) La stabilirea dreptului la stimulent, cererea
este însoţită de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre
cele prevăzute la art. 6, precum şi de alte documente justificative stabilite
prin instrucţiunile prevăzute la art. 37.
(3) In cazul persoanelor beneficiare de indemnizaţia
lunară pentru creşterea copilului, care solicită dreptul la stimulent, se iau
în considerare şi actele doveditoare depuse în vederea solicitării
indemnizaţiei.
CAPITOLUL V
Alocaţia de stat pentru copii
Art. 13. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2007,
copiii în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu
handicap, beneficiază de alocaţia de stat pentru copii în cuantumul prevăzut la
art. 4 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă.
(2) In situaţia copiilor în vârstă de peste 2 ani,
respectiv de peste 3 ani în cazul copiilor cu handicap, alocaţia de stat pentru
copii se acordă în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 61/1993
privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 14. - (1) Alocaţia de stat pentru copii se acordă
pe bază de cerere, însoţită în mod obligatoriu de actul de identitate al
solicitantului şi de certificatul de naştere sau, după caz, actul constatator
al naşterii sau extrasul de naştere al copilului pentru care se solicită
dreptul, în original şi în copie, certificate pentru conformitate cu
originalul, precum şi de actele prevăzute la art. 6 alin. (4) şi de alte
documente justificative stabilite prin instrucţiunile prevăzute la art. 37,
după caz, şi semnată de persoana îndreptăţită sau, după caz, de reprezentantul
legal al acesteia.
(2) Până la împlinirea de către copilul cu handicap a
vârstei de 3 ani alocaţia de stat pentru copii în cuantumul prevăzut la art. 4
alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă se acordă de Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin direcţiile teritoriale.
(3) După împlinirea de către copilul cu handicap a
vârstei de 3 ani, plata alocaţiei de stat pentru copii se acordă în condiţiile
prevăzute de Legea nr. 61/1993, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 15. - Alocaţia de stat pentru copii prevăzută la
art. 13 alin. (1) se cumulează cu indemnizaţia lunară pentru creşterea
copilului sau, după caz, cu stimulentul, prevăzute la art. 4 alin. (1),
respectiv la art. 11.
CAPITOLUL VI
Stabilirea şi plata indemnizaţiei lunare pentru
creşterea copilului, a stimulentului şi alocaţiei de stat pentru copii
Art. 16. - (1) Drepturile prevăzute de ordonanţa de
urgenţă pot fi solicitate de către persoana îndreptăţită sau, după caz, de
reprezentantul legal ori de mandatarul acestora, împuternicit prin procură
specială.
(2) Reprezentantul legal este persoana desemnată, în
condiţiile legii, să reprezinte persoana îndreptăţită, în cazul în care aceasta
este lipsită de capacitatea de exerciţiu a drepturilor civile.
(3) Mandatarul este persoana
împuternicită prin procură specială de către persoana îndreptăţită, în vederea
solicitării şi primirii drepturilor prevăzute de aceasta.
(4) Procura specială prevăzută la alin. (3) este
autentificată, după caz, de notarii publici de pe teritoriul României, de
misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, este valabilă 6 luni
şi trebuie să conţină următoarele elemente:
a) numele, prenumele, cetăţenia, data şi locul
naşterii, domiciliul şi actul de identitate ale persoanei îndreptăţite;
b) numele, prenumele, datele de identificare (actul
de identitate, domiciliul, data şi locul naşterii) ale mandatarului;
c) obiectul mandatului (întocmirea dosarului pentru
solicitarea şi acordarea drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă,
deschiderea contului curent, încasarea drepturilor curente şi restante,
semnarea extrasului de cont);
d) precizarea că mandatarul are obligaţiile ce revin
persoanei îndreptăţite, inclusiv pe cea de a anunţa în termen direcţiei
teritoriale orice schimbare intervenită în situaţia persoanei îndreptăţite de
natură să suspende sau să înceteze acordarea drepturilor, cu excepţia celei
prevăzute la art. 7 lit. c) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 17. - (1) Cererea privind acordarea drepturilor
prevăzute de ordonanţa de urgenţă, însoţită de actele doveditoare, se depune,
după caz, de una dintre persoanele îndreptăţite, la primarul comunei, oraşului,
municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti, în a
cărei/cărui rază teritorială are domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
(2) Cererea privind acordarea drepturilor prevăzute
de ordonanţa de urgenţă se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr.
1 de către persoanele îndreptăţite să beneficieze de indemnizaţie lunară pentru
creşterea copilului sau de stimulent.
(3) In situaţia persoanelor îndreptăţite care
solicită numai alocaţia de stat pentru copii în cuantumul prevăzut la art. 4
alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, cererea va fi însoţită de actele
doveditoare prevăzute la art. 14 alin. (1).
(4) Cererile privind acordarea indemnizaţiei pentru
creşterea copilului, reglementată de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, înregistrate la plătitorii de drepturi prevăzuţi de
această lege şi nesoluţionate până la data de 31 decembrie 2005 inclusiv se
soluţionează de direcţiile
teritoriale, avându-se în vedere realizarea condiţiilor de stagiu de cotizare
de 10 luni în ultimele 12 luni anterioare datei naşterii copilului.
Art. 18. - (1) Primăriile transmit direcţiilor
teritoriale, pe bază de borderou, până la data de 10 a fiecărei luni, cererile
prevăzute la art. 17 alin. (2) şi înregistrate până la acea dată, însoţite de
documentele justificative.
(2) Primăriile au obligaţia să verifice documentaţia
depusă de solicitanţi şi să transmită direcţiilor teritoriale numai dosarele
complete, cu toate documentele justificative corespunzătoare dreptului
solicitat, prevăzute la art. 6 alin. (1)-(7).
(3) Cererile prevăzute la art. 17 sunt certificate,
prin semnătură şi ştampilă, de către primar sau, după caz, de către persoana
împuternicită de acesta.
Art. 19. - (1) Cererile prevăzute la art. 17 se
soluţionează în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la
direcţia teritorială, prin decizie de aprobare sau, după caz, de respingere,
emisă de directorul executiv.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1) se comunică
solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, direct sau
prin poştă, şi se întocmeşte potrivit modelului prevăzut în anexele nr. 2a) şi
2b).
(3) In cazul respingerii cererii, decizia
directorului executiv va fi însoţită în mod obligatoriu de motivaţie.
(4) Contestaţiile formulate împotriva deciziei
prevăzute la alin. (1) se soluţionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
(5) Datele cuprinse în cererea privind acordarea
drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă, însoţită de actele doveditoare,
sunt supuse confidenţialităţii. Acestea vor putea fi folosite numai în scopul
stabilirii dreptului la concediu şi idemnizaţie lunară, stimulent sau alocaţie
de stat pentru copii şi al întocmirii unor situaţii statistice.
Art. 20. - (1) Dreptul reprezentând indemnizaţia pentru
creşterea copilului se cuvine şi se plăteşte după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare
celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate, dar nu mai
devreme de a 43-a zi de la data naşterii copilului, dacă cererea este depusă în
termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată;
b) începând cu data naşterii copilului, dacă cererea
este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor
care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de
maternitate şi a indemnizaţiei aferente;
c) începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei,
plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de 60 de
zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori, după caz, s-au instituit
măsurile de protecţie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost
depusă peste termenele prevăzute la lit. a), b) şi c);
e) începând cu ziua următoare celei în care
beneficiarul stimulentului lunar nu mai realizează venituri profesionale supuse
impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, şi plata acestuia
se suspendă, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această
dată.
(2) Indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordă
de la datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), dar nu
mai devreme de data la care s-a aprobat concediul
pentru creşterea copilului ori a încetat activitatea profesională.
Art. 21. - Dreptul reprezentând stimulentul lunar se
cuvine şi se plăteşte după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare celei în care persoana
îndreptăţită îşi reia activitatea profesională şi realizează venituri
profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal,
dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată;
b) de la data naşterii copilului, dacă cererea este
depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor
care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de
maternitate şi a indemnizaţiei aferente;
c) de la data adopţiei, a instituirii tutelei,
plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de 60 de
zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori, după caz, s-au instituit
măsurile de protecţie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea
a fost depusă peste termenele prevăzute la lit. a), b) şi c);
e) începând cu ziua următoare celei în care
beneficiarul indemnizaţiei pentru creşterea copilului realizează venituri
profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal,
şi plata acesteia se suspendă, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile
de la această dată.
Art. 22. - Pe perioada acordării indemnizaţiei pentru
creşterea copilului plata pensiei de invaliditate nu se suspendă.
Art. 23. - (1) Plata indemnizaţiei lunare pentru creşterea
copilului, a stimulentului şi a alocaţiei de stat pentru copii se efectuează
începând cu luna următoare aprobării cererii prin decizie a directorului
executiv al direcţiei teritoriale.
(2) Cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea
copilului şi al stimulentului aferent fracţiunilor de lună se stabileşte
proporţional, în funcţie de numărul zilelor calendaristice din luna respectivă
pentru care acestea se cuvin şi se acordă.
Art. 24. - Plata drepturilor prevăzute de ordonanţa de
urgenţă se asigură lunar, prin mandat poştal, la domiciliul persoanei
îndreptăţite, al reprezentantului legal sau al mandatarului acestora ori, la
cererea acestora, în cont personal deschis la o unitate bancară sau în cont de
card.
Art. 25. - Direcţia teritorială solicită Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei creditele bugetare corespunzătoare
drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă până cel târziu la data de 15 a
fiecărei luni.
Art. 26. - (1) Potrivit prevederilor art. 11 şi 12 din
ordonanţa de urgenţă, autorităţile competente au obligaţia de a transmite
direcţiilor teritoriale, lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, tabelul
nominal cu persoanele aflate în situaţii de natură a genera încetarea sau
suspendarea drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă, precum şi data la
care acestea s-au produs.
(2) Autorităţile prevăzute la alin. (1) sunt
următoarele:
a) primăria, pentru situaţiile prevăzute la art. 11
lit. b) şi la art. 12 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă, precum şi
pentru orice modificări cunoscute de aceasta cu privire la realizarea de
venituri profesionale de către beneficiari, de natură a genera încetarea sau suspendarea drepturilor prevăzute
de ordonanţa de urgenţă;
b) direcţia generală de asistenţă socială şi
protecţia copilului, pentru situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit.
a)-d) şi f) din ordonanţa de urgenţă;
c) inspectoratul judeţean de poliţie, pentru
situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. e) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 27. - (1) Plata drepturilor prevăzute de ordonanţa
de urgenţă se suspendă în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (1), (2) şi
alin. (4)-(6) din aceasta.
(2) Reluarea plăţii drepturilor suspendate se face în
condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (7) şi (8) şi la art. 13 din ordonanţa de
urgenţă.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (2) cererea
privind acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, după caz, a
stimulentului se depune la direcţiile teritoriale.
Art. 28. - In cazul în care 3 luni consecutiv se
înregistrează mandate poştale returnate, plata drepturilor prevăzute în
ordonanţa de urgenţă se suspendă, urmând ca direcţia teritorială să verifice
cauzele care au condus la această situaţie, prevederile art. 27 alin. (2)
aplicându-se în mod corespunzător.
Art. 29. - In cazul în care persoana beneficiară de
indemnizaţie pentru creşterea copilului sau, după caz, de stimulent lunar îşi
schimbă domiciliul sau, după caz, reşedinţa în altă unitate
administrativ-teritorială decât cea de domiciliu sau de reşedinţă, direcţia
teritorială plătitoare a acestor drepturi, la solicitarea beneficiarilor, are
obligaţia de a transfera cererea şi actele doveditoare care au stat la baza
deschiderii dreptului, însoţite de situaţia privind data până la care s-a
efectuat plata drepturilor şi sumele restante, la direcţia teritorială în a
cărei rază beneficiarul şi-a stabilit noul domiciliu sau, după caz, reşedinţa.
Art. 30. - Suspendarea sau, după caz, încetarea ori
reluarea plăţii drepturilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă se face prin
decizie a directorului executiv al direcţiei teritoriale şi se comunică
beneficiarului în termen de 15 zile lucrătoare. Modelul deciziei este prevăzut
în anexele nr. 3a), 3b) şi 3c).
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 31. - (1) In vederea asigurării în sistemul
asigurărilor sociale de sănătate a persoanelor beneficiare de indemnizaţia
lunară pentru creşterea copilului, direcţiile teritoriale au obligaţia, lunar,
să vireze caselor de asigurări de sănătate teritoriale contribuţia individuală
de asigurări sociale de sănătate şi să transmită tabelul nominal privind persoanele beneficiare.
(2) Direcţiile teritoriale transmit Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, până la data de 15 a fiecărei luni
pentru luna anterioară, fundamentarea creditelor necesare pentru plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele beneficiare de
indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului.
Art. 32. - (1) Beneficiază de stimulent şi persoanele
care la data de 1 ianuarie 2006 realizează venituri prevăzute la art. 5 şi care
au fost îndreptăţite să beneficieze de idemnizaţia pentru creşterea copilului,
reglementată de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), stimulentul se
acordă începând cu 1 ianuarie 2006, dacă cererea a fost depusă în cursul
acestei luni, ori de la data depunerii cererii, dacă aceasta a fost depusă după
31 ianuarie 2006.
Art. 33. - (1) Perioada în care se beneficiază de
indemnizaţie pentru creşterea copilului constituie perioadă asimilată stagiului
de cotizare în sistemul public de pensii, în vederea stabilirii drepturilor
prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In vederea înregistrării în sistemul public de
pensii a perioadelor asimilate prevăzute la alin. (1), direcţiile teritoriale
au obligaţia de a depune lunar, în termenul stabilit de lege, la casa
teritorială de pensii, Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a
obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, în formatul
stabilit de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.
Art. 34. - (1) In vederea asigurării continuităţii
plăţii indemnizaţiilor pentru creşterea copilului, stabilite conform
prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
plătitorii acestui drept depun la direcţiile teritoriale din raza de domiciliu
a beneficiarilor dosarele aferente indemnizaţiilor pentru creşterea copilului,
aflate în plată în luna decembrie 2005, inclusiv dosarele care conţin cereri
pentru care dreptul nu a fost încă stabilit.
(2) Dosarele prevăzute la alin. (1) conţin, în
principal, următoarele documente în copie certificată pentru conformitate cu
originalul:
a) cererea de acordare a drepturilor, înregistrată la
plătitorul dreptului;
b) certificatul de naştere al
copilului şi, după caz, livretul de familie;
c) buletinul (cartea) de identitate;
d) certificatul privind încadrarea copilului într-o
categorie de persoane cu handicap, după caz;
e) adeverinţa din care să reiasă îndeplinirea
condiţiilor de stagiu de cotizare cerute de Legea nr. 19/2000, cu modificările
şi completările ulterioare, situaţia deschiderii dreptului la indemnizaţia
pentru creşterea copilului şi durata acordării acesteia, în cazul în care
plătitor este angajatorul. Modelul adeverinţei este cel prevăzut în anexa nr.
4.
(3) Pentru persoanele prevăzute la art. 24 alin. (1)
din ordonanţa de urgenţă, plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului se
efectuează începând cu data de 1 ianuarie 2006, în baza dosarelor transmise în
condiţiile alin. (1).
Art. 35. - Prezentele norme metodologice se aplică şi
persoanelor care până la data de 31 decembrie 2005 au beneficiat de
indemnizaţia pentru creşterea copilului în cuantumul prevăzut la art. 79 alin.
(4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 36. - Persoanele care doresc să schimbe
modalitatea de plată pentru care au optat iniţial au obligaţia să comunice în
scris această nouă opţiune de plată la direcţia teritorială. Direcţia
teritorială va solicita beneficiarului documentele justificative necesare
pentru noua opţiune.
Art. 37. - In aplicarea prezentelor norme metodologice,
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei poate emite instrucţiuni
care se aprobă prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi
familiei.
Art. 38. - Anexele nr. 1 -4 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1*) la normele metodologice
CERTIFICARE PRIMAR
L.S
CERERE SI DECLARAŢIE
PE PROPRIA RĂSPUNDERE
pentru acordarea indemnizaţiei
pentru creşterea copilului/stimulentului şi alocaţiei de stat pentru copii
Domnului director executiv
I. Subsemnata (ul),
Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Adresa: Str |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Nr |_|_|_|_| Bl |_|_|_|_|_|_|_|_| Sc |_|_| Ap |_|_|_| |Sector |_|
Mm./oraş
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
com;sat
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Judeţul
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
E-mail ____________________________________
Actul de identitate |_|_|_| Seria |_|_| Nr.
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Eliberat de secţia de poliţie
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Vă rog să-mi aprobaţi
acordarea*):
indemnizaţiei pentru creşterea copilului |_|
alocaţiei de stat pentru copii |_|
stimulentului pentru creşterea copilului |_|
Doresc să primesc aceste drepturi**:
la domiciliu prin mandat poştal
|_|
în cont personal |_| nr
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
deschis la banca_______________________
în cont de card |_| nr.
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
deschis la banca______________________
1) în cazul cetăţenilor români se va specifica tipul de act de identitate:
- B.I. - buletin de identitate
- C.I. - carte de identitate
- C.L.P. - carte de identitate provizorie
2} Pentru cetăţenii străini sau apatrizi:
- C.I. - carte de identitate
- L. S .T. - legitimaţie de şedere temporară
- D.I. - document de identitate. Se va marca cu
"X" căsuţa corespunzătoare
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
Având calitatea de:
părinte natural
|_|
părinte adoptiv
|_|
persoană care are în încredinţare copil în vederea
adopţiei |_|
tutore
|_|
persoană care în copilul plasament |_|
persoană care are copilul în plasament în regim de
urgenţă |_|
Menţionez că, în conformitate cu OUG nr.148/2005, sunt*):
-persoana îndreptăţită |_|
-reprezentant legal al
persoanei îndreptăţite |_|
-mandatar al persoanei
îndreptăţite |_|
II. Declar pe propria
răspundere următoarele:
A. Referitor la copilul/copiii pentru care solicit
dreptul:
1. Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
2. Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
3. Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
B. Referitor la copiii pe care îi am în întreţinere:
Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
3 se vor specifica
datele înscrise în certificatele de naştere ale copiilor
Având calitatea de copil*):
Natural |_|
Incredinţat în vederea adopţiei
|_|
Adoptat |_|
Tutelat |_|
Dat în plasament |_|
Dat în plasament de urgenţă |_|
2 Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Având calitatea de copil*):
Natural |_|
încredinţat în vederea
adopţiei |_|
Adoptat |_|
Tutelat |_|
Dat în plasament |_|
Dat în plasament de urgenţă |_|
3 Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Având calitatea de copil*):
Natural |_|
încredinţat în vederea
adopţiei |_|
Adoptat |_|
Tutelat |_|
Dat în plasament |_|
Dat în plasament de urgenţă |_|
4 Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Act de identitate/act doveditor3 |_|_|_|
Seria |_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Având calitatea de copil*):
Natural |_|
încredinţat în vederea
adopţiei |_|
Adoptat |_|
Tutelat |_|
Dat în plasament |_|
Dat în plasament de urgenţă
|_|
C. Referitor la
situaţia înainte de solicitarea drepturilor*):
-salariat/ă
|_|
Denumire angajator |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod fiscal |_|_|_|_|_|_|
-beneficiar de indemnizaţie de
şomaj |_|
-perioadă de stagiu de cotizare
(concedieri colective) |_|
-concedii medicaîe pentru
incapacitate temporară de muncă |_|
-concedii medicale pentru
prevenirea îmbolnăvirilor |_|
-concedii medicale pentru
maternitate |_|
-concedii medicale pentru îngrijirea copilului
bolnav |_|
-concedii medicale de risc
matemal |_|
-beneficiar de pensie de
invaliditate |_|
-absolvent/ă cursurile de zi
ale învăţământului universitar |_|
-militar în termen/termen
redus |_|
-stagiu de cotizare pe bază de
contract de asigurare socială |_|
-beneficiar al indemnizaţiei
pentru creşterea copilului în vârstă de
până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu
handicap |_|
-independent |_|
-agricultor
|_|
D. Am beneficiat DA |_| / NU |_| de indemnizaţie de maternitate/indemnizaţie pentru creşterea copilului începând cu data
de.......................................................................................................................
E. Declar că mă ocup de creşterea şi îngrijirea
copilului, că acesta locuieşte împreună cu mine şi că nu este încredinţat sau
dat în plasament unei alte persoane ori unui
organism privat autorizat sau serviciu public
F. Declar că mă oblig ca în termenul prevăzut de
Ordonanţa de urgenţă Guvernului nr. 148/2005, să comunic în scris primăriei
orice modificare a situaţiei mele cu privire la creşterea şi îngrijirea copilului sau la realizarea de venituri profesionale care poate
conduce la încetarea sau suspendarea drepturilor.
Declar pe proprie răspundere că datele şi informaţiile
prezentate corespund realităţii, sub sancţiunea prevăzută de legea penală.
Data
______________________
Semnătura solicitantului
______________________
III. DECLARAŢIE A CELUILALT PĂRINTE
(SOŢ/SOŢIE AL/A PERSOANEI SOLICITANTE)
I Subsemnata (ul),
Numele şi Subsemnata (ul),
Numele şi prenumele |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Adresa: Str
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Nr
|_|_|_|_| Bl |_|_|_|_|_|_|_|_| Sc |_|_| Ap |_|_|_| |Sector |_|
Mm./oraş
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||_|_|_|
com;sat
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Judeţul
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
E-mail ____________________________________
Actul de identitate |_|_|_| Seria |_|_| Nr.
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Eliberat de secţia de poliţie |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Declar următoarele**:
|_| Beneficiez de indemnizaţie
pentru creşterea copilului
|_|Nu beneficiez de
indemnizaţie pentru creşterea copilului
Declar pe proprie răspundere că datele şi
informaţiile prezentate corespund realităţii, sub sancţiunea prevăzută de legea
penală.
Data
.........................
Semnătura
...........................
ANEXA Nr. 2a) la normele metodologice
DIRECŢIA DE MUNCĂ, SOLIDARITATE SOCIALĂ Şl FAMILIE
DECIZIA
nr.................din.......................
privind aprobarea acordării indemnizaţiei pentru
creşterea copilului/a stimulentului lunar şi a alocaţiei de stat pentru copii
Directorul executiv al Direcţiei de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie a .................................................................,
numit prin ordinul ministrului muncii, solidarităţii
sociale şi familiei nr. ..................................
,
Având în vedere:
- art. 14 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, cu modificările ulterioare,
- art. 9 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 10 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea
creşterii copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 24 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 19 alin. (2) din Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind
susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.025/2006,
- cererea şi declaraţia pe propria răspundere pentru
acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, înregistrate cu nr................................,
- Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Direcţiei de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie ....................................... şi în temeiul
competenţelor conferite de lege,
DECIDE:
Art. 1. - Se aprobă pentru
doamna/domnul ............................................................................,
în calitate de titular, următoarele
drepturi:
a) indemnizaţie pentru creşterea copilului, în cuantum
de ....................................... lei;
b) stimulent în cuantum de ............ lei;
c) alocaţie de stat pentru copii, în cuantum de ........................................................ lei.
Art. 2. - (1) Drepturile prevăzute la art. 1 se acordă
începând cu data de .......................................................
(2) Plata drepturilor prevăzute la art. 1 se efectuează
în perioada .................................................... a fiecărei
luni, prin mandat poştal/cont
personal/cont de card.
Decizia poate fi contestată în termen de 30 zile de la
comunicare la Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie
....................................................................................................................
.
In cazul în care sunteţi nemulţumit de soluţionarea
contestaţiei, decizia poate fi atacată la Tribunalul ..............., în termen de 30 de zile de la
comunicarea soluţiei contestaţiei, potrivit prevederilor Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
Director executiv
...............................,
ANEXA Nr. 2b) la normele metodologice
DIRECŢIA DE MUNCĂ, SOLIDARITATE SOCIALĂ Şl FAMILIE
DECIZIA
nr.................din.......................
privind respingerea acordării indemnizaţiei pentru
creşterea copilului/a stimulentului lunar şi a alocaţiei de stat pentru copii
Directorul executiv al Direcţiei de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie a
................................................................., numit prin ordinul ministrului muncii,
solidarităţii sociale şi familiei nr. ..........................................
,
Având în vedere:
- art. 14 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, cu modificările ulterioare,
- art. 9 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu
modificările şi completările ulterioare,
- art. 19 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.025/2006,
- cererea şi declaraţia pe propria răspundere pentru
acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului,
înregistrate cu nr...............................,
- Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Direcţiei de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie
......................... şi
în temeiul competenţelor conferite de lege,
DECIDE:
Art. 1. - Se respinge pentru
doamna/domnul............................................ acordarea drepturilor
de:
a) indemnizaţie pentru creşterea copilului;
b) stimulent;
c) alocaţie de stat pentru copii.
Art. 2. - Respingerea acordării drepturilor are la bază
următoarele motive, după caz:
a) solicitantul nu locuieşte împreună cu
copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi nu se ocupă de creşterea şi
îngrijirea acestuia/acestora;
b) solicitantul nu a realizat în ultimul an anterior
datei naşterii copilului, timp de 12 luni, venituri profesionale supuse
impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, şi nici nu se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (2)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005;
c) solicitantul nu a realizat până la data de 31
octombrie 2006, în sistemul public de pensii, perioade de stagiu de cotizare de
cel puţin 10 luni în ultimele 12 luni anterioare datei naşterii copilului.
Decizia poate fi contestată în termen de 30 zile de la
comunicare la Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie ................................................................................................. .
In cazul în care sunteţi nemulţumit de soluţionarea
contestaţiei, decizia poate fi atacată la Tribunalul ...................., în termen de 30 de zile de la comunicarea
soluţiei contestaţiei, potrivit prevederilor Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Director executiv,
.................................
ANEXA Nr. 3a) la normele metodologice
DIRECŢIA DE MUNCĂ, SOLIDARITATE SOCIALĂ Şl FAMILIE
DECIZIA
nr.................din.......................
privind suspendarea
acordării indemnizaţiei pentru creşterea copilului/a stimulentului lunar şi a alocaţiei de stat pentru copii
Directorul executiv al Direcţiei de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie a
.................................................................., numit prin Ordinul ministrului
muncii, solidarităţii sociale şi familiei
nr................................................,
Având în vedere:
- art. 14 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, cu modificările ulterioare,
- art. 12 alin. (1), (2) şi (4)-(6) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea
creşterii copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 27 alin. (1) şi art. 28 din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2006,
- cererea şi declaraţia pe
propria răspundere pentru acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea
creşterii copilului, înregistrate cu nr................................,
- Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Direcţiei de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie
...................... şi în
temeiul competenţelor conferite de lege,
DECIDE:
Art. 1. - Se suspendă pentru
doamna/domnul......................................................, în
calitate de titular, acordarea următoarelor drepturi:
a) indemnizaţie pentru creşterea copilului, în cuantum
de ........................... lei;
b) stimulent în cuantum de
................................................ lei;
c) alocaţie de stat pentru
copii, în cuantum de .................................. lei.
Art. 2. - Suspendarea plăţii drepturilor prevăzute la
art. 1 se face începând cu data de ....................................
Art. 3. - Suspendarea acordării drepturilor are la bază
următoarele motive, după caz:
a) beneficiarul este decăzut din drepturile
părinteşti;
b) beneficiarul este îndepărtat, conform legii, de la
exercitarea tutelei;
c) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile
prevăzute de lege în vederea încredinţării copilului spre adopţie;
d) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile
prevăzute de lege în vederea menţinerii măsurii de plasament;
e) beneficiarul execută o pedeapsă privativă de libertate
sau se află în arest preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile;
f) copilul este abandonat ori este internat într-o
instituţie de ocrotire publică sau privată;
g) beneficiarul a decedat;
h) 3 luni consecutiv s-au înregistrat mandate poştale
returnate.
Decizia poate fi contestată în termen de 30 zile de la
comunicare la Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi
Familie...................................................
.......................................................... .
In cazul în care sunteţi nemulţumit de soluţionarea
contestaţiei, decizia poate fi atacată la Tribunalul ...................., în termen de 30 de zile de la comunicarea
soluţiei contestaţiei, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
Director executiv,
...............................
ANEXA Nr. 3b) la normele metodologice
DIRECŢIA DE MUNCĂ, SOLIDARITATE SOCIALĂ Şl FAMILIE
DECIZIA
nr.................din.......................
privind încetarea acordării indemnizaţiei pentru
creşterea copilului/a stimulentului lunar şi a alocaţiei de stat pentru copii
Directorul executiv al Direcţiei de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie a ......................................................,
numit prin Ordinul
ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. .............................................,
Având în vedere:
- art. 14 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, cu modificările ulterioare,
- art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu
modificările şi completările ulterioare,
- art. 30 din Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea
familiei în vederea creşterii copilului, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.025/2006,
- cererea şi declaraţia pe propria răspundere pentru
acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului,
înregistrate cu nr....................................,
- Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Direcţiei de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie
......................... şi
în temeiul competenţelor conferite de lege,
DECIDE:
Art. 1. - Incetează pentru doamna/domnul
..................................................., în
calitate de titular, acordarea următoarelor drepturi:
a) indemnizaţie pentru creşterea copilului, în cuantum
de ................................ lei;
b) stimulent în cuantum de
......................................... lei;
c) alocaţie _de stat pentru copii în cuantum de
............................... lei.
Art. 2. - Incetarea plăţii drepturilor prevăzute la
art. 1 se face începând cu data de ........................................ .
Art. 3. - Incetarea acordării drepturilor are la bază
următoarele motive, după caz:
a) copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv de 3
ani, în cazul copilului cu handicap;
b) a avut loc decesul copilului.
Decizia poate fi contestată în termen de 30 zile de la
comunicare la Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie
.......................................................................
In cazul în care sunteţi nemulţumit de soluţionarea
contestaţiei, decizia poate fi atacată la Tribunalul ............, în termen de 30 de zile de la comunicarea
soluţiei contestaţiei, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
Director executiv,
.................................
ANEXA Nr. 3c) la normele metodologice
DIRECŢIA DE MUNCĂ, SOLIDARITATE SOCIALĂ Şl FAMILIE
DECIZIA
nr...................................din...................................
privind reluarea acordării indemnizaţiei pentru
creşterea copilului/a stimulentului lunar şi a alocaţiei de stat pentru copii
Directorul executiv al Direcţiei de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie a
.................................................................., numit prin Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. ...................................................,
Având în vedere:
- art. 14 alin. (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările
ulterioare,
- art. 12 alin. (7) şi (8) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
- art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu
modificările şi completările ulterioare,
- art. 27 alin. (2) şi art. 30 din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.025/2006,
- cererea şi declaraţia pe propria răspundere pentru
acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului,
înregistrate, cu modificările şi completările ulterioare, cu
nr...................................................,
- Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Direcţiei de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie .........................
şi în temeiul competenţelor conferite de lege,
DECIDE:
Art. 1. - Se aprobă pentru doamna/domnul
......................................................., în calitate de
titular, reluarea următoarelor drepturi:
a) indemnizaţie pentru creşterea copilului, în cuantum
de .......................................lei;
b) stimulent în cuantum de
....................................... lei;
c) alocaţie de stat pentru copii, în cuantum de
...................................... lei.
Art. 2. - (1) Drepturile prevăzute la art. 1 se acordă
începând cu data de
............................................................
(2) Plata drepturilor prevăzute la art. 1 se efectuează
în perioada
............................................................................ a fiecărei luni prin mandat poştal/cont personal/cont de card.
Decizia poate fi contestată în termen de 30 de zile de
la comunicare la Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie
.............................................
........................................................................ .
In cazul în care sunteţi nemulţumit de soluţionarea
contestaţiei, decizia poate fi atacată la Tribunalul ............, în termen de 30 de zile de la comunicarea
soluţiei contestaţiei, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
Director executiv,
...........................................
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
Denumirea angajatorului
...................................................
(elemente de identificare)
ADEVERINŢĂ
nr........../............
Se adevereşte prin prezenta că doamna/domnul ........................................................, CNP
...................................., domiciliată/domiciliat
în localitatea ......................................................,
str........................................... nr. ..., bl......., sc......., et......., ap......., sector/judeţ
.........................., angajată/angajat în unitatea noastră de la data de
....................................
• în perioada de la ....................................... până la ......................................
a beneficiat de indemnizaţie de maternitate/indemnizaţie
pentru creşterea copilului;
• la data de
.......................................................................... se
împlinesc cele 42 de zile din concediul de lăuzie;*)
• a depus cerere, înregistrată
cu nr........................../......................, pentru acordarea
............................................, incepând
cu data de .........................................;**)
• a realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit sau stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, după
cum urmează:
- de la (lună/zi)
............................................ până la (lună/zi) a avut calitatea
de ................................................. (de
exemplu, salariat cu contract individual de muncă cu
normă întreagă);
- de la (lună/zi)
............................................ până la (lună/zi) a avut calitatea
de .................................................. (de exemplu, şomer);
- de la (lună/zi) ............................................
până la (lună/zi) a avut calitatea
de................................................... (de exemplu, salariat cu
contract de muncă pe durată determinată, cu 1/2 normă);
- de la (lună/zi)
............................................. până la (lună/zi) a avut
calitatea de ......................................... etc.
Ultima zi/lună de plată a indemnizaţiei de
maternitate/pentru creşterea copilului a fost
............................................
Indemnizaţie restantă pentru creşterea copilului,
aferentă perioadei: de la (lună/zi)
..................................................... până la (lună/zi) ............................................
.
Subsemnatul
...............................................,
având funcţia de .......................................,
declar că datele cuprinse în
prezenta adeverinţă sunt reale.
.................................................................................
(Semnătura
şi ştampila reprezentantului legal)
*) Se completează pentru situaţiile în care persoanele
se află în concediu de maternitate şi nu s-a deschis încă dreptul la
indemnizaţia pentru creşterea copilului.
**) Se completează pentru situaţiile în care cererile
nu au putut fi soluţionate până la data de 31 decembrie 2005.