HOTARARE Nr. 1001 din 4 septembrie 1990
privind stabilirea unui sistem unitar de plati pentru produsele si serviciile
de gospodarire a apelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 15 septembrie 1990
In vederea conservarii si protectiei apelor impotriva epuizarii si
poluarii, satisfacerii cerintelor de apa mereu crescande pentru populatie,
industrie, hidroenergie, irigatii, piscicultura, navigatie si agrement, precum
si pentru preintampinarea unor efecte distructive ale apelor,
in scopul aplicarii principiilor economiei de piata, cresterii rolului
pirghiilor economice in sporirea eficientei in gospodarirea rationala si
protectia calitatii apei si asezarii pe principii economice a sistemului de
preturi si tarife in domeniul gospodaririi apelor,
Guvernul Romaniei hotaraste:
CAP. 1
Dispozitii generale privind gospodarirea rationala a apei
Art. 1
Organele centrale si locale ale puterii executive, organizatiile de stat,
cooperatiste, particulare sau mixte si celelalte organizatii obstesti vor lua
masuri pentru reducerea cerintelor si, respectiv, a consumului de apa, prin
cresterea gradului de recirculare sau de folosire repetata a apei, precum si
pentru evitarea pierderilor de apa prin intretinerea corespunzatoare a
instalatiilor, instituind, in acest scop, controlul permanent al folosirii apei
in procesele de productie.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe centrale, prefecturile judetene si Primaria
municipiului Bucuresti vor asigura, in mod esalonat, baza materiala pentru
executarea lucrarilor de refacere sau inlocuire a retelelor si instalatiilor de
apa vechi si deteriorate, in vederea reducerii pierderilor de apa.
Art. 3
Prefecturile judetene si Primaria municipiului Bucuresti vor lua masuri
pentru reducerea treptata a volumului de apa potabila livrata unitatilor
economice in scop industrial care nu necesita apa de aceasta calitate.
Art. 4
Organele centrale si locale ale puterii executive, organizatiile de stat,
cooperatiste, particulare sau mixte si celelalte organizatii obstesti vor
stabili norme specifice de apa pe unitatea de produs, cu acordul Ministerului
Mediului. Normele specifice de apa se vor aplica de catre toti utilizatorii si
vor avea in vedere recircularea maxima a apei in conditii de economicitate si
in functie de procesul de productie respectiv. Titularii de investitii si
proiectantii vor include ca indicatori tehnico-economici in documentatiile
noilor obiective de alimentare cu apa si canalizare normele specifice de apa pe
unitate de produs.
Art. 5
Organele centrale si locale ale puterii executive, organizatiile de stat,
cooperatiste, particulare sau mixte si celelalte organizatii obstesti vor lua masuri
de dotare cu mijloace de masurare a debitelor de apa captate, folosite si
evacuate la toate unitatile din subordine.
Ministerul Resurselor si Industriei va asigura producerea intregii game de
aparatura de masurare a debitelor de apa, precum si activitatea de
"service" a acestora.
Art. 6
Organele centrale si locale ale puterii executive, organizatiile de stat,
cooperatiste, particulare sau mixte si celelalte organizatii obstesti care
evacueaza ape uzate in cursurile de apa vor promova si asigura executia
lucrarilor pentru instalatii de epurare a apelor uzate la toate unitatile
poluante fara statii de epurare, precum si la cele cu capacitate depasita.
Art. 7
Punerea in functiune a lucrarilor noi de alimentare cu apa sau de extindere
a celor existente se va face numai dupa obtinerea autorizatiei emise de
Ministerul Mediului.
Art. 8
Organele centrale si locale ale puterii executive, organizatiile de stat,
cooperatiste, particulare sau mixte si celelalte organizatii obstesti vor urmari
ca la conceptia, proiectarea, executia si exploatarea instalatiilor de epurare
din industrie, agricultura si pentru localitati, pe langa epurarea
corespunzatoare a apelor uzate, sa se asigure si recuperarea din aceste ape a
substantelor utile, precum si valorificarea energetica sau ca ingrasamint a
namolurilor si deseurilor industriale.
CAP. 2
Regimul preturilor, tarifelor si penalitatilor in domeniul gospodaririi
apelor
SECTIUNEA 1
Preturi si tarife
Art. 9
In vederea stimularii utilizatorilor pentru reducerea cerintei de apa si
imbunatatirea calitatii apelor, in domeniul gospodaririi apelor se aplica,
potrivit dispozitiilor prezentei hotarari, preturi si tarife pentru produsele
si serviciile de gospodarire a apelor, precum si penalitati pentru incalcarea
prevederilor legale privind folosirea cantitativa si calitativa a apei.
Preturile de livrare pentru produsele de gospodarire a apelor din surse
sunt cele prevazute in anexa nr. 1 *), iar tarifele pentru serviciile specifice
unitatilor de gospodarire a apelor sunt cele din anexa nr. 2 *).
Preturile si tarifele pentru produsele si serviciile de gospodarire a
apelor se aplica unitatilor de stat, mixte, organizatiilor cooperatiste,
obstesti, altor unitati si organizatii, indiferent de natura proprietatii
acestora.
Tarifele pentru serviciile de asigurare a folosirii potentialului
hidroenergetic al marii, navigabil al raurilor si lacurilor de acvacultura si
de agrement al cursurilor de apa se vor stabili, pe masura necesitatilor, de
catre Ministerul Mediului si ministerele interesate.
Contravaloarea apei prelevate sau livrate din surse, pentru irigatii, se
suporta de prelevatori si se incaseaza de catre acestia de la bugetul statului,
potrivit legii.
Art. 10
Pentru apa prelucrata de unitatile specializate sau de beneficiari, la
preturile stabilite potrivit art. 9, se adauga, dupa caz, tarife suplimentare
determinate de captare, pompare, tratare, transport, distributie sau alte
asemenea servicii de gospodarire si utilizare a apei.
Serviciile de gospodarire si utilizare a apei, de natura celor de la
alineatul precedent, sunt cele prevazute in anexa nr. 3 *).
Tarifele pentru asemenea servicii se stabilesc, potrivit legii, de catre
unitatile prestatoare de servicii, cu avizul Ministerului Mediului.
Pentru captarea, tratarea, pomparea si distributia apei potabile si
industriale, precum si pentru canalizarea, epurarea si evacuarea apelor uzate,
care se realizeaza de catre unitatile de gospodarie comunala, pentru unitatile
economice si populatie, preturile si tarifele se stabilesc de catre
prefecturile judetene si Primaria municipiului Bucuresti.
Art. 11
Pentru apa prelevata direct din sursele de apa de suprafata, naturale sau
amenajate, indiferent de detinatorul amenajarii, ca si din cele subterane,
furnizori sunt numai unitatile de gospodarire a apelor, din subordinea
Ministerului Mediului, care, potrivit legii, au dreptul de administrare directa
asupra acestora si, in consecinta, sunt singurele in masura a percepe preturi
pentru apa.
Pentru apa tratata livrata sau pentru serviciile de gospodarire a apelor,
furnizori sau prestatori sunt cei care, dupa caz, au in administrare lucrarile
hidrotehnice sau care presteaza serviciile de gospodarire a apelor.
Furnizarea produselor si prestarea serviciilor de gospodarire a apelor se
fac pe baza de contracte economice. La incheierea contractelor de furnizare a
apei se vor stabili prevederi privind conditiile cantitative si calitative de
livrare a apei, in functie de conditiile concrete ale sursei si locului de
prelevare.
Art. 12
Ministerul Mediului are competenta de a stabili anual preturi de decontare
si de redistribuire a veniturilor intre unitatile sale, dupa caz, in functie de
cantitatile de apa ce se livreaza, de costuri si de rentabilitate, asigurand
incadrarea stricta a acestora in preturile si tarifele stabilite in prezenta
hotarare.
Art. 13
Preturile si tarifele pentru produsele si serviciile de gospodarire a
apelor, altele decat cele din anexele nr. 1 si 2 din prezenta hotarare, se
stabilesc de catre Ministerul Mediului, cu avizul Ministerului Finantelor -
Departamentul pentru preturi.
Art. 14
Pentru finantarea unor lucrari de imbunatatire a calitatii apelor, de
regularizare a debitelor de apa, de aparare impotriva efectelor distructive ale
apelor, precum si pentru acoperirea diferentei de cheltuieli efectuate de
unitatile de gospodarire a apelor in perioade de excedent de umiditate sau de
seceta cand incasarile sunt reduse, se constituie "Fondul apelor".
Acest fond se constituie dintr-o cota de 5% din incasarile din preturi si
tarife ale unitatilor de gospodarire a apelor, precum si din penalitatile
prevazute in prezenta hotarare.
Repartizarea pe capitole de cheltuieli a Fondului apelor se face de catre
Ministerul Mediului.
SECTIUNEA 2
Penalitati in domeniul gospodaririi apelor
Art. 15
Incalcarea dispozitiilor legale privind normele de prelevare a apelor din
surse si evacuarea apelor impurificate de catre organizatiile de stat,
cooperatiste, particulare sau mixte si celelalte organizatii obstesti se
penalizeaza potrivit anexei nr. 4 *).
Penalitatile se aplica de catre unitatile de gospodarire a apelor.
Acei beneficiari care dovedesc actiuni benefice pentru protectia calitatii
apelor vor fi stimulati prin sume alocate din Fondul apelor proportional cu
reducerea substantelor poluante sub indicatorii aprobati. Sumele vor fi
folosite pentru actiuni de pastrare si imbunatatire a calitatii apei evacuate.
Unitatile de gospodarie comunala vor putea folosi pentru dezvoltari
proprii, de natura celor specificate in paragraful 3 al art. 15, pana la 25%
din penalitatile incasate de catre acestea.
Penalitatile in domeniul gospodaririi apelor se suporta, potrivit legii, de
unitatile in cauza, din rezultatele financiare.
Art. 16
Constatarea abaterilor prevazute la art. 15 se face prin procesul-verbal
incheiat de personalul imputernicit in acest scop de catre conducerea
unitatilor de gospodarire a apelor. Stabilirea penalitatilor, potrivit
prevederilor cuprinse in anexa nr. 1, se face de catre conducatorul unitatii de
gospodarire a apelor printr-o incheiere. Incheierea, insotita de
procesul-verbal de constatare, se comunica unitatii penalizate in termen de 10
zile.
Pentru retelele de alimentare cu apa si de canalizare, administrate de
unitatile de gospodarie comunala, se autoriza personalul imputernicit al
acestor unitati sa incheie procese-verbale de constatare. Stabilirea
penalitatilor in aceasta situatie se face de catre conducatorul unitatii de
gospodarie comunala si se varsa in Fondul apelor.
Impotriva procesului-verbal de constatare si a incheierii de stabilire a
penalitatilor se poate face plangere de unitatea in cauza, in termen de 15 zile
de la comunicarea acestora, la judecatorie.
Hotararea prin care se rezolva plangerea de catre aceste organe este
definitiva.
Incheierea de stabilire a penalitatilor, ramasa definitiva, constituie
titlu executoriu.
Unitatile bancare vor efectua decontarea dispozitiilor de incasare, privind
penalitatile aplicate, fara acceptul unitatilor penalizate.
Aplicarea cuantumului penalitatilor se face dupa cum urmeaza:
- 25% in 1991
- 50% in 1992
- 75% in 1993
din valoarea calculata conform anexei nr. 4.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 17
In termen de 3 luni de la aprobarea prezentei hotarari, Ministerul Mediului
va propune guvernului masuri de organizare a unitatilor de gospodarire a apelor
pe principii economice.
Art. 18
Se autoriza Ministerul Mediului:
a) sa stabileasca regulamente si instructiuni specifice in aplicarea
prezentei hotarari;
b) sa asigure finantarea obiectivelor de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica in domeniul gospodaririi apelor, din veniturile
realizate de catre unitatile sale.
Art. 19
Ministerul Finantelor este autorizat ca in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pe baza propunerilor Ministerului
Mediului, ale ministerelor si celorlalte organe centrale si locale de stat, sa
introduca modificari in indicatorii financiari ca urmare a aplicarii
prevederilor prezentei hotarari, cu mentinerea echilibrului financiar.
Art. 20
Nerespectarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea civila,
disciplinara, materiala sau contraventionala, dupa caz, a persoanelor vinovate.
Art. 21
Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 22
Prezenta hotarare intra in vigoare la 1 ianuarie 1991. Pe aceeasi data se
abroga orice alte dispozitii contrare.
---------------------------
* Anexa se comunica unitatilor interesate.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN