Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 16 februarie 2006

in Cauza Porteanu impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 783 din 15 septembrie 2006



(Cererea nr. 4.596/03)

In cauza Porţeanu împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a II-a), statuând în cadrul unei camere formate din: domnii B.M. Zupancic, preşedinte, L. Caflisch, C. Bîrsan, V. Zagrebelsky, doamnele A. Gyulumyan, R. Jaeger, I. Ziemele, judecători, şi domnul V. Berger, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu, la data de 26 ianuarie 2006,

a pronunţat următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se află Cererea nr. 4.596/03, îndreptată împotriva României, prin care un cetăţean al acestui stat, doamna Rodica Porţeanu (reclamanta), a sesizat Curtea la data de 17 decembrie 2002, în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.  Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de către agentul său, doamna B. Ramaşcanu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

3.   La data de 7 ianuarie 2005, preşedintele celei de-a treia Secţii a decis comunicarea cererii Guvernului român, In baza art. 29 paragraful 3 din Convenţie, s-a hotărât examinarea în acelaşi timp a admisibilităţii şi a fondului cauzei.

ÎN    FAPT

I. Circumstanţele cauzei

4.  Reclamanta, doamna Rodica Porţeanu, este cetăţean român, născută în anul 1940 şi are domiciliul în Bucureşti.

5.  In 1933, bunica sa, A.P., a cumpărat o casă situată în Bucureşti şi terenul aferent.

6.  Reclamanta este moştenitoarea lui A.P.

7.    In 1950, invocând Decretul de naţionalizare nr. 92/1950, statul şi-a apropriat casa şi terenul lui A.P.

A. Acţiunea în revendicare în contradictoriu cu statul

8.  La data de 15 octombrie 1997, reclamanta a introdus o acţiune în revendicare imobiliară în contradictoriu cu statul, argumentând că Decretul nr. 92/1950 nu era aplicabil bunului naţionalizat, întrucât A.P. era, la momentul naţionalizării, muncitoare şi bunurile sale erau exceptate, din această cauză, de la naţionalizare.

9.   Prin Sentinţa pronunţată la data de 25 noiembrie 1997, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti a admis acţiunea în revendicare, cu motivarea că naţionalizarea fusese ilegală. Constatând că A.P. şi apoi reclamanta rămăseseră proprietarele de drept ale bunului, Judecătoria a dispus restituirea acestuia.

10.  In absenţa apelului, sentinţa a rămas definitivă şi irevocabilă.

11.    Prin Decizia din 26 ianuarie 1998, primarul municipiului Bucureşti a dispus restituirea imobilului către reclamantă. Cu toate acestea, doar o parte a bunului a putut fi restituită. Astfel, procesul-verbal de punere în posesie a constatat că primul etaj al imobilului, care era format dintr-un singur apartament (apartamentul nr. 3), fusese vândut, la 25 februarie 1997, de către stat chiriaşilor care locuiau în imobilul reclamantei, familia N., în baza Legii nr. 112/1995.

B. Acţiunea în constatarea nulităţii contractului de vânzare-cumpărare

12.   Printr-o acţiune introdusă la data de 28 mai 1998, reclamanta a solicitat Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti constatarea nulităţii vânzării amintite, arătând că Legea nr. 112/1995 nu permitea decât vânzarea bunurilor intrate în mod legal în patrimoniul statului.

13.   La 3 septembrie 1999, Judecătoria a respins acţiunea, considerând că terţii dobânditori fuseseră de bună-credinţă la încheierea contractului, având în vedere faptul că vânzarea era anterioară Hotărârii definitive din 25 noiembrie 1997, care a declarat nul titlul de proprietate al statului.

C.  Acţiunea în revendicare în contradictoriu cu familia N.

14.   La o dată neprecizată, reclamanta a introdus o acţiune în revendicare imobiliară în contradictoriu cu cumpărătorii apartamentului nr. 3, familia  N.

15.  Prin Sentinţa pronunţată la data de 10 aprilie 2001, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti a admis acţiunea, considerând că titlul de proprietate al reclamantei era preferabil celui al familiei N. Instanţa a constatat astfel că titlul de proprietate al reclamantei provenea de la proprietarul de drept, A.P., în timp ce acela al familiei N. provenea de la un proprietar fără titlu legal, statul.

16.   Prin Decizia din 9 octombrie 2001, Tribunalul Municipiului Bucureşti a admis apelul introdus de familia N., statuând că, având în vedere dispoziţiile Legii nr. 10/2001 şi cele ale art. 6 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, reclamanta nu mai putea revendica bunul, care fusese dobândit de bună-credinţă de către pârâţi, ea beneficiind de măsuri reparatorii, în baza primei legi citate.

17.   Prin Decizia din 25 septembrie 2002, Curtea de Apel Bucureşti a respins recursul declarat de reclamantă. Instanţa a calificat titlul de proprietate al reclamantei ca incontestabil, dar a decis că familia N. avea dreptul de a păstra bunul cumpărat, dată fiind buna-credinţă a acesteia.

D.    Cererea de acordare de despăgubiri depusă în baza Legii nr. 10/2001 din data de 14 februarie 2001

18.  La data de 23 ianuarie 2002, reclamanta a depus o cerere de acordare de despăgubiri pentru apartamentul nr. 3, vândut familiei N., în baza Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Ea a arătat că este îndreptăţită la despăgubiri în baza acestei legi şi că, în orice caz, statul se îmbogăţise pe seama sa, întrucât încasase preţul apartamentului. Reclamanta a solicitat acordarea de despăgubiri la valoarea de piaţă a apartamentului.

19.   Cererea reclamantei a fost înregistrată de către Prefectura Municipiului Bucureşti la 25 ianuarie 2002.

20.   Până în prezent, reclamanta nu a primit niciun răspuns la cererea sa.

II. Dreptul şi practica interne pertinente

21.   Dispoziţiile legale şi jurisprudenţa internă pertinente au fost prezentate în Hotărârea în Cauza Străin şi alţii împotriva României din 21 iulie 2005 (nr. 57.001/00, paragrafele 19-26, CEDO 2005-...).

22.   Dispoziţiile legale şi jurisprudenţa internă pertinente au fost prezentate, de asemenea, în Hotărârea Brumărescu împotriva României [(M.C.), nr. 28.342/95, paragrafele 31 -44, CEDO 1999-VII, pag. 250-256, paragrafele 31-44].

23.   Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 a fost modificată de Legea nr. 247/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,  nr. 653 din 22 iulie 2005.  Noua lege dezvoltă formele de acordare a măsurilor reparatorii, permiţând beneficiarilor să opteze între compensarea sub forma bunurilor şi serviciilor şi o despăgubire bănească echivalentă cu valoarea de piaţă a bunului care nu poate fi restituit în natură la momentul acordării sumei.

Dispoziţiile pertinente din Legea nr. 10/2001, astfel cum au fost modificate de Legea nr. 247/2005, prevăd următoarele:

Articolul 1 alin. (1) şi (2)

„(1) Imobilele preluate în mod abuziv de stat, [...] în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum şi cele preluate de stat în baza Legii nr. 139/1940 asupra rechiziţiilor şi nerestituite, se restituie, în natură, în condiţiile prezentei legi.

(2) In cazurile în care restituirea în natură nu este posibilă se vor stabili măsuri reparatorii prin echivalent. Măsurile reparatorii prin echivalent vor consta în compensare cu alte bunuri sau servicii [...], cu acordul persoanei îndreptăţite, sau despăgubiri acordate în condiţiile prevederilor speciale privind regimul stabilirii şi plăţii despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv. [...]"

Articolul 10 alin. (1)

„(1) In situaţia imobilelor preluate în mod abuziv şi ale căror construcţii edificate pe acestea au fost demolate total sau parţial, restituirea în natură se dispune pentru terenul liber şi pentru construcţiile rămase nedemolate, iar pentru construcţiile demolate şi terenurile ocupate măsurile reparatorii se stabilesc prin echivalent. [...]"

Articolul 11 alin. (6)

„(6) Valoarea construcţiilor expropriate, care nu se pot restitui în natură şi a terenurilor aferente acestora se stabileşte potrivit valorii de piaţă de la data soluţionării notificării, stabilită potrivit standardelor internaţionale de evaluare."

Articolul 20 alin. (2)

„In cazul în care imobilul a fost vândut cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995 (...), persoana îndreptăţită are dreptul la măsuri reparatorii prin echivalent pentru valoarea de piaţă corespunzătoare a întregului imobil, teren şi construcţii, stabilită potrivit standardelor internaţionale de evaluare. Dacă persoanele îndreptăţite au primit despăgubiri potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995, ele au dreptul la diferenţa dintre valoarea încasată, actualizată cu indicele inflaţiei, şi valoarea corespunzătoare a imobilului."

Articolul 45 alin. (2)

„(2) Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele făcute în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate fără titlu valabil, sunt lovite de nulitate absolută, în afară de cazul în care actul a fost încheiat cu bună-credinţă."

24. Legea nr. 247/2005 descrie, în plus, în titlul VII, modul în care sunt stabilite şi acordate despăgubirile pentru bunurile apropriate abuziv de către stat. Dispoziţiile pertinente ale acestui titlu prevăd următoarele:

Articolul 13 alin. (1)

„(1) Pentru analizarea şi stabilirea cuantumului final al despăgubirilor care se acordă potrivit prevederilor prezentei legi, se constituie, în subordinea Cancelariei Primului-Ministru, Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, denumită în continuare Comisia Centrală, [...]"

Articolul 16 alin. (1), (2), (5), (6) şi (7)

„(1) Deciziile/dispoziţiile emise de entităţile învestite cu soluţionarea notificărilor, a cererilor de retrocedare sau, după caz, ordinele conducătorilor administraţiei publice centrale învestite cu soluţionarea notificărilor şi în care s-au consemnat sume care urmează a se acorda ca despăgubire, însoţite, după caz, de situaţia juridică actuală a imobilului obiect al restituirii şi întreaga documentaţie aferentă acestora, inclusiv orice înscrisuri care descriu imobilele construcţii demolate depuse de persoana îndreptăţită şi/sau regăsite în arhivele proprii, se predau pe bază de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale, pe judeţe, conform eşalonării stabilite de aceasta, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) Notificările formulate potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, care nu au fost soluţionate în sensul arătat la alin. (1) până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se predau pe bază de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale, însoţite de deciziile/ dispoziţiile emise de entităţile învestite cu soluţionarea notificărilor, a cererilor de retrocedare sau, după caz, ordinelor conducătorilor administraţiei publice centrale conţinând propunerile motivate de acordare a despăgubirilor, după caz, de situaţia juridică actuală a imobilului obiect al restituirii şi de întreaga documentaţie aferentă acestora, inclusiv orice acte juridice care descriu imobilele construcţii demolate depuse de persoana îndreptăţită şi/sau regăsite în arhivele proprii, în termen de 10 zile de la data adoptării deciziilor/dispoziţiilor sau, după caz, a ordinelor. [...]

(5)   Secretariatul Comisiei Centrale va proceda la centralizarea dosarelor prevăzute la alin. (1) şi (2), în care, în mod întemeiat cererea de restituire în natură a fost respinsă, după care acestea vor fi transmise evaluatorului sau societăţii de evaluatori desemnate, în vederea întocmirii raportului de evaluare.

(6)   După primirea dosarului, evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnată va efectua procedura de specialitate şi va întocmi raportul de evaluare pe care îl va transmite Comisiei Centrale. Acest raport va conţine cuantumul despăgubirilor în limita cărora vor fi acordate titlurile de despăgubire.

(7)   In baza raportului de evaluare Comisia Centrală va proceda fie la emiterea deciziei reprezentând titlul de despăgubire, fie la trimiterea dosarului spre reevaluare."

25. Articolul 77 din Legea nr. 58/1991 privind privatizarea societăţilor comerciale stipulează următoarele:

„Reparaţiile pentru bunurile preluate de stat în mod abuziv se vor reglementa printr-o lege specială."

IN   DREPT

I. Asupra pretinsei încălcări a art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţie

26.   Reclamanta se plânge de atingerea adusă dreptului său de proprietate, incompatibilă cu dispoziţiile art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, care prevăd următoarele:

„Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional. Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii sau a amenzilor."

A. Asupra admisibilităţii

27.   Curtea constată că cererea nu este în mod vădit neîntemeiată, în sensul art. 35 paragraful 3 din Convenţie. Ea consideră că cererea nu prezintă niciun alt motiv de inadmisibilitate. Ca atare, o declară admisibilă.

B. Asupra fondului

28. Guvernul consideră că reclamanta nu dispunea de un „bun", în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, întrucât dreptul său de proprietate nu a fost recunoscut de o hotărâre internă definitivă anterioară vânzării bunului către terţi. El invocă, în această privinţă, cauzele Malhous împotriva Republicii Cehe [(dec), nr. 33.071/96, CEDO 2000-XII] şi Costandache împotriva României [(dec), nr. 46.312/99, 11 iunie 2002]. Guvernul arată că imobilul în litigiu fusese naţionalizat în conformitate cu Decretul nr. 92/1950, astfel încât el nu se mai afla în patrimoniul reclamantei la momentul introducerii, la data de 15 octombrie 1997, în faţa Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti, a acţiunii sale în revendicare imobiliară. In plus, statul însuşi nu mai era proprietarul primului etaj al casei, întrucât îl vânduse, la 25 noiembrie 1997, familiei N. In ceea ce priveşte Hotărârea definitivă din 25 noiembrie 1997, care a constatat dreptul de proprietate al reclamantei, aceasta nu era opozabilă cumpărătorilor N. Pe cale de consecinţă, reclamanta avea, cel mult, o „speranţă legitimă", iar nu un bun, în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie.

29.   Guvernul apreciază, de asemenea, că reclamanta putea obţine despăgubiri în baza Legii nr. 10/2001, pentru primul etaj al casei.

30.  Reclamanta subliniază că, deşi dispunea de un titlu valabil de proprietate, adică de contractul de vânzare-cumpărare al bunului încheiat de bunica sa în 1933, confirmat prin Sentinţa din 25 noiembrie 1997 şi prin Decizia din 25 septembrie 2002 a Curţii de Apel Bucureşti, ea nu se poate bucura de o parte a acestui bun, vândută de stat unor terţi. Ea arată, de asemenea, că cererea sa de acordare de despăgubiri, depusă în baza Legii nr. 10/2001, nu a primit niciun răspuns.

31.  Curtea aminteşte că, în Cauza Brumărescu împotriva României, dreptul de proprietate al reclamantului, confirmat printr-o hotărâre judecătorească din 1993, era contestat de un terţ, care pretindea că are un drept de proprietate asupra unei părţi din acelaşi bun, în baza unui contract de vânzare-cumpărare din 1973. Cu privire la acest aspect, Curtea a constatat că procedura declanşată în faţa ei de către domnul Brumărescu împotriva statului român nu putea produce efecte decât în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile acestor două părţi [Cauza Brumărescu împotriva României (MC), nr. 28.342/95, paragraful 69, CEDO 1999-VII]. Curtea a menţinut această poziţie în hotărârea sa privind satisfacţia echitabilă, stabilind în sarcina statului român obligaţia de a restabili dreptul de proprietate al domnului Brumărescu, „dincolo de orice pretenţie" pe care terţul intervenient ar putea-o avea asupra unei părţi din proprietatea reclamantului [Cauza Brumărescu împotriva României (satisfacţie echitabilă) (MC), nr. 28.342/95, paragraful 22 in fine, CEDO 2001-I].

32.   Curtea a statuat, de asemenea, că vânzarea de către stat unor terţi de bună-credinţă a bunului altuia, chiar dacă anterioară confirmării definitive în instanţă a dreptului de proprietate al reclamantului, combinată cu lipsa totală a oricărei despăgubiri, reprezintă o privare de proprietate contrară art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie (Cauza Străin, citată anterior, paragrafele 39 şi 59). In această cauză, Curtea a constatat că Legea nr. 112/1995, invocată de către stat, nu permitea acestuia să vândă chiriaşilor un bun naţionalizat în mod abuziv, de vreme ce legea în cauză reglementa doar vânzarea bunurilor legal intrate în patrimoniul statului (Hotărârea în Cauza Străin, citată anterior, paragraful 47). De asemenea, Curtea a stabilit că dreptul român în vigoare la acea dată, şi în special legea de restituire nr. 10 din 14 februarie 2001, nu oferea nicio posibilitate de despăgubire pentru o astfel de privare.

33.  In speţă, Curtea nu identifică niciun motiv pentru a se îndepărta de la jurisprudenţa menţionată, situaţia de fapt fiind aproape aceeaşi. Similar Cauzei Brumărescu, în prezenta cauză, terţii au devenit proprietari asupra unei părţi din imobil înainte ca dreptul de proprietate al reclamantei asupra bunului imobil să fie confirmat în mod definitiv cu efect retroactiv. Asemenea situaţiei din Cauza Străin, reclamantei i-a fost recunoscută calitatea de proprietar legitim, instanţele judecătoreşti, având în vedere naţionalizarea abuzivă, stabilind că titlul său de proprietate este de necontestat. Curtea observă că vânzarea unei părţi din imobilul reclamantei în baza Legii nr. 112/1995, care nu permitea decât înstrăinarea unor bunuri dobândite în mod legal, împiedică reclamanta să se bucure de dreptul său de proprietate, fără ca reclamantei să-i fie acordată vreo despăgubire pentru această privare. In sfârşit, deşi reclamanta a depus o cerere privind acordarea de despăgubiri în temeiul Legii nr. 10/2001, pentru partea din imobil care a fost înstrăinată, până în acest moment nu a primit niciun răspuns.

34.  Curtea notează că la 22 iulie 2005 a fost adoptată Legea nr. 247/2005, care modifică Legea nr. 10/2001. Această nouă lege acordă persoanelor aflate în aceeaşi situaţie ca şi reclamanta, cel puţin teoretic, dreptul de a primi o despăgubire la nivelul valorii de piaţă a imobilului care nu mai poate fi restituit. Totuşi, în speţă, în baza noii legi nu s-a reuşit, până în prezent, să se acorde în mod efectiv o despăgubire. Părţile nu au furnizat informaţii asupra perspectivelor unei proceduri întemeiate pe noua lege. In plus, această reglementare nu ia în considerare prejudiciul suferit de către persoanele care au fost în acest mod private de bunurile lor, înainte de intrarea în vigoare a legii, din cauza absenţei îndelungate a oricărei despăgubiri.

35.  Astfel, Curtea consideră că privarea reclamantei de proprietate, combinată cu absenţa totală a unei despăgubiri, a constituit o sarcină disproporţională şi excesivă, incompatibilă cu respectul dreptului de proprietate garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie. Prin urmare, această prevedere a fost încălcată.

II. Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

36.  Potrivit art. 41 din Convenţie,

„In cazul în care Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

37.  In cererea sa din 17 decembrie 2002, reclamanta a solicitat restituirea în natură a apartamentului nr. 3 sau 30.000 EUR, reprezentând valoarea acestuia. In observaţiile sale din 10 martie 2005, reclamanta a cerut minimum 60.000 EUR pentru prejudiciul material suferit, arătând că, potrivit Camerei Notarilor din Bucureşti, valoarea impozabilă a apartamentului era de aproximativ 60.000-70.000 EUR. Printr-o scrisoare din 23 august 2005, reclamanta arată că expertiza prezentată de către Guvern (paragraful 38 de mai jos) nu este realistă, întrucât, pe de o parte, expertul nu a vizitat apartamentul, iar pe de altă parte, bunul a fost subevaluat, întrucât valoarea la care s-a ajuns prin expertiză este net inferioară celei ce ar rezulta chiar şi din utilizarea, în momentul calculului, a decretului comunist nr. 256 din 1984. Or, Legea nr. 247/2005 stabileşte ca despăgubire valoarea de piaţă a bunului la data acordării despăgubirii, valoare stabilită în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare.

38.   Guvernul a prezentat o expertiză realizată în iulie 2005 de către un expert mandatat de el. Raportul indică faptul că apartamentul nr. 3, neputând fi vizitat, expertiza este ipotetică. Conform acestui raport, valoarea de piaţă ipotetică a apartamentului este de 37.005 EUR.

39.   Curtea aminteşte că o hotărâre care constată o încălcare antrenează pentru statul pârât obligaţia juridică, în baza Convenţiei, de a pune capăt încălcării şi de a înlătura consecinţele. Dacă dreptul intern nu permite decât înlăturarea imperfectă a consecinţelor acestei încălcări, art. 41 din Convenţie conferă Curţii puterea de a acorda o reparaţie părţii lezate prin actul sau prin omisiunea în legătură cu care încălcarea Convenţiei a fost constatată. In exercitarea acestei puteri, ea dispune de o oarecare latitudine; adjectivul „echitabilă" şi exprimarea „dacă este cazul" demonstrează acest lucru.

40.   Printre elementele luate în considerare de către Curte, atunci când statuează asupra acestui aspect, se regăsesc prejudiciul material, adică pierderile efectiv suferite ca o consecinţă directă a încălcării invocate, şi prejudiciul moral, adică acordarea de despăgubiri pentru starea de angoasă, pentru neplăcerile şi nesiguranţa rezultate din această încălcare, precum şi alte prejudicii decât cele materiale (a se vedea, printre altele, Cauza Ernestina Zullo împotriva Italiei, nr. 64.897/01, paragraful 25, 10 noiembrie 2004).

41.  In plus, în cazul în care diferitele elemente care constituie prejudiciul nu se pretează la un calcul exact sau în cazul în care distincţia dintre prejudiciul material şi cel moral este dificilă, Curtea poate decide să le analizeze în mod global [Cauza Comingersoll împotriva Portugaliei (MC), nr. 35.382/97, paragraful 29, CEDO 2000-IV].

42.   Curtea apreciază, având în vedere circumstanţele cauzei, că restituirea bunului litigios, astfel cum a fost dispusă prin Hotărârea definitivă din 25 noiembrie 1997 a Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti, ar plasa-o pe reclamantă, pe cât posibil, într-o situaţie echivalentă celei în care s-ar fi aflat dacă dispoziţiile art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie nu ar fi fost încălcate. In lipsa unei astfel de restituiri din partea statului, într-un termen de 3 luni de la data la care această hotărâre va deveni definitivă, Curtea decide că acesta va trebui să-i plătească reclamantei, cu titlu de prejudiciu material, o sumă corespunzând valorii actuale a apartamentului.

43.  Cu privire la acest aspect, Curtea notează că Legea nr. 247/2005, care modifică Legea nr. 10/2001, intrată în vigoare la 19 iulie 2005, aplică principiile ce reies din jurisprudenţa internaţională, judiciară sau arbitrală, în ceea ce priveşte despăgubirile datorate în caz de acte ilicite şi confirmate, de o manieră constantă, de către Curte în jurisprudenţa sa referitoare la privările ilegale sau de facto [Cauza Papamichalopoulos împotriva Greciei (satisfacţie echitabilă), Hotărârea din 31 octombrie 1995, seria A nr. 330-B, pag. 59-61, paragrafele 36-39, Cauza Zubani împotriva Italiei, Hotărârea din 7 august 1996, Culegere de hotărâri şi decizii 1996-IV, pag. 1.078, paragraful 49, şi Cauza Brumărescu împotriva României (satisfacţie echitabilă), precitată, paragrafele 22 şi 23].

In fapt, noua lege română califică drept abuzive naţionalizările făcute de regimul comunist şi prevede obligaţia de restituire în natură a unui bun ieşit din patrimoniul unei persoane ca urmare a unei astfel de privări. In caz de imposibilitate de restituire, de exemplu din cauza vânzării bunului unui terţ de bună-credinţă, legea acordă despăgubiri la valoarea de piaţă a bunului la momentul acordării acestor despăgubiri (titlul I, secţiunea I, art. 1, 16 şi 43 ale legii).

44.   In prezenta cauză, sub aspectul stabilirii valorii despăgubirilor datorate reclamantei, Curtea observă că aceasta nu a prezentat o expertiză care să permită stabilirea valorii apartamentului. Ea s-a limitat la a indica, fără documente justificative, estimarea elaborată de către Camera Notarilor în privinţa valorii impozabile a unui apartament asemănător celui în cauză, care stabilea această valoare la 60.000-70.000 EUR. In ceea ce priveşte Guvernul, acesta a prezentat o expertiză bazată pe valoarea ipotetică a apartamentului, întrucât expertul nu l-a vizitat.

45.   Având în vedere informaţiile aflate la dispoziţia instanţei în privinţa pieţei imobiliare locale, Curtea estimează că valoarea de piaţă actuală a bunului este de 60.000 EUR.

B. Majorări de întârziere

46.   Curtea consideră adecvat să stabilească majorări de întârziere echivalente cu rata dobânzii pentru facilitatea de împrumut marginal practicată de Banca Centrală Europeană, la care se vor adăuga 3 puncte procentuale.

DIN ACESTE MOTIVE,

CURTEA,

ÎN UNANIMITATE:

1.  declară cererea admisibilă;

2.  hotărăşte că a existat o încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie;

3.  hotărăşte:

a)  că statul pârât trebuie să restituie reclamantei apartamentul nr. 3, situat la primul etaj al imobilului în cauză, în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive a hotărârii, conform art. 44 paragraful 2 din Convenţie;

b)  că, în lipsa unei asemenea restituiri, statul pârât trebuie să plătească reclamantei, în acelaşi termen de 3 luni, 60.000 EUR (şaizeci de mii de euro) cu titlu de prejudiciu material, plus orice sumă putând fi datorată cu titlu de impozit, convertită în lei la cursul aplicabil la data plăţii;

c)  că, începând de la data expirării termenului menţionat până la momentul efectuării plăţii, această sumă va fi majorată, cu o dobândă simplă de întârziere egală cu dobânda minimă pentru împrumut practicată de Banca Centrală Europeană, valabilă în această perioadă, la aceasta adăugându-se o majorare cu 3 puncte procentuale;

4.  respinge cererea de acordare a unei satisfacţii echitabile pentru rest.

Redactată în limba franceză şi comunicată în scris la data de 16 februarie 2006, cu aplicarea art. 77 alin. 2 şi 3 din Regulamentul Curţii.

Bostjan M. Zupancic,

Preşedinte

Vincent Berger,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu