HOTARARE Nr. 8 din 11 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 16 septembrie 1996

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea contestatiei privind inregistrarea candidaturii
domnului Constantin Niculescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, la
alegerile din 3 noiembrie 1996, formulata de domnul Iulian Somacescu si depusa
la Biroul Electoral Central cu nr. 91 din 8 septembrie 1996.
Contestatia a fost inaintata Curtii Constitutionale la data de 9 septembrie
1996 si formeaza obiectul Dosarului nr. 175 D/1996.
Curtea a decis solutionarea contestatiei fara citarea partilor, avand in
vedere cerinta legala a rezolvarii in maximum 48 de ore, potrivit prevederilor
art. 14 din Legea. nr. 47/1992, art. 11 alin. (2) si alin. (3) si art. 28 alin.
(1) din Legea nr. 69/1992, raportate la art. 85 din Legea nr. 68/1992 si
coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila.
Magistratul-asistent prezinta obiectul contestatiei.
In contestatie se sustine ca "alegerile prezidentiale planificate sa
aiba loc in anul 1996, simultan cu cele parlamentare, nu sunt constitutionale,
deci inscrierea de candidaturi pentru functia de Presedinte al Romaniei,
existand deja un Presedinte ales si obligat prin Constitutie sa exercite acea
functie inca doi ani, este de asemenea neconstitutionala". In argumentarea
acestei opinii, contestatorul considera ca, dupa adoptarea Constitutiei,
alegerile pentru functia de Presedinte al Romaniei nu ar fi trebuit sa aiba loc
in 1992, ci in 1994, pana la implinirea duratei mandatului de 4 ani, prevazut
de art. 83 alin. (1) din Constitutie, calculata de la data validarii alegerilor
din 20 mai 1990, astfel incat scrutinul urmator nu poate avea loc decat in anul
1998.
Procurorul, avand cuvantul in fond, apreciaza ca argumentele prezentate de
contestator constituie o interpretare personala, eronata, a prevederilor legale
privind alegerea Presedintelui Romaniei si, pe cale de consecinta, solicita
respingerea contestatiei ca neintemeiata.
CURTEA,
luand in dezbatere contestatia inaintata de Biroul Electoral Central,
constata ca este competenta sa o solutioneze in temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 27 din Legea nr. 47/1992 si al art. 11 alin. (3) din Legea
nr. 69/1992.
Analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei, ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei si vazand concluziile
reprezentantului Ministerului Public, Curtea retine urmatoarele:
Contestatia se intemeiaza pe un singur motiv esential, si anume ca mandatul
de 4 ani pe care il exercita domnul Ion Iliescu, in functia de Presedinte al
Romaniei, se incheie in 1998, astfel incat alegerile presedintiale din 3
noiembrie 1996 nu pot avea loc, fiind neconstitutionale.
Motivul invocat excede cadrul procesual al unei contestatii formulate in
temeiul Legii nr. 69/1992, intrucat obiectul sau il constituie, in realitate,
insasi constitutionalitatea alegerilor de la 3 noiembrie 1996, ca si a celor ce
au avut loc in 1992. Deci, prin contestatie nu se invoca un impediment legal
pentru ca o persoana sa poata candida la functia de Presedinte al Romaniei,
raportat la candidatura domnului Constantin Niculescu, ceea ce ar putea forma
obiectul unui litigiu electoral. Curtea, in limitele atributiilor sale
prevazute de art. 144 lit. d) din Constitutie si de art. 27 din Legea nr.
47/1992, raportate la prevederile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992, nu
are competenta de a se pronunta asupra constitutionalitatii alegerilor din
1992, a celor ce vor avea loc la 3 noiembrie 1996 si nici de a proroga mandatul
actual al Presedintelui Romaniei pana in anul 1998.
Cat priveste contestarea, in general, a candidaturilor la functia de
Presedinte al Romaniei pentru alegerile din acest an, este de observat ca,
potrivit legii, contestatia nu poate privi decat candidatii individualizati
dupa inregistrarea candidaturii lor la Biroul Electoral Central.
Fata de cele aratate, contestatia este neintemeiata.
Totodata, spre a inlatura orice speculatie posibila legata de motivele
invocate in contestatie, Curtea, in calitate de garant al suprematiei
Constitutiei, constata ca aceste motive nu justifica teza
neconstitutionalitatii alegerilor din 1992, care au fost legal validate, ca si
a celor care vor avea loc la 3 noiembrie 1996, precum si a inregistrarii de
candidaturi pentru functia de Presedinte al Romaniei la aceste din urma
alegeri.
Potrivit art. 80 alin. 2 din Decretul-lege nr. 92/1990, Parlamentul trebuia
sa organizeze, dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, noi alegeri in termen
de cel mult un an, pentru toate autoritatile elective constituite in temeiul
acelui decret-lege. De asemenea, art. 99 din acelasi act normativ prevedea ca
acesta se aplica pana la adoptarea legii electorale elaborate pe baza
Constitutiei. In acest sens, Decretul-lege nr. 92/1990 a fost abrogat prin art.
30 al Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
De asemenea, art. 151 alin. (1) din Constitutie prevede ca
"Institutiile republicii, existente la data intrarii in vigoare a
prezentei Constitutii, raman in vigoare pana la constituirea celor noi".
Rezulta ca dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, asa cum s-a aratat in
Hotararea Curtii Constitutionale nr. 1/1996, autoritatile publice cu caracter
electiv - Parlamentul si Presedintele Romaniei - si-au continuat activitatea,
in temeiul art. 151 alin. (1) din Constitutie, pe baza legitimarii conferite
anterior, in urma scrutinului din 20 mai 1990. De aceea durata de 4 ani a
mandatului presedintial, prevazuta de art. 83 alin. (1) din Constitutie, nu
este aplicabila functiei de Presedinte al Romaniei, astfel cum exercitiul ei a
fost prorogat prin art. 151 alin. (1) din Constitutie, mai ales ca
Decretul-lege nr. 92/1990 nu stabilise un termen pentru realizarea acestei
functii. Sustinerea contestatorului este, deci, contrara nu numai principiului
neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie, dar si
faptului ca institutia mandatului presedintial a fost pentru prima oara
reglementata prin Constitutia din 1991.
Pe cale de consecinta, alegerile parlamentare si presedintiale din 1992 au
fost conforme atat dispozitiilor susmentionate din Decretul-lege nr. 92/1990,
cat si dispozitiei constitutionale a art. 151 alin. (1) care, in mod expres,
prevede ca autoritatile publice existente raman in vigoare "pana la constituirea
celor noi", iar alegerile ce vor avea loc la 3 noiembrie 1996 sunt
conforme, in ce priveste Presedintele Romaniei, dispozitiilor art. 83 alin. (1)
din Constitutie.
Pentru considerentele aratate si vazand dispozitiile art. 144 lit. d) din
Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a), ale art. 27 si 28 din Legea nr.
47/1992, precum si cele ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (2) si alin.
(3) din Legea nr. 69/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge ca neintemeiata contestatia privind inregistrarea candidaturii
domnului Constantin Niculescu la functia de Presedinte al Romaniei, formulata
de domnul Iulian Somacescu.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Valer Vasile Bica