Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 615 din 21 aprilie 2004

pentru aprobarea Strategiei industriei miniere pentru perioada 2004 - 2010

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 411 din  7 mai 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Strategia industriei miniere pentru perioada 2004 - 2010, prevazuta in anexa*) care face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul de stat,
                         ministrul economiei si comertului,
                         Iulian Iancu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Neculae Eugeniu Plaiasu,
                         secretar de stat

                         Ministrul muncii, solidaritatii
                         sociale si familiei,
                         Elena Dumitru

                         p. Ministrul de stat,
                         ministrul administratiei si internelor,
                         Toma Zaharia,
                         secretar de stat

                         Ministrul delegat pentru
                         administratia publica,
                         Gabriel Oprea

    ANEXA 1

                         STRATEGIA INDUSTRIEI MINIERE
                         pentru perioada 2004 - 2010

    1. Analiza evolutiei industriei miniere si starea actuala a acesteia

    1.1 Introducere
    Strategia de dezvoltare a industriei miniere promovata inainte de anul 1989 avea la baza conceptul autosustinerii in asigurarea cu resurse minerale a economiei, in scopul reducerii importurilor.
    Rezultatul acesteia a constat in dezvoltarea unui sector minier mai mult decat ar fi permis potentialul de resurse minerale solide economic exploatabile de care dispune tara, ocupand direct peste 350.000 persoane si indirect alte 700.000 persoane.
    Situatia creata dupa 1989 a impus sustinerea sectorului de catre stat, pentru aceasta fiind necesar un mare efort bugetar.
    In perioada 1990 - 2002, statul a cheltuit pentru sustinerea sectorului minier, suma de 5.249,5 milioane dolari SUA, asa cum rezulta din tabelul 1:

    Tabelul 1

 ____________________________________________________
|      Specificatie      |         Valoare           |
|                        |   (milioane dolari SUA)   |
|________________________|___________________________|
| Subventii              |                   3.403,6 |
|________________________|___________________________|
| Transferuri sociale    |                     247,0 |
|________________________|___________________________|
| Alocatii de capital    |                   1.598,9 |
|________________________|___________________________|
|Total                   |                   5.249,5 |
|________________________|___________________________|

    La aceasta se adauga pentru perioada respectiva si o pierdere de exploatare in valoare de 1.270,2 milioane dolari SUA.
    Efortul statului pentru sectorul minier, insumand cheltuielile bugetare cu pierderea din exploatare in perioada 1990 - 2002, se ridica la valoarea de 6.519,7 milioane dolari SUA.
    Rezultatele actiunilor de restructurare din aceasta perioada au generat o serie de noi probleme, care, in principal, sunt:
    - scaderea brusca a economiei regiunilor miniere afectate de restructurarea sectorului;
    - amplificarea problemelor sociale in aceste regiuni;
    - accentuarea saraciei;
    - realizarea unor performante economico-financiare nesatisfacatoare de catre companiile si societatile miniere.

    1.2 Situatia bazei de resurse minerale solide valorificabile in conditiile interventiei statului
    Rezervele geologice care, in diverse stadii de cunoastere pot fi exploatate in conditiile interventiei statului cu actualele tehnologii miniere, sunt prezentate in tabelul 2.

    Tabelul 2

 ______________________________________________________________________________
|      Substanta    | Rezerve geologice|      Nivelul interventiei statului    |
|                   |__________________|                                       |
|                   |  U.M.  |Cantitate|                                       |
|___________________|________|_________|_______________________________________|
|- lignit           |milioane|    2800 | redusa, la acordarea de subventii     |
|                   |tone    |         | pentru exploatarea in subteran a      |
|                   |        |         | transferurilor sociale si, partial,   |
|                   |        |         | alocatii de capital                   |
|___________________|________|_________|_______________________________________|
|- huila            |milioane|     900 | majora, prin acordarea de subventii   |
|                   |tone    |         | pentru exploatare, transferuri sociale|
|                   |        |         | si alocatii de capital                |
|___________________|________|_________|_______________________________________|
|- minereuri        |milioane|      40 | foarte mare, prin acordarea de        |
|  auro-argentifere |tone    |         | subventii pentru exploatare,          |
|___________________|________|_________| transferuri sociale, alocatii de      |
|- minereuri        |milioane|      90 | capital si esalonarea datoriilor catre|
|  polimetalice     |tone    |         | furnizorii de energie electrica       |
|___________________|________|_________|                                       |
|- minereuri        |milioane|     900 |                                       |
|  cuprifere        |tone    |         |                                       |
|___________________|________|_________|_______________________________________|
|- sare             |milioane|    4000 | fara interventie                      |
|                   |tone    |         |                                       |
|___________________|________|_________|_______________________________________|

    Conditiile geominiere si caracteristicile mineralogice ale zacamintelor din Romania sunt complexe, iar parametrii privind calitatea se situeaza la limita inferioara, raportat la calitatea zacamintelor similare exploatate in prezent pe plan mondial, cu tehnologii performante si cu productivitati de 5 - 12 ori mai mari.

    1.3 Structura sectorului de exploatare a substantelor minerale solide
    In acest sector, isi desfasoara activitatea un numar de 12 agenti economici, din care:
    - carbune:               2 companii nationale, respectiv CNLO si CNH
                             Petrosani
                             1 societate nationala, respectiv SNC Ploiesti
                             1 societate comerciala, respectiv S.C. Banat Anina
    - minereuri metalifere:  2 companii nationale, respectiv C.N. MINVEST S.A.
                             Deva si C.N. REMIN S.A. Baia Mare
                             4 societati comerciale, respectiv S.C. MOLDOMIN
                             S.A. Moldova Noua, S.C. CUPRUMIN S.A. Abrud, S.C.
                             Baita S.A. Stei si S.C. Bucovina Min Vatra Dornei
    - produse uranifere:     1 companie nationala, respectiv CNU Bucuresti
    - sare:                  1 societate nationala, respectiv S.N. Sarii
                             Bucuresti
    In prezent, activitatea de extractie se desfasoara in 120 de mine si cariere, iar cea de preparare in 23 de uzine, asa cum rezulta din tabelul 3:

    Tabelul 3

 ______________________________________________________________________________
|    Specificatie    | Total |                      din care:                  |
|                    |       |_________________________________________________|
|                    |       |   Huila   |   Lignit   |  Minereuri  |   Sare   |
|____________________|_______|___________|____________|_____________|__________|
| Mine               |   77  |     12    |     23     |      36     |     6    |
|____________________|_______|___________|____________|_____________|__________|
| Cariere            |   43  |      -    |     38     |       3     |     2    |
|____________________|_______|___________|____________|_____________|__________|
| Uzine de preparare |   23  |      2    |      -     |      14     |     7    |
|____________________|_______|___________|____________|_____________|__________|

    1.4. Starea infrastructurii si a nivelului tehnologic
    Este caracterizata, in principal, de:
    - reducerea nivelului tehnologic, urmare a:
        - uzurii fizice avansate a echipamentului minier (complexe mecanizate pentru exploatarea carbunelui, combine de inaintare si abataj, echipamente pentru perforare, echipamente de transport a minereurilor, echipamente pentru producerea de aer comprimat si de evacuare a apelor, instalatii de aeraj, echipamente pentru uzinele de preparare, echipamente pentru automatizare si dispecerizare;
        - lipsei echipamentelor performante pentru executarea lucrarilor de pregatire si deschidere;
        - riscului crescut privind securitatea lucratorilor din abataje;
    - ramaneri in urma in executarea lucrarilor de investitii pentru punerea in functiune de noi capacitati, in special in exploatarile la zi de minereuri cuprifere, cu implicatii asupra capacitatii de productie a unitatii;
    - constructii abandonate in incintele miniere, urmare a reducerii productiei, a numarului de personal si, implicit, a necesarului de spatiu;
    - drumuri si accese spre incintele principale si auxiliare degradate.
    Exceptie face sectorul lignitului, care se caracterizeaza prin:
    - cresterea nivelului tehnologic in cariere, urmare a:
        - reabilitarii liniilor tehnologice de cariera si halda;
        - dispecerizarea functionarii utilajelor din cariere si a consumului de energie electrica;
        - trecerea la halda interioara in toate carierele de lignit;
        - extinderea tehnologiei de haldare directa;
    - imbunatatirea infrastructurii carierelor, urmare a:
        - crearii de accese facile si sigure spre toate utilajele si lucrarile tehnologice;
        - asigurarii mijloacelor de comunicare sigure si performante;
        - amenajarii de incinte cu constructii in stare buna, cu drumuri si platforme bine intretinute.

    1.5 Evolutia productiei si a consumului intern de produse miniere in perioada 1990 - 2002
    Principalii factori care au influentat consumul si productia au fost:
    - oscilatia cererii de huila si lignit manifestata prin reducerea, incepand cu anul 1997, a necesarului de carbune cocsificabil, piata interna solicitand maxim 3,5 milioane tone/an la o putere calorica de maxim 3.800 kcal/kg, precum si prin fluctuatia consumului termocentralelor pe lignit;
    - diminuarea treptata a sprijinului acordat statului pentru exploatarea minereurilor complexe si a minereurilor cuproase;
    - oprirea de catre Banca Nationala, incepand cu anul 2000, a achizitiei de aur de pe piata interna;
    - reducerea cererii de sare: pe piata interna, ca urmare a restructurarii industriei chimice, iar pe piata externa, datorita conjuncturii internationale.
    Evolutia productiei miniere in perioada 1990 - 2002 este prezentata in tabelul 4.

    Tabelul 4

 ______________________________________________________________________________
|      Produsul        |   U.M.  |  1990 |  1996 |  1997 |  2000 | 2001 | 2002 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|
| Huila neta           |mil. tone|   3,9 |   5,3 |   4,3 |     3 |  3,5 |  3,7 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|
| Lignit               |mil. tone|  33,7 |  36,5 |  29,1 |    26 | 29,7 | 29,3 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|
| Concentrate cuproase |mii tone |  32,0 |  24,5 |  23,6 |  16,1 | 19,1 | 21,7 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|
| Concentrate zincoase |mii tone |   3,6 |  31,3 |  29,4 |  26,3 | 28,6 | 29,7 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|
| Concentrate plumboase|mii tone |  25,1 |  18,8 |  17,1 |  16,2 | 17,1 | 18,5 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|
| Sare                 |mii tone |   4,2 |   2,6 |   2,6 |   2,3 |  2,2 |  2,7 |
|______________________|_________|_______|_______|_______|_______|______|______|

    Intreaga cantitate de produse miniere realizate in tara pana in anul 1996 a fost preluata de agentii economici interni.
    Urmare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, republicata in 2004, privind regimul metalelor pretioase in Romania, cu modificarile ulterioare si a Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 391/2003, s-a aprobat exportul de concentrate neferoase si metale pretioase subventionate si, ca atare, destinatia productiei incepand cu anul 1999 este prezentat tabelul 5.

    Tabelul 5

 ______________________________________________________________________________
| Anul | U.M. | Total metal |                 din care, pentru:                |
|      |      |     in      |__________________________________________________|
|      |      | concentrate |       intern       |            extern           |
|      |      |             |____________________|_____________________________|
|      |      |             | neferoase| aurifere| neferoase| namol  | pirite  |
|      |      |             |          |         |          | aurifer| aurifere|
|______|______|_____________|__________|_________|__________|________|_________|
| 1999 | tone |      61.100 |   23.300 |    2,43 |   37.800 |    0,3 |    0,17 |
|______|______|_____________|__________|_________|__________|________|_________|
| 2000 | tone |      58.500 |   19.900 |    2,42 |   38.600 |   0,18 |      -  |
|______|______|_____________|__________|_________|__________|________|_________|
| 2001 | tone |      64.800 |   24.900 |    1,04 |   39.900 |   1,51 |    0,05 |
|______|______|_____________|__________|_________|__________|________|_________|
| 2002 | tone |      58.564 |   18.865 |    0,41 |   39.699 |   1,56 |    0,02 |
|______|______|_____________|__________|_________|__________|________|_________|

    Banca Nationala a Romaniei a sistat, din anul 2001, cumpararea aurului rezultat din prelucrarea concentratelor, respectiv de la agentii economici autohtoni.
    In perioada 1997 - 2002, consumul intern de carbune a cunoscut oscilatii, evoluand asa cum este prezentat in tabelul 6.

    Tabelul 6

 ______________________________________________________________________________
|     Specificatie    |      U.M.    | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
|_____________________|______________|______|______|______|______|______|______|
| Huila energetica    | milioane tone|  4,3 |  3,2 |  2,7 |  3,3 |  3,6 |  3,0 |
|_____________________|______________|______|______|______|______|______|______|
| Lignit si carbune   | milioane tone| 28,9 | 22,9 | 20,0 | 26,0 | 29,8 | 27,4 |
| brun                |              |      |      |      |      |      |      |
|_____________________|______________|______|______|______|______|______|______|

    Piata sarii a fost influentata de cererea externa si de evolutiile din industria sodei, asa cum rezulta din tabelul 7.

    Tabelul 7

 ______________________________________________________________________________
|     Produsul    |   U.M.   |       | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
|_________________|__________|_______|______|______|______|______|______|______|
| Sare gema       | mii tone | intern|  455 |  436 |  402 |  384 |  339 |  321 |
|                 |          |_______|______|______|______|______|______|______|
|                 |          | extern|  556 |  408 |  470 |  450 |  340 |  366 |
|_________________|__________|_______|______|______|______|______|______|______|
| Sare in solutie | mii tone | intern| 1555 | 1325 | 1281 | 1442 | 1516 | 1529 |
|_________________|__________|_______|______|______|______|______|______|______|

    1.6. Cadrul legislativ
    Activitatea miniera este reglementata prin Constitutia Romaniei, respectiv, prin Legea minelor nr. 85/2003.
    Aceasta este o lege noua, care modifica legea anterioara in scopul asigurarii unui cadru imbunatatit, asa cum este cerut de continuarea procesului de reforma, care sa faciliteze dezvoltarea sectorului privat.

    1.7. Cadrul institutional
    In baza reglementarilor specifice a fost creat si organizat cadrul institutional, aceasta constituindu-se in prezent din:
    - Ministerul Economiei si Comertului (MEC), institutie publica care elaboreaza politica Guvernului in domeniul minier si asigura administrarea proprietatii publice in domeniul resurselor minerale;
    - Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de Reconstructie a Zonelor Miniere (ANDIPRZM), responsabila pentru promovarea masurilor si actiunilor de atenuare a impactului social produs de restructurarea sectorului;
    - Oficiul Participatiunilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), din structura MEC, responsabil pentru privatizarea agentilor economici din subordinea MEC;
    - ANRM, desemnata ca autoritate competenta pentru gestionarea in numele statului a bazei de resurse minerale ale tarii.

    1.8 Situatia realizarii prevederilor din bugetele de venituri si cheltuieli
    Veniturile totale realizate in perioada 1990 - 2002 nu au atins nivelele prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli, asa cum au fost aprobate de Guvern.
    Acestea au fost influentate in principal de nerealizarea veniturilor din productia vanduta, urmare a necorelarii preturilor de livrare cu cursul leu/dolar SUA pentru carbune si a oscilatiilor preturilor metalelor la bursele externe pentru metalele pretioase neferoase.
    Cheltuielile totale inregistrate in anul 2002 si in anii anteriori depasesc prevederile din bugetele de venituri si cheltuieli ale companiilor/societatilor miniere, cu exceptia CNLO Targu Jiu, SNS Bucuresti si CNU Bucuresti.

    1.9 Situatia pierderilor
    Companiile/societatile miniere au inregistrat constant, in anii anteriori si in anul curent pierderi peste nivelul subventiilor la activitatea de exploatare.
    Pierderile totale au fost influentate de cheltuielile exceptionale generate de penalitatile si majorarile calculate de institutiile la care companiile/societatile miniere au obligatii neachitate aferente bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului de asigurari de sanatate si fondurilor speciale neachitate, care, pentru anul 2002, se ridica la suma de 3.570,3 miliarde lei.
    Ca atare, toate companiile miniere se inregistreaza cu pierderi pe total activitate, in timp ce pentru activitatea de exploatare, CNLO, CNH si SNC sunt singurele companii care au inregistrat profit in mod constant.
    Masurile adoptate in anul 2002 au condus ca la data de 30.09.2002, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, pierderile de exploatare la care se adauga subventiile si transferurile sa se reduca cu 20 - 25%, asa cum rezulta din tabelul 8.

    Tabelul 8

 ______________________________________________________________________________
|         Specificatie         |     U.M.   |   2000   |    2001   |    2002   |
|______________________________|____________|__________|___________|___________|
| Pierderi totale, din care:   |milioane lei| 9.754.244| 11.230.613| 12.320.244|
|______________________________|____________|__________|___________|___________|
|    Pierderi aferente         |milioane lei| 1.392.590|  5.782.314|  6.065.524|
|    activitatii de exploatare |            |          |           |           |
|______________________________|____________|__________|___________|___________|

    1.10 Situatia obligatiilor neplatite de catre companiile/societatile miniere la 31.12.2002
    Companiile miniere inregistreaza obligatii neonorate in valoare de 41.505.986 milioane lei, din care 18.294.373 milioane lei datorii efective, iar 23.211.613 milioane lei majorari si penalitati. Din total obligatii, 88,96% reprezinta datorii catre bugetul de stat, bugetele locale, bugetul de asigurari sociale de stat si fondurile speciale, iar 11,04% catre furnizori.
    Din totalul obligatiilor catre furnizori, 4.583.675 milioane lei, reprezentand 69,88% sunt datorii pentru energia consumata si neplatita.
    Problema datoriei catre furnizorul de energie electrica este o problema de strategie majora, pentru rezolvarea careia este necesara o decizie politica.

    1.11 Situatia investitiilor
    In administrarea investitiilor s-au inregistrat urmatoarele aspecte:
    - alocatiile de capital pentru investitii prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli au asigurat in medie 35% din necesarul solicitat de companiile de minereuri si de CNH Petrosani;
    - investitiile din surse proprii au asigurat circa 10% din necesar, cu exceptia CNLO, unde acestea au acoperit peste 80% din necesarul fundamentat de companie;
    - distribuirea resurselor pentru investitii nu a acoperit cele mai stringente nevoi.
    Companiile miniere s-au incadrat in fondul de salarii programat prin bugetul de venituri si cheltuieli, acesta evoluand in perioada 2000 - 2002 conform specificatiilor din tabelul 9.

    Tabelul 9

 ______________________________________________________________________________
|        Specificatie      |      U.M.    |    2000   |    2001   |     2002   |
|__________________________|______________|___________|___________|____________|
| Cheltuieli cu personalul | milioane lei | 5.411.677 | 7.996.075 | 10.947.733 |
|__________________________|______________|___________|___________|____________|
| Fond salarii             | milioane lei | 4.162.829 | 6.730.504 |  8.392.298 |
|__________________________|______________|___________|___________|____________|
| Salarii nete             | milioane lei | 2.497.784 | 4.666.304 |  5.794.929 |
|__________________________|______________|___________|___________|____________|

    1.12 Productivitatea muncii
    Productivitatea muncii in industria miniera a cunoscut o crestere in perioada 1997 - 2002, dupa cum rezulta din tabelul 10.

    Tabelul 10

 ______________________________________________________________________________
|     Specificatie      |      U.M.   |                   Anul                 |
|                       |             |________________________________________|
|                       |             | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002|
|_______________________|_____________|______|______|______|______|______|_____|
| Productivitatea muncii|mii USD/om an| 4,84 | 6,69 | 5,50 | 6,61 | 7,14 | 8,12|
|_______________________|_____________|______|______|______|______|______|_____|

    1.13 Personalul din companiile si societatile miniere
    Situatia pe varste a personalului din companiile si societatile miniere la 31.12.2002 este prezentata in tabelul 11.

    Tabelul 11

 ______________________________________________________________________________
| Specificatie |   U.M.    |  Total  |         din care, cu varsta:            |
|              |           |         |_________________________________________|
|              |           |         |  sub 25  | 26 - 35 | 36 - 45 | peste 45 |
|______________|___________|_________|__________|_________|_________|__________|
| Lignit       | nr. pers. |  24.000 |    1.202 |   9.190 |  10.237 |    3.371 |
|______________|___________|_________|__________|_________|_________|__________|
| Huila        | nr. pers. |  18.405 |      732 |   7.351 |   7.528 |    2.794 |
|______________|___________|_________|__________|_________|_________|__________|
| Minereuri    | nr. pers. |  23.730 |      532 |   7.955 |  12.169 |    3.074 |
|______________|___________|_________|__________|_________|_________|__________|
| Sare         | nr. pers. |   2.697 |       79 |     927 |     919 |      772 |
|______________|___________|_________|__________|_________|_________|__________|
| Total        | nr. pers. |  68.832 |    2.545 |  25.423 |  30.853 |   10.013 |
|______________|___________|_________|__________|_________|_________|__________|

    Structura pe sexe si categorii de personal se prezinta in tabelul 12.

    Tabelul 12

 ______________________________________________________________________________
|Specificatie |    U.M.   | Total  |  Total personal |    din total personal   |
|             |           |personal|_________________|_________________________|
|             |           |        |barbati |  femei |  TESA |   muncitori     |
|             |           |        |        |        |       |_________________|
|             |           |        |        |        |       | Total  |din     |
|             |           |        |        |        |       |        |care, in|
|             |           |        |        |        |       |        |subteran|
|_____________|___________|________|________|________|_______|________|________|
| Lignit      | nr. pers. | 24.000 | 20.850 |  3.150 | 3.316 | 20.682 |  6.559 |
|_____________|___________|________|________|________|_______|________|________|
| Huila       | nr. pers. | 18.405 | 15.546 |  2.859 | 1.802 | 16.603 |  7.508 |
|_____________|___________|________|________|________|_______|________|________|
| Minereuri   | nr. pers. | 23.730 | 20.065 |  3.665 | 2.327 | 21.403 | 10.394 |
|_____________|___________|________|________|________|_______|________|________|
| Sare        | nr. pers. |  2.697 |  2.220 |    477 |   449 |  2.250 |    499 |
|_____________|___________|________|________|________|_______|________|________|
| Total       | nr. pers. | 68.832 | 58.681 | 10.151 | 7.894 | 60.938 | 24.960 |
|_____________|___________|________|________|________|_______|________|________|

    Din datele prezentate rezulta urmatoarele concluzii:
    - varsta medie de 38 ani, relativ scazuta, face ca numarul persoanelor care pot parasi unitatile pe cai naturale in perspectiva urmatorilor trei ani sa fie foarte redus;
    - concentrarea majoritatii persoanelor pe un interval de varsta cuprins intre 35 - 45 ani, urmare a incetinirii ritmului angajarilor sau chiar al sistarii acestora;
    - existenta a 10.151 femei, numar relativ mare raportat la specificul activitatii, ceea ce face ca un procent important al acestora sa fie plasat in locuri de munca cu conditii deosebite.

    Nivelul pregatirii angajatilor companiilor/societatilor miniere se prezinta in tabelul 13.

    Tabelul 13

 ______________________________________________________________________________
| Compania/Societatea | Pregatire de baza|  Pregatire medie |    Pregatire     |
|                     |                  |                  |    superioara    |
|                     |__________________|__________________|__________________|
|                     | Nr.      |   %   | Nr.      |   %   | Nr.      |   %   |
|                     | angajati |       | angajati |       | angajati |       |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| S.C. Banat Anina    |     663  |  70,2 |     235  |  25,9 |      46  |   4,9 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| S.C. MOLDOMIN S.A.  |    1398  |  68,5 |     532  |  26,1 |     111  |   5,4 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| CNLO Tg. Jiu        |   10733  |  57,9 |    5900  |  31,8 |    1918  |  10,3 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| REMIN Baia Mare*)   |    4827  |  50,1 |    3924  |  40,7 |     887  |   9,2 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| SNC Ploiesti        |    2428  |  40,5 |    3145  |  52,4 |     425  |   7,1 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| MINVEST Deva*)     |    3330  |  35,0 |    5769  |  58,9 |     595  |   6,1 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
| CNH Petrosani       |    5376  |  31,7 |   10126  |  59,7 |    1523  |   9,0 |
|_____________________|__________|_______|__________|_______|__________|_______|
    *) In cadrul REMIN este cuprinsa si societatea Bucovina Min S.A.;
    *) In cadrul MINVEST sunt cuprinse si societatile Baita S.A. si Cuprumin S.A.

    Se constata o rata mare a personalului care are numai studiile de baza, aceasta fiind maxima la S.C. Banat Anina S.A. si minima la CNH Petrosani.
    Aceasta situatie arata ca o prima si urgenta masura in sarcina operatorilor minieri este aceea de organizare a cursurilor de pregatire pentru intreg personalul, avand ca obiective: (i) informarea acestuia despre situatie si sansele minelor in care lucreaza de a exista; (ii) posibilitatile existente de a-si gasi noi locuri de munca; (iii) meseriile care se cauta pe piata muncii.

    2. Principalele obiective ale strategiei sectorului minier

    Ca raspuns la situatia creata in economie, Guvernul, prin strategia elaborata, isi propune sa atinga urmatoarele obiective majore:

    2.1 Abordarea activitatii in industria miniera pe baze comerciale, care vizeaza:
    - valorificarea produselor miniere in conditiile pietei libere, la concurenta cu orice alti furnizori interni sau externi;
    - reconsiderarea perimetrelor de exploatare, in vederea concentrarii extractiei pe zonele cele mai productive;
    - realizarea productiei miniere la costuri competitive;
    - optimizarea numarului de personal si a salarizarii acestuia, astfel incat exploatarile sa functioneze eficient;
    - modernizarea, reabilitarea si retehnologizarea minelor viabile si cu conditii de viabilizare, astfel incat sa faciliteze transferul licentelor de exploatare catre operatori privati.

    2.2 Reducerea implicarii directe a Guvernului prin atragerea treptata de investitii din sectorul privat, avand in vedere:
    - restructurarea capacitatilor de productie si imbunatatirea performantelor tehnologice, oprirea activitatii si inchiderea minelor neviabile;
    - diminuarea treptata a subventiilor pana la eliminarea acestora in anul 2007 in sectorul minereuri si lignit;
    - acordarea de subventii sectorului de huila, in conditiile stabilite prin Directiva 1407/23.07.2002/C.E.;
    - eliminarea subventiilor pentru protectia sociala a personalului angajat in industria miniera pana in anul 2007;
    - privatizarea minelor viabile sau cu conditii de viabilizare pentru asigurarea surselor de finantare necesare dezvoltarii si modernizarii acestora;
    - dezvoltarea parteneriatului stat-privat;
    - promovarea unui management orientat catre piata si eficienta economica.

    2.3 Desfasurarea activitatilor miniere in conditii de protectie a mediului, care urmareste:
    - inventarierea distrugerilor de mediu produse de activitatea miniera in perioada anterioara acordarii licentei de exploatare, in vederea asumarii de catre Guvern a responsabilitatilor ce decurg din aceasta, pana la momentul acordarii concesiunii;
    - evaluarea impactului potential produs asupra mediului de catre activitatea din sectorul minier, in vederea stabilirii obligatiilor ce revin operatorilor minieri cu capital de stat si titularilor de licenta privati;
    - elaborarea manualului de protectie a mediului in industria miniera, in vederea asigurarii cadrului care sa dea certitudinea promovarii unui management de mediu la standarde europene;
    - elaborarea si promovarea manualului de inchidere a minelor pentru sectorul privat, in vederea asigurarii cadrului care sa garanteze responsabilitatea titularilor de licenta privati fata de mediu si sociale ce le revin in procesul de inchidere a minelor.
    - perfectionarea si completarea cadrului institutional si de reglementari, care sa asigure monitorizarea indeplinirii responsabilitatilor ce revin titularilor de licenta in domeniul mediului si fata de societate.

    2.4 Atenuarea problemelor sociale determinate de inchiderea minelor neeconomice si revitalizarea economiei din regiunile miniere afectate, avand in vedere:
    - promovarea dialogului individual si colectiv pentru informarea angajatilor cu privire la situatia si perspectiva unitatii in care lucreaza;
    - consultarea personalului afectat asupra celor mai potrivite forme de protectie sociala ce urmeaza a fi adoptate;
    - promovarea unor forme de instruire pentru personalul angajat in vederea maririi sanselor acestuia pe piata muncii;
    - derularea de programe pentru lucrari comunitare, avand ca scop ocuparea temporara a persoanelor disponibilizate;
    - protectia sociala a persoanelor disponibilizate cu sanse minime in gasirea unui loc de munca;
    - reutilizarea spatiilor si activelor devenite disponibile prin inchiderea minelor.

    2.5 Prioritati ale strategiei
    Situatia sociala creata in regiunile miniere, pe de o parte de disponibilizarile masive din perioada 1997 - 1999, iar pe de alta parte de lipsa unor sectoare complementare alternative activitatii miniere, necesita aplicarea unui management corespunzator acesteia.
    Situatia economico-financiara a companiilor/societatilor miniere proprietate de stat a continuat sa se degradeze, sa inregistreze pierderi peste nivelul subventiilor, arierate la furnizorul de energie electrica, obligatii neachitate la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale.
    Managementul economic si financiar deficitar a condus la: (i) conditii de siguranta si sanatate necorespunzatoare; (ii) controlul deficitar al productiei la nivelul abatajelor; (iii) practici de exploatare ineficiente, care conduc la productivitate scazuta; (iv) exces de personal si in special folosirea ineficienta a personalului, ca personal neproductiv si la suprafata minei; (v) slaba motivare a personalului; (vi) rezistenta in fata schimbarii; (vii) lipsa viziunii de perspectiva a conducerii.
    Actiunile prezentate detaliat in strategie sunt orientate pe termen scurt, mediu si lung si, in functie de prioritati, au fost selectate in baza urmatorilor factori:
    - necesitatea de restructurare a capacitatilor de productie si economico-financiare ale companiei;
    - eliminarea pierderilor financiare si reducerea gradului subventiilor, pana la eliminarea acestora;
    - potential pentru crearea rapida de locuri de munca;
    - posibilitatea atragerii de fonduri pentru aceste actiuni;
    - capacitatea locala existenta pentru implementare eficienta;
    - viteza cu care se vor implementa actiunile.

    2.6 Conditionalitati in procesul de implementare a strategiei
    Exista o interconditionalitate fundamentala intre strategia nationala pentru dezvoltarea sectorului minier, strategia energetica si strategia de dezvoltare regionala a zonelor miniere afectate de restructurare, deoarece:
    - energia electrica produsa in termocentralele care folosesc carbune va reprezenta in perspectiva anilor 2003 - 2020 circa 33 - 35% din totalul energiei electrice produse in Romania, acest fapt fiind determinat in principal de necesitatea mentinerii unei surse de purtatori primari de energie la indemana Guvernului, de politica de modernizare a centralelor consumatoare de carbune promovata de Ministerul Economiei si Comertului;
    - resursele financiare din ce in ce mai limitate ale bugetului de stat pentru sustinerea unor activitati miniere nerentabile;
    - un numar de 155 localitati din regiunile miniere depind in proportie mai mare de 50% de veniturile asigurate din activitatea miniera desfasurata pe aria geografica a acestora;
    - afecteaza direct situatia sociala si materiala a 68.000 persoane angajate in activitatea miniera, precum si indirect a peste 150.000 persoane din ramuri de activitate conexe si colaterale;
    - influenteaza negativ situatia sociala a peste 50.000 de tineri din zonele miniere afectate, urmare a influentei nefavorabile produse asupra economiilor regiunilor respective.
    Implementarea in corelare a programelor preconizate pentru realizarea reformei in sectorul minier, punerea industriei miniere pe baze comerciale, privatizarea unitatilor viabile si cu conditii de viabilizare, reconstructia economica si sociala a regiunilor miniere afectate si protectia sociala a personalului afectat sunt conditionate de asigurarea cadrului de reglementare adecvat, a surselor de finantare si a institutiilor responsabile cu implementarea strategiei.
    Elaborarea si promovarea pana la finalul anului 2004 a unei reglementari care sa asigure cadrul pentru adaptarea sectorului minier la functionarea in conditiile economiei de piata si a drepturilor si obligatiilor comunitatilor miniere constituie una dintre conditiile prioritare ale procesului de implementare.

    3. Politici, instrumente si resurse necesare pentru realizarea principalelor obiective ale strategiei sectorului minier

    Pentru ca Guvernul sa isi aduca la indeplinire aceasta misiune, este necesara adoptarea unor politici care sa ii permita sa intervina prin masuri legislative si de reglementare si prin alocare de fonduri orientate, cu precadere, catre finantarea actiunilor pentru implementarea acestora.

    3.1. Politici privind reconsiderarea structurilor institutionale si a capacitatilor existente in sectorul minier
    Performantele economice ale industriei miniere din Romania arata ca activitatea operatorilor din minerit in domeniul carbunelui brun, huilei si minereurilor neferoase este neeconomica, fapt pentru care trebuie reconsiderate capacitatile existente in sensul opririi activitatii si inchiderii minelor neviabile si concentrarii efortului financiar pentru modernizarea minelor cu perspectiva de a deveni viabile si cu functionare fara pierderi.

    Masura 1: Reducerea graduala a rolului statului prin eliminarea implicarii in activitatile neminiere si de explorare si exploatare

    Reducerea rolului statului in industria miniera presupune inlocuirea treptata a atributiilor acestuia de administrare si finantare cu cele de reglementare, control si beneficiar de taxe si redevente, prin:
    - eliminarea, pana in anul 2006, a finantarii din bugetul de stat a lucrarilor de explorare geologica, urmand ca riscul explorarii sa fie asumat de catre titularii licentelor de explorare;
    - finantarea de catre stat numai a <<Programului National de Cercetare Geologica>> (prospectiuni) pentru asigurarea informatiilor geologice structurale;
    - sistarea alocarii fondurilor de investitii si a lucrarilor de pregatire la cele mai neprofitabile mine;
    - promovarea documentatiei pentru aprobarea inchiderii insotita de <<programul de protectie sociala a personalului>>;
    - oferirea pentru privatizare a carierelor de cupru si a celor mai bune mine subterane;
    - oferirea spre privatizare a tuturor minelor ce urmeaza a fi inchise, daca au sanse de reabilitare.

    Masura 2: Revizuirea cadrului de legi si reglementari in vederea perfectionarii acestuia

    Promovarea Strategiei Industriei Miniere, precum si implementarea acesteia impune adoptarea unui set de reglementari de natura legislativa si organizatorica, avand ca obiective principale:
    - adaptarea activitatii din industria miniera la economia de piata, a drepturilor si obligatiilor comunitatilor miniere, care nu abordeaza in mod unitar urmatoarele aspecte:
    - aprobarea metodologiilor pentru restructurarea financiara, restructurarea personalului si privatizarea operatorilor minieri organizati ca societati comerciale;
    - aprobarea programelor de restructurare pentru fiecare companie/societate, elaborate in baza reglementarilor privind adaptarea industriei miniere la economia de piata, a drepturilor si obligatiilor comunitatilor miniere;
    - numirea membrilor comisiei interministeriale abilitate in baza hotararii de guvern pentru aprobarea strategiei;
    - crearea cadrului institutional care sa asigure implementarea strategiei;
    - gestionarea deseurilor miniere conform angajamentelor asumate prin Documentul de pozitie al Romaniei privind aderarea la Uniunea Europeana, Capitolul 22 - Protectia Mediului;
    - ratificarea unui nou Acord de imprumut pentru finantarea programului de restructurare.

    Masura 3: Intarirea capacitatii administrative a institutiilor publice implicate in monitorizarea strategiei, politicilor si actiunilor de restructurare a sectorului

    Institutiile publice implicate in prezent in administrarea si monitorizarea activitatilor miniere nu dispun inca de suficienta experienta corespunzatoare rezolvarii problemelor pe care le genereaza industria miniera in prezent si in viitorul apropiat si au experienta limitata in relatia cu sectorul privat care, in conceptia strategiei, trebuie sa devina factorul cel mai important in reabilitarea si modernizarea industriei miniere.
    In acest sens, sunt necesare:
    - reconsiderarea personalului existent;
    - asigurarea personalului calificat, cunoscator al problemelor din sector;
    - instruirea personalului angajat in aceste institutii, corespunzator procedurilor si exigentelor impuse de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
    - institutionalizarea unui sistem de informare si comunicare cu celelalte institutii publice implicate in procesul de reforma al industriei miniere;
    - finantarea si optimizarea achizitiei de echipamente, a dotarilor corespunzatoare si a logisticii necesare punerii in functiune a acestora.

    3.2 Politici privind eliminarea pierderilor financiare in sectorul minier
    Performantele industriei miniere din Romania arata urmatoarele:
    - activitatea operatorilor minieri cu capital de stat din sectorul huilei, al carbunelui brun si al mineralelor este neeconomica, statul fiind obligat sa aloce importante resurse financiare pentru subventionarea operatiunilor de exploatare a lucrarilor de investitii, precum si pentru transferuri sociale;
    - operatorii minieri cu capital de stat inregistreaza un volum mare de pierderi din activitatea de exploatare, care pot ajunge pana la de doua ori suma alocata pentru subventii.
    Aceasta impune luarea de masuri care sa conduca la reducerea treptata a pierderilor, inclusiv a subventiilor, pana la eliminare.

    Masura 1: Restructurarea capacitatilor de productie si imbunatatirea performantelor tehnologice

    Guvernul va trece la restructurarea capacitatilor de productie, ritmul si masurile adoptate fiind stabilite prin luarea in considerare a urmatorilor factori:
    - eliminarea subventiilor pentru sectoarele de minereuri si carbune brun incepand cu anul 2007;
    - directiva 1407/2002/C.E. permite tarilor membre ca exploatarea huilei energetice sa fie subventionata pana in anul 2010;
    - reconsiderarea normei de subventionare pentru huila de la tona bruta la kcalorie;
    - diminuarea treptata a pierderilor de exploatare si apoi a subventiei, prin reabilitarea tehnica si tehnologica a minelor din structura CNH;
    - reconsiderarea normei de subventionare la minele aurifere, prin trecerea de la metal in concentrat la metal valorificat;
    - reconsiderarea perimetrelor de exploatare, in vederea concentrarii activitatii in zonele cele mai productive si dirijarea, incepand cu anul 2003, a alocatiilor bugetare de capital (fonduri pentru investitii) numai catre zonele cu sanse de reabilitare si/sau de privatizare;
    - corelarea pretului huilei energetice negociat la paritatea celui de import, respectiv 65 dolari SUA/tona, corectat cu raportul de calitate (puterea calorifica a carbunelui importat, de 6000 kcal/kg, raportat la puterea calorifica a huilei din Valea Jiului, de 3800 kcal/kg);
    - dispersia efortului social determinat de restructurarea capacitatilor pe o perioada de timp data, astfel incat efectele produse sa fie cat mai suportabile pentru personalul afectat.

    Pentru imbunatatirea performantelor tehnologice, se va actiona prin:
    - redistribuirea subventiilor de la minele care se inchid spre minele ramase in functiune, asigurand pentru acestea posibilitatea de a-si achita toti furnizorii, inclusiv pentru energia electrica consumata;
    - mentinerea la un nivel constant, in perioada 2004 - 2006, a volumului alocatiilor de la buget pentru activitatea de productie, alocatii de capital si transferuri sociale corespunzator nivelului realizat in anul 2003, reactualizat;
    - responsabilizarea actionarului in elaborarea si aprobarea programelor de reforma, in scopul folosirii cu eficienta a resurselor financiare alocate prin buget, asigurand in acest fel pregatirea privatizarii operatorilor minieri;
    - alocarea de resurse financiare conform schemei prezentate anterior se va face numai pe baza de programe de reforma elaborate pentru fiecare unitate beneficiara;
    - implementarea masurilor din programele de reforma si din planurile de actiuni pentru privatizare, asa cum vor fi aprobate prin acestea;
    - acordarea de stimulente pentru incurajarea crearii de societati cu capital mixt si de parteneriate public-private pentru operarea carierelor de minereuri neferoase, ca mijloc de reducere ulterioara a costurilor de productie si de sustinere cu investitii a dezvoltarii acestora, in baza unor programe de dezvoltare aprobate prin lege;
    - elaborarea unui program de reforma pentru sectorul exploatarii uraniului, corelat cu obiectivele <<Programului Energetic Nuclear>> si cu constrangerile de pe piata externa privind pretul si cheltuielile aditionale pentru achizitionarea combustibilului nuclear, in functie de care se vor stabili capacitatile care raman in functiune si costurile necesare modernizarii si reabilitarii instalatiilor existente, precum si sursele de finantare ale acestora;
    - organizarea de societati comerciale avand drept unic actionar compania/societatea miniera pentru executia de lucrari de investitii in subteran, de pregatire, intretinere, montaj echipamente, manipulare a carbunelui in incinte si incarcare in vagoane, transport cale ferata uzinala, gospodarire si administrare grupuri sociale, activitatea de preparare, executarea de lucrari de intretinere echipamente si utilaje in cariere, evacuare de ape in cariera;
    - asocierea in participatiune a societatilor comerciale avand drept unic actionar companiile/societatile miniere, organizate pentru executia de lucrari de prestatii, cu societati private specializate, pentru atragerea urgenta in sector a unui surplus de resurse financiare furnizate de capitalul privat.

    Masura 2: Inchiderea minelor neviabile

    Procesul de inchidere a minelor derulat pana in prezent a avut ca obiectiv executarea de lucrari la minele oprite inca din anii 1997 - 1998, urmare a disponibilizarilor masive din anii respectivi.
    Specifica procesului de inchidere ce se va derula in perioada de operare a prezentei strategii, este inceperea executiei cu prioritate a lucrarilor de inchidere, precum si a celor de refacere a mediului, imediat dupa oprirea activitatii minelor cuprinse in acest program.
    Experienta de pana acum a demonstrat ca lucrarile de conservare a minelor, in perioada de la aprobarea hotararii de guvern pentru inchidere si conservare si punerea acestora la dispozitia contractorilor care executa lucrarile de inchidere, au necesitat cheltuieli de circa 600 miliarde lei, in timp ce pentru inchiderea propriu-zisa a minelor s-au cheltuit 800 miliarde lei.
    Se vor adopta reglementari care sa asigure structurile responsabile cu executarea, inca din faza de conservare, a unor lucrari de inchidere la minele subterane, reducand astfel costurile insumate pentru conservarea si inchiderea acestora.
    Planificarea si executarea lucrarilor de inchidere a minelor se va face cu respectarea urmatoarelor reguli:
    - antrenarea comunitatii in procesul de inchidere, prin actiuni de informare si consultare colectiva si individuala cu privire la toate aspectele legate de proiect;
    - angajarea fortei de munca locale, de regula, din randul persoanelor disponibilizate sau care urmeaza sa fie disponibilizate;
    - punerea la dispozitia comunitatilor a terenurilor refacute, a spatiilor si utilitatilor cerute de acestea, in vederea dezvoltarii de afaceri dupa decontaminarea acestora si evacuarea deseurilor din jurul acestora;
    - stimularea altor activitati economice din zona de executie a lucrarilor;
    - utilizarea experientei rezultate din "Proiectul pilot pentru inchiderea minelor si atenuarea impactului social" finantat de Banca Mondiala.

    Masura 3: Restructurarea financiara a companiilor/societatilor miniere

    Situatia financiara a companiilor miniere impune adoptarea unor masuri de restructurare, constand in:
    - separarea din companiile/societatile miniere a minelor neprofitabile si organizarea acestora ca societati comerciale purtatoare a datoriilor istorice;
    - lichidarea juridica a operatorilor minieri organizati in societati comerciale pentru ale caror mine a fost aprobata decizia de inchidere;
    - compensarea anuala, in exercitiile financiare 2003 - 2006, a pierderilor inregistrate de minele ramase in functiune, la care veniturile nu acopera cheltuielile, situatie recunoscuta inca din etapa de pregatire a bugetelor anuale ale companiilor/societatilor miniere;
    - controlul cresterilor salariale si a conditiilor de acordare a altor drepturi de personal, in cazul minelor la care veniturile nu acopera cheltuielile, in vederea asigurarii necesarului de resurse pentru materiale;
    - promovarea reglementarilor pentru asigurarea valorificarii in conditii de piata a stocurilor de produse greu vandabile.

    Masura 4: Utilizarea activelor (cladiri, lucrari miniere, utilitati, suprafete de teren) devenite disponibile in scopul sustinerii reconstructiei economice a regiunilor afectate

    Activele apartinand minelor pentru care a fost aprobata prin hotarare de Guvern decizia de inchidere vor fi folosite, cu prioritate, in scopul crearii de noi afaceri, care sa sprijine reconstructia economica a regiunii si care sa ofere noi locuri de munca destinate persoanelor disponibilizate.
    Experienta de pana in prezent dovedeste ca o serie de active provenind de la minele care s-au inchis, asa cum sunt Lonea Pilier, Magureni Tufeni, Rodna, Cuzap, Burloaia, Bodos, Racos, Petrila Sud, Campu lui Neag, au fost bine valorificate, fiind vandute intreprinzatorilor care au initiat sau dezvoltat diverse afaceri.
    Prin <<Proiectul pilot pentru inchiderea minelor si atenuarea impactului social>>, sunt asigurate resursele financiare pentru amenajarea a 12 cladiri din incintele minelor inchise, care urmeaza a fi transformate in spatii de lucru ce vor fi puse la dispozitia intreprinzatorilor care doresc sa-si infiinteze afaceri noi sau sa le extinda pe cele existente, pentru o perioada de 24 luni.
    Punerea in practica a programelor de reforma pentru companiile/societatile miniere vor genera spatii disponibile in incintele minelor inchise, pentru care se va proceda la:
    - inventarierea activelor care ar putea avea si alta utilizare decat pentru activitati miniere;
    - consultarea personalului unitatii privind interesul acestuia pentru valorificarea activelor respective;
    - consultarea comunitatii locale privind interesul pentru folosirea activelor devenite disponibile;
    - selectarea spatiilor, in vederea infiintarii si organizarii a 17 miniparcuri industriale in incintele minelor devenite disponibile, in urma inchiderii, in zonele Motru, Berbesti, Dragotesti, Vulcan, Lupeni, Livezeni, Anina, Borsa, Suior, Brad, Ghelesi, Filipestii de Padure, Balan, Zlatna, Baia de Aries si Moldova Noua, pentru care finantarea va fi asigurata in parteneriat public - privat;
    - punerea celorlalte spatii la dispozitia autoritatilor locale pentru infiintarea de intreprinderi comunitare.

    3.3 Politici privind reconstructia si securitatea mediului
    Desi exista un cadru de reglementari care se adreseaza institutiilor de resort, operatorilor minieri cu capital de stat, titulari de licenta, totusi acestora le lipseste capacitatea de monitorizare si executare a lucrarilor de refacere a mediului, in mod corespunzator.

    Masura 1: Continuarea exploatarii resurselor minerale solide in conditii de protectie a mediului la standarde internationale

    A fost elaborat <<Manualul de management de mediu in sectorul minier>>, care ofera un ghid pentru abordarea problemelor de mediu in industria miniera, pe baza experientei internationale.
    In spiritul <<Manualului de management de mediu in sectorul minier>>, exploatarea resurselor miniere in conditiile de protectie a mediului impune:
    - recunoasterea managementului de mediu ca o prioritate, elaborarea si implementarea <<sistemului de management de mediu>>;
    - asumarea responsabilitatilor in probleme de mediu, pana la cel mai inalt nivel;
    - adoptarea celor mai bune metode pentru minimizarea degradarii mediului;
    - aplicarea analizelor de risc si a managementului de risc in proiectarea si realizarea exploatarii;
    - asigurarea fondurilor pentru imbunatatirea performantelor lucrarilor in curs de desfasurare in sectorul minier;
    - eliminarea procedurilor si a reglementarilor care actioneaza ca obstacole in calea comertului si liberei initiative, avand ca motivatie masurile de protectie a mediului.

    Masura 2: Refacerea mediului afectat de exploatarile miniere

    Aceasta masura va avea in vedere:
    - inventarierea degradarilor de mediu produse de catre companiile/societatile miniere cu capital de stat, inainte de acordarea licentelor de exploatare, rezultat direct al activitatii miniere, cat si a celor cu influenta asupra zonelor invecinate, a comunitatilor, a infrastructurii si a peisajului;
    - asigurarea resurselor financiare si stabilirea prioritatilor in esalonarea acestora;
    - definirea cadrului structural de monitorizare a actiunilor privind inlaturarea degradarilor de mediu.
    La minele care se inchid, refacerea mediului va fi cuprinsa in documentatia de inchidere.

    Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, prin agentiile de protectie a mediului din judetele respective, este raspunzator pentru monitorizarea si aplicarea masurilor de protectie a mediului.

    3.4 Politici privind protectia sociala a personalului afectat de restructurare
    Data fiind anvergura procesului de reforma fundamentat prin strategie, care va afecta atat personalul operatorilor minieri ale caror mine se inchid, cat si personalul operatorilor care isi continua activitatea, este necesar sa se stabileasca prin strategie o serie de politici de protectie sociala, care urmeaza ca, de la caz la caz, sa fie aplicata pentru fiecare mina care se gaseste intr-una din situatiile prezentate anterior, cu specificarea faptului ca:
    - pentru minele care se reabiliteaza si se restructureaza, aceste masuri vor face obiectul planului de reforma;
    - pentru minele care se inchid, masurile vor face obiectul programului de protectie sociala.
    Consiliile locale ale asezarilor din zonele miniere cu sprijinul ANDIPRZM vor proceda imediat dupa aprobarea strategiei la elaborarea unui studiu, avand ca tema evaluarea situatiei socio-economice din fiecare regiune miniera importanta.
    Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, ANOFM si operatorii minieri vor fi responsabili pentru implementarea masurilor de protectie sociala.

    Masura 1: Promovarea dialogului individual si colectiv pentru informarea angajatilor cu privire la situatia si perspectiva unitatii

    In realizarea dialogului individual si colectiv pentru informarea angajatilor, la data publicarii prezentei, operatorii minieri vor proceda la:
    - numirea unei persoane care sa raspunda de planificarea, programarea, organizarea consultarilor individuale si colective cu personalul ce urmeaza a parasi locul de munca;
    - consultarea salariatilor cu privire la "planul de reforma" propus, incluzand si formele de privatizare considerate ca cele mai adecvate intereselor lor;
    - consultarea salariatilor privind criteriile de restructurare a personalului, aplicabile in programul de reforma, astfel incat sa nu mai primeze plecarea din proprie vointa a salariatilor, ci restructurarea dupa interesul companiei/societatii;
    - notificarea prin intermediul mass-media si afisarea in locurile publice, in cadrul comunitatilor, a anuntului privind includerea minelor, care va cuprinde:
        - anuntul public de inchidere a minei;
        - planul suprafetei minei, incluzand si cladirile;
        - notificarea privind programul de restructurare a personalului;
    - informarea intregului personal angajat cu privire la situatia economica si financiara a minei, privind:
        - obligatiile pe care le are de platit;
        - creditele de incasat si creditele angajate;
        - veniturile programate si realizate;
        - cheltuielile programate si realizate;
        - cheltuielile cu personalul;
        - cheltuielile salariale defalcate pe structura contractului colectiv de munca;
        - raportul intre cheltuielile si veniturile din productie;
        - piata produselor realizate;
    - informarea personalului cu privire la programul de reforma, cu precizari privind perspectiva unitatii si a modificarilor de personal:
        - intalniri colective la nivel de grupe, formatii, sectoare, mine, activitati generale, activitati de preparare etc.
        - panouri informative;
        - editarea si distribuirea de pliante de informare publica;
    - consultarea si informarea personalului unitatilor miniere ce urmeaza a se restructura sau a se inchide, privind:
        - prevederile legale referitoare la protectia sociala a somerilor si la reintegrarea lor profesionala;
        - plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local si instruirea in modalitati de cautare a unui loc de munca;
        - sondarea opiniei salariatilor si informarea acestora cu privire la masurile active de combatere a somajului;
        - optiuni privind oportunitatea privatizarii unitatii si a metodelor pe care le considera cele mai adecvate intereselor salariatilor;
        - sanse de dezvoltare a regiunii, respectiv a localitatilor in care traiesc;
        - oportunitati de lucru pentru dezvoltarea comunitara;
        - alternative de folosire a spatiilor devenite disponibile din incintele miniere;
        - distrugerile de mediu care afecteaza dezvoltarea altor activitati economice si modul de prevenire a acestora;
    - cerintele pietei libere a fortei de munca si evolutiile viitoare ale acesteia in scopul de a obisnui personalul respectiv cu noile situatii privind raporturile de munca.

    Masura 2: Formarea profesionala a personalului angajat in industria miniera pentru marirea sanselor acestuia pe piata muncii

    Operatorul minier cu capital de stat are obligatia sa solicite la AJOFM ca, in baza consultarilor individuale si colective, sa organizeze diverse forme de pregatire profesionala, atat pentru personalul ce urmeaza a fi disponibilizat, cat si pentru cel angajat, cum ar fi:
    - organizarea in colaborare cu AJOFM de cursuri de formare profesionala pentru personalul disponibilizat, in cadrul unui program mai larg, care poate sa ajunga pana la 2 ani, urmarind:
        - forme de pregatire profesionala in meserii cu sanse pe piata muncii;
        - pregatire pentru profesii liberale;
        - pregatire pentru cautarea unui loc de munca;
        - pregatire antreprenoriala;
        - acordarea de asistenta in pregatirea planurilor de afaceri;
        - formarea profesionala a persoanelor disponibilizate, in varsta de pana la 30 de ani in meserii cu spectru extins, atat pe piata muncii din tara, cat si din afara tarii.

    Masura 3: Asigurarea protectiei sociale a persoanelor disponibilizate din activitatea miniera

    Pentru personalul ce urmeaza a parasi locul de munca din activitatea miniera, se vor adopta masuri de protectie sociala, avand ca scop asigurarea resurselor de existenta pe o perioada de timp data, care sa ii permita sa-si caute alta munca sau un nou loc de munca si sa se adapteze noilor conditii de existenta.
    Adoptarea unui set de astfel de masuri este determinat de urmatoarele: (i) nici un bazin minier nu poate fi oprit in actualele conditii, intr-o perioada de timp mai scurta de 2 - 3 ani; (ii) in perioada dintre decizia de restructurare a activitatii intr-un bazin minier si oprirea totala se poate retine in activitate un numar mai redus de personal decat personalul angajat; (iii) durata de exploatare a unor mine este mai mica decat perioada de timp necesara unei parti din personalul angajat pentru a atinge varsta de pensionare.

    Se vor adopta urmatoarele masuri:
    - acordarea de <<venit lunar de completare>> pentru o perioada de 2 ani de la incetarea prestarii efective a muncii intr-o companie/societate miniera cu capital de stat supusa restructurarii de capacitate si/sau financiara, timp in care persoana disponibilizata va fi sprijinita sa-si reia munca intr-o alta companie, respectiv intr-o activitate proprie sau sa se pensioneze, daca sunt indeplinite conditiile;
    - redistribuirea personalului intre subunitatile aceleiasi companii, in conditiile obtinerii acordului persoanei pentru schimbarea locului de munca, parcurgand urmatoarele etape:
        - redirijarea traseelor de transport a personalului si/sau asigurarea conditiilor de cazare in apropierea noului loc de munca;
        - identificarea locurilor de munca ce pot fi ocupate de femei;
        - preluarea de catre personalul propriu a executarii unor lucrari de prestatii, care sunt efectuate in prezent de catre societati comerciale din afara unitatilor;
        - identificarea locurilor de munca posibil de ocupat prin redistribuire;
        - recalificarea si instruirea persoanelor care urmeaza sa ocupe noile posturi;
    - sprijinirea persoanelor disponibilizate domiciliate in mediul rural pentru asigurarea accesului la:
        - inventar agricol;
        - teren agricol;
        - animale;
        - gospodarie sau reconstructia gospodariei in localitatea de domiciliu sau alte localitati;
        - instruire specifica noilor ocupatii;
    - prime pentru schimbarea locului de munca;
    - plati compensatorii acordate in masura in care pentru persoana respectiva nu s-a putut aplica o alta masura de acompaniament social.
    Punerea in aplicare a acestor masuri necesita aprobarea reglementarilor specifice pentru adaptarea industriei miniere la conditiile de piata.

    Masura 4: Sustinerea unui program de lucrari comunitare, avand ca scop ocuparea temporara a persoanelor disponibilizate in vederea mentinerii acestora intr-o forma de activitate care sa le faciliteze accesul pe piata fortei de munca

    Realizarea programelor de reforma necesita participarea activa si interesata a personalului afectat, precum si a celorlalti factori afectati de proces.
    Strategia isi propune sa asigure:
    - mentinerea intr-o forma de activitate a personalului disponibilizat;
    - asigurarea dotarilor edilitare ale localitatilor miniere, asa cum sunt prevazute in Legea nr. 351/2001 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national - Sectiunea a IV-a - Retea de localitati.
    Pentru aceasta, se va proceda la:
    - identificarea de catre ANDIPRZM si ANOFM, impreuna cu autoritatile locale, a lucrarilor comunitare care pot asigura locuri de munca pentru personalul disponibilizat;
    - amendarea proiectului de inchidere a minelor si atenuare a impactului social cu o componenta privind finantarea de lucrari comunitare.

    Masura 5: Stimularea angajatorilor pentru angajarea persoanelor disponibilizate din activitatea miniera, in scopul recalificarii, reinstruirii si pastrarii acestora in activitate, in vederea mentinerii abilitatilor de a-si gasi singuri un loc de munca

    Se va proceda la:
    - identificarea de catre ANDIPRZM si ANOFM a potentialilor angajatori dispusi sa accepte preluarea de persoane disponibilizate din activitatea miniera;
    - consultarea potentialilor angajatori privind conditiile si nivelul primelor care ar trebui acordate acestora pentru angajarea unui numar cat mai mare de persoane disponibilizate;
    - consultarea persoanelor ce urmeaza a fi disponibilizate cu privire la conditiile in care sunt dispuse sa se angajeze intr-un loc de munca;
    - organizarea de intalniri intre minerii ce urmeaza a fi disponibilizati si potentialii angajatori;
    - sprijinirea angajatorilor pentru asigurarea instruirii personalului respectiv;
    - modificarea corespunzatoare a reglementarilor specifice in acest domeniu.

    Masura 6: Protectia sociala a persoanelor disponibilizate, cu sanse minime in gasirea unui loc de munca, ca urmare a varstei, a lipsei de pregatire si a starii fizice

    Numarul mare de persoane angajate cu varsta de peste 40 de ani si lipsa de pregatire a acestora determina ca o parte insemnata a acestora sa nu se mai poata angaja, neprezentand interes pentru angajatori.
    Asa cum rezulta din analiza personalului, o mare parte dintre acestia au contractat in anii de munca in activitatea miniera boli specifice, care ii fac inadaptabili cerintelor formulate de angajatori, in conditiile pietei fortei de munca.
    De aceea, este necesara asigurarea protectiei sociale a persoanelor din aceasta categorie, pentru care se va proceda la:
    - identificarea persoanelor din aceasta categorie inca inainte de inchiderea minei si/sau in perioada de acordare a <<venitului de completare>>, dupa aplicarea masurilor prevazute anterior;
    - acordarea unui ajutor reprezentand o parte din salariu pe un interval de timp de 2 ani, daca in perioada respectiva nu a putut sa fie angajat, cu conditia prestarii de activitate pentru comunitate;
    - crearea cadrului institutional, care sa asigure organizarea, conducerea si coordonarea acestor persoane, in vederea indeplinirii obligatiilor privind prestarea de activitati pentru comunitate.

    Masura 7: Protectia sociala a familiilor persoanelor disponibilizate, fara sanse de angajare, in vederea prevenirii excluderii acestora si in special a copiilor de la invatamant si educatie

    Se va proceda cu sprijinul SDSCM la:
    - identificarea periodica a familiilor/persoanelor disponibilizate aflate in aceasta situatie;
    - organizarea de colaborari cu institutii specializate in acest domeniu, pentru identificarea programelor de care pot beneficia aceste persoane;
    - promovarea unei scheme de dezvoltare sociala, in cadrul careia se vor asigura proiecte in acest scop.

    Masura 8: Crearea de alternative viabile pentru tanara generatie, care sa asigure conditii de dezvoltare a personalitatii celor ce raman in zona

    Se va proceda la:
    - identificarea programelor pentru tineret prevazute prin reglementarile actuale, in scopul aducerii acestora la cunostinta persoanelor interesate;
    - adaptarea programelor de invatamant liceal, cu discipline focalizate pe informare si comunicare;
    - sprijinirea copiilor din familii cu posibilitati materiale reduse, pentru continuarea studiilor, dupa absolvirea celor 8 clase;
    - asigurarea consultantei pentru accelerarea programelor destinate tineretului;
    - cuprinderea in programele cu finantare internationala si a tineretului din zonele miniere, in scopul sprijinirii acestuia pentru integrarea intr-o ocupatie care sa-l motiveze.

    Autoritatea Nationala pentru Tineret este responsabila pentru implementarea programelor de educatie si instruire a tinerilor care sa le asigure alte alternative ocupationale decat activitatea miniera.

    3.5 Politici privind reconstructia economica a regiunilor miniere afectate de restructurare
    Inchiderea minelor conduce, pe de o parte, la diminuarea veniturilor populatiei din regiunea respectiva, cu consecinte asupra economiei locale, iar pe de alta parte, la diminuarea veniturilor bugetelor locale.
    Odata cu aprobarea prezentei strategii, Comisia Interministeriala si consiliile locale din zonele Valea Jiului, Moldova Noua, Anina - Oravita, Brad, Zlatna, Baia de Aries, Baia Mare, Baia Borsa si Balan, cu sprijinul consiliilor judetene vor elabora strategiile de dezvoltare socio-economica pentru regiunile miniere identificate ca fiind cele mai afectate de restructurare.
    Pentru implementarea politicilor privind reconstructia economica a regiunilor miniere afectate, se prevad o serie de masuri si actiuni, dupa cum urmeaza:

    Ministerul Administratiei si Internelor este responsabil pentru asigurarea legaturii cu autoritatile locale.

    Masura 1: Transformarea localitatilor pe aria carora au fost amplasate active ale obiectivelor miniere ce urmeaza a fi inchise in zone favorabile dezvoltarii sectorului privat
    Se vor adopta urmatoarele masuri:
    - constituirea consortiului comunitar - entitate a societatii civile (include reprezentanti ai organizatiilor relevante de drept public sau privat din zona - ai primariilor, prefecturilor, directiilor de sanatate, din invatamant, cultura, ai A.J.O.F.M., Agentiei de Mediu, Sindicatelor, Patronatelor, ADR, ONG-uri cu preocupari de reconstructie economica si reabilitare ecologica a zonei, donatori etc.) si elaborarea planului de actiune local pentru prioritizarea masurilor prevazute in strategie;
    - identificarea localitatilor pe aria carora sunt amplasate active ale obiectivelor miniere si care asigura conditiile dezvoltarii sectorului privat;
    - facilitarea reamenajarii unei parti din constructiile de suprafata in spatii de lucru, asigurandu-se utilitatile corespunzatoare (energie electrica, apa curenta, canalizare, alimentare cu gaze, acolo unde sunt conditii), in vederea oferirii catre investitori;
    - asigurarea administrarii spatiilor existente si a unor servicii (contabilitate, telefonie, e-mail, posta) pentru afacerile din aceste spatii;
    - elaborarea programelor de dezvoltare a afacerilor si a celor pentru dezvoltare locala;
    - asigurarea consultantei pentru intreprinzatori in probleme de intocmire a planului de afaceri, prospectarii pietei, administrarii afacerilor, angajarii personalului, a documentatiilor pentru credite si a proiectelor pentru accesarea diferitelor fonduri de dezvoltare, cum sunt MAAR, SAPARD etc.
    - sprijinirea autoritatilor locale pentru intocmirea proiectelor pentru accesarea diferitelor fonduri destinate reabilitarii si modernizarii infrastructurii, cum sunt: proiectul finantat de Banca Mondiala pentru dezvoltare rurala, programul de coeziune sociala etc.;
    - amenajarea in incintele minelor oprite in aceste zone (acolo unde conditiile sunt propice) de parcuri industriale pentru atragerea investitorilor prin oferirea facilitatilor permise de lege in aceste conditii;
    - sprijinirea dezvoltarii micilor afaceri prin extinderea accesului acestora la fondurile de microcredite destinate cu prioritate regiunilor respective, unde s-au constatat rezultate;
    - sprijinirea comunitatilor locale ca independent sau in parteneriat cu statul si/sau companiile miniere sa infiinteze si sa organizeze societati comerciale, care sa valorifice mai bine resursele locale prin punerea la dispozitie a spatiilor devenite disponibile;
    - transferul fara plata spre consiliile locale (Hotararea Guvernului nr. 632/1999) a tuturor spatiilor, terenurilor, retelelor de utilitati care au apartinut minelor, dar au avut folosinte comune cu acestea;
    - promovarea unei imagini pozitive a zonelor respective, prin:
        - oferirea de servicii de informatii pentru orientarea si consilierea persoanelor privind orice fel de subiecte legate de activitatea din zona si posibilitatile oferite;
        - publicitate pentru toate initiativele din cadrul programului de dezvoltare;
        - identificarea si promovarea oportunitatilor pentru noi intreprinzatori si pentru societatile comerciale existente;
        - promovarea regiunii in tara.

    Masura 2: Reutilizarea spatiilor, activelor si a suprafetelor de teren devenite disponibile prin inchiderea minelor, in scopul dezvoltarii de activitati economice alternative in regiune

    Se vor adopta urmatoarele masuri:
    - inventarierea spatiilor, activelor si a suprafetelor de teren devenite disponibile prin inchiderea minelor si comunicarea acestora catre camerele de comert, publicarea pe site-ul ANDIPRZM si pe site-ul MEC, precum si comunicarea prin mijloace de informare publica la nivel local si central;
    - punerea la dispozitia tuturor persoanelor fizice si juridice interesate a acestor spatii, in conditiile stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 632/1999;
    - infiintarea si organizarea de parteneriate investitori privati - autoritati locale, in scopul dezvoltarii de activitati economice, punandu-se la dispozitie spatiile devenite disponibile in incintele minelor;
    - indepartarea deseurilor din zona activelor si de pe suprafetele de teren ce urmeaza a fi puse la dispozitia persoanelor fizice si juridice interesate sa desfasoare activitati economice si refacerea cailor de acces catre acestea, in cadrul lucrarilor de inchidere a minelor si refacere a mediului;
    - punerea la dispozitie a utilitatilor de alimentare cu energie electrica, apa si canalizare, odata cu aceste active;
    - promovarea de proiecte pentru dezvoltarea de activitati economice comunitare, avand ca obiectiv oferirea de locuri de munca si/sau prestare de activitati celor mai dezavantajate grupuri, prin punerea la dispozitie de spatii si terenuri in incintele minelor devenite disponibile.

    Masura 3: Asigurarea unui consens local si comunitar, care sa transforme procesul de inchidere a minei din localitate si refacere a mediului intr-o actiune de reutilizare a activelor si terenurilor, astfel incat sa atraga investitii prin implicare si sprijin comunitar

    Se vor adopta urmatoarele masuri:
    - promovarea unui proces de restructurare transparent in conditiile informarii comunitatilor si a atragerii acestora in proces ca factori afectati/interesati, capabili sa contribuie la reconstructia economica a zonei, pentru care:
        - operatorul minier va actiona din proprie initiativa, suportand costurile aferente si asumandu-si obligatia de a:
            - asista primariile din localitatile afectate de intreruperea activitatii miniere la infiintarea si organizarea <<consiliilor comunitare>> si asigurarea secretariatului acestora;
            - initia si organiza procesul de consultare si informare a comunitatilor prin responsabilitatea <<directorului de legatura cu comunitatea>> (conform Ordinului Ministrului Industriei si Resurselor nr. 273/2001), anterior deciziei de inchidere a minei, prin:
                - consultarea colectiva a comunitatilor, constand in:
                (i) initierea si organizarea de intalniri cu membri comunitatii pe teme de interes comun generate de incetarea activitatii, respectiv, inchidere a minei;
                (ii) participarea activa la actiunile desfasurate in cadrul consortiilor comunitare;
                (iii) realizarea de sondaje si publicarea rezultatelor acestora cu privire la piata muncii, aptitudinile si meseriile ce pot fi insusite de catre personalul disponibilizat, la posibilitatile de cerere de noi locuri de munca etc;
                (iv) implicarea entitatilor interesate in pregatirea proceselor specifice de inchidere a minelor (programe sociale si de refacere a mediului);
                - consultarea individuala a membrilor comunitatilor prin:
                (i) informarea publicului cu privire la procesul de restructurare prin brosuri, pliante, panouri informative amplasate in institutii si locuri publice, intalniri cu indivizi, grupuri si mass-media;
                (ii) organizarea de zile ale <<usilor deschise>> pentru a face publice progresele inregistrate in procesul de restructurare;
    - pentru a fi reprezentativ, <<consortiul comunitar>> trebuie sa includa in mod obligatoriu participarea reprezentantilor entitatilor, asa cum sunt primariile, prefectura, directiile de sanatate publica, politia, biserica, inspectoratele de invatamant, inspectoratele de cultura, agentiile judetene de ocupare si formare profesionala, autoritatile teritoriale de mediu, sindicatele, patronatele, bancile, agentiile de dezvoltare regionala, ANDIPRZM, MEC, ONG-uri cu preocupari de reconstructie economica si reabilitare ecologica a regiunii, donatori, precum si alte entitati considerate relevante de catre primari si consilieri locali;
    - sarcina prioritara a consortiului comunitar consta in elaborarea <<Planului de actiune local>>, care va ingloba propunerile si actiunile convenite de comunitate, ca avand rolul de a contribui la dezvoltarea social-economica a acesteia.

    Masura 4: Imbunatatirea conditiilor de trai prin refacerea fondului locativ si a utilitatilor

    Se vor adopta urmatoarele actiuni:
    - initiative indreptate in mod special spre disponibilizati si familiile acestora, precum si spre celelalte categorii sociale defavorizate;
    - un fond de dezvoltare (Schema de Dezvoltare sociala a Comunitatilor Miniere) a comunitatii locale, pentru a-i oferi resurse cu ajutorul carora sa intreprinda actiunile specificate si definite local in domeniul gospodariei locative;
    - initiative specifice pentru imbunatatirea fondului de locuinte, utilizand oamenii care locuiesc in ele pentru a intreprinde reabilitarea si modernizarea acestora;
    - implicarea ministerelor si a altor institutii descentralizate in imbunatatirea conditiilor de asistare sociala publica.


    Intregul pachet de sprijin va fi pus in practica pe toata perioada de aplicare a strategiei dar se va aplica in principal acelora pentru care nu exista oportunitati de restabilire a gospodariilor si veniturilor in alte zone. Resursele si consultanta necesare vor fi accesibile in toate localitatile principale. Consultanta pentru realizarea actiunii va avea baza in comunitatile locale respective, actiunile intreprinse fiind cat mai apropiate posibil de comunitatea locala.

    Masura 5: Imbunatatirea mediului si a infrastructurii prin programe de lucrari publice

    Se vor intreprinde urmatoarele actiuni:
    - identificarea, dimensionarea si demararea programelor de ecologizare pentru toate elementele poluante;
    - identificarea necesitatilor de infrastructura privind drumurile, alimentarea cu apa, canalizare, energie electrica, gaze si telecomunicatii;
    - stabilirea nivelului de finantare pe care Guvernul il va asigura in perioada de implementare a strategiei si apelarea la potentiali donori pentru acoperirea diferentelor de finantare.

    Masura 6: Exploatarea resurselor locale din sectoarele agricol, forestier, piscicol si turistic

    Se vor intreprinde urmatoarele actiuni:
    - servicii de consultanta - instruire pentru fermieri focalizate pe tehnologii noi in domeniul cresterii animalelor si bioproduselor (produse naturale si ecologice);
    - sprijinirea constituirii de asociatii pentru cresterea animalelor si piscicultura;
    - sprijin pentru intreprinzatori in prelucrarea lemnului si fructelor de padure;
    - crearea unui centru de cercetare-asistenta in domeniul agriculturii tipice zonelor montane.

    Masura 7: Asigurarea mediului economic si a infrastructurii care sa faciliteze finantarea proceselor si actiunilor de dezvoltare de noi afaceri si reconstructie a infrastructurii

    Se vor intreprinde urmatoarele actiuni:
    - investitii in incubatoare de afaceri (un spatiu modular prevazut cu servicii suport integrate);
    - o campanie sustinuta pentru promovarea regiunii si atragerea de noi afaceri si investitii;
    - sprijin indreptat spre un sector de activitate economic nou, cu accent asupra turismului si dezvoltarea sectoarelor existente, cum sunt constructiile si agricultura.

    Masura 8: Promovarea unei imagini pozitive a regiunii respective pentru atragerea de investitii si investitori

    Se vor intreprinde urmatoarele actiuni:
    - servicii de sprijin cu o localizare precisa pentru oferirea de informatii, orientarea si consilierea persoanelor privind orice fel de subiecte, de la imbunatatirea locuintelor, la dezvoltarea calificarilor profesionale;
    - sprijin pentru afaceri, specific locului respectiv si livrat la locul respectiv si servicii de consiliere;
    - publicitate pentru toate initiativele din cadrul strategiei si informarea rezidentilor asupra oportunitatilor care le stau la dispozitie;
    - identificarea si promovarea oportunitatilor pentru noii intreprinzatori si societatile comerciale existente;
    - promovarea regiunilor respective in tara si pe plan international.

    Masura 9: Relansarea activitatii unitatilor miniere viabile si deblocarea activitatii economice a regiunii respective

    Se vor intreprinde urmatoarele actiuni:
    - initiative strategice care trebuie aplicate in mod continuu:
        - identificarea de noi masuri de reducere a costurilor;
        - masuri de obtinere a unui pret cat mai apropiat de pretul de cotatie de la bursa metalelor;
        - stabilirea unui mecanism de control intern si extern al performantelor financiare si tehnice ale minelor si ale companiei, in general;
        - anularea datoriilor de lunga durata catre bugetul de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale.
    - initiative strategice pentru primul an de implementare;
    - inchiderea minelor celor mai neperformante, care consuma resurse ce ar putea imbunatati performanta celorlalte mine;
    - efectuarea unui audit tehnic si economic pentru identificarea necesarului de investitii pentru modernizarea, reabilitarea si retehnologizarea minelor ramase in exploatare, in scopul atragerii investitorilor privati sau a privatizarii in parteneriat capital de stat - capital privat;
    - dublarea in urmatorii 3 ani a productivitatii muncii la minele ramase in exploatare, in vederea cresterii interesului pentru privatizarea acestora;
    Masurile si actiunile pentru implementarea strategiei au fost structurate pe urmatoarele etape:
    - actiuni imediate pentru anul 2004;
    - actiuni pe termen mediu pentru perioada 2004 - 2006;
    - actiuni pe termen lung in perspectiva anului 2010, pentru dezvoltare durabila.

    3.6 Masuri si actiuni imediate
    Pornind de la obiectivele strategice si luand in considerare ritmul relativ lent de reforma al industriei miniere determinat de intarzierea inregistrata in realizarea in regiunile miniere a unui mediu de afaceri, care sa stimuleze investitiile private, actiunile imediate se vor concentra asupra mobilizarii sustinute a resurselor financiare puse la dispozitie de bugetul de stat, bugetele locale, fondurile speciale si de la institutiile financiare specializate.
    Principalele actiuni propuse pentru anul 2004 sunt prezentate in programul de implementare a Strategiei industriei miniere in perioada 2004 - 2010 din anexa nr. 1*).

    3.7 Masuri si actiuni pe termen mediu 2005 - 2006
    In principal, acestea vizeaza continuarea procesului de restructurare a capacitatilor de productie si financiara, astfel incat sa permita desfasurarea activitatii companiilor/societatilor miniere in conditiile economiei de piata functionale, in limita resurselor destinate sectorului, asa cum sunt prevazute in buget si sa asigure protectia sociala a persoanelor ce urmeaza sa fie disponibilizate din activitatea miniera.
    Masurile si actiunile pe termen mediu 2005 - 2006 sunt prezentate in anexa nr. 2*).
------------
    *) Anexele nr. 1 si 2 la Strategia Industriei miniere pentru perioada 2004 - 2010 se comunica institutiilor interesate de catre Ministerul Economiei si Comertului.

    3.8 Actiuni in perspectiva anului 2010
    Regiunile afectate de restructurarea sectorului vor ramane, o perioada de timp, dependente intr-un grad ridicat de activitatea miniera, atat prin nivelul de ocupare a fortei de munca direct si indirect, cat si prin resursele care urmeaza sa fie atrase de aceasta activitate.
    De aceea, strategia vizeaza cu prioritate continuarea procesului de restructurare a activitatii miniere pentru reducerea efortului bugetar si atragerea de capital privat, in scopul preluarii unei parti cat mai mari din forta de munca disponibilizata din activitatea miniera.
    Actiunile prioritare prevazute in acest scop sunt:
    - restructurarea si transformarea mineritului din zonele respective intr-un sector economic modern si viabil;
    - ecologizarea zonelor afectate de activitatea miniera, in corelare cu programul de sistematizare a teritoriului, in vederea identificarii si valorificarii, in interesul dezvoltarii economice a zonei, de noi oportunitati;
    - realizarea culoarelor rutiere europene care traverseaza zonele respective;
    - dezvoltarea turismului ca alternativa la activitatea miniera traditionala, acolo unde conditiile sunt favorabile unui astfel de tip de dezvoltare;
    - formarea profesionala a tineretului, in concordanta cu cerintele pietei fortei de munca determinata de nevoile de calificare ale afacerilor ce se vor dezvolta in zona;
    - promovarea dezvoltarii tehnologice, a transferului de tehnologii, ca alternativa la activitatea miniera;
    - combaterea somajului cronic prin actiuni de ocupare in activitati comunitare a acelei parti a populatiei exclusa de la angajare de catre noii investitori din motive de varsta, sex, abilitati profesionale, nivel de instruire etc.
    - ocuparea prin transferul si punerea la dispozitia familiilor cu venituri mici sau fara venit a unor terenuri in localitatile din judetul Hunedoara si judetele limitrofe;
    - acordarea de asistenta sociala pentru prevenirea marginalizarii sociale.

    4. Concluzii

    4.1 Efecte scontate
    Urmare a implementarii strategiei, se sconteaza, in principal, urmatoarele efecte:
    - punerea industriei miniere pe baze comerciale;
    - eliminarea subventiilor si transferurilor sociale pentru sectorul de extractie a minereurilor si al lignitului, incepand cu anul 2007, in conditiile realizarii unor productii de substante minerale utile rezultate ca urmare a aplicarii politicilor definite in Strategie, asa cum sunt prezentate in anexele nr. 4 si 5*);
    - controlul subventionarii activitatii de exploatare a huilei, in conditiile directivei 1407/2002 a Comisiei Europene;
    - concentrarea alocatiilor de capital de la bugetul de stat la unitatile cu cele mai bune performante in sectorul de minereuri pentru modernizarea si retehnologizarea acestora in vederea cresterii atractivitatii pentru privatizare;
    - privatizarea carierelor de lignit in forma organizatorica de societati comerciale sau in companii integrate cu termocentralele;
    - oprirea activitatii si inchiderea minelor neprofitabile, in conformitate cu programele elaborate de fiecare companie/societate miniera;
    - asigurarea protectiei sociale pentru circa 48.000 de persoane, reprezentand salariatii disponibilizati in perioada 2002 - 2003, precum si pe cei care urmeaza a se disponibiliza in perioada 2004 - 2010:
        - 15.000 vor primi <<venituri de completare>>;
        - 9.000 se vor pensiona;
        - 21.000 se vor angaja in locuri de munca nou create;
        - 15.000 vor ramane someri cronici si vor primi salarii compensatorii, neputand face fata pe piata fortei de munca;
        - 3.000 isi vor dezvolta afaceri proprii;
    - promovarea unui proces de inchidere a minelor transparent, in conditii de informare a comunitatilor locale si atragerii acestora in proces;
    - crearea pe termen mediu a circa 31.500 locuri de munca, din care 17.000 pe termen limitat (2 - 3 ani), reprezentand ocupatii specifice executarii de lucrari de infrastructura;
    - dezvoltarea unui mediu de afaceri atractiv pentru investitorii locali si straini;
    - dezvoltarea unui sector privat in zonele miniere, capabil sa absoarba personalul ce va parasi activitatea miniera in perspectiva urmatorilor 5 ani;
    - realizarea unui mediu atractiv extinderii activitatilor turistice, acolo unde zona se preteaza;
    - adaptarea sistemului educational la noile cerinte ale agentilor economici si activitatilor ce se dezvolta in regiune;
    - asigurarea unei asistente sociale active adresate grupurilor celor mai defavorizate reprezentate de copii lipsiti de mijloace de subzistenta, batrani cu venituri reduse, persoane cu varste si profesii neatractive pentru noile activitati ce se dezvolta, precum si persoane cu handicap.
------------
    *) Anexele nr. 4 si 5 la Strategia Industriei miniere pentru perioada 2004 - 2010 se comunica institutiilor interesate de catre Ministerul Economiei si Comertului.

    4.2 Resursele financiare pentru realizarea obiectivelor strategiei
    Realizarea obiectivelor strategiei necesita asigurarea resurselor financiare corespunzatoare actiunilor propuse.
    Resursele financiare necesare pentru implementarea strategiei pe categorii de destinatii au fost calculate pe baza studiilor elaborate cu sprijinul BIRD.
    In functie de etapele parcurse in implementare, a masurilor si actiunilor prevazute in strategie, se produce o schimbare a raportului in asigurarea cu resurse intre sectorul bugetar si sectorul privat, in sensul cresterii ponderii acestuia din urma.
    Data fiind prioritatea imediata de a solutiona problema stringenta a crearii de locuri de munca, in conditiile intarzierii inregistrate in crearea mediului de afaceri favorabil dezvoltarii economiei alternative, este necesar pentru inceput un aport substantial de fonduri din partea bugetului de stat si a finantarilor angajate in numele statului.
    Estimarea resurselor financiare pentru perioada 2004 - 2010, necesare implementarii strategiei, insumeaza 2.212 milioane dolari SUA, din care pentru perioada 2004 - 2006 sunt necesare 1.200 milioane dolari SUA.
    Cheltuielile anuale pentru fiecare din masurile de atenuare a impactului social produs de restructurare si de reconstructie regionala, precum si alocarea acestora comunitatilor celor mai afectate, in baza planurilor elaborate anual, revin in responsabilitatea Comisiei Interministeriale si a institutiilor ce fac parte din aceasta.
    In anexa nr. 3 se prezinta destinatia acestora, precum si sursele din care vor fi asigurate.
    Asigurarea resurselor financiare pentru implementarea strategiei la un nivel cat mai apropiat de necesar pentru perioada 2004 - 2006 este sarcina principala a institutiilor publice implicate reprezentate in Comisia Interministeriala.
    Guvernul va face demersuri pe langa institutiile financiare internationale, Uniunea Europeana si Banca Mondiala, pentru atragerea de fonduri in vederea finantarii <<Proiectului de adaptare a industriei miniere la conditiile economiei de piata>>, data fiind anvergura acestuia, implicatiile pe care le produce economiei romanesti si imaginea pe care o genereaza in procesul de integrare in Uniunea Europeana.

    4.3 Cadrul institutional
    Pentru implementarea strategiei se va asigura o coordonare institutionala unitara, care sa implice interactiunea institutiilor publice, raspunzatoare fiecare numai pentru partea care ii revine, in vederea realizarii ansamblului si pentru o mai buna coordonare cu organizatiile sindicale.
    Cadrul institutional pentru implementarea strategiei va fi asigurat, dupa cum urmeaza:
    - responsabilitatea generala pentru pregatirea si monitorizarea programului de implementare a strategiei revine Ministerului Economiei si Comertului, care prin Comisia Interministeriala va lucra cu ministerele si agentiile specializate implicate.
    - Comisia interministeriala constituita din reprezentantii principalelor ministere (Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul Sanatatii, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Autoritatea Nationala pentru Turism, Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de Reconstructie a Zonelor Miniere, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Agentia Regionala de Dezvoltare, Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie si prefecturi);
    - Directia Generala Resurse Minerale prin Unitatea de management, responsabila cu implementarea strategiei;
    - grupul de experti angajati pe o perioada limitata pentru a indeplini sarcini specifice;
    - secretariatul Comisiei interministeriale asigurat de Ministerul Economiei si Comertului;
    - Colectivele zonale ale ANDIPRZM in colaborare cu Consiliile locale (comunitati locale) ale asezarilor din zonele miniere asistate.

    4.4 Instrumente pentru realizarea strategiei
    Realizarea strategiei necesita adoptarea unor instrumente ferme care sa asigure echilibrul si echidistanta intre diverse cercuri de interese ce pot apare in zone de mari transformari economice.
    Pentru implementarea strategiei este necesara promovarea urmatoarelor instrumente:
    - instituirea unui sistem de stabilire a preturilor pentru produsele miniere subventionate;
    - instituirea unui sistem de preturi pentru serviciile de utilitati publice (apa, canal, gaze etc.) destinate populatiei din zona;
    - aprobarea procedurilor pentru privatizarea operatorului minier in forma de parteneriat capital de stat - capital privat si prin participarea salariatilor;
    - desprinderea de activitati de prestari servicii din companiile miniere si organizarea acestora ca societati comerciale avand ca actionari compania;
    - privatizarea societatilor comerciale desprinse din companiile miniere prin atragerea de resurse pentru dezvoltarea, diversificarea si modernizarea acestora;
    - crearea in zona a unui:
        - sistem de creditare a micilor intreprinzatori;
        - sistem de sprijinire prin granturi a infiintarii de noi afaceri in cadrul SDSCM;
        - sistem de informare a publicului si consultanta pentru afaceri;
        - sistem de finantare de lucrari publice pentru comunitate, care sa creeze locuri de munca temporare si servicii care sa asigure sustenabilitatea comunitatii ulterior inchiderii minelor.

                                  *       *
                                      *

    Problemele generate de sustinerea industriei miniere, in conditiile solicitarii unor insemnate resurse bugetare, creeaza dificultati Guvernului in relatiile cu institutiile financiare internationale si in procesul de integrare in U.E.
    De aceea Ministerului Economiei si Comertului ii revine responsabilitatea implementarii reformei in sectorul minier in scopul atingerii rentabilitatii financiare a unitatilor de exploatare.
    Problemele sociale din regiunile afectate de restructurare sunt consecinta specificitatii activitatilor economice care au fost desfasurate de-a lungul timpului in zona caracterului eterogen al populatiei, resurselor limitate care sa asigure alte dezvoltari economice decat cele existente si adaptarii lente la schimbare.
    Este evident ca nici un bazin minier nu poate fi oprit in conditiile actuale intr-o perioada scurta de timp, de aceea a aparut necesitatea unei strategii pe termen mediu si lung, care sa trateze industria miniera in corelatie cu factori de natura sociala si de mediu, puternic afectati de catre aceasta.
    Strategia este rezultatul consultarii si participarii tuturor factorilor interesati din zona si din afara acesteia, asa cum sunt grupurile cele mai defavorizate, comunitatile locale, companii nationale, autoritati regionale, ONG-uri precum si institutii guvernamentale, ca si a expertizei unor grupuri de specialisti atrasi cu sprijinul Bancii Mondiale si al Ministerului Economiei si Comertului.
    Strategia asigura prin actiunile propuse accelerarea dezvoltarii sectorului privat, singurul care este capabil sa asigure pe termen mediu si lung dezvoltarea unei industrii miniere performante si eficiente si absorbtia persoanelor fara loc de munca, a tinerilor absolventi precum si a persoanelor ce urmeaza a parasi sectorul minier.
    Strategia asigura conditiile ca, in realizarea obiectivelor pe termen mediu si lung, sa finanteze din resurse bugetare masuri si actiuni de modernizare si reabilitare a celor mai performante mine in vederea oferirii acestora spre privatizare, precum si lucrari de infrastructura in scopul indeplinirii obiectivului strategic de prima urgenta - crearea de noi locuri de munca si dezvoltarea unui mediu favorabil sectorului privat.
    Dezvoltarea in timp a unui mediu atractiv de afaceri si a unei infrastructuri adecvate va conduce la schimbarea raportului intre fondurile de investitii din surse bugetare si din cele private in favoarea acestora din urma.
    Restructurarea capacitatilor de productie si restructurarea financiara a companiilor/societatilor miniere constituie unul din obiectivele specifice asumate de catre Guvern in abordarea economiei in aceasta perioada.
    Strategia are in vedere, pe termen mediu, ca pentru continuarea reformei industriei miniere in conditiile diminuarii efortului bugetar al statului, urgentarea elaborarii unui nou proiect finantat de Banca Mondiala sau extinderea celui existent, care sa asigure viabilitatea si modernizarea minelor din perimetrele rentabile, inchiderea minelor neeconomice si asigurarea masurilor de protectie sociala care sa permita transferul personalului din activitatea miniera spre alte activitati, proiect pentru finantarea caruia se va solicita sprijinul organismelor finantatoare internationale.
    Ministerul Economiei si Comertului si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, cu sprijinul expertilor Bancii Mondiale vor analiza cu ocazia pregatirii noului proiect pentru sectorul minier, rolul, locul si modul de organizare al ANDIPRZM in concordanta cu obiectivele, masurile si actiunile programului de implementare a Strategiei industriei miniere si vor face propunerile corespunzatoare in acest sens.
    Strategia are in centrul atentiei locuitorii regiunilor miniere, pe care ii implica direct in implementarea actiunilor si masurilor prevazute, alaturi de autoritatile locale si centrale care trebuie sa asigure cadrul organizatoric si de reglementari precum si instrumentele necesare indeplinirii obiectivelor.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 615/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 615 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 615/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu