HOTARARE Nr. 306 din 14 aprilie 2005
pentru aprobarea Strategiei actualizate privind reforma institutionala a
Ministerului Administratiei si Internelor in perioada 2005 - 2006
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 355 din 27 aprilie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia actualizata privind reforma institutionala a
Ministerului Administratiei si Internelor in perioada 2005 - 2006, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei actualizate privind
reforma institutionala a Ministerului Administratiei si Internelor in perioada
2005 - 2006 va fi aprobat prin ordin al ministrului administratiei si
internelor, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 3
Finantarea actiunilor prevazute in strategia mentionata la art. 1 se face
in limita fondurilor aprobate anual prin legea bugetului de stat.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.513/2004 pentru aprobarea Strategiei sectoriale a Ministerului
Administratiei si Internelor privind reforma institutionala si a Planului de
actiune, in perioada 2004 - 2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 908 din 6 octombrie 2004.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA ACTUALIZATA
privind reforma institutionala a Ministerului Administratiei si Internelor in
perioada 2005 - 2006
1. Argument:
Rezultatele obtinute in anul 2004, analiza potentialului uman si a
resurselor materiale si financiare, precum si directiile de actiune prevazute
in Programul de guvernare pentru perioada 2005 - 2008 au impus actualizarea
Strategiei sectoriale a Ministerului Administratiei si Internelor privind
reforma institutionala in perioada 2004 - 2006 si aplicarea la nivelul
structurilor responsabile a unor noi masuri care sa asigure reforma
institutionala proiectata pana la data integrarii Romaniei in Uniunea
Europeana.
2. Scop:
Crearea unei institutii functionale adecvate realitatilor romanesti si
compatibilizarea ei cu institutiile similare din tarile membre ale Uniunii
Europene
3. Obiectiv fundamental:
Intarirea capacitatii institutionale a structurilor Ministerului
Administratiei si Internelor
4. Analiza-diagnostic:
Strategia actualizata de reforma a Ministerului Administratiei si
Internelor este rezultatul unei analize aprofundate a realitatilor Romaniei
anului 2004. Strategia actualizata raspunde dublului imperativ al consolidarii
democratiei in Romania si al pregatirii integrarii tarii noastre in Uniunea
Europeana.
Strategia, in forma actualizata, proiecteaza noi modalitati de accelerare a
transformarii institutionale a Ministerului Administratiei si Internelor pentru
a sustine eforturile generale de reforma a administratiei publice.
Potrivit analizei-diagnostic au rezultat urmatoarele:
- Principalele aspecte pozitive semnalate sunt:
a) de ordin general:
- capacitatea de adaptare a structurilor functionale la schimbarile si
la cerintele mediului socioeconomic, precum si la obiectivele nationale impuse
de integrarea europeana si de statutul de membru al Aliantei Nord-Atlantice -
NATO;
- elaborarea si promovarea actelor normative, in conformitate cu
standardele Uniunii Europene si cu acquisul comunitar;
- crearea cadrului institutional pentru desfasurarea procesului de
descentralizare administrativa si financiara;
- cresterea gradului de transparenta in relatiile publice;
- adoptarea si implementarea unor noi instrumente si metode moderne de
management in diferite domenii;
- acumularea de experienta in gestionarea programelor cu finantare
externa;
- relatii active cu institutiile similare din alte tari si cu
organismele internationale de profil;
b) in domeniul administratiei publice:
- constituirea si operationalizarea unor structuri compatibile cu
standardele Uniunii Europene, in domeniul evidentei persoanelor, elaborarea
legislatiei de profil si pregatirea introducerii cardului electronic de
identitate;
- punerea in aplicare a unor programe prioritare in domeniul
administratiei publice;
- crearea sistemului-cadru de formare continua a personalului;
- implementarea unor proiecte in domeniul "e-Administratie"
destinate apropierii administratiei de cetateni si reducerii birocratiei;
- demararea procesului de reforma a functiei publice;
c) in domeniul ordinii si sigurantei publice:
- mediu de lucru organizat si disciplinat;
- posibilitati multiple de pregatire si perfectionare profesionala.
- Principalele puncte slabe sunt reprezentate de:
a) de ordin general:
- dificultati de comunicare interna, care genereaza o anumita
rezistenta la schimbare;
- insuficienta coerenta in adoptarea politicilor si strategiilor
subsectoriale;
- deficiente in delimitarea atributiilor intre structuri;
- insuficienta spatiilor adecvate de lucru, echipamentelor IT si
biroticii;
- posibilitati reduse de motivare financiara a personalului si de
atragere in corpul functionarilor publici a personalului cu pregatire
profesionala corespunzatoare;
- inconsecventa in realizarea obiectivelor strategice stabilite prin
diferite documente programatice si a unor programe multianuale cu sustinere
financiara corespunzatoare pentru atingerea acestora;
- lipsa unui sistem cuprinzator si actualizat de standarde ocupationale
si de formare pe plan national, ceea ce impiedica recunoasterea adecvata a
competentelor indivizilor;
b) in domeniul administratiei publice:
- insuficienta resurselor financiare destinate perfectionarii
profesionale a functionarilor publici, lipsa unei politici coerente de formare
a acestora, precum si a asigurarii nivelului de investitii necesar in vederea
alinierii serviciilor publice la cerintele acquisului comunitar in perioadele
de conformare negociate si implementarii Sistemului
"e-Administratie";
- pozitionarea responsabilitatii implementarii unor programe cu
finantare externa pentru domenii aflate in coordonarea Ministerului
Administratiei si Internelor in cadrul altor institutii (de exemplu:
coordonarea programului ISPA - Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare, destinat serviciilor publice, de catre Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor);
- gradul ridicat de fluctuatie a functionarilor publici, fapt ce
determina cheltuirea suplimentara a unor resurse financiare pentru
profesionalizarea acestora;
- resurse umane insuficiente si/sau alocate in mod nefundamentat;
- lipsa unui sistem de comunicare electronica securizat, care sa
fluidizeze circulatia documentelor/informatiilor, sa scurteze perioada de
fundamentare si de luare a deciziei si sa diminueze cheltuielile bugetare;
- lipsa unui sistem unitar de salarizare pentru functionarii publici;
c) in domeniul ordinii si sigurantei publice:
- numar insuficient de personal in cadrul structurilor operative, fapt
ce diminueaza capacitatea de actiune a structurilor de ordine publica;
- intarzierea aplicarii unora dintre masurile de reforma stabilite;
- intarzierea adoptarii si introducerii in dotare a unor metode si
mijloace moderne pentru managementul crizelor in timp real;
- lipsa evaluarilor riscului de criminalitate in comunitatile locale;
- disfunctionalitati in asigurarea cu mijloace materiale si financiare.
Din punct de vedere al managementului public, tinand cont de evolutiile
europene in domeniu (incepand cu anul 2006, ca urmare a schimbarii ciclului
bugetar al Comisiei Europene, in unele state membre urmeaza a se utiliza
sistemul de bugetare bazat pe programe), la nivelul Ministerului Administratiei
si Internelor este necesara pregatirea personalului din directiile specializate
pentru a aplica in viitor acest sistem de bugetare.
In acest sens va fi introdus "Programul managerial" avizat de
Colegiul Ministerului Administratiei si Internelor si aprobat de ministru,
bazat pe indicatorii fizici si pe fondurile bugetare alocate anual.
De asemenea, utilizarea noilor tehnologii ale informatiilor si
comunicatiilor este esentiala in vederea reducerii costurilor de functionare a
sistemului administratiei publice, reducerii birocratiei si cresterii
eficientei activitatilor, asigurandu-se astfel un acces mai facil cetatenilor
la informatiile publice de interes national sau local prin accesarea on-line a
serviciilor de tip A2C ("Administratie catre cetatean").
Din punct de vedere al optimizarii procesului de fundamentare a actului
decizional un element deosebit de important il constituie imbunatatirea
procesului de formulare a politicilor publice sectoriale prin crearea
sistemelor de coordonare si cresterea capacitatii manageriale a structurilor Ministerului
Administratiei si Internelor.
- Probleme critice ale domeniului
Desi in rapoartele de tara Comisia Europeana arata ca "evolutii
importante au avut loc cu privire la lansarea unei reforme a administratiei
publice din Romania", pe baza celor 3 documente programatice si de
raportare utilizate de Comisia Europeana in relatia cu Romania (Documentul de
pozitie pentru cap. 24, Parteneriatul de aderare a Romaniei, Programul national
de aderare a Romaniei) pot fi identificate in continuare o serie de probleme
critice, astfel:
- administratia ramane caracterizata prin centralizare si birocratie
excesiva, intarzieri majore in implementarea tehnologiilor proprii societatii
informationale moderne, lipsa de transparenta si capacitate limitata de transpunere
in practica a politicilor;
- lipsa instrumentelor legale de autoritate si a resurselor necesare
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici pentru indeplinirea in totalitate a
atributiilor stabilite in competenta acesteia;
- legat de functia publica, s-au inregistrat progrese minore in domenii
precum: remunerarea, structura si urmarirea carierei si dezvoltarea
responsabilitatii publice;
- sistemele de gestionare a resurselor umane sunt subdezvoltate, formarea
profesionala este limitata si se constata o fluctuatie mare in randul
functionarilor publici;
- cel mai adesea planurile de actiune elaborate nu se bazeaza pe evaluari
de impact/necesitati;
- unele decizii sunt luate fara respectarea procedurilor interne, fara o
consultare adecvata si fara o evaluare suficienta a fezabilitatii si impactului
acestora, avand ca rezultat propuneri legislative insuficient elaborate;
- ca regula generala, organizatiile neguvernamentale nu sunt atrase in
dialogul asupra politicilor.
Pornind de la aceste probleme critice, in cadrul acelorasi documente
programatice si de raportare Comisia Europeana face urmatoarele recomandari:
- continuarea procesului de descentralizare/deconcentrare a serviciilor
publice;
- imbunatatirea coordonarii la nivelul expertilor din ministere pentru
formularea politicilor sectoriale si elaborarea reglementarilor;
- perfectionarea aplicarii reglementarilor privind evaluarea consecintelor
economice si sociale ale proiectelor de acte normative;
- continuarea reformei functiei publice.
5. Principii directoare
Corespunzator domeniilor de activitate gestionate de Ministerul
Administratiei si Internelor, principiile directoare care guverneaza intreaga
activitate sunt:
a) legalitate, impartialitate si obiectivitate;
b) transparenta, liber acces la informatiile de interes public;
c) eficienta si eficacitate;
d) orientare catre cetatean;
e) stabilitate in exercitarea functiei publice;
f) adaptare si flexibilitate;
g) prioritate;
h) viziune globala si unitara;
i) coordonare si cooperare unitara intre toate sectoarele implicate;
j) profesionalizare in toate domeniile de activitate;
k) complementaritate;
l) continuitate;
m) respectarea drepturilor si libertatilor omului;
n) nediscriminare.
6. Prioritatile reformei
Modificarile de esenta in structura si in atributiile Ministerului
Administratiei si Internelor sunt concepute ca un proces coerent, gradual,
avand obiective clar definite si aflat intr-o permanenta adaptare la dinamica
realitatii sociale.
Astfel, in acord cu cerintele impuse in procesul de integrare europeana si
pe baza concluziilor desprinse in urma analizelor-diagnostic, la nivelul
Ministerului Administratiei si Internelor au fost stabilite urmatoarele
prioritati:
- cresterea capacitatii administrative a Ministerului Administratiei si
Internelor;
- crearea unui sistem eficient de prevenire si combatere a coruptiei;
- dezvoltarea capacitatii institutiei de a formula politici publice
coerente in domeniile de responsabilitate si asigurarea compatibilitatii
acestora cu reglementari si politici din alte domenii ale guvernarii;
- indeplinirea, in conditiile si la termenele stabilite, a obiectivelor si
angajamentelor specifice din competenta Ministerului Administratiei si
Internelor, asumate prin cap. 24 "Justitie si afaceri interne".
La stabilirea prioritatilor s-au avut in vedere:
a) in domeniul administratiei publice:
- consolidarea rolului prefectului in gestionarea procesului de
deconcentrare a serviciilor publice si in asigurarea unui management integrat
pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor;
- pregatirea transformarii prefectului si subprefectului in inalti
functionari publici si profesionalizarea acestor functii prin programe de
formare specializata;
- consolidarea relatiilor de parteneriat si a dialogului permanent dintre
Ministerul Administratiei si Internelor si structurile asociative ale
autoritatilor administratiei publice locale;
- elaborarea si introducerea Cartei serviciilor publice, prin care se vor
stabili principiile minimale ale ofertei de servicii publice, obligatorii
pentru prestatorii de servicii publice, precum si standardele de calitate si
modalitatile de evaluare a acestor oferte;
- regandirea sistemului de salarizare a functionarilor publici, astfel
incat functia publica sa devina atractiva pentru persoanele cu o inalta
calificare profesionala;
- activitati de promovare a "EU Best Practices in Public
Administration - Cele mai bune practici ale Uniunii Europene in domeniul
administratiei publice" la nivelul administratiilor locale, inclusiv prin
incurajarea incheierii de acorduri de infratire institutionala - twinning intre
administratiile locale ale localitatilor din Romania si cele din cadrul tarilor
membre ale Uniunii Europene;
b) in domeniul ordinii si sigurantei publice:
- deconcentrarea atributiilor structurilor din aparatul central al
Ministerului Administratiei si Internelor si din aparatele proprii ale
inspectoratelor generale (similare), concomitent cu diminuarea posturilor de
conducere si a efectivelor cu pana la 50%;
- stabilirea numarului de posturi in structurile de ordine si siguranta
publica, in stricta concordanta cu numarul de indicatori aprobati Ministerului
Administratiei si Internelor prin legea anuala a bugetului de stat;
- evaluarea nivelului optim al efectivelor de ordine si siguranta publica,
necesar pentru indeplinirea atributiilor stabilite prin lege;
- elaborarea unor solutii alternative care sa conduca la imbunatatirea
activitatii in domeniul de referinta;
- implementarea unor metode si tehnologii moderne pentru managementul in
timp real al crizelor nonmilitare;
- realizarea efectiva a unui parteneriat cu societatea civila, necesar
obtinerii sprijinului acesteia in efortul comun de prevenire si contracarare a
fenomenului infractional, prin:
- intarirea capacitatii de promovare a unei imagini coerente, credibile
si stabile a Ministerului Administratiei si Internelor;
- adoptarea unei atitudini transparente, active si a unui limbaj
adecvat;
- testarea prin sondaje de opinie a reactiei publicului fata de
strategiile, proiectele si activitatea Ministerului Administratiei si Internelor.
7. Obiective si directii de actiune
Obiectiv 1 - Stabilirea unei structuri organizatorice a Ministerului
Administratiei si Internelor, compatibila cu structurile institutiilor similare
din statele membre ale Uniunii Europene
In anul 2005
(in anexa nr. 1A "Structura organizatorica a Ministerului
Administratiei si Internelor in anul 2005")
- Reducerea etapizata a numarului posturilor de conducere si a efectivelor,
cu pana la 50%, din aparatul central al Ministerului Administratiei si
Internelor si din aparatele proprii ale inspectoratelor generale (similare),
prin descentralizarea unor activitati de ordine publica si prin deconcentrarea
unor atributii, concomitent cu modificarea legislatiei secundare si primare
- Desfiintarea functiei de secretar de stat pentru logistica si
transferarea atributiilor acestuia secretarului general al Ministerului
Administratiei si Internelor, in concordanta cu practicile europene in domeniu
- Infiintarea functiei de adjunct al sefului Departamentului ordine si
siguranta publica (la nivel de subsecretar de stat)
- Transferarea unor atributii privind combaterea criminalitatii organizate
ale Directiei generale informatii si protectie interna la Inspectoratul General
al Politiei Romane
- Infiintarea Directiei anticoruptie
- Infiintarea Centrului de Studii si Planificare Strategica prin unificarea
Unitatii de Politici Publice cu Unitatea de Planificare Strategica, care va
prelua domeniile politicilor publice sectoriale, avizarii strategiilor etc.
- Transformarea Directiei pentru serviciile publice descentralizate in
Directia pentru serviciile publice deconcentrate
- Reorganizarea Directiei generale servicii de gospodarie comunala in
Directia generala servicii de interes general si parteneriat cu asociatiile
alesilor locali
- Reorganizarea Directiei pentru comunitati locale si parteneriat cu
asociatiile alesilor locali in Directia pentru comunitati locale
- Reorganizarea Directiei pentru investitii locale in Directia pentru politici
fiscale, bugetare si investitii locale
- Constituirea Centrului de Cooperare Politieneasca Internationala, care va
integra Punctul National Focal, Biroul National INTERPOL, Oficiului European de
Politie EUROPOL si SIRENE
- Transferarea Societatii Comerciale "Rami-Dacia" - S.A. din
coordonarea Ministerului Administratiei si Internelor in coordonarea
Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului
- Trecerea Grupului Special de Protectie si Interventie "Acvila"
din subordinea Directiei generale organizare, planificare misiuni si resurse in
subordinea secretarului de stat, sef al Departamentului ordine si siguranta
publica.
In anul 2006
(in anexa nr. 1B "Structura organizatorica a Ministerului
Administratiei si Internelor la finele anului 2006)
- Transformarea Directiei generale integrare europeana si relatii
internationale in Directia generala afaceri europene
- Transformarea Corpului de control al ministrului in Inspectia generala a
ministrului
- Constituirea Departamentului ordine si siguranta publica din Directia
generala organizare, planificare misiuni si resurse - ca structura a aparatului
central al Ministerului Administratiei si Internelor - si urmatoarele
componente de ordine si siguranta publica subordonate ministerului: Politia
Romana, Jandarmeria Romana, Politia de Frontiera Romana, Autoritatea pentru
Straini, Oficiul National pentru Refugiati, Unitatea Speciala de Aviatie si
Grupul Special de Protectie si Interventie "Acvila".
Obiectiv 2 - Armonizarea legislativa in concordanta cu modificarile de
structuri preconizate
- Elaborarea proiectelor de acte normative de nivel superior si a
legislatiei secundare, cu respectarea principiului deconcentrarii.
Obiectiv 3 - Reorganizarea unor componente ale Ministerului Administratiei
si Internelor vizand eliminarea paralelismelor si suprapunerilor de competente,
concomitent cu adoptarea unui management performant si transferarea unor
atributii catre structurile teritoriale
- Delimitarea competentelor intre politie si jandarmerie, conform
Strategiei Ministerului Administratiei si Internelor de realizare a ordinii si
sigurantei publice, pentru cresterea sigurantei cetateanului si prevenirea
criminalitatii stradale
- Cresterea capacitatii operative a structurilor de interventie rapida in
vederea gestionarii calificate a tuturor problemelor pe linie de ordine publica
- Reorganizarea aparatului propriu al structurilor centrale din cadrul
Departamentului ordine si siguranta publica prin cresterea ponderii
atributiilor de reglementare, control si monitorizare, reducerea/eliminarea
atributiilor si a functiilor de executie prin descentralizarea/transferarea
acestora structurilor teritoriale
- Generalizarea standardizarii procedurilor si actiunilor in scopul
debirocratizarii serviciilor publice din competenta Ministerului Administratiei
si Internelor
- Proiectarea si aplicarea unui sistem integrat de diagnoza a nevoilor de
pregatire a personalului, precum si a unor indicatori de performanta ai sistemului
de formare continua a personalului
- Adaptarea structurilor de invatamant universitar din subordinea
Ministerului Administratiei si Internelor la standardele Uniunii Europene in
domeniu.
Obiectiv 4 - Continuarea procesului de deconcentrare/descentralizare
- Identificarea activitatilor Ministerului Administratiei si Internelor,
care vor fi descentralizate catre autoritatile publice locale, conform
principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii
- Identificarea activitatilor Ministerului Administratiei si Internelor
care vor fi deconcentrate prin amendarea legislatiei primare si secundare
pentru a asigura o flexibilitate mai mare in rezolvarea problemelor si
gestionarea resurselor, concomitent cu transferul de personal
- Delimitarea clara a competentelor intre diferite niveluri si structuri
ale Ministerului Administratiei si Internelor
- Externalizarea serviciilor privind hranirea efectivelor, intretinerea
imobilelor, proiectarea lucrarilor de reparatii la imobile si investitii (prin
desfiintarea Grupului de Proiectare pentru Constructii din subordinea Directiei
management logistic), inclusiv autorizarea executiei lucrarilor, a inspectiei
(dirigentiei) de santier, precum si a activitatii de urmarire a comportarii in
timp a constructiilor, la obiectivele din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor (aceste activitati se vor realiza de catre autoritatile abilitate
ale statului, urmand ca Serviciul de control al calitatii in constructii din
cadrul Directiei management logistic sa fie desfiintat)
- Desfiintarea liceelor militare
- Desfiintarea Clubului Sportiv "Dinamo Brasov" prin preluarea
unor sectii in cadrul Clubului Sportiv "Dinamo Bucuresti" si
transferarea celorlalte sectii catre autoritatile administratiei publice
locale, precum si analiza oportunitatii mentinerii unor sectii in cadrul
Clubului Sportiv "Dinamo Bucuresti"
- Transferarea Ansamblului "Ciocarlia" la o societate comerciala
din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.
8. Managementul procesului de reforma impune:
- coordonarea procesului de reforma de catre conducerea Ministerului
Administratiei si Internelor;
- folosirea experientei institutiilor similare din alte state;
- abordarea reformei ca un proces deschis;
- respectarea prioritatilor strategice stabilite pentru fiecare etapa;
- consultarea Corpului National al Politistilor, precum si a celorlalte
asociatii cu caracter profesional ale politistilor la elaborarea actelor
normative care vizeaza activitatea politiei sau statutul politistului;
- consultarea societatii civile, in primul rand a patronatelor si
sindicatelor, atat in mod organizat si periodic in cadrul Consiliului Economic
si Social constituit la nivelul Ministerului Administratiei si Internelor si al
fiecarei institutii subordonate (Agentia Nationala a Functionarilor Publici,
Institutul National de Administratie etc.), cat si in cazul unor evenimente
si/sau activitati care necesita asemenea consultari.
Monitorizarea procesului de implementare a prezentei strategii se
realizeaza de catre structura de planificare strategica.
9. Riscuri si oportunitati pentru implementarea strategiei
9.1. Riscuri
Pentru ca reforma institutionala a administratiei publice sa aiba succes se
impune consultarea permanenta a organizatiilor sindicale din administratia
publica, a Corpului National al Politistilor si a celorlalte asociatii
profesionale ale politistilor, precum si a organizatiilor societatii civile.
Totodata, pe baza modelului dezvoltarii integrate a organizatiilor, au fost
identificate patru tipuri de factori de blocaj in implementarea strategiei
sectoriale: strategici (complexitatea decizionala), structurali (birocratia
specifica oricarui sistem, mijloace umane si financiare limitate, dimensiunea
si complexitatea), culturali (teama de risc, traditia
"continuitatii", schimbarea mentalitatii) si comportamentali (absenta
stimulentelor individuale, neintelegerea obiectivelor finale, demotivare si
frustrari, comportamentele de asteptare). Dintre acestia, neasigurarea
resurselor financiare necesare prin bugetele anuale constituie un risc major.
9.2. Oportunitati:
- reforma administratiei publice constituie o prioritate pe agenda
Guvernului Romaniei;
- procesul de reforma a Ministerului Administratiei si Internelor este
sustinut si se bucura de sprijinul partenerilor europeni si al societatii
civile;
- existenta unui cadru legislativ coerent, bine armonizat cu acquisul
comunitar;
- existenta unei coeziuni, la nivelul tuturor partidelor si formatiunilor
politice, cu privire la necesitatea continuarii reformei in administratie,
precum si la nivelul structurilor de decizie, care permite o actiune concertata
si o abordare multilaterala, integrata, echilibrata si participativa, in vederea
atingerii obiectivelor stabilite prin prezenta strategie;
- implementarea prezentei strategii angajeaza un volum redus de cheltuieli
financiare, iar beneficiile reformei sunt opozabile intregii societati
romanesti.
10. Mecanismul intern pentru revizuirea/actualizarea strategiei
Sistemul de revizuire/actualizare a prezentei strategii se va realiza pe
baza planului de implementare a acesteia si monitorizare a performantelor prin
care se va consacra un dublu sistem de monitorizare: intern - pentru a asigura
feed-back-ul necesar pe tot parcursul derularii procesului de reforma
institutionala, a identifica disfunctionalitatile si a aplica corectivele
necesare, si, respectiv, extern - pentru a asigura independenta si neutralitate
in monitorizarea procesului de reforma, precum si o transparenta reala pe
parcursul derularii acestuia.
Actualizarea permanenta va tine seama de rezultatele/performantele obtinute
in fiecare etapa de implementare a procesului de reforma.
11. Resurse
Aplicarea Strategiei actualizate privind reforma institutionala a
Ministerului Administratiei si Internelor in perioada 2005 - 2006 incumba
resurse umane si financiare suplimentare fata de cele alocate pentru anul 2005
si previzionate a fi alocate pentru anul 2006 Ministerului Administratiei si
Internelor prin legea bugetului de stat (in anexa nr. 1C "Evolutia
fondurilor asigurate Ministerului Administratiei si Internelor in anul 2005 si
estimarile pentru anul 2006").
ANEXA 1A
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Administratiei si Internelor in anul 2005*)
*) Structura organizatorica a Ministerului Administratiei si Internelor in
anul 2005 este reprodusa in facsimil.
I. APARAT CENTRAL (PROPRIU)
__________________ _______________
_________ |CORPUL DE CONTROL | |
|
_ _ _ _ _ _ | | ___________ |AL MINISTRULUI | | DIRECTIA
|
|COLEGIUL | |MINISTRU | |CABINETUL | |(la nivel | | ANTICORUPTIE
|
|MINISTERULUI| | | |MINISTRULUI| |directie generala)| |
|
|_ _ _ _ _ _ | |_________| |___________| |__________________|
|_______________|
__________________ _______________
| | | CENTRUL DE
|
| DIRECTIA | | STUDII SI
|
| AUDIT INTERN | | PLANIFICARE
|
| | | STRATEGICA
|
|__________________|
|_______________|
________ ________ ________ ________ ________ ________ ________
| MODUL 1| | MODUL 2| | MODUL 3| | MODUL 4| | MODUL 5| | MODUL 6| | MODUL 7|
|________| |________| |________| |________| |________| |________| |________|
MODUL 1
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru reforma in |
| administratia publica) |
|____________________________|
____________________________
| UNITATEA CENTRALA |
| PENTRU REFORMA |
| ADMINISTRATIEI PUBLICE |
| (la nivel directie |
| generala) |
|____________________________|
MODUL 2
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru relatia cu |
| prefecturile |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA PENTRU |
| RELATIILE CU PREFECTURILE |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU SERVICIILE |
| PUBLICE DECONCENTRATE |
|____________________________|
MODUL 3
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru comunitatile |
| locale) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| SERVICII DE INTERES |
| GENERAL SI PARTENERIAT CU |
| ASOCIATIILE ALESILOR |
| LOCALI |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU |
| COMUNITATI LOCALE |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU POLITICI |
| FISCALE, BUGETARE SI |
| INVESTITII LOCALE |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU ZONE |
| ASISTATE SI AJUTOR DE STAT |
|____________________________|
MODUL 4
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru integrare |
| europeana) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| INTEGRARE EUROPEANA SI |
| RELATII INTERNATIONALE |
|____________________________|
MODUL 5
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru relatia cu |
| Parlamentul) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| REGLEMENTARI JURIDICE SI |
| CONTENCIOS |
|____________________________|
MODUL 6
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (Sef al Departamentului |
| ordine si siguranta publica|
|____________________________|
____________________________
| ADJUNCT SEF DEPARTAMENT |
| (cu rang de subsecretar de |
| stat) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| ORGANIZARE, PLANIFICARE |
| MISIUNI SI RESURSE |
|____________________________|
MODUL 7
__________________
| SECRETAR GENERAL |
|__________________|
__________________ __________________
| SECRETAR GENERAL | | SECRETAR GENERAL |
| ADJUNCT | | ADJUNCT |
|__________________| |__________________|
_____________________ _____________________
| DIRECTIA MANAGEMENT | | DIRECTIA MANAGEMENT |
| RESURSE UMANE | | LOGISTIC |
|_____________________| |_____________________|
_____________________ _____________________
| DIRECTIA FINANCIARA | | DIRECTIA COMUNICATII|
| | | SI INFORMATICA |
|_____________________| |_____________________|
_____________________ _____________________
| DIRECTIA MEDICALA | | DIRECTIA INFORMARE |
| | | SI RELATII PUBLICE |
|_____________________| |_____________________|
____________________
| SECRETARIATUL |
| GENERAL |
| (la nivel directie)|
|____________________|
II. INSTITUTII SI STRUCTURI AFLATE IN SUBORDINEA/COORDONAREA MINISTERULUI
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
A. Institutii si structuri aflate in subordinea Ministerului Administratiei
si Internelor
1. Agentia Nationala Antidrog
2. Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara
3. Institutul National de Administratie
4. Agentia Nationala a Functionarilor Publici
5. Institutia prefectului (42)
6. Directia Generala de Pasapoarte
7. Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor
8. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
9. Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor
10. Centrul Informatic National al Ministerului Administratiei si
Internelor (e-administratie)
11. Directia Generala de Informatii si Protectie Interna
12. Oficiul National pentru Refugiati
13. Centrul de Cooperare Politieneasca Internationala
14. Arhivele Nationale
15. Centrul National de Administratie a Bazelor de Date privind Evidenta
Persoanelor
16. Academia de Politie "Alexandru Ioan Cuza"
17. Liceul Militar "Neagoe Basarab" Buzau
18. Liceul Militar "Constantin Brancoveanu" Ploiesti
19. Politia Romana
20. Jandarmeria Romana
21. Politia de Frontiera Romana
22. Autoritatea pentru Straini
23. Unitatea Speciala de Aviatie
24. Grupul Special de Protectie si Interventie "Acvila"
25. Directia Economico-Administrativa
26. Baza Centrala pentru Asigurarea Tehnica a Misiunilor
27. Clubul Sportiv "Dinamo" Bucuresti
28. Clubul Sportiv "Dinamo" Brasov
29. Structuri subordonate unor unitati centrale.
B. Institutii aflate in coordonarea Ministerului Administratiei si
Internelor
- Societatea Comerciala "COMICEX" - S.A.
ANEXA 1B
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Administratiei si Internelor in anul 2006*)
*) Structura organizatorica a Ministerului Administratiei si Internelor la
finele anului 2006 este reprodusa in facsimil.
I. APARAT CENTRAL (PROPRIU)
__________________ _______________
_________ |INSPECTIA GENERALA| |
|
_ _ _ _ _ _ | | ___________ |A MINISTRULUI | | DIRECTIA
|
|COLEGIUL | |MINISTRU | |CABINETUL | |(la nivel | | ANTICORUPTIE
|
|MINISTERULUI| | | |MINISTRULUI| |directie generala)| |
|
|_ _ _ _ _ _ | |_________| |___________| |__________________|
|_______________|
__________________ _______________
| | | CENTRUL DE
|
| DIRECTIA | | STUDII SI
|
| AUDIT INTERN | | PLANIFICARE
|
| | | STRATEGICA
|
|__________________|
|_______________|
________ ________ ________ ________ ________ ________ ________
| MODUL 1| | MODUL 2| | MODUL 3| | MODUL 4| | MODUL 5| | MODUL 6| | MODUL 7|
|________| |________| |________| |________| |________| |________| |________|
MODUL 1
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru reforma in |
| administratia publica) |
|____________________________|
____________________________
| UNITATEA CENTRALA |
| PENTRU REFORMA |
| ADMINISTRATIEI PUBLICE |
| (la nivel directie |
| generala) |
|____________________________|
MODUL 2
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru relatia cu |
| prefecturile |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA PENTRU |
| RELATIILE CU PREFECTURILE |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU SERVICIILE |
| PUBLICE DECONCENTRATE |
|____________________________|
MODUL 3
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru comunitatile |
| locale) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| SERVICII DE INTERES |
| GENERAL SI PARTENERIAT CU |
| ASOCIATIILE ALESILOR |
| LOCALI |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU |
| COMUNITATI LOCALE |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU POLITICI |
| FISCALE, BUGETARE SI |
| INVESTITII LOCALE |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA PENTRU ZONE |
| ASISTATE SI AJUTOR DE STAT |
|____________________________|
MODUL 4
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru integrare |
| europeana) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| AFACERI EUROPENE |
|____________________________|
MODUL 5
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (pentru relatia cu |
| Parlamentul) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| REGLEMENTARI JURIDICE SI |
| CONTENCIOS |
|____________________________|
MODUL 6
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| (Sef al Departamentului |
| ordine si siguranta publica|
|____________________________|
____________________________
| ADJUNCT SEF DEPARTAMENT |
| (cu rang de subsecretar de |
| stat) |
|____________________________|
____________________________
| DIRECTIA GENERALA |
| ORGANIZARE, PLANIFICARE |
| MISIUNI SI RESURSE |
|____________________________|
MODUL 7
__________________
| SECRETAR GENERAL |
|__________________|
__________________ __________________
| SECRETAR GENERAL | | SECRETAR GENERAL |
| ADJUNCT | | ADJUNCT |
|__________________| |__________________|
_____________________ _____________________
| DIRECTIA MANAGEMENT | | DIRECTIA MANAGEMENT |
| RESURSE UMANE | | LOGISTIC |
|_____________________| |_____________________|
_____________________ _____________________
| DIRECTIA FINANCIARA | | DIRECTIA COMUNICATII|
| | | SI INFORMATICA |
|_____________________| |_____________________|
_____________________ _____________________
| DIRECTIA MEDICALA | | DIRECTIA INFORMARE |
| | | SI RELATII PUBLICE |
|_____________________| |_____________________|
____________________
| SECRETARIATUL |
| GENERAL |
| (la nivel directie)|
|____________________|
II. INSTITUTII SI STRUCTURI AFLATE IN SUBORDINEA/COORDONAREA MINISTERULUI
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
A. Institutii si structuri aflate in subordinea Ministerului Administratiei
si Internelor
1. Agentia Nationala Antidrog
2. Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara
3. Institutul National de Administratie
4. Agentia Nationala a Functionarilor Publici
5. Institutia prefectului (42)
6. Directia Generala de Pasapoarte
7. Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor
8. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
9. Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor
10. Centrul Informatic National al Ministerului Administratiei si
Internelor (e-administratie)
11. Directia Generala de Informatii si Protectie Interna
12. Oficiul National pentru Refugiati
13. Centrul de Cooperare Politieneasca Internationala
14. Arhivele Nationale
15. Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta
Persoanelor
16. Academia de Politie "Alexandru Ioan Cuza"
17. Politia Romana
18. Jandarmeria Romana
19. Politia de Frontiera Romana
20. Autoritatea pentru Straini
21. Uniunea Speciala de Aviatie
22. Grupul Special de Protectie si Interventie "Acvila"
23. Baza Centrala pentru Asigurarea Tehnica a Misiunilor
24. Clubul Sportiv "Dinamo" Bucuresti
25. Structuri subordonate unor unitati centrale.
B. Institutii aflate in coordonarea Ministerului Administratiei si
Internelor
- Societatea Comerciala "COMICEX" - S.A.
ANEXA 1C*)
*) Anexa nr. 1C este reprodusa in facsimil.
EVOLUTIA FONDURILOR ASIGURATE MINISTERULUI ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR IN
ANUL 2005 SI ESTIMARILE PENTRU ANUL 2006
BUGET DE STAT
______________________________________________________________________________
| 45.000 ______________________________________________
|
| | _____ | miliarde lei
|
| 40.000 _|___________________________| |__________|
|
| | _____ | | |
|
| 35.000 _|____| |________________| |__________| |
| | | | | | |
|
| 30.000 _|____| |________________| |__________| ____________________
|
| | | | | | || _ |
|
| 25.000 _|____| |________________| |__________|| |_| - Ordine |
|
| | | | | | || publica |
|
| 20.000 _|____| |________________| |__________|| XX - Administratie|
|
| | | | | | || publica |
|
| 15.000 _|____| |________________| |__________||____________________|
|
| | | | | | |
|
| 10.000 _|____| |________________| |__________|
|
| | | | | | |
|
| 5.000 _|____| |________________| |__________|
|
| | | |_____ | |_____ |
|
| 0 _|____|_____|XXXXX|__________|_____|XXXXX|____|
|
| | 2005 | 2006 |
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| | 2005 | 2006
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Ordine publica | 35.732 | 36.696
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Administratie publica | 1.286 | 1.331
|
|________________________________________________|______________|______________|
VENITURI PROPRII
______________________________________________________________________________
| 800 ______________________________________________
|
| | _____ | miliarde lei
|
| 700 _|____| |_________________________________|
|
| | | | _____ | |
| 600 _|____| |________________| |__________|
|
| | | | | | |
|
| 500 _|____| |________________| |__________| ____________________
|
| | | | | | | | _ |
|
| 400 _|____| |________________| |__________| | |_| - Ordine |
|
| | | | | | | | publica |
|
| 300 _|____| |________________| |__________| | XX - Administratie|
|
| | | | | | | | publica |
|
| 200 _|____| |________________| |__________| |____________________|
|
| | | | | | |
|
| 100 _|____| |________________| |__________|
|
| | | |_____ | |_____ |
|
| 0 _|____|_____|XXXXX|__________|_____|XXXXX|____|
|
| | 2005 | 2006 |
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| | 2005 | 2006
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Ordine publica | 706 | 636
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Administratie publica | 0 | 0
|
|________________________________________________|______________|______________|
INTRARI DE CREDITE EXTERNE
______________________________________________________________________________
| 6.000 ______________________________________________
|
| | _____ | miliarde lei
|
| 5.000 _|____| |_________________________________|
|
| | | | | ____________________
|
| 4.000 _|____| |_________________________________|| _ |
|
| | | | || |_| - Ordine |
|
| 3.000 _|____| |_________________________________|| publica |
|
| | | | _____ || XX - Administratie|
|
| 2.000 _|____| |________________| |__________|| publica |
|
| | | | | | ||____________________|
|
| 1.000 _|____| |________________| |__________| |
| | | |_____ | | |
|
| | | |XXXXX| | |_____ |
|
| 0 _|____|_____|XXXXX|__________|_____|XXXXX|____|
|
| | 2005 | 2006 |
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| | 2005 | 2006
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Ordine publica | 5.866 | 2.531
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Administratie publica | 815 | 384
|
|________________________________________________|______________|______________|
ASISTENTA FINANCIARA EXTERNA NERAMBURSABILA
______________________________________________________________________________
| 1000 ______________________________________________
|
| | _____ _____ | miliarde lei |
| | | |_____ | | |
|
| 800 _|____| |XXXXX|__________| |__________|
|
| | | |XXXXX| | |_____ |
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| |
|
| 600 _|____| |XXXXX|__________| |XXXXX|____| ____________________
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| | | _ |
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| | | |_| - Ordine |
|
| 400 _|____| |XXXXX|__________| |XXXXX|____| | publica |
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| | | XX - Administratie|
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| | | publica |
|
| 200 _|____| |XXXXX|__________| |XXXXX|____| |____________________|
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| |
|
| | | |XXXXX| | |XXXXX| |
|
| 0 _|____|_____|XXXXX|__________|_____|XXXXX|____|
|
| | 2005 | 2006 |
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| | 2005 | 2006
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Ordine publica | 920 | 966
|
|________________________________________________|______________|______________|
| Administratie publica | 890 | 734
|
|________________________________________________|______________|______________|
NOTA:
Pentru anul 2005, pentru componenta de ordine publica, sunt necesare
fonduri suplimentare in suma de 1.270,0 miliarde lei (34,4 milioane EURO)
pentru incadrarea a 4.400 posturi (2.000 la politie, 1.000 la jandarmerie si
1.400 la politia de frontiera) in vederea realizarii sarcinilor ce revin MAI
din Cap. 24 JAI.
Pentru anul 2006, pentru componenta de ordine publica, sunt necesare
fonduri suplimentare in suma de 1.460,0 miliarde lei (39,5 milioane EURO)
pentru incadrarea a 4.792 posturi (2.500 la politie, 700 la jandarmerie si
1.592 la politia de frontiera).