HOTARARE Nr
HOTARARE Nr.
21 din 10 ianuarie 2007
privind aprobarea
Standardelor de autorizare de functionare provizorie a unitatilor de invatamant
preuniversitar, precum si a Standardelor de acreditare si de evaluare periodica
a unitatilor de invatamant preuniversitar
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 18 ianuarie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 24 alin. (3) lit. a) şi al art. 29 alin. (6) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Standardele de autorizare de
funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Standardele
de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ
preuniversitar, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Standardele de autorizare de funcţionare
provizorie, precum şi Standardele de acreditare şi de
evaluare periodica sunt standarde naţionale, care se
aplica învăţământului preuniversitar de stat şi particular şi reprezintă
nivelul minim obligatoriu pentru funcţionarea unităţilor de învăţământ
preuniversitar.
Art. 4. - Anexele nr. 1 şi 2*) fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
*) Anexele nr. 1 şi 2 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ preuniversitar
Standardul reprezintă descrierea cerinţelor
formulate în termeni de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim
obligatoriu de realizare a unei activităţi de educaţie.
Standardele de autorizare sunt
standarde naţionale, care se aplică învăţământului preuniversitar de stat şi
particular, şi se referă la domeniile prevăzute de art. 10 din O.UG 75/2005, aprobată
cu completări şi modificări prin Legea nr. 87/2006. Pentru fiecare domeniu sunt
definite subdomenii, pentru
fiecare subdomeniu sunt formulaţi indicatori, iar la fiecare indicator sunt definiţi descriptori.
Descriptorii sunt enunţuri care stabilesc, în mod
concret şi observabil, cerinţele minime pe care organizaţia furnizoare de
educaţie trebuie să le îndeplinească, pentru fiecare indicator, în vederea
obţinerii autorizării de funcţionare provizorii.
Domeniul: A. Capacitatea instituţională; criteriul: a) structurile instituţionale, administrative
şi manageriale
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Management strategic
|
1.1. Existenţa, structura şi conţinutul documentelor proiective
(proiectul de dezvoltare şi planul de implementare).
|
1.1.1. Existenţa unui proiect de dezvoltare pe termen mediu (3-5
ani) pentru organizaţia furnizoare de educaţie numit "proiect de
dezvoltare instituţională", "plan de dezvoltare şcolară",
"plan de acţiune al şcolii", sau care poartă orice alt nume admis pentru acest tip de document.
|
1.1.2. Respectarea structurii de ansamblu a proiectului de
dezvoltare instituţională: misiune; viziune; ţinte strategice; diagnoză /
analiza de nevoi; motivarea necesităţii, fezabilităţii şi oportunităţii;
indicatori de realizare; mecanisme de evaluare şi asigurare a calităţii.
|
1.1.3. Fundamentarea proiectului de dezvoltare pe analiza
contextului socio-economic şi cultural în care va funcţiona organizaţia
furnizoare de educaţie. Pentru organizaţiile furnizoare de educaţie care fac
parte din învăţământul profesional şi tehnic, proiectul de dezvoltare se
fundamentează pe planul local de acţiune pentru învăţământ - PLAI şi cu
planul regional de acţiune pentru învăţământ - PRAI.
|
1.1.4. Formularea clară a viziunii
(imaginea a ceea ce îşi doreşte unitatea de învăţământ să realizeze în
viitor) şi a misiunii asumate de organizaţia respectivă (prezentarea
sintetică a raţiunii de a fi şi a modalităţilor esenţiale de realizare a
viziunii formulate).
|
1.1.5. Definirea unor scopuri / ţinte
strategice care vor fi atinse în perioada de aplicare a proiectului de
dezvoltare.
|
1.1.6. Concordanţa viziunii, misiunii şi ţintelor strategice cu
tipul organizaţiei furnizoare de educaţie şi cu forma şi nivelul de educaţie
la care aceasta funcţionează.
|
1.1.7. Motivarea necesităţii, fezabilităţii şi a oportunităţii
proiectului de dezvoltare.
|
1.1.8. Definirea etapelor în realizarea proiectului de dezvoltare
şi a principalelor clase de resurse necesare pentru
realizarea proiectului.
|
1.1.9. Enunţarea indicatorilor de realizare şi a modalităţilor de
evaluare a atingerii ţintelor propuse.
|
1.1.10. Definirea mecanismelor de asigurare a calităţii
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
1.1.11. Elaborarea, pe baza proiectului de dezvoltare, a planului
operaţional / planului de implementare a proiectului pentru primul an în care
proiectul de dezvoltare se aplică. Planul operaţional va cuprinde programe
sau acţiuni. Pentru fiecare program / acţiune sunt precizate: obiectivele
(definite în termeni de rezultate aşteptate), resursele (umane, materiale,
financiare, de informaţie, de timp, de expertiză etc.) utilizate, termenele
de realizare, responsabilităţile precum şi indicatorii de realizare (reperele
observabile ale atingerii obiectivelor propuse)
|
1.1.12. Prezentarea bugetului (estimat) necesar pentru realizarea
proiectului de dezvoltare şi a bugetului (detaliat) pentru programele /
acţiunile cuprinse în planul operaţional pentru primul an de funcţionare.
Adecvarea acestuia la dezvoltarea preconizată a unităţii de învăţământ.
|
1.1.13. Existenţa, în proiectul de dezvoltare şi în planul
operaţional a elementelor de dezvoltare a unui învăţământ incluziv (de
asigurare a egalităţii de şanse in educaţie şi de sprijinire a elevilor din
grupuri sociale defavorizate, respectiv a celor cu cerinţe educaţionale
speciale)
|
1.2. Organizarea internă a unităţii de învăţământ
|
1.2.1. Existenţa unei organigrame a organizaţiei furnizoare de
educaţie, cu linii clare de decizie, comunicare şi raportare
|
1.2.2. Elaborarea "fişei postului" pentru toate
posturile prevăzute în organigramă - conform modelelor stabilite prin
prevederile legislaţiei în vigoare.
|
1.3. Existenţa şi funcţionarea sistemului
de comunicare internă şi externă
|
1.3.1. Definirea sistemului de comunicare formală internă cu
personalul propriu şi cu elevii.
|
1.3.2. Definirea sistemului de comunicare formală externă cu
părinţii, angajatorii şi cu alte instituţii şi grupuri semnificative de
interes
|
1.3.3. Definirea sistemului de comunicare instituţională cu alte
instituţii şi organizaţii cu rol în conceperea, furnizarea şi evaluarea
serviciilor educaţionale oferite.
|
1.3.4. Definirea modalităţilor de
promovare a ofertei educaţionale.
|
2. Management operaţional
|
2.1. Funcţionarea curentă a unităţii de învăţământ
|
2.1.1. Existenţa unui proiect de regulament intern de
funcţionare.
|
2.2. Existenţa şi funcţionarea sistemului
de gestionare a informaţiei; înregistrarea, prelucrarea şi
utilizarea datelor şi informaţiilor
|
2.2.1. Existenţa sistemului de gestionare a informaţiei şi de
înregistrare, prelucrare şi utilizare a datelor şi informaţiilor.
|
2.2.2. Cunoaşterea procedurilor de siguranţă şi confidenţialitate
în activitatea de colectare, prelucrare şi utilizare a informaţiei.
|
2.3. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi
|
2.3.1. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi.
|
2.3.2. Evidenţierea procedurilor de asigurare a serviciilor
medicale de urgenţă.
|
2.4. Asigurarea securităţii tuturor celor implicaţi în
activitatea şcolară, în timpul desfăşurării programului
|
2.4.1. Proiectarea unui sistem de asigurare a securităţii tuturor
celor implicaţi în activitatea şcolară, în timpul desfăşurării programului
(pază proprie, acorduri / contracte cu firme specializate, cu jandarmeria sau
cu politia).
|
2.4.2. Proiectarea sistemelor de sănătate şi securitate a muncii
şi de PSI prevăzute de legislaţia în vigoare pentru activităţile desfăşurate
în tipul respectiv de organizaţie.
2.4.3. Evidenţierea procedurii de înscriere a elevilor şi
personalului angajat într-un sistem de asigurări oferit de o instituţie
abilitată (facultativ).
|
2.5. Asigurarea serviciilor de
orientare şi consiliere pentru elevi
|
Nu se evaluează la autorizare
|
Domeniul: A. Capacitatea instituţională; criteriul:
b) baza materială
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Spaţii şcolare
|
1.1. Existenţa şi caracteristicile spaţiilor şcolare
|
1.1.1. Existenţa spaţiilor şcolare în care va funcţiona unitatea
de învăţământ (proprii şi / sau închiriate, concesionate, în comodat sau
deţinute sub orice altă formă legală).
|
1.1.2. Adecvarea numărului sălilor de clasă, al laboratoarelor,
al atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la planul
de şcolarizare prognozat.
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ nreuniversitar
|
|
1.1.3. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de
demonstraţie etc. la nivelul de şcolarizare şi profilul unităţii de
învăţământ disciplinele/ modulele cuprinse în planul de învăţământ
|
1.1.4. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie
etc. la disciplinele/ modulele cuprinse în planul de învăţământ
|
1.1.5. Respectarea, în spaţiile şcolare deţinute, a Normelor de
igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi
tinerilor, conform legislaţiei în vigoare (norme generale şi specifice)
|
1.2. Dotarea spaţiilor şcolare
|
1.2.1. Respectarea, în spaţiile şcolare deţinute, a normativelor
de dotare, conform legislaţiei în vigoare
|
1.3. Accesibilitatea spaţiilor şcolare
|
1.3.1. Accesibilitatea spaţiilor şcolare pentru toţi elevii,
inclusiv pentru cei cu nevoi speciale
|
1.3.2.Localizarea uşoară a spaţiilor şcolare prin semnalizarea
lor corespunzătoare.
|
2. Spaţii administrative
|
2.1. Existenta, caracteristicile
şi funcţionalitatea spaţiilor administrative
|
2.1.1. Existenţa spaţiilor administrative (proprii şi / sau
închiriate, concesionate, în comodat sau deţinute sub orice altă formă
legală) în cadrul unităţii de învăţământ
|
2.1.2. Organizarea şi dotarea spaţiilor administrative
corespunzător tipului de activitate, inclusiv cu telefon, fax, copiator,
computer cu imprimantă
|
3. Spaţii auxiliare
|
3.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea
spaţiilor auxiliare
|
3.1.1. Existenţa spaţiilor auxiliare -
săli de mese, dormitoare, vestiare, bucătărie, spălătorie (proprii şi / sau
închiriate, concesionate, în comodat sau deţinute sub orice altă formă
legală) corelate cu proiectul de dezvoltare instituţională şi cu planul de
acţiune al şcolii.
|
3.1.2. Corelarea spaţiilor auxiliare cu planul de învăţământ, cu
numărul elevilor şi cu tipul, nivelul şi forma de învăţământ.
|
3.1.3. Existenţa spaţiilor sanitare şi dotarea lor în
conformitate cu Normele de igienă privind unităţile pentru ocrotirea,
educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor, conform legislaţiei în vigoare
(norme generale şi specifice).
|
3.1.4. Existenţa unui spaţiu propriu destinat bibliotecii şcolare
/ centrului de informare şi documentare sau a unui acord privind utilizarea
bibliotecii unei alte unităţi de învăţământ.
|
3.1.5. Respectarea, în spaţiile auxiliare, a Normelor de igienă
privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi
tinerilor (norme specifice), conform legislaţiei în
vigoare.
|
3.1.6. Respectarea, în spaţiile auxiliare, a normativelor de
dotare, conform legislaţiei în vigoare
|
3.2. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare
|
3.2.1. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare pentru toţi elevii,
inclusiv pentru cei cu nevoi speciale
|
3.2.2. Localizarea uşoară a spaţiilor auxiliare prin semnalizarea
lor corespunzătoare.
|
3.3. Utilizarea spaţiilor şcolare
|
Nu se evaluează la autorizare
|
4. Materialele şi
mijloacele de
învăţământ,
auxiliarele
curriculare
|
4.1. Dotarea cu mijloace de
învăţământ şi cu auxiliare curriculare
|
4.1.1. Adecvarea mijloacelor de învăţământ şi a auxiliarelor
curriculare deţinute la planul de şcolarizare prognozat, la nivelul de
şcolarizare, la profilul şi la specializările / calificările profesionale
existente în oferta educaţională.
|
4.1.2. Respectarea, în dotarea cu mijloace de învăţământ şi
auxiliare curiculare, a normativelor de dotare, conform legislaţiei în
vigoare
|
4.2. Existenţa şi dezvoltarea fondului bibliotecii şcolare
/ centrului de documentare şi informare
|
4.2.1. Concordanţa fondului bibliotecii şcolare / centrului de
documentare şi informare cu normativul de dotare minimală prevăzut de
Regulamentul de organizare şi funcţionare a bibliotecii şcolare
|
4.2.2. Adecvarea fondului bibliotecii
şcolare / centrului de documentare şi informare la numărul de elevi
estimat, la nivelul de şcolarizare, la profilul şi la specializările /
calificările profesionale oferite.
|
4.2.3. Existenţa, în biblioteca şcolii / în centrul de
documentare şi informare, a câte unui exemplar de manual alternativ aprobat,
pentru fiecare disciplină din planul de învăţământ ai primului an de studiu
sau suporturi de curs pentru fiecare disciplină / modul din planul de
învăţământ al primului an de studiu.
|
4.3. Dotarea cu tehnologie informatică şi de
comunicare
|
4.3.1.Existenţa tehnologiei informatice şi de comunicare (o reţea
funcţională de minimum 6 calculatoare) - cu excepţia nivelului preşcolar.
|
4.3.2. Existenţa conectării la Internet a reţelei de
calculatoare.
|
4.4. Accesibilitatea echipamentelor, materialelor,
mijloacelor de învăţământ şi auxiliarelor curriculare
|
4.4.1. Accesul elevilor la mijloacele de învăţământ, auxiliarele
curriculare, la bibliotecă / centru de informare, la tehnologia informatică
şi de comunicare.
|
4.4.2. Accesul personalului, în interesul unităţii de învăţământ,
la telefon, fax, copiator, computer cu scanner şi imprimantă.
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ preuniversitar
5. Documente şcolare
|
5.1. Procurarea şi utilizarea documentelor şcolare
şi a actelor de studii
|
5.1.1. Adecvarea documentelor şcolare care urmează a fi
achiziţionate în conformitate cu normativele în vigoare, la numărul prognozat
al elevilor, la nivelul de şcolarizare, la profilul şi la specializările /
calificările profesionale existente în oferta educaţională.
|
5.1.2. Existenţa, în bugetul primului an de funcţionare, a liniei bugetare destinată achiziţiei documentelor şcolare.
|
Domeniul: A. Capacitatea instituţională; criteriul:
c) resurse umane
Subdomenii
|
Indicatori de performantă
|
Descriptori
|
|
1. Managementul personalului
|
1.1. Managementul personalului didactic şi de conducere
|
1.1.1. Indeplinirea, de către personalul
de conducere identificat, selectat şi angajat, a condiţiilor de numire
prevăzute de Legea Învăţământului, precum şi de Statutul personalului
didactic.
|
1.1.2. Constituirea cel puţin a unui organism colectiv de
conducere, dintre cele prevăzute de legislaţia în vigoare.
|
1.1.3. Stabilirea, în statul de funcţiuni, a necesarului de cadre
didactice pentru funcţionarea instituţiei de învăţământ, corelat cu planul de
şcolarizare prognozat, de nivelul de şcolarizare, de profilul şi de
specializările / calificările profesionale existente în oferta educaţională.
|
1.1.4. Acoperirea cu personal didactic calificat este de minim
85%.
|
1.1.5. Proporţia cadrelor didactice cu norma de bază în unitatea
de învăţământ este în conformitate cu reglementările legale în vigoare,
indiferent de subsistemul de învăţământ, de stat sau particular.
|
1.1.6. Existenţa angajamentelor scrise privind încadrarea ale
cadrelor didactice care vor funcţiona în unitatea de învăţământ,.
|
1.2. Managementul personalului
didactic auxiliar şi al personalul nedidactic
|
1.2.1. Stabilirea, în statul de funcţiuni, a necesarului de
personal didactic auxiliar şi personal nedidactic necesar funcţionării
instituţiei de învăţământ, în funcţie de planul de şcolarizare prognozat, de
nivelul de şcolarizare, de profilul şi de specializările / calificările
profesionale existente în oferta educaţională.
|
1.2.2. Asigurarea necesarului de personal didactic auxiliar şi de
personal nedidactic calificat în conformitate cu prevederile statutului
personalului didactic şi ale celorlalte acte normative în vigoare.
|
Domeniul: B. Eficacitate educaţională ; criteriul:
a) conţinutul programelor de studiu
Subdomenii
|
Indicatori de performantă
|
Descriptori
|
|
|
|
1. Oferta educaţională
|
1.1. Definirea şi promovarea ofertei educaţionale
|
1.1.1. Existenţa unei oferte educaţionale, care cuprinde
nivelurile şi formele de învăţământ în care se face şcolarizare,
specializările / calificările obţinute de absolvenţi, resursele educaţionale
(umane şi materiale) puse la dispoziţie pentru activităţile curriculare şi
extracurriculare, programul şcolii şi facilităţile puse la dispoziţia
elevilor etc.
|
1.1.2. Adecvarea ofertei educaţionale la contextul socio-economic
şi cultural în care va funcţiona şcoala, la proiectul de dezvoltare, la
planul operaţional pentru primul an de funcţionare, la dotarea existentă şi
la personalul prognozat.
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ nreunivercitar
|
|
1.1.3. Definirea explicita, in proiectul de dezvoltare sau în
alte documente, a modalităţilor de promovare a ofertei educaţionale
|
1.2. Existenţa parteneriatelor cu reprezentanţi ai
comunităţii
|
Nu se evaluează la autorizare
|
2. Curriculum
|
2.1. Proiectarea curriculumului
2.2. Realizarea curriculum-ului
|
2.1.1 Utilizarea curriculumului naţional
sau alternativ aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru fiecare
nivel de şcolarizare profil şi specializare / calificare profesională din
oferta
şcolii.
|
2.1.2. Existenţa strategiei de dezvoltare - proiectare a
curriculum-ului la decizia şcolii / curriculum-ului în dezvoltare locală
pentru flecare nivel de şcolarizare, profil şi specialitate / calificare
profesională din oferta şcolii
|
Nu se evaluează la autorizare
|
Domeniul: B. Eficacitate educaţională ; criteriul:
b) rezultatele învăţării
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Performanţele şcolare
|
1.1. Evaluarea rezultatelor şcolare
|
1.1.1. Existenţa unei prognoze privind rezultatele la învăţătură,
pentru primii 3-5 ani de funcţionare. Prognoza poate fi inclusă în proiectul
de dezvoltare.
|
1.1.2. Existenţa unei prognoze privind traiectul şcolar şi / sau
profesional al viitorilor absolvenţi. Prognoza poate fi inclusă în proiectul
de
dezvoltare
|
1.1.3. Existenţa unei strategii de urmărire a evoluţiei
performanţelor şcolare utilizând sistemul naţional de indicatori privind
educaţia
|
1.1.4. Existenţa unei strategii de urmărire a evoluţiei şcolare
şi profesionale a absolvenţilor.
|
2.
Performanţele extraşcolare
|
2.1. Evaluarea rezultatelor la activităţile extracurriculare
(extra-clasă şi extra-şcolare)
|
2.11.1. Existenţa unei prognoze privind rezultatele la anumite
activităţi extracurriculare prezente în oferta şcolii şi care contribuie la
definirea personalităţii acesteia, pentru primii 3-5 ani de funcţionare.
Prognoza poate fi inclusă în proiectul de dezvoltare.
|
Domeniul: B. Eficacitate educaţională ; criteriul:
c) activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz
Subdomeniu
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Activitatea
ştiinţifică şi metodică
|
1.1. Activitatea ştiinţifică
|
Nu se evaluează la autorizare
|
1.2. Activitatea metodică a cadrelor didactice
|
1.2.1. Stabilirea colectivelor de catedra şi a comisiilor
metodice care vor fi constituite la nivelul şcolii, proporţional cu planul de
şcolarizare prognozat şi cu numărul cadrelor didactice
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul: B. Eficacitate
educaţională ; criteriul: d) activitatea financiară a organizaţiei
Subdomeniu
|
Indicatori de performantă
|
Descriptori
|
|
1. Activitatea financiară
|
1.1. Constituirea bugetului şcolii
|
1.1.1. Constituirea bugetului unităţii de învăţământ, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicându-se sursele de
finanţare.
|
1.1.2. Adecvarea bugetului prognozat la proiectul de dezvoltare a
unităţii de învăţământ
|
1.2. Execuţia bugetară
|
1.2.1. Asigurarea activităţilor financiar - contabile, de control
şi de audit financiar cu personal propriu sau prin achiziţionarea serviciilor de specialitate.
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: a)
strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Autoevaluarea instituţională
|
1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de autoevaluare
instituţională
|
1.1.1. Existenţa procedurilor de autoevaluare instituţională care
respectă prevederile legale.
|
2.Managementul calităţii la
nivelul organizaţiei
|
2.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor
interne de asigurare a calităţii
|
2.1.1. Existenţa procedurilor de monitorizare şi evaluare a
calităţii procesului educaţional
|
2.1.2. Prezenţa, în organismele colective de conducere, a
reprezentanţilor purtătorilor majori de interes din şcoală şi din comunitate,
conform reglementărilor legale în vigoare
|
2.1.3. Existenţa procedurilor de colectare regulată a feed-back
ului din partea elevilor şi a altor factori interesaţi interni şi externi.
|
2.2. Dezvoltarea profesională a
personalului
|
2.2.1. Existenţa strategiei de dezvoltare managerială a
personalului de conducere, corelată cu proiectul de dezvoltare, cu planul
operaţional al şcolii pentru primul an de funcţionare şi cu oferta
educaţională a şcolii.
|
2.2.2. Existenţa strategiei de formare /
dezvoltare a personalului didactic, corelată cu proiectul de dezvoltare, cu
planul operaţional al şcolii pentru primul an de funcţionare şi cu oferta
educaţională a şcolii.
|
2.2.3. Existenţa strategiei de formare / dezvoltare a
personalului didactic auxiliar şi nedidactic, corelată cu proiectul de
dezvoltare, cu planul operaţional al şcolii pentru primul an de funcţionare şi
cu oferta educaţională a şcolii
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : b)
proceduri privind iniţierea , monitorizarea şi revizuirea periodică a
programelor şi activităţilor desfăşurate
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Revizuirea periodică a ofertei
şcolii
|
1.1. Revizuirea ofertei educaţionale şi a proiectului de
dezvoltare
|
1.1.1. Prevederea procedurilor interne (modalităţi, termene şi
responsabilităţi) prin care rezultatele evaluării şi monitorizării calităţii,
ale autoevaluării instituţionale şi ale evaluării rezultatelor învăţării pot
duce la revizuirea ofertei educaţionale şi la modificarea proiectului de
dezvoltare.
|
1.1.2. Existenţa unor proceduri interne adecvate de identificare
a punctelor tari şi a celor slabe, a oportunităţilor şi ameninţărilor.
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: c)
proceduri obiective şi transparente de evaluare a rezultatelor învăţării
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Optimizarea procedurilor de
evaluare a învăţării
|
1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de optimizare a
evaluării învăţării
|
Nu se evaluează la autorizare
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: d)
proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Evaluarea calităţii corpului profesoral
|
1.1. Evaluarea calităţii activităţii corpului profesoral
|
1.1.1. Existenţa criteriilor, metodologiei şi instrumentelor de
evaluare periodică a personalului didactic.
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ
preuniversitar
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: e)
accesibilitatea resurselor adecvate învăţării
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Optimizarea accesului la resursele educaţionale
|
1.1. Optimizarea accesului la resursele educaţionale
|
Nu se evaluează la autorizare
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: f)
baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a
calităţii
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Constituirea şi actualizarea bazei de date
|
1.1. Constituirea bazei de date a unităţii de învăţământ
|
1.1.1. Prezentarea proiectului bazei
de date în care vor fi incluse toate datele şi informaţiile necesare
funcţionării şi dezvoltării organizaţiei, precum şi raportării la nivel
naţional şi local.
|
1.1.2. Cuprinderea, în proiectul bazei de date, a câmpurilor
referitoare la rezultatele autoevaluării, ale monitorizării şi ale evaluării
externe
|
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : g) transparenţa informaţiilor de interes
public cu privire la programele de studii şi, după caz, certificatele,
diplomele şi calificările oferite
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Asigurarea accesului la informaţie al persoanelor şi
instituţiilor interesate
|
1.1. Asigurarea accesului la oferta educaţională a şcolii
|
1.1.1. Existenţa materialelor promoţionale privind oferta
educaţională, pe suport convenţional şi electronic.
|
1.1.2. Proiectarea unor structuri special
desemnate pentru activitatea de relaţii publice.
|
Standardele de autorizare de funcţionare provizorie
a unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: h)
funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii informaţiei, conform
legii
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Funcţionarea structurilor
responsabile cu evaluarea internă a calităţii
|
1.1. Constituirea şi funcţionarea structurilor responsabile cu
evaluarea internă a calităţii
|
1.1.1. Proiectarea structurilor prevăzute
de lege, responsabile cu evaluarea internă a calităţii (Comisia pentru
evaluarea şi asigurarea calităţii)
|
ANEXA Nr. 2
Standardele de acreditare şi de evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
Standardul reprezintă
descrierea cerinţelor formulate în termeni de reguli sau rezultate, care
definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activităţi de educaţie.
Standardele de acreditare sunt
standarde naţionale, care se aplică învăţământului preuniversitar de stat şi
particular, şi se referă la domeniile prevăzute de
art. 10 din O.U.G. nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006.
Pentru fiecare domeniu sunt definite subdomenii, pentru fiecare subdomeniu sunt formulaţi indicatori, iar la fiecare indicator sunt definiţi descriptori.
Descriptorii sunt enunţuri care stabilesc, în mod
concret şi observabil, cerinţele minime pe care organizaţia furnizoare de
educaţie trebuie să le îndeplinească, pentru fiecare indicator, în vederea
acreditării.
Domeniul: A. Capacitatea instituţională; criteriul:
a) structurile instituţionale, administrative şi manageriale
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1. Management strategic
|
1.1. Existenţa, structura şi conţinutul documentelor proiective
(proiectul de dezvoltare şi planul de implementare).
|
1.1.1.Existenţa proiectului de dezvoltare pe termen mediu (3-5
ani) pentru organizaţia furnizoare de educaţie, având cel puţin elementele
prevăzute la autorizare.
|
1.1.2. Indeplinirea scopurilor şi a obiectivelor stabilite prin
proiectul de dezvoltare şi prin planurile de implementare, pentru întreaga
perioadă de autorizare provizorie, după caz.
|
1.1.3. Fundamentarea proiectul de dezvoltare pe analiza
contextului socio-economic şi cultural în care va funcţiona organizaţia
furnizoare de educaţie. Pentru organizaţiile furnizoare de educaţie care fac
parte din învăţământul profesional şi tehnic, proiectul de dezvoltare se
fundamentează pe planul local de acţiune pentru învăţământ - PLAI şi pe
planul regional de acţiune pentru învăţământ -PRAI.
|
1.1.4. Fundamentarea noului proiect de dezvoltare pe rezultatele
proiectului anterior (se aplică unităţilor şcolare acreditate şi celor pentru
care perioada de autorizare a fost mai lungă decât durata de viaţă a
proiectului de dezvoltare).
|
1.1.5. Formularea clară a viziunii şi a misiunii asumate de
organizaţia furnizoare de educaţie.
|
1.1.6. Definirea unor scopuri / ţinte strategice care vor fi
realizate în perioada de aplicare a proiectului de dezvoltare.
|
1.1.7. Motivarea necesităţii, fezabilităţii şi a oportunităţii
noului proiect de dezvoltare.
|
1.1.8. Afişarea la loc vizibil a misiunii şi a ţintelor
strategice.
|
1.1.9. Cunoaşterea misiunii şi a ţintelor strategice de către
cadrele didactice, elevi, părinţi, autorităţi locale, comunitatea în general.
|
1.1.10. Concordanţa viziunii, misiunii şi ţintelor strategice cu
tipul organizaţiei furnizoare de educaţie, cu forma şi nivelul de educaţie la
care aceasta funcţionează.
|
1.1.11. Definirea etapelor în realizarea
proiectului de dezvoltare şi a principalelor categorii de resurse utilizate
pentru realizarea proiectului.
|
Standardele de acreditare si evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
1.1.12. Precizarea indicatorilor de
realizare şi a modalităţilor de evaluare a atingerii ţintelor propuse.
|
1.1.13. Elaborarea, pe baza proiectului de dezvoltare, a planului
operaţional / planului de implementare a proiectului, pentru primul an în
care acesta se aplică.
|
1.1.14. Planul de implementare va cuprinde programe sau acţiuni.
Pentru fiecare program / acţiune sunt precizate: obiectivele (definite în
termeni de rezultate aşteptate), resursele (umane, materiale, financiare, de
timp, de informaţie, de expertiză etc.) utilizate, termenele de realizare,
responsabilităţile precum şi indicatorii de realizare (reperele observabile
ale îndeplinirii obiectivelor propuse).
|
1.1.15. Prezentarea rezultatelor participării organizaţiei la
alte proiecte educaţionale dezvoltate la nivelul şcolii, al comunităţii
locale, la nivel naţional sau internaţional.
|
1.1.16. Prezentarea bugetului estimat necesar pentru realizarea
proiectului de dezvoltare şi a bugetului detaliat pentru programele /
acţiunile cuprinse în planul operaţional pentru primul an de funcţionare.
Adecvarea acestuia la dezvoltarea preconizată a unităţii de învăţământ.
|
1.1.17. Existenţa, în proiectul de dezvoltare şi în planul de
implementare, a elementelor de dezvoltare a unui învăţământ incluziv (de
asigurare a egalităţii de şanse in educaţie şi de sprijinire a elevilor din
grupuri sociale defavorizate, respectiv a celor cu cerinţe educaţionale
speciale).
|
1.2. Organizarea internă a unităţii de învăţământ
|
1.2.1. Existenta, cel puţin, a regulamentelor interne de funcţionare
prevăzute de legislaţia în vigoare.
|
1.2.2. Existenţa organigramei organizaţiei furnizoare de
educaţie, cu linii clare de decizie, comunicare şi raportare.
|
1.2.3. Existenţa "fişei postului" pentru toate
posturile prevăzute în organigramă. Fişa postului va cuprinde, cel puţin:
numele postului, locul de muncă, condiţiile de ocupare (pregătire,
experienţă, calificări, competenţe etc), locul în structura organizaţiei şi
relaţiile cu alte posturi din organigramă (subordonare, coordonare sau supervizare),
scopul activităţii şi funcţia / funcţiile îndeplinite, atribuţiile specifice
cu standardele şi descriptorii de nivel asociaţi, limitele autorităţii.
|
1.3. Existenţa şi funcţionarea sistemului de comunicare internă
şi externă
|
1.3.1. Funcţionarea eficientă a sistemului de comunicare formală
internă cu personalul propriu şi cu elevii.
|
1.3.2. Funcţionarea eficientă a sistemului de comunicare formală
externă cu părinţii, angajatorii şi cu alte instituţii şi grupuri semnificative de interes.
|
1.3.3. Funcţionarea eficientă a sistemului de comunicare
instituţională cu alte instituţii şi organizaţii cu rol în conceperea,
furnizarea şi evaluarea serviciilor educaţionale oferite.
|
1.3.4. Promovarea ofertei educaţionale.
|
2. Management operaţional
|
2.1. Funcţionarea curentă a unităţii de învăţământ
|
2.1.1 .Funcţionarea organismelor de conducere - individuală şi
colectivă - în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de
reglementările interne.
|
2.1.2. Existenţa şi gestionarea eficientă a documentelor
manageriale prevăzute de legislaţia în vigoare şi reglementările interne.
|
2.1.3. Realizarea procedurilor de management al resurselor umane
pentru personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic (recrutare,
selecţie, normare, utilizare, stimulare, disponibilizare etc.) conform
legislaţiei în vigoare şi reglementărilor interne.
|
2.1.4. Funcţionarea curentă a organizaţiei şcolare fără
perturbări majore.
|
2.1.5. Există dovezi privind urmărirea respectării regulamentelor
interne de funcţionare şi privind corectarea perturbărilor constatate în
funcţionarea organizaţiei, dacă este cazul.
|
2.2. Existenţa şi funcţionarea sistemului de
gestionare a informaţiei; înregistrarea, prelucrarea şi
utilizarea datelor şi informaţiilor
|
2.2.1. Funcţionalitatea sistemului de gestionare a informaţiei şi
de înregistrare, prelucrare şi utilizare a datelor şi informaţiilor.
|
2.2.2. Cuprinderea, în sistemul de gestionare a informaţiei, a
tuturor informaţiilor necesare raportărilor prevăzute de legislaţia în
vigoare.
|
2.2.3. Respectarea condiţiilor şi procedurilor legale şi privind
siguranţa şi confidenţialitatea în activitatea de colectare, prelucrare şi
utilizare a informaţiei.
|
2.3. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi
|
2.3.1. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi, conform
legislaţiei în vigoare.
|
2.3.2. Existenta procedurilor de asigurare a serviciilor medicale
de urgenţă.
|
2.4. Asigurarea securităţii tuturor celor implicaţi în
activitatea şcolară, în timpul desfăşurării programului
|
2.4.1. Existenţa unui sistem şi a procedurilor de asigurare a
securităţii tuturor celor implicaţi în activitatea şcolară, în timpul
desfăşurării programului (pază proprie, acorduri / contracte cu firme
specializate, cu jandarmeria sau cu poliţia)
|
Standardele de acreditare si evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
2.4.2. Respectarea sistemelor şi a procedurilor de sănătate şi
securitate a muncii şi de PSI prevăzute de legislaţia in vigoare pentru
activităţile desfăşurate în tipul respectiv de organizaţie.
|
2.4.3. Existenţa unor proceduri specifice, cunoscute şi asumate
de către toţi cei implicaţi în activitatea unităţii de învăţământ, privind
gestionarea situaţiilor de criză.
|
2.5. Asigurarea serviciilor de orientare
şi consiliere pentru elevi.
|
2.5.1. Asigurarea serviciilor de orientare şi consiliere pentru
elevi, conform legislaţiei în vigoare - de preferinţă prin cabinete proprii.
|
Domeniul: A. Capacitatea instituţională; criteriul:
b) baza materială
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Spaţii şcolare
|
1.1. Existenţa şi caracteristicile spaţiilor şcolare
|
1.1.1. Existenţa spaţiilor şcolare în care funcţionează unitatea
de învăţământ (proprii şi / sau închiriate, concesionate, în comodat sau
deţinute sub orice altă formă legală).
|
1.1.2. Adecvarea numărului sălilor de clasă, al laboratoarelor,
al atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la planul
de şcolarizare prognozat şi realizat.
|
1.1.3. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al
atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la nivelul de
şcolarizare şi profilul unităţii de învăţământ.
|
1.1.4. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al
atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la
disciplinele/ modulele cuprinse în planul de învăţământ.
|
1 1 5 Folosirea eficientă a spaţiilor
şcolare pe baza unei planificări riguroase.
|
1.1.6. Respectarea, în spaţiile şcolare deţinute, a Normelor de
igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi
tinerilor, conform legislaţiei în vigoare (norme generale şi specifice)
|
1.2. Dotarea spaţiilor şcolare
|
1 2 1 Respectarea, în spatiile şcolare deţinute, a normativelor
de dotare, conform legislaţiei în vigoare
|
1 2 2 Dotarea spatiilor şcolare în concordanţă cu efectivele de
elevi din cadrul formaţiunilor de studiu.
|
1 2 3 Demonstrarea preocupărilor conducerii şcolii pentru
îmbunătăţirea dotării spaţiilor şcolare.
|
1.3. Accesibilitatea spaţiilor şcolare
|
1 3 1 Accesibilitatea spatiilor şcolare pentru toţi elevii,
inclusiv pentru cei cu nevoi speciale.
|
1 3 2 Localizarea uşoară a spatiilor şcolare prin semnalizarea
lor corespunzătoare.
|
1.4. Utilizarea spaţiilor şcolare
|
1.4.1. Utilizarea spaţiilor şcolare în procesul didactic conform
destinaţiei lor şi planificării întocmite la nivelului organizaţiei şcolare.
|
2. Spaţii administrative
|
2.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea
spaţiilor administrative
|
2.1.1. Existenţa spaţiilor administrative (proprii şi / sau
închiriate, concesionate, in comodat sau deţinute sub orice altă formă
legală) în cadrul unităţii de învăţământ
|
2.1.2 Organizarea şi dotarea spatiilor administrative
corespunzător tipului de activitate
|
3.Spaţii auxiliare
|
3.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea
spaţiilor auxiliare
|
3 1 1 Existenţa spaţiilor auxiliare - săli
de mese, dormitoare, vestiare, bucătărie, spălătorie (proprii şi / sau
închinate, concesionate, în comodat sau deţinute sub orice altă formă
legală), după caz, corelate cu proiectul de dezvoltare instituţională şi cu planul de implementare al proiectului.
|
3.1.2. Corelarea spaţiilor auxiliare - săli de mese, dormitoare,
vestiare, bucătărie, spălătorie, cu planul de învăţământ, cu numărul elevilor
şi cu tipul, nivelul şi forma de învăţământ.
|
3 1 3 Existenţa spaţiilor sanitare şi dotarea lor în conformitate
cu normativele de igienă în vigoare.
|
Standardele de acreditare si evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
3.1.4. Existenţa unui spaţiu propriu destinat bibliotecii şcolare
/ centrului de informare şi documentare sau a unui acord privind utilizarea
bibliotecii unei alte unităţi de învăţământ.
|
3.1.5. Existenţa unui spaţiu destinat
cabinetului medical.
|
3.1.6. Existenţa unui spaţiu destinat cabinetului de orientare şi
consiliere pentru elevi.
|
3.1.7. Respectarea, în spaţiile auxiliare, a Normelor de igienă
privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi
tinerilor (norme specifice), conform legislaţiei în vigoare.
|
3.1.8. Respectarea, în spaţiile auxiliare, a normativelor de
dotare, conform legislaţiei în vigoare
|
3.2. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare
|
3.2.1. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare pentru toţi elevii,
inclusiv pentru cei cu nevoi speciale.
|
3.2.2. Localizarea uşoară a spaţiilor auxiliare prin semnalizarea
lor corespunzătoare.
|
3.3. Utilizarea spaţiilor auxiliare
|
3.3.1. Utilizarea spaţiilor auxiliare conform destinaţiei lor şi
planificării întocmite la nivelul organizaţiei şcolare.
|
3.3.2. Asigurarea, prin programul de funcţionare, a accesului
tuturor elevilor şi personalului şcolii la bibliotecă / centrul de
documentare şi informare.
|
3.3.3. Asigurarea, prin programul de
funcţionare, a accesului tuturor elevilor la serviciile de orientare şi
consiliere.
|
4. Materialele şi
mijloacele de
învăţământ,
auxiliarele
curriculare
|
4.1. Dotarea cu mijloace de învăţământ şi cu auxiliare
curriculare
|
4.1.1. Adecvarea mijloacelor de
învăţământ şi a auxiliarelor curriculare deţinute la planul de şcolarizare
prognozat, la nivelului de şcolarizare, la profilul şi la specializările /
calificările profesionale existente în oferta educaţională.
|
4.1.2. Respectarea, în dotarea cu mijloace
de învăţământ şi auxiliare curiculare, a normativelor de dotare, conform
legislaţiei în vigoare.
|
4.1.3. Realizarea unui progres (creştere cantitativă şi / sau
diversificare) privind achiziţionarea / realizarea unor noi mijloace de
învăţământ sau auxiliare curriculare.
|
4.2. Existenţa şi dezvoltarea fondului bibliotecii şcolare
/ centrului de documentare şi informare
|
4.2.1. Concordanţa fondului bibliotecii şcolare / centrului de
documentare şi informare cu normativele prevăzute de legislaţia în
vigoare.
|
4.2.2. Adecvarea fondului bibliotecii şcolare / centrului de
informare şi documentare la numărul de elevi estimat, la nivelul de
şcolarizare, la profilul şi la specializările / calificările profesionale
oferite. Numărul de volume şi publicaţii per elev este cel puţin egal cu
numărul mediu de volume şi publicaţii per elev corespunzător nivelului de
educaţie.
|
4.2.3. Existenţa, în biblioteca şcolii / în centrul de informare
şi documentare a câte unui exemplar din fiecare manual alternativ aprobat,
pentru fiecare disciplină din planul de învăţământ al primului an de studiu
sau suporturi de curs pentru fiecare disciplină / modul din planul de
învăţământ al primului an de studiu.
|
4.2.4. Existenţa unei evidenţe clare a utilizării fondului
bibliotecii şcolare / centrului de informare şi documentare - număr de
utilizări pentru fiecare elev şi pentru fiecare item utilizat.
|
4.2.5. Realizarea unui progres (creştere cantitativă şi
diversificare) privind achiziţionarea / realizarea de noi materiale pentru
bibliotecă / centrul de documentare şi informare.
|
4.3. Dotarea cu tehnologie informatică şi de comunicare
|
4.3.1. Existenţa tehnologiei informatice şi de comunicare (o
reţea funcţională de minim 6 calculatoare) - cu excepţia nivelului preşcolar.
|
4.3.2. Existenţa conectării la Internet a reţelei de
calculatoare.
|
4.3.3. Extinderea utilizării tehnologiei informatice şi de
comunicare la alte discipline din curriculum naţional şi / sau la decizia
şcolii, în afara celor corespunzătoare ariei curriculare
"Tehnologii".
|
4.3.4. Creşterea numerică a disciplinelor care utilizează
tehnologiile informatice şi de comunicare precum şi, în interiorul
disciplinei, a numărului de ore în care sunt folosite tehnologiile
informatice şi de comunicare
|
4.3.5. Asigurarea accesului tuturor elevilor şi cadrelor
didactice la reţeaua de calculatoare, pentru documentare şi informare în
timpul şi în afara orelor de profil din programul şcolar.
|
4.3.6. Asigurarea unui număr suficient de calculatoare astfel
încât numărul de elevi din unitatea de învăţământ ce revine la un calculator
este cel mult egal cu numărul de elevi ce revine la un calculator
corespunzător judeţului / municipiului Bucureşti şi nivelului de şcolarizare.
|
4.3.7. Utilizarea tehnologiei informatice şi de comunicare în
activitatea administrativă şi / sau de secretariat şi / sau a bibliotecii.
|
Standardele de acreditare şi evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
4.3.8. Dotarea / îmbunătăţirea / actualizarea / înlocuirea
periodică a echipamentelor şi programelor informatice utilizate.
|
4.4. Accesibilitatea echipamentelor, materialelor, mijloacelor de
învăţământ şi auxiliarelor curriculare
|
4.4.1. Accesul elevilor la mijloacele de învăţământ, auxiliarele
curriculare, la bibliotecă / centru de documentare şi informare, la
tehnologia informatică şi de comunicare.
|
4.4.2. Accesul personalului, în interesul unităţii şcolare, la:
telefon, fax, copiator, computer cu scanner şi imprimantă.
|
5.Documente şcolare
|
5.1. Procurarea şi utilizarea documentelor
şcolare şi a actelor de studii
|
5.1.1. Achiziţionarea documentelor şcolare şi a actelor de studii
în conformitate cu normativele în vigoare, cu numărul prognozat al elevilor,
cu nivelul de şcolarizare, cu profilul şi cu specializările / calificările
profesionale existente în oferta educaţională.
|
5.1.2. Existenţa, în bugetul şcolii, a liniei bugetare destinată
achiziţiei documentelor şcolare şi a actelor de studii.
|
5.1.3. Respectarea legislaţiei în vigoare
privind completarea, utilizarea şi gestionarea documentelor şcolare şi a actelor de studii.
|
5.1.4. Existenţa unui sistem eficient de accesare a documentelor din arhiva unităţii de
învăţământ.
|
5.1.5. Securizarea documentelor şcolare
se realizează conform legislaţiei în vigoare.
|
Domeniul: A. Capacitatea instituţională; criteriul:
c) resurse umane
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Managementul personalului
|
1.1. Managementul personalului didactic
şi de conducere
|
1.1.1. Respectarea, de către personalul de conducere angajat, a
condiţiilor prevăzute de Legea Invăţământului, precum şi de Statutul
personalului didactic.
|
1.1.2. Stabilirea, în statul de funcţiuni, a necesarului de cadre
didactice pentru funcţionarea unităţii de învăţământ în funcţie de planul de
şcolarizare realizat, de nivelul de şcolarizare, de profilul şi de
specializările / calificările profesionale existente în oferta educaţională.
|
1.1.3. Acoperirea cu personal didactic calificat este de minim
85%.
|
1.1.4. Acoperirea cu personal didactic titular angajat este de
cel puţin 50%. Pentru restul personalului, există contracte de muncă pe
durată determinată (suplinire şi / sau cumul) sau contracte de colaborare.
|
1.1.5.Transparenţa procedurilor de management al resurselor
umane.
|
1.1.6. Corelarea activităţii de evaluare a cadrelor didactice cu
celelalte proceduri de management al resurselor umane.
|
1.2. Managementul personalului didactic auxiliar şi personalului
nedidactic
|
1.2.1. Stabilirea, în statul de funcţiuni, a necesarului de
personal didactic auxiliar şi personal nedidactic necesar funcţionării
unităţii de învăţământ, în funcţie de planul de şcolarizare prognozat, de
nivelul de şcolarizare, de profilul şi de specializările / calificările
profesionale existente în oferta educaţională.
|
1.2.2. Acoperirea cu personal didactic auxiliar şi nedidactic
calificat este de cel puţin 75%.
|
1.2.3. Asigurarea necesarului de personal didactic auxiliar şi de personal nedidactic calificat în conformitate cu
prevederile normativelor în vigoare.
|
Standardele de acreditare şi evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
1.2.4. Existenţa criteriilor, metodologiei şi instrumentelor de
evaluare periodică a personalului didactic auxiliar şi nedidactic, conform
legislaţiei în vigoare şi diferenţiat pe categorii de personal.
|
1.2.5. Realizarea procedurilor de evaluare a personalului
didactic auxiliar şi nedidactic în conformitate cu legislaţia în vigoare şi
cu reglementările interne.
|
Domeniul: B. Eficacitate educaţională ; criteriul:
a) conţinutul programelor de studiu
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Oferta educaţională
|
1.1. Definirea şi promovarea ofertei educaţionale
|
1.1.1. Existenţa ofertei educaţionale, care cuprinde cel puţin:
nivelurile şi formele de învăţământ autorizate şi /sau acreditate, după caz,
în care se face şcolarizare, specializările / calificările obţinute de
absolvenţi, resursele educaţionale (umane şi materiale) puse la dispoziţie
pentru activităţile curriculare şi extracurriculare, programul şcolii şi
facilităţile puse la dispoziţia elevilor, datele de contact ale unităţii de
învăţământ.
|
1.1.2. Promovarea ofertei educaţionale către toţi actualii şi
potenţialii beneficiari folosind mijloace clasice şi /sau electronice.
|
1.1.3. Şcolarizarea exclusiv în nivelurile şi formele de
învăţământ, specializări /calificări profesionale autorizate / acreditate,
după caz.
|
1.1.4. Adecvarea ofertei educaţionale la
diagnoza contextului socio-economic şi cultural în care va funcţiona şcoala,
la proiectul de dezvoltare, la planul operaţional pentru primul an de
funcţionare, la dotarea existentă şi la personalul prognozat.
|
1.2. Existenţa parteneriatelor cu reprezentanţi ai comunităţii
|
1.2.1. Existenţa şi funcţionalitatea unor parteneriate cu
reprezentanţi ai comunităţii.
|
1.2.2. Diseminarea, la nivelul unităţii de învăţământ şi al
comunităţii, a rezultatelor parteneriatelor stabilite.
|
2.Curriculum
|
2.1. Proiectarea curriculumului
|
2.1.1. Utilizarea curriculumului naţional sau alternativ
aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru fiecare nivel de
şcolarizare, profil şi specializare / calificare profesională din oferta şcolii.
|
2.1.2. Existenţa strategiei de
dezvoltare-proiectare a curriculum-ului la decizia şcolii / curriculum-ului
în dezvoltare locală pentru fiecare nivel de şcolarizare, profil şi
specialitate / calificare profesională din oferta şcolii.
|
2.1.3. Stabilirea orarului / programului
de studiu al elevilor în conformitate cu cerinţele igienice şi pedagogice.
|
2.1.4 Există planificarea corespunzătoare
a conţinuturilor învăţării pentru toate disciplinele/modulele din curriculum.
|
2.1.5. Proiectarea unităţilor de învăţare promovează şi
încurajează centrarea pe elev.
|
2.2. Realizarea curriculum-ului
|
2.2.1. Respectarea orarului proiectat
|
2.2.2. Utilizarea auxiliarelor curriculare, echipamentelor şi
materialelor de studiu
|
2.2.3. Utilizarea manualelor şcolare
aprobate M..EdC
|
2.2.4. Corelarea parcurgerii disciplinelor la nivelul ariei
curriculare.
|
2.2.5. Adecvarea strategiilor şi a metodologiei didactice la
specificul cultural al populaţiei şcolare şi la motivaţia fiecărui elev.
|
2.2.6. Utilizarea autoevaluării elevilor,
a evaluării formative şi a feedback-ului pentru optimizarea procesului de
învăţare.
|
2.2.7. Realizarea, conform prevederilor legale în vigoare, a
programelor de educaţie diferenţiată (pentru copiii cu cerinţe educative
speciale - provenind din grupuri defavorizate social sau predispuse la
abandon şcolar, pentru copii supradotati etc)
|
2.2.8. Informarea regulată a elevilor şi / sau a părinţilor
acestora privind progresul realizat si rezultatele şcolare.
|
2.2.9. Revizuirea periodică a
curriculumului la decizia şcolii / în dezvoltare locală pe baza rezultatelor
autoevaluării, ale evaluării formative şi sumative.
|
Standardele de acreditare şi evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul: B. Eficacitate
educaţională ; criteriul: b) rezultatele învăţării
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Performanţele şcolare
|
1.1. Evaluarea rezultatelor şcolare
|
1.1.1. Planificarea activităţilor de evaluare (iniţiale, curente,
finale) la nivelul catedrei de specialitate şi la nivelul unităţii de
învăţământ.
|
1.1.2. Realizarea activităţilor de evaluare pe baza standardelor
naţionale în vigoare.
|
1.1.3. Inregistrarea activităţilor de evaluare în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
|
1.1.4. Aplicarea sistemului de notare prevăzut de legislaţia în
vigoare pentru tipul respectiv de instituţie de învăţământ sau, în lipsa
acesteia, conform unui sistem propriu.
|
1.1.5. Existenţa unor criterii clare şi cunoscute de către
profesori, elevi şi părinţii acestora privind succesul şcolar şi
recompensarea rezultatelor şcolare deosebite, precum şi privind insuccesul
şcolar şi consecinţele acestuia.
|
1.1.6. Urmărirea traiectului şcolar şi profesional ulterior cel
puţin pentru un eşantion reprezentativ din rândul fiecărei promoţii de
absolvenţi.
|
1.1.7. Urmărirea evoluţiei performanţelor şcolare utilizând
sistemul naţional de indicatori privind educaţia.
|
1.1.8. Realizarea raportărilor solicitate de instituţiile
abilitate prin lege (din cadrul sistemului de învăţământ şi din afara
acestuia).
|
1.1.9. Realizarea raportărilor publice faţă de principalii
purtători de interese de la nivelul şcolii şi al comunităţii.
|
2.Performanţele extraşcolare
|
2.1. Evaluarea rezultatelor la activităţile extracurriculare
(extra-clasă şi extra-şcolare)
|
2.1.1. Planificarea activităţilor extracurriculare cu implicarea
cadrelor didactice, a elevilor, a părinţilor şi a altor membri ai
comunităţii.
|
2.1.2. Popularizarea activităţilor extracurriculare în rândul
personalului şcolii, al elevilor, al părinţilor şi al altor purtători de
interese relevanţi.
|
2.1.3. Inregistrarea rezultatelor la activităţile
extracurriculare prezente în oferta şcolii, inclusiv a impactului acestor
activităţi asupra grupurilor-ţintă.
|
Domeniul: B. Eficacitate educaţională ; criteriul:
c) activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz
Subdomeniu
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Activitatea ştiinţifică şi metodică
|
1.1. Activitatea ştiinţifică
|
1.1.1. Utilizarea rezultatelor cercetării
ştiinţifice (realizate la nivel local, naţional sau internaţional) pentru
îmbunătăţirea performantelor şcolare.
|
1.1.2. Iniţierea sau participarea instituţiei de învăţământ (prin
cadrele de conducere, cadrele didactice sau alte persoane angajate cu
contracte de muncă pe durată nedeterminată) la proiecte de cercetare
ştiinţifică sau de dezvoltare, realizate la nivel local, regional, naţional
sau internaţional.
|
1.2. Activitatea metodică a cadrelor didactice
|
1.2.1. Funcţionarea colectivelor de catedră, a comisiilor
metodice şi a celorlalte comisii (a diriginţilor, pe arii curriculare etc.)
prevăzute de legislaţia în vigoare.
|
1.2.2 Participarea cadrelor didactice şi a personalului de
conducere la activităţile metodice de la nivelul localităţii şi judeţului.
|
1.2.3. Realizarea activităţilor metodice în unitatea de
învăţământ, cu participarea cadrelor didactice şi de conducere din şcoală şi
din afara ei.
|
1.2.4. Existenţa documentelor privind activităţile metodice
realizate în unitatea de învăţământ sau la care au participat cadrele
didactice.
|
Standardele de acreditare şi evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul: B. Eficacitate educaţională ; criteriul:
d) activitatea financiară a organizaţiei
Subdomeniu
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Activitatea financiară
|
1.1. Constituirea bugetului şcolii
|
1.1.1. Constituirea bugetului unităţii de învăţământ în
conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicându-se sursele de
finanţare.
|
1.1.2. Adecvarea bugetului prognozat la proiectul de dezvoltare
al unităţii de învăţământ.
|
1.1.3. Existenţa unor demersuri concrete pentru diversificarea şi
/sau suplimentarea surselor de finanţare.
|
1.1.4. Utilizarea a cel puţin 25 % din bugetul realizat al
unităţii de învăţământ pentru dezvoltarea bazei materiale proprii (spaţii,
echipamente, materiale, auxiliare pentru uzul direct al elevilor şi
profesorilor).
|
1.2. Execuţia bugetară
|
1.2.1. Asigurarea activităţilor financiar contabile, de control
şi de audit financiar cu personal propriu sau prin achiziţionarea serviciilor
de specialitate.
|
1.2.2. Realizarea execuţiei bugetare în conformitate cu
reglementările legale.
|
1.2.3. Corelarea execuţiei bugetare cu proiectul de dezvoltare şi
cu planul anual de implementare.
|
1.2.4. Alocarea a cel puţin 25 % din bugetul aprobat al
unităţii de învăţământ pentru dezvoltarea bazei materiale proprii (spaţii,
echipamente, materiale, auxiliare pentru uzul direct al elevilor şi
profesorilor), în conformitate cu prevederile legale
în vigoare.
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: a)
strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Autoevaluarea instituţională
|
1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de autoevaluare
instituţională
|
1.1.1. Realizarea procedurilor şi utilizarea instrumentelor de
autoevaluare instituţională care respectă prevederile legale.
|
1.1.2. Utilizarea rezultatelor autoevaluării pentru optimizarea
funcţionării şi dezvoltării instituţiei de învăţământ.
|
1.1.3. Realizarea, în ultimii trei ani, cel puţin a unui ciclu de
autoevaluare - optimizare.
|
2.Managementul calităţii la nivelul organizaţiei
|
2.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor interne de asigurare a calităţii
|
2.1.1. Funcţionarea procedurilor interne de asigurare a calităţii
(de proiectare, de monitorizare, de evaluare, de revizuire).
|
2.1.2. Participarea reprezentanţilor purtătorilor majori de
interese din şcoală şi din comunitate (cadre didactice, părinţi, elevi) la
procesul decizional derulat la nivelul unităţii de învăţământ.
|
2.1.3. Existenţa procedurilor de colectare regulată a feed-back
ului din partea elevilor şi a altor factori interesaţi interni şi externi.
|
2.2. Dezvoltarea profesională a
personalului
|
2.2.1. Existenţa strategiei de dezvoltare managerială şi de
dezvoltare profesională pentru personalului de conducere, respectiv pentru
personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic.
|
Standardele de acreditare si evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar
|
|
2.2.2. Corelarea strategiei de dezvoltare managerială şi
dezvoltare profesională cu proiectul de dezvoltare, cu planul operaţional şi
cu oferta educaţională a instituţiei de învăţământ.
|
2.2.3. Culegerea sistematică a dovezilor
privind participarea conducerii şcolii la programele de dezvoltare
managerială şi dezvoltarea profesională.
|
2.2.4. Finalizarea programelor şi activităţilor de dezvoltare
profesională şi dezvoltare managerială cu documentele prevăzute de legislaţia
în vigoare (diplome, certificate, adeverinţe etc).
|
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : b)
proceduri privind iniţierea , monitorizarea şi revizuirea periodică a
programelor şi activităţilor desfăşurate
Subdomeniu
|
Indicator
de performantă
|
Descriptori
|
|
1.Revizuirea periodică a ofertei şcolii
|
1.1. Revizuirea ofertei educaţionale şi a proiectului de
dezvoltare
|
1.1.1. Aplicarea procedurilor interne (modalităţi, termene şi
responsabilităţi) prin care rezultatele evaluării şi monitorizării calităţii,
ale autoevaluării instituţionale şi ale evaluării rezultatelor învăţării pot
duce la revizuirea ofertei educaţionale şi la modificarea proiectului de
dezvoltare.
|
1.1.2. Existenţa unor proceduri interne de identificare a
punctelor tari şi a celor slabe, a oportunităţilor şi ameninţărilor.
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: c)
proceduri obiective şi transparente de evaluare a rezultatelor învăţării
Subdomeniu
|
Indicator de performantă
|
Descriptori
|
|
1.Optimizarea procedurilor de
evaluare a învăţării
|
1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de optimizare a
evaluării învăţării
|
1.1.1. Datele privind progresul şi dezvoltarea elevilor se culeg
şi se înregistrează în mod sistematic.
|
1.1.2. Existenţa, dacă este cazul, a unor planuri remediate
privind progresul şi dezvoltarea elevilor.
|
1.1.3. Realizarea periodică a activităţilor de evaluare a
satisfacţiei elevilor şi / sau a părinţilor acestora precum şi a altor
purtători de interese relevanţi (angajatori, autorităţi publice locale etc.)
faţă de rezultatele şcolare, extraşcolare şi generale ale activităţii
instituţiei de învăţământ.
|
Standardele de acreditare şi evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: d)
proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral
Subdomeniu
|
Indicator de performantă
|
Descriptori
|
|
1.Evaluarea corpului profesoral
|
1.1. Evaluarea calităţii activităţii corpului profesoral
|
1.1.1. Existenţa unor criterii, metodologii şi instrumente clare
şi transparente de evaluare periodică a personalului didactic.
|
1.1.2. Stabilirea, dacă este cazul, şi împreună cu cadrele
didactice implicate, a unor planuri individuale de remediere a punctelor
slabe identificate.
|
1.1.3. Adecvarea criteriilor,
metodologiilor şi instrumentelor de evaluare a personalului la tipul de
unitate de învăţământ şi la proiectul de dezvoltare în curs.
|
1.1.4. Realizarea evaluării periodice a personalului conform
legislaţiei în vigoare şi reglementărilor interne.
|
1.1.5. Existenţa progresului în dezvoltarea profesională a
corpului profesoral (grade didactice, programe de formare în ţară şi
străinătate programe masterale sau doctorale).
|
1.1.6. Existenţa procedurilor de inserţie profesională pentru
cadrele didactice noi / fără experienţă recentă, dacă este cazul.
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: e )
accesibilitatea resurselor adecvate învăţării
Subdomeniu
|
Indicator de performantă
|
Descriptori
|
|
1.Optimizarea accesului la
resursele educaţionale
|
1.1. Optimizarea accesului la resursele educaţionale
|
1.1.1. Existenţa progresului în privinţa accesului elevilor la
resursele educaţionale ale şcolii: auxiliarele curriculare, fondul de carte
şi alte materiale din bibliotecă / centrul de documentare, tehnologia
informatică şi de comunicare (inclusiv accesul la Internet), servicii de
orientare şi consiliere etc.
|
1.1.2. Existenţa progresului privind facilitarea studiului
individual şi integrarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale şi a
persoanelor în situaţii de risc educaţional.
|
1.1.3. Existenţa progresului în privinţa accesului corpului
profesoral la resursele educaţionale ale şcolii: auxiliarele curriculare,
fondul de carte şi alte materiale din bibliotecă / centrul de documentare,
tehnologia informatică şi de comunicare (inclusiv accesul la Internet) etc.
|
Standardele de acreditare şi evaluare periodică a
unităţilor de învăţământ preuniversitar
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: f)
baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a
calităţii
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1 .Constituirea şi actualizarea bazei de date
|
1.1. Constituirea bazei de date a unităţii de învăţământ
|
1.1.1. Existenţa bazei de date în care sunt incluse toate datele
şi informaţiile necesare funcţionării şi dezvoltării organizaţiei precum şi
raportării la nivel naţional şi local.
|
1.1.2. Cuprinderea, în baza de date, a câmpurilor referitoare la
rezultatele autoevaluării, ale monitorizării şi ale evaluării externe.
|
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : g)
transparenţa informaţiilor de interes public cu privire la programele de studii
şi, după caz, certificatele, diplomele şi calificările oferite
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1 .Asigurarea accesului la informaţie al persoanelor şi
instituţiilor interesate
|
1.1. Asigurarea accesului la oferta educaţională a şcolii
|
1.1.1. Informarea factorilor interesaţi interni şi externi cu
privire la programele de studii şi, după caz, cu privire la certificatele,
diplomele şi calificările oferite.
|
1.1.2. Informarea elevilor şi părinţilor privind oportunităţile
de educaţie şi formare de la nivel local / regional / naţional, inclusiv
posibilitatea obţinerii de burse.
|
1.1.3. Existenţa activităţilor de relaţii publice.
|
Domeniul: C. Managementul calităţii; criteriul: h)
funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii informaţiei, conform
legii
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
|
1.Funcţionarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a
calităţii
|
1.1. Constituirea şi funcţionarea structurilor responsabile cu
evaluarea internă a calităţii
|
1.1.1. Funcţionarea structurilor responsabile cu evaluarea
internă a calităţii (programarea activităţii, proiecte,
rapoarte etc).
|
|