HOTARARE Nr. 2074 din 24 noiembrie 2004
privind aprobarea Strategiei nationale de prevenire a criminalitatii pe
perioada 2005 - 2007
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1222 din 20 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de prevenire a criminalitatii pe perioada
2005 - 2007, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale de prevenire a
criminalitatii pe perioada 2005 - 2007 se aproba prin hotarare a Guvernului, in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA DE PREVENIRE A CRIMINALITATII
pe perioada 2005 - 2007
1. INTRODUCERE
1.1. Premise
Rata relativ crescuta a criminalitatii reprezinta o amenintare grava
impotriva democratiei, sigurantei publice, ordinii de drept si capacitatii
institutionale in Romania. Drepturile si libertatile fundamentale sunt puse in
pericol de fiecare data cand un cetatean devine victima a criminalitatii.
Criminalitatea genereaza teama in randul populatiei, slabeste increderea
acesteia in autoritati si in capacitatea lor de a se implica activ in
dezvoltarea economica a statului.
Avand in vedere aceste premise, o strategie de prevenire a criminalitatii
se impune in mod firesc ca o prioritate nationala.
1.2. Principii:
1.2.1. principiul legalitatii - suprematia normei de drept in desfasurarea
activitatii de prevenire a criminalitatii;
1.2.2. respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului;
1.2.3. principiul echidistantei - impartialitatea organelor statale in
prevenirea criminalitatii, tratament nediscriminatoriu pentru victima si
infractor, proportionalitatea interventiei;
1.2.4. principiul responsabilitatii in exercitarea actului de autoritate -
angajament, deontologie profesionala, indeplinirea sarcinilor, acceptarea si
suportarea consecintelor;
1.2.5. principiul cooperarii si utilitatii sociale;
1.2.6. principiul prioritatii masurilor preventive;
1.2.7. principiul descentralizarii;
1.2.8. principiul transparentei si apropierii de comunitate.
1.3. Concept
Prevenirea criminalitatii reprezinta ansamblul de masuri noncoercitive
destinate sa reduca sau sa contribuie la reducerea criminalitatii si a
sentimentului de insecuritate a cetatenilor atat cantitativ, cat si calitativ
fie prin reactia sociala fata de activitatea criminala, fie prin politicile si
interventiile create pentru a reduce potentialul infractional si cauzele
infractiunii. Aceasta include activitatea Guvernului, a institutiilor
competente, a organelor judiciare a autoritatilor locale, a asociatiilor
specializate, a sectorului privat si voluntar, a cercetatorilor si a sectorului
public sprijinit de media.
Patru factori determinanti stau la baza activitatii infractionale: un
faptuitor suficient de motivat, o tinta adecvata, o conjunctura favorabila si
absenta unei imprejurari care sa previna sau sa impiedice savarsirea faptei.
Efectul activitatii de prevenire il reprezinta eliminarea unuia dintre cei
patru factori, impiedicand astfel comiterea infractiunii.
2. OBIECTIVE
2.1. Obiective generale:
1. reducerea fenomenului si a ratei criminalitatii;
2. cresterea gradului de siguranta publica;
3. reducerea riscului de victimizare;
4. reabilitarea si reinsertia sociala a infractorilor;
2.2. Obiective specifice:
2.2.1. identificarea factorilor de risc, a cauzelor si circumstantelor
favorizante ale savarsirii infractiunilor;
2.2.2. constientizarea asupra pericolului criminalitatii;
2.2.3. dezvoltarea de programe si politici legislative in scopul diminuarii
criminalitatii si in vederea realizarii obiectivelor stabilite;
2.2.4. compatibilizarea institutionala si functionala cu structurile
europene.
3. ACTIUNI SPECIFICE
3.1. Prevenirea primara
Prevenirea primara are drept scop impiedicarea comiterii infractiunilor, cu
accent pe aspectele ambientale si sociale.
Prevenirea primara consta in:
I. 3.1.1. Reducerea premiselor care favorizeaza in mod direct si indirect
criminalitatea face mai dificila si mai riscanta savarsirea de infractiuni si
descurajeaza infractorii sa comita fapte penale.
Aceasta implica masuri adecvate de scadere a numarului potentialelor
victime si a oportunitatilor de comitere a faptelor si impune prezenta unor
agenti care sa asigure o prevenire reala si eficienta a criminalitatii, eliminand
astfel trei dintre factorii esentiali de favorizare a comportamentului
antisocial.
Actiuni de realizare:
1. introducerea si promovarea unor cerinte minime de securitate pentru
sediile rezidentiale si spatii comerciale
institutie responsabila: consiliile locale si judetene, mediul de afaceri
termen: semestrul I 2005;
2. imbunatatirea sistemului de iluminare publica;
institutie responsabila: consiliile locale
termen: semestrul I 2005;
3. amplificarea activitatilor de interventie a organelor de ordine
institutie responsabila: Ministerul Administratiei si Internelor,
Autoritatea Nationala de Control
termen: permanent;
4. utilizarea mijloacelor video de supraveghere in spatiile cu risc
criminogen (spatii publice, mijloace de transport in comun)
institutie responsabila: Ministerul Administratiei si Internelor,
Autoritatea Nationala de Control
termen: permanent;
5. implicarea pe baza de voluntariat a cetatenilor in activitatea de
supraveghere a zonelor cu o rata sporita a criminalitatii
institutie responsabila: Ministerul Administratiei si Internelor,
organizatii neguvernamentale
termen: permanent.
II. 3.1.2. Reducerea factorilor sociali care favorizeaza criminalitatea
implica adoptarea masurilor care sa genereze schimbarea atitudinii publice fata
de fapta antisociala si faptuitor, prin adoptarea unei pozitii active de
opozitie fata de acestea.
Actiuni de realizare:
1. campanii si programe educationale de prevenire pentru categoriile sociale
cu risc criminogen sporit si de victimizare;
institutie responsabila: Ministerul Educatiei si Cercetarii, Agentia
Nationala Antidrog, organizatii neguvernamentale, mass-media
termen: permanent;
2. stimularea coeziunii sociale, incurajarea cetatenilor sa sesizeze
comiterea de infractiuni organelor abilitate
institutie responsabila: Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul
Public, Parchetul National Anticoruptie, Ministerul Administratiei si
Internelor, Avocatul Poporului, organizatii neguvernamentale, mass-media
termen: permanent;
3. reducerea ratei somajului
institutie responsabila: Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei
termen: permanent;
4. programe de asistenta familiala institutie responsabila: Ministerul
Sanatatii, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
termen: permanent.
3.2. Prevenirea secundara
Are drept scop actionarea cu prioritate asupra potentialilor infractori si
a potentialelor victime, urmarindu-se schimbarea comportamentului social al
indivizilor cu tendinte deviationiste evidente.
Actiuni de realizare:
1. derularea de programe de asistenta pentru parinti
institutie responsabila: Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Educatiei si Cercetarii
termen: permanent;
2. derularea de programe de asistenta a minorilor cu probleme
institutie responsabila: Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei si
Cercetarii, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
termen: permanent;
3. derularea de programe care sa incurajeze victimele repetate ale
infractiunilor sa isi consolideze masurile de protectie a vietii personale si
proprietatii
institutie responsabila: Ministerul Administratiei si Internelor
termen: permanent;
4. includerea obligatorie in cadrul orelor de consiliere si orientare a
elementelor de studiu necesare in vederea prevenirii criminalitatii
institutie responsabila: Ministerul Educatiei si Cercetarii
termen: semestrul I 2005.
3.3. Prevenirea tertiara
Are drept scop actionarea cu prioritate asupra persoanelor care au comis
deja fapte penale, urmarindu-se descurajarea savarsirii de infractiuni in mod
repetat.
Actiuni de realizare:
1. implementarea unor programe adecvate de reabilitare a persoanelor
condamnate;
institutie responsabila: Ministerul Justitiei, Ministerul Administratiei si
Internelor
termen: semestrele I si II 2005;
2. derularea unor programe de educatie in mediul penitenciar
institutie responsabila: Ministerul Justitiei
termen: semestrele I si II 2005;
3. derularea unor programe integrate de reinsertie socio-economica a
fostilor infractori
institutie responsabila: Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, Ministerul Justitiei
termen: semestrele I si II 2005;
4. campanii de constientizare a publicului, menite sa asigure reinsertia
sociala a condamnatilor institutie responsabila: organizatii neguvernamentale,
mass-media
termen: permanent.
4. CADRUL STRATEGIC SI METODOLOGIA DE LUCRU
Strategia nationala de prevenire a criminalitatii pe perioada 2005 - 2007,
stabilind obiectivele si liniile generale de actiune ale activitatii de
prevenire la nivel national, include strategii si programe sectoriale la
nivelul urmatoarelor institutii:
- Ministerul Administratiei si Internelor
- Ministerul Justitiei
- Ministerul Educatiei si Cercetarii
- Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
- Ministerul Sanatatii
- Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
- Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
- Autoritatea Nationala de Control
- Avocatul Poporului
- Agentia Nationala Antidrog
- Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
- Parchetul National Anticoruptie
- Oficiul de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
- Serviciul Roman de Informatii
- Consiliul National de Prevenire a Criminalitatii.
Metodologia de lucru in cadrul Strategiei Nationale de prevenire a
criminalitatii pe perioada 2005 - 2007 implica:
- conlucrarea interinstitutionala la nivel national, regional, local;
- coordonarea politicilor administrative si judiciare prin intermediul
Consiliului National de Prevenire a Criminalitatii;
- sincronizarea retelei justitiei penale (colaborare efectiva si coordonata
intre parchet, politie si alte organe de investigare fara atributii judiciare);
- consultarea permanenta si implementarea masurilor preventive impreuna cu
parteneri din societatea civila (organizatii neguvernamentale in acordarea de
asistenta victimelor, mediul de afaceri in prevenirea criminalitatii
economico-financiare, unitati de invatamant, in realizarea unui mediu sigur
pentru elevi etc.);
- transparenta masurilor si a modului de implementare.
5. DOMENII PRIORITARE ALE ACTUALEI STRATEGII:
- criminalitatea economico-financiara;
- prevenirea criminalitatii informatice;
- prevenirea traficului de fiinte umane;
- prevenirea violentei in familie;
- prevenirea delincventei juvenile;
- prevenirea victimizarii;
- prevenirea criminalitatii urbane.
6. MECANISME DE EVALUARE
6.1. Evaluari interne - efectuate pe plan national prin rapoarte periodice
de progres, intocmite de fiecare autoritate publica in domeniul specific de
activitate, pe baza datelor statistice, indicatorilor cantitativi si
calitativi, sistemelor proprii de testare si apreciere a capacitatii
institutionale.
6.2. Evaluari independente efectuate de catre organisme guvernamentale si
neguvernamentale nationale, internationale si regionale.