
Având în vedere prevederile art. 62 alin. (2) din Constituţia României, republicată, care conferă un regim special organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, cele care nu întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament, având dreptul la câte un loc de deputat, în condiţiile legii electorale,ţinând cont de dispoziţiile art. 53 alin. (1) şi art. 54 alin. (2) raportat la art. 56 alin. (2), (3) şi (7) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pot opta să depună liste de candidaţi la birourile electorale de circumscripţie, cu respectarea interdicţiei prevăzute de art. 52 alin. (6) din aceeaşi lege,văzând că excepţia de la dispoziţiile art. 52 alin. (6) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, instituită prin art. 54 alin. (4) din aceeaşi lege, se referă exclusiv la interdicţia ca o persoană să candideze în mai mult de o circumscripţie electorală, aceasta conferind, în esenţă, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale dreptul de a opta pentru depunerea la Biroul Electoral Central a aceleiaşi liste de candidaţi pentru toate circumscripţiile electorale, conform art. 52 alin. (12) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare,observând că prevederile legale menţionate instituie două modalităţi alternative pentru participarea la alegeri a organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale,luând în considerare dispoziţiile art. 56 alin. (1) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora „Organizaţiile cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale, legal constituite, care nu au obţinut în alegeri cel puţin un mandat de deputat sau de senator au dreptul, potrivit art. 62 alin. (2) din Constituţia României, republicată, la un mandat de deputat, dacă au obţinut, pe întreaga ţară, un număr de voturi egal cu cel puţin 5% din numărul mediu de voturi valabil exprimate pe ţară pentru alegerea unui deputat. ...",ţinând cont de prevederile art. 56 alin. (9) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora „Mandatul de deputat atribuit potrivit alin. (1) se acordă peste numărul total de deputaţi rezultat din norma de reprezentare.",văzând că, din redactarea art. 56 alin. (1) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu rezultă nicio distincţie între organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care optează să depună candidaturi la Biroul Electoral Central şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care optează să depună candidaturi la birourile electorale de circumscripţie, iar acolo unde legea nu distinge, nici interpretul nu poate să o facă, „Ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus",întrucât sintagma „cel puţin un mandat de deputat sau de senator" este, a fortiori, relevantă în sensul celor arătate, în condiţiile în care din economia prevederilor art. 52 alin. (12) şi (6), art. 54 alin. (4) şi art. 94 alin. (11) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, rezultă că listele de candidaţi depuse la Biroul Electoral Central de organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pot viza numai Camera Deputaţilor,având în vedere că prevederile art. 94 alin. (11) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora „În cazul în care organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale optează pentru depunerea aceleiaşi liste de candidaţi în toate circumscripţiile electorale, mandatul de deputat revine, în ordinea înscrierii, candidatului aflat pe lista organizaţiei minorităţii naţionale respective.", tratează exclusiv ipoteza în care organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale au optat să depună candidaturi la Biroul Electoral Central, fără a restrânge sau nega, în vreun fel, dreptul organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au optat să depună candidaturi la birourile electorale de circumscripţie, de a beneficia de prevederile art. 56 alin. (1) din aceeaşi lege,observând că normele de trimitere din cadrul art. 94 alin. (12) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se referă şi la mandatul suplimentar de deputat prevăzut la art. 56 alin. (9) din aceeaşi lege, şi nu doar la ipoteza acordării acestuia pe care art. 94 alin. (12) din lege o reglementează,dat fiind faptul că, în situaţia îndeplinirii de o organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care a depus candidaturi la birourile electorale de circumscripţie a condiţiilor prevăzute la art. 56 alin. (1) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, mandatul suplimentar de deputat se va acorda conform art. 94 alin. (12) din aceeaşi lege, în funcţie de numărul voturilor valabil exprimate obţinute,în temeiul art. 12 alin. (1) lit. a) şi alin. (5) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare,Biroul Electoral Central h o t ă r ă ş t e: Articolul 1Prevederile art. 56 alin. (1) şi ale art. 94 alin. (12) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, se interpretează în sensul că se referă atât la organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care şi-au depus listele de candidaţi la Biroul Electoral Central, cât şi la organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care şi-au depus listele de candidaţi la birourile electorale de circumscripţie. Articolul 2 Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Biroului Electoral Central, Maricela Cobzariu