HOTARARE Nr. 1258 din 13 august 2004
privind aprobarea Planului national de actiune pentru combaterea discriminarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 775 din 24 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Planul national de actiune pentru combaterea discriminarii,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Consiliului National
pentru Combaterea Discriminarii,
Adrian Camarasan
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
PLANUL NATIONAL DE ACTIUNE
pentru combaterea discriminarii
I. Cadrul legislativ si institutional
Contextul actual al vietii sociale, in care domeniul drepturilor omului
devine din ce in ce mai important, a antrenat eforturi sustinute in directia
afirmarii principiului egalitatii intre cetateni si al nediscriminarii.
Dreptul la egalitate in fata legii, precum si obligatia statului de a
asigura cadrul legal de prevenire si combatere a discriminarii sunt universal
recunoscute in documentele internationale cu referire la domeniu: Conventia
europeana pentru protectia drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
(1950), Declaratia Universala a Drepturilor Omului (1948), Conventia-cadru
pentru protectia minoritatilor nationale (1995), Conventia internationala cu
privire la eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala (1965),
Conventia Natiunilor Unite privind eliminarea tuturor formelor de discriminare
impotriva femeilor (1979), pactele internationale cu privire la drepturile
civile si politice (1966) si la drepturile economice, sociale si culturale (1966).
Statele membre ale Uniunii Europene au adoptat Directiva nr. 43/2000/CE cu
privire la implementarea principiului tratamentului egal intre persoane,
indiferent de originea rasiala si etnica, si Directiva nr. 78/2000/CE de creare
a unui cadru general in favoarea tratamentului egal privind ocuparea fortei de
munca si conditiile de munca, documente care reprezinta cadrul juridic european
referitor la protectia persoanelor aflate in legalitate, atunci cand acestea
sunt supuse discriminarii.
In ultimii ani, Romania a depus eforturi sustinute pentru crearea cadrului
legislativ necesar transpunerii in practica a celor doua directive, acquisul
comunitar in domeniul combaterii si prevenirii discriminarii. Prin Hotararea
Guvernului nr. 1.194/2001 privind organizarea si functionarea Consiliului
National pentru Combaterea Discriminarii, modificata si completata prin
Hotararea Guvernului nr. 1.514/2002, s-a constituit Consiliul National pentru
Combaterea Discriminarii, institutie a administratiei publice centrale,
autoritate specializata sa constate si sa sanctioneze o fapta de discriminare.
Planul national de actiune pentru combaterea discriminarii se fundamenteaza pe
Ordonanta Guvernului nr. 77/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, care preia prevederile celor doua directive europene, aprobata si
modificata prin Legea nr. 27/2004.
Cadrul legislativ romanesc pe care se fundamenteaza Planul national de actiune
pentru combaterea discriminarii este reprezentat de Constitutia Romaniei,
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor
formelor de discriminare, Legea nr. 48/2002 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 137/2000, Ordonanta Guvernului nr. 77/2003 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si
sanctionarea tuturor formelor de discriminare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 27/2004, Planul national de aderare a Romaniei - prioritatea nr. 9 -
Consolidarea criteriilor politice de aderare.
Alaturi de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, principala
autoritate publica responsabila cu prevenirea si sanctionarea actelor/faptelor
de discriminare, actioneaza si alte autoritati publice cu responsabilitati
sectoriale in domeniu: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Educatiei si Cercetarii,
Ministerul Sanatatii, Ministerul Culturii si Cultelor, Ministerul Justitiei,
Ministerul Integrarii Europene, Ministerul Afacerilor Externe, Consiliul
National al Audiovizualului, Agentia Nationala pentru Sport, Secretariatul
General al Guvernului.
Domeniile care trebuie protejate cu prioritate sunt: dreptul la demnitate
personala; accesul la educatie; accesul la serviciile publice administrative,
juridice, de sanatate, de asistenta sociala; dreptul la bunuri si servicii;
libertatea de circulatie; dreptul la libera alegere a domiciliului si accesul
in locurile publice; egalitate in activitatea economica, in materie de
angajare, profesie si securitate sociala.
Directiile majore de actiune ale Consiliului National pentru Combaterea
Discriminarii cu privire la combaterea si prevenirea tuturor formelor de
discriminare sunt:
1. implementarea principiului tratamentului egal si al egalitatii de sanse
intre cetateni, prin aplicarea prevederilor Constitutiei Romaniei si asigurarea
implementarii in legislatia nationala a celor doua directive, nr. 43/2000/CE si
nr. 78/2000/CE, in vederea construirii unui model durabil de egalitate,
echilibru si securitate pentru toti cetatenii;
2. crearea cadrului juridic specific pentru ca politicile in domeniu sa
indeplineasca urmatoarele conditii: sa fie pe deplin in concordanta cu
cerintele de integrare si conform cu standardele comunitare; sa fie cunoscute
si accesibile pentru toti cetatenii; sa nu creeze confuzii si sa raspunda unor
probleme reale din societate; sa incurajeze si sa faciliteze comunicarea
sociala.
II. Misiunea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii
Misiunea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii este
promovarea si apararea drepturilor stabilite prin legislatia antidiscriminare.
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii are rolul de a informa
si de a forma societatea romaneasca in vederea eliminarii oricarei forme de
discriminare, de a investiga si de a sanctiona actele de discriminare,
contribuind astfel la crearea unui climat general de incredere, respect si solidaritate,
definitoriu pentru o societate democratica si europeana.
III. Scopul Planului national de actiune pentru combaterea discriminarii
Scopul Planului national de actiune pentru combaterea discriminarii este
stabilirea unor linii directoare de actiune in domeniul prevenirii si
combaterii discriminarii. In acest sens, Consiliul National pentru Combaterea
Discriminarii isi propune:
1. construirea unui sistem national eficient pentru prevenirea
discriminarii;
2. adaptarea si imbunatatirea procedurilor pentru sanctionarea tuturor
formelor de discriminare;
3. medierea conflictelor rezultate dintr-un act/fapta de discriminare;
4. consolidarea cooperarii cu societatea civila, cu institutiile
administratiei publice centrale, locale si mass-media.
IV. Principiile Planului national de actiune pentru combaterea
discriminarii
- Principiul politicilor integrate consta atat in abordarea integrata a
demersurilor de prevenire, mediere si sanctionare, cat si in luarea in
considerare a tuturor formelor de discriminare.
- Principiul prevenirii si combaterii discriminarii consta in promovarea
drepturilor si libertatilor fundamentale prin actiuni de informare, formare si
implementare a prevederilor legale specifice.
- Principiul actiunii afirmative si al masurii speciale presupune
promovarea de practici preferentiale pentru anumite categorii de persoane
dezavantajate in vederea accelerarii realizarii egalitatii de sanse.
- Principiul cooperarii presupune dezvoltarea de mecanisme parteneriale
pentru participarea activa a mai multi actori sociali din domeniul public si
privat in implementarea politicilor specifice.
- Principiul implementarii strategice consta in abordarea problematicii
discriminarii fara diferentiere intre grupurile defavorizate, constientizand
faptul ca fiecare grup defavorizat are probleme specifice.
V. Obiective generale
1. Aplicarea legii si protectia persoanelor discriminate
- Asigurarea respectarii prevederilor legislatiei antidiscriminare, prin
actiuni specifice de investigare, constatare si sanctionare a actelor de
discriminare
- Instituirea, conform legii, de masuri si actiuni speciale de protectie a
persoanelor discriminate sau a categoriilor de persoane defavorizate
- Monitorizarea respectarii si promovarii drepturilor omului
- Cresterea capacitatii institutiei pentru a asigura cetatenilor accesul la
actiunile si serviciile sale
- Formarea de specialisti in promovarea principiilor egalitatii de sanse si
nediscriminarii.
2. Imbunatatirea cadrului legislativ
- Asigurarea cadrului legal adecvat pentru respectarea deplina a
drepturilor omului si implementarea normelor europene in materie de
nediscriminare.
3. Constientizarea problemelor discriminarii
- Imbunatatirea educatiei in ceea ce priveste promovarea drepturilor
omului, prevenirea si combaterea discriminarii
- Informarea cetatenilor cu privire la producerea de acte/fapte de
discriminare, precum si la efectele negative ale acestora asupra climatului
social
- Informarea cetatenilor cu privire la drepturile si obligatiile ce deriva
din implementarea principiilor egalitatii de sanse si nediscriminarii
- Facilitarea comunicarii intre cetateni si diferite organizatii care le
reprezinta interesele, intre cetateni si institutii de stat sau private, precum
si intre sectorul neguvernamental si guvernamental
- Cooperarea cu societatea civila in implementarea Planului national de
actiune pentru combaterea discriminarii.
4. Elaborarea de studii si rapoarte
- Analiza stiintifica a nivelului actual de discriminare si a tratamentului
egal, studiul fenomenului discriminarii in contextul cultural si istoric
romanesc
- Raportarea anuala a situatiei problematicii discriminarii in Romania.
5. Cooperarea nationala si internationala
- Coordonarea actiunilor de promovare si respectare a drepturilor omului, a
egalitatii de sanse si a nediscriminarii
- Participarea in problemele din domeniul combaterii si prevenirii
discriminarii ale altor institutii nationale si internationale.
VI. Obiective specifice si actiuni de implementare - politici si practici
pentru prevenirea si combaterea discriminarii
1. Politica de dezvoltare institutionala
In virtutea reglementarilor normative interne, precum si in spiritul
documentelor internationale, Consiliul National pentru Combaterea
Discriminarii, ca autoritate nationala independenta, este abilitat sa faca
demersuri de perfectionare a cadrului juridic si institutional.
1. Optimizarea cadrului legislativ general, avand in vedere:
a) propunerea catre Guvern a proiectelor de acte normative in domeniul
actelor/faptelor de discriminare;
b) avizarea proiectelor de acte normative care au ca obiect exercitarea
drepturilor si libertatilor, in conditii de egalitate si nediscriminare.
2. Optimizarea cadrului legislativ specific prin:
a) completarea si definitivarea cadrului legal referitor la investigarea si
monitorizarea actelor/faptelor de discriminare;
b) elaborarea si implementarea de instructiuni si proceduri in materie de
nediscriminare.
3. Intarirea capacitatii institutionale, beneficiind de:
a) derularea programului de asistenta PHARE, aprobat de Comisia Europeana;
b) coordonarea Programului comunitar de actiune pentru combaterea
discriminarii, 2001 - 2006.
4. Crearea unor structuri teritoriale, oficii de combatere si prevenire a
discriminarii, precum si elaborarea de strategii locale.
Aceste considerente de ordin tehnic stau la baza optiunilor strategice pe
termen mediu si lung ale Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.
- Practici pe termen mediu (2003 - 2004):
1. imbunatatirea modalitatilor de lucru ale personalului de specialitate al
Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, prin adaptarea modului de
lucru la nevoile cetatenilor si in conformitate cu normele internationale in
domeniul nediscriminarii;
2. colaborarea cu institutiile administratiei publice centrale implicate
direct in promovarea si aplicarea de politici publice referitoare la
categoriile defavorizate care fac obiectul legislatiei in domeniul prevenirii
si combaterii discriminarii;
3. ridicarea standardului profesional al personalului de specialitate, prin
formarea in cadrul unui centru de pregatire in domeniu;
4. completarea si imbunatatirea procedurii de solutionare a petitiilor,
prin instituirea unui regulament bazat pe normele legale in vigoare si pe
modelele identificate anterior in procedura de investigare la fata locului.
- Practici pe termen lung (2003 - 2007):
1. consolidarea capacitatii de reactie a institutiei la noile provocari
sociale, pe dimensiunea prevenirii si combaterii discriminarii, la momentul
aderarii Romaniei la Uniunea Europeana;
2. completarea si imbunatatirea structurii aparatului propriu de lucru
(specializari pe domenii, infiintarea de oficii teritoriale);
3. perfectionarea continua a personalului Consiliului National pentru
Combaterea Discriminarii;
4. promovarea unei strategii eficiente de atragere de finantari pentru
proiecte care vizeaza prevenirea si combaterea discriminarii;
5. monitorizarea progreselor in implementarea principiilor egalitatii si
nediscriminarii;
6. elaborarea de rapoarte si studii cu privire la activitatea, locul si
rolul Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.
2. Politica de prevenire
Prevenirea discriminarii presupune actiuni coordonate pe mai multe planuri.
Politica de prevenire promovata de Consiliul National pentru Combaterea
Discriminarii se realizeaza prin implementarea strategiilor sectoriale si
derularea de programe care acopera mai multe arii de interventie.
1. Programul de informare si documentare in domeniul prevenirii si
combaterii discriminarii, care consta in:
a) construirea unei baze de date in domeniu continand urmatoarele categorii
de informatii: institutii europene specializate, documente internationale
specifice, manifestari, evenimente dedicate domeniului, rapoarte stiintifice
specifice domeniului, publicatii de specialitate (tiparite, on-line), documente
nationale in domeniu, institutii si organisme nationale in domeniu;
b) promovarea documentelor internationale si romanesti in domeniu, precum
si a documentelor Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii;
c) producerea si tiparirea de materiale informative (fluturasi, pliante,
brosuri, afise) pe teme legate de discriminare;
d) monitorizarea presei;
e) constituirea si gestionarea site-ului Consiliului National pentru
Combaterea Discriminarii;
f) achizitionarea de publicatii de specialitate;
g) elaborarea Ghidului de infiintare si functionare a unui centru de
informare si documentare in domeniul discriminarii si al drepturilor omului;
h) infiintarea si functionarea Centrului de informare si documentare in
domeniul discriminarii si al drepturilor omului in cadrul Consiliului National
pentru Combaterea Discriminarii;
i) initierea si derularea unor campanii nationale de informare a
cetatenilor asupra principiilor egalitatii de sanse si nediscriminarii;
j) diseminarea informatiei specifice.
2. Programul de educatie in domeniul nediscriminarii, al drepturilor si
libertatilor fundamentale consta in:
a) organizarea de ateliere de lucru avand ca tematica notiuni, concepte,
idei, teorii, practici in domeniul discriminarii si al drepturilor omului;
b) dezvoltarea actualelor continuturi care vizeaza problematica egalitatii
si nediscriminarii, din cadrul programelor scolare existente, si realizarea in
continuare de noi programe de cursuri optionale, pentru diferite niveluri de
studiu;
c) introducerea unor discipline pentru nivel universitar, in domeniul
discriminarii, precum Sociologia discriminarii, Educatia interculturala si a
drepturilor omului;
d) continuarea realizarii cursurilor de formare metodica a profesorilor de
specialitate, avand ca tema problematica drepturilor omului si nediscriminarii;
e) elaborarea unei metodologii de organizare a training-urilor in domeniu:
dezvoltarea de curriculum pentru diferite grupuri-tinta (magistrati, politisti,
jandarmi, functionari publici), producerea de materiale si metode, furnizarea
de training;
f) derularea, impreuna cu liceele si universitatile, a unor proiecte pe
tematica nediscriminarii, cu implicarea elevilor si studentilor, precum si a
cadrelor didactice;
g) infiintarea si dezvoltarea in centrele universitare a unor cercuri
studentesti de studiere a fenomenului discriminarii.
3. Programul de cercetare sociala in domeniul discriminarii consta in:
a) analiza sociologica a bazei de date constituite din dosarele petentilor
care au reclamat producerea unor acte/fapte de discriminare;
b) analiza documentelor stiintifice nationale si europene (barometre de
opinie, rezultate de cercetare, studii, analize, comentarii autorizate) cu
referire la domeniu;
c) analiza bazei de date cuprinzand cazurile individuale, temele specifice
si criteriile de discriminare percepute;
d) realizarea de interviuri tematice cu experti in domeniu, reprezentanti
ai autoritatilor publice si ai societatii civile;
e) organizarea de focus-grup cu categorii de persoane, cu reprezentanti ai
organizatiilor neguvernamentale pe teme din domeniul de preocupare a
institutiei;
f) realizarea de sondaje de opinie in domeniu;
g) publicarea rezultatelor de cercetare (brosuri, reviste, rapoarte).
4. Programul de parteneriat si de sustinere a societatii civile care
actioneaza in domeniul drepturilor omului consta in:
a) elaborarea unei strategii de colaborare cu societatea civila romaneasca
implicata in acest domeniu;
b) infiintarea si functionarea Aliantei Nationale Impotriva Discriminarii;
c) sustinerea colaborarii dintre organizatiile neguvernamentale in domeniu,
administratia publica locala si serviciile publice descentralizate.
5. Programul comunitar si proiecte cu finantare externa consta in:
a) informarea organizatiilor neguvernamentale care actioneaza in domeniu cu
privire la posibilitatile de accesare a fondurilor comunitare, precum si a
altor fonduri externe, in vederea derularii de proiecte specifice;
b) colaborarea cu organizatiile neguvernamentale in elaborarea si
implementarea de proiecte specifice;
c) gestionarea Programului comunitar de actiune pentru combaterea
discriminarii, 2001 - 2006.
3. Politica de implementare a cadrului legislativ (politica de sanctionare)
Implementarea cadrului legislativ existent de prevenire si combatere a
discriminarii se realizeaza prin urmatoarele activitati:
a) primirea de petitii si sesizari despre incalcarea dispozitiilor
normative referitoare la principiile egalitatii si nediscriminarii, de la
persoane fizice, organizatii neguvernamentale, alte persoane juridice,
institutii publice;
b) analiza petitiilor si calificarea actelor/faptelor de discriminare;
c) luarea de decizii si aplicarea de masuri sanctionatorii corespunzatoare
pentru savarsirea actelor/faptelor de discriminare.