HOTARARE Nr. 1243 din 24 octombrie 2003
pentru aprobarea Programului "Ridicarea nivelului de asigurare a calitatii
in sectorul intreprinderilor mici si mijlocii din industria orizontala auto si
formarea de lanturi de furnizori" - CURAS
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 794 din 11 noiembrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 19 din Legea nr. 133/1999
privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Programul "Ridicarea nivelului de asigurare a calitatii in
sectorul intreprinderilor mici si mijlocii din industria orizontala auto si
formarea de lanturi de furnizori" - CURAS, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Finantarea programului prevazut la art. 1 se asigura din fonduri acordate
de Guvernul Flandrei si din bugetul de stat.
(2) Contributia Romaniei la finantarea programului se asigura in limita
echivalentului in lei al sumei de 31.760,05 euro, astfel:
a) 9.528,02 euro, pentru anul 2003;
b) 9.528,02 euro, pentru anul 2004;
c) 12.704,01 euro, pentru anul 2005.
(3) Suma prevazuta la alin. (2) se asigura de la bugetul de stat, din
prevederile bugetare ale Secretariatului General al Guvernului pentru Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
PROGRAMUL DE COOPERARE
intre Flandra si statele candidate la Uniunea Europeana si Europa Centrala si
de Est
ROMANIA
1. INFORMATII GENERALE
______________________________________________________________________________
| Titlul complet al proiectului | Ridicarea nivelului de asigurare a calitatii
|
| | in sectorul IMM din industria orizontala
|
| | auto si formarea de lanturi de furnizori
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Abreviere | CURAS - Romania
|
| | Clustering and Upgrading Romanian Automotive
|
| | Suppliers
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Durata proiectului | 24 de luni (ianuarie 2003 - decembrie 2004)
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Contributia oferita de | 179.945,38 Euro (85% din 211.705,43 Euro)
|
| Guvernul Flamand |
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Contributia solicitata din | 31.760,05 Euro (15% din 211.705,43 Euro)
|
| partea Guvernului Roman |
|
|_______________________________|______________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Sinteza proiectului
|
|______________________________________________________________________________|
| Proiectul are ca obiective ridicarea nivelului de calitate si formarea de
|
| lanturi de furnizori in cadrul industriei auto, pentru a imbunatati
|
| performantele comune si individuale atat la nivel regional, national, cat si
|
| international.
|
| Incepand cu ianuarie 2003 si pana in luna decembrie 2004 se va actiona in
|
| cinci domenii: |
| a) Informare si comunicare; b) Instruire si calificare; c) Proiecte de
|
| cooperare; d) Marketing si Relatii Publice; e) Internationalizare.
|
| Prin transferul de cunostinte si experienta si prin formarea unui lant de
|
| furnizori, CKZ Limburg si Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
|
| Mijlocii si Cooperatie doresc ca furnizorii de componente de pe plan local
sa|
| isi consolideze pozitia fata de producatorii romani de autovehicule in prima
|
| etapa si, dupa o perioada, sa poata indeplini conditiile necesare pentru a
|
| desfasura activitati de subcontractare pe piata internationala.
|
|______________________________________________________________________________|
2. DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiective
______________________________________________________________________________
| Descrierea precisa a problemelor carora li se adreseaza proiectul
|
|______________________________________________________________________________|
| In 1999 compania franceza Renault a cumparat intreprinderea de stat Dacia,
|
| care in acea perioada se confrunta cu probleme serioase. Dacia este liderul
|
| incontestabil pe piata automobilelor in Romania, mai mult de 2 treimi din |
| cifra estimata de 4,5 milioane de masini in exploatare fiind produse de
|
| Dacia. Singurul competitor, Daewoo, produce automobile mai scumpe si
|
| intampina probleme datorita dificultatilor financiare ale companiei coreene
|
| de care apartine. In ceea ce priveste industria auto nationala, se spera ca
|
| Dacia sa produca un automobil cu un nivel de calitate occidental (X90) si
|
| preturi est-europene, care ar urma sa fie lansat in 2005. Productia acestui
|
| automobil se va adresa nu numai pietei romanesti, dar si tarilor
est-europene|
| sau din alte regiuni ale lumii, ai caror locuitori au venituri scazute. Toti
|
| actorii de pe piata auto romaneasca au remarcat faptul ca numeroase piese si
|
| componente vor trebui produse pe plan local, dar la standarde de calitate
|
| internationale si costuri scazute (70%). Pentru indeplinirea acestui
obiectiv|
| trebuie indeplinite conditii stricte care privesc calitatea, raportul
|
| cost-eficienta si flexibilitatea. Imbunatatirea performantelor in ceea ce
|
| priveste aceste capacitati fundamentale prezinta o importanta deosebita
|
| pentru furnizorii de componente pentru industria auto din Romania si trebuie
|
| sa conduca la imbunatatirea perceptiei marilor producatori nationali si
|
| internationali asupra capacitatii furnizorilor de piese si componente auto
|
| din Romania. In acest sens, un factor important de succes il constituie
|
| existenta unui lant de furnizori (cluster) puternic, care va fi atat in |
| beneficiul producatorilor de autovehicule locali, cat si la nivel
|
| international.
|
|______________________________________________________________________________|
| Proiectul descris in cele ce urmeaza ofera furnizorilor din industria auto o
|
| serie de instrumente (instruire, ateliere de lucru) si conditii de a actiona
|
| in domeniile mai sus mentionate si in directia stimularii cooperarii,
|
| promovarii dezvoltarii produselor cu valoare adaugata inalta, imbunatatirii
|
| nivelului de management al resurselor umane, promovarii unui management
|
| performant al productiei si clarificarii strategiei de formare a lantului de
|
| furnizori. |
|______________________________________________________________________________|
| Grupul tinta si beneficiarii directi
|
|______________________________________________________________________________|
| Grupul tinta este sectorul auto din Romania, si anume IMM producatoare de
|
| piese si componente. Beneficiarii directi sunt furnizorii principali si
|
| secundari de componente si organizatia-cluster care se va infiinta prin
acest|
| proiect. IMM care activeaza in acest sector sunt in numar de 230, cu o cifra
|
| de afaceri totala de aproximativ 43 milioane EURO si un numar total de
|
| angajati de circa 3900. Gama de produse acopera aproape toate categoriile de
|
| piese si componente, avand impact asupra tuturor ramurilor industriale, de
la|
| electronica si IT pana la mecanica, industria chimica, a cauciucului si
|
| maselor plastice.
|
|______________________________________________________________________________|
Activitati in cadrul proiectului
- Inventarierea furnizorilor de componente auto
- Lansarea invitatiilor de participare
- Clasificarea si selectarea potentialilor participanti
- Diseminarea de informatii si pregatirea cursurilor care vor fi sustinute
cu ocazia intalnirilor de lansare a programului
- Audituri pentru 20 de intreprinderi cu tema: ISO 9000 versiunea 2000
- Ateliere de lucru (activitati pentru constituirea cluster-ului)
- Dezvoltarea programelor specifice de tip "train the trainer"
- Desfasurarea de cursuri cu tema managementul calitatii produselor
- Sesiuni de instruire pentru furnizorii selectati
- Desfasurarea unor cursuri de iarna in Flandra pentru 10 dintre cele mai
performante intreprinderi
- Cursuri si instruire in managementul calitatii proceselor de productie
- Infiintarea si inceperea activitatii Lantului de furnizori pentru
industria auto din Romania
3. Relevanta, fezabilitate si sustenabilitate
______________________________________________________________________________
| Continuarea proiectului dupa incetarea asistentei din partea Guvernului
|
| Flamand |
|______________________________________________________________________________|
| Infiintarea organizatiei non-profit "Lantul de furnizori pentru
industria |
| auto din Romania" va constitui baza pentru continuarea demersurilor
initiate |
| in cadrul proiectului. Se va pastra contactul cu CKZ Limburg, pentru
|
| asistenta ulterioara si internationalizarea clusterului. Cursurile de iarna
|
| organizate in Flandra vor genera contacte mai frecvente, cu sprijinul |
| intreprinderii Agoria Automotive.
|
|______________________________________________________________________________|
| Multiplicarea rezultatelor proiectului
|
|______________________________________________________________________________|
| ANIMMC va urmari ca strategia si metodologia proiectului CURAS sa fie
|
| integrata in cunostintele si experienta consultantilor romani si sa se poata
|
| aplica si in cazul altor sectoare (textile, constructia de masini) prin
|
| proiecte care se vor desfasura in anii urmatori, in concordanta cu
|
| prevederile Planului National de Dezvoltare
|
|______________________________________________________________________________|
| Diseminarea rezultatelor
|
|______________________________________________________________________________|
| In Flandra: prin contacte ale principalilor furnizori romani si ale celor
|
| interesati de activitati de subcontractare, in perioada cursurilor de iarna
|
| si ulterior, cu furnizori de componente pentru industria auto din Flandra
|
| (cu optiunea de a dezvolta activitati comune de productie, in loc de
|
| subcontractare)
|
| In Romania ANIMMC va elabora proiecte similare pentru alte sectoare
|
| industriale, pe baza rezultatelor acestui proiect. |
| Atat Flandra cat si Romania trebuie sa-si uneasca eforturile pentru a
|
| integra actiunile intreprinse in cadrul acestui proiect intr-o entitate mai
|
| mare, ca, de exemplu, o organizatie multilaterala.
|
|______________________________________________________________________________|
4. BUGET
______________________________________________________________________________
| 4.1. Surse de |Contributia |Contributia | TOTAL
|
| finantare |solicitata |oferita de |
|
| |partenerilor |Guvernul Flamand |
|
| |(minim 15% din | |
|
| |valoarea totala)| |
|
| |- ANIMMC | |
|
|
|________________|__________________|__________________|
| | Euro | % | Euro | % | Euro | %
|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli pentru | | | | | |
|
| pregatirea si | | | | | |
|
| planificarea | | | | | |
|
| proiectului | - | - | - | - | 0| -
|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli de personal| | | | | |
|
| (pentru administrarea | | | | | |
|
| proiectului, | | | | | |
|
| consultanti, lectori) |13.429,74| 6,34%| 76.089,92| 35,94%| 89.519,66|
42,29%|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli | | | | | |
|
| operationale | 24,75| 0,01%| 140,25| 0,07%| 165,00|
0,08%|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli | | | | | |
|
| investitionale | - | - | - | - | 0| -
|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli de regie | 2.022,00| 0,96%| 11.456,21| 5,41%| 13.478,21|
6,37%|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli de | | | | | |
|
| transport si cazare | 8.303,16| 3,92%| 47.043,84| 22,22%| 55.347,00|
26,14%|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| Cheltuieli de | | | | | |
|
| subcontractare | 7.980,40| 3,77%| 45.215,16| 21,36%| 53.195,56|
25,13%|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
| TOTAL |31.760,05|15,00%|179.945,38|
85,00%|211.705,43|100,00%|
|_______________________|_________|______|__________|_______|__________|_______|
______________________________________________________________________________
| 4.2. Planificarea financiara
|
| (in Euro)
|
|______________________________________________________________________________|
| Contributia | Anul 1 | Anul 2 | TOTAL
|
| pentru:
|___________________|__________________|____________________|
| | suma | % | suma | % | suma | %
|
|__________________|___________|_______|__________|_______|___________|________|
| Guvernul Flamand | 106.146,92| 50,14%| 73.798,46| 34,86%| 179.945,38| 85%
|
|__________________|___________|_______|__________|_______|___________|________|
| Guvernul Roman | 18.734,75| 8,85%| 13.025,30| 6,15%| 31.760,05|
15,00%|
|__________________|___________|_______|__________|_______|___________|________|
| TOTAL | 124.881,67| 58,99%| 86.823,76| 41,01%| 211.705,43|
100,00%|
|__________________|___________|_______|__________|_______|___________|________|