HOTARARE Nr. 1215 din 31 octombrie 2002
pentru aprobarea Strategiei nationale privind protectia speciala si integrarea
sociala a persoanelor cu handicap din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 853 din 26 noiembrie 2002

In temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia nationala privind protectia speciala si integrarea
sociala a persoanelor cu handicap din Romania, prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
privind protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap din
Romania
I. Cadru general
Schimbarea conditiilor sociale si economice in Romania a avut un profund
impact si asupra persoanelor cu handicap. Pentru a raspunde acestei provocari
este necesara o strategie care sa sprijine persoanele cu handicap pentru a
beneficia de oportunitatile care se ivesc ca urmare a acestor schimbari.
Aceasta strategie va trebui sa reconcilieze cerintele economiei de piata cu
drepturile de necontestat ale persoanelor cu handicap spre autodeterminare si
participare totala la dezvoltarea propriei tari. Ea va contribui la crearea
unui mediu propice pentru ca persoanele cu handicap sa fie cat mai independente
posibil, fara a nega asistenta sociala de baza pentru cei care vor continua sa
aiba nevoie de sprijin direct pentru a duce o viata decenta.
Politica viitoare referitoare la persoanele cu handicap se va baza pe
aceasta strategie care trebuie sustinuta de o legislatie adecvata.
Actualmente asistenta sociala si protectia speciala a persoanelor cu
handicap sunt asigurate de mai multe organisme guvernamentale: Secretariatul de
Stat pentru Persoanele cu Handicap (SSPH), Autoritatea Nationala pentru
Protectia Copilului si Adoptie (ANPCA), Ministerul Sanatatii si Familiei (MSF),
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS). Avand in vedere dispozitiile
art. 1 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind
infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, potrivit carora ANPCA aplica
politicile si elaboreaza strategiile in domeniul promovarii drepturilor
copilului, ingrijirii si protectiei copiilor aflati in dificultate si a celor
cu handicap, strategia propusa de SSPH se afla in raport de complementaritate
cu Strategia guvernamentala in domeniul protectiei copilului in dificultate
(2001- 2004), aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 539/2001.
In conformitate cu cerintele internationale o strategie coerenta in
favoarea persoanelor cu handicap trebuie sa tinteasca spre:
- garantarea unei participari totale si active in viata comunitatii a
persoanelor cu handicap;
- asistarea persoanelor cu handicap pentru a-si conduce viata independent,
in acord cu propriile dorinte;
- prevenirea sau eliminarea aparitiei deficientelor, prevenirea agravarii
si diminuarea consecintelor lor;
- prevenirea aparitiei barierelor sociale din calea persoanelor cu
handicap, diminuarea consecintelor barierelor actuale;
- evitarea sau eliminarea oricaror forme negative de discriminare asupra
persoanelor cu dizabilitati.
Pe plan international exista urmatoarele documente care definesc politica
privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu dizabilitati:
- Carta Sociala Europeana revizuita (art. 15 - partea a doua);
- Regulile standard ale Organizatiei Natiunilor Unite privind egalizarea
sanselor pentru persoanele cu handicap - 1993;
- Rezolutia Consiliului Europei si a reprezentantilor guvernelor tarilor
membre in cadrul Consiliului privind Egalizarea Sanselor pentru Persoanele cu
Handicap (97/C 12/01) din 1996;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. R (92) pentru o politica coerenta
pentru egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap (1992);
- Conventia Organizatiei Internationale a Muncii 159 pentru instruirea si
angajarea persoanelor cu handicap (1983);
- Programul mondial de actiune privind persoanele cu handicap, adoptat de
Adunarea Generala O.N.U. prin Rezolutia nr. 37/52 din 3 decembrie 1982.
Consideram ca obiectiv primordial pentru tara noastra adoptarea unei
strategii nationale bazate pe aceste documente internationale. Scopul acestei
strategii este coordonarea eforturilor tuturor organismelor guvernamentale si
neguvernamentale implicate in sprijinirea persoanelor cu handicap. Fiecare
dintre ministerele implicate are propria lui strategie, propriile lui programe,
ceea ce conduce la evidentierea a doua prioritati strategice: a) definirea
unitara a persoanei cu handicap, definitie acceptata de toate institutiile
guvernamentale; si b) recenzarea cat mai corecta a persoanelor cu handicap dupa
criterii simple, usor de utilizat de catre recenzori. Ceea ce lipseste este o strategie
nationala, cu o viziune holistica, interdisciplinara si intersectoriala, care
sa armonizeze aceste strategii ministeriale, sa le imbine si sa exprime vointa
Guvernului Romaniei de a-si alinia politica standardelor internationale in
acest domeniu.
II. Terminologie
Problematica handicapului constituie un camp semantic complex si in
evidenta schimbare. Precizarea catorva notiuni de baza este utila deoarece
conceptul reflecta conceptia despre ceva.
1. Conceptele de deficienta, incapacitate, handicap
1.1. Termenul deficienta reunifica absenta, pierderea sau alterarea unei
structuri ori a unei functii (anatomica, fiziologica sau psihologica) a
persoanei. Deficienta poate fi rezultatul unei maladii, al unui accident, dar
si al unor conditii negative de mediu.
1.2. Incapacitate desemneaza un numar de limitari functionale cauzate de
deficiente fizice, intelectuale, senzoriale, de conditii de sanatate ori de
mediu. Limitarile pot fi partiale sau totale si nu permit ca o activitate sa
fie indeplinita in limitele considerate normale pentru o fiinta umana.
1.3. Termenul handicap se refera la dezavantajul social, la pierderea si
limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un
nivel echivalent cu ceilalti membri. El descrie interactiunea dintre persoana
cu dizabilitati si mediu.
Din perspectiva acestui concept, conform legislatiei in vigoare in acest
domeniu, persoanele cu handicap sunt acele persoane pe care mediul social,
neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, le impiedica
total sau le limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala, potrivit
varstei, sexului, factorilor materiali, sociali si culturali proprii,
necesitand masuri de protectie speciala in sprijinul integrarii lor sociale si
profesionale.
2. Conceptele de recuperare, reabilitare, abilitare
2.1. Reabilitarea se refera la un proces destinat a da posibilitatea
persoanelor cu deficienta sa ajunga la niveluri functionale fizice, psihice si
sociale corespunzatoare, furnizandu-le acestora instrumentele cu ajutorul
carora isi pot schimba viata in directia obtinerii unui grad mai mare de
independenta in societate.
2.2. Termenul recuperare, specific Romaniei, are in esenta o semnificatie
echivalenta, avand insa o incarcatura mai puternica medicala si sociala.
2.3. Exista tendinta de a utiliza in cuplu notiunile abilitare-reabilitare,
prima referindu-se la acele functii care nu mai pot fi recuperate. In schimb,
prin mecanismele de compensare se pot forma abilitati, capacitati bazale pentru
integrarea sociala si profesionala.
3. Conceptul cerinte educative speciale a fost introdus in terminologia
UNESCO in anul 1990 si desemneaza acele necesitati educationale complementare
obiectivelor generale ale educatiei si invatamantului, care solicita o educatie
adaptata particularitatilor individuale si/sau caracteristicilor unei anumite
deficiente de invatare, precum si o interventie specifica.
4. Conceptul sanse egale reprezinta rezultatul prin care diferite sisteme
ale societatii si mediului, precum serviciile, activitatile, informarea si
documentarea, sunt puse la dispozitia tuturor, in particular a persoanelor cu
dizabilitati.
5. Termenul egalizarea sanselor (crearea de sanse egale) este procesul prin
care diferitele sisteme sociale si de mediu (infrastructura, servicii,
activitati informative, documentare) devin accesibile fiecaruia si, in special,
persoanelor cu handicap.
6. Termenul servicii de sprijin se refera la acele servicii care asigura
atat independenta in viata de zi cu zi a persoanei cu handicap, cat si
exercitarea drepturilor ei (dispozitive de asistare, servicii de interpretare,
asistent personal, servicii de ingrijire comunitara, servicii de asistenta
psihopedagogica si de specialitate pentru copiii cu deficiente integrati in
scoala publica).
7. Protectia speciala cuprinde totalitatea actiunilor intreprinse de
societate in vederea diminuarii sau chiar inlaturarii consecintelor pe care
deficienta cauzatoare de handicap (considerata factor de risc social) o are
asupra nivelului de trai al persoanei cu handicap.
Se doreste ca termenii: invalid, irecuperabil, needucabil, inapt/incapabil
de munca sa nu mai fie folositi in caracterizarea persoanelor cu dizabilitati,
deoarece acesti termeni nu reprezinta realitatea si aduc prejudicii demnitatii
umane.
Conform ultimelor cerinte ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), SSPH
sustine armonizarea terminologiei romanesti din domeniul persoanei cu handicap
prin raportare la Clasificarea Internationala a Functionarii Dizabilitatii si
Sanatatii, adoptata si aprobata la data de 22 mai 2001 de cea de-a 25-a Sesiune
Generala a OMS (prin Rezolutia WHA 54.21).
III. Prezentarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
Secretariatul de Stat pentru Handicapati a fost infiintat la data de 1
noiembrie 1990 prin Hotararea Guvernului nr. 1.100/1990 privind infiintarea
Secretariatului de Stat pentru Handicapati. Denumirea sa si structura
organizatorica au fost modificate prin Hotararea Guvernului nr. 939/1997
privind reorganizarea si functionarea Secretariatului de Stat pentru
Handicapati, devenind Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Prin Hotararea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
in subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei se reorganizeaza Secretariatul
de Stat pentru Persoanele cu Handicap ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, condus de un
secretar de stat. Art. 9 din Hotararea Guvernului nr. 22/2001 prevede ca
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap este organul de
specialitate al administratiei publice centrale care realizeaza coordonarea,
indrumarea si controlul activitatii de protectie a persoanelor cu handicap,
precum si integrarea sociala a acestora.
Art. 11 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 22/2001 prevede ca SSPH are
ca atributii principale:
a) elaborarea si supunerea spre aprobare ministrului sanatatii si familiei
a strategiei guvernamentale in domeniul protectiei persoanelor cu handicap,
adulti si minori, in conformitate cu principiile si normele internationale;
b) organizarea, coordonarea si controlul realizarii masurilor de protectie
speciala a persoanelor cu handicap si a programelor privind strategia
guvernamentala in domeniul respectiv;
c) finantarea sau cofinantarea proiectelor care pun in practica strategia
guvernamentala in domeniul protectiei persoanelor cu handicap.
Din perspectiva acestor atributii Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap isi asuma responsabilitatea de institutie guvernamentala cu rol
integrator in sistemul de protectie speciala a persoanelor cu handicap din
Romania si implementeaza Strategia nationala privind protectia speciala si
integrarea sociala a persoanelor cu handicap in Romania prin elaborarea
Planului national de actiune pe perioada 2002 - 2005.
IV. Baza legislativa romana si europeana
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia
speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 519/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 555 din 29 iulie 2002;
b) Hotararea Guvernului nr. 427/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului
personal al persoanei cu handicap, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 232 din 7 mai 2001;
c) Hotararea Guvernului nr. 696/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind finantarea proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu
handicap si administrarea unitatilor finantate in comun de Secretariatul de
Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile neguvernamentale ale
persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia speciala
a persoanelor cu handicap, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 437 din 6 august 2001;
d) Regulile standard - O.N.U.;
e) Recomandari si rezolutii ale Uniunii Europene;
f) Carta Sociala Europeana, revizuita, art. 15.
Rezolutii ale Uniunii Europene
________________________________________________________________________________
Nr. Rezolutii, concluzii, Legislatie romana Observatii
crt. recomandari
________________________________________________________________________________
1. Recomandarea Consiliului Cap. III art. 16 din Ordonanta Nu a fost
nr. 98/376/EC din 4 iunie de urgenta a Guvernului introdus inca
1998 privind acordarea nr. 102/1999, aprobata cu un model de
permiselor de parcare modificari si completari prin permis de
persoanelor cu handicap Legea nr. 519/2002 parcare bazat
pe un model
de
comunitate
standard
pentru
persoanele cu
handicap
________________________________________________________________________________
2. Rezolutia Consiliului Cap. III art. 11 alin. (1), In curs de
nr. 92/124 din 10 decembrie art. 13 alin. (2), art. 16 armonizare
1991 privind implementarea alin. (1) si (2), art. 17
unui program de actiune alin. (2), (3) si (4) din
comunitar in vederea Ordonanta de urgenta a
largirii accesibilitatii Guvernului nr. 102/1999,
la transport a persoanelor aprobata cu modificari si
cu handicap completari prin
Legea nr. 519/2002
________________________________________________________________________________
3. Rezolutia Consiliului nr. Art. 18 alin. (1) lit. a), b), In curs de
90/703 (02) din 31 mai 1990 c), d), e) si f), alin. (2) armonizare
privind integrarea copiilor lit. a), b) si c) din
si tinerilor cu handicap Ordonanta de urgenta a
intr-un sistem de educatie Guvernului nr. 102/1999,
aprobata cu modificari si
completari prin
Legea nr. 519/2002
________________________________________________________________________________
4. Rezolutia Consiliului Cap. I art. 1 alin. (1) si (2) In curs de
nr. 97/113 din 20 decembrie din Ordonanta de urgenta armonizare
1996 privind egalitatea a Guvernului nr. 102/1999,
sanselor persoanelor cu aprobata cu modificari si
handicap completari prin
Legea nr. 519/2002
________________________________________________________________________________
5. Recomandarea Consiliului Cap. VII din Ordonanta de In curs de
nr. 86/379/EEC din 24 iulie urgenta a Guvernului armonizare
1986 privind incadrarea nr. 102/1999, aprobata cu
in munca a persoanelor cu modificari si completari prin
handicap Legea nr. 519/2002
________________________________________________________________________________
6. Concluziile Consiliului Cap. VII din Ordonanta de In curs de
nr. 89 din 12 iunie urgenta a Guvernului armonizare
1989 privind angajarea nr. 102/1999, aprobata cu
persoanelor cu modificari si completari prin
handicap Legea nr. 519/2002
________________________________________________________________________________
7. Rezolutia Consiliului Nu a fost
nr. 74/709 din 27 iunie 1974 armonizata.
privind stabilirea unui
program de actiune in
vederea reabilitarii
vocationale a persoanelor
cu handicap
________________________________________________________________________________
1. Concept
Alegerea - posibilitatea persoanei cu handicap de a alege cum, unde, cu
cine, de a lua hotarari privind viata sa.
2. Scop
Cresterea calitatii vietii persoanelor cu handicap
3. Grupuri tinta
A. Copii cu handicap (0 - 18 ani) aflati in familie, in structuri
rezidentiale, in structuri alternative
B. Tineri cu handicap (18 - 26 ani) aflati in familie, in structuri
rezidentiale, in structuri alternative
C. Adulti cu handicap de varsta activa, integrati sau nu in munca
D. Adulti dupa varsta de pensionare, care au certificat de incadrare intr-o
categorie de handicap
E. Familii cu risc de nastere a copilului cu deficiente.
4. Principii directoare
Aceasta strategie este bazata pe urmatoarele principii:
1. Principiul egalizarii sanselor, stabilit de Regulile standard ale Natiunilor
Unite privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap:
a) principiul egalitatii drepturilor implica faptul ca nevoile fiecarui
individ sunt de importanta egala, ca acele nevoi trebuie sa fie baza de
planificare a societatilor si ca toate resursele trebuie sa fie in asa fel
exploatate incat sa asigure fiecarui individ sanse egale de participare la
viata societatii;
b) principiul egalizarii sanselor: principiu prin care toti cetatenii, in
particular persoanele cu handicap, pot avea acces la diversele sisteme ale
societatii: cadru material, servicii, informatii, documentare, activitati;
c) principiul asigurarii serviciilor de sprijin: persoanele cu handicap
sunt membre ale societatii si au dreptul sa ramana in comunitatea locala. Ele
trebuie sa primeasca sprijinul de care au nevoie la nivelul obisnuit al
structurilor de educatie, sanatate, angajare in munca si servicii sociale;
d) principiul obligatiilor egale: deoarece persoanele cu handicap obtin
drepturi egale, ele vor trebui sa aiba si obligatii egale. Atunci cand aceste
drepturi sunt obtinute, societatile trebuie sa isi creasca asteptarile din
partea persoanelor cu dizabilitati. Ca parte a procesului de egalizare a
sanselor, trebuie elaborate prevederi care sa sprijine persoanele cu handicap
in preluarea totala a responsabilitatii, ca membre ale societatii.
2. Principiul descentralizarii si responsabilizarii comunitatii, care se
bazeaza atat pe intarirea si dezvoltarea serviciilor publice specializate
existente, cat si pe crearea altor servicii comunitare care sa se afle in
subordinea consiliilor locale si consiliilor judetene.
3. Principiul solidaritatii, potrivit caruia comunitatea participa la
sprijinirea persoanelor cu handicap care nu isi pot asigura, total sau partial,
nevoile sociale, pentru mentinerea si intarirea coeziunii sociale.
4. Principiul interventiei intersectoriale si interdisciplinare, potrivit
caruia protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap sunt
abordate in contextul politicilor sociale, familiale si educationale. Abordarea
si rezolvarea problemelor in acest domeniu presupun colaborarea si coordonarea
tuturor factorilor responsabili - intersectorialitate si interdisciplinaritate.
5. Principiul parteneriatului, potrivit caruia institutiile publice
centrale si locale impreuna cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor
cu handicap coopereaza in vederea integrarii in societate a persoanelor cu
handicap.
6. Principiul stimularii persoanelor cu handicap de a duce o viata
independenta.
Strategia nationala privind protectia speciala si integrarea sociala a
persoanelor cu handicap doreste sa reliefeze caile si mijloacele pentru a pune
treptat in practica aceste principii in Romania.
5. Obiective prioritare
I. Reforma administrativa a SSPH
II. Reforma institutionala
I. Reforma administrativa a SSPH
Ca parte a reformei administrative a intregului Guvern, reforma
administrativa a SSPH se bazeaza pe urmatoarele principii:
1. respect fata de persoana cu handicap;
2. separarea functiilor politice de cele administrative;
3. definirea clara a rolurilor, responsabilitatilor si relatiilor SSPH cu
celelalte institutii;
4. comunicare, flexibilitate si transparenta.
Reforma administrativa are drept obiectiv consolidarea administratiei
publice centrale si locale prin:
1. reforma cadrului normativ bazata pe principiul unitatii si coerentei, in
vederea obtinerii unui sistem integrat de acte normative in domeniul protectiei
persoanelor cu handicap, in deplina concordanta cu prevederile Constitutiei
Romaniei, cu legislatia Comunitatii Europene, ale conventiilor internationale.
Vor fi reanalizate documentele internationale ratificate de Romania, pentru a
se indeparta carentele de traducere. Se va urmari totodata si transferarea de
competente si responsabilitati catre autoritatile locale, in contextul general
al descentralizarii activitatii de protectie a persoanelor cu handicap,
printr-o colaborare intre SSPH, ANPCA, Ministerul Educatiei si Cercetarii
(MEC), MMSS, Ministerul Tineretului si Sportului (MTS), Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) si autoritatile publice locale in
conditiile Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare;
2. imbunatatirea capacitatii manageriale la nivelul SSPH si in unitatile
subordonate, prin definirea clara a rolurilor si responsabilitatilor
compartimentelor de specialitate, descentralizarea unor activitati, crearea
unui corp stabil de functionari publici competenti si neutri din punct de
vedere politic, care sa aiba "spiritul serviciului public";
3. modernizarea sistemului de monitorizare a promovarii si respectarii
drepturilor persoanelor cu handicap, prin informatizarea retelei SSPH,
instruire de specialitate (masura inclusa in Programul national de aderare a
Romaniei la Uniunea Europeana);
4. managementul eficient al centrelor de tip rezidential aflate in
coordonarea SSPH, cu restructurarea activitatilor prin trecerea accentului de
pe serviciile medicale pe cele de recuperare si integrare sociala;
5. diversificarea serviciilor publice cu orientare pe informare, educare,
comunicare, prin infiintarea atat la nivel central, cat si local a serviciilor
de consultanta si consiliere;
6. elaborarea standardelor de calitate pentru serviciile publice
specializate;
7. demedicalizarea sistemului si infiintarea infrastructurii de interventie
sociala, inlocuind treptat comisiile de expertiza medicala cu comisiile de
integrare socioprofesionala.
II. Reforma institutionala
Reforma institutionala este un proces alcatuit din 4 etape care se
desfasoara in acelasi timp, complementar si integrat:
1. prevenirea institutionalizarii;
2. restructurarea institutionala;
3. dezvoltarea sistemului alternativ de asistenta si protectie speciala;
4. dezinstitutionalizarea.
1. Prevenirea institutionalizarii este deosebit de importanta. Pentru
aceasta este imperios necesar sa se creeze servicii de sprijin al vietii independente
in familie, precum si servicii rezidentiale pe baze comunitare de tip familial,
atat pentru copii, cat si pentru adulti cu handicap. Experienta demonstreaza ca
prevenirea institutionalizarii, indeosebi pentru copii, este mai eficienta,
inclusiv din punct de vedere economic.
Prevenirea institutionalizarii presupune cateva aspecte prioritare:
a) limitarea si stoparea intrarilor rezidentiale;
b) ajutor familial;
c) informare-consiliere familiala;
d) servicii de urgenta - risc de institutionalizare pentru persoanele cu
handicap.
2. Restructurarea institutionala
Pe termen scurt va fi elaborat si implementat un program urgent de
restructurare institutionala pentru institutiile existente ale SSPH in
colaborare cu experti internationali. Acest program va urmari:
a) umanizarea institutiilor existente prin schimbarea atitudinii fata de
beneficiari;
b) stabilirea clara a obiectivelor si a mandatului fiecarei institutii;
c) revizuirea criteriilor de admitere in institutii;
d) elaborarea si asigurarea standardelor minime de viata in institutii;
e) schimbarea conceptiei manageriale a directorilor acestor institutii, in
concordanta cu orientarile din politica actuala internationala in domeniul
dizabilitatii. Se va trece de la abordarea strict medicala, pasiva, la cea
interdisciplinara, activa, cu accent pe cresterea calitatii vietii
beneficiarilor;
f) reechilibrarea structurii de personal in institutii din perspectiva
abilitarii si integrarii persoanelor cu handicap;
g) cresterea numarului de personal specializat in functiile de asistenti
sociali, psihologi, instructori de ergoterapie, terapeuti ocupationali,
kinetoterapeuti, pedagogi de recuperare, logopezi, profesori de educatie
speciala, pedagogi etc.;
h) acordarea de atentie selectionarii si motivarii personalului (sistem
coaching) in cadrul institutiei. Pregatirea profesionala a personalului se va
face din perspectiva reformei sistemului de protectie a persoanelor cu
handicap, in sensul demedicalizarii serviciilor catre persoana asistata, al
diversificarii serviciilor, al deschiderii institutiei catre comunitate;
i) intocmirea si aplicarea planurilor de interventie individualizate,
planurilor de interventie personalizate pentru fiecare beneficiar, bazate pe
nevoile si potentialul fiecaruia. Scopul planurilor va fi atingerea
potentialului maxim al fiecarei persoane;
k) initierea programelor de formare profesionala a personalului din
institutii;
l) transformarea unitatilor existente din unitati pasive, de internare si
supraveghere medico-sociala a persoanelor cu handicap, in unitati care duc o
politica activa de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap;
stabilirea unei legaturi puternice si permanente cu familia persoanei aflate in
ingrijire; monitorizarea acestei legaturi de catre specialisti in domeniu,
avand ca rezultat cresterea gradului de integrare sociala.
Pe termen lung institutiile cu un numar de peste 50 de asistati vor fi
transformate treptat, scopul final fiind desfiintarea lor. Ca un obiectiv pe
termen lung va fi realizat un plan individualizat pentru o restructurare
treptata a institutiilor rezidentiale de stat.
Aceasta va fi posibila doar cand se va oferi o alternativa de ingrijire in
cadrul comunitatii. Personalul care lucreaza in aceste institutii va fi
recalificat astfel incat sa intre in noile servicii comunitare.
Se va pregati o retea de specialisti care sa evalueze cazurile ce vor fi
integrate in comunitate si sa asigure legatura dintre institutie si serviciile
pe baze comunitare.
Aceste alternative vor duce la cresterea calitatii vietii rezidentilor si
la reducerea substantiala a costurilor.
3. Dezvoltarea sistemului alternativ de asistenta - protectie speciala
Abordarea acestei problematici se bazeaza pe o viziune sistemica, care
reglementeaza cele 3 aspecte importante:
a) cronologic - sistemul trebuie sa cuprinda servicii pentru beneficiari de
la nastere (si prenatal) pana la varsta a III-a, precum si pentru familiile
lor;
b) formativ - sistemul trebuie sa ofere conditii de
abilitare-reabilitare-educare pentru beneficiari, din perspectiva cresterii
gradului de autonomie necesar pentru traiul independent si a integrarii
socioprofesionale;
c) integrativ - sistemul de servicii al SSPH trebuie sa fie complementar si
armonizat cu sistemele celorlalte institutii guvernamentale si neguvernamentale
centrale si locale, prin standardele de calitate si prin forma de acreditare,
pentru a se evita suprapunerea serviciilor, risipa de resurse financiare, umane
si pentru acoperirea eficienta la nivel national, rural si urban, a tipurilor
de servicii.
4. Dezinstitutionalizare
Este un proces complementar primelor 3 aspecte prezentate si se bazeaza pe
3 etape importante:
a) evaluarea serviciilor existente;
b) initierea serviciilor noi pentru grupe de varsta si tipuri de deficiente
care nu se regasesc in sistem pana in prezent si care vor fi promovate prin
servicii-pilot;
c) dezvoltarea serviciilor existente si colaborarea cu organizatiile
neguvernamentale, romane si straine, care au dovedit o implicare reala,
profesionista si eficienta in ultimii ani.
Acest sistem trebuie sa cuprinda tipurile de servicii si de centre
prezentate mai jos:
- Centre:
1. centre-pilot;
2. centre de ingrijire si asistenta;
3. centre de recuperare si reabilitare;
4. centre de integrare prin terapie ocupationala;
5. locuinte protejate, de tip familial;
6. centre de zi;
7. centre de interventie timpurie.
- Servicii:
1. servicii de preventie si interventie timpurie;
2. educatie si scolarizare la domiciliu a persoanelor nedeplasabile;
3. servicii de terapie si recuperare la domiciliu;
4. servicii de prevenire a abandonului, prin monitorizare, asistenta si sprijin
pentru femeia gravida;
5. servicii rezidentiale de tip familial;
6. orice alte servicii care sa conduca la bunastarea persoanei cu handicap
alaturi de familia sa.
6. Domenii sectoriale
A. Social-medical
Colaboratori: MSF, MMSS, MEC, ANPCA, consiliile judetene, consiliile locale
si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti
Obiective generale:
1. consiliere si informare familiala, constientizarea factorilor de risc in
aparitia handicapului;
2. preventia aparitiei handicapului si preventia institutionalizarii;
3. depistarea precoce si interventia timpurie;
4. dezvoltarea retelei de servicii de recuperare si terapie (pediatru,
psiholog, logoped, kinetoterapeut etc.);
5. asigurarea unui sistem eficient de tratament si medicatie;
6. asigurarea unui sistem eficient pentru construirea si distribuirea
dispozitivelor de asistare: proteze, orteze, aparatura si materiale ajutatoare
compensatorii, aparatura de semnalizare vizuala, aparate ortopedice, dispozitive
de mers, scaune rulante etc.
Obiective specifice:
1. consiliere si informare familiala pre- si postnatal;
2. interventia timpurie si recuperare pentru segmentul de varsta cuprins
intre 0 - 3 ani;
3. formarea si implicarea specialistilor de educatie speciala pentru
segmentul de varsta cuprins intre 0 - 3 ani;
4. formarea si specializarea asistentilor sociali - responsabili de caz -
pentru interventia si suportul familial (0 - 3 ani);
5. dezvoltarea serviciilor individualizate: asistent personal, servicii de
ingrijire la domiciliu (ajutor in gospodarie, masa la domiciliu, servicii de
infirmerie, interpreti etc.), servicii de suport familial pe termen scurt, in
situatii de criza;
6. colaborarea la dezvoltarea serviciilor de asistenta sociala comunitara,
prin profesionalizarea asistentilor sociali - responsabili de caz.
B. Psihopedagogic-formativ-vocational
Colaboratori: MEC, ANPCA, consiliile judetene, consiliile locale si
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti
Principii:
Strategia nationala pentru copii si tineri cu handicap are la baza ideea
educatiei pentru toti si pentru fiecare.
1. Scolile trebuie sa includa in procesul de invatamant toti copiii,
indiferent de gravitatea si tipul deficientei/handicapului sau de locul in care
se afla fiecare, prin promovarea educatiei inclusive.
2. Interventia timpurie trebuie sa fie o preocupare principala a educatiei
speciale.
3. Eliminarea etichetarilor, stigmatizarilor pentru anumite grupuri de
deficienti ca fiind "noneducabili". Acest fapt are ca urmare
desfiintarea excluderii anumitor persoane de la educatie.
4. Alocarea resurselor materiale necesare educatiei copiilor cu cerinte
educative speciale trebuie sa se faca pe principiul "resursa urmeaza
copilul", indiferent de forma de invatamant pe care o frecventeaza.
5. Promovarea educatiei prin sport si cultura fizica trebuie sa se faca
prin sustinerea manifestarilor sportive pentru persoanele cu handicap,
participarea la jocurile paralimpice nationale si internationale.
Obiective generale:
Copiii si tinerii din familii:
a) identificarea elevilor cu nevoi speciale atat in mediul urban, cat si in
cel rural si acordarea tuturor serviciilor de sprijin in conformitate cu principiul
"resursa urmeaza copilul";
b) monitorizarea gradului de accesibilitate arhitecturala din scolile
speciale si din scolile publice;
c) participarea la elaborarea si aplicarea curriculumului national pentru
copii cu nevoi speciale (metodologii, planuri de invatamant etc.);
d) realizarea unui sistem eficient de formare, orientare profesionala si
angajare in munca, prin colaborarea dintre scolile postliceale de pregatire a
copiilor si tinerilor cu nevoi educative speciale, Agentia Nationala de Ocupare
a Fortei de Munca, ateliere protejate si agenti economici.
Educarea si formarea copiilor, tinerilor si adultilor cu handicap din
institutiile de interes public pentru protectia speciala a persoanelor cu
handicap:
a) abordarea metodologiei de educare si abilitare din perspectiva
integrarii sociale, a vietii independente sau cu grad cat mai redus de
dependenta, precum si a profesionalizarii;
b) schimbarea atitudinii si a mentalitatii factorilor de conducere si de
decizie din centrele de recuperare;
c) schimbarea comportamentului personalului de ingrijire din centrele
institutionalizate.
C. Orientarea, formarea profesionala si angajarea in munca
Colaboratori: MMSS, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
(ANOFM), Ministerul Administratiei Publice (MAP), MEC, Consiliul National de
Formare Profesionala a Adultilor (CNFPA)
Abordarea pregatirii profesionale se face din perspectiva respectarii
principiilor economiei de piata.
1. Instruirea profesionala adecvata si masurile de reabilitare vor fi
facute disponibile pentru toate categoriile de persoane cu handicap, iar munca
si oportunitatile de angajare pentru acestea vor fi promovate pe piata deschisa
a muncii atat in mediul urban, cat si in mediul rural. Se va sustine politica
de educatie si formare profesionala initiala, propusa de MEC pentru a se
asigura continuitatea si coerenta politicii de instruire a copiilor si
tinerilor cu dizabilitati.
2. Instrumentele existente ale pietei muncii, scheme, modalitati si programe
de formare profesionala si masuri de promovare a angajarii vor fi accesibile si
persoanelor cu handicap. In masura in care este posibil, va fi aplicat
principiul "libertatea alegerii" cu privire la formarea profesionala
si angajare. Ca o consecinta, stabilirea sau excluderea dintr-un anumit domeniu
sau profesie pe motivul dizabilitatii, varstei, sexului va constitui o
incalcare a drepturilor omului. Orice legislatie sau directiva existenta in
acest sens va fi abrogata.
3. Persoana cu handicap si, daca este necesar, familia sau reprezentantul
sau participa la ansamblul masurilor luate in vederea orientarii sale
profesionale.
Obiective generale:
1. ca parte a politicii active de angajare trebuie stabilit un dialog
social cu si intre firme si organizatii nonguvernamentale privind instruirea
profesionala si angajarea persoanelor cu handicap;
2. programele de actiune trebuie sa includa masuri pentru proiectarea si
adaptarea locurilor de munca in asa fel incat acestea sa devina accesibile
persoanelor cu diferite handicapuri/deficiente;
3. dezvoltarea si crearea locurilor de munca astfel incat acestea sa fie
insotite de sprijin activ si de masuri de sustinere specifice si
individualizate pentru a ajuta persoana cu handicap, dar si angajatorul dispus
sa o incadreze;
4. elaborarea unui plan national de evaluare, orientare si formare
profesionala in colaborare cu ANOFM.
Obiective specifice:
1. crearea unei baze de date la nivel judetean pentru evidentierea
potentialului fortei de munca in randul persoanelor cu handicap;
2. cursuri de calificare pentru persoanele cu handicap (inspectoratele de
stat teritoriale pentru persoanele cu handicap in colaborare cu directiile de
munca si solidaritate sociala judetene);
3. studii zonale privind cererea si oferta pe piata muncii pentru
persoanele cu handicap - marketing social;
4. dezvoltarea unei retele de specialisti pentru consiliere si informare
privind locurile de munca pentru persoanele cu handicap;
5. incadrarea in munca a persoanelor se poate face:
a) in mediul obisnuit de munca, cu sau fara protejarea locului de munca;
b) in unitatile protejate;
c) prin munca la domiciliu;
d) in unitatile de terapie ocupationala.
6. Concretizarea sistemului activ de sprijin printr-o varietate de masuri:
a) imprumuturi si garantii pentru intreprinderile mici si mijlocii;
b) contracte exclusive;
c) drepturi prioritare de productie;
d) scutire de la plata taxelor vamale si a T.V.A., conform prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 519/2002;
e) scutire de la plata impozitului pe profit, conform prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 519/2002;
f) sprijin tehnic (consultanta tehnica);
g) subventionarea partiala a locurilor de munca adaptate;
h) acordarea de credite bancare pentru unitatile protejate (necesare
aprovizionarii cu materiale, dotarii cu utilaje moderne, reutilarii etc.).
D. Accesibilitati
Colaboratori: MLPTL, MAP, MEC
1. La mediul fizic:
Monitorizarea aplicarii art. 11 - 17 din cap. III - Accesibilitati pentru
persoanele cu handicap - din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, referitoare la:
a) normativul privind adaptarea cladirilor civile si spatiului urban
aferent, inclusiv in mediul rural (scoli, primarii, magazine, biserici etc.),
la exigentele persoanelor cu handicap;
b) accesibilizarea telefoanelor publice;
c) recunoasterea limbajului mimico-gestual;
d) organizarea si semnalizarea spatiilor de parcare;
e) achizitionarea mijloacelor de transport public, accesibile pentru toti;
f) montarea sistemelor de semnalizare sonora si vizuala pentru persoanele
cu handicap.
2. La informare, educatie, cultura
a) initierea dezvoltarii unor centre de Internet, accesibile arhitectural,
cu aparatura informatizata adaptata si pentru persoanele cu diferite tipuri de
deficienta;
b) organizarea de spectacole de teatru, opera, opereta, concerte in spatii
accesibile.
E. Asistenta financiara
Colaboratori: MMSS, Ministerul Finantelor Publice (MFP)
Obiective generale:
- egalizarea sanselor pe termen lung va duce la trecerea unei parti din
categoria persoanelor cu handicap din beneficiari ai asistentei sociale in
cetateni cu drepturi si obligatii, precum si in categoria persoanelor cu grad
redus de dependenta sociofinanciara.
Obiective specifice:
1. modificarea sistemului de incadrare a persoanelor cu handicap in
categorii, prin introducerea in paralel a unui sistem procentual de evaluare a
capacitatii de integrare sociala;
2. organizarea comisiilor de integrare socioprofesionale a persoanelor cu
handicap si a metodologiei de evaluare, conform normelor internationale in
domeniu;
3. asigurarea respectarii drepturilor la prestatii sociale in bani,
reprezentate de ajutoarele speciale si alte facilitati prevazute de legi
speciale.
F. Cercetare si statistica
Colaboratori: Institutul National de Studii si Strategii privind Problemele
Persoanelor cu Handicap (INSSPPH), MSF, MEC, MMSS, Institutul National pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii (INIMM), MAP
Obiective generale:
1. initierea unor programe de cercetare in domeniul problemelor sociale si
economice care afecteaza atat viata persoanelor cu handicap, cat si a
familiilor acestora;
2. adoptarea terminologiei si criteriilor unice pentru efectuarea recensamantului
persoanelor cu handicap.
Obiective specifice:
1. colectarea datelor statistice: demografice, familiale, legate de natura
si originea handicapului, scolarizare, ocupatie, locuinta, servicii
specializate folosite, natura si nivelul veniturilor etc.;
2. prelucrarea acestor date de catre institutiile de cercetare statistica.