HOTARARE Nr.
120 din 6 februarie 2008
privind aprobarea
Programului anual de marketing si promovare turistica si a Programului anual de
dezvoltare a produselor turistice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 6 februarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea
Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 23/2000, cu modificările ulterioare, şi
al art. 22 din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi
desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul anual de marketing şi
promovare turistică, prevăzut în anexa nr. 1, şi Programul anual de dezvoltare
a produselor turistice, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 2. - Programele prevăzute la art. 1 se finanţează
din bugetul Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism
şi Profesii Liberale, în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie
pentru anul 2008 prin Legea bugetului de stat pe anul 2008 nr. 388/2007.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL ANUAL DE MARKETING SI PROMOVARE TURISTICĂ
Art. 1. - Programul anual de marketing şi promovare
turistică urmăreşte promovarea celor mai importante destinaţii şi forme de
turism din România pe piaţa
internă şi pe principalele pieţe turistice din străinătate.
Art. 2. - (1) Programul anual
de marketing şi promovare turistică urmăreşte realizarea următoarelor
activităţi:
a) studii de marketing;
b) crearea, dezvoltarea şi promovarea brandului
turistic naţional, incluzând servicii de consultanţă în vederea conceperii
caietului de sarcini pentru crearea şi promovarea brandului turistic naţional
în perioada 2008- 2010, şi crearea şi promovarea brandului turistic naţional în
perioada 2008-2010.
Cheltuielile aferente acestor activităţi vor fi
asigurate din bugetul Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, urmând a fi recuperate parţial sau
integral din fonduri europene alocate Programului Operaţional Regional
2007-2013 - axa prioritară 5 - Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului -
Domeniul major de intervenţie 5.3. Promovarea potenţialului turistic şi crearea
infrastructurii necesare pentru creşterea atractivităţii'României ca destinaţie
turistică - Operaţiunea „Crearea unei imagini pozitive a României, ca
destinaţie turistică, prin definirea şi promovarea brandului turistic
naţional";
c) marketing prin internet şi alte mijloace electronice, incluzând realizarea şi administrarea unui portal de informaţii de
turism, pe baze concurentiale, cu suportarea integrală a cheltuielilor, inclusiv a celor de
administrare, din fonduri bugetare, precum şi alte activităţi de marketing şi promovare
prin internet şi alte mijloace electronice;
d) participarea la
manifestări expoziţionale de turism în ţară şi în străinătate
Participarea Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale la manifestările expoziţionale se realizează pe pieţele de interes,
prin organizarea de pavilioane naţionale, standuri specializate pe produse sau
miniexpoziţii, pe bază de listă aprobată prin ordin al ministrului pentru
întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale.
Societăţile comerciale cu activitate de turism,
asociaţiile profesionale, patronale şi organizaţiile neguvernamentale cu
activitate în domeniul turismului, autorităţile administraţiei publice locale
şi centrale, alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului pot
participa gratuit la manifestările expoziţionale, în pavilioanele naţionale,
standurile specializate sau la miniexpoziţiile la care participă în ţară şi în
străinătate Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi
Profesii Liberale.
Prin ordin al ministrului pentru întreprinderi mici şi
mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale se aprobă următoarele:
- criteriile de selectare a
manifestărilor expoziţionale;
- criteriile de selectare a participanţilor la
manifestările expoziţionale;
- normele interne pentru atribuirea contractelor de
achiziţie publică de servicii de amenajare pentru organizarea de pavilioane
naţionale, standuri specializate sau miniexpoziţii în cadrul manifestărilor
expoziţionale la care participă Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
Pentru participarea la manifestările expoziţionale se
finanţează integral următoarele categorii de cheltuieli, cu respectarea
încadrării în fondurile bugetare alocate cu această destinaţie:
- cheltuieli cu elaborarea proiectului de execuţie a
standului, închirierea, construirea, amenajarea spaţiului expoziţional;
- cheltuieli ocazionate de
activităţi de marketing specifice participării la manifestarea expoziţională
respectivă;
- cheltuieli cu publicitatea în perioada premergătoare
manifestărilor expoziţionale, precum şi în perioada de desfăşurare a acestora;
- cheltuieli cu transportul,
cazarea şi diurna pentru reprezentanţi mass-media, formaţii artistice, meşteri
populari, membri ai colectivelor artistice, sportive, ştiinţifice şi altele
asemenea, lideri sau creatori de opinie cu rol în'desfăşurarea manifestării
expoziţionale respective;
- cheltuieli de administrare şi întreţinere pentru
utilităţi, consumabile etc;
- cheltuieli generale pe perioada de desfăşurare a
acţiunilor promoţionale;
- cheltuielile de reprezentare şi de protocol;
- cheltuieli pentru realizarea'materialelor publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter
general şi pentru mediatizarea'prezenţei româneşti la acţiunile respective;
- alte cheltuieli necesare pentru buna desfăşurare a
manifestării expoziţionale, cu aprobarea ordonatorului'principal de credite.
Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizează
pentru oferirea unor trataţii în limita echivalentului în lei al sumei de 500
euro pentru fiecare acţiune. Cheltuielile se referă la achiziţionarea de
produse alimentare pentru trataţii curente şi pentru cocktail, apă minerală,
băuturi răcoritoare şi slab alcoolizate, produse de patiserie şi cofetărie şi
altele asemenea. Băuturile alcoolice se achiziţionează numai in cazul
organizării de cocktailuri.
Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale poate efectua atât
majorări sau diminuări ale sumelor estimate a fi cheltuite pentru fiecare
manifestare expoziţională, cât şi modificarea sau completarea listei cu alte
manifestări de interes pentru promovarea turismului românesc, în limita
plafonului maxim de cheltuieli alocat cu această destinaţie;
e) organizarea de
vizite educaţionale si de informare, în ţară, pentru reprezentanţi mass-media,
turoperatori, reprezentanţi ai societăţilor comerciale cu activităţi în turism
din ţâră şi străinătate, reprezentanţi ai asociaţiilor sau organizaţiilor
neguvernamentale cu activitate în turism, ai administraţiei publice centrale şi
locale, alti lideri de opinie, specialişti în turism din ţară şi din
străinătate etc.
Pentru vizitele educaţionale şi de informare se
finanţează integral următoarele categorii de cheltuieli, cu respectarea
încadrării în fondurile bugetare alocate cu această destinaţie: cazare, masă,
transport, ghid sau însoţitor de grup pe teritoriul României, bilete de intrare
la obiectivele turistice, taxe pentru fotografiere, precum şi alte cheltuieli
necesare desfăşurării în condiţii optime a vizitelor;
f) organizare de
evenimente şi misiuni cu rol în creşterea circulaţiei turistice în România sau
cu impact în creşterea notorietăţii României ca destinaţie turistică, în ţara
şi în străinătate, sau participarea în calitate de coorganizator
Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea
de evenimente şi misiuni cu rol în creşterea circulaţiei turistice în România
sau cu impact în creşterea notorietăţii' României ca destinaţie turistică, în
ţară şi în străinătate, sau'participarea în calitate' de coorganizator se pot
utiliza pentru următoarele categorii de cheltuieli: cazare, masă, transport
participanţi, închiriere săli şi aparatură specifică, onorariu pentru
formaţiile artistice prezente în cadrul evenimentului,
servicii de renta car pentru participanţi,
tipărire şi transmitere de invitaţii, protocol, producţie de materiale
publicitare specifice, publicitate înainte şi în perioada evenimentului, de
tipul: producţie şi difuzare de clipuri TV şi spoturi audio, publicitate prin
mijloace electronice, realizare de CD/DVD-uri cu participanţii şi cu
principalele produse turistice prezentate etc;
g) activităţi de
promovare şi publicitate prin intermediul companiilor aeriene care operează
zboruri către destinaţii din România şi prin intermediul principalelor
aeroporturi din România şi din străinătate, pe care operează curse
internaţionale către România, constând în inserţii publicitare în materiaiele de promovare ale
companiilor aeriene şi ale aeroporturilor, difuzare de clipuri TV promoţionale
şi'filme publicitare de turism în aeroporturi şi în aeronave, precum şi alte
tipuri de activităţi de promovare şi publicitate, în
colaborare cu companiile aeriene sau cu aeroporturile;
h) activităţi de promovare
prin intermediul inserţiilor publicitare în cataloagele turistice realizate de
către turoperatori, societăţi comerciale cu activitate de turism, asociaţii
profesionale, patronale şi organizaţii neguvernamentale cu activitate în
domeniul turismului, autorităţi ale administraţiei publice locale şi centrale,
alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului, care promovează
pe pieţele-ţintă de interes destinaţia turistică România, produse turistice şi
pachete de servicii turistice cu locul de desfăşurare în România;
i) achiziţionarea de materiale de promovare de
tipul: ghiduri despre România, hărţi, albume, cataloage, cărţi cu specific de
turism etc;
j) activităţi de
promovare prin intermediul posturilor de televiziune care realizează emisiuni
de turism sau alte emisiuni cu impact în creşterea circulaţiei turistice în
România, creşterea notorietăţii destinaţiilor turistice româneşti sau
conştientizarea importanţei turismului românesc
Fondurile bugetare repartizate anual acestor activităţi
se pot utiliza pentru următoarele categorii de cheltuieli: costuri de realizare
a emisiunilor, difuzare de clipuri TV în cadrul emisiunii etc;
k) susţinerea
financiară a proiectelor de promovare a destinaţiilor sau produselor turistice
româneşti, cu impact în creşterea circulaţiei turistice în România sau în
creşterea notorietăţii destinaţiilor turistice româneşti în ţâră şi
străinătate, prin:
- instituirea de scheme de ajutor de minimis pentru
operatorii economici, indiferent de forma de organizare;
- acordarea de
finanţări nerambursabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial,
asociaţii sau fundaţii constituite conform legii.
Bugetele, mecanismele şi etapele de realizare şi
finanţare a proiectelor de promovare a destinaţiilor sau produselor turistice
româneşti, cu impact în creşterea circulaţiei turistice în România sau în
creşterea notorietăţii destinaţiilor turistice româneşti în ţară şi în
străinătate, se reglementează prin norme interne, aprobate prin ordin al
ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii
liberale.
Fondurile bugetare repartizate anual acestor activităţi
se pot utiliza pentru proiecte care implică următoarele categorii de
cheltuieli: tipărituri, pagini web, realizare de CD-uri, DVD-uri, pagini de
turism, emisiuni de turism, filme de turism, materiale audiovideo, cataloage,
ghiduri, hărţi, producţie şi montaj panouri, albume, cataloage, organizare de
evenimente cu impact în creşterea circulaţiei turistice în România etc;
l) acţiuni generale
de publicitate şi reclamă a destinaţiilor turistice româneşti şi a produselor
turistice româneşti'
Fondurile bugetare repartizate anual acestor activităţi se pot utiliza pentru următoarele categorii de
cheltuieli: inserţii publicitare în presă, pagini web, ghiduri turistice,
cataloage, albume, cărţi cu specific de turism, publicaţii de specialitate,
inserţii publicitare în cataloage realizate de către turoperatori, societăţi comerciale cu activitate de
turism, asociaţii profesionale, patronale şi organizaţii neguvernamentale cu
activitate în domeniul turismului, autorităţi ale administraţiei publice locale
şi centrale, alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului care
prezintă destinaţii turistice româneşti sau produse turistice din România, reviste
şi alte materiale ale companiilor aeriene care operează zboruri spre România;
publicitate outdoor în
ţară şi în străinătate; publicitatea destinaţiei şi a produselor turistice româneşti în mass-media
internă şi internaţională, pe pieţele-ţintă, activităţi de marketing direct,
realizarea de cataloage, broşuri, pliante, postere şi foi volante, diverse
tipărituri, ghiduri şi hărţi turistice, panouri, fotografii, diapozitive,
materiale audiovideo, casete, filme cu specific de turism, CD-uri şi DVD-uri turistice,
obiecte de protocol, expedierea materialelor promoţionale şi de protocol în
ţară şi în străinătate etc.
ANEXA Nr. 2
PROGRAMUL ANUAL DE DEZVOLTARE A PRODUSELOR
TURISTICE
Art. 1. - Programul anual de dezvoltare a produselor
turistice urmăreşte susţinerea turismului intern în vederea îmbunătăţirii
circulaţiei turistice în paralel cu conservarea patrimoniului natural şi
cultural.
Art. 2. - Programul anual de dezvoltare a produselor
turistice urmăreşte realizarea următoarelor obiective şi activităţi:
a) constituirea de
parteneriate pentru elaborarea cadrului strategic de urbanism la nivel naţional
pentru dezvoltarea turismului, incluzând crearea unui sistem instituţionalizat de colaborare între
specialiştii din turism şi urbanism, precum şi participarea la finalizarea,
aprobarea şi promovarea Planului de Amenajare a Teritoriului Naţional -
Secţiunea 6 turism în rândul specialiştilor şi al autorităţilor publice.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii: servicii de organizare de seminarii naţionale şi
internaţionale, servicii de transport anexe şi conexe; servicii de agenţii de
turism, servicii de tipărire de broşuri etc;
b) formarea
profesională a personalului pentru sectorul turism, hoteluri, restaurante şi
pentru domeniile conexe turismului, incluzând
următoarele obiective: verificarea şi actualizarea legislaţiei din domeniu;
consultanţă pentru constituirea Comitetului sectorial turism, hoteluri,
restaurante; asistenţă pentru înfiinţarea unei unităţi mobile de specialişti
din domeniul de pregătire a personalului din/pentru sectorul turismului;
organizarea de programe de formare profesională specifice sectorului
turismului.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii:
- servicii de consultanţă
profesională naţională şi internaţională privind legislaţia din domeniul' formării
profesionale, constituirea Comitetului sectorial turism, hoteluri, restaurante,
constituirea unităţii mobile de pregătire a personalului;
- servicii de organizare de
programe de formare profesională, constând în seminarii de formare cu
participare naţională şi internaţională, cursuri de calificare, cursuri de
specializare, cursuri de perfecţionare;
- elaborarea de lucrări de specialitate: broşuri,
ghiduri, manuale, teste etc;
- servicii de transport anexe şi conexe; servicii de
agenţii de turism;
- servicii de tipărire de broşuri, servicii de
traducere etc;
c) îmbunătăţirea
calităţii unor produse şi forme de turism importante pentru România, printre care: vizite de scurtă durată în
Bucureşti, croaziere pe Dunăre, turism montan: drumeţii montane şi sporturi de
iarnă, turism balnear, turism de litoral.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii:
- servicii de cercetare şi de dezvoltare şi servicii
conexe de consultanţă naţională şi internaţionala privind turismul montan -
Maşter plan pentru dezvoltarea Microregiunii Valea Prahovei şi Maşter plan
pentru dezvoltarea turismului balnear în România;
- servicii de studii de piaţă pe plan naţional şi
internaţional privind: turismul montan - sporturi de iarna şi turismul balnear;
- servicii de organizare de seminarii naţionale şi
internaţionale, incluzând următoarele tematici:
- sfârşit de săptămână în Bucureşti, cu transportatori
aerieni tip low cost;
- turism montan - drumeţii montane;
- turism de litoral, incluzând: managementul riscurilor
în bazinul Mării Negre, implementarea programului european Blue Flag, atragerea şi dezvoltarea de produse specifice transportatorilor low cost;
- turism balnear, incluzând: forum naţional de turism
balnear, bursă de turism balnear;
- servicii de transport anexe şi conexe; servicii de
agenţii de turism;
- servicii de tipărire de broşuri pentru publicitatea
de produse turistice cu privire la: sfârşit de săptămână în Bucureşti, croaziere
pe Dunăre, turism montan/drumeţii, turism pe litoral, incluzând managementul
riscurilor în bazinul Mării Negre, şi programul european Blue Flag, servicii de traducere etc;
d) restructurarea
sistemului informaţional în domeniul turismului, incluzând
extinderea softului existent pentru includerea activităţilor de promovare,
dezvoltare şi autorizare, realizarea şi administrarea bazei de date privind
structurile de primire cu funcţiuni de cazare, elaborarea ghidurilor
structurilor de primire turistică cu funcţiuni de cazare şi a agenţiilor de
turism din România pe supoft hârtie şi magnetic, demararea procedurilor de
implementare a Contului Satelit în Turism şi elaborarea ghidului investitorului
în turism şi al fondurilor comunitare.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii şi produse:
- crearea şi implementarea
sistemului de software pentru autorizarea on-line;
- dezvoltarea sistemului de software pentru toată
activitatea de autorizare în domeniul turismului;
- crearea şi implementarea sistemului de software
pentru reţeaua de centre de informare turistică din România;
- crearea şi dezvoltarea sistemului de software pentru
susţinerea activităţii de promovare şi dezvoltare;
- servicii de cercetare şi de dezvoltare şi servicii
conexe de consultanţă pentru crearea'Contului Satelit în Turism;
- servicii de organizare de
seminarii naţionale şi internaţionale pe teme de informare turistică;
- servicii de transport anexe şi conexe; servicii de
agenţii de turism;
- servicii de tipărire de broşuri,
- servicii de realizare de CD-uri şi DVD-uri;
- servicii de traducere etc;
e) acţiuni de
dezvoltare durabilă a turismului, incluzând:
elaborarea şi finalizarea strategiei de ecoturism în arii protejate, acţiuni de
conştientizare a importanţei dezvoltării durabile a turismului, actualizarea
sistemului de clasificare a structurilor de primire turistice din România,
reducerea poluării produse în industria turistică, preluarea conceptului de
„etichetă ecologică" în sistemul hotelier din România.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii:
- servicii de cercetare şi de dezvoltare şi servicii
conexe de consultanţă naţională şi internaţională privind elaborarea şi finalizarea strategiei de ecoturism şi
actualizarea sistemului legislativ de clasificare a structurilor de primire
turistice cu funcţiuni de cazare, în conformitate cu standardele
internaţionale;
- servicii de organizare de seminarii naţionale şi
internaţionale, incluzând seminarii de conştientizare pe plan naţional şi
seminarii cu participare internaţională, cu următoarele obiective: elaborarea
strategiei de ecoturism, actualizarea sistemului de clasificare a structurilor
de primire turistice, reducerea poluării în domeniul turismului, „etichetă
ecologică";
- servicii de transport anexe
şi conexe; servicii de agenţii de turism;
- servicii de tipărire de broşuri;
- servicii de traducere etc;
f) organizarea de
parteneriate internaţionale cu rol în creşterea vizibilităţii destinaţiilor
turistice din România, incluzând proiectul comun cu Comisia Europeană pentru Turism, „Destinaţii
europene de excelenţă", proiectul comun cu Organizaţia pentru Cooperare şi
Dezvoltare în Europa „Creşterea atractivităţii destinaţiilor prin intermediul
resurselor culturale" şi alte proiecte asemănătoare, organizare de
întâlniri bilaterale şi multilaterale la nivelul autorităţilor publice
centrale, autorităţilor
publice locale şi ale societăţii civile din domeniul turismului.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii şi produse: servicii de organizare de seminarii cu
participare naţională şi internaţională, vizite de documentare, produse
informative şi de promovare comune cu alte ţări, servicii de agenţii de
presă/conferinţe de presă, servicii de publicitate şi de comercializare,
servicii de tipărire de broşuri, servicii de traducere, servicii de transport
anexe şi conexe; servicii de agenţii de turism etc;
g) servicii de
consultanţă pentru perfecţionarea cadrului legal şi instituţional în conformitate cu bunele practici la nivelul Uniunii Europene;
h) realizarea de achiziţii materiale documentare: ghiduri şi alte materiale de prezentare despre România, studii,
lucrări de specialitate, buletine statistice, cărţi de specialitate editate în
România şi pe plan internaţional.
Achiziţionarea materialelor documentare se va realiza
prin cumpărare directă de la diverşi furnizori, cu respectarea legislaţiei
privind achiziţiile publice.