HOTARARE Nr.
12 din 14 aprilie 2009
pentru aprobarea Normei nr.
9/2009 privind cunoasterea clientelei în scopul prevenirii spalarii banilor si
a finantarii actelor de terorism în sistemul de pensii private
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 4 mai 2009
Având în vedere prevederile art. II alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind
modificarea şi completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea
spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi
combatere a finanţării actelor de terorism,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi
art. 24 lit. o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 9/2009 privind
cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor şi a finanţării
actelor de terorism în sistemul de pensii private, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 9/2009
privind cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism în sistemul de pensii private
In temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi
art. 24 lit. o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
în baza prevederilor art. II alin.
(5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi
completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism,
având în vedere prevederile Legii nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii
nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta normă se
aplică administratorilor de fonduri de pensii private, în nume propriu şi
pentru fondurile de pensii private pe care le administrează, precum şi
agenţilor de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private,
denumiţi în continuare administratori şi, respectiv, agenţi de marketing.
(2) Administratorii/agenţii de marketing sunt obligaţi
ca în desfăşurarea activităţii lor să adopte măsuri adecvate de prevenire a
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism şi, în acest scop, pe bază
de risc, aplică măsuri-standard, măsuri simplificate sau măsuri suplimentare de
cunoaştere a clientelei.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Legea nr. 656/2002, în Hotărârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea
Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea
şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de
prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, semnificaţia prevăzută
la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările
şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea
nr. 204/2006, precum şi la art. 2 din Legea nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 411/2004.
(2) De asemenea, în înţelesul prezentei norme, în cazul
în care administratorii/agenţii de marketing acţionează în numele unui fond de
pensii, şi nu în nume propriu, prin client se înţelege participantul la acel fond de
pensii.
CAPITOLUL II
Organizarea activităţii de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării
actelor de terorism
Art. 3. - In scopul asigurării desfăşurării activităţii
în conformitate cu cerinţele Legii nr. 656/2002, ale Hotărârii Guvernului nr.
594/2008 şi ale prezentei norme, administratorii/agenţii de marketing persoane
juridice au obligaţia să întocmească, să stabilească şi să aplice politici,
proceduri, mecanisme şi măsuri adecvate în materie de cunoaştere a clientelei,
de raportare, de păstrare a evidenţelor, de control intern, evaluare şi gestionare
a riscurilor, pentru a preveni şi împiedica implicarea
administratorului/agentului de marketing persoană juridică în operaţiuni
suspecte de spălare de bani şi de finanţare a actelor de terorism.
Art. 4. - (1) Comisia este în drept să verifice politicile
şi procedurile elaborate în aplicarea art. 3.
(2) Comisia este îndreptăţită să solicite modificarea
politicilor şi a procedurilor emise de administratori/agenţi de marketing
persoane juridice în situaţia în care acestea nu reflectă prevederile prezentei
norme şi ale legislaţiei în vigoare.
Art. 5. - (1) Politicile şi procedurile de cunoaştere a
clientelei elaborate de fiecare administrator/agent de marketing persoană
juridică trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi întinderii
activităţii acestora şi să fie adaptate la gradul de risc asociat categoriilor
de clienţi pentru care acesta prestează servicii.
(2) In scopul prevăzut la alin. (1), politicile şi
procedurile de cunoaştere a clientelei trebuie să includă cel puţin următoarele
elemente:
a) proceduri de identificare şi de monitorizare
permanentă a clienţilor pentru încadrarea acestora în categoria de clientelă
corespunzătoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientelă în
alta;
b) conţinutul măsurilor-standard, măsurilor
simplificate şi al măsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei pentru
fiecare dintre categoriile de clientelă şi de produse ori tranzacţii supuse
acestor măsuri;
c) proceduri de monitorizare permanentă a
operaţiunilor derulate de clienţi, în scopul detectării tranzacţiilor
neobişnuite şi a tranzacţiilor suspecte;
d) modalităţi de abordare a tranzacţiilor şi a
clienţilor în şi/sau din jurisdicţiile care nu impun aplicarea de proceduri de
cunoaştere a clientelei şi de păstrare a evidenţelor referitoare la aceasta,
echivalente cu cele prevăzute în Legea nr. 656/2002, şi în Hotărârea Guvernului
nr. 594/2008, în cazul în care aplicarea acestora nu este supravegheată de o
manieră echivalentă celei reglementate prin legislaţia precizată;
e) modalităţi de întocmire şi păstrare a evidenţelor
corespunzătoare, precum şi stabilirea accesului la acestea;
f) proceduri de verificare a modului de implementare a
politicilor şi procedurilor elaborate şi de evaluare a
eficienţei acestora;
g) standardele pentru angajare şi programe de pregătire
a personalului în domeniul cunoaşterii clientelei;
h) procedurile de raportare internă şi procedurile de
raportare către autorităţile competente.
Art. 6. - Administratorii/agenţii de marketing persoane
juridice au obligaţia de a desemna printr-un act intern una sau mai multe
persoane care au responsabilităţi în aplicarea prevederilor legale referitoare
la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de
terorism, ale căror nume vor fi comunicate, conform modelului prevăzut în anexa
la Regulamentul de aplicare a
prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 594/2008,
Comisiei şi Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării
Banilor, denumit în continuare Oficiu, împreună cu natura şi limitele responsabilităţilor menţionate.
Art. 7. - (1) Actul intern prevăzut la art. 6 va fi
depus în copie direct la sediul Comisiei şi al Oficiului sau prin intermediul
serviciilor poştale, cu confirmare de primire, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.
(2) Numele, funcţia ocupată şi responsabilităţile
stabilite pentru persoanele menţionate la art. 6 vor fi comunicate Comisiei şi
Oficiului în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare
a prezentei norme.
(3) Orice schimbare sau
înlocuire a angajaţilor menţionaţi la art. 6 va fi notificată Comisiei şi Oficiului
în termen de 15 zile calendaristice de la data respectivei modificări.
(4) Persoanele desemnate conform art. 6 răspund pentru
îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea Legii nr. 656/2002 şi a
prezentei norme. In îndeplinirea sarcinilor stabilite, aceste persoane vor avea
acces direct şi permanent la toate evidenţele întocmite de
administratori/agenţi de marketing în conformitate cu prevederile prezentei
norme şi cu celelalte prevederi legale incidente.
Art. 8. - (1) Administratorii/agenţii de marketing
persoane juridice trebuie să asigure instruirea corespunzătoare a angajaţilor
cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor
de terorism.
(2) Administratorii/agenţii de marketing persoane
juridice vor comunica tuturor angajaţilor politicile şi procedurile de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
CAPITOLUL III
Măsuri-standard de cunoaştere a clientelei
Art. 9. - (1) In aplicarea dispoziţiilor art. 9 alin.
(1) lit. b)-d) din Legea nr. 656/2002, administratorii/agenţii de marketing au
obligaţia de a aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientelei.
(2) Administratorii/agenţii de marketing au obligaţia
de a revizui măsurile-standard de identificare a clientului în momentul în care
apar suspiciuni asupra acestuia în cursul desfăşurării operaţiunilor.
Art. 10. - (1)
Măsurile-standard de cunoaştere a clienţilor persoane fizice au în vedere
obţinerea cel puţin a următoarelor informaţii:
a) numele şi prenumele;
b) data şi locul naşterii;
c) codul numeric personal, seria şi numărul actului de
identitate sau, dacă este cazul, un alt element unic de identificare similar;
d) domiciliul şi, dacă este cazul, reşedinţa;
e) numărul de telefon, fax, adresa de poştă
electronică, după caz;
f) naţionalitatea;
g) ocupaţia şi, după caz, denumirea angajatorului ori
natura activităţii proprii;
h) funcţia publică importantă deţinută, dacă este
cazul.
(2) Verificarea identităţii clientului se realizează pe
baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe
cale ilicită sub un nume fals, cum sunt documentele de identitate, emise de o
autoritate oficială, care să includă o fotografie a titularului.
Art. 11. -Administratorii/agenţii de marketing vor
aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor noi,
precum şi, cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul tuturor
clienţilor existenţi.
CAPITOLUL IV
Măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei
Art. 12. - (1) Administratorii/agenţii de marketing vor
aplica măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul actelor de
aderare la fondurile de pensii, precum şi în alte cazuri şi condiţii care
prezintă risc scăzut în privinţa spălării banilor şi a finanţării actelor de
terorism, prevăzute de lege sau de reglementările emise în aplicarea legii.
(2) In cazul clienţilor care au calitatea de
participanţi repartizaţi aleatoriu la un fond de pensii administrat privat se
vor aplica măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei, pe baza referinţelor
de identitate transmise de către instituţia de evidenţă.
(3) Măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei
trebuie să includă obţinerea de suficiente informaţii despre clienţi, după caz,
referinţe de identitate, care să asigure administratorilor/ agenţilor de
marketing legitimitatea încadrării clienţilor în categoria de clientelă cu grad
scăzut de risc de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului conform
legislaţiei, monitorizarea operaţiunilor acestora pentru detectarea tranzacţiilor
suspecte şi stabilirea unei proceduri care să permită actualizarea şi adecvarea
informaţiilor deţinute despre clienţi, astfel încât administratorii/agenţii de
marketing să se asigure că aceştia se menţin în respectiva categorie de
clientelă.
CAPITOLUL V
Măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei
Art. 13. - (1) Administratorii/agenţii de marketing
sunt obligaţi să aplice, pe lângă măsurile-standard de cunoaştere a clientelei,
pe bază de risc, măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile
care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spălare a banilor sau de
finanţare a actelor de terorism.
(2) Administratorii/agenţii de marketing aplică
măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei şi în alte cazuri decât cele
prevăzute la art. 121 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, care, prin natura lor, prezintă
un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
Art. 14. -Administratorii/agenţii de marketing trebuie
să deţină următoarele informaţii cu privire la clienţii care prezintă risc
sporit:
a) ţara de origine a clientului;
b) funcţia publică sau funcţia importantă deţinută;
c) tipul de activitate desfăşurată de către client;
d) sursa fondurilor clientului;
e) alţi indicatori de risc.
Art. 15. -Administratorii/agenţii de marketing vor
acorda o atenţie sporită tranzacţiilor cu persoane din jurisdicţii care nu
beneficiază de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spălării banilor şi
a finanţării actelor de terorism.
CAPITOLUL VI
Păstrarea înregistrărilor şi obligaţii de raportare
Art. 16. - (1) In aplicarea dispoziţiilor art. 13 alin.
(1) din Legea nr. 656/2002, administratorii/agenţii de marketing persoane
juridice au obligaţia de a păstra cel puţin copii ale documentelor de
identitate ale clienţilor sau referinţe de identitate în cazul procedurii de
repartizare aleatorie a participanţilor.
(2) Administratorii/agenţii de marketing persoane
juridice sunt obligaţi să aibă proceduri interne şi să dispună de sisteme care
să le permită transmiterea promptă, la solicitarea Oficiului, respectiv la solicitarea Comisiei şi/sau
a organelor de urmărire penală, a informaţiilor privind identitatea şi natura
relaţiei pentru clienţii specificaţi în solicitare cu care sunt în relaţii de
afaceri sau cu care au avut o relaţie de afaceri în ultimii 5 ani anteriori
solicitării, informaţii ce trebuie păstrate pentru o perioadă de 5 ani de la
efectuarea fiecărei operaţiuni, într-o formă corespunzătoare.
Art. 17. - (1) Administratorii/agenţii de marketing
trebuie să identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte
efectuate în numele clienţilor lor.
(2) In cazul în care
administratorii/agenţii de marketing au suspiciuni că o operaţiune care urmează
a fi efectuată are ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism,
aceştia vor transmite de îndată Oficiului şi Comisiei rapoarte de tranzacţii suspecte.
(3) Administratorii/agenţii de marketing au obligaţia
de a nu transmite, în afara condiţiilor prevăzute de lege, informaţiile
deţinute în legătură cu spălarea banilor şi finanţarea actelor de terorism şi
de a nu avertiza clienţii implicaţi sau alte terţe persoane despre faptul că o
raportare privind o tranzacţie suspectă sau informaţii aferente acesteia au
fost/vor fi înaintate Comisiei şi Oficiului.
Art. 18. - Clauzele de confidenţialitate din contracte,
legislaţia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate
pentru a restricţiona obligaţia administratorilor/agenţilor de marketing de a
raporta tranzacţiile suspecte.
Art. 19. -Administratorii/agenţii de marketing sunt
obligaţi să utilizeze formularele de raportare elaborate de Oficiu.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii
Art. 20. - (1) Administratorii/agenţii de marketing
persoane juridice care funcţionează la data intrării în vigoare a prezentei
norme vor transmite Comisiei politicile şi procedurile de cunoaştere a
clientelei prevăzute la cap. II, în termen de cel mult 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei norme.
(2) Administratorii/agenţii de marketing persoane
juridice au obligaţia să notifice Comisiei în situaţia în care aceştia aduc
modificări procedurilor şi politicilor interne de cunoaştere a clientelei, în
termen de 10 zile de la data respectivei modificări.
Art. 21. -Administratorii/agenţii de marketing vor
aplica măsurile de cunoaştere a clientelei prevăzute de Legea nr. 656/2002, de
Hotărârea Guvernului nr. 594/2008 şi de prezenta normă tuturor clienţilor
existenţi, cât mai curând posibil, pe bază de risc, dar nu mai târziu de un an
de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale
administratorilor/agenţilor de marketing a politicilor şi procedurilor de
cunoaştere a clientelei, elaborate potrivit prevederilor cap. II.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 22. - Termenele prevăzute de prezenta normă care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 23. - Nerespectarea dispoziţiilor prezentei norme
se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare,
respectiv art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1)
lit. g), alin. (2)-(4) si (6)-(10) din Legea nr. 411/2004 si art. 38 lit. c),
art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit. k), alin.'(2)-(4) şi (6)-(10) din
Legea nr. 204/2006, după caz, precum şi în conformitate cu prevederile Legii
nr. 656/2002.