HOTARARE Nr.
1188 din 3 octombrie 2009
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.164/2007 privind acordarea de ajutoare
de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 697 din 16 octombrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 1.164/2007 privind
acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea
întreprinderilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690
din 11 octombrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2
alineatul (2), literele a) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) sunt înregistrate potrivit prevederilor Legii nr.
31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi
funcţionarea cooperaţiei, sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici şi
mijlocii, au sediul şi îşi desfăşoară activitatea în România;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
d) la momentul solicitării ajutorului de stat prezintă
un plan de investiţii care să reflecte modul de utilizare a sumelor solicitate
şi un studiu tehnico-economic în care se face dovada eficienţei economice a
întreprinderii şi a investiţiei prin încadrarea în următorii indicatori:
Nr. crt.
|
Indicatori
|
Limitele indicatorului
|
1.
|
Rata de solvabilitate generală
Rsg = Active totale/Datorii totale
|
RSG > 1,66
|
2.
|
Rentabilitatea cifrei de afaceri
Rca = 100 * (Profit net/Cifra de afaceri)
|
Rca>=1%
|
3.
|
Rata lichidităţii curente
RLC = (Active curente/Datorii curente)
|
RLC>= 1,00"
|
2. In anexă, la capitolul III „Criterii de
eligibilitate" punctul 2, literele a) şi d) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
,,a) sunt înregistrate potrivit prevederilor Legii nr.
31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii
nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, sunt încadrate în
categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, au sediul şi îsi desfăşoară
activitatea în România;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
d) la momentul solicitării ajutorului de stat prezintă
un plan de investiţii care să reflecte modul de utilizare a sumelor solicitate
şi un studiu tehnico-economic în care se face dovada eficienţei economice a
întreprinderii şi a investiţiei prin încadrarea în următorii indicatori:
Nr. crt.
|
Indicatori
|
Limitele indicatorului
|
1.
|
Rata de solvabilitate generală
Rsg = Active totale/Datorii totale
|
RSG > 1,66
|
2.
|
Rentabilitatea cifrei de afaceri
Rca = 100 * (Profit net/Cifra de afaceri)
|
Rca >= 1%
|
3.
|
Rata lichidităţii curente
Rlc = (Active curente/Datorii curente)
|
RLC>= 1,00"
|
3. In anexă, la capitolul IV „Cheltuieli
eligibile" punctul 1, litera b) se abrogă.
4. In anexă, la capitolul VI „Procedura de acordare
a alocării specifice individuale" subpunctul 1.2, litera e) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
,,e) studiul tehnico-economic, ştampilat şi semnat de
către reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, din care să rezulte
viabilitatea proiectului pentru care se solicită finanţare;".
5. In anexă, la capitolul VI „Procedura de acordare
a alocării specifice individuale", după subpunctul 1.2 se introduce un nou
subpunct, subpunctul 1.21, cu următorul cuprins:
„1.21. Studiul tehnico-economic trebuie să
cuprindă:
a) date generale: denumirea obiectului investiţiei,
locaţia realizării investiţiei, beneficiarul investiţiei;
b) descrierea întreprinderii şi evoluţia activităţii
acesteia, încadrarea în indicatorii prevăzuţi la art. 2 alin. (2) lit. d);
c) prezentarea activităţii pentru care se solicită
finanţare şi precizarea ponderii acesteia în totalul activităţilor întreprinderii;
d) descrierea activelor ce urmează a fi achiziţionate
şi justificarea importanţei acestora în dezvoltarea activităţii întreprinderii;
e) specificarea regimului juridic al dreptului asupra
terenului pe care se va realiza investiţia în active corporale referitoare la
construcţii cu scop industrial sau turistic, destinate realizării activităţii
pentru care se solicită finanţare;
f) specificarea regimului juridic al dreptului asupra
construcţiei cu scop industrial sau turistic pentru care se solicită
modernizare, reabilitare sau extindere;
g) valoarea totală, cu detalierea planului de
investiţii pe elemente de activ;
h) durata de realizare şi etapele principale; graficul
de realizare a investiţiei, cu eşalonarea costurilor;
i) evoluţia situaţiei financiare şi a indicatorilor de
performanţă după implementarea proiectului (elementele principale ale
Bilanţului şi Contului de profit şi pierdere), plecând de la situaţia
financiară aprobată a ultimului exerciţiu financiar;
j) estimări privind forţa de muncă ocupată prin
realizarea investiţiei;
k) alte elemente din care ar putea să reiasă
viabilitatea proiectului."
6. La Formularul nr.
1 la Procedură „Cererea de acord de principiu pentru finanţare", secţiunea
B2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA B2
Prezentarea cheltuielilor eligibile pentru care se
solicită finanţare cu defalcare anuală
Denumirea obiectivului
|
Tipul de cheltuială pentru care se
solicită finanţare
|
Valoarea cheltuielilor eligibile1
- lei -
|
Valoarea finanţării solicitate
- lei -
|
An I
|
An II
|
An III
|
An I
|
An II
|
An III
|
|__|
|
Investiţii în imobilizări corporale
|
|__|
|
a) Cheltuieli cu construcţii cu scop industrial şi
turistic, destinate realizării activităţii pentru care s-a solicitat
finanţare
|
|
|
|
|
|
|
|__|
|
b) Cheltuieli cu echipamente tehnologice - maşini, utilaje şi
instalaţii de lucru
|
|
|
|
|
|
|
|__|
|
c) Cheltuieli cu aparate şi instalaţii de măsurare, control şi
reglare
|
|
|
|
|
|
|
|__|
|
d) Cheltuieli cu mijloace de transport neînmatriculabile,
pentru susţinerea activităţii întreprinderii
|
|
|
|
|
|
|
|__|
|
e) Cheltuieli cu mobilier şi aparatură birotică
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL FINANŢARE:
|
|
|
1 Valoarea
cheltuielilor eligibile fără TVA."
7. La Formularul nr.
2 la Procedură „Declaraţie privind mijlocii", formularul A se modifică
şi va avea următorul încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor
mici şi cuprins:
„Formularul A
DECLARAŢIE
privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor
mici şi mijlocii
I. Datele de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .....................
Adresa sediului
social........................................................................................................................................................................ .........................
Cod unic de
înregistrare........................................................................................................................................................................ .....................
Numele şi funcţia........................................................................................................................................................................ ................................
(preşedintele
consiliului de administraţie, director general sau echivalent)
II. Tipul
întreprinderii
Indicaţi, după caz, tipul întreprinderii:
|__| Intreprindere autonomă
In acest caz, datele din tabelul de mai jos sunt
preluate doar din situaţia economico-financiară a întreprinderii solicitante.
Se va completa doar declaraţia, fără formularul B.
|__| Intreprindere parteneră
Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor
calculelor efectuate conform formularului B, precum şi a fişelor adiţionale
care se vor ataşa la declaraţie.
|__| Intreprindere legată
Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor
calculelor efectuate conform formularului B, precum şi a fişelor adiţionale
care se vor ataşa la declaraţie.
III. Date utilizate
pentru a se stabili categoria întreprinderii1
Exerciţiul financiar de referinţă2
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Important: Precizaţi dacă, faţă de exerciţiul financiar
anterior, datele financiare au înregistrat modificări care determină încadrarea
întreprinderii într-o altă categorie (respectiv microîntreprindere,
întreprindere mică, mijlocie sau mare).
|__| Nu
|__| Da (în acest caz se va completa şi se va ataşa o
declaraţie referitoare la exerciţiul financiar anterior).
Semnătura.............................................................................................................
(numele şi funcţia semnatarului,
autorizat să reprezinte întreprinderea)
Declar pe propria răspundere că datele din această
declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.
Data întocmirii.......................
Semnătura............................
1 Datele sunt
calculate în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare.
2 Datele cu
privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi
activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în
situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi."
8. Formularul nr. 3 la Procedură „Acord de principiu
pentru finanţare" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Formularul nr. 3 la Procedură
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
UNITATEA DE IMPLEMENTARE
Data....................................
Numărul .............................
|
ACORD DE PRINCIPIU PENTRU FINANŢARE1
DESTINATAR:
Denumirea întreprinderii:........................................................................................................................................................................ .....................
Data înregistrării întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ............
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului:.......................................................................................................................................................
Cod de identificare
fiscală:........................................................................................................................................................................ ..................
Adresa:........................................................................................................................................................................ ..............................................
Telefon:........................................Fax:...................................................................E-mail:..........................................................................................
Ca urmare a cererii dvs. nr..................din data
de........................., vă comunicăm prin prezenta acordul de principiu
pentru finanţare a următoarelor cheltuieli eligibile aferente proiectului:
1 Se completează de
către Unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat de minimis.
Denumirea obiectivului
|
Tipul de cheltuială pentru care se
solicită finanţare
|
Valoarea finanţării aprobate
- lei -
|
An I
|
An II
|
An III
|
|__|
|
Investiţii în imobilizări corporale
|
|__|
|
a) Cheltuieli cu construcţii cu scop industrial şi turistic,
destinate realizării activităţii pentru care s-a solicitat finanţare
|
|
|
|
|__|
|
b) Cheltuieli cu echipamente tehnologice - maşini, utilaje şi
instalaţii de lucru
|
|
|
|
|__|
|
c) Cheltuieli cu aparate şi instalaţii de măsurare, control şi
reglare
|
|
|
|
|__|
|
d) Cheltuieli cu mijloace de transport neînmatriculabile, pentru
susţinerea activităţii întreprinderii
|
|
|
|
|__|
|
e) Cheltuieli cu mobilier şi aparatură birotică
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
TOTAL FINANŢARE:
|
|
|
|
Menţiuni
speciale:....................................................................
Ordonator de credite,
............................................................
9. La Formularul nr.
8 la Procedură „Cererea de anulare totală sau parţială a finanţării pentru care
există Acord de principiu pentru finanţare", secţiunea B se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA B
Cheltuieli pentru care se solicită anularea finanţării
Denumirea obiectivului
|
Tipul de cheltuială pentru care se
solicită finanţare
|
Valoarea finanţării pentru care se
solicită anularea
- lei -
|
An I
|
An II
|
An III
|
|__|
|
Investiţii în imobilizări corporale
|
|__|
|
a) Cheltuieli cu construcţii cu scop industrial şi turistic,
destinate realizării activităţii pentru care s-a solicitat finanţare
|
|
|
|
|__|
|
b) Cheltuieli cu echipamente tehnologice - maşini, utilaje şi
instalaţii de lucru
|
|
|
|
|__|
|
c) Cheltuieli cu aparate şi instalaţii de măsurare, control şi
reglare
|
|
|
|
|__|
|
d) Cheltuieli cu mijloace de transport neînmatriculabile, pentru
susţinerea activităţii întreprinderii
|
|
|
|
|__|
|
e) Cheltuieli cu mobilier şi aparatură birotică
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
TOTAL FINANŢARE:"
|
|
|
|
Art. II. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se
aplică cererilor de acord de principiu pentru finanţare depuse după data
intrării acesteia în vigoare.
(2) Cererile de acord de principiu pentru finanţare
aflate în curs de analiză, precum şi acordurile de principiu pentru finanţare
obţinute anterior intrării în vigoare a prezentei hotărâri se supun
dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii cererii de acord de principiu
pentru finanţare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea