HOTARARE Nr. 102 din 29 ianuarie 2004
pentru aprobarea Strategiei de accelerare a atragerii de investitii si
privatizarii in sectorul de producere a energiei termoelectrice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 17 februarie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 4^1
alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia de accelerare a atragerii de investitii si privatizarii
in sectorul de producere a energiei termoelectrice, prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul agriculturii,
padurilor, apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA
de accelerare a atragerii de investitii si privatizarii in sectorul de
producere a energiei termoelectrice
1. Obiective generale
Procesul de atragere de investitii si de privatizare a agentilor economici
din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie este abordat tinandu-se seama, in
principal, de necesitatea realizarii programelor de investitii si reabilitare,
precum si a programelor de conformare la obligatiile de mediu care sa asigure
crearea unor structuri competitive in contextul sistemului energetic national
si in context regional.
Programul de restructurare si de atragere de investitii in sectorul
producerii de energie electrica urmareste reabilitarea si modernizarea
capacitatilor existente si/sau realizarea de noi capacitati pe baza studiilor
de fezabilitate, in conditii de eficientizare a productiei si asigurare a
protectiei mediului inconjurator.
Obiectivele principale care au stat la baza prezentei strategii sunt:
- necesitatile de investitii si reabilitare urgente, necesare sustinerii
sectorului termoenergetic din Romania, care asigura aproximativ 60% din
consumul de energie electrica;
- necesitatea imbunatatirii prin investitii a performantelor tehnice
(randamente, consumuri) si a sigurantei in exploatare prin realizarea unor
structuri competitive in contextul integrarii sistemului energetic national in
cel regional si european;
- necesitatea indeplinirii obligatiilor de mediu la nivelul normativelor
europene, in asa fel incat grupurile de generare in functiune, bazate pe
materii prime fosile, sa indeplineasca cerintele de mediu pana in anul 2012,
iar grupurile noi sa fie realizate cu tehnologii de mediu la nivelul cerintelor
europene;
- necesitatea accelerarii investitiilor private in sectorul de productie a
energiei termoelectrice, in conformitate cu angajamentele internationale
asumate, intr-un climat de competitivitate ridicata, intr-o piata energetica in
curs de deschidere si liberalizare.
2. Actiunile intreprinse si perspectivele atragerii de investitii si
privatizarii
In anul 2002, Societatea Comerciala de Producere a Energiei Electrice si
Termice "Termoelectrica" - S.A. a declansat procedura de atragere de
capital prin cereri de oferta adresate principalelor companii producatoare de
electricitate. De asemenea, a fost lansat un anunt de intentie pentru
modernizarea centralelor pe carbune, in publicatii cu circulatie interna si
internationala.
In luna august 2003, Ministerul Economiei si Comertului a facut cunoscuta,
prin anunturi publice, intentia de a oferi la privatizare Societatea Comerciala
de Producere a Energiei Electrice si Termice "Termoelectrica" - S.A.
si/sau filialele acesteia, prin:
- atragere de capital in investitii pentru modernizare si retehnologizare;
- vanzarea participatiilor la filialele de servicii (TERMOSERV-uri).
In urma acestor anunturi s-au primit scrisori de exprimare a interesului
din partea unor firme specializate din Europa si Statele Unite ale Americii
pentru:
- investitii la Societatea Comerciala "Electrocentrale Turceni" -
S.A., Societatea Comerciala "Electrocentrale Rovinari" - S.A.,
filiale ale Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A., cu conditia integrarii minelor de lignit care
le deservesc in centralele de productie a energiei electrice ca centre de cost
ale acestora si evitarii concentrarii productiei pe acelasi tip de combustibil
in favoarea unui singur investitor pentru a permite promovarea climatului
competitional, necesar asigurarii unui pret eficient al energiei electrice;
- realizarea unor grupuri energetice noi "green field" pe
cogenerare la centralele de la Iernut, Bucuresti-Sud si Palas, sucursale ale
Societatii Comerciale "Electrocentrale Bucuresti" - S.A., cu aport de
capital strain, intr-o structura de producator independent in care Societatea
Comerciala "Electrocentrale Bucuresti" - S.A. va aporta terenul
necesar, o parte din utilitatile existente si accesul la acestea;
- investitii in obiectivele termoenergetice Borzesti si Galati, constituite
ca producatori independenti de energie termoelectrica prin desprinderea
acestora din structura Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice
si Termice "Termoelectrica" - S.A. si constituirea lor ca filiale cu
personalitate juridica.
In elaborarea strategiei, Ministerul Economiei si Comertului a utilizat
studii de consultanta de specialitate finantate de Agentia Statelor Unite
pentru Dezvoltare Internationala (U.S.A.I.D.), efectuate in mod specific pentru
centralele pe baza de lignit de la Turceni si Rovinari.
In urma studiilor si analizelor efectuate, precum si a exprimarilor de
interes ale potentialilor investitori a rezultat ca pentru a atrage capitalul
necesar modernizarii si dezvoltarii centralelor pe baza de lignit este necesara
rezolvarea situatiei determinate de fenomenul de captivitate reciproca prin
integrarea minelor de lignit in centralele de generare pe care le deservesc, ca
centre de cost ale acestora.
Se mentioneaza faptul ca lignitul reprezinta aproximativ 70% din costul
total al energiei electrice. Acest fenomen este specific lignitului care, fiind
o materie prima cu o cantitate de energie mica intr-o masa data, determina
imposibilitatea comercializarii pe piata intrucat cheltuielile de transport pe
masa de lignit sunt neeconomice. Rezulta deci ca lignitul are valoare numai in
masura in care beneficiarul acestuia, respectiv producatorul de energie, este
situat langa zacamant. Pentru a avea un control direct asupra costului lignitului,
majoritatea marilor producatori de energie pe baza de lignit din Europa si
Statele Unite ale Americii au integrat prin absorbtie exploatarile de lignit in
centralele de producere a energiei electrice, ca centre de cost ale acestora.
Avand in vedere conjunctura creata de noile directive europene in domeniul
energiei, care nu permit utilizarea unor instrumente care ofereau
investitorilor un nivel de confort acceptabil cum ar fi cumparatorul unic,
contractele de cumparare de energie electrica pe termen lung, garantiile
suverane, investitorii solicita acordarea de facilitati fiscale pentru
datoriile istorice acumulate de agentii economici din sectorul energiei
electrice si termice si din sectorul minier, mentionand ca nerezolvarea acestei
probleme ar face ca unitatile respective sa fie neatractive pentru investitii.
3. Program privind atragerea de investitii si privatizarea
In conformitate cu prevederile Programului de guvernare si ale Planului de
actiune al Programului de guvernare pe perioada 2001 - 2004, cu Strategia
nationala de dezvoltare energetica a Romaniei pe termen mediu - 2001 - 2004,
aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 647/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 444 din 7 august 2001, Ministerul Economiei si Comertului,
prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie
(O.P.S.P.I.), in vederea realizarii tranzactiilor de atragere de investitii,
isi propune urmatoarele:
a) reorganizarea si restructurarea activitatii de productie a energiei electrice
pe baza de lignit prin crearea de complexuri energetice in care exploatarile
miniere sa fie integrate ca centre de cost ale producatorului de energie,
respectiv:
- Complexul Energetic Turceni, in care se inglobeaza filiala Societatea
Comerciala "Electrocentrale Turceni" - S.A., exploatarea miniera Jilt
si mina Dragotesti. In acest complex va fi, de asemenea, inglobata si
activitatea de transport pe calea ferata al lignitului;
- Complexul Energetic Rovinari, in care se inglobeaza filiala Societatea
Comerciala "Electrocentrale Rovinari" - S.A. si exploatarea miniera
Rovinari;
- Complexul Energetic Craiova, in care se inglobeaza sucursalele
Electrocentrale Craiova II si Electrocentrale Isalnita, din cadrul filialei
Societatii Comerciale "Electrocentrale Bucuresti" - S.A., si cariera
Ruget-Seciuri din cadrul E.M.C. Berbesti.
In vederea crearii complexurilor energetice de tip termocentrala - mine -
exploatare calea ferata pentru Turceni, termocentrala - mine pentru Rovinari si
Craiova, sunt necesare urmatoarele masuri:
- divizarea prin desprinderea unor parti (active) din patrimoniul Companiei
Nationale a Lignitului "Oltenia" - S.A. a exploatarilor miniere
furnizoare si transmiterea acestora catre Societatea Comerciala
"Electrocentrale Turceni" - S.A. si, respectiv, Societatea Comerciala
"Electrocentrale Rovinari" - S.A. si constituirea de noi societati
comerciale - Societatea Comerciala "Complexul Energetic Turceni" -
S.A. si Societatea Comerciala "Complexul Energetic Rovinari" - S.A.;
- fuziunea sucursalei Electrocentrale Craiova II si a sucursalei
Electrocentrale Isalnita, desprinse prin divizarea partiala a Societatii
Comerciale "Electrocentrale Bucuresti" - S.A., cu o parte (active)
desprinsa prin divizare din patrimoniul Companiei Nationale a Lignitului
"Oltenia" - S.A. si constituirea unei noi societati comerciale -
Societatea Comerciala "Complexul Energetic Craiova" - S.A.;
- transmiterea in administrarea Societatii Comerciale "Complexul
Energetic Turceni" - S.A. din administrarea Societatii Nationale de
Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. a caii ferate
Turceni - Dragotesti impreuna cu dotarile aferente necesare deservirii
acesteia;
- transferul vagoanelor si al altor dotari necesare efectuarii transportului
carbunelui intre mine si termocentralele din cadrul complexurilor energetice
din proprietatea Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa
"C.F.R. Marfa" - S.A. in proprietatea societatilor comerciale
complexuri energetice;
- divizarea Companiei Nationale a Lignitului "Oltenia" - S.A.
prin desprinderea unor parti (active) din patrimoniul acesteia, respectiv
exploatarile miniere care nu se integreaza in complexurile energetice si
infiintarea Societatii Nationale a Lignitului "Oltenia";
b) constituirea de societati mixte sau majorarea capitalului social prin
aport de capital la complexurile energetice nou-infiintate, combinata, dupa
caz, si cu vanzarea de actiuni, cu potentiali investitori care sa asigure
infuzia de lichiditati necesare demararii investitiilor de modernizare,
construirii de noi capacitati si realizarii investitiilor pentru protectia
mediului.
Pentru evitarea concentrarii productiei pe acelasi tip de combustibil in
favoarea unui singur investitor si pentru a permite promovarea climatului
competitional necesar asigurarii unui pret eficient al energiei electrice, se
va restrictiona participarea ca actionar a aceluiasi investitor in mai mult de
un complex energetic;
c) promovarea realizarii de obiective noi de tip "green field" pe
cogenerare la centralele de la Iernut, Bucuresti-Sud si Palas, cu aport de
capital strain, intr-o structura noua de societate comerciala, constituita in
baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Acestea vor functiona ca producatori independenti, in care
Societatea Comerciala "Electrocentrale Bucuresti" - S.A. va aporta
terenul necesar, o parte din utilitatile existente si accesul la acestea;
d) continuarea sau initierea, dupa caz, a actiunilor de atragere de
investitii, precum si a vanzarii de active catre potentiali investitori la
obiectivul energetic Borzesti;
e) reorganizarea Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si
Termice "Termoelectrica" - S.A. Sucursala Electrocentrale Galati, prin
infiintarea Societatii Comerciale "Electrocentrale Galati" - S.A.,
filiala a Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A., sucursala care se desfiinteaza;
f) in derularea activitatilor de atragere de investitii in centralele de
producere a energiei electrice se vor avea in vedere si posibilitatile de
privatizare a filialelor TERMOSERV care le deservesc;
g) vanzarea actiunilor detinute de Societatea Comerciala de Producere a
Energiei Electrice si Termice "Termoelectrica" - S.A. la filialele
Societatea Comerciala "Termoserv Galati" - S.A. si Societatea
Comerciala "Electrocentrale Galati" - S.A., intr-un proces comun de
vanzare prin licitatie publica in care se au in vedere urmatoarele:
1. prin anuntul/oferta de vanzare se pot stabili criterii de precalificare
si/sau alte conditii impuse de procesul comun;
2. efectuarea unor investitii, in natura si/sau in numerar, asumate de
cumparator prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni, cu care acesta va
majora capitalul social al societatii dupa transferul dreptului de proprietate
asupra actiunilor;
3. dupa dobandirea calitatii de actionar, cumparatorul va oferi
salariatilor Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A. si ai societatilor comerciale "Termoserv
Galati" - S.A. si "Electrocentrale Galati" - S.A. posibilitatea
de a achizitiona 10% din actiunile celor doua societati comerciale la acelasi
pret cu care a achizitionat actiunile in cadrul procesului de privatizare;
h) vanzarea actiunilor detinute de Ministerul Economiei si Comertului prin
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie la Societatea
Comerciala "Termoelectrica Midia" - S.A., prin licitatie publica in
care se au in vedere urmatoarele:
1. prin anuntul/oferta de vanzare se pot stabili criterii de precalificare
si/sau alte conditii necesare;
2. efectuarea unor investitii, in natura si/sau in numerar, asumate de
cumparator prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni, cu care acesta va
majora capitalul social al societatii dupa transferul dreptului de proprietate
asupra actiunilor.
In vederea realizarii obiectivelor strategiei, se vor constitui comisii si
secretariate tehnice aferente, atat pentru reorganizarea, restructurarea unor
activitati si analizarea posibilitatilor de privatizare, cat si pentru
organizarea si conducerea negocierilor/licitatiilor in procesul de privatizare
si atragere de investitii in sectorul de producere a energiei electrice. Stabilirea
numarului de membri ai comisiilor si secretariatelor tehnice aferente,
nominalizarea membrilor si, dupa caz, a coordonatorilor acestora, precum si
remunerarea de care vor beneficia acestia pana la finalizarea tranzactiilor se
fac prin ordin al ministrului economiei si comertului. Pana la finalizarea
tranzactiilor, membrii comisiilor si secretariatelor tehnice aferente vor
beneficia de o indemnizatie lunara in cuantum ce va fi aprobat de adunarile
generale ale societatilor comerciale ce fac obiectul actiunilor derulate in
conformitate cu prevederile strategiei.
4. Imputerniciri si atributii
Fata de cele prezentate, este necesar ca ministerele implicate in punerea
in aplicare a strategiei sa ia toate masurile necesare crearii societatilor
comerciale integrate energetic, astfel:
a) Ministerul Economiei si Comertului este imputernicit sa asigure
transferul exploatarilor miniere necesare infiintarii complexurilor energetice,
in conditiile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este
imputernicit sa asigure transferul catre Societatea Comerciala
"Electrocentrale Turceni" - S.A. al activelor aferente activitatii
operarii si exploatarii caii ferate Dragotesti - Turceni prin aplicarea metodei
divizarii partiale a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa
"C.F.R. Marfa" - S.A. si a Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A., in conditiile Legii nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si indeplinirea actelor si
adoptarea hotararilor necesare exercitarii calitatii de autoritate concedenta
referitoare la calea ferata Dragotesti - Turceni;
c) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, in exercitarea atributiilor
principale in ceea ce priveste gestionarea resurselor minerale proprietate
publica a statului potrivit prevederilor Legii minelor nr. 85/2003 si Hotararii
Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, va colabora cu Ministerul Economiei si Comertului in
vederea concesionarii catre complexurile energetice nou-create a dreptului de
exploatare a lignitului din perimetrele miniere transferate;
d) Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, autoritatile
administratiei publice locale si alti creditori bugetari vor emite, in termen
de 30 de zile lucratoare de la data solicitarii de catre Ministerul Economiei
si Comertului, certificate de obligatii bugetare pentru societatile comerciale
ce fac obiectul actiunilor prevazute in prezenta strategie;
e) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, prin organele
sale competente, va intreprinde masurile necesare pentru emiterea operativa a
avizelor de mediu pentru privatizare pentru fiecare amplasament;
f) in vederea pregatirii procesului de negociere in scopul atragerii de
capital in cadrul complexurilor energetice, Ministerul Economiei si Comertului,
prin societatile implicate, va asigura angajarea unor consultanti specializati
care sa imbine experienta si reputatia internationala cu cunoasterea
problemelor specifice sectorului energetic din Romania. Serviciile de
consultanta sunt necesare in vederea asigurarii fazei de diagnostic, evaluare a
societatii, determinare a strategiei de atragere a investitiilor, precum si in
organizarea procesului de negociere cu potentialii investitori. In procesul de
atragere a investitiilor in sectorul productiei de energie electrica se
beneficiaza de finantare internationala U.S.A.I.D. pentru componenta fixa a
onorariului aferenta Contractului de consultanta la Societatea Comerciala
"Electrocentrale Turceni" - S.A. (Complexul Energetic Turceni). De
asemenea, este avuta in vedere si posibilitatea finantarii partiale
internationale (U.S.T.D.A.) a serviciilor de consultanta la Societatea
Comerciala "Electrocentrale Rovinari" - S.A. (Complexul Energetic
Rovinari). In vederea asigurarii unei abordari unitare si coordonate, precum si
a continuitatii actiunilor initiate este necesar sa se asigure urmatoarele
masuri:
(i) Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, va incheia un contract de consultanta
cuprinzand componenta variabila a onorariului, in vederea restructurarii si
atragerii de investitii in cadrul Societatii Comerciale "Electrocentrale
Turceni" - S.A., cu consultantul selectat de Agentia Statelor Unite pentru
Dezvoltare Internationala (U.S.A.I.D.) in baza procedurii organismului
international finantator in conditiile prevazute in Normele metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 434 din 22 iulie 2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului si
cheltuielile pentru plata unor firme de avocatura angajate de Ministerul
Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii
in Industrie, precum si cele pentru pregatirea si realizarea unor operatiuni
organizatorice, manageriale si financiare in vederea sporirii atractivitatii
societatii comerciale pentru restructurarea si atragerea investitiilor in
Complexul Energetic Turceni vor fi suportate, dupa caz, de Societatea Comerciala
"Electrocentrale Turceni" - S.A. sau de societatea comerciala
nou-infiintata ca urmare a restructurarii/reorganizarii, care va dispune plata
acestora la termenele stabilite in contract, in baza confirmarii de catre
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a indeplinirii
obligatiilor asumate prin contractele incheiate in acest sens.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului, aferente sumelor incasate efectiv de Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, vor fi suportate de catre acesta.
(ii) Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, va incheia un contract de consultanta
cuprinzand componenta fixa si componenta variabila a onorariului in vederea
restructurarii si atragerii de investitii in Complexul Energetic Craiova.
Selectarea consultantului si incheierea contractului de consultanta se vor
realiza in conditiile prevazute in Normele metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Cheltuielile legate de plata componentei fixe si a componentei variabile a
onorariului pentru contractul de consultanta, cheltuielile pentru plata unor
firme de avocatura angajate de Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, precum si cele pentru
pregatirea si realizarea unor operatiuni organizatorice, manageriale si
financiare in vederea sporirii atractivitatii societatii comerciale pentru
restructurarea si atragerea de investitii vor fi suportate, dupa caz, de
Societatea Comerciala "Electrocentrale Bucuresti" - S.A. sau de
societatea comerciala nou-infiintata ca urmare a restructurarii/reorganizarii,
care va dispune plata acestora la termenele stabilite in contract, in baza
confirmarii de catre Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in
Industrie a indeplinirii obligatiilor asumate prin contractul incheiat in acest
sens.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului, aferente sumelor incasate efectiv de Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, vor fi suportate de catre acesta.
(iii) Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, va incheia un contract de consultanta
cuprinzand componenta variabila si, dupa caz, parte din componenta fixa a
onorariului, in vederea restructurarii si atragerii de investitii in cadrul
Societatii Comerciale "Electrocentrale Rovinari" - S.A., cu
consultantul selectat de U.S.T.D.A. (S.U.A.) in baza procedurii organismului
international finantator in conditiile prevazute in Normele metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile si, dupa caz, a
componentei fixe a onorariului, precum si cheltuielile pentru plata unor firme
de avocatura angajate de Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, precum si cele pentru
pregatirea si realizarea unor operatiuni organizatorice, manageriale si
financiare in vederea sporirii atractivitatii societatii comerciale pentru
restructurarea si atragerea investitiilor in Complexul Energetic Rovinari vor
fi suportate, dupa caz, de Societatea Comerciala "Electrocentrale
Rovinari" - S.A. sau de societatea comerciala nou-infiintata ca urmare a
restructurarii/reorganizarii, care va dispune plata acestora la termenele
stabilite in contract, in baza confirmarii de catre Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie a indeplinirii obligatiilor asumate prin
contractele incheiate in acest sens.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului, aferente sumelor incasate efectiv de Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, vor fi suportate de catre acesta.
In situatia in care nu a fost incheiat contract de consultanta cu finantare
internationala, Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, va incheia un contract de consultanta
cuprinzand componenta fixa si componenta variabila a onorariului, in vederea
restructurarii si atragerii de investitii in Complexul Energetic Rovinari, in
conditiile stabilite la pct. (ii).
5. Metode de privatizare
Prezenta strategie de privatizare stabileste procedura de privatizare a
Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A., denumita in continuare societatea, precum si
procedura de vanzare a actiunilor detinute la filialele sale, a activelor
societatii/filialelor societatii si a participatiilor la societatile mixte ale
societatii/filialelor societatii.
5.1. Pentru realizarea obiectivelor prezentei strategii, se vor putea
utiliza urmatoarele metode:
a) vanzarea de actiuni/participatii;
b) majorarea capitalului social prin aport de capital (cu sau fara drept de
optiune);
c) constituirea de noi societati comerciale cu participarea potentialilor
investitori;
d) vanzarea de active.
a) Vanzarea actiunilor/participatiilor
Vanzarea actiunilor/participatiilor detinute de societate in societati
comerciale mixte se realizeaza de catre aceasta, in baza mandatului special
acordat prin ordin al ministrului economiei si comertului.
Vanzarea actiunilor/participatiilor detinute de societatile comerciale
filiale ale societatii in societatile comerciale nou-infiintate se va realiza
de catre filialele respective, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor
filialelor, in baza mandatului special acordat in acest sens de societate.
Documentatia cu privire la vanzarea actiunilor/participatiilor filialelor
la societati comerciale nou-infiintate va fi intocmita de filialele respective.
b) Majorarea capitalului social prin aport de capital
Majorarea capitalului social prin aport de capital (cu sau fara drept de
optiune) la capitalul social al filialelor societatii se realizeaza de catre
acestea, in baza mandatului special acordat in acest sens de societate.
Documentatia necesara desfasurarii procesului de privatizare prin majorarea
capitalului social va fi intocmita de filiala.
c) Constituirea de societati mixte
Constituirea de societati mixte/asocieri in participatiune cu aportul societatii
se realizeaza cu respectarea prevederilor art. 50 din Legea nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, ale Legii nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului comercial,
precum si ale statutului societatii.
Potrivit art. 190 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 si a Legii nr. 137/2002, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
constituirea societatilor mixte cu participarea societatii se face cu aprobarea
adunarii generale a actionarilor, conform mandatului acordat prin ordin al
ministrului economiei si comertului.
Constituirea de societati mixte/asocieri in participatiune cu aportul
societatilor comerciale filiale ale societatii se realizeaza cu respectarea
prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Codului comercial, precum si ale statutelor filialelor.
Constituirea noii societati se va realiza cu aprobarea adunarii generale a
actionarilor filialei, in baza mandatului special acordat de societate.
d) Vanzarea de active
Vanzarea activelor Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice
si Termice "Termoelectrica" - S.A. se va realiza de societate, cu
aprobarea adunarii generale a actionarilor societatii, conform mandatului
acordat prin ordin al ministrului economiei si comertului.
Vanzarea activelor apartinand societatilor comerciale filiale ale
Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A. se va realiza de catre acestea, societatea
urmand sa acorde mandat reprezentantilor sai in adunarile generale ale
actionarilor societatilor comerciale filiale pentru aprobarea vanzarii
activelor.
5.2. Asistenta in privatizare si atragere de investitii
In vederea desfasurarii in conditii optime a procesului de restructurare,
privatizare si atragere de investitii in filialele societatii, acestea sunt
abilitate sa contracteze servicii de consultanta, evaluare, asistenta de
specialitate juridica din partea unor societati civile de avocati, dupa caz.
Selectarea acestora se va face de catre societatea comerciala care este in
proces de privatizare, in baza mandatului acordat de societate si in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Cheltuielile legate de plata onorariilor pentru consultanti, evaluatori si
societatile civile de avocatura, precum si cele pentru pregatirea si realizarea
unor operatiuni organizatorice, manageriale si financiare in vederea sporirii
atractivitatii societatilor comerciale pentru privatizare si atragerea de
investitii vor fi suportate, in conformitate cu prevederile art. 51 lit. b) din
Legea nr. 137/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de societatea
comerciala filiala supusa procesului de privatizare.
6. Dispozitii finale
Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului
si Privatizarii in Industrie, coordoneaza si monitorizeaza intregul proces de
privatizare si dispune masurile necesare in scopul realizarii prezentei
strategii.