Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 15 iunie 2006

in Cauza Abaluta impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 514 din 31 iulie 2007



(Cererea nr. 77.195/01)

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a III-a), statuând în cadrul unei camere compuse din: domnii B.M. Zupancic, preşedinte, L. Caflisch, C. Bîrsan, V. Zagrebelsky, doamna A. Gyulumyan, domnii E. Myjer, David Thor Bjorgvinsson, judecători, şi domnul M.V. Berger, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu la 23 mai 2006,

pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1.   La originea cauzei se află o cerere (nr. 77.195/01) îndreptată împotriva României, prin care un cetăţean al acestui stat, domnul Constantin Abăluţă (reclamantul), a sesizat Curtea la 20 octombrie 2000 în baza art. 34 al Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.  Reclamantul este reprezentat de doamna E. Crângariu, avocat în Baroul Bucureşti. Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agentul său, doamna B. Ramaşcanu.

3. Reclamantul se plânge în mod special, sub aspectul art. 6 din Convenţie, de neexecutarea de către administraţie a unei hotărâri judecătoreşti definitive care a dispus punerea sa în posesie cu privire la un teren. Din această cauză, consideră situaţia de natură să îi aducă atingere şi dreptului său la respectarea bunurilor, astfel cum este garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1.

4. Cererea a fost atribuită Secţiei a II-a a Curţii (art. 52 alin. 1 din Regulament). In cadrul acesteia, camera învestită cu examinarea cauzei (art. 27 alin. 1 din Convenţie) a fost constituită conform art. 26 alin. 1 din Regulament.

5. La 1 noiembrie 2004, Curtea a modificat structura secţiilor sale (art. 25 alin. 1 din Regulament). Cererea a fost repartizată Secţiei a III-a, astfel remaniată (art. 52 alin. 1).

6.  Printr-o decizie din 31 martie 2005, Curtea a declarat cererea parţial admisibilă.

7.  Atât reclamantul, cât şi Guvernul au depus observaţii scrise asupra fondului cauzei (art. 59 alin. 1 din Regulament).

I N   FAPT

I. Circumstanţele cauzei

8. Reclamantul este născut în 1938 şi locuieşte în Bucureşti.

9.  La 2 aprilie 1984, mama reclamantului a încheiat cu Cooperativa Agricolă Snagov un contract de schimb de terenuri din fondul funciar, conform dispoziţiilor Legii nr. 59/1974. In temeiul contractului, mama reclamantului a intrat în posesia unui teren de 4.000 m2, situat pe malul lacului Snagov.

10.  La o dată nemenţionată, în 1986, statul a preluat acel teren.

11.  Printr-o decizie administrativă din 26 octombrie 1995, Comisia de aplicare a Legii nr. 18/1991 de pe lângă Prefectura Bucureşti (Comisia judeţeană şi Legea nr. 18) a obligat Comisia Locală Snagov pentru aplicarea Legii nr. 18/1991 (Comisia locală) să restituie reclamantului terenul care aparţinuse mamei sale şi să îl pună în posesie pe acelaşi amplasament ca cel indicat în Certificatul de moştenitor nr. 1.249 din 16 iunie 1993, şi anume terenul de 4.000 m2 situat pe malul lacului Snagov, care făcuse obiectul contractului de schimb din 2 aprilie 1984.

1. Acţiunea în contencios administrativ pentru punerea în executare a Deciziei din 26 octombrie 1995

12. In urma refuzului Comisiei locale de a executa această decizie, reclamantul a introdus acţiune în contradictoriu cu comisia în faţa Tribunalului Bucureşti. Printr-o sentinţă din 25 septembrie 1997, devenită definitivă la data de 22 decembrie 1997, Tribunalul a admis acţiunea sa şi a obligat Comisia locală să pună reclamantul în posesie pe terenul respectiv, conform dispoziţiilor din Decizia de la data de 26 octombrie 1995, şi sa-i înmâneze procesul-verbal de punere în posesie.

13.  La 3 octombrie 1997, Comisia judeţeană a emis un titlu de proprietate pe numele reclamantului pentru un alt teren decât cel indicat în Sentinţa menţionată din 25 septembrie 1997, situat pe amplasamentul deţinut de către mama reclamantului anterior încheierii contractului de schimb din 1984. Reclamantul a refuzat să accepte acest titlu şi nu a intrat niciodată în posesia terenului.

14. Prin procesele-verbale din 1 august 1995, 26 martie 1998 şi 19 iunie 1998, Comisia locală a atribuit altor persoane terenul litigios de 4.000 m2 situat pe malul lacului Snagov.

2. Acţiunea în contencios administrativ în vederea executării Hotărârii din 25 septembrie 1997

15.  La 19 octombrie 1998, reclamantul a introdus acţiune împotriva Comisiei locale în faţa Tribunalului Bucureşti, pentru a o constrânge să îl pună în posesie pe terenul său, conform Sentinţei din 25 septembrie 1997.

16.  Printr-o sentinţă din 17 iunie 1999, Tribunalul a admis acţiunea reclamantului pe motiv că, prin punerea sa în posesie pe un alt amplasament, Comisia locală a încălcat Hotărârea din 25 septembrie 1997, care a rămas, astfel, neexecutată. Tribunalul a condamnat Comisia locală la plata către reclamant a unor daune cominatorii în valoare de 100.000 lei (ROL) pentru fiecare zi de întârziere în executarea sentinţei şi a aplicat, de asemenea, o amendă primarului din Snagov, în calitatea sa de preşedinte al Comisiei locale, în valoare de 500 lei (ROL) pentru fiecare zi de întârziere în executarea aceleiaşi sentinţe, începând cu 22 decembrie 1997 şi până la executarea efectivă.

17.   Comisia locală a formulat recurs împotriva acestei sentinţe, întemeiat pe faptul că terenul atribuit reclamantului la 3 octombrie 1997 corespundea înregistrărilor din cartea funciară ale mamei sale. Ea a depus la dosar documente care certificau punerea în posesie a unor terţi pe terenul în cauză.

18.  Prin Hotărârea definitivă din 20 aprilie 2000, Curtea de Apel Bucureşti a admis recursul Comisiei locale, cu motivarea că terţe persoane au fost puse în posesie pe acelaşi amplasament ca acela atribuit reclamantului la data de 25 septembrie 1997. Apreciind că nu este competentă să se pronunţe asupra validităţii titlurilor în cauză, Curtea de Apel Bucureşti a invitat reclamantul să formuleze o acţiune în revendicare împotriva terţilor. In hotărârea sa, Curtea de Apel Bucureşti nu a făcut referire la motivele care au determinat Comisia judeţeană să ofere reclamantului un alt teren decât cel indicat în Hotărârea din 25 septembrie 1997.

19.  La 15 februarie 2005, reclamantul a formulat o nouă cerere la Primăria Oraşului Snagov pentru a-i fi eliberat un titlu de proprietate conform Hotărârii din 25 septembrie 1997 şi pentru a fi pus în posesie pe terenul de 4.000 m2 situat pe malul lacului Snagov. Printr-o adresă din 21 aprilie 2005, Primăria l-a informat pe reclamant că un titlu de proprietate îi fusese oferit pentru terenul care aparţinuse mamei sale înaintea încheierii Contractului de schimb din 2 aprilie 1984, că îl refuzase şi că, în orice caz, asupra terenului revendicat fuseseră emise titluri de proprietate în favoarea unor persoane terţe.

20.  In observaţiile sale complementare din 14 iulie 2005, Guvernul a informat Curtea că autorităţile locale analizează posibilitatea iniţierii unor proceduri în vederea anulării titlurilor de proprietate acordate terţilor asupra terenului de 4.000 m2 situat pe malul râului Snagov.

II. Dreptul intern pertinent

21. Legislaţia internă aplicabilă, şi anume extrase din Legea nr. 18/1991 privind fondul funciar, Legea nr. 169/1997 care modifică Legea nr. 18/1991 şi Legea 29/1990 privind contenciosul administrativ, este prezentată în Cauza Sabin Popescu împotriva României (nr. 48.102/99, §§ 42-46, 2 martie 2004).

22. Hotărârea Guvernului nr. 131/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 4 martie 1991, prevede următoarele în dispoziţiile sale pertinente:

„Art. 34. - (...) comisia judeţeană, după validarea propunerilor făcute de comisia locală, emite titlurile de proprietate (...)."

IN  DREPT

I. Asupra pretinsei încălcări a art. 6 alin. 1 din Convenţie

23. Invocând art. 6 alin. 1 din Convenţie, reclamantul susţine faptul că refuzul autorităţilor competente de a se conforma Hotărârii din 25 septembrie 1997 a Tribunalului Bucureşti a încălcat dreptul său de acces la un tribunal. Dispoziţiile pertinente ale art. 6 alin. 1 din Convenţie prevăd următoarele:

„Orice persoană are dreptul la judecarea (...) cauzei sale, de către o instanţă (...) careva hotărî (...) asupra încălcării drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil (...)."

24.  Potrivit Guvernului, Contractul de schimb încheiat la 2 aprilie 1984 între mama reclamantului şi Cooperativa Agricolă Snagov nu a fost finalizat şi nu a produs efecte.

25.  Guvernul admite că terenul atribuit în posesie de către autorităţi nu corespundea amplasamentului stabilit prin Hotărârea din 25 septembrie 1997. Totuşi, Guvernul evidenţiază faptul că neexecutarea hotărârii menţionate mai sus nu este imputabilă autorităţilor, ci este consecinţa unei imposibilităţi obiective de executare, datorată lipsei de diligentă a reclamantului în a cere anularea titlurilor de proprietate eliberate terţilor.

26.  Guvernul consideră că reclamantul ar fi putut cere executarea silită a hotărârii în cauză şi ar fi putut introduce acţiuni în faţa instanţelor naţionale, fie pentru obţinerea executării prin echivalent, fie pentru a obţine condamnarea autorităţilor administrative la plata de daune cominatorii sau a unei amenzi civile.

27. In observaţiile sale complementare (ulterioare datei de 31 martie 2005, dată la care Camera a declarat cererea parţial admisibilă), Guvernul a informat Curtea că autorităţile locale analizează posibilitatea iniţierii procedurilor de anulare a titlurilor de proprietate eliberate terţilor pentru terenul de 4.000 m2 situat pe malul lacului Snagov, pentru a se obţine analizarea drepturilor de proprietate concurente, şi că un proiect de lege a fost elaborat în scopul de a permite comisiilor de aplicare a Legii nr. 18/1991 să revoce, ele însele, titlurile de proprietate eliberate în mod abuziv, cu condiţia ca respectivele titluri de proprietate să nu fi intrat încă în „circuitul civil".

28. Reclamantul contrazice teza Guvernului. El apreciază că neexecutarea Hotărârii din 25 septembrie 1997 este imputabilă exclusiv autorităţilor şi că acţiunile pe care ar fi trebuit să le introducă pentru a obţine executarea hotărârii constituie o sarcină excesivă, contrară art. 6 § 1 din Convenţie.

29.  In răspunsul său la observaţiile complementare ale Guvernului, reclamantul evidenţiază faptul că respectivul contract de schimb din 2 aprilie 1984 a fost considerat valid de ambele părţi, statul comportându-se ca proprietar al terenului aparţinând anterior mamei sale, distrugând casa, precum şi livada şi via situate pe acel teren.

30. In plus, reclamantul consideră că imposibilitatea obiectivă invocată de Guvern se datorează faptelor proprii ale acestuia, în special eliberării ilegale a titlurilor de proprietate către terţi în timpul şi după finalizarea procedurii în urma căreia s-a pronunţat Hotărârea din 25 septembrie 1997. Or, nimeni nu se poate prevala de propria sa turpitudine pentru nerespectarea unor hotărâri definitive. într-o astfel de situaţie, statele ar putea oricând crea situaţii de „imposibilitate obiectivă" şi priva de orice forţă obligatorie hotărârile învestite cu autoritate de lucru judecat.

31. Reclamantul arată, de asemenea, că a folosit mijloacele existente la momentul faptelor, respectiv acţiunea în contencios administrativ, pentru a constrânge autorităţile să-l pună în posesie pe teren. De altfel, el observă că posibilitatea de a obţine o reparaţie prin echivalent, în cadrul executării silite, a fost introdusă în legislaţia internă prin Ordonanţa Guvernului nr. 138/2000, intrată în vigoare la data de 2 ianuarie 2001; or, la acea dată, dreptul său prevăzut de Hotărârea din 25 septembrie 1997 era deja prescris.

32.  Curtea reaminteşte că dreptul de acces la justiţie, garantat de art. 6 din Convenţie, protejează, de asemenea, punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive şi obligatorii care, într-un stat care respectă preeminenţa dreptului, nu pot rămâne fără efect în detrimentul unei părţi (a se vedea, printre altele, Hornsby împotriva Greciei, Hotărârea din 19 martie 1997, Culegere 1997-II, p. 510-511, § 40, Burdov împotriva Rusiei, nr. 59.498/00, § 34, 7 mai 2002, şi Ruianu împotriva României, nr. 34.647/97, 17 iunie 2003).

33. In plus, Curtea a considerat că, dacă se poate admite ca statele să intervină într-o procedură de executare a unei hotărâri judecătoreşti, o asemenea intervenţie nu poate avea drept consecinţă împiedicarea, invalidarea sau întârzierea în mod excesiv a executării, nici, cu atât mai puţin, repunerea în discuţie a fondului acelei hotărâri (a se vedea Immobiliare Saîfi împotriva Italiei, 28 iulie 1999, Culegere 1999-V §§ 63 şi 66, şi Satka şi alţii împotriva Greciei, nr. 55.828/00, § 57, 27 martie 2003).

34. Curtea remarcă faptul că în speţă nu se contestă faptul că Hotărârea din 25 septembrie 1997, prin care Comisia locală a fost obligată să-l pună pe reclamant în posesie pe terenul de 4.000 m2 situat pe malul lacului Snagov, nu a fost nici executată întocmai, nici anulată sau modificată în urma exercitării unei căi de atac prevăzute de legea internă. Comisia locală era unica competentă pentru a-i pune pe reclamant în posesie pe terenul său conform hotărârii anterior menţionată.

35. Pe cale de consecinţă, Curtea consideră că reclamantul a suferit o ingerinţă în dreptul său la executarea unei hotărâri judecătoreşti. Rămâne de stabilit dacă această ingerinţă este compatibilă cu art. 6 din Convenţie.

36. In această privinţă, Curtea observă faptul că Comisia locală a refuzat să se conformeze dispoziţiilor Hotărârii din 25 septembrie 1997 şi că ea a eliberat reclamantului un titlu de proprietate asupra unui alt teren decât cel indicat în hotărârea mai sus menţionată. Or, atribuirea unui teren diferit faţă de cel stabilit prin Hotărârea din 25 septembrie 1997 nu a fost motivată prin nicio decizie administrativă formală.

37. Apoi, Curtea de Apel Bucureşti, prin Hotărârea sa din 20 aprilie 2000, a considerat că Comisia locală nu era obligată să execute hotărârea în cauză, reţinând că eliberarea titlurilor de proprietate către terţi exonera comisia de obligaţia impusă prin Hotărârea din 25 septembrie 1997. Cu toate acestea, Curtea de Apel Bucureşti nu a făcut referire nici la motivele care au justificat atribuirea unui alt teren decât cel stabilit prin Hotărârea din 25 septembrie 1997, nici la prevederile legale care ar fi permis o astfel de abatere (§ 17 de mai sus). Or, această motivare sumară din partea unei instanţe, care se limitează la constatarea existenţei titlurilor eliberate unor terţi, nu poate constitui o „imposibilitate obiectivă" care ar putea exonera Comisia locală de obligaţia prevăzută de hotărârea definitivă menţionată anterior.

38.  In plus, odată ce o hotărâre internă definitivă este pronunţată de instanţele naţionale, ea trebuie pusă în aplicare cu o claritate şi o coerenţă rezonabile de către autorităţile publice, pentru a evita, pe cât posibil, nesiguranţa juridică şi incertitudinea pentru subiectele de drept interesate de aplicarea sa (a se vedea, mutatis mutandis, Păduraru împotriva României, nr. 63.252/00, § 92, CEDO 2005...).

39. In orice caz, nu este oportun a-i cere unei persoane care a obţinut o creanţă contra statului în urma unei proceduri judiciare să fie nevoită apoi să iniţieze o procedură de executare silită pentru a obţine satisfacţie (Metaxas împotriva Greciei, nr. 8.415/02, § 19, 27 mai 2004). Trebuie reamintit faptul că obligaţia reclamantului de a introduce acţiuni în anularea titlurilor de proprietate ale terţilor este excesivă şi că obligaţia de a acţiona incumbă autorităţilor (Sabin Popescu împotriva României, nr. 48.102/99, §§58-60, 2 martie 2004).

40.   Or, în cauză, Comisia locală a eliberat titluri de proprietate unor terţi pentru terenul de 4.000 m2, situat pe malul lacului Snagov, fără a depune diligentă pentru a determina situaţia juridică a acestui teren. De altfel, Curtea nu poate să nu observe că două dintre titlurile de proprietate eliberate terţilor asupra terenului în litigiu au fost întocmite după ce Comisia locală a fost obligată prin Hotărârea din 25 septembrie 1997 să pună reclamantul în posesie pe acelaşi teren (§ 13 de mai sus). Cu toate acestea, Curtea constată că în observaţiile sale complementare Guvernul a indicat că în prezent autorităţile administrative analizează posibilitatea iniţierii unor proceduri judiciare în vederea anulării titlurilor de proprietate eliberate terţilor.

41.   Aceste elemente sunt suficiente Curţii pentru a concluziona că, în această cauză, refuzând să execute Hotărârea din 25 septembrie 1997 prin care se dispune punerea în posesie a reclamantului pe un teren identificat şi neprezentându-i acestuia o justificare valabilă pentru acest refuz sau pentru abaterea de la hotărâre, autorităţile naţionale I-au privat de dreptul de acces efectiv la justiţie.

42. In consecinţă, art. 6 alin. 1 din Convenţie a fost încălcat.

II. Asupra pretinsei încălcări a art. 1 din Protocolul nr. 1

43.   Reclamantul se plânge de faptul că neexecutarea Hotărârii din 25 septembrie 1997 i-a încălcat dreptul la respectarea bunurilor. El invocă art. 1 din Protocolul nr. 1, care prevede următoarele:

„Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.

Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii, sau a amenzilor."

44.  Guvernul contestă această afirmaţie. El consideră că reclamantul se prevala de un contract de schimb a cărui validitate nu a fost confirmată.

45.  In opinia Guvernului, Sentinţa din 25 septembrie 1997, pronunţată în urma unei acţiuni în contencios administrativ vizând constrângerea autorităţilor să-l pună pe reclamant în posesie pe un teren, nu a făcut să ia naştere în patrimoniul acestuia din urmă niciun drept de proprietate, nicio creanţă certă privind terenul în litigiu. Numai o acţiune bazată pe dispoziţiile Legii nr. 18 ar fi constituit o cale de atac care ar fi putut permite reclamantului să i se reconstituie dreptul său de proprietate asupra terenului. In plus, Guvernul consideră că, din acelaşi motiv, reclamantul nu era titularul niciunei creanţe sau speranţe legitime de a-şi vedea reconstituit dreptul său de proprietate asupra terenului, cu atât mai mult cu cât punerea în posesie constituia, conform legii, o etapă anterioară reconstituirii dreptului de proprietate asupra unui teren şi poate face obiectul unor acţiuni în justiţie.

46.  Hotărârea din 25 septembrie 1997 nu a condamnat Comisia locală decât la punerea reclamantului în posesie pe un teren şi la eliberarea procesului-verbal de punere în posesie. Reclamantul nu ar putea deci pretinde că deţine decât „o speranţă legitimă" de a fi pus în posesia terenului, pe care l-ar utiliza în calitate de posesor, şi nu de proprietar.

47. In plus, eventuala ingerinţă în dreptul reclamantului de a fi pus în posesia terenului în cauză şi rezultând din neexecutarea Hotărârii din 25 septembrie 1997 nu este imputabilă autorităţilor, ci reclamantului care, potrivit Guvernului, nu a demarat o procedură pentru a solicita constatarea nulităţii titlurilor de proprietate ale terţilor. In orice caz, eventuala ingerinţă era prevăzută de lege, urmărea un scop legitim, şi anume protecţia drepturilor altuia, în temeiul principiului siguranţei raporturilor juridice, şi era proporţională cu scopul urmărit. De altfel, reclamantul ar fi putut cere executarea prin echivalent a Hotărârii din 25 septembrie 1997.

48.  In observaţiile sale complementare Guvernul pune accentul pe faptul că reclamantul nu poate pretinde că are un drept de proprietate asupra terenului în litigiu, în măsura în care nu a parcurs toate etapele prevăzute de Legea nr. 18 pentru reconstituirea dreptului de proprietate. Astfel, decizia unei comisii judeţene de validare sau invalidare a propunerilor comisiilor locale nu dă naştere unui drept de proprietate, în măsura în care nu reprezintă punctul final al procedurii de reconstituire a acestui drept. Pentru ca reclamantul să se poată prevala de un drept de proprietate, ar fi trebuit ca respectiva Comisie locală să-l pună în posesie pe un teren şi ca Comisia judeţeană să elibereze un titlu de proprietate în favoarea sa. Or, în cauză, Comisia locală nu l-a pus pe reclamant în posesie pe terenul în litigiu. In plus, spre deosebire de cauzele Dragne şi Croitoru împotriva României, în care comisiile locale şi judeţene au fost condamnate să pună reclamanţii în posesia unui teren şi să le elibereze titluri de proprietate, în prezenta cauză, Hotărârea din 25 septembrie 1997 se limita să condamne Comisia locală la punerea reclamantului în posesia terenului.

49.  Guvernul ţine să sublinieze că Hotărârea din 20 aprilie 2000 a Curţii de Apel Bucureşti a informat reclamantul asupra circumstanţelor care au împiedicat Comisia locală să îl pună în posesie pe terenul solicitat, şi anume eliberarea titlurilor de proprietate către terţi, astfel încât neexecutarea Sentinţei din 25 septembrie 1997 reprezintă o „limitare compatibilă" cu dreptul la un proces echitabil (Hotărârea Sabin Popescu, citată anterior, §76).

50.  Reclamantul subliniază că Guvernul pune în discuţie temeinicia hotărârii din 25 septembrie 1997 pronunţată în urma unei acţiuni în contencios administrativ şi învestită cu autoritate de lucru judecat. Imposibilitatea obiectivă de a executa sentinţa menţionată anterior este, în opinia reclamantului, imputabilă autorităţilor care au eliberat titluri de proprietate ilegale terţilor, după ce această sentinţă a devenit definitivă.

51.   Reclamantul arată că ingerinţa în dreptul său de proprietate nu era prevăzută de lege şi că, în orice caz, nu era deloc proporţională cu scopul urmărit. El consideră ineficientă calea executării silite a hotărârii.

52.   In răspunsul său la observaţiile complementare ale Guvernului, reclamantul susţine că are un drept de proprietate asupra terenului în litigiu, în baza Contractului de schimb din 2 aprilie 1984 şi a Deciziei Comisiei judeţene din 26 octombrie 1995. In opinia sa, procedura de reconstituire a dreptului de proprietate, astfel cum era în vigoare în momentul în care Hotărârea din 26 octombrie 1995 a fost pronunţată, prevedea ca etape validarea dreptului de către comisia judeţeană, eliberarea titlului de proprietate şi punerea în posesie de către comisia locală.

53.  Curtea aminteşte că, pentru a stabili dacă reclamantul dispunea de un „bun" în sensul art. 1 al Protocolului nr. 1, ea trebuie să analizeze dacă hotărârea din 25 septembrie 1997 a dat naştere în favoarea reclamantului la o creanţă suficient de bine stabilită pentru a fi exigibilă (a se vedea Rafinăriile greceşti Stran şi Stratis Andreatis împotriva Greciei, Hotărârea din 9 decembrie 1994, seria A nr. 301-B, p. 84, §59).

54.   Conform art. 1 din Protocolul nr. 1 aşa cum este interpretat de jurisprudenţa Curţii, noţiunea de „bun" poate acoperi atât „bunurile actuale", cât şi valorile patrimoniale, inclusiv creanţele, în baza cărora reclamantul poate pretinde că are cel puţin o „speranţă legitimă" de a se bucura în mod efectiv de un drept de proprietate (Kopecky împotriva Slovaciei [MC], nr. 44.912/98, § 35, 28 septembrie 2004). Curtea a afirmat deja că o creanţă poate fi considerată drept o „valoare patrimonială" atunci când are o bază suficientă în dreptul intern, de exemplu atunci când este confirmată de o jurisprudenţa bine stabilită a instanţelor (Kopecky, citată anterior, § 48). In plus, o anumită pertinenţă în această privinţă o poate avea problema de a şti dacă, în contextul procedurii incriminate, reclamantul putea pretinde că are o „speranţă legitimă" de a se bucura în mod efectiv de un drept de proprietate (Kopecky, citată anterior, §42).

55.  Curtea constată că, în speţă, hotărârea definitivă din 25 septembrie 1997 a creat în beneficiul reclamantului „speranţa legitimă" de a se vedea pus efectiv în posesia terenului indicat în decizia administrativă din 26 octombrie 1995 şi de a obţine astfel titlul administrativ de proprietate. In aceste condiţii, creanţa sa este suficient stabilită pentru a constitui o „valoare patrimonială" care implică aplicarea garanţiilor prevăzute de art. 1 din Protocolul nr. 1.

56. Cu toate acestea, Hotărârea din 25 septembrie 1997 nu a fost executată în conformitate cu dispozitivul său şi neexecutarea sa este imputabilă în exclusivitate autorităţilor administrative competente. Reiese că imposibilitatea pentru reclamant de a obţine executarea acestei sentinţe reprezintă o ingerinţă în dreptul său la respectarea bunurilor, care este menţionat în prima frază a primului alineat al art. 1 citat anterior (Sabin Popescu, citată anterior, § 80).

57. Refuzând să execute în conformitate cu dispozitivul său această hotărâre, autorităţile naţionale au privat reclamantul de dreptul de a se bucura de dreptul său de proprietate asupra terenului în litigiu, fără a-i oferi o justificare.

58.  Curtea reiterează totuşi faptul că nu se contestă că reclamantului i s-a oferit un alt teren decât cel prevăzut în dispozitivul hotărârii şi pe care îl refuză în prezent, chiar dacă autorităţile i-au eliberat un titlu administrativ de proprietate asupra acestui teren. De altfel, părţile sunt în dezacord asupra problemei de a şti dacă terenul oferit reclamantului are o valoare echivalentă cu a celui la care avea dreptul în baza Sentinţei din 27 septembrie 1997 (a se vedea, a contrarie, Sabin Popescu, citată anterior, § 82).

59.   Curtea consideră că atribuirea în proprietate a unui alt teren nu este de natură să acopere lipsa de justificare a ingerinţei (Sabin Popescu, citată anterior, § 84) şi nu constituie niciun act de natură a-i face pe reclamant să piardă calitatea de victimă, deoarece „o decizie sau o măsură favorabilă reclamantului nu este suficientă, în principiu, sa-i retragă calitatea de «victimă» decât dacă autorităţile naţionale au recunoscut, explicit sau în substanţă şi apoi reparat, încălcarea Convenţiei" (Dalban împotriva României [MC], nr. 28.114/95, §44, ECHR 1999-VI). Ori, în speţă, încălcarea nu a fost niciodată recunoscută. De altfel, Curtea aminteşte că autorităţile naţionale studiază posibilitatea de a iniţia procedurile civile de constatare a nulităţii titlurilor eliberate terţilor, pentru a stabili situaţia juridică a terenului în litigiu.

60. Având în vedere cele de mai sus, Curtea concluzionează că s-a încălcat art. 1 din Protocolul nr. 1.

III. Asupra aplicării articolului 41 din Convenţie

61. In temeiul articolului 41 din Convenţie,

„Dacă Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă".

A. Prejudiciu

62.  Reclamantul solicită, cu titlu de prejudiciu material, fie punerea în posesie a părţii libere din terenul în litigiu (adică 3.000 m2) şi plata sumei de 149.945 euro reprezentând contravaloarea părţii din teren care nu poate fi restituită în natură, fie plata sumei de 194.158 euro, reprezentând valoarea întregului teren, conform unei expertize pe care a cerut-o. El solicită, de asemenea, suma de 1.560 euro, reprezentând valoarea unei case pe care părinţii săi au construit-o pe terenul în cauză în timpul perioadei în care îl aveau în posesie. El consideră, de asemenea, că naţionalizarea terenului şi derularea procedurilor au avut consecinţe asupra carierei sale, ceea ce i-a cauzat un prejudiciu material de 20.000 euro.

Reclamantul cere de asemenea 30.000 euro cu titlu de prejudiciu moral pe care îl consideră legat de prejudiciul material.

63.  Guvernul consideră că cererea referitoare la prejudiciul material este disproporţionată în măsura în care reclamantul este titularul unui drept de proprietate asupra unui alt teren cu aceeaşi suprafaţă situat în Snagov. El menţionează că terenul oferit reclamantului de Comisia judeţeană corespunde celui care a aparţinut părinţilor săi înainte de încheierea Contractului de schimb din 2 aprilie 1984 şi care este situat tot în comuna Snagov. De altfel, Guvernul susţine că valoarea terenului revendicat (între 15 şi 25 euro pe m2) de reclamant este mai mică decât cea a terenului oferit de Comisia locală(între 20 şi 25 euro pe m2).

64.  Guvernul admite că restitutio in integrum este cea mai bună modalitate de a repara un prejudiciu. Cu toate acestea, premisa pentru a se putea proceda la restituire este existenţa unui drept de proprietate în favoarea reclamantului, urmată de o privare de proprietate nejustificată. Or, conform Guvernului, în această cauză şi, spre deosebire de cauzele Croitoru şi Dragne, mai sus citate, reclamantul nu are un „bun" în sensul Convenţiei (§ 49 de mai sus).

65.  In plus, Guvernul ţine să precizeze că restitutio in integrum nu este singura modalitate de reparare a unui eventual prejudiciu, plata unei reparaţii putând fi uneori luată în considerare.

66.  In privinţa prejudiciului moral invocat de reclamant, Guvernul consideră că ar fi suficient compensat prin simpla constatare a încălcării art. 6 din Convenţie şi art. 1 din Protocolul nr. 1.

67.   Curtea reaminteşte că o hotărâre care constată o încălcare implică pentru statul pârât obligaţia juridică în virtutea Convenţiei de a pune capăt încălcării şi de a înlătura consecinţele acesteia. Dacă dreptul intern nu permite decât o înlăturare parţială a consecinţelor acestei încălcări, art. 41 din Convenţie conferă Curţii puterea de a acorda o reparaţie părţii lezate prin actul sau omisiunea din cauza cărora s-a constatat o încălcare a Convenţiei. In exercitarea acestei puteri, ea dispune de o anumită latitudine; adjectivul „echitabil" şi partea din frază „dacă e cazul" dovedesc acest lucru.

68. Printre elementele luate în consideraţie de Curte, atunci când decide în această materie, figurează prejudiciul material, adică pierderile efectiv suferite ca o consecinţă directă a încălcării invocate şi dauna morală, adică reparaţia stării de nelinişte, a neplăcerilor şi a incertitudinilor rezultate din această încălcare, precum şi alte daune care nu sunt de natură materială (a se vedea, între altele, Ernestina Zullo împotriva Italiei, nr. 64.897/01, § 25, 10 noiembrie 2004).

69. Curtea observă că Comisia judeţeană a eliberat un titlu de proprietate în favoarea reclamantului pentru un alt teren. Cu toate acestea, părţile sunt în dezacord în privinţa valorii acestui teren în raport de valoarea terenului de 4.000 m2 situat pe malul lacului Snagov. In consecinţă, Curtea nu poate, în cazul de faţă, să considere că reclamantului i s-a atribuit un bun echivalent cu cel la care avea dreptul şi că astfel prejudiciul său a fost reparat (a se vedea, a contrario, Sabin Popescu, citată anterior, § 91).

70.  Curtea consideră, date fiind circumstanţele speţei, că punerea reclamantului în posesie asupra bunului litigios, aşa cum a fost dispusă prin Hotărârea din 25 septembrie 1997 a Tribunalului Bucureşti, l-ar pune pe cât posibil într-o situaţie echivalentă cu cea în care s-ar fi aflat dacă cerinţele art. 6 alin. 1 din Convenţie şi art. 1 din Protocolul nr. 1 nu ar fi fost încălcate.

71. In cazul în care statul pârât nu va proceda la o asemenea restituire în termen de 3 luni de la data la care prezenta hotărâre va deveni definitivă, Curtea hotărăşte că acesta va trebui să plătească reclamantului, cu titlu de daune materiale, o sumă corespunzătoare valorii actuale a bunului, adică 120.000 euro.

72.  In plus, Curtea consideră că reclamantul a suferit un prejudiciu moral, în special din cauza frustrării provocate de imposibilitatea executării hotărârii pronunţate în favoarea sa, şi că acest prejudiciu nu este suficient compensat prin constatarea încălcării.

73.  In aceste împrejurări, având în vedere ansamblul elementelor aflate la dispoziţia sa şi statuând în echitate, aşa cum prevede art. 41 din Convenţie, Curtea acordă reclamantului 4.000 euro cu titlu de prejudiciu moral.

B. Cheltuieli de judecată

74.  Reclamantul cere, de asemenea, 2.000 euro cu titlu de cheltuieli de judecată în faţa instanţelor interne şi în faţa Curţii. El prezintă ca dovadă copii ale chitanţelor ce atestă plata onorariului de avocat, în sumă de 5.300.000 lei româneşti (ROL), şi cele ale expertizei realizate pentru evaluarea valorii terenului, reprezentând 15.000.000 lei (ROL).

75.   Guvernul nu se opune rambursării cheltuielilor de judecată ocazionate de procedurile în faţa instanţelor interne şi în faţa Curţii, cu condiţia să fie justificate, reale, necesare şi rezonabile.

76.  Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor de judecată decât în măsura în care a fost stabilit caracterul real, necesitatea şi caracterul rezonabil al valorii lor. In cazul în speţă, ţinând cont de elementele aflate la dispoziţia sa şi de criteriile menţionate anterior, Curtea consideră rezonabilă suma de 640 euro cu titlu de cheltuieli de judecată ocazionate de procedurile naţionale şi de cele în faţa Curţii şi o acordă reclamantului.

C.  Dobânzi moratorii

77.   Curtea consideră necesar să aplice majorările de întârziere echivalente cu rata dobânzii pentru facilitatea de credit marginal practicată de Banca Centrală Europeană, la care se vor adăuga 3 puncte procentuale.

DIN ACESTE MOTIVE,

CURTEA,

ÎN UNANIMITATE,

1.  hotărăşte că s-a încălcat art. 6 alin. 1 din Convenţie;

2.  hotărăşte că s-a încălcat art. 1 din Protocolul nr. 1;

3.  hotărăşte:

a) că statul pârât trebuie să execute Hotărârea din 25 septembrie 1997 a Tribunalului Bucureşti în termen de 3 luni de la data la care hotărârea va deveni definitivă, în conformitate cu art. 44 alin. 2 al Convenţiei; că, în caz contrar, statul pârât va trebui să plătească reclamantului, în termen de 3 luni de la data la care hotărârea va deveni definitivă, în conformitate cu art. 44 alin. 2 al Convenţiei, suma de 120.000 euro (o sută douăzeci de mii de euro); că, în orice caz, statul pârât trebuie să plătească reclamantului 4.000 euro (patru mii de euro) cu titlu de prejudiciu moral şi 640 euro (şase sute patruzeci de euro) pentru cheltuieli de judecată, plus orice sumă ce ar putea fi datorată cu titlu de impozit, convertită în lei româneşti la cursul de schimb aplicabil la data plăţii;

b) că, începând de la expirarea respectivului termen şi până la efectuarea plăţii, aceste sume se vor majora cu o dobândă simplă la o rată egală cu cea a facilităţii de credit marginal a Băncii Centrale Europene aplicabile în această perioadă, majorată cu un procent de 3 puncte;

4.  respinge restul cererii de satisfacţie echitabilă.

Redactată în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 15 iunie 2006 în conformitate cu art. 77 alin. 2 şi 3 din Regulament.

Bostjan M. Zupancic,

preşedinte

Vincent Berger,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu