Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 8 iunie 2010

în Cauza Maties împotriva României

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 752 din 11 noiembrie 2010



(Cererea nr. 13.202/03)

In Cauza Maties împotriva României,

Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: Josep Casadevall, presedinte, Corneliu Bîrsan, Bostjan M. Zupancic, Egbert Myjer, Ineta Ziemele, Luis Lopez Guerra, Ann Power, judecatori, si Santiago Quesada, grefier de sectie,

dupa ce a deliberat în camera de consiliu la data de 18 mai 2010, pronunta urmatoarea hotarâre, adoptata la aceasta data:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se afla o cerere (nr. 13.202/03) îndreptata împotriva României, prin care un cetatean al acestui stat, domnul Doru Octavian Maties (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 24 februarie 2003 în temeiul art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).

2. Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agentul sau, domnul Razvan-Horatiu Radu, de la Ministerul Afacerilor Externe.

3. La data de 2 iunie 2008, presedintele Sectiei a treia a hotarât sa îi comunice cererea Guvernului. Asa cum permite art. 29 § 3 din Conventie, acesta a mai hotarât sa se analizeze în acelasi timp admisibilitatea si temeinicia cauzei.

ÎN FAPT

I. Circumstantele cauzei

4. Reclamantul s-a nascut în anul 1946 si locuieste în Târgu Mures.

5. Bunicul reclamantului, P.O., era proprietarul unui teren situat la Iernut, pe care a fost obligat sa îl cedeze statului în timpul regimului comunist.

6. Dupa anul 1990 au fost adoptate Legea fondului funciar nr. 18/1991, Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 si Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, care stabilesc masuri de despagubire pentru fostii proprietari de terenuri. Ultima dintre aceste legi dispunea ca fostii proprietari de terenuri carora nu le puteau fi restituite terenurile în natura aveau dreptul sa li se atribuie în schimb un alt teren sau despagubiri.

7. Dupa intrarea în vigoare a Legii nr. 1/2000, reclamantul si P.V.R., un alt mostenitor, au facut demersuri administrative pentru a li se restitui un teren în suprafata de 17,47 hectare ce îi apartinuse lui P.O.

8. Prin Decizia nr. 40/L/2000, Comisia judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate (Comisia judeteana) a constatat ca, desi reclamantul si P.V.R. aveau dreptul sa obtina o reparatie în temeiul Legii nr. 18/1991, restituirea terenului în discutie nu era posibila. Comisia a decis înscrierea creantei lor în tabelul prevazut în anexa nr. 39 la Hotarârea Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si completarea Regulamentului privind procedura de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, a modelului si modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum si punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 131/1991. Acest tabel indica persoanele care, aflate în imposibilitatea obiectiva de a li se restitui terenurile ce le-au apartinut în trecut sau de a obtine în schimb alte terenuri echivalente, aveau dreptul la o despagubire.

9. Reclamantul a contestat aceasta decizie, sustinând ca prefera atribuirea unui teren echivalent decât o reparatie pecuniara care, dupa parerea sa, era ineficienta si iluzorie. Prin decizia ramasa definitiva din data de 7 martie 2003, Tribunalul Judetean Mures a confirmat Decizia nr. 40/L/2000 si a statuat ca, deoarece nu putea fi atribuit niciun teren din cauza lipsei de terenuri disponibile la Iernut, partea interesata avea sa fie despagubita în conditiile prevazute de Legea nr. 1/2000.

10. Prin decizia din data de 21 octombrie 2008, tinând cont de rezultatul unei expertize tehnice, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor a stabilit cuantumul despagubirii datorate reclamantului si lui P.V.R. în suma de 1.886.771 lei (RON). De asemenea, decizia prevedea ca reclamantul trebuia sa urmeze procedura prevazuta de Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente pentru a obtine executarea sa. Aceasta decizie i-a fost comunicata reclamantului la data de 5 noiembrie 2008.

11. Pentru a obtine executarea deciziei din data de 21 octombrie 2008 mentionate mai sus, reclamantul trebuia sa se adreseze Directiei pentru acordarea despagubirilor în numerar, directie ce functiona în cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor, cu urmatoarele documente: o cerere prin care opta pentru plata unei sume de bani, decizia prin care i se recunostea dreptul la despagubiri, certificatul de actionar la Fondul „Proprietatea", daca acesta i-a fost emis, coordonatele sale bancare si un mandat din partea lui P.V.R.

12. Printr-o scrisoare din data de 1 septembrie 2009, reclamantul a informat Curtea ca nu s-a adresat Directiei pentru acordarea despagubirilor în numerar, pe motivul ca posibilitatea de a obtine o suma de bani ramâne iluzorie.

II. Dreptul si practica interne si internationale pertinente

13. Prevederile legale esentiale si jurisprudenta interna relevanta, inclusiv extrasele din Legea nr. 10/2001, Legea nr. 247/2005 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2007 pentru accelerarea procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv (OUG nr. 81/2007) referitoare la sistemul de despagubire pentru imobilele nationalizate, sunt descrise în hotarârile Tudor împotriva României (nr. 29.035/05, §§ 15-20, 17 ianuarie 2008) si Viasu împotriva României (nr. 75.951/01, §§ 38-49, 9 decembrie 2008). Textele relevante ale Consiliului Europei, si anume Rezolutia Res (2004)3 cu privire la hotarârile care releva o problema structurala subsecventa si Recomandarea Rec (2004)6 privind îmbunatatirea recursurilor interne, adoptate de Comitetul de ministri, sunt de asemenea citate în hotarârea Viasu, mentionata mai sus (§§ 50 si 51).

14. In temeiul art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2007, persoanele care erau îndreptatite sa obtina o despagubire ce depasea 500.000 RON puteau obtine o suma în numerar, în cuantum de maximum 500.000 RON, diferenta fiind transformata în actiuni la Fondul „Proprietatea". Despagubirea în numerar era platita în doua transe a câte 250.000 RON, într-un interval de 2 ani.

15. La data de 12 februarie 2008, Hotarârea Guvernului nr. 128/2008 privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a titlului VII „Regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 1.095/2005, a fost publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I. Conform acestei noi norme legale, dupa emiterea titlului de despagubire de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, partea interesata trebuia sa opteze la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor fie pentru primirea unei parti din suma în numerar (în limita a 500.000 RON), iar restul în actiuni la Fondul „Proprietatea", fie pentru primirea de actiuni la fond pentru întreaga suma (vezi si paragraful 11 de mai sus).

16. Daca opta pentru primirea unei parti din suma în numerar, partea interesata trebuia sa formuleze o cerere în acest sens la Directia pentru acordarea despagubirilor în numerar ce functiona în cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor. Aceasta autoritate trebuia sa înlocuiasca titlul de despagubire cu un titlu de plata corespunzator sumei de plata în numerar, precum si cu un titlu de conversie corespunzator restului sumei de convertit în actiuni la Fondul „Proprietatea". Hotarârea Guvernului mentionata mai sus prevedea ca cererile de optiune sa fie analizate în ordine cronologica, fara sa fie prevazut în mod expres vreun termen în acest sens. Titlurile de despagubire pot fi valorificate în termen de cel mult 3 ani de la data emiterii lor, termen care, în orice caz, nu expira decât dupa 12 luni de la prima tranzactionare la bursa a actiunilor Fondului „Proprietatea".

17. Termenul de 2 ani prevazut pentru plata sumei în numerar (paragraful 14 in fine de mai sus) începe sa curga de la data emiterii titlului de plata.

18. Conform informatiilor oficiale aflate pe site-ul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor, la data de 19 aprilie 2010 au fost înregistrate 16.463 de cereri de optiuni la autoritatea competenta. Valoarea despagubirilor pentru care partile interesate si-au exprimat intentia de a primi o suma în numerar este de 1.855.395.376 RON. Suma platita pâna la data mentionata mai sus este de 343.270.664 RON.

ÎN DREPT

I. Asupra pretinsei încalcari a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie

19. Reclamantul se plânge cu privire la imposibilitatea de a se bucura de dreptul de a fi despagubit pentru terenul nationalizat, conform prevederilor legale în materie, si invoca în acest sens art. 1 din Protocolul nr. 1, care prevede urmatoarele:

„Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauza de utilitate publica si în conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.

Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii sau a amenzilor."

A. Asupra admisibilitatii

20. Guvernul ridica o exceptie de incompatibilitate ratione materiae a acestui capat de cerere cu dispozitiile Conventiei. Acesta considera ca reclamantul nu detine un „bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1, în masura în care Decizia nr. 40/L/2000 a Comisiei judetene nu stabileste valoarea despagubirii datorate reclamantului si nicio alta hotarâre judecatoreasca definitiva nu i-a recunoscut dreptul de a i se acorda o despagubire al carei cuantum sa fi fost stabilit. Prin urmare, Guvernul considera ca, spre deosebire de cauzele Broniowski împotriva Poloniei [MC] (nr. 31.443/96, CEDO 2004-V) si Matache si altii împotriva României (nr. 38.113/02, 19 octombrie 2006), reclamantul nu are o creanta stabilita si exigibila.

21. Reclamantul nu prezinta observatii în aceasta privinta.

22. Curtea reaminteste faptul ca a statuat deja, în cauze similare cu cea de fata, ca deciziile administrative necontestate prin care li se recunoaste partilor interesate dreptul la o despagubire fara a-i stabili suma reprezinta un „interes patrimonial" suficient de bine stabilit în dreptul intern, cert, nerevocabil si exigibil, care, în opinia sa, se include în notiunea de „bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie (Viasu, mentionata mai sus, §§ 58-60).

23. Argumentele Guvernului nu pot duce, în speta, la o concluzie diferita. Curtea observa ca dreptul reclamantului la o despagubire a fost confirmat în mod constant si regulat de catre autoritati, stabilit clar în dreptul intern, asa cum reiese din Decizia nr. 40/L/2000 a Comisiei judetene, prin care se valideaza înscrierea creantei reclamantului, si chiar, din Decizia ramasa definitiva din data de 7 martie 2003 a Tribunalului Judetean Mures (mutatis mutandis, Viasu, mentionata mai sus, §59).

24. Prin urmare, exceptia Guvernului trebuie respinsa. Pe de alta parte, Curtea constata ca acest capat de cerere nu este vadit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Conventie si ca nu este lovit de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Asadar, el trebuie declarat admisibil.

B. Asupra fondului

25. Reclamantul subliniaza ca se afla de mai multi ani în imposibilitatea de a beneficia în mod efectiv de despagubirea în discutie. El considera ca Decizia din 21 octombrie 2008 prin care se stabilea cuantumul despagubirii nu poate fi executata în mod efectiv. Mai exact, el considera inacceptabile termenul de 2 ani prevazut pentru plata sumei în numerar, ce reprezinta în cazul sau mai putin de o treime din despagubirea datorata, precum si faptul ca diferenta va fi convertita în actiuni la Fondul „Proprietatea", fond care nu functioneaza.

26. Guvernul insista asupra faptului ca reclamantul a utilizat posibilitatea de a se adresa autoritatilor administrative pentru a i se acorda o despagubire. In opinia sa, mecanismul implementat prin Legea nr. 247/2005 si referitor la înfiintarea Fondului „Proprietatea" este capabil sa le ofere persoanelor îndreptatite o despagubire care sa corespunda cerintelor din jurisprudenta Curtii. Conform ultimelor modificari ale Legii nr. 247/2005, o parte din despagubirea în discutie i-ar putea fi platita în numerar partii interesate si au fost facute progrese pentru ca Fondul „Proprietatea" sa devina functional.

27. Guvernul mai observa ca reclamantul a obtinut o decizie prin care i se acordau despagubiri, însa decizia nu poate fi executata din cauza ca partea interesata nu a urmat procedura prevazuta de Legea nr. 247/2005 (paragrafele 11 si 12 de mai sus).

28. Curtea face trimitere la jurisprudenta invocata în Cauza Viasu, mentionata mai sus, cu privire la obligatiile stabilite de art. 1 din Protocolul nr. 1 în sarcina statului care a adoptat o legislatie care prevede restituirea sau despagubirea pentru bunurile confiscate într-un regim anterior (Viasu, mentionata mai sus, § 58).

29. Aceasta reaminteste ca neexecutarea unei decizii prin care se recunoaste dreptul de proprietate constituie o ingerinta în sensul primei fraze din primul alineat al art. 1 din Protocolul nr. 1. In speta, ingerinta în discutie consta în omisiunea autoritatilor competente de a asigura caracterul efectiv al dreptului pe care i l-au recunoscut reclamantului prin Decizia nr. 40/L/2000 (Viasu, mentionata mai sus, §§ 60 si 66, si Ramadhi si alti 5, mentionata mai sus, §§ 76-77).

30. Curtea a examinat deja cauze ce ridicau probleme legate de omisiunea autoritatilor de a asigura caracterul efectiv al dreptului pe care l-au recunoscut partilor interesate prin decizii definitive de a primi despagubiri pentru bunurile imobiliare trecute în patrimoniul statului în timpul regimului comunist si a constatat încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 (Viasu, mentionata mai sus, §§ 62-73, Katz împotriva României, nr. 29.739/03,

20 ianuarie 2009, si Faimblat împotriva României, nr. 23.066/02, 13 ianuarie 2009). Cu toate acestea, ea apreciaza ca, în cauza de fata, situatia este în mod sensibil diferita de cauzele mentionate mai sus, în masura în care reclamantul a obtinut o decizie a Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor care preciza, pe baza unei expertize, cuantumul despagubirii ce îi era datorata (a contrarie Viasu, Katz si Faimblat, mentionate mai sus). Fara a contrazice concluziile la care a ajuns în cauzele mentionate mai sus, Curtea apreciaza ca, în speta, din motivele precizate mai jos, se impune o analiza mai nuantata.

31. Curtea constata ca prevederile legale aplicabile în materie îi permiteau reclamantului sa obtina plata în numerar a unei parti din despagubirea stabilita prin Decizia din 21 octombrie 2008 a Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor. Mai exact, reclamantul ar fi putut sa încaseze suma de 250.000 RON, adica circa o treime din suma ce îi era datorata (paragraful 14 de mai sus). Pentru a beneficia de aceasta posibilitate, reclamantul ar fi trebuit sa îsi exercite un drept de optiune (paragraful 15 de mai sus), ceea ce nu a facut. Or, conform legii interne, aceasta etapa era obligatorie pentru a obtine un titlu de plata care i-ar fi permis sa obtina plata sumei mentionate mai sus într-un termen de 2 ani. De altfel, Curtea observa ca, din informatiile puse la dispozitia publicului de catre Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, reiese ca pentru persoanele care au exercitat un drept de optiune, sunt pe cale de a fi facute plati si o cincime din sumele solicitate a fost deja platita (paragraful 18 de mai sus).

32. Având în vedere acestea, Curtea observa ca este dificil sa solutioneze in abstracte problema eficientei procedurii speciale implementate de autoritatile nationale pentru accelerarea platii despagubirilor prevazute de Legea nr. 247/2005 (paragrafele 14-16 de mai sus). De aceea, în speta, Curtea constata ca, desi a fost informat de autoritatile nationale despre necesitatea de a îsi exercita dreptul de optiune, reclamantul a refuzat sa o faca (paragrafele 10-12 de mai sus). Astfel, reclamantul a blocat cu buna stiinta procedura. Or, daca Curtea nu poate specula asupra eficientei procedurii speciale implementate pentru plata accelerata a unei parti a despagubirii, totusi, data fiind atitudinea partii interesate, Curtea nu poate concluziona ca autoritatile sunt în întregime raspunzatoare de imposibilitatea sa de a obtine o parte a despagubirii. De altfel, Curtea observa ca termenul acordat de lege reclamantului pentru exercitarea dreptului sau de optiune nu a expirat înca (paragraful 16 in fine de mai sus). Rezulta ca, pentru acea parte a cererii care corespunde sumei pe care reclamantul ar fi putut sa o primeasca în numerar, nu a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1.

33. In ceea ce priveste restul despagubirii, si anume mai mult de doua treimi din suma datorata reclamantului, Curtea constata ca aceasta trebuia sa faca obiectul unor actiuni la Fondul „Proprietatea" (paragraful 14 de mai sus). Or, luând nota cu satisfactie de evolutia care pare sa se întrevada în practica în privinta mecanismului de plata prevazut de Legea nr. 247/2005, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2007, Curtea observa ca, pâna în prezent, Guvernul nu a demonstrat ca sistemul de despagubire pus în aplicare prin intermediul Fondului „Proprietatea" le permitea persoanelor îndreptatite, si în special reclamantului, sa încaseze, conform unei proceduri si unui calendar previzibile, despagubirile pe care sunt îndreptatite sa le primeasca.

34. Prin urmare, Curtea apreciaza ca, pentru aceasta parte a cererii, a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1.

II. Asupra celorlalte pretinse încalcari

35. Tot în temeiul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie, reclamantul se plânge de imposibilitatea de a obtine restituirea terenului si de lipsa de folosinta a acestuia.

36. Curtea reaminteste ca un reclamant nu poate sustine o încalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 decât în masura în care deciziile pe care le incrimineaza se refera la „bunurile" sale, în sensul acestei prevederi. Conform jurisprudentei constante a organelor Conventiei în materie, nu trebuie considerate ca „bunuri" în sensul articolului mentionat mai sus speranta de a i se recunoaste un drept de proprietate care s-a stins de mult timp si nici creanta conditionala ramasa fara obiect în urma nerealizarii conditiei (Kopecky împotriva Slovaciei [MC], nr. 44.912/98, § 35, CEDO 2004-IX).

37. In speta, ascendentul reclamantului, P.O., fusese deposedat de un teren în timpul regimului comunist. Astfel, procedura administrativa introdusa în temeiul Legii nr. 1/2000 si actiunea subsecventa nu vizau „bunuri existente" în patrimoniul reclamantului. Curtea mai observa ca nicio decizie administrativa sau judiciara nu a recunoscut dreptul reclamantului de a i se atribui un teren în natura. Prin urmare, Curtea considera ca reclamantul nu detinea un „bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1.

38. Rezulta ca acest capat de cerere întemeiat pe art. 1 din Protocolul nr. 1 este incompatibil ratione materiae cu prevederile Conventiei în sensul art. 35 § 3 si trebuie respins în aplicarea art. 35 § 4.

III. Asupra aplicarii art. 41 din Conventie

39. Conform art. 41 din Conventie,

„Daca Curtea declara ca a avut loc o încalcare a Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al înaltei parti contractante nu permite decât o înlaturare incompleta a consecintelor acestei încalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."

A. Prejudiciu

40. Reclamantul solicita, ca daune materiale, suma de 522.912 euro (EUR), reprezentând valoarea terenului a carui restituire a fost solicitata si suma de 155.555 EUR pentru lipsa de folosinta timp de zece ani. El mai solicita 15.000 EUR ca daune morale.

41. Guvernul considera ca reclamantul nu poate solicita decât partea ce îi revine din despagubirea de 1.886.771 RON, stabilita prin Decizia din 21 octombrie 2008. De asemenea, acesta observa ca reclamantul nu si-a justificat cererea referitoare la lipsa de folosinta a terenului în cauza si considera ca nu exista o legatura de cauzalitate între pretinsul prejudiciu moral si eventuala încalcare a Conventiei.

42. Curtea reaminteste ca o hotarâre ce constata o încalcare atrage pentru statul pârât obligatia de a pune capat încalcarii si de a-i înlatura consecintele astfel încât sa refaca pe cât posibil situatia anterioara acesteia [latridis împotriva Greciei (reparatie echitabila) [MC], nr. 31.107/96, § 32, CEDO 2000-XI].

43. In speta, Curtea apreciaza, în acord cu Guvernul, ca reclamantul nu poate pretinde decât jumatate din valoarea estimata a terenului, tinând cont ca decizia Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor îl vizeaza si pe P.V.R., în parti egale. Prin urmare, partea ce îi revine reclamantului este de 943.385,5 RON. Curtea reaminteste apoi ca a considerat ca reclamantul ar fi trebuit sa faca la nivel national demersurile necesare pentru a obtine plata unei parti a despagubirii (paragrafele 30-32 de mai sus).

44. Totusi, pentru restul sumei, Curtea apreciaza ca plata despagubirii validate prin Decizia din 21 octombrie 2008 si fixata conform criteriilor stabilite de legislatia româna (Viasu, mentionata mai sus, § 38), l-ar repune pe reclamant, pe cât posibil, într-o situatie echivalenta cu cea în care s-ar fi aflat daca cerintele art. 1 din Protocolul nr. 1 nu ar fi fost încalcate. Insa, tinând cont de constatarile hotarârii de fata din care reiese ca sistemul actual de restituire nu este eficient, Curtea apreciaza ca nu are alta optiune decât sa acorde suma care, în opinia sa, ar constitui o solutionare definitiva si completa a prezentului litigiu patrimonial (Viasu, mentionata mai sus, § 89).

45. Curtea mai observa ca reclamantul nu a prezentat documente justificative relevante pentru pretinsa lipsa de folosinta. Asadar, nu îi va fi acordata nicio suma cu acest titlu.

46. In lumina celor de mai sus, Curtea îi aloca reclamantului suma de 167.485 EUR, pentru prejudiciul material.

47. Pe de alta parte, Curtea apreciaza ca situatia litigioasa trebuie sa îi fi cauzat partii interesate o stare de incertitudine si neplaceri care justifica acordarea unei sume pentru prejudiciul moral. Tinând cont de aceste elemente, Curtea, statuând în echitate, îi aloca reclamantului suma de 4.000 EUR, pentru prejudiciul moral.

B. Cheltuieli de judecata

48. Reclamantul mai solicita suma de 2.000 EUR pentru cheltuielile de judecata. El prezinta documente justificative pentru o parte din aceste cheltuieli.

49. Guvernul considera ca reclamantul nu a prezentat documente justificative pentru întreaga suma solicitata cu titlu de cheltuieli de judecata, care este, în orice caz, excesiva.

50. Conform jurisprudentei Curtii, un reclamant nu poate obtine rambursarea cheltuielilor de judecata decât în masura în care li s-a stabilit realitatea, necesitatea si caracterul rezonabil, In speta si tinând cont de documentele aflate în posesia sa si de criteriile mentionate mai sus, Curtea considera rezonabila suma de 50 EUR pentru procedura în fata Curtii si i-o acorda reclamantului.

C. Dobânzi moratorii

51. Curtea considera potrivit ca rata dobânzii moratorii sa se bazeze pe rata dobânzii facilitatii de împrumut marginal a Bancii Centrale Europene, majorata cu 3 puncte procentuale.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declara cererea admisibila în ceea ce priveste capatul de cerere întemeiat pe art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie referitor la imposibilitatea reclamantului de a primi o despagubire si inadmisibila în rest;

2. hotaraste ca nu a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie pentru acea parte a despagubirii pentru care reclamantul ar fi putut încasa o suma în numerar;

3. hotaraste ca a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie pentru acea parte a despagubirii ce trebuie convertita în actiuni la Fondul „Proprietatea";

4. hotaraste:

a) ca statul pârât sa îi plateasca reclamantului, în cel mult 3 luni de la data ramânerii definitive a prezentei hotarâri, conform art. 44 § 2 din Conventie, urmatoarele sume, ce vor fi convertite în lei românesti, la cursul de schimb valabil la data platii:

(i) 167.485 EUR (una suta saizeci si sapte mii patru sute optzeci si cinci euro), plus orice suma ce ar putea fi datorata cu titlu de impozit, pentru prejudiciul material;

(ii) 4.000 EUR (patru mii euro), plus orice suma ce ar putea fi datorata cu titlu de impozit, pentru prejudiciul moral;

(iii) 50 EUR (cincizeci euro), plus orice suma ce ar putea fi datorata cu titlu de impozit de catre reclamant, pentru cheltuielile de judecata;

b) ca, începând de la expirarea termenului mentionat mai sus si pâna la efectuarea platii, aceste sume sa se majoreze cu o dobânda simpla având o rata egala cu cea a facilitatii de împrumut marginal a Bancii Centrale Europene valabila în aceasta perioada, majorata cu 3 puncte procentuale;

5. respinge cererea de reparatie echitabila în rest.

Intocmita în limba franceza, apoi comunicata în scris la data de 8 iunie 2010, în aplicarea art. 77 §§ 2 si 3 din regulament.

Josep Casadevall,

presedinte

Santiago Quesada,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu