DECRET
Nr. 207 din 12 iulie 1977
privind organizarea si functionarea invatamintului liceal
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 67 din 12 iulie 1977
EXPUNERE DE MOTIVE
Pe baza prevederilor Programului de masuri pentru aplicarea hotaririlor
Congresului al XI-lea al partidului si ale Congresului educatiei politice si al
culturii socialiste, a fost emis alaturatul decret al Consiliului de Stat prin
care se reglementeaza intr-o conceptie noua, unitara, problemele referitoare la
structura, organizarea si continutul invatamintului liceal, in strinsa legatura
cu dezvoltarea economico-sociala a tarii, cu progresul stiintei si culturii.
Potrivit prevederilor acestui decret, invatamintul liceal se organizeaza ca
invatamint de zi si seral, pe tipuri, profiluri si specializari, durata
studiilor fiind de 4 ani la cursurile de zi si de 5 ani la cursurile serale, si
se desfasoara pe doua trepte, cu exceptia celui pedagogic si de coregrafie.
Absolventii invatamintului liceal, indiferent de tipul si profilul
liceului, au dreptul sa participe la concursul de admitere in orice institutie
de invatamint superior.
Pentru a se asigura insusirea temeinica a meseriei, se introduce stagiul de
practicant dupa terminarea fiecarei trepte de liceu, dupa cum urmeaza:
a) absolventii primei trepte, care nu continua studiile in treapta a II-a
sau in scoala profesionala, vor efectua un stagiu de 6 - 12 luni;
b) absolventii treptei a II-a, care nu continua studiile in invatamintul
superior, vor efectua un stagiu de 6 - 18 luni.
Pe toata durata stagiului, practicantii au calitatea de persoane incadrate
in munca, fiind retribuiti din fondurile de productie ca muncitori in formare.
Inscrierea in clasa a IX-a se face, in general, fara concurs, in functie de
nevoile de calificare a fortei de munca si de optiunea si aptitudinile
elevilor. In cazul in care numarul candidatilor depaseste numarul locurilor
planificate, inscrierea se face pe baza unor probe de verificare.
La absolvirea clasei a X-a, elevii primesc certificat de absolvire a
invatamintului obligatoriu de 10 ani, care le da dreptul sa continue studiile
in treapta a II-a, sa se inscrie la invatamintul profesional sau sa se
incadreze in productie, ca practicanti.
Admiterea in treapta a II-a la invatamintul liceal de zi se face prin
concurs.
Studiile liceale se incheie prin examenul de bacalaureat, care include si o
lucrare practica in meseria in care s-a efectuat pregatirea.
Noua organizare si functionare a invatamintului liceal urmeaza sa se aplice
din anul scolar 1977/1978, incepind cu clasa a IX-a.
Elevii din clasele a X - XII-a, proveniti de la liceele care isi schimba
profilul, vor studia pe baza unor planuri de invatamint de tranzitie,
corespunzatoare noului profil, iar cei din clasa a XIII-a dupa planurile de
invatamint in lichidare, urmind ca in anul scolar 1977/1978 sa incheie studiile
elevii din clasele a XII-a si a XIII-a.
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Invatamintul liceal, parte integranta a sistemului de invatamint din
Republica Socialista Romania, se realizeaza in concordanta cu directiile de
dezvoltare stabilite de Programul Partidului Comunist Roman, cu cerintele de
pregatire a cadrelor necesare diferitelor domenii ale activitatii economice si
social-culturale.
Invatamintul liceal asigura pregatirea tinerilor pentru munca si viata,
educarea lor in spiritul dragostei fata de patria socialista, fata de
idealurile de pace si progres social, contribuie la ridicarea nivelului de
cultura al intregului popor.
Art. 2
Dezvoltarea si perfectionarea invatamintului liceal se infaptuiesc in
strinsa legatura cu productia, cu progresul stiintei si culturii. Invatamintul
liceal asigura tinerilor pregatirea de specialitate si calificare intr-o
meserie - la absolvirea scolii sau dupa efectuarea unui stagiu de practicant -
pentru a putea lucra in domeniile industrial, agricol, economic, sanitar,
pedagogic, cultural, artistic sau in alte domenii ale activitatii sociale,
precum si cunostintele necesare continuarii studiilor in invatamintul superior.
Art. 3
Liceele se organizeaza potrivit nevoilor de pregatire a fortei de munca, de
catre ministerele economice, alte organe centrale ale administratiei de stat,
precum si de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 4
Invatamintul liceal se organizeaza unitar, sub conducerea, indrumarea si
controlul Ministerului Educatiei si Invatamintului, in colaborare cu
ministerele economice si celelalte organe centrale ale administratiei de stat,
care organizeaza licee, precum si cu comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Art. 5
Ministerul Educatiei si Invatamintului, impreuna cu ministerele economice
si celelalte organe centrale ale administratiei de stat care organizeaza licee,
precum si cu comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, vor asigura cadrele calificate necesare desfasurarii
procesului instructiv-educativ, precum si dotarea si functionarea
corespunzatoare a atelierelor, laboratoarelor si a cabinetelor scolare.
Art. 6
Ministerul Educatiei si Invatamintului colaboreaza cu Uniunea Tineretului
Comunist si Uniunea Generala a Sindicatelor din Romania in organizarea si desfasurarea
procesului instructiv-educativ, a pregatirii profesionale si educarii civice si
morale a elevilor.
Unitatile de invatamint liceal colaboreaza cu organizatiile de tineret, de
sindicat si cu familia, asigurindu-se concursul acestora in educarea
tineretului pentru viata si munca.
Art. 7
Invatamintul liceal in Republica Socialista Romania este invatamint de
stat.
Cetatenii Republicii Socialiste Romania au dreptul la invatatura, fara
deosebire de nationalitate, rasa, sex sau religie. Accesul in invatamintul
liceal este asigurat fiecaruia, potrivit dorintei si aptitudinilor proprii,
precum si cerintelor pregatirii fortei de munca pentru diferitele domenii de
activitate ale societatii noastre socialiste.
Invatamintul liceal este gratuit.
Art. 8
Invatamintul liceal se desfasoara in limba romana, iar pentru
nationalitatile conlocuitoare, si in limba proprie.
Art. 9
Absolventii invatamintului liceal, indiferent de tipul si profilul
liceului, au dreptul sa participe, potrivit legii, la concursul de admitere in
oricare institutie de invatamint superior.
Art. 10
In Republica Socialista Romania statul asigura absolventilor invatamintului
obligatoriu de 10 ani si absolventilor de liceu, care nu continua studiile,
locuri de munca - potrivit calificarii obtinute in scoala sau dupa efectuarea
stagiului de practicant - in conditiile stabilite de lege.
Art. 11
Invatamintul liceal se organizeaza ca invatamint de zi si seral.
Durata invatamintului de zi este de 4 ani, iar a invatamintului seral este
de 5 ani.
CAP. 2
Organizarea invatamintului liceal
Art. 12
Invatamintul liceal se organizeaza pe tipuri si profiluri, stabilite in
functie de necesitatile de pregatire a fortei de munca, potrivit planului de
dezvoltare economico-sociala a tarii.
Art. 13
Pregatirea elevilor se realizeaza prin urmatoarele tipuri si profiluri de
licee:
a) licee industriale, cu profilurile: mecanica, electrotehnica,
mine-petrol-geologie, metalurgie, chimie, constructii, materiale de
constructii, prelucrarea lemnului, industrie alimentara, industrie usoara,
poligrafie, marina;
b) licee agroindustriale si silvice, cu profilurile: agricol, mecanica
agricola, silvicultura si exploatari forestiere;
c) licee economice si de drept administrativ, cu profilurile: economic de
contabilitate si comert, drept administrativ, alimentatie publica;
d) licee sanitare, cu profil sanitar;
e) licee de matematica-fizica, cu profilurile: matematica-fizica,
matematica-mecanica, matematica-electrotehnica, matematica-electronica,
matematica-informatica, fizica-electrotehnica;
f) licee de stiinte ale naturii, cu profilurile: biologie-chimie,
fizica-chimie, geologie-geografie;
g) licee pedagogice, cu profil pedagogic;
h) licee de filologie-istorie, cu profilurile: filologie-istorie,
istorie-geografie;
i) licee de arta, cu profilurile: muzica, arte plastice si decoratiuni,
coregrafie.
Liceele vor fi organizate, de regula, cu mai multe profiluri, in functie de
cerintele de pregatire a fortei de munca si de numarul elevilor.
In judetele in care traieste si populatie apartinind nationalitatilor
conlocuitoare se organizeaza licee, clase sau grupe de elevi cu predarea in
limba nationalitatii respective.
In cadrul tuturor tipurilor de licee pot functiona clase cu program de
educatie fizica, ai caror elevi obtin, pe linga pregatirea specifica tipului de
liceu respectiv, si pregatirea intr-o ramura de sport.
Art. 14
Invatamintul liceal se organizeaza in trepte - treapta I: clasele IX - X si
treapta a II-a: clasele XI - XII pentru invatamintul de zi si clasele XI - XIII
pentru invatamintul seral.
Treapta I de liceu face parte integranta din invatamintul obligatoriu de 10
ani.
La profilul pedagogic si profilul coregrafie, invatamintul liceal nu se
organizeaza in trepte.
Art. 15
Nomenclatorul tipurilor si profilurilor liceelor, precum si al meseriilor
in care se pregatesc elevii prin treapta I si treapta a II-a de liceu, este cel
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul decret.
Reteaua liceelor si planul anual de scolarizare se aproba prin decret
prezidential, la propunerea Ministerului Educatiei si Invatamintului, pe baza
consultarii ministerelor economice si a celorlalte organe centrale si locale
ale administratiei de stat, care organizeaza licee, si cu acordul Comitetului
de Stat al Planificarii si Ministerului Muncii. Pentru planul anual de
scolarizare este necesar si acordul Ministerului Finantelor.
Repartizarea planului anual de scolarizare pe tipuri si profiluri de licee,
precum si pe meserii, pentru fiecare liceu, se face de catre Ministerul
Educatiei si Invatamintului, cu acordul Comitetului de Stat al Planificarii si
Ministerului Muncii, la propunerea ministerelor economice, a celorlalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat care organizeaza licee.
Art. 16
Liceele se organizeaza si functioneaza impreuna cu scoli profesionale,
scoli de maistri, constituind grupuri scolare cu o singura conducere si
administratie. Ele pot functiona si impreuna cu scoli generale sau ca unitati
de-sine-statatoare.
Clasele a IX-a si a X-a pot functiona si in cadrul scolilor generale sau
profesionale, ca filiale ale liceelor.
Grupurile scolare si liceele care functioneaza ca unitati
de-sine-statatoare au personalitate juridica.
Art. 17
Liceele functioneaza in subordinea Ministerului Educatiei si
Invatamintului, a ministerelor economice si a altor organe centrale care le
organizeaza, precum si a comitetelor executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti.
Art. 18
Tinerii care au promovat clasa a VIII-a sint obligati sa urmeze cursurile
de zi ale treptei I de liceu, cu exceptia celor cu deficiente fizice,
senzoriale, intelectuale sau altele, pentru care organele medicale recomanda o
alta forma de scolarizare.
In cazuri exceptionale, inspectoratele scolare, pe baza criteriilor
stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului, pot aproba unor promovati
ai clasei a VIII-a, care au implinit virsta de 16 ani, sa se incadreze in munca
si sa continue studiile in treapta I de liceu, prin invatamint seral.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza
potrivit legii.
Art. 19
Durata scolarizarii in treapta I la invatamintul de zi se poate prelungi cu
cel mult 2 ani. Cei care depasesc acest termen sint obligati sa se incadreze in
productie si sa-si continue studiile la invatamintul seral, pina la absolvirea
invatamintului obligatoriu.
Durata scolarizarii in treapta a II-a se poate prelungi cu un an la
invatamintul de zi si cu 2 ani la invatamintul seral.
Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in cazul repetarii anului
de studii din motive medicale.
Art. 20
Inscrierea in clasa a IX-a a tinerilor care au promovat clasa a VIII-a se
face fara concurs, in functie de nevoile de calificare a fortei de munca si de
optiunea si aptitudinile elevilor, stabilite pe baza activitatii de orientare
scolara si profesionala. Acolo unde numarul de candidati depaseste numarul
locurilor planificate, acestia vor sustine o proba de verificare a
cunostintelor.
La profilurile pedagogic si coregrafie se organizeaza concurs de admitere.
Probele de verificare si concursul de admitere se desfasoara conform
normelor stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului.
Candidatii care, in urma sustinerii probelor de verificare a cunostintelor
sau concursului de admitere, nu au fost admisi, vor fi indrumati la alte licee
care dispun de locuri vacante.
Art. 21
Admiterea in treapta a II-a la invatamintul liceal de zi organizat pe
trepte se face prin concurs, care se desfasoara potrivit normelor stabilite de
Ministerul Educatiei si Invatamintului.
La concursul de admitere se pot prezenta absolventii clasei a X-a de liceu
sau cei care poseda studii echivalente, daca nu au depasit virsta de 19 ani,
impliniti pina la data inceperii anului scolar in care se inscriu la concurs.
Art. 22
Candidatii din rindul nationalitatilor conlocuitoare pot sustine probele de
la concursul de admitere in limba materna la disciplinele pe care le-au studiat
in aceasta limba.
CAP. 3
Procesul instructiv-educativ
Art. 23
Procesul instructiv-educativ se desfasoara prin lectii, lucrari practice si
de laborator, instruire practica in productie, efectuata in timpul liceului si
al stagiului de practicant, precum si prin alte activitati politico-ideologice
si cultural-sportive.
Invatamintul liceal continua educarea prin munca si pentru munca a elevilor
prin pregatirea de specialitate diferentiata in raport de profilul liceului,
instruirea practica si intarirea caracterului aplicativ al tuturor
disciplinelor, corelarea cunostintelor si deprinderilor dobindite pe diferite
niveluri de invatamint, largirea orizontului de cunoastere stiintifica.
Educarea comunista, revolutionar-patriotica si internationalista a elevilor
se realizeaza prin legarea strinsa a cunostintelor teoretice si practice de
productia materiala, de viata social-politica, de problemele constructiei
socialismului si comunismului, precum si in cadrul activitatilor extrascolare,
organizate de institutiile de invatamint si organizatiile de tineret. Prin
intregul proces instructiv-educativ se asigura formarea si dezvoltarea
constiintei socialiste a tineretului, insusirea conceptiei despre lume si viata
a clasei muncitoare, a politicii si ideologiei Partidului Comunist Roman.
Art. 24
Ministerul Educatiei si Invatamintului raspunde de continutul procesului
instructiv-educativ si aproba planurile de invatamint, programele si manualele
scolare.
Planurile de invatamint, programele si manualele scolare se elaboreaza, in
colaborare, de catre Ministerul Educatiei si Invatamintului, ministerele
economice si celelalte organe centrale ale administratiei de stat, care
organizeaza licee, precum si cu alte organe centrale interesate.
La disciplinele care se studiaza in limbile nationalitatilor conlocuitoare,
stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului, se elaboreaza manuale in
limbile respective.
Programele si manualele scolare pentru invatamintul liceal se imbunatatesc
periodic, pe baza noilor realizari ale stiintei, tehnicii, culturii si
pedagogiei.
Art. 25
Instruirea practica se organizeaza pe clase sau pe grupe de elevi, in
conditiile stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului, impreuna cu
ministerele si celelalte organe centrale care organizeaza licee si se
desfasoara in functie de profilul liceelor si de specificul activitatii din
domeniul in care se efectueaza, in perioade compacte, esalonate pe parcursul
anului scolar.
Art. 26
Instruirea practica se efectueaza in intreprinderi, ateliere scolare,
laboratoare, pe loturi scolare sau pe terenurile intreprinderilor agricole de
stat si cooperativelor agricole de productie, in statiunile pentru mecanizarea
agriculturii, pe santierele de constructii, in unitati de invatamint, sanitare,
comerciale si de servire a populatiei, precum si in alte unitati socialiste,
potrivit cerintelor de calificare in meseria in care se pregatesc elevii,
stabilite de ministere si celelalte organe centrale si locale, care organizeaza
licee.
Art. 27
Instruirea practica, organizata in unitati economice de stat si
cooperatiste si in ateliere scolare, se desfasoara pe baza planurilor de
productie, desfacere sau prestari de servicii ale liceelor, stabilite de
conducerile unitatilor economice, impreuna cu conducerile institutiilor de
invatamint, in concordanta cu prevederile programelor scolare, cu cerintele de calificare
pentru meseriile in care se pregatesc elevii. Aceste planuri fac parte
integranta din planurile de productie ale unitatilor economice.
Intreprinderile si celelalte unitati in care se realizeaza instruirea
practica a elevilor asigura locuri de munca si lucrari de complexitate
corespunzatoare pentru desfasurarea unei activitati continue pe toata durata
instruirii practice si a timpului de munca.
Planul de productie se stabileste pe baza normei de productie a elevilor,
determinata prin aplicarea unui coeficient mediu de 0,1 - 0,2 la normele
stabilite pentru muncitorii calificati sau alt personal de executie.
Normele de productie ale elevilor vor fi stabilite diferentiat si
progresiv, in functie de natura activitatilor, a locurilor de munca si a anului
de studii, astfel incit, la finele perioadei de scolarizare, sa dispuna de
cunostinte si deprinderi la nivelul cerintelor meseriei pentru care s-au
pregatit.
Art. 28
Unitatile de invatamint pot realiza in cadrul atelierelor scolare lucrari
pentru autodotare sau pot contracta lucrari ori prestari de servicii cu alte
unitati socialiste, pe baza de planuri interne, stabilite de conducerile
unitatilor de invatamint cu acordul ministerelor, celorlalte organe centrale
sau locale, care le organizeaza.
Materiile prime, semifabricatele si materialele necesare productiei de
bunuri destinate autodotarii se asigura din veniturile atelierelor si se
cuprind in planurile de aprovizionare ale unitatilor de invatamint sau din alte
surse, iar cele necesare productiei contractate se asigura de catre beneficiari
la sediul atelierelor scolare.
Art. 29
In functie de efectivele de elevi si de planul de productie, in cazul cind
instruirea practica se desfasoara in cadrul organizatiilor economice, acestea
asigura, impreuna cu cadrele didactice de specialitate din licee, indrumarea si
asistenta tehnica de specialitate a elevilor prin personalul propriu - maistri
si muncitori de inalta calificare.
Art. 30
Valoarea manoperei prestate de elevi, corespunzator lucrarilor executate
sau potrivit categoriei tarifare stabilite, respectiv functiei indeplinite, se
vireaza lunar institutiilor de invatamint. In cazul in care productia se
realizeaza in atelierele scolare, se vireaza in plus si cheltuielile de regie
ale acestora, inclusiv retributia personalului care desfasoara activitate
pentru realizarea productiei planificate, cote stabilite prin contract intre
unitatile de invatamint si unitatea beneficiara.
Art. 31
Veniturile realizate de unitatile de invatamint din activitatile prevazute
la art. 28 si 30 se constituie si se folosesc potrivit prevederilor legale.
Art. 32
Structura anului scolar, perioadele de desfasurare a concursului si
examenelor, precum si vacantele scolare, se stabilesc de Ministerul Educatiei
si Invatamintului, cu consultarea ministerelor si a celorlalte organe centrale
si locale, care organizeaza licee.
Numarul total de ore prevazut prin planul de invatamint pentru activitatea
instructiv-educativa cu elevii este de 32 - 36 ore saptaminal. Durata zilei de
activitate pentru instruirea practica a elevilor este de 6 ore.
Art. 33
Pentru a se asigura insusirea temeinica a meseriei, absolventii primei
trepte a invatamintului liceal, care se incadreaza in productie, vor efectua un
stagiu de practicant, cu durata de 6 - 12 luni, conform anexei la prezentul
decret. Stagiul de practicant se organizeaza de catre scoala profesionala
impreuna cu unitatea in care se efectueaza practica, iar acolo unde nu este
scoala profesionala, de catre liceul de specialitate, impreuna cu unitatea in
care se efectueaza practica, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
In vederea adincirii pregatirii profesionale si specializarii in meserii cu
un grad mai ridicat de complexitate, absolventii treptei a II-a de liceu vor
efectua un stagiu de practicant, cu durata de 6 - 18 luni, conform anexei la
prezentul decret. Stagiul de practicant se organizeaza de catre licee, impreuna
cu unitatile productive de profil, in care se efectueaza practica, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 34
In timpul stagiului, practicantii desfasoara activitate efectiva in
productie si isi insusesc cunostintele practice si teoretice de specialitate,
specifice meseriei in care se califica, proceselor tehnologice din unitatea in
care au fost repartizati, conform normelor ce se vor stabili de Ministerul
Educatiei si Invatamintului si Ministerul Muncii, cu consultarea celorlalte
ministere si organe centrale.
Art. 35
Pe toata durata stagiului, practicantii au calitatea de persoane incadrate
in munca, in conditiile legii, fiind retribuiti din fondurile de productie, ca
muncitori in formare.
Practicantii proveniti din rindul absolventilor invatamintului obligatoriu
de 10 ani primesc, pe durata stagiului, retributia tarifara prevazuta de lege
pentru muncitorii necalificati, grupa de lucrari obisnuite, din ramura in care
se incadreaza meseria respectiva, iar cei proveniti din absolventii liceului,
retributia tarifara prevazuta de lege pentru muncitorii incadrati in categoria
I, nivelul de baza.
Art. 36
La incheierea stagiului, practicantii sustin examen de calificare, pentru
meseria in care au efectuat stagiul, in conditiile legii.
Examenul de calificare pentru absolventii treptei I se organizeaza de catre
scolile profesionale sau de liceele de specialitate, iar pentru absolventii
treptei a II-a, de catre liceele de specialitate, impreuna cu unitatile de
profil in care s-a efectuat stagiul de practicant.
Absolventii invatamintului obligatoriu de 10 ani care promoveaza examenul
primesc certificat de calificare si sint incadrati in munca la categoria I,
nivelul de baza.
Absolventii de liceu care promoveaza examenul primesc certificat de
calificare si sint incadrati in munca la categoria a II-a, nivelul de baza, sau
ca personal cu pregatire medie, in conditiile stabilite de lege.
Pentru practicantii care nu promoveaza examenul de calificare, la
propunerea comisiei de examinare, conducerea unitatii poate hotari prelungirea
stagiului de practicant cu cel mult o treime din stagiul initial, dar nu mai
mult de 6 luni, sau reorientarea spre alte meserii. In cazul in care nici dupa
prelungirea stagiului practicantii nu promoveaza examenul de calificare,
conducerea unitatii hotaraste, pe baza propunerilor comisiei, incadrarea si
locul de munca, in functie de pregatirea celor in cauza.
Art. 37
In vederea modernizarii continutului procesului instructiv-educativ,
Ministerul Educatiei si Invatamintului poate aproba aplicarea, intr-un numar
limitat de unitati, a unor planuri de invatamint si programe experimentale,
precum si a unor noi metode de predare si instruire practica.
Art. 38
Programul de pregatire pentru apararea patriei face parte integranta din
procesul instructiv-educativ si se include in orarul activitatii scolare,
desfasurindu-se sub conducerea Uniunii Tineretului Comunist, cu sprijinul
organelor de stat, in conditiile stabilite de lege.
Art. 39
Verificarea pregatirii elevilor se face, pe parcursul anului scolar, in
cadrul lectiilor, lucrarilor de laborator, lucrarilor practice in meseria in
care elevii se pregatesc.
Cunostintele, deprinderile si rezultatele obtinute de elevi in pregatirea
lor se apreciaza cu note de la 10 la 1.
Art. 40
Promovarea elevilor dintr-o clasa in alta se face pe baza mediilor anuale
obtinute la fiecare disciplina de invatamint. Sint declarati promovati elevii
care obtin cel putin media anuala 5 la fiecare disciplina de invatamint.
Elevii pot sustine, intr-un an de studii, examene de corigenta la cel mult
3 discipline de invatamint.
Repeta anul de studiu elevii care obtin media anuala sub 5 la mai mult de 3
discipline de invatamint si cei care nu promoveaza examenele de corigenta.
Art. 41
La absolvirea clasei a X-a, elevii primesc certificat de absolvire a
invatamintului obligatoriu de 10 ani, care le da dreptul sa se prezinte la
concursul de admitere in clasa a XI-a a invatamintului liceal, sa se inscrie la
invatamintul profesional sau sa se incadreze in productie ca practicant in
meseriile in care s-au pregatit.
Art. 42
Studiile liceale se incheie cu examenul de bacalaureat, care se desfasoara
conform normelor stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului.
In cadrul acestui examen, prin care se verifica nivelul de pregatire
generala si de specialitate, candidatii sustin, in functie de meseria in care
s-au pregatit, si o lucrare practica.
Candidatii care promoveaza examenul de bacalaureat primesc diploma de
bacalaureat, care le da dreptul sa participe la concursul de admitere la
oricare institutie de invatamint superior.
Pentru meseriile la care nomenclatorul de pregatire prevede obtinerea
calificarii fara efectuarea stagiului de practicant, absolventii examenului de
bacalaureat primesc si certificatul de calificare, care le da dreptul la
incadrarea in productie, ca muncitor calificat, categoria a II-a, nivelul de
baza, sau ca personal cu pregatire medie, in conditiile stabilite de lege.
Candidatii care nu obtin diploma de bacalaureat sint incadrati in
productie, in calitate de practicant, putind sa repete examenul de bacalaureat
in conditiile stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului.
Art. 43
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, care organizeaza licee, au obligatia, potrivit legii, sa repartizeze in
productie absolventii invatamintului obligatoriu de 10 ani si absolventii de
liceu care nu continua studiile in forme superioare de invatamint si sa-i
incadreze ca muncitori calificati - daca au obtinut calificarea la terminarea
studiilor liceale - sau ca practicanti in meseria in care s-au pregatit.
CAP. 4
Drepturile si indatoririle elevilor
Art. 44
Pentru a putea deveni participanti activi si constienti la opera de
construire a socialismului si comunismului in Romania, elevii sint datori:
a) sa invete si sa-si insuseasca in mod temeinic cunostintele prevazute in
programele scolare;
b) sa-si formeze deprinderile practice specifice meseriei in care se
pregatesc insusindu-si cunostintele privind cele mai moderne tehnici si
tehnologii de lucru, in asa fel incit, pina la absolvire, sa poata realiza
normele de munca ale muncitorilor din categoria in care vor fi incadrati;
c) sa pastreze si sa foloseasca cu grija baza materiala a scolii,
manualele, materialele didactice si celelalte bunuri din dotarea scolii si a
unitatilor in care efectueaza practica productiva; sa participe nemijlocit la
autogospodarirea internatelor si cantinelor scolare;
d) sa dea dovada de un inalt spirit de raspundere, de ordine si disciplina
si sa respecte regulamentul scolar;
e) sa respecte normele de convietuire sociala si legile tarii;
f) sa participe la toate formele de activitate organizate de scoala.
Art. 45
Elevii au dreptul:
a) sa participe la conducerea activitatii din unitatile scolare, prin
reprezentantii lor, desemnati de organizatia Uniunii Tineretului Comunist din
liceu, ca membri in consiliul de conducere;
b) sa beneficieze de gratuitatea invatamintului si sa primeasca manuale
gratuit, sa beneficieze de burse si alte forme de sprijin material, de
asistenta medicala gratuita, de locuri in tabere de odihna, in conditiile
stabilite de lege;
c) sa foloseasca baza materiala existenta in unitatile scolare: ateliere,
cabinete si laboratoare, biblioteci, terenuri si sali de sport etc.;
d) sa beneficieze pe timpul instruirii practice, la locurile de munca, de
echipament de lucru si materiale de protectie, precum si de materiale
igienico-sanitare, in conditiile in care acestea se acorda persoanelor
incadrate, iar pentru munca prestata, de 10% din valoarea manoperei realizate;
e) sa beneficieze de transport gratuit de la locul de cazare, pentru cei
care locuiesc in camin, si de la sediul unitatii de invatamint, pentru
ceilalti, la locul de practica si inapoi, cind distanta depaseste 3 km;
f) sa participe, sub indrumarea cadrelor didactice, la activitatea
cercurilor stiintifice, a cercurilor tehnice si artistice, a cenaclurilor
literare, ansamblurilor artistice si cluburilor sportive;
g) sa participe la editarea revistelor scolare, la concursuri, expozitii si
alte activitati tehnice, cultural-artistice si sportive;
h) sa se transfere de la un liceu la altul, in cazuri bine motivate, in
conditiile stabilite de Ministerul Educatiei si Invatamintului;
i) sa se incadreze in munca, in timpul vacantelor scolare, in conditiile
prevazute de lege.
Art. 46
Pentru succese deosebite obtinute la invatatura, pentru purtare exemplara
sau pentru modul de participare la activitatile organizate in scoala si afara
de scoala, elevii au dreptul sa fie evidentiati si sa primeasca premii in
obiecte.
CAP. 5
Invatamintul liceal seral
Art. 47
Invatamintul liceal seral se organizeaza pentru oamenii muncii care doresc
sa continue studiile liceale. La invatamintul liceal seral se pot inscrie
persoanele care, indiferent de virsta, indeplinesc conditiile de studii
prevazute de prezentul decret, sint incadrate in munca, precum si taranii care
lucreaza in gospodaria individuala, mestesugarii cu ateliere proprii, liber
profesionistii care desfasoara activitati autorizate de lege si femeile care
isi ingrijesc copiii sau desfasoara o activitate casnica, in gospodaria
proprie.
Admiterea in clasa a XI-a la invatamintul liceal seral se face fara
concurs. In cazul in care numarul candidatilor la invatamintul liceal seral
este mai mare decit numarul locurilor planificate, admiterea in clasa a XI-a se
face prin concurs.
Art. 48
Pentru elevii care lucreaza in productie in schimburi, se pot organiza
clase care isi desfasoara activitatea dimineata sau dupa-amiaza, in functie de
programul de munca al elevilor.
In cazuri intemeiate, pentru cei care din cauza distantelor sau din alte
motive nu pot frecventa zilnic scoala, cursurile se pot organiza de 2 - 3 ori
pe saptamina sau in perioade compacte, in care se vor prezenta lectii de
sinteza.
Art. 49
Invatamintul liceal seral se organizeaza si se desfasoara pe baza unor
planuri de invatamint adaptate cerintelor perfectionarii pregatirii fortei de
munca incadrata in productie.
Pentru persoanele care sint incadrate in munca in alte domenii decit cele
ale profilului in care liceul respectiv pregateste cadre, se pot organiza
clase, in care se va studia dupa planuri de invatamint, in care nu se include
pregatirea practica de specialitate.
Pentru persoanele care dovedesc aptitudini deosebite in domeniul muzicii,
artelor plastice si coregrafiei si doresc sa se perfectioneze in unul din
aceste domenii, se poate organiza invatamint liceal seral de arta, in cadrul
liceelor pedagogice, precum si pe linga institutiile de arta.
Art. 50
La incheierea studiilor, elevii de la invatamintul seral sustin examenul de
bacalaureat in conditiile stabilite pentru invatamintul liceal de zi si primesc
diploma de bacalaureat.
Art. 51
Celelalte prevederi cuprinse in prezentul decret referitoare la
invatamintul liceal de zi, cu exceptia celor referitoare la repartizarea in
productie si efectuarea stagiului de practicant, la acordarea burselor si
manualelor scolare, se aplica, in mod corespunzator, si invatamintului liceal
seral.
CAP. 6
Personalul didactic
Art. 52
Personalul didactic necesar invatamintului liceal se asigura de Ministerul
Educatiei si Invatamintului, in colaborare cu ministerele economice si
celelalte organe centrale care organizeaza licee.
Art. 53
Personalul didactic se recruteaza din rindul absolventilor invatamintului
universitar sau superior de specialitate, precum si din rindul inginerilor,
subinginerilor, maistrilor si altor specialisti, cu experienta si bune
rezultate in procesul de productie, care dovedesc o inalta constiinta
cetateneasca si profesionala, precum si o comportare demna in societate si
familie.
Art. 54
Pentru asigurarea necesarului de cadre didactice, corespunzator cu noua
structura si organizare a invatamintului liceal si intarirea caracterului
aplicativ al procesului instructiv-educativ, vor fi atrasi, in calitate de
profesori, si specialisti din productie, cercetare si proiectare, care vor
putea lucra jumatate din durata normala a programului de activitate in
invatamint si jumatate in productie, avind functia de baza si retributia, dupa
caz, din productie, cercetare sau proiectare.
Art. 55
Ministerele economice, celelalte organe centrale si locale care organizeaza
licee, au obligatia de a asigura perfectionarea pregatirii profesionale si
metodico-pedagogice a personalului didactic, in concordanta cu dezvoltarea
tehnicii si tehnologiilor de productie, cu cerintele perfectionarii procesului
instructiv-educativ.
Periodic, cadrele didactice vor efectua stagii in intreprinderile si
unitatile economice in care se desfasoara instruirea practica a elevilor,
pentru a cunoaste nemijlocit procesele tehnologice din productie si a-si
desavirsi cunostintele profesionale.
Art. 56
Prevederile Statutului personalului didactic din Republica Socialista
Romania se aplica corespunzator personalului didactic din unitatile de invatamint
liceal.
CAP. 7
Conducerea si administrarea unitatilor de invatamint liceal
Art. 57
Fiecare unitate scolara din invatamintul liceal este condusa de un consiliu
de conducere.
Consiliul de conducere este format din directorul unitatii, in calitate de
presedinte, directorii adjuncti, secretarul organizatiei Partidului Comunist
Roman, indrumatorul Uniunii Tineretului Comunist, reprezentantul organizatiei
sindicale, secretarul organizatiei Uniunii Tineretului Comunist, cadre didactice
alese de adunarea generala a intregului personal, contabilul, elevi din
ultimele clase desemnati de organizatia Uniunii Tineretului Comunist, parinti,
intre care presedintele comitetului cetatenesc de parinti, reprezentanti ai
intreprinderii sau institutiei pe linga care functioneaza unitatea scolara
respectiva, ca membri.
Din consiliul de conducere fac parte si directorii scolilor in care
functioneaza filiale ale liceului, precum si cadre didactice care predau in
cadrul filialelor.
In unitatile scolare in care invatamintul se desfasoara si in limbile
nationalitatilor conlocuitoare din consiliile de conducere fac parte si cadre
didactice din rindul nationalitatilor respective.
Numarul membrilor consiliului de conducere se stabileste de inspectoratul
scolar judetean sau al municipiului Bucuresti.
Componenta consiliului de conducere se aproba pe o perioada de 4 ani de
organele centrale sau locale ale administratiei de stat care organizeaza
unitatea scolara, cu avizul inspectoratului scolar judetean sau al municipiului
Bucuresti.
Art. 58
Consiliul de conducere are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, indruma, controleaza si raspunde de intregul proces
instructiv-educativ, in conformitate cu dispozitiile legale;
b) analizeaza periodic indeplinirea planurilor de munca si rezultatele
activitatii desfasurate de personalul scolii si adopta masurile
corespunzatoare;
c) dezbate problemele activitatii instructiv-educative si stabileste masuri
pentru perfectionarea acesteia;
d) aproba programul concursurilor scolare pe discipline si meserii, al
actiunilor educative si sportive, intocmit in colaborare cu organizatia de
tineret;
e) contribuie la generalizarea experientei pozitive din activitatea
personalului didactic, la imbunatatirea metodelor de predare si a instruirii
practice a elevilor;
f) analizeaza propunerile facute in adunarile generale si ia masuri pentru
aplicarea celor eficiente, informind personalul unitatii scolare asupra modului
de rezolvare.
Consiliul de conducere se intruneste o data pe luna si ori de cite ori este
nevoie, din initiativa directorului sau la cererea a cel putin o treime din
numarul membrilor sai.
Art. 59
Directorii, directorii adjuncti si cei asimilati acestora, secretarul
organizatiei Partidului Comunist Roman din unitatea scolara respectiva,
reprezentantul organizatiei sindicale si secretarul organizatiei Uniunii
Tineretului Comunist, constituie biroul executiv al consiliului de conducere.
Biroul executiv exercita atributiile consiliului de conducere in intervalul
dintre sedintele acestuia.
Art. 60
Consiliul de conducere este sprijinit in indrumarea procesului
instructiv-educativ de consiliul pedagogic, alcatuit din intregul personal
didactic al scolii.
Consiliul pedagogic se intruneste trimestrial, la convocarea directorului.
In cadrul unitatilor scolare se pot organiza catedre pe specialitati si o
comisie metodica a dirigintilor, cu scopul de a contribui la imbunatatirea
procesului instructiv-educativ.
Art. 61
Directorii si directorii adjuncti sint numiti pe termen de 4 ani, dar, de
regula, nu mai mult de doua ori consecutiv.
Directorii sint numiti de catre Ministerul Educatiei si Invatamintului, din
rindul a 3 cadre didactice propuse de adunarea generala a intregului personal
al unitatii, propunere avizata de biroul permanent al comitetului executiv al
consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti si de ministerul sau
organul central care organizeaza liceul.
Directorii adjuncti sint numiti de catre organul central sau local al
administratiei de stat care organizeaza liceul, cu avizul inspectoratului
scolar judetean si cu acordul Ministerului Educatiei si Invatamintului.
Directorii si directorii adjuncti pot fi eliberati din functie inainte de
expirarea termenului de 4 ani, in conditiile prevazute de lege.
Art. 62
Directorul are urmatoarele atributii principale:
a) asigura, in activitatea liceului, aplicarea politicii partidului si a
statului privind dezvoltarea si perfectionarea invatamintului liceal si
raspunde de realizarea planurilor de invatamint si a programelor scolare, de
nivelul pregatirii teoretice si practice a elevilor;
b) asigura aducerea la indeplinire a hotaririlor consiliului de conducere
si prezinta acestuia dari de seama asupra activitatii desfasurate in scoala;
c) realizeaza conducerea operativa a activitatii liceului si rezolva
problemele legate de munca instructiv-educativa si administrativ-gospodareasca;
d) reprezinta unitatea scolara in raporturile cu persoanele fizice sau
juridice;
e) elibereaza actele de studii;
f) numeste si elibereaza din functie personalul tehnic, economic si
administrativ, iar cu acordul consiliului de conducere, personalul didactic
ajutator;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Directorul raspunde pentru intreaga sa activitate in fata consiliului de
conducere si a organului care l-a numit.
Art. 63
Adunarea generala a intregului personal exercita controlul asupra activitatii
consiliului de conducere. Ea se convoaca anual si este legal constituita daca
la lucrarile acesteia participa cel putin 2/3 din numarul total al membrilor.
Art. 64
Adunarea generala are, in principal, urmatoarele atributii:
a) dezbate darea de seama prezentata de consiliul de conducere privind
activitatea acestuia si hotaraste masurile ce se impun pentru continua
imbunatatire a muncii de pregatire si educare a elevilor, precum si a
activitatilor social-gospodaresti;
b) aproba planul de munca privind activitatea unitatii pentru noul an
scolar.
In cazul in care adunarea generala apreciaza ca nesatisfacatoare
activitatea consiliului sau a unor membri ai acestuia, organul central sau
local caruia ii este subordonata unitatea scolara este obligat sa analizeze
cauzele si sa ia masurile corespunzatoare.
Art. 65
Indrumarea si controlul activitatii unitatilor scolare din invatamintul
liceal se realizeaza prin:
a) organele de control si de specialitate din Ministerul Educatiei si
Invatamintului;
b) inspectorii scolari ai inspectoratelor scolare judetene si al
municipiului Bucuresti;
c) personalul de specialitate din ministerele economice si celelalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat, care au in subordine licee.
Pentru liceele economice si de drept administrativ, controlul si indrumarea
procesului instructiv-educativ de la disciplinele de profil se realizeaza si
prin organele de specialitate din Ministerul Finantelor, Comitetul pentru
Problemele Consiliilor Populare, Ministerul Comertului Interior si Ministerul
Agriculturii si Industriei Alimentare.
CAP. 8
Baza materiala a invatamintului liceal
Art. 66
Ministerele si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat care organizeaza licee, precum si intreprinderile din subordinea acestora,
au obligatia sa asigure intreaga baza materiala necesara calificarii elevilor
la nivelul tehnologiilor din productie, dotarea atelierelor, laboratoarelor si
cabinetelor scolare cu utilaje, instalatii, aparate, scule si alte obiecte,
precum si locuri de munca pentru instruirea practica a elevilor.
Liceele pot fi sprijinite si de alte intreprinderi sau institutii, care, pe
baza planurilor de colaborare, pot asigura utilaje, instalatii si aparate, prin
transfer, materiale si scule, contra cost, in vederea dotarii atelierelor si
laboratoarelor scolare, precum si asistenta tehnica pentru buna desfasurare a
activitatii de instruire practica a elevilor.
Art. 67
Cheltuielile pentru organizarea si functionarea liceelor, a internatelor si
cantinelor acestora, se suporta din bugetul de stat. Elevii nebursieri, care
locuiesc in internate si servesc masa la cantina, vor suporta, in afara
costului mesei, si cotele de regie stabilite de dispozitiile legale in vigoare.
Finantarea liceelor se face pe baza planurilor cheltuieli aprobate in
conditiile reglementarilor in vigoare, prin ministerele si celelalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat care le organizeaza.
Finantarea liceelor si a filialelor de licee care functioneaza impreuna cu
scoli generale se face de catre comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti. In acest caz, ministerele si celelalte
organe centrale, care organizeaza astfel de licee sau filiale, au obligatiile
prevazute de art. 66, urmind sa asigure prin planurile proprii de investitii
baza materiala a acestora.
Art. 68
Dotarea cu mijloacele necesare desfasurarii activitatii didactice a
unitatilor scolare se face pe baza baremelor elaborate de Ministerul Educatiei
si Invatamintului.
Fondurile pentru dotare se prevad in planurile de cheltuieli si in
planurile de investitii ale ministerelor si celorlalte organe centrale si
locale ale administratiei de stat in subordinea carora functioneaza liceele si
filialele acestora.
In planul de investitii si in planul de cheltuieli al Ministerului
Educatiei si Invatamintului se prevad fonduri pentru dotarea cu unele mijloace
de invatamint a liceelor, indiferent de subordonarea acestora.
Pentru imbunatatirea bazei didactico-materiale, conducerile liceelor pot
folosi fondurile rezultate din activitatea tehnico-productiva a elevilor,
potrivit reglementarilor in vigoare.
CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 69
Liceele vor functiona, cu profilurile si durata prevazute in prezentul
decret, din anul scolar 1977/1978, noile planuri de invatamint urmind a fi
aplicate treptat, incepind cu clasa a IX-a.
Elevii din clasele a X-a, a XI-a si a XII-a proveniti de la liceele care
isi schimba profilul vor studia pe baza unor planuri de invatamint de
tranzitie, corespunzatoare noului profil.
Elevii din clasele a X-a, a XI si a XII-a de la liceele a caror durata se
reduce de la 5 la 4 ani vor continua studiile pe baza unor planuri de
invatamint de tranzitie, iar cei din clasa a XIII-a, dupa planurile de
invatamint in lichidare, urmind ca in anul scolar 1977/1978 sa incheie studiile
elevii din clasele a XII-a si a XIII-a.
Art. 70
Ministerul Educatiei si Invatamintului va reexamina pina la inceputul
anului scolar 1978/1979 toate programele si manualele scolare, in vederea
imbunatatirii continutului stiintific si politico-educativ al acestora,
eliminarii paralelismelor si repetarilor, intaririi caracterului aplicativ al
tuturor disciplinelor, precum si a dimensionarii manualelor scolare in deplina
concordanta cu cerintele de pregatire, cu specificul disciplinei si cu volumul
de cunostinte ce trebuie insusite de elevi.
Art. 71
Absolventii clasei a X-a, cu rezultate deosebite la invatatura, care au
incheiat contracte cu intreprinderile si doresc sa continue studiile in clasa a
XI-a - invatamintul de zi - se pot inscrie la concursul de admitere cu acordul
intreprinderilor respective, fara a beneficia, in continuare, de bursa de
intreprindere.
Art. 72
Dispozitiile prezentului decret se aplica si invatamintului liceal
organizat de Ministerul Apararii Nationale, corespunzator specificului
acestuia.
Art. 73
Diplomele si certificatele de studii secundare obtinute in strainatate sint
valabile numai dupa recunoasterea lor de catre Ministerul Educatiei si
Invatamintului.
Art. 74
Cetatenii straini pot fi inscrisi in invatamintul liceal din Republica
Socialista Romania, in conditiile stabilite de lege, pe baza aprobarii
Ministerului Educatiei si Invatamintului, fara concurs de admitere, in afara
planului de scolarizare si in limita locurilor stabilite in acest scop.
Art. 75
Liceele vor avea firma si sigiliu propriu.
Sigiliul cu stema Republicii Socialiste Romania va fi rotund, cu diametrul
de 3 cm si cu urmatorul continut: Republica Socialista Romania, Ministerul
Educatiei si Invatamintului, denumirea unitatii scolare, localitatea si
judetul.
Art. 76
Ministerul Educatiei si Invatamintului, comitetele executive ale
consiliilor populare, ministerele si celelalte organe centrale care organizeaza
licee vor lua masurile corespunzatoare pentru aplicarea prezentului decret.
Art. 77
Ministerul Educatiei si Invatamintului, in colaborare cu ministerele si
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat care organizeaza
licee, precum si cu Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din
Romania si Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist, va elabora
regulamentul disciplinar al elevilor din invatamintul liceal, in concordanta cu
prevederile prezentului decret.
Art. 78
Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor vor introduce
modificarile ce decurg din aplicarea prezentului decret in indicatorii de plan
si in volumul si structura bugetului de stat pe anul 1977.
Art. 79
Prezentul decret intra in vigoare incepind cu anul scolar 1977/1978.
Pe aceeasi data se abroga:
- dispozitiile referitoare la invatamintul liceal de cultura generala,
invatamintul liceal de specialitate si invatamintul postliceal cuprinse in
Legea nr. 11 din 13 mai 1968 privind invatamintul in Republica Socialista
Romania;
- dispozitiile cuprinse de art. 62 lit. s din Legea nr. 11 din 21 octombrie
1971 privind organizarea si conducerea unitatilor socialiste de stat;
- dispozitiile cuprinse in Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 2601 din
26 noiembrie 1968 privind stabilirea duratei de scolarizare in specialitatea
electronist depanator de aparate de radio si televizoare;
- Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 1100 din 6 septembrie 1971 privind
unele modificari in reteaua, profilul si nomenclatorul de specialitati, precum
si in planul de scolarizare la liceele de specialitate in anul 1971/1972;
- Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 663 din 9 iunie 1972 privind
aprobarea planului de scolarizare pentru anul I, precum si a unor modificari in
reteaua, profilul si nomenclatorul de specialitati la liceele de specialitate
pentru anul scolar 1972/1973;
- Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 354 din 16 aprilie 1974 privind
masuri pentru generalizarea primei trepte a invatamintului liceal incepind cu
anul scolar 1974/1975, cu exceptia articolelor 10, 12 si 14;
- Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 577 din 21 iulie 1975 privind unele
masuri de generalizare a primei trepte de liceu si planul de scolarizare in
anul scolar 1975/1976, cu exceptia art. 7 lit. e) si f).
NICOLAE CEAUSESCU
Presedintele
Republicii Socialiste Romania
ANEXA 1
NOMENCLATORUL
tipurilor, profilurilor si meseriilor in care se pregatesc elevii prin
invatamintul liceal si durata stagiului de practicant
I. Meserii in care se obtine calificarea prin absolvirea treptei I de liceu
si efectuarea stagiului de practicant
________________________________________________________________________________
Tipul si profilul Denumirea meseriei Durata
liceului
stagiului
de
practicat
(in
luni)
________________________________________________________________________________
1 2 3
________________________________________________________________________________
Industrial
Mecanica Lucrator in domeniul mecanic (lacatus, strungar, 6 - 12
frezor, rabotor-mortezor, rectificator,
turnator-formator, sudor etc.).
Electrotehnica Lucrator in domeniul electrotehnic (electrician 6 - 12
de intretinere, electrician pentru montaj si
reparatii linii electrice, bobinator,
confectioner lampi electrice etc.)
Mine, petrol, Lucrator in industria miniera (miner la 6 - 9
geologie suprafata, brichetator carbune, operator la
sfarimarea minereurilor etc.).
Lucrator in industria petroliera (sondor, 6 - 9
operator tratare produse fluide, operator
transport pe conducte etc.)
Metalurgie Lucrator in domeniul metalurgiei (lucrator la 6 - 12
producerea aglomeratului, finisator-sortator
produse metalurgice, incalzitor, topitor
metalurgie, trefilator-tragator etc.)
Chimie Lucrator in domeniul chimiei (chimist in 6 - 12
operatii: concentrare, conditionare, preparare,
uscare etc.)
Lucrator in industria celulozei, hirtiei si 9 - 12
fibrelor artificiale (pregatitor materie prima,
finisor: hirtie, cartoane, mucava; confectioner
articole din hirtie si carton etc.)
Constructii Lucrator in constructii (fierar-beton, izolator 9
hidrofug, mozaicar, zidar-rosar-tencuitor,
betonist, sobar, linolist etc.)
Materiale de Lucrator in industria materialelor de 9
constructii constructii, sticla si ceramica (operator la
producerea materialelor izolatoare, confectioner
produse din materiale izolatoare etc.)
Prelucrarea lemnului Lucrator in prelucrarea lemnului (timplar la 9 - 12
masini, lacuitor, fasonator cherestea, gaterist
la taiat busteni, confectioner parchet etc.)
Industria alimentara Lucrator in industria alimentara (preparator de 6
conserve, maltar, preparator bauturi alcoolice
si racoritoare, silozar, macelar, preparator de
produse alimentare etc.)
Industria usoara Lucrator in industria textila si de confectii 6 - 9
(filator, tesator, tricoter, confectioner
textile, confectioner incaltaminte etc.)
Poligrafie Lucrator in poligrafie (legator, topitor aliaje, 6
turnator de litere, cartonagist manual etc.)
Agroindustrial si
silvic
Agricol Lucrator in agricultura (legumicultor, 6 - 12
pomicultor, viticultor, crescator-ingrijitor
animale etc.)
Mecanica agricola Conducator tractor si masini agricole, 12
motopompist
Lacatus 9
Silvicultura si Lucrator in silvicultura (pepinierist, 9
exploatari arboricultor, protectionist silvic etc.)
forestiere
Economic si drept
administrativ
Economie de Lucrator comercial (vinzator, 6
contabilitate si primitor-distribuitor de marfuri, magaziner,
comert achizitor etc.)
Alimentatie publica Lucrator in alimentatia publica (bufetier, 9
barman, cabanier, vinzator in alimentatia
publica etc.)
Matematica-fizica
Matematica-mecanica Meserii din domeniile: mecanica si 6 - 12
Matematica- electrotehnica (lacatus, strungar, frezor,
electronica rabotor, rectificator, electrician de
Matematica- intretinere, bobinator, operator perforare etc.)
electrotehnica
Matematica-
informatica
Fizica-
electrotehnica
Stiinte ale naturii
Chimie-biologie Meserii din domeniile: mecanica, 6 - 12
Fizica-chimie electrotehnica, chimie, industrie usoara,
Geologie-geografie agroindustrial (lacatus, electrician de
intretinere, lucrator chimist la operatii
pregatitoare, filator, tesator, tricoter,
legumicultura, pomicultura, floricultura etc.)
Filologie - istorie
Filologie-istorie Meserii din domeniul industrial si 6 - 12
Istorie-geografie agroindustrial in functie de necesarul de forta
de munca
II. Meserii in care se obtine calificarea prin absolvirea treptei a II-a de
liceu cu sau fara stagiu de practicant
Industrial
Mecanica Lacatus mecanic 9
Mecanic masini si utilaje 12
Mecanic motoare combustie interna 12
Mecanic aviatie 18
Mecanic mecanica fina si optica 12
Sculer-matriter 12
Metrolog 9
Sudor 6
Forjor-tratamentist 9
Turnator 9
Prelucrator prin aschiere 12
Electrotehnica Electrician 6 - 12
Electromecanic 9 - 12
Electronist 12
Mine, petrol, Miner 9
geologie Operator lucrari geologice 12
Petrolist 9
Metalurgie Siderurgist 9
Metalurgist-neferoase 9
Laminorist 9
Chimie Operator chimie anorganica 9
Operator chimie organica 9
Operator petrochimie 9
Operator prelucrarea polimerilor 6
Operator in industria celulozei, hirtiei si 9 - 12
fibrelor artificiale
Constructii Constructor structuri 9
Constructor cai de comunicatii 9
Instalator 9
Desenator tehnic in constructii, arhitectura -
si sistematizare
Topograf 6
Hidrotehnician-hidrolog 9
Materiale de Operator lianti si materiale de constructii 9 - 12
constructii Sticlar 12
Ceramist 9
Prelucrarea lemnului Operator industrializarea lemnului 9
Industrie alimentara Lucrator in morarit si panificatie 6
Operator in industria alimentara extractiva 6
Operator in industria alimentara fermentativa 6
Preparator produse din carne, lapte, legume si 6
fructe
Piscicultor -
Industrie usoara Filator-tesator 9
Finisor in tehnologii textile 9
Tricoter-confectioner imbracaminte 9
Confectioner incaltaminte-marochinarie-blanarie 9
Poligrafie Tipograf 6
Marina Marinar 6
Electromecanic naval 9
Agroindustrial
si silvic
Agricol Agronom-mecanizator 12
Horticultor-mecanizator 12
Zootehnist-mecanizator 6
Apicultor-sericicultor 12
Veterinar 12
Agro-biolog 12
Lucrator cadastru si organizarea teritoriului 6
Mecanica agricola Mecanic agricol 12
Mecanic conservarea cerealelor 12
Mecanic imbunatatiri funciare 12
Silvicultura Silvicultor 9
si exploatari Mecanizator exploatari forestiere 9
forestiere
Economic si drept
administrativ
Economie de Lucrator economist (merceolog, planificator, -
contabilitate si contabil etc.)
comert
Drept administrativ Lucrator in administratia de stat 9
Alimentatie publica Tehnolog in alimentatia publica 9
Sanitar
Sanitar Sora (oficiant) medicala 12
Laborant de farmacie, cosmetician 9
Laborant biolog 9
Tehnician dentar 9
Matematica-fizica
Matematica-fizica Meserii din domeniile: mecanica, electrotehnica, 6 - 12
Matematica- optica, nuclear; operator telecomunicatii,
mecanica operator-programator-analist,
Matematica- calculator-statistician etc.
electrotehnica
Matematica-
electronica
Matematica-
informatica
Fizica-
electrotehnica
Stiinte ale naturii
Chimie-biologie Laborant (biochimie, fizica, chimie), operator 6
Fizica-chimie lucrari geologice, operator geofizician,
Geologie-geografie meteorolog, operator protectia calitatii apelor
etc. (pot preda la clasele I - IV)
Pedagogic
Pedagogie Invatator -
Educatoare -
Pedagog -
Filologie-istorie
Filologie-istorie Lucrator cu studii medii in aparatul de stat si 6 - 9
Istorie-geografie institutii social-culturale, stenodactilograf
etc. (pot preda la clasele I - IV)
Arta
Muzica Instrumentist, corist, solist -
Arte plastice si Meserii din domeniul artelor plastice si -
decoratiuni decorative (desenator, decorator, restaurator
etc.)
Coregrafie Balerin, dansator
________________________________________________________________________________