DECRET
Nr. 207 din 5 iulie 1976
privind raspunderea materiala a militarilor
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 63 din 5 iulie 1976

Expunere de motive
Raspunderea materiala a militarilor pentru pagubele cauzate Ministerului
Apararii Nationale si Ministerului de Interne a fost reglementata prin Decretul
nr. 359/1957, modificat prin Decretul nr. 68/1961 si Decretul nr. 331/1966.
De la data aplicarii Decretului nr. 359/1957 si pina in prezent au fost
aduse imbunatatiri reglementarilor referitoare la raspunderea materiala a
persoanelor incadrate in munca, ce au fost concretizate in Codul muncii (Legea
nr. 10/1972).
Prin Legea nr. 14/1972 privind organizarea apararii nationale a Republicii
Socialiste Romania, Ministerului Apararii Nationale i s-a trasat sarcina de a
asigura armamentul, munitia si alte materiale de instructie necesare
activitatii de pregatire a garzilor patriotice si tineretului, largindu-se aria
de aplicare a raspunderii materiale pentru bunurile din dotarea armatei.
In scopul imbunatatirii reglementarilor privind raspunderea materiala a
militarilor, prin alaturatul decret al Consiliului de Stat s-a prevazut:
- mentinerea raspunderii materiale in limita a trei solde numai pentru
pagubele produse de militari in procesul pregatirii de lupta. In toate
celelalte cazuri, raspunderea materiala a militarilor va fi integrala;
- raspunderea materiala a membrilor garzilor patriotice si ai formatiilor
de aparare locala antiaeriana, precum si a comandantilor formatiunilor de
pregatire militara a tineretului pentru apararea patriei, pentru pagubele
produse prin pierderea sau degradarea materialelor primite pentru instruire, de
la Ministerul Apararii Nationale, in limita a trei retributii tarifare minime
in vigoare pe economie la data constatarii pagubei.
De asemenea, s-a prevazut ca:
- militarii care au suferit prejudicii din culpa unitatilor, in timpul
indeplinirii serviciului militar, sa fie despagubiti, iar sumele platite sa fie
recuperate de la persoanele vinovate;
- raspunderea materiala pentru paguba cauzata unitatii poate fi stabilita
numai in cazurile in care aceasta a fost constatata in cel mult 3 ani de la
data producerii ei, iar in cazul restituirii sumelor sau a contravalorii
bunurilor ori serviciilor nedatorate, in cel mult 1 an de la data primirii
sumelor sau bunurilor, ori de cind au beneficiat de serviciile nedatorate.
Pentru cadrele militare care, cu rea-credinta, au incasat sume nedatorate
sau au primit bunuri ori li s-au prestat servicii la care nu erau indreptatite,
s-a stabilit ca acestea sa fie obligate la restituire sau la plata
contravalorii lor, pe intreaga perioada de 3 ani.
In scopul urgentarii recuperarii pagubelor, termenul de cercetare a fost
redus la 60 de zile, fata de 90 de zile cit prevedea Decretul nr. 359/1957,
urmand ca, pentru cazurile complexe, acest termen sa poata fi prelungit cu cel
mult 60 de zile. Totodata, pentru recuperarea operativa a pagubelor, s-a
prevazut ca depunerea in natura a bunurilor pierdute sau degradate sa se faca
pina la valoarea de 1.000 lei de fiecare persoana vinovata, fata de 250 lei cit
prevedea vechea reglementare.
Prin decretul alaturat s-au adus, de asemenea, imbunatatiri principalelor
norme procedurale privind jurisdictia imputatiilor.
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Apararea integritatii proprietatii socialiste este o obligatie
fundamentala a fiecarui militar al fortelor armate ale Republicii Socialiste
Romania.
(2) Militarii raspund material, in conditiile prezentului decret pentru
pagubele aduse Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului de Interne, din
vina lor si in legatura indeplinirea serviciului militar.
(3) Militarii raspund material si pentru pagubele aduse tertelor persoane,
din vina lor si in legatura cu indeplinirea serviciului militar, la a caror reparare
a fost obligat ministerul de care apartin.
Art. 2
Militarii raspund material integral:
a) cind sint gestionari, pentru pagubele produse in gestiune;
b) cind produc pagube, in afara procesului pregatirii de lupta, unitatii
militare sau tertelor persoane;
c) in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 3
(1) Militarii raspund material, in limita a trei solde, pentru pagubele
produse, in procesul pregatirii de lupta, unitatii militare sau tertelor
persoane.
(2) Aceeasi raspundere se stabileste, pentru pagubele produse in situatia
prevazuta la alin. 1, si in cazurile in care procurorul a scos de sub urmarire
penala sau instanta de judecata a achitat, pentru motivul ca fapta nu prezinta
gradul de pericol social al unei infractiuni, ca si in cazurile in care
procurorul a incetat urmarirea penala sau instanta de judecata a incetat
procesul penal pentru motivul ca a intervenit amnistia, ori au dispus
inlocuirea raspunderii penale.
(3) Partea din paguba care depaseste cuantumul imputabil prevazut la alin.
1 si 2 se da la scadere.
Art. 4
(1) In stabilirea raspunderii materiale paguba ce trebuie reparata nu
cuprinde foloasele nerealizate de unitate ca urmare a faptelor savirsite de
militari.
(2) Cind paguba a fost cauzata unitatii printr-o fapta ce constituie
infractiune, raspunderea se stabileste de instanta de judecata potrivit legii
penale. In acest caz, in cuantumul pagubei se cuprind si foloasele nerealizate.
Art. 5
(1) Militarii nu raspund material de pagubele rezultate din executarea
ordinelor date de comandantii (sefii) directi. In aceasta situatie, raspunderea
materiala pentru pagubele produse revine comandantilor (sefilor) care au dat
acele ordine.
(2) Militarii raspund material, impreuna cu comandantii (sefii) care au dat
ordinele, in situatia in care, avind posibilitatea de a raporta in scris
acestora, inainte de executare, despre urmarile pagubitoare ale ordinelor
primite, nu au facut acest lucru ori nu au luat masuri de a inlatura total sau
partial producerea pagubelor, desi o puteau face.
Art. 6
Militarii nu raspund de pierderile inerente procesului de pregatire de
lupta ori de productie, executarii misiunilor sau desfasurarii activitatilor
gospodaresti, care se incadreaza in limitele prevazute de dispozitiile legale
in vigoare, de pagubele datorate unor cauze neprevazute si care nu puteau fi
inlaturate, ori in alte asemenea cazuri in care pagubele au fost provocate din
riscul normal al serviciului sau din forta majora.
Art. 7
(1) Pagubele produse de militari si de elevii liceelor militare prin
pierderea ori degradarea bunurilor ca urmare a folosirii lor in procesul
pregatirii de lupta sau in exercitarea atributiilor de serviciu pot fi date la
scadere, in cazul in care, dupa o temeinica cercetare, comandantul (seful)
esalonului superior unitatii pagubite apreciaza ca, fata de imprejurarile in
care s-au produs pagubele, nu este cazul sa se stabileasca raspunderea
materiala si, in aceasta situatie, dispune sau, dupa caz, propune darea la
scadere.
(9) Competenta pentru aprobarea darii la scadere a pagubelor produse in
conditiile alin. 1 este urmatoarea:
a) comandantii de mari unitati si similarii acestora, pina la suma de 5.000
lei;
b) comandantii de armate, arme, sefii directiilor centrale si similare
acestora, pina la suma de 10.000 lei;
c) adjunctii ministrului apararii nationale si adjunctii ministrului de
interne, pina la suma de 15.000 lei;
d) ministrul apararii nationale, respectiv ministrul de interne, peste suma
de 15.000 lei.
(3) Pagubele produse de militari si de elevii liceelor militare se pot da
la scadere in cazul in care cheltuielile de cercetare, de stabilire a
raspunderii materiale si de recuperare intrec cuantumul lor.
Art. 8
(1) Militarii care indeplinesc functii de gestionari si incalca
dispozitiile legale cu privire la gestionarea bunurilor raspund material pentru
pagubele pe care le-au cauzat in gestiunea lor, in conditiile art. 2. Ei
raspund material si in situatia in care, atributiile lor fiind exercitate,
potrivit dispozitiilor legale, de un delegat al lor sau de o comisie, se
constata o paguba fara a se putea stabili daca aceasta s-a produs in absenta
gestionarilor.
(2) Militarii prevazuti la alin. 1 raspund material si in cazul cind au
primit bunuri in cantitati mai mici decit cele inscrise in actele insotitoare
sau cu vicii aparente, fara sa fi intocmit acte legale de constatare, precum si
atunci cind nu au solicitat asistenta tehnica de specialitate la primirea
bunurilor, desi aceasta era necesara.
(3) Militarii care primesc, pastreaza si elibereaza bunuri, fara a avea
calitatea de gestionari in intelesul legii, raspund material pentru pagubele
produse, in aceleasi conditii ca si gestionarii.
(4) Militarii prevazuti in prezentul articol sint aparati de raspundere
materiala pentru pagubele produse asupra bunurilor aflate in pastrarea lor,
daca au luat masuri conform atributiilor ce le revin si au raportat la timp, in
scris, comandantilor (sefilor) lipsa sau insuficienta mijloacelor existente de
pastrare si siguranta, precum si consecintele neluarii masurilor de indreptare.
Art. 9
Comandantul (seful) si orice alt militar raspund material integral in
situatiile in care, nesocotind indatoririle lor de serviciu, au produs o paguba
prin aceea ca:
a) nu au asigurat gestionarului, in cazurile prevazute de lege, asistenta
tehnica de specialitate pentru verificarea calitativa a bunurilor ori au
prestat o asistenta tehnica necorespunzatoare;
b) nu au luat masurile necesare de siguranta sau de pastrare in conditii
corespunzatoare a bunurilor din gestiune, desi au fost sesizati in scris despre
necesitatea unor astfel de masuri:
c) s-au substituit gestionarului in exercitarea atributiilor acestuia.
Art. 10
Raspunde, in limita valorii pagubei ramase de recuperat de la gestionarul,
autor direct al pagubei, din momentul constatarii insolvabilitatii acestuia,
militarul vinovat de:
a) numirea, incadrarea, trecerea sau mentinerea unei persoane in functia de
gestionar fara respectarea conditiilor de virsta, studii si stagiu prevazute de
lege, precum si a dispozitiilor legale care interzic incadrarea unor persoane
in functia de gestionar;
b) neluarea sau luarea cu intirziere a masurilor necesare pentru inlocuirea
gestionarului sau a persoanelor aflate in subordinea sa, desi a fost avertizat,
in scris si motivat, ca nu-si indeplinesc atributiile in mod corespunzator;
c) neefectuarea inventarierilor la termenele si in conditiile legii, in
situatia in care prin aceasta a contribuit la producerea pagubei;
d) nerespectarea oricarei alte indatoriri de serviciu, daca fara incalcarea
acesteia paguba s-ar fi putut evita;
e) nerespectarea dispozitiilor legii referitoare la constituirea
garantiilor de catre gestionari, in limita garantiilor neconstituite.
Art. 11
(1) Cind paguba a fost cauzata de mai multi militari, raspunderea materiala
a fiecaruia se stabileste tinindu-se seama de masura in care a contribuit la
producerea ei.
(2) Daca nu se poate determina masura in care fiecare a contribuit la
producerea pagubei, raspunderea materiala a fiecaruia dintre militari se
stabileste proportional cu solda neta; de asemenea, in cazul pagubei constatate
intr-o gestiune in care manipularea bunurilor se face in colectiv de mai multi
militari sau in schimburi succesive fara predare de gestiune intre schimburi,
raspunderea materiala a fiecaruia dintre militari se stabileste proportional cu
solda neta si cu timpul lucrat de la ultima inventariere in gestiunea in care s-a
produs paguba.
Art. 12
Raspunderea materiala a militarilor, pentru pagubele aduse Ministerului
Apararii Nationale sau Ministerului de Interne, poate fi stabilita numai in
cazul in care acestea au fost constatate in cel mult 3 ani de la data producerii
lor.
Art. 13
(1) Militarii care au incasat sume nedatorate sint obligati sa le
restituie; daca au primit bunuri ce nu li se datorau si care nu mai pot fi
restituite in natura sau le-au fost prestate servicii la care nu erau
indreptatiti, sint obligati sa plateasca contravaloarea lor, calculata in
conditiile legii.
(2) Obligarea la restituirea sumelor incasate fara drept, a contravalorii
bunurilor ori serviciilor nedatorate se poate face numai in cazurile in care
paguba a fost constatata in cel mult un an de la data primirii sumelor sau
bunurilor ori de cind au beneficiat de serviciile nedatorate.
(3) Cind persoanele prevazute la alin. 1 sint cadre militare si nu au fost
de buna-credinta, vor fi obligate la restituirea sumelor sau la plata
contravalorii bunurilor ori serviciilor nedatorate, daca paguba a fost
constatata in cel mult 3 ani de la data primirii sumelor, bunurilor ori a
prestarii serviciilor nedatorate.
(4) Contravaloarea bunurilor distribuite, peste drepturile legale, soldatilor
si gradatilor, elevilor liceelor militare, elevilor militari ai institutiilor
de invatamint militare si civile, precum si minorilor din centrele de
reeducare, arestatilor preventiv si condamnatilor, se recupereaza de la cei din
vina carora s-a produs paguba.
Art. 14
(1) Ministerul Apararii Nationale sau Ministerul de Interne sint obligate,
in conditiile legii, sa despagubeasca militarii, in situatia in care acestia au
suferit, din culpa unitatii, un prejudiciu material in timpul indeplinirii
serviciului militar sau in legatura cu serviciul militar.
(2) Sumele platite ca despagubiri se vor recupera de la persoanele vinovate
de producerea pagubei, in conditiile prezentului decret.
CAP. 2
Stabilirea si recuperarea pagubelor
Art. 15
(1) Comandantul (seful) care a constatat existenta pagubei sau care a luat
cunostinta de producerea acesteia dispune, in scris, de indata, executarea
cercetarii administrative.
(2) Cercetarea administrativa se face de organe din unitatea in care s-a
produs paguba ori de la esaloanele superioare sau de catre organe de control
specializate.
Art. 16
(1) Termenul pentru efectuarea cercetarii administrative si inregistrarea
actului de cercetare este de cel mult 60 de zile de la data cind comandantul
(seful) a luat cunostinta de producerea pagubei.
(2) Daca cercetarea administrativa nu s-a putut efectua in termenul
prevazut la alin. 1, datorita complexitatii cazului ori pentru alte motive
temeinic justificate, la cerere, comandantul (seful) esalonului superior poate
prelungi acest termen, cu cel mult 60 de zile, prin ordin scris.
(3) Cercetarea imprejurarilor in care s-a produs paguba se face cu chemarea
si ascultarea celor in cauza, pentru declaratii si explicatii scrise si
prezentarea de probe in aparare.
Art. 17
(1) Obligarea la plata despagubirilor pentru pagubele produse sau a
contravalorii bunurilor si serviciilor nedatorate, precum si obligarea la
restituirea sumelor incasate fara drept, se fac prin ordin de zi de imputare.
(2) Ordinul de zi de imputare se emite de catre comandantul (seful)
unitatii al carui organ a efectuat cercetarea administrativa si constituie
titlu executoriu de la data cind a fost comunicat celui obligat la plata.
(3) Cind in situatiile prevazute la alin. 1 in cauza este comandantul
(seful) de unitate, singur sau impreuna cu alte persoane, ordinul de zi de
imputare se emite de comandantul (seful) esalonului superior.
(4) Ordinul de zi de imputare se emite in termen de cel mult 30 de zile de
la data inregistrarii actului de cercetare administrativa la organul competent
sa-l emita si se comunica in termen de cel mult 15 zile celui obligat la plata.
(5) Ordinul de zi de imputare va fi motivat si va cuprinde termenul in care
poate fi contestat si organul competent sa solutioneze contestatia.
(6) Dovada temeiniciei si legalitatii ordinului de zi de imputare este in
sarcina unitatii al carei comandant (sef) l-a emis.
Art. 18
(1) In cazul in care, din motive temeinice, nu s-a efectuat cercetarea
administrativa sau nu s-a emis ordinul de zi de imputare, in termenele
prevazute la art. 16 si 17, precum si in cazul cind ordinul de zi de imputare
s-a emis impotriva altei persoane decit cea care a produs paguba ori pentru o
paguba mai mica decit cea reala, comandantul (seful) competent poate cere
comisiei de jurisdictie a imputatiilor repunerea in termen. Cererea se va face
in cel mult 15 zile de la incetarea cauzei care a impiedicat efectuarea
cercetarii administrative sau emiterea ordinului de zi de imputare ori de la
data cind comandantul (seful) competent a luat cunostinta ca ordinul de zi de
imputare s-a dat impotriva altei persoane decit cea care a produs paguba sau
pentru o paguba mai mica decit cea reala.
(2) Comisia de jurisdictie a imputatiilor, judecind cererea de repunere in
termen, o admite sau o respinge prin hotarire, care este definitiva. Hotarirea
se comunica, in termen de cel mult 15 zile de la pronuntare, comandantului
(sefului) unitatii care a solicitat repunerea in termen.
(3) In cazul in care comisia de jurisdictie a imputatiilor a admis cererea
de repunere in termen, termenele prevazute de art. 16 si 17 curg de la data
inregistrarii hotaririi la unitatea in cauza.
Art. 19
Dupa expirarea termenelor prevazute de art. 16 si 17, paguba se imputa
celor vinovati de neefectuarea cercetarii administrative sau de neemiterea
ordinului de zi de imputare, cu exceptia situatiilor in care, potrivit
prevederilor art. 18, s-a dispus repunerea in termen.
Art. 21
Pentru acoperirea pagubelor, precum si pentru restituirea sumelor sau plata
contravalorii bunurilor ce nu mai pot fi restituite in natura ori a serviciilor
nedatorate, cel in cauza poate sa-si ia angajament de plata, in scris, care
constituie titlu executoriu.
Art. 21
Comandantul (seful) care a emis ordinul de zi de imputare ori al carui
organ a primit angajamentul de plata, precum si comandantul (seful) esalonului
superior, atunci cind constata ca imputatia este in total sau in parte
neintemeiata ori nelegala, poate oricind s-o anuleze sau s-o reduca, prin ordin
de zi pe unitate, in favoarea celor obligati la plata, daca intre timp nu s-a
pronuntat o hotarire asupra contestatiei facute impotriva ordinului de zi de
imputare sau a angajamentului de plata.
Art. 22
(1) Sumele stabilite pentru acoperirea pagubelor aduse Ministerului
Apararii Nationale sau Ministerului de Interne se retin in rate lunare din
solda, precum si din orice alte drepturi banesti ale militarilor in cauza, in
conditiile legii, incepind cu prima solda cuvenita acestora.
(2) Ratele nu pot fi mai mari de 1/3 din solda neta pentru cadrele militare
si, respectiv din solda, indemnizatiile si orice alte drepturi banesti cuvenite
celorlalte categorii de militari, fara a se putea depasi, impreuna cu celelalte
retineri pe care le au cei in cauza jumatate din aceste drepturi, cu exceptia
cazurilor cind prin lege se stabileste altfel.
(3) Pina la raminerea definitiva a titlurilor executorii, sumele retinute
in baza acestora se consemneaza la Casa de Economii si Consemnatiuni.
Art. 23
(1) Acoperirea pagubelor aduse Ministerului Apararii Nationale sau
Ministerului de Interne se poate face si prin depunerea in natura a bunurilor,
ori de cite ori valoarea raportata la fiecare persoana raspunzatoare este de
pina la 1.000 lei, in urmatoarele conditii:
a) bunurile sa fie identice sau sa aiba caracteristici similare celor care
lipsesc si sa corespunda atit cantitativ cit si calitativ;
b) sa fie procurate de la unitatile comertului de stat sau cooperatist, iar
dovada procurarii lor sa se faca cu acte legale;
c) sa fie predate la sediul unitatii la care s-a constatat paguba.
(2) Ministrul apararii nationale si ministrul de interne pot aproba ca
despagubirea prin depunere in natura sa se faca in conditiile alin. 1 si in
cazurile in care valoarea raportata la fiecare persoana raspunzatoare depaseste
1.000 lei.
CAP. 3
Caile de atac
Art. 24
(1) Impotriva ordinului de zi de imputare persoana in cauza poate face
contestatie in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii ordinului.
(2) Militarul care a semnat un angajament de plata, daca ulterior constata
ca in realitate nu datoreaza, partial sau total, suma pretinsa de unitate,
poate face contestatie in termen de cel mult 30 de zile de la data la care a
luat cunostinta de imprejurarea care justifica cererea, dar nu mai mult de 18
luni de la semnarea angajamentului.
(3) Contestatiile se depun la unitatea care are in evidenta debitul si se
solutioneaza de catre comandantul (seful) unitatii care a emis ordinul de zi de
imputare sau al carui organ a efectuat cercetarea administrativa privind paguba
pentru care s-a dat angajament de plata. In Ministerul de Interne,
contestatiile se solutioneaza de comisii stabilite prin ordinul ministrului.
Contestatiile care se solutioneaza de catre comandantul (seful) altei unitati
decit aceea care are in evidenta debitul se inainteaza organului competent in
termen de cel mult 5 zile.
(4) Verificarea sustinerilor aratate in contestatie poate fi facuta de
organele mentionate in alineatul precedent ori de alte persoane delegate in
acest scop, care nu au participat la efectuarea cercetarii administrative.
(5) Hotarirea asupra contestatiei se da in termen de cel mult 30 de zile de
la data inregistrarii acesteia la organul competent sa o solutioneze si se
comunica in scris, in termen de cel mult 15 zile de la pronuntare, unitatii
care are in evidenta debitul, precum si celui in cauza.
Art. 25
(1) Impotriva hotaririi pronuntate asupra contestatiei, cel nemultumit
poate face plingere in termen de cel mult 15 zile de la data comunicarii
hotaririi.
(2) Plingerea se depune la unitatea care are in evidenta debitul, iar
aceasta este obligata sa o inainteze comisiei de jurisdictie a imputatiilor in
termen de cel mult 5 zile de la inregistrare.
(3) Plingerea se solutioneaza de comisia de jurisdictie a imputatiilor in
termen de cel mult 60 de zile de la data inregistrarii acesteia la comisie.
(4) Hotarirea data in solutionarea plingerii este definitiva si se comunica
unitatii care are in evidenta debitul, precum si celor in cauza, in termen de
cel mult 15 zile de la pronuntare.
Art. 26
(1) Comisiile de jurisdictie a imputatiilor se constituie in cadrul
Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, pe linga
comandamente (directii), si vor fi formate din 3 - 9 membri.
(2) Comisiile de jurisdictie a imputatiilor functioneaza in complete
compuse din cite 3 membri, din care unul va fi, in mod obligatoriu, ofiter de
justitie sau absolvent al invatamintului superior juridic.
Art. 27
(1) Hotaririle definitive prin care s-au solutionat contestatiile, precum
si hotaririle pronuntate de comisiile de jurisdictie a imputatiilor, pot fi
atacate pentru netemeinicie sau nelegalitate, in favoarea oricareia dintre
parti, in termen de cel mult 2 ani de la data cind au ramas definitive, de
catre seful Directiei financiare din Ministerul Apararii Nationale si din
Ministerul de Interne, cu sesizare la Comisia superioara de jurisdictie a
imputatiilor, ce va functiona pe linga Ministerul Apararii Nationale si
Ministerul de Interne.
(2) Comisia superioara de jurisdictie a imputatiilor functioneaza in
complete compuse din cite 3 membri, din care unul va fi, in mod obligatoriu,
ofiter de justitie sau absolvent al invatamintului superior juridic.
(3) Hotarirea asupra sesizarii se ia in termen de cel mult 60 de zile de la
data inregistrarii acesteia la Comisia superioara de jurisdictie a imputatiilor
si se comunica in termen de cel mult 15 zile unitatii care are in evidenta
debitul si celor in cauza.
Art. 98
Hotaririle definitive pot fi revizuite in favoarea oricareia dintre parti,
de organul care le-a pronuntat, la cererea militarilor interesati, a
comandantilor (sefilor) de unitati sau a sefilor organelor de control financiar
intern. Revizuirea se poate cere in cazul descoperirii de fapte ori de acte noi
ce nu au putut fi prezentate pina la data solutionarii cauzei, in cazul
producerii de acte ulterioare pronuntarii hotaririi, precum si in celelalte
cazuri prevazute de legislatia civila.
(2) Cererea de revizuire se face in termen de cel mult 30 de zile de la
data cind persoanele prevazute la alin. 1 au luat cunostinta de faptele sau
actele care constituie motivul de revizuire si se depune la unitatea care are
in evidenta debitul. Unitatea este obligata sa inainteze cererea de revizuire
la organul competent sa o solutioneze, in termen de cel mult 3 zile de la
inregistrare.
(3) Hotarirea asupra cererii de revizuire se pronunta in termen de cel mult
30 de zile de la data inregistrarii ei la organul competent sa o solutioneze si
se comunica in termen de cel mult 15 zile unitatii care are in evidenta debitul
si celor in cauza.
(4) Hotarirea asupra revizuirii este supusa caii de atac prevazute pentru
hotarirea revizuita.
(5) Nu se poate face o noua cerere de revizuire pentru motive ce au fost
cunoscute la data primei cereri de revizuire.
Art. 29
Daca pentru paguba produsa s-au stabilit raspunderi materiale in sarcina
mai multor militari, de cererea introdusa de unul dintre ei in exercitarea
cailor de atac sau de sesizare vor beneficia, potrivit cu ceea ce va rezulta
privitor la situatia fiecaruia, si militarii care nu au facut cerere sau pentru
care nu s-a facut sesizare.
Art. 30
La solutionarea contestatiilor si a cererilor de revizuire de catre
comandanti (sefi) sau de catre comisiile de contestatie, persoanele obligate la
plata pot fi chemate cind cer in mod expres, precum si in cazurile complexe.
Art. 31
(1) La solutionarea cauzelor de catre comisiile de jurisdictie a
imputatiilor, persoanele obligate la plata vor fi citate.
(2) Solutionarea cauzelor are loc la sediul comisiei de jurisdictie a
imputatiilor sau la sediul unitatii unde s-a produs paguba.
(3) Dupa deschiderea sedintei, presedintele completului dispune citirea sau
prezentarea rezumativa a documentelor din dosar si da cuvintul persoanelor in
cauza prezente. Declaratiile facute in sedinta de persoanele chemate in fata
comisiei se consemneaza separat, sub semnatura acestora. Pentru stabilirea
adevarului, comisia de jurisdictie a imputatiilor va folosi toate mijloacele de
proba admise de lege.
(4) Pentru motive temeinic justificate, comisia de jurisdictie a
imputatiilor poate amina solutionarea cauzei, intocmind de fiecare data o
incheiere, in care va preciza motivul aminarii.
(5) Cind persoanele chemate nu se pot prezenta din motive temeinic
justificate sau procedura nu a fost indeplinita pentru termenul de judecata
fixat, comisia de jurisdictie a imputatiilor amina cauza la un nou termen.
Art. 32
Comandantii (sefii), comisiile de contestatie, comisiile de jurisdictie a
imputatiilor sau Comisia superioara de jurisdictie a imputatiilor,
pronuntindu-se asupra cauzelor, hotarasc admiterea partiala sau totala ori
respingerea contestatiei, plingerii, cererii de revizuire sau sesizarii, dupa
caz.
Art. 33
Comisiile de jurisdictie a imputatiilor au dreptul, cu ocazia solutionarii
cauzelor, sa dea la scadere pagubele pentru care nu se stabileste raspunderea
materiala potrivit art. 3 alin. 2, art. 6 si art. 7 alin. 3.
Art. 34
Comandantul (seful) sau comisia in a carei competenta intra solutionarea
contestatiei, plingerii, cererii de revizuire sau a sesizarii, la cererea celor
in cauza si pentru motive temeinice, pot hotari suspendarea executarii
ordinului de zi de imputare sau angajamentului de plata, pina la solutionarea
cauzei.
Art. 35
Militarul citat ca urmare a exercitarii unei cai de atac prevazute de
prezentul decret are dreptul la restituirea cheltuielilor de cazare si
transport pe care le-a suportat pentru deplasarea sa in fata comandantului
(sefului) sau a comisiei competente, in cazul in care a fost exonerat in total
sau in parte de plata sumei imputate. Restituirea cheltuielilor se face de
catre unitatea de care apartine militarul respectiv, pe baza dispozitiei date
de comandantul (seful) sau comisia care a solutionat cauza.
Art. 36
(1) Persoanele interesate care, din motive temeinice, nu au facut uz de
caile de atac prevazute de art. 24, 25 si 28, pot cere repunerea in termen in
cel mult 15 zile de la incetarea cauzei care le-a impiedicat sa uzeze de acele
cai de atac.
(2) Cererea de repunere in termen se rezolva de catre comandantul (seful)
sau comisia care n-au fost sesizati in termen.
CAP. 4
Dispozitii speciale, tranzitorii si finale
Art. 37
(1) Daca paguba pricinuita de militari este urmarea unei fapte prevazute de
legea penala, dosarul cercetarii administrative se trimite procuraturii
militare competente pentru a lua masurile prevazute de lege.
(2) Odata cu trimiterea dosarului cercetarii administrative la procuratura
militara, unitatea va cere acesteia sa dispuna, in conditiile si limitele
prevazute de lege, luarea oricarei masuri asiguratorii, inclusiv poprirea din
solda celui in cauza.
Art. 38
Cind actiunea penala nu poate fi pusa in miscare sau cind, desi a fost pusa
in miscare, nu mai poate fi exercitata, iar procuratura militara a dispus
clasarea cauzei, scoaterea de sub urmarire sau incetarea urmaririi penale,
actul de solutionare se comunica unitatii militare de la care s-a primit
sesizarea, in vederea luarii masurilor prevazute de prezentul decret.
Art. 39
(1) In cazul cind instanta de judecata pronunta achitarea pentru motivul ca
fapta nu este prevazuta de legea penala, incetarea procesului penal pentru
lipsa plingerii prealabile, autorizarii sau sesizarii organului competent ori
altei conditii prevazute de lege, precum si in cazul cind exista autoritate de
lucru judecat, unitatea militara stabileste raspunderea materiala in sarcina
militarilor vinovati, potrivit prevederilor prezentului decret.
(2) In celelalte cazuri de achitare ori de incetare a procesului penal,
instanta de judecata se pronunta si asupra actiunii civile, potrivit
prevederilor prezentului decret.
(3) Nu pot fi acordate despagubiri civile ori stabilite raspunderi
materiale in cazul cind achitarea s-a pronuntat pentru ca fapta imputata nu
exista ori nu a fost savirsita de cel in cauza.
Art. 40
Prin termenul militari, potrivit prezentului decret, se inteleg: ofiterii,
maistrii militari, subofiterii, militarii in termen, militarii cu termen redus,
elevii militari ai institutiilor de invatamint militare si civile, precum si
rezervistii concentrati sau mobilizati.
(2) Prin termenul solda, in sensul prezentului decret, se intelege, pentru
cadrele militare permanente, concentrate sau mobilizate, retributia tarifara
lunara.
(3) Dispozitiile referitoare la raspunderea materiala a militarilor,
prevazute in prezentul decret, sint aplicabile indiferent daca dupa producerea
pagubelor cel in cauza mai are sau nu calitatea de militar.
Art. 41
Valorile materiale pentru care se stabileste raspunderea potrivit
prezentului decret sint cele aflate in administrarea, folosinta sau detinerea,
chiar temporara, a Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului de Interne,
indiferent de modul de dobindire si de locul unde se afla.
Art. 42
Prin pregatire de lupta in cadrul Ministerului de Interne, in sensul
prezentului decret, se inteleg si activitatile de serviciu operative. Ministrul
de interne va stabili prin ordin care din atributiile de serviciu sint
considerate operative.
Art. 43
Prevederile prezentului decret se aplica si:
a) personalului civil din unitatile militare bugetare;
b) militarilor incadrati sau detasati la alte unitati socialiste, pentru
pagubele provocate acelor unitati, in legatura cu indeplinirea atributiilor de
serviciu.
Art. 44
Membrii garzilor patriotice si ai formatiilor de aparare locala
antiaeriana, precum si comandantii formatiunilor de pregatire militara a
tineretului pentru apararea patriei, raspund material in limita a trei retributii
tarifare minime pentru pagubele produse asupra materialelor aflate in
administrarea directa a Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului de
Interne, date spre folosinta pentru instruirea si indeplinirea misiunilor
ordonate. Retributia tarifara minima ce se va lua in calcul la stabilirea
raspunderii materiale este cea in vigoare pe economie la data constatarii
pagubei.
Art. 45
In situatiile prevazute la art. 43 lit. b) si art. 44, stabilirea
raspunderii materiale si solutionarea contestatiei se fac de conducatorul
unitatii socialiste pagubite. Plingerea si sesizarea se solutioneaza de catre
comisiile de jurisdictie a imputatiilor din cadrul Ministerului Apararii
Nationale sau Ministerului de Interne, cu citarea unitatilor socialiste pagubite.
Art. 46
Evaluarea pagubelor se face potrivit dispozitiilor legale in vigoare la
data constatarii acestora.
Art. 47
(1) In aplicarea prevederilor art. 3 si 11, in calcul se ia solda neta a
militarului, iar pentru cei care nu au solda, bursa ori indemnizatia avuta in
luna in care s-a constatat paguba.
(2) Pentru personalul civil din unitatile militare bugetare se ia ca baza
de calcul retributia tarifara de incadrare neta avuta in luna in care s-a
constatat paguba.
(3) Pentru persoanele care la data constatarii pagubei nu mai au calitatea
de militar, in calcul se ia solda neta avuta in luna in care au fost trecute in
rezerva sau retragere.
Art. 48
Cind militarii sint trecuti in rezerva sau retragere ori personalul civil
nu mai este incadrat in unitati militare, unitatile militare care au in
evidenta debite din imputatii definitive, indiferent de valoarea lor, le
transmit spre executare organelor financiare ale comitetelor sau birourilor
executive ale consiliilor populare pe raza carora domiciliaza debitorii.
Confirmarea de catre aceste organe a primirii titlului executoriu constituie
actul pe baza caruia creanta se scade din evidenta financiara a unitatii care a
transmis titlul executoriu.
Art. 49
Ministrul apararii nationale si ministrul de interne stabilesc prin ordin:
a) competenta comandantilor (sefilor) de a da la scadere pagubele pentru
care, potrivit art. 3 alin. 2, art. 6 si art. 7 alin. 3, nu se angajeaza
raspundere materiala:
b) organele care, potrivit art. 15, sint competente sa constate si sa
efectueze cercetarea administrativa a pagubelor produse;
c) comandamentele (directiile) pe linga care, potrivit art. 26 alin. 1, se
constituie comisii de jurisdictie a imputatiilor, competenta teritoriala si modul
de desemnare a membrilor acestor comisii;
d) activitatile de primire, pastrare si eliberare de bunuri ce pot fi
incredintate soldatilor, gradatilor si elevilor militari ai institutiilor de
invatamint militare si civile.
Art. 50
Ministrul apararii nationale si ministrul de interne stabilesc prin
instructiuni, cu avizul Ministerului Finantelor, regulile de scadere a
bunurilor materiale consumate sau uzate in procesul pregatirii de lupta sau
altor activitati, declasarea si casarea materialelor, scaderea pierderilor din
rebuturi, precum si scazamintele procentuale pentru pierderile determinate de
perisabilitati, transport, depozitare, conservare, manipulare, transformare si
modul in care se aplica aceste scazaminte.
Art. 51
Pentru pagubele produse inainte de intrarea in vigoare a prezentului
decret, stabilirea raspunderii materiale a persoanelor vinovate, precum si
recuperarea sumelor incasate fara drept, a contravalorii bunurilor ori
serviciilor nedatorate, se fac potrivit prevederilor legale in vigoare la data
producerii pagubei.
Art. 52
Prevederile prezentului decret se intregesc cu dispozitiile legislatiei
muncii si legislatiei civile, in masura in care prezentul decret nu dispune
altfel.
Art. 53
(1) Prevederile prezentului decret intra in vigoare la 90 de zile de la
publicarea in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
(2) Pe aceeasi data, Decretul nr. 359/1957 privind raspunderea materiala a
militarilor si stabilirea, urmarirea si lichidarea pagubelor cauzate
patrimoniului fortelor armate, republicat in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania, Partea I, nr. 35 din 15 iunie 1966 se abroga.
NICOLAE CEAUSESCU
Presedintele
Republicii Socialiste Romania