ORDONANTA Nr. 121 din 28 august 1998
privind raspunderea materiala a militarilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 328 din 29 august 1998

In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 pct. 7 lit. f) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Militarii sunt obligati sa apere patrimoniul fortelor armate ale Romaniei.
Art. 2
Raspunderea materiala este angajata, in conditiile prezentei ordonante,
pentru pagubele in legatura cu formarea, administrarea si gestionarea
resurselor financiare si materiale, provocate de militari din vina acestora si
in legatura cu indeplinirea serviciului militar sau a atributiilor de serviciu
in cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului
Roman de Informatii, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de
Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului
Justitiei.
Art. 3
Militarii raspund material, indiferent daca, dupa producerea pagubei, mai
au sau nu calitatea de militar.
Art. 4
Raspunderea materiala este angajata atat pentru militarii care au fost
insarcinati legal cu atributii privind formarea, administrarea si gestionarea
resurselor financiare si materiale, cat si pentru cei care le-au indeplinit
numai in fapt.
Art. 5
Militarii raspund material pentru pagubele produse, din vina lor si in
legatura cu indeplinirea serviciului militar, tertelor persoane fizice sau
juridice, la a caror reparare a fost obligata institutia publica de care
acestia apartin.
Art. 6
(1) Militarii nu raspund material:
a) pentru pierderile inerente produse in executarea misiunilor ori in
procesul pregatirii pentru lupta, in activitatile de productie si gospodaresti,
care se incadreaza in limitele prevazute de dispozitiile legale in vigoare;
b) pentru pagubele produse din cauze care nu puteau fi prevazute si
inlaturate;
c) pentru pagubele generate de riscul normal al serviciului sau de forta
majora;
d) pentru pagubele produse in executarea ordinului comandantului sau
sefului unitatii, caz in care raspunderea materiala revine acestuia.
(2) Se excepteaza de la prevederile lit. d) militarii care, avand
posibilitatea de a inlatura partial sau total urmarile pagubitoare ale
ordinului primit, nu au raportat in scris, in termen de 24 de ore sau la
inapoierea din misiune si nu au luat, din neglijenta sau rea-credinta, masuri
pentru evitarea pagubei, cazuri in care raspund impreuna cu comandantii sau cu
sefii unitatilor.
Art. 7
Prin termenul militari, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
militari in termen, militari cu termen redus, rezervisti concentrati sau
mobilizati, elevi si studenti ai institutiilor militare de invatamant, militari
angajati pe baza de contract si cadre militare.
Art. 8
(1) Prin pregatire pentru lupta in cadrul Ministerului de Interne,
Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului
de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului
Justitiei, in sensul prezentei ordonante, se intelege si activitatile de
serviciu operative.
(2) Conducatorii institutiilor publice prevazute la alin. (1) vor stabili
prin ordin misiunile si atributiile de serviciu care sunt considerate
operative.
Art. 9
Prevederile prezentei ordonante se aplica si militarilor aflati in misiune
in afara granitelor tarii, precum si salariatilor civili din structura
institutiilor publice prevazute la art. 2.
Art. 10
Valorile pentru care se stabileste raspunderea potrivit prezentei ordonante
sunt cele aflate in proprietatea, administrarea, folosinta sau detinerea, chiar
temporara, a institutiilor publice prevazute la art. 2.
CAP. 2
Raspunderea materiala
Art. 11
(1) In stabilirea raspunderii materiale conform prezentei ordonante,
prejudiciul ce trebuie reparat nu cuprinde foloasele nerealizate de institutia
publica pagubita.
(2) Pentru paguba produsa printr-o fapta ce constituie infractiune,
raspunderea se stabileste de instantele judecatoresti, potrivit legii penale.
Art. 12
Raspunderea materiala a militarilor este angajata in cazul producerii unor
pagube, dupa cum urmeaza:
A. In sarcina gestionarilor, pentru pagubele produse de acestia in propria
gestiune, sau:
a) cand, potrivit dispozitiilor legale, atributiile au fost exercitate de
un delegat al lor sau de o comisie si se constata o paguba, daca nu se face
dovada ca aceasta s-a produs in absenta gestionarului;
b) cand au primit bunuri in cantitati mai mici decat cele inscrise in
documentele insotitoare sau cu vicii aparente, fara sa fi intocmit
proces-verbal de constatare;
c) cand nu au solicitat, in scris, asistenta tehnica de specialitate la
primirea bunurilor, desi aceasta era necesara.
B. In sarcina militarilor, pentru pagubele produse atunci cand primesc, transporta,
pastreaza si elibereaza bunuri materiale si valori, fara a avea calitatea de
gestionari in intelesul legii.
C. In sarcina comandantilor sau sefilor unitatilor, cand:
a) nu au asigurat gestionarilor, la solicitarea in scris a acestora, in
cazurile prevazute de lege, asistenta tehnica de specialitate la primirea,
transportul, depozitarea, inventarierea si distribuirea bunurilor materiale si
a altor valori;
b) nu au luat masurile necesare pentru remedierea deficientelor sesizate in
scris de catre gestionari;
c) s-au substituit gestionarilor in exercitarea atributiilor acestora;
d) au dat gestionarilor sau altor militari care raspund de bunuri materiale
ordine ilegale sau gresite care au condus la producerea de pagube;
e) au rezultat pagube, ca urmare a nevalorificarii drepturilor la
despagubiri pentru cauzarea de prejudicii;
f) pagubele au rezultat din neurmarirea unor sume cuvenite din orice cauza
si pentru care exista titlu executoriu;
g) nu au luat masuri de siguranta necesare pentru pastrarea in bune
conditii a bunurilor materiale si a altor valori.
D. In sarcina autorului faptei, cand pagubele sunt produse in alte situatii
decat cele prevazute la art. 6 alin. (1).
E. In sarcina persoanei vinovate, daca fapta prin care paguba a fost
pricinuita constituie infractiune.
Art. 13
(1) Pentru pagubele produse unitatii militare in procesul pregatirii pentru
lupta, militarii raspund material, in limita a trei solde lunare nete,
calculate la data constatarii pagubei.
(2) Partea din paguba care depaseste cuantumul imputabil prevazut la alin.
(1) se scade din evidenta contabila a unitatii militare pagubite.
Art. 14
(1) Membrii formatiunilor de protectie civila, precum si comandantii
formatiunilor de pregatire premilitara a tineretului pentru aparare raspund
material, in limita a trei salarii medii pe economie, pentru pagubele produse
asupra materialelor aflate in patrimoniul Ministerului Apararii Nationale, date
in folosinta pentru instruire si pentru indeplinirea misiunilor ordonate.
(2) Salariul mediu pe economie ce se va lua in calcul la stabilirea
raspunderii materiale este cel realizat in luna in care s-a constatat paguba.
(3) Partea din paguba care depaseste cuantumul imputabil prevazut la alin.
(1) se scade din evidenta contabila a unitatii militare.
Art. 15
(1) Daca paguba a fost cauzata de mai multi militari, raspunderea materiala
a fiecaruia se stabileste tinandu-se seama de masura in care a contribuit la
producerea ei.
(2) Cand nu se poate determina in ce masura a contribuit fiecare la
producerea pagubei, raspunderea materiala a militarilor implicati se stabileste
proportional cu solda neta de la data constatarii pagubei.
(3) In gestiunile in care manipularea bunurilor se face in colectiv sau in
schimburi succesive, fara predarea gestiunii intre schimburi, raspunderea
materiala se stabileste proportional cu timpul lucrat de fiecare gestionar de
la ultima inventariere a bunurilor.
Art. 16
Pagubele produse de militarii in termen, militarii cu termen redus, elevii
si studentii institutiilor militare de invatamant si de elevii liceelor
militare, prin pierderea si degradarea bunurilor, ca urmare a folosirii lor in
procesul pregatirii pentru lupta sau in exercitarea atributiilor de serviciu,
pot fi date la scadere din evidenta contabila de comandantul sau seful
esalonului superior al unitatii pagubite, daca acesta apreciaza, dupa o
temeinica cercetare, ca nu este cazul sa se stabileasca raspunderea materiala.
In aceasta situatie dispune sau, dupa caz, propune sa fie scazute din evidenta
contabila a unitatii.
Art. 17
In situatia in care cheltuielile de cercetare, de stabilire a raspunderii
materiale si de recuperare a pagubelor produse de persoanele prevazute la art.
16 depasesc cuantumul pagubei efective, aceasta se scade din evidenta contabila
a unitatii.
Art. 18
Competenta pentru aprobarea scaderii din evidenta contabila a pagubelor
produse in conditiile art. 6 alin. (1) lit. a), b) si c), ale art. 13 alin.
(2), art. 14 alin. (3), art. 16 si ale 17 se stabileste prin instructiuni
aprobate de conducatorii institutiilor publice prevazute la art. 2.
Art. 19
In cazul constatarii insolvabilitatii autorului direct al prejudiciului,
raspund, in limita valorii pagubei de recuperat, militarii vinovati de:
a) nerespectarea prevederilor legale privind angajarea sau numirea in
functia de gestionar, precum si de neconstituire a garantiilor de catre
gestionari;
b) neluarea masurilor de inlocuire a gestionarilor sau a persoanelor care
gestioneaza bunuri materiale, fara a fi gestionari in intelesul legii, desi li
s-a adus la cunostinta, in scris si motivat, ca nu isi indeplinesc atributiile
in mod corespunzator;
c) neefectuarea inventarierilor la termenele si in conditiile legii, daca
prin aceasta s-ar fi putut evita producerea pagubei;
d) neluarea sau luarea cu intarziere a masurilor de recuperare a pagubelor,
prin constituirea ca parte civila, neemiterea deciziei de imputare sau a altor
masuri asiguratorii;
e) nerespectarea oricarei atributii de serviciu, daca, fara incalcarea
acesteia, paguba nu s-ar fi produs.
Art. 20
(1) Militarii care au incasat sume nedatorate sunt obligati sa le
restituie; daca au primit bunuri care nu li se datorau si care nu mai pot fi
restituite in natura sau le-au fost prestate servicii la care nu erau
indreptatiti, sunt obligati sa plateasca contravaloarea lor, calculata in
conditiile legii.
(2) Contravaloarea bunurilor distribuite peste drepturile legale militarilor
in termen, elevilor liceelor militare, elevilor si studentilor militari, precum
si minorilor din centrele de reeducare, arestatilor preventiv si condamnatilor
se recupereaza de la cei din vina carora s-a produs paguba.
Art. 21
(1) Institutiile publice prevazute la art. 2 sunt obligate sa ii
despagubeasca pe militarii care au suferit din culpa unitatii un prejudiciu
material in timpul indeplinirii obligatiilor militare si in legatura cu
acestea.
(2) In cazul decesului militarului caruia i se cuvin despagubiri, acestea
vor fi acordate urmasilor legali.
(3) Sumele platite ca despagubiri se vor recupera de la persoanele vinovate
de producerea pagubei, in conditiile prezentei ordonante.
CAP. 3
Stabilirea si recuperarea pagubelor
Art. 22
(1) Comandantul sau seful unitatii care a constatat sau a luat cunostinta
de producerea unei pagube dispune, in scris, de indata, efectuarea cercetarii
administrative.
(2) Cercetarea prevazuta la alin. (1) se face de catre comisia de cercetare
administrativa din unitatea in care s-a produs paguba sau de la esaloanele
superioare ori de organele de control specializate.
Art. 23
(1) Termenul pentru efectuarea cercetarii administrative si inregistrarea
actului de cercetare este de cel mult 60 de zile de la data cand comandantul
sau seful unitatii a constatat sau a luat cunostinta de producerea pagubei.
(2) Pentru motive temeinic justificate, la cerere, comandantul sau seful
esalonului superior poate prelungi acest termen cu cel mult 60 de zile, prin
ordin scris.
(3) In toate situatiile, cercetarea imprejurarilor in care s-a produs
paguba se face cu chemarea si ascultarea celor in cauza, pentru explicatii
scrise si prezentarea de probe in aparare.
Art. 24
(1) Raspunderea materiala a militarilor pentru pagubele produse
institutiilor publice prevazute la art. 2 poate fi stabilita numai in cazul in
care acestea au fost constatate in cel mult 3 ani de la data producerii lor.
(2) Obligarea la restituirea sumelor incasate fara drept, a contravalorii
bunurilor ori serviciilor nedatorate, se poate face numai in cazurile in care
paguba a fost constatata in cel mult un an de la data primirii sumelor sau
bunurilor ori de cand au beneficiat de serviciile nedatorate. In cazul constatarii
pagubei dupa un an de la data primirii sumelor sau bunurilor ori a beneficierii
de serviciile nedatorate, dar nu mai tarziu de 3 ani de la aceasta data,
raspunderea materiala se va stabili in sarcina celor din vina carora s-a produs
paguba.
(3) Cand persoanele prevazute la art. 20 alin. (1) sunt cadre militare,
militari angajati pe baza de contract sau salariati civili si nu au fost de
buna-credinta, ele vor fi obligate la restituirea sumelor sau la plata
contravalorii bunurilor ori a serviciilor nedatorate, daca paguba a fost
constatata in cel mult 3 ani de la data primirii sumelor, bunurilor ori a
prestarii serviciilor nedatorate.
(4) Termenele prevazute de prezentul articol sunt termene de decadere.
Art. 25
(1) Obligarea la plata despagubirilor pentru pagubele produse sau a
contravalorii bunurilor si serviciilor nedatorate, precum si obligarea la
restituirea sumelor incasate fara drept se face prin decizie de imputare.
(2) Decizia de imputare se emite de catre comandantul sau seful unitatii a
carei comisie a efectuat cercetarea administrativa si constituie titlu
executoriu.
(3) In situatiile prevazute la alin. (1), cand in cauza este comandantul
sau seful unitatii, singur sau impreuna cu alte persoane, decizia de imputare
se emite de comandantul sau seful esalonului superior.
(4) Decizia de imputare se emite in termen de cel mult 30 de zile de la
data inregistrarii procesului-verbal de cercetare administrativa la organul
competent s-o emita si se comunica in termen de cel mult 15 zile celui obligat
la plata.
(5) Decizia de imputare va fi temeinic motivata si va cuprinde obligatoriu
termenul in care poate fi contestata si organul competent in solutionarea
contestatiei.
(6) Proba temeiniciei si legalitatii deciziei de imputare trebuie efectuata
de unitatea al carei comandant sau sef a emis-o.
Art. 26
Acoperirea pagubelor, precum si restituirea sumelor sau plata contravalorii
bunurilor ce nu mai pot fi restituite in natura ori a serviciilor nedatorate,
recunoscute, se fac prin angajament de plata, in scris, al celui in cauza. In
acest caz angajamentul de plata constituie titlu executoriu de la data semnarii
acestuia.
Art. 27
(1) Sumele stabilite pentru acoperirea pagubelor produse institutiilor
publice prevazute la art. 2 se retin in rate lunare din solda sau salariu ori
din alte drepturi banesti ale celor in cauza, in conditiile legii, incepand cu
prima solda sau salariu al acestora, de la data comunicarii titlului
executoriu.
(2) Ratele nu pot fi mai mari de o treime din solda lunara neta sau din
salariul net, fara a se putea depasi, impreuna cu celelalte retineri, jumatate
din aceste drepturi, cu exceptia cazurilor in care prin lege se stabileste
altfel.
(3) Pana la ramanerea definitiva a titlurilor executorii, sumele retinute
in baza acestora se depun de catre organul financiar al unitatii militare
pagubite intr-un cont separat, la banca sau la Casa de Economii si
Consemnatiuni, la alegerea persoanei obligate la plata.
Art. 28
Acoperirea pagubelor stabilite in conditiile prezentei ordonante se poate
face si prin depunerea in natura a bunurilor ori de cate ori paguba nu este
urmarea unei infractiuni, in urmatoarele conditii:
a) bunurile sa fie identice si sa corespunda calitativ;
b) sa fie procurate cu acte legale;
c) sa fie predate unitatii la care s-a constatat paguba.
Art. 29
Comandantul sau seful unitatii care a emis decizia de imputare ori al carei
organ financiar a primit angajamentul de plata, precum si comandantul sau seful
esalonului superior, atunci cand constata ca imputatia este total sau partial
neintemeiata ori nelegala, poate sa o anuleze sau sa o reduca, in termen de cel
mult 3 ani, printr-o alta decizie, daca intre timp nu s-a pronuntat o hotarare
asupra contestatiei facute impotriva deciziei de imputare sau angajamentului de
plata.
CAP. 4
Caile de atac
Art. 30
(1) Persoana care considera ca imputarea sau retinerea a fost facuta fara
temei sau cu incalcarea legii, precum si cea care, dupa ce a semnat un
angajament de plata, constata ca in realitate nu datoreaza, partial sau total,
suma pretinsa de unitate poate face contestatie, in cel mult 30 de zile de la
data comunicarii sub semnatura a deciziei de imputare sau de la data semnarii
angajamentului de plata.
(2) Contestatiile se depun la unitatea care are in evidenta debitul si se
solutioneaza de comandantul sau seful care a emis decizia de imputare sau a
carei comisie a efectuat cercetarea administrativa privind paguba pentru care
s-a semnat angajamentul de plata.
(3) Verificarea temeiniciei contestatiei poate fi facuta de persoana
prevazuta la alin. (2) sau de o comisie de solutionare a contestatiei, numita
de aceasta, nefiind obligatoriu ca membrii comisiei sa fi participat la efectuarea
cercetarii administrative.
(4) Hotararea asupra contestatiei se pronunta in termen de cel mult 30 de
zile de la data inregistrarii acesteia si se comunica in scris, in termen de
cel mult 15 zile de la pronuntare, unitatii care are in evidenta debitul,
precum si celui in cauza.
Art. 31
(1) Impotriva hotararii pronuntate asupra contestatiei cel nemultumit poate
face plangere in cel mult 15 zile de la data comunicarii hotararii.
(2) Plangerea se depune la unitatea care are in evidenta debitul, iar
aceasta este obligata sa o inainteze comisiei de jurisdictie a imputatiilor in
cel mult 5 zile de la inregistrare.
(3) Comisia de jurisdictie a imputatiilor solutioneaza plangerea in cel
mult 60 de zile de la data inregistrarii acesteia la comisie.
(4) Hotararea comisiei de jurisdictie a imputatiilor se considera
definitiva si se comunica unitatii care are in evidenta debitul, precum si
celor in cauza, in cel mult 15 zile de la pronuntare.
Art. 32
(1) Comisiile de jurisdictie a imputatiilor se infiinteaza, se organizeaza
si functioneaza pe baza ordinului conducatorilor institutiilor publice
prevazute la art. 2, fiind formate din 3 - 7 membri.
(2) Aceste comisii functioneaza in complete compuse din 3 membri, din care
unul va fi in mod obligatoriu ofiter de justitie sau licentiat in stiinte
juridice.
Art. 33
(1) Atunci cand, din motive temeinice, nu s-a efectuat cercetarea
administrativa sau nu s-a emis decizia de imputare in termenele prevazute la
art. 23 alin. (1), (2) si la art. 25 alin. (4), precum si in cazul in care
decizia de imputare s-a emis impotriva altei persoane decat cea care a produs
paguba ori pentru o paguba mai mica decat cea reala, comandantul sau seful
unitatii competent poate cere comisiei de jurisdictie a imputatiilor repunerea
in termen. Cererea se face in cel mult 15 zile de la incetarea cauzei care a
impiedicat efectuarea cercetarii administrative sau emiterea deciziei de
imputare ori de la data cand comandantul sau seful unitatii competent a luat cunostinta
ca decizia de imputare s-a emis impotriva altei persoane decat cea care a
produs paguba sau pentru o paguba mai mica decat cea reala.
(2) Comisia de jurisdictie a imputatiilor, judecand cererea de repunere in
termen, o admite sau o respinge prin hotarare, care este definitiva. Hotararea
se comunica in cel mult 15 zile de la pronuntare comandantului sau sefului
unitatii care a solicitat repunerea in termen.
(3) Cand s-a admis cererea de repunere in termen, termenele prevazute la
art. 23 alin. (1) si (2) si la art. 25 alin. (4) curg de la data inregistrarii
hotararii la unitatea in cauza.
Art. 34
Dupa expirarea termenelor prevazute la art. 23 alin. (1) si (2) si la art.
25 alin. (4), paguba se imputa celor vinovati de neefectuarea cercetarii
administrative sau de neemiterea deciziei de imputare, cu exceptia situatiilor
in care s-a dispus repunerea in termen.
Art. 35
(1) Hotararile definitive pot fi revizuite de organul care le-a pronuntat,
la cererea militarilor interesati, a comandantilor sau sefilor unitatilor ori a
sefilor organelor de control financiar de gestiune, cand au fost descoperite
fapte ori acte noi care nu au putut fi prezentate pana la data solutionarii
cauzei, precum si in alte cazuri prevazute de lege.
(2) Cererea de revizuire se face in cel mult 30 de zile de la data cand
persoanele interesate au luat cunostinta de actele sau faptele care constituie
motivul revizuirii si se depune la unitatea care are in evidenta debitul.
Unitatea este obligata sa inainteze cererea de revizuire la organul competent
sa o solutioneze in cel mult 3 zile de la inregistrare.
(3) Hotararea asupra cererii de revizuire se pronunta in cel mult 30 de
zile de la data inregistrarii acesteia la organul competent sa o solutioneze si
se comunica in cel mult 15 zile unitatii care are in evidenta debitul si celor
in cauza.
Art. 36
Daca pentru paguba produsa s-au stabilit raspunderi materiale in sarcina
mai multor persoane, de cererea introdusa de una dintre ele in exercitarea
cailor de atac vor beneficia, potrivit cu ceea ce va rezulta privitor la
situatia fiecareia, si persoanele care nu au facut cerere.
Art. 37
La solutionarea contestatiilor si a cererilor de revizuire de catre
comandanti sau sefi de unitate ori de catre comisiile de solutionare a
contestatiilor, persoanele obligate la plata pot fi citate cand ele solicita
aceasta in mod expres, precum si in cazurile complexe.
Art. 38
(1) La solutionarea cauzelor de catre comisia de jurisdictie a
imputatiilor, persoanele obligate la plata vor fi citate.
(2) Solutionarea cauzelor se poate face atat la sediul comisiei de
jurisdictie a imputatiilor, cat si la sediul unitatii pagubite.
(3) Dupa deschiderea sedintei, presedintele comisiei de jurisdictie a
imputatiilor constata daca sunt ori nu motive de recuzare cu privire la membrii
completului, dupa care dispune citirea sau prezentarea rezumativa a
documentelor din dosar si da cuvantul persoanelor in cauza prezente.
Declaratiile acestora se consemneaza separat, sub semnatura. Pentru stabilirea
adevarului, comisia de jurisdictie a imputatiilor va folosi toate mijloacele de
proba admise de lege.
(4) Cand persoanele citate nu se pot prezenta din motive temeinic
justificate ori procedura nu a fost indeplinita pentru termenul de judecata
fixat sau din alte motive obiective, comisia de jurisdictie a imputatiilor
amana cauza pentru un nou termen, intocmind de fiecare data o incheiere in care
va preciza motivul amanarii.
Art. 39
(1) Comandantii sau sefii unitatilor, comisiile de solutionare a
contestatiilor, comisia de jurisdictie a imputatiilor, pronuntandu-se asupra
cauzelor, hotarasc aderarea partiala sau totala, respingerea contestatiei, a
plangerii sau a cererii de revizuire, dupa caz.
(2) Comisia de jurisdictie a imputatiilor, cu ocazia solutionarii cauzelor,
are dreptul sa propuna darea la scadere din evidenta contabila a pagubelor
pentru care nu se stabileste raspunderea materiala potrivit prezentei
ordonante.
Art. 40
Comandantii sau sefii unitatilor ori comisiile de solutionare a
contestatiilor, plangerilor si cererilor de revizuire, la cererea celor in
cauza si pentru motive intemeiate, pot hotari suspendarea executarii deciziei
de imputare sau a angajamentului de plata, pana la solutionarea cauzei.
Art. 41
Persoanele citate ca urmare a exercitarii unei cai de atac prevazute de
prezenta ordonanta au dreptul la restituirea cheltuielilor de cazare si
transport pe care le-au suportat pentru deplasarea lor in fata comandantului
sau sefului unitatii ori a comisiei competente, in cazul in care au fost
exonerate total sau partial de plata sumei imputate. Restituirea cheltuielilor
se face de catre unitatea din care face parte persoana respectiva, pe baza
dispozitiei date de comandantul sau seful acesteia ori de comisia care a
solutionat cauza.
Art. 42
(1) Persoanele interesate care, din motive intemeiate, nu au facut uz de
caile de atac prevazute la art. 30, 31 si 35 pot cere repunerea in termen in
cel mult 15 zile de la incetarea cauzei care le-a impiedicat sa uzeze de acele
cai de atac.
(2) Cererea de repunere in termen se solutioneaza de comandantul sau seful
unitatii ori de comisia care nu a fost sesizata in termen.
Art. 43
In situatia in care, dupa epuizarea acestor cai de atac, persoanele
obligate la repararea prejudiciului in conditiile prezentei ordonante considera
ca au fost lezate intr-un drept legitim se pot adresa instantei judecatoresti
competente, potrivit legii.
CAP. 5
Dispozitii speciale
Art. 44
Daca paguba produsa de persoanele prevazute la art. 7, 9 si 14 este urmarea
unei infractiuni, dosarul cercetarii administrative se trimite parchetului
militar competent pentru a lua masurile legale.
Art. 45
Cand actiunea penala nu poate fi pusa in miscare sau desi a fost pusa in
miscare nu mai poate fi exercitata, iar parchetul militar a dispus clasarea
cauzei, scoaterea de sub urmarire sau incetarea urmaririi penale, actul de
solutionare se comunica unitatii militare de la care s-a primit sesizarea, in
vederea luarii masurilor ce se impun.
Art. 46
(1) Daca instanta de judecata pronunta achitarea pentru motivul ca fapta nu
este prevazuta de legea penala, incetarea procesului penal pentru lipsa
plangerii prealabile, autorizarii sau sesizarii organului competent ori a altei
conditii prevazute de lege, precum si in cazul cand exista autoritate de lucru
judecat, unitatea militara stabileste raspunderea materiala in sarcina celor
vinovati, potrivit prevederilor prezentei ordonante.
(2) In celelalte cazuri de achitare ori de incetare a procesului-penal,
instanta judecatoreasca se pronunta si asupra actiunii civile.
(3) In cazul in care achitarea s-a pronuntat pentru motivul ca fapta
imputata nu exista ori nu a fost savarsita de cel in cauza, nu pot fi acordate
despagubiri civile si nu vor fi stabilite raspunderi materiale.
Art. 47
Cand militarii sunt trecuti in rezerva sau in retragere, cand contractul
militarilor angajati inceteaza ori cand personalul civil nu mai este incadrat
in unitati militare, unitatile militare care au in evidenta debite din
imputatii definitive, indiferent de valoarea lor, le transmit spre executare
organelor financiare in raza carora domiciliaza debitorii. Confirmarea de catre
aceste organe a primirii titlului executoriu constituie actul pe baza caruia
creanta se scade din evidenta contabila a unitatii care a transmis titlul
executoriu.
Art. 48
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, conducatorii institutiilor publice prevazute la art. 2 emit
instructiuni pe baza si in executarea acesteia.
(2) Conducatorii institutiilor publice prevazute la art. 2, in termenul
mentionat la alineatul precedent, cu avizul Ministerului Finantelor, elaboreaza
instructiuni care stabilesc regulile de scadere a bunurilor materiale consumate
sau uzate in procesul pregatirii pentru lupta sau in alte activitati,
declasarea si casarea materialelor, scaderea pierderilor din rebuturi, precum
si scazamintele procentuale pentru pierderile determinate de perisabilitati,
transport, depozitare, conservare, manipulare, transformare si modul in care se
aplica aceste scazaminte.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 49
Pentru pagubele produse inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante, stabilirea raspunderii materiale a persoanelor vinovate, precum si
recuperarea sumelor incasate fara drept, a contravalorii bunurilor ori a
serviciilor nedatorate se fac potrivit prevederilor legale in vigoare la data
producerii pagubei.
Art. 50
Evaluarea pagubelor se face, potrivit dispozitiilor legale, la data
constatarii acestora.
Art. 51
In situatiile neprevazute de prezenta ordonanta se vor aplica dispozitiile
legislatiei muncii si legislatiei civile.
Art. 52
(1) Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la 90 de zile de la
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Pe aceeasi data Decretul nr. 207/1976 privind raspunderea materiala a
militarilor, publicat in Buletinul Oficial nr. 63 din 5 iulie 1976, cu
modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Victor Babiuc
Ministru de interne,
Gavril Dejeu
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
p. Directorul
Serviciului Roman de Informatii,
general de divizie Vasile Lupu
p. Directorul
Serviciului de Informatii Externe,
general de divizie
Alexandru Tanasescu
Directorul
Serviciului de Protectie si Paza,
Anghel Andreescu
p. Directorul Serviciului
de Telecomunicatii Speciale,
colonel inginer Mircea Anghel
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu