Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECLARATIE din 22 decembrie 2001

DECLARATIE    din 22 decembrie 2001

Declaratia de politica generala a Guvernului privind bilantul primului an de guvernare

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 833 din 22 decembrie 2001


SmartCity3


    Domnilor presedinti,
    Doamnelor si domnilor senatori si deputati,
    Stimati invitati,

    Pentru Guvern, investit prin votul Parlamentului Romaniei la 28 decembrie 2000, ziua de astazi are o semnificatie deosebita.
    Este pentru prima data in viata parlamentara postrevolutionara cand un guvern isi angajeaza, potrivit Constitutiei, raspunderea asupra unei declaratii de politica generala. Astfel, angajamentul nostru de a prezenta in fata forului legislativ al tarii bilantul primului an de guvernare este respectat.
    Angajarea raspunderii constituie o dovada concludenta ca am reusit sa asiguram ca in Romania institutiile statului de drept sa functioneze normal, procesul de guvernare sa se desfasoare in conformitate cu principiile democratice si in conditiile unei depline transparente.
    Doresc ca printr-un asemenea demers sa restabilim functionarea eficienta a relatiei Executivului cu Parlamentul, sa inlaturam unele slabiciuni ale sistemului politic si institutional al statului nostru de drept, sa asiguram stabilitate si coerenta actului legislativ.
    In plenul Camerelor reunite va prezentam astazi rezultatele politicii guvernamentale. Asa ne-am angajat, in urma cu un an, atat in fata Parlamentului, cat si in fata celor care au determinat victoria in alegeri si accesul la putere al Partidului Social Democrat.
    Desi riscam o motiune de cenzura, Guvernul se prezinta in fata Parlamentului pentru ca acesta sa poata aprecia in ce masura Executivul si-a indeplinit angajamentele asumate cu prilejul acordarii votului de incredere. De asemenea, vom putea constata daca Guvernul dispune in continuare de sustinere parlamentara pentru ducerea la bun sfarsit a mandatului sau.
    Am afirmat cu prilejul investirii Guvernului ca, impreuna cu colegii mei, formam echipa care va gestiona bunul mers al societatii romanesti la inceputul mileniului al III-lea, dupa un regres economic si social sever, inregistrat in perioada 1997 - 1999.
    In acest sens prin programul nostru de guvernare ne-am propus 5 obiective fundamentale:
    - in primul rand, sa relansam si sa modernizam economia;
    - in al doilea rand, sa reducem polarizarea sociala, sa combatem saracia si somajul prin cresterea generala a standardului de viata si afirmarea solidaritatii sociale;
    - in al treilea rand, sa refacem autoritatea statului si a institutiilor sale;
    - in al patrulea rand, sa reducem birocratia, sa combatem coruptia si criminalitatea;
    - in al cincilea rand, sa valorificam oportunitatea de integrare a tarii noastre in structurile europene si euroatlantice.
    La fel ca la sfarsitul anului 2000, reafirm si acum ca viziunea social-democrata de guvernare a tarii este cea mai potrivita pentru Romania. Acesta este contextul in care putem asigura un program economico-social cu obiective si prioritati in concordanta cu realitatile romanesti si cu interesul national.
    Ne-am straduit sa obtinem incredere, pe plan intern, din partea populatiei si sa recastigam credibilitatea, pentru actiunile Guvernului, pe plan international. Am reusit sa instituim un dialog normal, eficient, deschis si constructiv pe plan politic si economic, in Europa si in lume.
    In acest cadru, printr-un demers politic consecvent, dupa un an de guvernare, Romania se dovedeste a fi un partener viabil si credibil, ale carui eforturi si rezultate sunt recunoscute.
    Iata de ce astazi tara noastra se bucura de cel mai larg si substantial sprijin international - in raport cu perioadele anterioare - si este apreciata ca promotor al cooperarii si al stabilitatii regionale.
    Cel mai elocvent argument in sustinerea acestor afirmatii il constituie, pe de o parte, rezultatele multiplelor contacte politice, economice si diplomatice realizate, atat la nivelul Guvernului si Administratiei Prezidentiale, cat si la nivelul Camerei Deputatilor si al Senatului Romaniei. Pe de alta parte, evaluarile pozitive ale organismelor internationale si institutiilor europene, ale agentiilor de rating, institutelor si asociatiilor profesionale din alte tari constituie tot atatea dovezi ale progreselor politice, economice si sociale in primul an de guvernare a P.S.D.
    Un raspuns convingator privind capacitatea Guvernului de a actiona consecvent pentru consolidarea democratiei, asigurarea stabilitatii interne si accelerarea pregatirii Romaniei pentru integrarea europeana a fost dat de unanimitatea cu care statele membre ale Uniunii Europene au votat recent in favoarea renuntarii la obligativitatea vizelor de calatorie pentru cetatenii romani in spatiul Schengen.
    Doresc sa informez Parlamentul ca Guvernul a abordat cu responsabilitate, in spiritul Constitutiei si legilor tarii, relatia Administratia Prezidentiala - Executiv. Astfel, sedintele care au dezbatut probleme de interes national privind politica externa, apararea si ordinea publica au fost prezidate de domnul Ion Iliescu, Presedintele Romaniei. De asemenea, in numeroase cazuri am realizat consultari cu Presedintele tarii pe probleme urgente si de importanta deosebita.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Bilantul primului an de guvernare nu poate ignora rezultatele negative ale auditului privind modul in care guvernele din anii 1997 - 2000 au gestionat treburile publice.
    In momentul preluarii puterii de catre Guvernul nostru, Romania era intr-o stare economica si sociala grava.
    Astfel, produsul intern brut scazuse fata de anul 1996 cu 11,2%, productia industriala cu peste 15%, si investitiile cu circa 10% . Rata somajului era de 10,5%, in timp ce inflatia din anul 2000 a fost de 40,7% .
    Aceste contraperformante ale guvernarii de dreapta au fost consecinta instabilitatii politice din acea perioada, a indiferentei fostilor guvernanti fata de tara si de cetatenii ei, a manierei necorespunzatoare prin care actul de decizie a fost asociat coruptiei si clientelismului politic.
    Politica preponderent conjuncturala, caracteristica anilor de guvernare 1997 - 2000, a insemnat doar incercarea de rezolvare a unor dificultati punctuale. Grav este ca in acea perioada s-a acceptat regresul economic programat, afectandu-se astfel dezvoltarea economica si sociala a tarii pe termen mediu si lung.
    Pornind de la o asemenea situatie, Guvernul nostru a actionat ca o echipa unitara, hotarata sa accelereze procesul de reforma, in asa fel incat societatea romaneasca sa isi recapete increderea in sine si credibilitatea internationala.
    Spiritul de echipa reprezinta una dintre trasaturile principale atat la nivelul Guvernului si ministerelor, cat si in administratia locala.
    Obiectivul central al programului nostru este, pentru intreaga perioada de guvernare, ridicarea nivelului de viata al populatiei, bazata pe dezvoltarea durabila a tarii si pe reducerea decalajului care separa Romania de standardele medii ale Uniunii Europene.
    Cresterea economica realizata in anul 2001 a asigurat conditii favorabile pentru redemararea coerenta a reformei structurale a economiei si a privatizarii, concomitent cu reducerea costurilor sociale antrenate de aceste procese.
    Evaluarea activitatii si a rezultatelor primului an de guvernare ne indreptatesc sa afirmam ca angajamentele asumate prin Programul de guvernare pentru anul 2001 au fost, in cea mai mare masura, realizate.
    Masurile aplicate vizand reorientarea si accelerarea reformei economice au fost corecte si au permis o relansare semnificativa a cresterii economice.
    Importanta este acum cresterea vitezei cu care vor fi facute schimbarile structurale sectoriale si la nivel microeconomic, pentru a se realiza cat mai rapid si eficient o economie de piata functionala.

    Stimati colegi,
    Anul 2001 a fost anul recuplarii Romaniei la tendintele europene de dezvoltare si modernizare.
    Rezultatele economice din acest an sunt in general superioare nivelurilor prognozate initial.
    Cresterea economica, pe care o estimam la 4,9%, privita la inceput cu reticenta si apreciata de multi ca prea optimista, este cu atat mai edificatoare cu cat s-a realizat intr-un context international relativ nefavorabil si in conditiile unor constrangeri interne, datorate involutiei economice si inconsistentei procesului de reforma din ultimii patru ani.
    Vreau sa subliniez ca, in pofida incetinirii cresterii economice mondiale, Romania a reusit sa realizeze in anul 2001 cel mai inalt ritm de crestere economica intre tarile Europei Centrale si de Est.
    Analiza rezultatelor economice din anul 2001 releva ca economia Romaniei s-a inscris pe traiectoria dezvoltarii economice durabile.
    Produsul intern brut a fost, in primele 9 luni, in crestere - in termeni reali - cu 5,1% fata de perioada corespunzatoare a anului precedent.
    Realizarile din primele trei trimestre ale anului evidentiaza o schimbare structurala importanta in utilizarea produsului intern brut, in sensul cresterii semnificative a cererii interne si, in cadrul acesteia, a ponderii acumularii si consumului populatiei.
    Formarea bruta de capital fix a inregistrat o majorare cu 6%, rata de investitie fiind in crestere.
    Un alt argument al caracterului durabil al cresterii economice il ofera evolutia valorica, dar mai ales structurala, a comertului exterior.
    In primele 10 luni exportul de 9,6 miliarde dolari este cu peste un miliard de dolari mai mare decat in perioada corespunzatoare din anul trecut. In anul 2001 preliminam un export de circa 11,6 miliarde dolari, ceea ce reprezinta cel mai ridicat nivel realizat vreodata de Romania.
    Intr-adevar, si importurile sunt mai mari, fapt generat, in primul rand, de facilitatile acordate intreprinderilor mici si mijlocii, de factura energetica, de relansarea investitiilor si modernizarea economiei, de cresterea majoritatii preturilor pe plan mondial si, nu in ultimul rand, de insuficienta corelare a cursului de schimb cu evolutia monedei euro. Dar consideram ca important este faptul ca respectam strict nivelurile programate pe anul 2001 pentru deficitul balantei comerciale si al contului curent al balantei de plati. Preliminam pentru acesti indicatori chiar o situatie mai buna decat cea pusa de acord cu Fondul Monetar International si cu Banca Mondiala.
    Apreciez ca - dupa atatia ani in care autoritatile guvernamentale nu si-au respectat angajamentele fata de organismele financiare internationale - am reusit sa dam dovada de seriozitate in respectarea cuvantului dat. Aceste lucruri sunt ilustrate si in cele 6 volume din "Cartea alba a guvernarii P.S.D.", care v-au fost puse la dispozitie dumneavoastra, tuturor parlamentarilor.

    Doamnelor si domnilor deputati si senatori,
    Din perspectiva relansarii economiei si a cresterii competitivitatii acesteia, politica financiara a fost astfel orientata incat sa contribuie la stimularea economisirii, a investitiilor si exportului. Astfel, s-a redus gradul general de fiscalitate la 30%, prin eliminarea unor cote aferente unor fonduri speciale. S-a practicat o politica de stimulare a intreprinzatorilor privati prin facilitati de ordin fiscal, referitoare la taxe vamale si la taxa pe valoarea adaugata, care in anul 2001 au insumat peste 3.500 miliarde lei. De asemenea, s-a asigurat orientarea cererii catre producatorii interni cu capital autohton si strain, prin care s-au creat aproape 400.000 de noi locuri de munca.
    Sporirea veniturilor bugetare cu peste 4.000 miliarde lei, ca efect al cresterii economice, a permis alocari suplimentare de fonduri - in termeni reali - pentru invatamant, sanatate, armata, mediu, asistenta sociala, cercetare stiintifica, pensii si alocatii de stat pentru copii.
    In anul 2001 a fost asigurata o mai buna alocare a fondurilor bugetare pentru sprijinirea activitatii din agricultura, minerit si industria energetica, transport feroviar de calatori, metrou si altele. Cu toate acestea, nu putem trece cu vederea ca in unele cazuri se inregistreaza importante cheltuieli neeconomicoase si risipa, asupra carora vom actiona mai ferm in anul 2002.
    In acest an s-au aplicat politici monetare si valutare in concordanta cu obiectivele Programului economic al Guvernului.
    Ca efect, s-a recunoscut de catre agentiile internationale de rating reducerea riscului de tara pentru Romania. Astfel, pentru datoria externa pe termen lung, Standard & Poor a imbunatatit perspectiva de rating de la stabil la pozitiv si apoi a scazut gradul de risc de la B minus la B. Agentia Moody's a reconfirmat nivelul B3, precum si perspectiva neutra la stabil. Agentia Fitch IBCA a modificat perspectiva de la stabil la pozitiv. Acestea au permis reluarea accesului pe pietele externe de capital, in conditii rezonabile de dobanda.
    In acest cadru se inscrie lansarea emisiunii de eurobonduri pe 7 ani, in valoare de 600 milioane euro, realizata in luna iunie 2001, la un cost mult mai scazut decat cel al emisiunii pe 5 ani din luna noiembrie 2000, fiind considerata "emisiunea anului".
    Credibilitatea Executivului a fost confirmata si prin recenta aprobare de catre Fondul Monetar International a acordului stand-by, din care prima transa a fost deja eliberata in luna noiembrie.
    Evolutia principalilor indicatori bugetari in primele 10 luni ale anului 2001 scoate in evidenta faptul ca deficitul bugetului general consolidat de 3,5% din produsul intern brut va fi respectat, fata de 3,7% programat la inceputul anului.
    Datele statistice pe 11 luni consemneaza o rata a inflatiei de 27,5% fata de luna decembrie 2000, confirmand incadrarea in tinta anuala proiectata pentru acest indicator, respectiv in jur de 30% .
    In Programul de guvernare am prevazut aplicarea unei cote reduse cu pana la 9% a taxei pe valoarea adaugata pentru produsele esentiale in consumul populatiei, concomitent cu majorarea T.V.A. la produsele de lux. Conditiile macroeconomice de la sfarsitul anului 2000, ce au impus insemnate constrangeri bugetare pentru un orizont de timp mai mare decat cel anticipat, nu au permis inca aplicarea acestei masuri, dar o vom realiza in anii 2003 - 2004.
    Va trebui sa obtinem venituri suplimentare la bugetul de stat prin cresterea bazei de impozitare, ca efect al sporirii produsului intern brut, al reducerii economiei subterane si aplicarii din anul 2001 a impozitului pe venitul global. Pe masura realizarii acestor obiective Guvernul are in vedere, pentru anii urmatori, o relaxare graduala a fiscalitatii. Astfel se va continua in anul 2003 eliminarea de fonduri speciale si se va diminua cota aferenta impozitului pe venitul global de la 40% la 28 - 29% .
    De altfel chiar in bugetul pe anul 2002, promovat de Guvern si aprobat de Parlament, pentru prima data dupa Revolutie, in termenul legal - ceea ce reprezinta o noua dovada de intrare in normalitate - se regaseste aceasta tendinta, prin eliminarea cotei de 2% destinate fondului pentru invatamant, precum si prin reducerea cu un procent a fondului pentru persoanele cu handicap.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Dupa prezentarea principalelor actiuni si rezultate in planul macrostabilizarii, permiteti-mi sa ma refer la reforma in domeniul microeconomic. Astfel eforturile noastre au vizat imbunatatirea mediului de afaceri si a mecanismelor de acces pe piata, prin:
    - infiintarea in cadrul fiecarei camere de comert teritoriale a unui birou unic, ceea ce permite scurtarea duratei infiintarii si autorizarii noilor societati comerciale la 20 de zile fata de circa 90 de zile in sistemul anterior;
    - reducerea taxelor in acest domeniu cu aproape 40%;
    - eliminarea de pe piata a firmelor-fantoma.
    Am actionat in acelasi timp pentru perfectionarea cadrului legal si institutional destinat investitorilor. As mentiona in acest sens doua schimbari importante, apreciate pozitiv de majoritatea investitorilor romani si straini:
    - in primul rand, adoptarea Legii privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie; in acest cadru remarc faptul ca de la intrarea in vigoare a legii, respectiv din 27 iulie si pana in prezent, s-au inregistrat 58 de investitii mari in industria chimica, farmaceutica, in transportul gazelor naturale, comunicatii, tehnica de calcul, comert si altele, cu o valoare totala de aproximativ jumatate de miliard de dolari;
    - in al doilea rand, am infiintat la Guvern un departament care se ocupa de accesul direct al antreprenorilor straini cu investitii substantiale; pana in prezent s-au realizat peste 800 de contracte.
    Totodata in anul 2001 am asigurat importante facilitati pentru intreprinderile mici si mijlocii, ceea ce a condus la crearea a inca 20.000 de intreprinderi mici si mijlocii, ajungandu-se la 406.000 de unitati. Pentru cele 230.000 de microintreprinderi, care au maximum 9 salariati, s-a redus substantial cota de impozitare si s-a introdus un sistem financiar-contabil simplificat.

    Doamnelor si domnilor deputati si senatori,
    O alta prioritate a activitatii Guvernului, vizand restructurarea si modernizarea economiei reale, a constituit-o schimbarea intregii conceptii de privatizare, astfel incat activitatea din acest domeniu sa devina un factor dinamic al cresterii economice.
    Privatizarea nu mai este tratata ca un scop in sine, ci ca un proces prin care transferul de proprietate trebuie sa se regaseasca atat in recapitalizare si modernizare prin investitii, cat si in asigurarea unui management performant al societatilor comerciale.
    In pofida obstructiilor si dificultatilor Guvernul nostru a reusit privatizarea SIDEX. In acelasi timp am finalizat si o alta privatizare importanta, cea a Bancii Agricole.
    Pe primele 10 luni au fost incheiate contracte de vanzare-cumparare de actiuni pentru 121 de societati comerciale, cu un capital social vandut de 9.600 miliarde lei, mai mare cu peste 50% fata de anul 2000.
    Au fost aprobate strategiile de privatizare a unor mari societati comerciale, respectiv Banca Comerciala Romana, ALRO si ALPROM, ceea ce va permite in anul 2002 accelerarea procesului de privatizare si realizarea, in termeni generali, a conditionalitatilor programelor PSAL I si RICOP.

    Stimati colegi,
    Un alt aspect pe care doresc sa il relev in mod deosebit se refera la actiunile intreprinse pentru restructurarea economiei reale si implementarea politicilor sectoriale care vizeaza cresterea productiei nationale.
    Actiunile de reforma in industrie au urmarit, in principal, restructurarea sectorului energetic, a productiei de aparare, precum si pregatirea pentru privatizare a societatilor de distributie a energiei electrice, gazelor naturale si a SNP Petrom. Dintre acestea sunt de mentionat:
    - reorganizarea S.C. "Electrica" in 8 sucursale de distributie;
    - reorganizarea S.C. "Termoelectrica" in 2 sucursale-grup, concomitent cu sistarea investitiilor pentru 15 obiective, retragerea din exploatare a 8 obiective si externalizarea unor centrale;
    - reorganizarea C.N. "Transelectrica", externalizandu-se activitatea de intretinere;
    - reorganizarea si restructurarea societatilor de explorare, productie si depozitare a gazelor naturale, prin infiintarea operatorului de piata in domeniu si deschiderea pietei de gaze naturale cu 10%;
    - dezvoltarea sistemului national de transport al gazelor naturale, precum si extinderea capacitatilor de tranzit din Federatia Rusa spre tarile din regiunea balcanica;
    - restructurarea organizatorica a companiilor miniere de la Deva si Ploiesti;
    - continuarea actiunilor de inchidere a minelor neviabile prin finalizarea lucrarilor la inca 20 de mine; in cadrul acestora se inscrie si desfasurarea programului de restructurare a sectorului minier, finantat de Banca Mondiala, in valoare de 44,5 milioane dolari, si care vizeaza inchiderea a 29 de mine;
    - inceperea actiunilor de constituire a unor parcuri industriale in cadrul unor societati comerciale care aveau in profil productia militara, in scopul introducerii lor in circuitul productiei civile;
    - constituirea societatii mixte EUROCOPTER ROMANIA - S.A. Brasov, in sistemul productiei de aparare;
    - continuarea activitatii de privatizare a sucursalelor de distributie Banat si Dobrogea, precum si pentru 21 de obiective de investitii in sectorul hidroenergetic.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Politica de guvernare in domeniul agriculturii s-a axat, in principal, pe relansarea productiilor vegetale si animale.
    Principalele masuri aplicate de Guvern au urmarit sprijinirea producatorilor agricoli prin:
    - acordarea unui sprijin direct de 1 milion lei pentru fiecare hectar cultivat, fiind alocate de la bugetul de stat 5.600 miliarde lei;
    - reducerea pretului de cumparare a semintelor certificate din productia interna cu 40 - 50%, reprezentand 760 miliarde lei;
    - punerea in functiune a sistemelor de irigatii si de desecari pe o suprafata de 900 mii hectare, de 2,5 ori mai mare fata de cea realizata in anul 2000; pentru aceasta actiune s-au destinat 1.000 miliarde lei, o cota importanta revenind direct asociatiilor utilizatorilor de apa;
    - alocarea a 103 miliarde lei pentru combaterea bolilor si daunatorilor;
    - reducerea cu 55% din pretul de cumparare al tractoarelor, masinilor agricole, utilajelor si instalatiilor achizitionate de la producatorii interni; au fost contractate utilaje agricole in suma de circa 2.416 miliarde lei.
    Valoarea totala a investitiilor ce se vor realiza in acest an in domeniul agriculturii se estimeaza a fi de 17.650 miliarde lei, peste 15% din totalul investitiilor tarii.
    Politica de dezvoltare a zootehniei a avut ca principal obiectiv pregatirea conditiilor pentru majorarea ponderii acestui sector in totalul productiei agricole, prin accelerarea ritmurilor de crestere a efectivelor de animale si, respectiv, a productiei de lapte si carne, ca produse de interes national, indispensabile in structura bunurilor agroalimentare.
    Tinand seama de gestionarea deficitara a problemelor din zootehnie in perioada 1997 - 2000, Guvernul nostru a adoptat un program special pentru stoparea declinului si sporirea gradului de acoperire din productia interna a consumului de produse de origine animala, valorificarea in masura sporita a conditiilor si posibilitatilor naturale, a fortei umane si a traditiei existente pentru cresterea animalelor.
    Pe aceasta linie am actionat pentru repunerea in functiune a constructiilor zootehnice dezafectate, care au fost parasite, precum si a fabricilor de nutreturi, prin oferirea acestora in folosinta gratuita - pe o perioada de cinci ani - asociatiilor de crescatori de animale si persoanelor fizice in varsta de pana la 40 de ani.
    In domeniul transporturilor Guvernul s-a preocupat pentru intensificarea actiunilor de modernizare a infrastructurii. Astfel la calea ferata sunt in plina desfasurare lucrarile de reabilitare pe tronsonul Bucuresti - Brasov.
    In infrastructura rutiera s-a pus un accent deosebit pe obtinerea de credite pentru construirea si modernizarea de autostrazi, drumuri exprese si linii de centura, astfel incat Romania sa se alinieze la standardele europene. In anul 2001 au fost reluate lucrarile de executie la autostrada Bucuresti - Cernavoda, valoarea contractelor pe cele trei tronsoane incepute fiind de 157 milioane euro, cu finalizare in anul 2004.
    In contextul actual de eliminare a blocajului financiar, de eficientizare a activitatii si de creare a conditiilor de privatizare prin restructurari tehnice, organizatorice si economice, s-au infiintat 26 de societati comerciale prin externalizarea activitatilor din domeniile feroviar si rutier.
    Am pus in aplicare o noua conceptie a constructiei de locuinte. Aceasta s-a materializat in deschiderea a 130 de santiere, atat pentru locuinte destinate tineretului, cat si pentru locuinte prin credit ipotecar; daca in anul 2000 au fost date in folosinta 1.301 locuinte, in 2001 numarul acestora este de 3.158, prin relansarea sectorului constructiei de locuinte, impreuna cu alte industrii care sustin, pe orizontala, aceasta ramura.
    Am acordat o atentie deosebita tehnologiei informatiei; un prim inceput consta in initierea a 20 de proiecte-pilot ce ofera solutii pentru plata taxelor si impozitelor prin mijloace electronice, servicii de larga informare cetateneasca, licitatii pentru achizitii publice. Aceste proiecte vor fi extinse la nivel national in anul viitor.
    Au fost luate masuri pentru scutirea de impozitul pe venit pentru specialistii din sectorul tehnologiei informatiei si pentru crearea de parcuri de software, sub forma unui parteneriat intre mediul de afaceri, mediul academic si autoritatile locale.
    O importanta aparte o reprezinta investitia americana de 350 milioane dolari, din care 150 milioane dolari au intrat deja in Romania pentru realizarea in premiera mondiala a primei retele digitale de telefonie mobila in banda de 450 MHz.
    Ne-am preocupat intens de valorificarea potentialului turistic al tarii prin dezvoltarea si modernizarea bazei materiale, cu efect in cresterea activitatii acestui sector. Astfel numai in primele 9 luni numarul turistilor din Uniunea Europeana a crescut cu 19% fata de aceeasi perioada a anului 2000. Prin accelerarea privatizarii in turism au fost si sunt in curs de vanzare 17 societati, urmand ca pana la sfarsitul trimestrului I 2002 intregul sector sa fie privatizat.
    Nu pot sa nu subliniez ca numeroasele ilegalitati din anii 1997 - 2000 in privatizarea celor mai importante active din acest sector au creat dificultati majore si confuzie pentru investitorii straini. Ma refer in primul rand la Neptun - Olimp, Poiana Brasov, BTT, Hotel Bucuresti.
    Pentru redefinirea vocatiei Romaniei de tara turistica vom interveni mai energic in anul 2002 in scopul intronarii legalitatii si respectului fata de proprietatea publica si privata.

    Doamnelor si domnilor senatori si deputati,
    In intreaga sa activitate Guvernul a fost preocupat de identificarea unor solutii viabile pentru una dintre cele mai delicate probleme ale tarii: justa masura dintre nevoile sociale si constrangerile economice.
    Solidaritatea si protectia sociala reprezinta principii fundamentale pentru Guvernul P.S.D. In politica noastra componenta sociala este cu atat mai importanta cu cat ignorarea acesteia in timpul guvernarii de dreapta din perioada 1997 - 2000 a condus la prabusirea fara precedent a nivelului de trai si la cresterea gradului de saracie a populatiei tarii, de la 19% la 43% la sfarsitul anului 2000.
    Masurile intreprinse in acest an, chiar daca uneori nu au raspuns in totalitate asteptarilor populatiei, certifica - asa cum de altfel o reflecta si sondajele de opinie - angajarea ferma a Guvernului pentru realizarea obiectivelor asumate in domeniul social.
    Incheierea Acordului social pe anul 2001, semnat in luna februarie de catre toate centralele sindicale (C.N.S.L.R. - "Fratia", C.S.D.R., "Meridian", B.N.S. si "Cartel Alfa") si patronatele reprezentative la nivel national, a constituit elementul determinant al stabilitatii sociale, precum si premisa necesara realizarii indicatorilor macroeconomici. Totodata trebuie precizat si faptul ca, fiind semnat pentru prima data de catre toti partenerii sociali, acest acord a insemnat si un vector de credibilitate pe plan extern.
    In anul 2001 am aplicat masuri de protectie activa a fortei de munca prin reorientarea si cresterea ocuparii acesteia, pentru amplificarea asistentei si asigurarilor sociale, precum si pentru imbunatatirea politicii salariale.
    Rezultatele obtinute constau in crearea a 397.000 locuri de munca, de doua ori mai multe decat nivelul stabilit initial. Astfel - chiar in conditiile restructurarilor efectuate in economie - rata somajului a scazut de la 10,5% in decembrie 2000 la 7,7% in prezent.
    Subliniez ca pe fondul cresterii numarului locurilor de munca au sporit veniturile salariale, ceea ce a permis majorarea consumului general al populatiei cu 6,8% in primele 9 luni ale acestui an fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. Aceasta evolutie pozitiva a fost posibila in conditiile cresterii cu 6% a salariului real, comparativ cu 4%, convenit prin Acordul social, ceea ce sustine scaderea gradului de saracie.
    Salariul de baza minim brut pe tara, ca instrument de diminuare a polarizarii sociale si, in consecinta al reducerii saraciei, a fost majorat de la 1.000.000 lei, cat era in decembrie 2000, la 1.400.000 lei incepand cu luna martie 2001, urmand ca la 1 martie 2002 sa devina 1.750.000 lei.
    In vederea sustinerii puterii de cumparare a personalului din sectorul bugetar s-a majorat nivelul minim al salariului de baza cu cate 7% din luna martie, respectiv iunie, si cu 6% incepand cu luna septembrie.
    Angajamentul Guvernului de a mentine valoarea reala a pensiilor a fost realizat in special prin indexarea lor trimestriala.
    Incepand cu anul viitor ne vom inscrie intr-un proces de crestere treptata a acestora. Prin recorelarea aplicata in acest an pensiile mai mici s-au majorat in termeni reali.
    Este de remarcat faptul ca efortul bugetar in sfera asigurarilor si asistentei sociale a crescut de la 9,7% din PIB in anul trecut la 10,6% .
    Eliminarea inechitatilor intre diferitele categorii de pensionari se va realiza prin recorelarea pensiilor, actiune care va incepe din luna ianuarie 2002; aceasta masura va fi realizata in sase etape semestriale.
    Cresterea puterii de cumparare a pensiilor va fi asigurata si prin aplicarea cu consecventa a indexarilor trimestriale in raport cu rata inflatiei.
    Printre masurile de protectie sociala din anul 2001 se numara si contractarea unui numar de 375.000 de bilete de tratament si 60.000 de bilete de odihna - fiind alocate in acest sens 1.740 miliarde lei, respectiv 2% din totalul cheltuielilor bugetului asigurarilor sociale de stat. Beneficiarii acestor bilete au fost pensionarii si salariatii bugetari, inclusiv membrii lor de familie. Contributia pensionarilor si a salariatilor bugetari pentru plata biletelor de tratament si odihna a reprezentat in anul 2001 numai 14,4% din costul acestor bilete. O serie de categorii sociale, cum ar fi veteranii de razboi, pensionarii I.O.V.R. si salariatii din mediul radioactiv, beneficiaza gratuit de aceste bilete.
    In vederea protejarii populatiei cu venituri foarte reduse Guvernul Romaniei a elaborat un set de masuri pentru acordarea pe perioada iernii a unor ajutoare de incalzire; de aceste ajutoare vor beneficia aproape 2,6 milioane de familii. S-au acordat, de asemenea, ajutoare de urgenta pentru familiile aflate in situatii de extrema dificultate.
    Guvernul a lansat un program-pilot in cadrul caruia s-au infiintat magazine alimentare de tip "Economat", destinate pensionarilor; economia anuala realizata de pensionari este apreciata la circa 2.250 miliarde lei.
    A fost aprobata si va intra in vigoare de la inceputul anului 2002 Legea venitului minim garantat. De prevederile ei vor beneficia aproximativ 600.000 de familii si persoane singure. Venitul minim garantat - componenta importanta a politicii noastre social-democrate - constituie o masura de protectie care va inlocui actualele ajutoare sociale, al caror cuantum este extrem de scazut.
    Aplicarea Legii privind venitul minim garantat presupune un efort bugetar de circa 5.700 miliarde lei la nivelul anului 2002.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Desi au fost luate masuri impotriva economiei subterane si evaziunii fiscale, factori majori ai saracirii si polarizarii sociale, rezultatele nu sunt inca semnificative.
    Exista inca zone, din pacate largi, ale societatii noastre care se confrunta cu o saracie extrema. Cumularea de multiple privatiuni - in care la lipsa de venituri se adauga conditii de locuit precare, somaj cronic, dezorganizare familiala si sociala - este cauza proceselor grave de marginalizare si excluziune sociala.
    In acest prim an de guvernare am acordat o atentie speciala programelor de activizare a dezvoltarii economico-sociale zonale, judetene si comunitare. Ma refer la programul de microcredite, care va fi inaugurat anul viitor, si, respectiv, la cresterea numarului de programe pentru satele sarace. Aceste programe vor fi finantate din Fondul Roman de Dezvoltare Sociala, din care au fost deja aplicate in acest an proiecte pentru 232 de sate sarace, totalizand o suma de aproximativ 350 miliarde lei.
    In sistemul national de sanatate s-au manifestat neajunsuri si disfunctii. Aceasta situatie a fost agravata si de conceperea defectuoasa a Legii asigurarilor sociale de sanatate, adoptata in 1997, ceea ce a determinat inregistrarea unei datorii care, la sfarsitul anului 2000, reprezenta 5.525 miliarde lei, de 2,8 ori mai mare, in termeni reali, decat in 1996.
    Pentru redresarea sistemului sanitar, in bugetele pe anii 2001 si 2002 s-au alocat fonduri reprezentand 4,2% din produsul intern brut, comparativ cu 2,6 - 3,8% in anii 1997 - 2000.
    Guvernul a organizat recent o ampla analiza a starii de sanatate a populatiei si a situatiei sistemului de asistenta medicala, cu participarea tuturor factorilor responsabili.
    S-au stabilit masuri si solutii concrete prin dezbaterea strategiilor si programelor nationale de sanatate. Se urmaresc relansarea reformei in domeniul sanatatii, imbunatatirea eficientei utilizarii fondurilor in acest sector, asigurarea medicamentelor, inclusiv in regim compensat si gratuit, restructurarea retelei spitalicesti, care vor avea efecte directe in cresterea calitatii actului medical.
    Anul 2001 a reprezentat o schimbare radicala a politicii de protectie a copilului aflat in dificultate si a adoptiei. Pornind de la aprecierile negative cuprinse in Raportul de tara aprobat de Consiliul Europei in septembrie 2000, Guvernul a elaborat o noua strategie nationala avand ca principale obiective:
    - majorarea substantiala a fondurilor alocate pentru acest domeniu;
    - inceperea tuturor programelor oferite de Comunitatea Europeana si intarziate nejustificat in anii 1998 - 1999;
    - stoparea proceselor de adoptii internationale, generatoare de coruptie si mari deservicii aduse imaginii Romaniei;
    - promovarea unor noi politici privind reducerea abandonului familial, diminuarea masiva a numarului de copii aflati in institutiile de profil;
    - asigurarea tratamentului corect pentru copiii bolnavi de HIV/SIDA;
    - trecerea in invatamantul normal a unui numar de peste 5.000 de copii cu handicap.
    In solutionarea problematicii copilului aflat in dificultate autoritatile romane beneficiaza de un sprijin consistent din partea raportorului Parlamentului European pentru Romania, doamna Emma Nicholson, a consilierilor straini, precum si a Comisiei Europene, UNICEF, USAID, DFIDI - Marea Britanie.
    Important este faptul ca seriozitatea masurilor si actiunilor de politica economica si sociala, aplicate in tara noastra in anul 2001, a constituit un element determinant al reconsiderarii, in sens favorabil, a unor puncte de vedere negative din Raportul de tara pentru anul 2001, prezentat Parlamentului Uniunii Europene.

    Doamnelor si domnilor senatori si deputati,
    Inca din primele luni ale anului 2001 Guvernul a abordat temeinic problemele de continut ale reformei invatamantului.
    Pe baza evaluarilor impactului masurilor anterioare asupra sistemului, s-au efectuat corecturi in planurile de invatamant si s-au repus in drepturi disciplinele marginalizate. Ma refer la istorie, limba si literatura romana, fizica. S-au operat totodata modificari in vederea descongestionarii programelor, precum si pentru a lega, pe orizontala, disciplinele inrudite.
    Repartizarea computerizata a celor aproximativ 200.000 de absolventi de gimnaziu a fost un succes nu numai pentru invatamant, dar si pe plan social. S-a evitat repetarea unor situatii, precum aceea din anul 2000, care a provocat nemultumiri elevilor si parintilor acestora, in Capitala si in marile orase ale tarii. Acum acest program are si o recunoastere internationala. El a fost singurul selectionat din tarile Europei Centrale si de Rasarit si a primit un important premiu european - Best Practice in Government.
    Pornind de la ideea regandirii retelei scolare, pentru prima data s-au acordat 1.000 de burse studentilor care provin din mediul rural si care se pregatesc sa devina profesori calificati pentru limba si literatura romana, istorie, geografie, limbile engleza si franceza. Vom reusi in acest mod sa avem mai putine persoane necalificate pe posturi de invatatori si profesori si sa asiguram venituri mai mari celor care desfasoara o activitate de calitate.
    Guvernul actioneaza pentru a asigura accesul tuturor elevilor la educatia de baza, elaborand programe pentru:
    - prevenirea abandonului scolar;
    - acordarea celei de-a doua sanse pentru tinerii si adultii cu instruire incompleta;
    - sustinerea limbilor si culturilor minoritare;
    - accesul la educatie al comunitatilor de romi;
    - dezvoltarea zonelor defavorizate in plan educational;
    - reinsertia persoanelor marginalizate sau excluse social.
    Anul 2001 este primul an in care elevii proveniti din familii cu probleme sociale au primit rechizite in mod gratuit, insumand 206 miliarde lei. Unui numar de 923.000 de elevi li s-au atribuit rechizite in valoare de 200.000 - 300.000 lei pentru fiecare elev. Tot de la buget s-au alocat 325 miliarde lei pentru asigurarea gratuita a manualelor scolare. Acestor eforturi li se adauga peste 1.650 miliarde lei, destinate burselor pentru elevi si studenti, taberelor de vacanta si subventionarii caminelor studentesti.
    Pentru elevii performanti s-au alocat premii de peste 12 ori mai mari, in termeni reali, fata de anul precedent. Totodata s-a infiintat Centrul national de excelenta pentru elevii capabili de performanta, care va dezvolta programe speciale de pregatire.
    In anul 2001 am realizat unul dintre obiectivele importante ale guvernarii noastre, respectiv descentralizarea finantarii intregului invatamant preuniversitar. In acest an au fost reabilitate 184 de scoli fata de numai 20 in anul 2000.
    In acelasi timp ne-am preocupat pentru aducerea invatamantului din mediul rural la standardele normale; astfel, au fost restructurate peste 400 de scoli, asigurandu-se elevilor acces in unitati cu cadre didactice calificate. Pentru rezolvarea problemei transportului de la scoala la domiciliu, prin grija Guvernului au fost achizitionate 193 de microbuze, in valoare de 80 miliarde lei.
    Angajamentul din Programul de guvernare pentru informatizarea scolilor devine realitate. In acest cadru, incepand cu anul 2002 vom asigura circa 200 milioane dolari; de altfel, actiunea se afla in plina desfasurare si pana la sfarsitul acestui an scolile vor fi dotate cu 12.000 de noi calculatoare si imprimante, in valoare totala de peste 300 miliarde lei.
    In concordanta cu importanta activitatii de cercetare, Guvernul a actionat pentru perfectionarea cadrului legislativ si institutional, concomitent cu imbunatatirea finantarii acestui domeniu prin bugetul de stat.
    In conformitate cu angajamentele asumate prin documentele de aderare la Uniunea Europeana, am asigurat trecerea de la finantarea institutionala la finantarea competitionala, pe programe.
    Am actionat pentru integrarea comunitatii stiintifice si tehnice romanesti in sistemul european de stiinta si tehnologie. Amintesc in acest cadru actiunile de cooperare si parteneriat international, care asigura participarea cercetatorilor romani la programe europene.

    Stimati colegi,
    In domeniul justitiei s-a pornit de la necesitatea reevaluarii procesului de reforma, in principal in scopul asigurarii independentei reale a puterii judecatoresti, identificarii solutiilor normative corespunzatoare pentru reglementarea raporturilor juridice specifice economiei de piata si pentru realizarea aquisului comunitar.
    Executivul a acordat in contextul economic actual atentia cuvenita asigurarii conditiilor logistice si financiare pentru justitie. Mentionez ca nu au fost operate reduceri de posturi in acest domeniu. Au fost alocate fondurile necesare salarizarii personalului si, pentru prima data in existenta magistraturii, am luat masuri pentru refacerea capacitatii de munca si a sanatatii magistratilor; concret, am atribuit in administrare Ministerului Justitiei si Ministerului Public un hotel cu baza de tratament pe litoral. Vom continua acest program, fiind convinsi de importanta componentei economice si financiare a independentei justitiei.
    Ministerul Justitiei a luat, de asemenea, masurile administrative aflate in competenta sa, potrivit legii, pentru imbunatatirea activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, prin implicarea sporita a acestui organism in procesul de gestiune a resurselor umane din justitie, precum si din activitatea Institutului National al Magistraturii.
    Chiar din primele zile ale guvernarii au fost promovate acte normative pentru a reda cetatenilor posibilitatea de a-si valorifica toate drepturile procesuale, inclusiv pe cele privind exercitarea caii de atac a recursului in anulare, precum si de a avea un control asupra calitatii actului de justitie, prin reintroducerea obligativitatii motivarii tuturor hotararilor judecatoresti.
    Modificari si completari esentiale au fost aduse Codului penal si Codului de procedura penala, urmarind protectia mai eficienta a unor valori sociale de importanta deosebita, in special prin sanctionarea severa a furturilor care afecteaza conductele petroliere, de irigatii, retelele electrice si cele de transport feroviar, precum si in domeniul asigurarii sigurantei cetateanului si al eliminarii oricaror discriminari in exercitarea drepturilor si libertatilor cetatenesti.
    Am promovat o noua reglementare, moderna, unitara si functionala, privind regimul constatarii si sanctionarii contraventiilor, inlocuind astfel dispozitii desuete, practic inutilizabile, datand de peste 30 de ani.
    Pentru crearea cadrului normativ adecvat unor forme moderne de comert au fost elaborate legile privind comertul electronic si semnatura electronica, precum si proceduri judiciare, simplificate, mai rapide, pentru valorificarea creantelor.
    In mai putin de un an de la semnarea la Palermo a Conventiei O.N.U. privind combaterea criminalitatii transfrontaliere Romania este singurul stat dintre tarile candidate la aderarea la Uniunea Europeana care are un cadru legislativ si institutional dezvoltat, compatibil cu normele internationale, in domeniul traficului de fiinte umane. Am adoptat Legea privind prevenirea si combaterea traficului de persoane. Au fost incriminate unele fapte savarsite in afara teritoriului tarii de catre cetatenii romani in legatura cu migratia clandestina. De asemenea, sunt desemnati ofiterii si magistratii de legatura care actioneaza, sub o coordonare unica, pe baza unui program bine definit.
    Raspunzand prompt si ferm la imperativul combaterii terorismului, am adoptat - corespunzator masurilor politice - ordonante de urgenta menite sa previna si sa combata actele de terorism, precum si folosirea sistemelor financiar-bancare in finantarea unor asemenea acte.
    In domeniul ordinii publice s-a actionat cu prioritate pentru apararea si protejarea patrimoniului national, a avutului public si privat, a vietii si integritatii cetatenilor, a drepturilor si libertatilor fundamentale ale acestora. Astfel s-au intreprins actiuni pentru reconstructia si modernizarea institutionala a intregului sistem de ordine publica. S-au reorganizat structurile functionale, asigurandu-se reducerea in medie cu 20% a posturilor din aparatul central al Ministerului de Interne, al inspectoratelor generale si comandamentelor de arma si transferarea acestora la unitatile teritoriale, in scopul cresterii capacitatii operative si de interventie. Totodata s-au avut in vedere:
    - perfectionarea cadrului normativ, cu accent pe armonizarea legislatiei in acord cu cerintele acquisului comunitar;
    - negocierea de acorduri si conventii in domeniul combaterii crimei organizate si criminalitatii transfrontaliere;
    - imbunatatirea procesului de cooperare politieneasca internationala.
    In acelasi timp s-a urmarit reducerea criminalitatii pe fondul intensificarii actiunilor, dar si al prezentei mai active a politiei; pe 11 luni rata criminalitatii a inregistrat o usoara scadere, respectiv cu 3,2%, iar furturile de autoturisme de lux s-au redus cu circa 30% .
    A crescut gradul de profesionalizare si de implicare a politistilor in combaterea marii criminalitati, in retinerea infractorilor constituiti in grupuri organizate, a traficantilor de toate categoriile. Amintesc doar identificarea si prinderea operativa a criminalului international grec, descoperirea autorilor in 7 cazuri de omucidere prin cruzime, comise in urma cu 3 - 4 ani, identificarea autorului principal in cazurile de omor de la Timisoara si Deva.
    S-au intensificat actiunile specifice de penetrare a gruparilor crimei organizate pentru combaterea traficului ilicit de droguri, arme, munitii, substante explozive si radioactive. Astfel a fost descoperit primul laborator clandestin de fabricare a drogurilor sintetice din Romania, unde urmau sa se produca 350.000 de comprimate de ecstasy, in valoare de peste un milion de dolari pe piata drogurilor.
    De asemenea, trebuie subliniate masurile complexe luate pentru combaterea furturilor din conductele de produse petroliere, prin care au fost identificate 419 infractiuni cu 806 autori.
    Putem afirma ca am asigurat imbunatatirea proceselor de securizare a granitelor prin reorganizarea la standarde europene a politiei de frontiera si cresterea gradului de profesionalizare a personalului, concomitent cu amplificarea actiunilor de supraveghere si control la frontierele de stat, in vederea reducerii migratiei si imigratiei ilegale, a traficului ilegal de persoane si bunuri; in acest an s-au descoperit 746 de infractiuni de migratie ilegala si de trafic de carne vie.
    In anul 2002 Guvernul va depune eforturi consistente pentru realizarea unei reforme semnificative in domeniul descentralizarii institutionale, a deciziei operative si pentru asigurarea transparentei in scopul realizarii unui serviciu public eficient, pus in slujba sigurantei cetateanului si care sa raspunda la un nivel corespunzator dezideratelor integrarii in structurile europene.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Este bine cunoscut faptul ca institutiile internationale, in principal Banca Mondiala, au semnalat in ultimii ani inexistenta unui program unitar si coerent in domeniul combaterii coruptiei. De aceea Guvernul a elaborat, cu o larga consultare a reprezentantilor principalelor partide si a sindicatelor, a O.N.G. si mass-media, Programul national de combatere a coruptiei.
    Este evident ca reforma prost gestionata in anii trecuti si nefinalizarea masurilor pe care aceasta le-a implicat se numara printre principalii factori generatori de coruptie. Cu cat sectorul privat va fi mai puternic, cu cat economia de piata va fi mai functionala si cadrul normativ mai stabil si coerent, cu atat coruptia va gasi din ce in ce mai putin teren de manifestare.
    Marile probleme generate de restituirea proprietatilor nu au beneficiat de un cadru legislativ unitar si corespunzator. In procesul de aplicare a legilor proprietatilor abuzurile bazate pe utilizarea documentelor falsificate, pe coruperea factorilor de decizie administrativa si judiciara au creat un adevarat haos.
    Acelasi comportament incepuse sa capete forme alarmante si in aplicarea Legii nr. 10/2001, ceea ce ne-a determinat sa completam legea, introducand masuri severe pentru persoanele care folosesc abuziv drepturile conferite de aceasta sau care utilizeaza acte false ori falsificate.
    Coruptia si lipsa de responsabilitate au condus la privatizari frauduloase sau lipsite de perspective reale de viabilitate si care s-au transformat treptat in litigii insolubile. Marturie sunt cele 14.000 de litigii referitoare la privatizari, aflate in prezent pe rolul instantelor de judecata. De asemenea, sunt definitivate cercetarile in 27 de cauze penale, cu propunere de sesizare a instantelor.
    In anul 2001 s-a constatat ca importante venituri ilicite - care se constituie in fraude de mari proportii in dauna bugetului statului si care alimenteaza fenomenul de coruptie - se obtin prin incalcarea prevederilor legale ce reglementeaza importul, producerea, procesarea si comercializarea alcoolului, indeosebi datorita neachitarii contributiilor legale datorate statului. Astfel, in acest an au fost controlate peste 340 de societati comerciale care au ca principal obiect de activitate producerea si comercializarea alcoolului, constatandu-se ca la 113 dintre acestea legislatia economico-financiara a fost incalcata; de retinut este faptul ca au fost constatate 88 de infractiuni prin care bugetul statului a fost pagubit cu peste 600 miliarde lei.
    Pe fondul cresterii volumului de comert exterior multi agenti economici folosesc documente straine vamale falsificate, insotite de acte legale de transport, sau subevalueaza marfurile importate, ceea ce contribuie la amplificarea economiei subterane si la proliferarea coruptiei. Spre exemplificare, numai de 4 societati - care au importat aparatura electronica si de uz casnic, covoare si flori - statul a fost prejudiciat initial cu 65 miliarde lei. In ceea ce priveste subevaluarea facturilor, multe firme au declarat pentru o marca germana importul a 2 radiocasetofoane sau 10 radiouri ori 4 aspiratoare sau 20 de ceasuri; un televizor este declarat in vama la valoarea de 20 de marci.
    Sunt in continuare nerezolvate de justitie si probleme legate de adoptiile internationale, cazuri de abuzuri si coruptie care au generat o reactie negativa si in strainatate.
    Toate acestea nu sunt fenomene aparute in anul 2001. Societatea romaneasca le-a inregistrat de aproape un deceniu si in forme din ce in ce mai acute in ultimii ani.
    Caile deschise influentelor si ingerintelor in sfera justitiei, mai ales prin modificarile din 1997 ale legii de organizare judecatoreasca si prin activitatea Consiliului National de Actiune impotriva Coruptiei si Crimei Organizate, au avut serioase implicatii in evolutia ascendenta a fenomenului coruptiei.
    Asumandu-ne in decembrie 2000 raspunderea guvernarii, ne-am luat si obligatia de a lupta impotriva coruptiei, de a gasi si de a aplica tehnicile de control social cele mai eficiente.
    Dupa abandonul declarat oficial in anul 2000 de catre factorii politici angajati in combaterea coruptiei, am reconstruit institutii, le-am consolidat pe cele existente si am trecut la aplicarea de masuri concrete. Sectia specializata in combaterea coruptiei din cadrul Parchetului a inceput sa functioneze efectiv din acest an, desi a fost infiintata prin lege cu 2 ani in urma.
    In acest context, in anul 2001 numarul persoanelor deferite parchetelor pentru acte de coruptie a fost de 7.900, cu 33% mai mult decat in anul trecut. Printre persoanele cercetate sunt 2 demnitari, 38 de directori generali si directori, 23 de functionari bancari, 24 de functionari vamali si 339 de manageri ai unor societati comerciale sau regii autonome.
    In primele 11 luni autoritatile Ministerului Public au finalizat anchete fata de 2.386 de persoane. Din Ministerul de Interne sunt in cercetare penala 356 de cadre, din care 62 pentru fapte legate de coruptie.
    In domeniul criminalitatii economico-financiare au fost cercetate peste 61.000 de persoane, cu 19% mai mult decat in anul anterior, in special directori de societati comerciale (2.062), functionari din administratie (753), lucratori din banci (158), functionari vamali (137).
    Justitia a inceput un proces de autoevaluare si de indepartare din cadrul structurilor a organismelor cu risc de coruptie, precum si de identificare si tragere la raspundere a celor care, intr-o forma sau alta, nesocotesc legea. Astfel, s-au luat masuri impotriva unor magistrati. S-au emis 25 de avize de cercetare, 5 avize de trimitere in judecata, 4 magistrati au fost deferiti justitiei, s-au inaintat 14 cereri Consiliului Suprem al Magistraturii in vederea indepartarii din justitie pentru incompetenta, precum si 45 de avize de cercetare penala si trimitere in judecata pentru notari. Dar ceea ce este deosebit de grav consta in faptul ca acest fenomen s-a nascut din toleranta si duplicitatea fostei guvernari, pentru ca in toate cazurile semnalate sunt in discutie acte savarsite in anii 1999 - 2000, perioada in care ministrul justitiei nu a avizat cercetarea penala sau nu s-a exercitat actiune disciplinara.
    Desi vom actiona cu fermitate pentru aplicarea strategiei si Programului national de combatere a coruptiei, noi nu facem din acest complex de masuri un instrument de lupta politica, pentru ca Guvernul nostru a decis sa actionam in respectul legii, al principiilor statului de drept, al independentei puterii judecatoresti.

    Doamnelor si domnilor senatori si deputati,
    Prin activitatile desfasurate in cursul acestui an Guvernul a abordat frontal procesul de accelerare a reformei in domeniul administratiei publice centrale si locale, fapt recunoscut de altfel prin Raportul de tara al Comisiei Europene pe anul 2001, publicat in luna noiembrie.
    Raportul constata progresele substantiale realizate fata de anul trecut in domeniul administratiei publice.
    Pornind de la necesitatea apropierii administratiei publice de cetatean si a cresterii calitatii serviciilor fata de contribuabil, precum si de la exigentele Uniunii Europene, Guvernul a adoptat recent Strategia privind accelerarea reformei administratiei publice si Strategia privind Planul national de informatizare a administratiei publice.
    In anul 2001 am actionat pentru realizarea obiectivelor cuprinse in Programul de guvernare, asigurand:
    - cresterea semnificativa a capacitatii manageriale a Guvernului si a cooperarii interministeriale;
    - descentralizarea atributiilor si competentelor catre autoritatile administratiei publice locale;
    - includerea fostelor agentii departamentale in structura Guvernului, in scopul imbunatatirii coeziunii administratiei si coerentei actului de decizie; reducerea cu 22% a personalului din institutiile bugetare la nivel central;
    - constituirea structurilor responsabile in ministere cu managementul procesului de pregatire a integrarii in Uniunea Europeana si, respectiv, cu relatia cu Parlamentul;
    - aprobarea infiintarii Institutului National de Administratie, avand ca principala atributie pregatirea la standarde europene a functionarilor publici;
    - adoptarea unei noi legi privind administratia publica locala, prin care se asigura consolidarea autonomiei publice locale, administrative si financiare, descentralizarea si demilitarizarea serviciilor comunitare si definirea relatiilor dintre autoritatile centrale si locale;
    - aprobarea Legii serviciilor publice de gospodarie comunala, prin care se va reglementa - impreuna cu legislatia secundara - organizarea coerenta si desfasurarea normala a serviciilor pentru contribuabil la nivelul fiecarei localitati.
    In acest an s-a actionat pentru implementarea Legii statutului functionarului public si a legislatiei secundare pentru acest domeniu in scopul asigurarii stabilitatii si continuitatii in functiile publice, al depolitizarii si debirocratizarii administratiei publice centrale si locale; Guvernul va adopta in perioada imediat urmatoare strategia privind managementul functiei publice si al functionarilor publici.
    In anul 2001 a crescut semnificativ gradul de implicare a autoritatilor locale in derularea unor programe cu asistenta internationala; de altfel, unele judete si municipii au inceput chiar contractarea directa de credite externe, fara garantia statului, destinate imbunatatirii infrastructurii locale.
    Pe 11 luni consiliile judetene si locale municipale, orasenesti si comunale au realizat investitii de peste 11.433 miliarde lei, din care 7.294 miliarde lei din bugetele locale, 2.273 miliarde lei de la bugetul de stat si 1.866 miliarde lei din surse externe.
    Investitii importante s-au realizat in infrastructura localitatilor pentru alimentari cu apa, canalizari si depozite ecologice pentru deseuri (2.562 miliarde lei), incalzire, retele de gaze si termoficare (820 miliarde lei), drumuri judetene si comunale (1.460 miliarde lei), obiective social-culturale (4.215 miliarde lei).
    In anul 2002 volumul investitiilor care se vor realiza de catre consiliile judetene si locale se va ridica la peste 36.700 miliarde lei, in crestere de 2,5 ori, in termeni reali, fata de acest an.

    Stimati membri ai Parlamentului,
    Romania respecta normele internationale in ceea ce priveste protectia drepturilor pentru cetatenii care apartin minoritatilor nationale. In opinia noastra semnarea si ratificarea documentelor europene in problema minoritatilor, utilizarea limbii materne in administratie, infiintarea Consiliului National al Minoritatilor Nationale, adoptarea Ordonantei Guvernului privind prevenirea si combaterea discriminarii, adoptarea Hotararii Guvernului privind crearea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, precum si posibilitatea utilizarii limbii materne la toate nivelurile de invatamant sunt cateva dintre actiunile pe care Romania le-a intreprins pentru institutionalizarea dialogului interetnic si rezolvarea pe cale pasnica a problemelor dintre majoritari si minoritari.
    In acest an Guvernul a adoptat Strategia nationala pentru imbunatatirea situatiei romilor, document concret si realist, apreciat in toate evaluarile internationale referitoare la Romania, menit sa asigure emanciparea acestei etnii printr-un efort al intregii societati romanesti.
    Am facut progrese semnificative, iar tara noastra este considerata un model de gestionare a relatiilor interetnice. Apreciem ca actualul cadru legislativ romanesc asigura respectarea drepturilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, pornind de la administratia locala si mergand pana la educatie, organizare civica si politica.

    Stimati colegi,
    La preluarea mandatului procesul de reforma a armatei se afla intr-un deficit de credibilitate, indeosebi sub raportul respectarii propriilor angajamente.
    In aceasta situatie Guvernul a modificat fundamental abordarea reformei din punct de vedere al viziunii manageriale, precum si al ritmului, tinand seama de obiectivele summitului de la Praga. Astfel, in anul 2001 au fost implementate 17 obiective de parteneriat Romania - NATO, fata de numai 5 pana la sfarsitul anului 2000.
    Comparativ cu evaluarea realizata in anul 2000, analiza activitatilor de pregatire a Romaniei pentru aderarea la NATO, efectuata in acest an de catre Secretariatul Aliantei, a evidentiat o atitudine favorabila si rezultate pozitive. Pregatirea ciclului al III-lea al Programului national anual pentru aderarea Romaniei la NATO a fost prezentat in luna octombrie si a fost apreciat pentru seriozitatea si coerenta actiunilor propuse. Romania a fost primul candidat care a inaintat documentul respectiv la Secretariatul NATO, dupa consultari cu membri ai Aliantei.
    Inca de la inceputul anului s-a actionat pentru imbunatatirea actului de administrare a organismului militar, declansandu-se totodata procesul de intensificare a efortului de integrare in structurile euroatlantice.
    Obiectivul strategic asumat in Programul de guvernare a fost abordat in acest an prin restructurarea fortelor in vederea constituirii unei armate credibile, deplin compatibila cu fortele NATO si capabila sa contribuie la securitatea regionala.
    In acelasi timp a fost pus la punct un sistem cuprinzand compensari, cursuri de reconversie profesionala si conventii cu agentii ale statului pentru preluarea fortei de munca disponibilizate. Drept urmare, in anul 2001 armata a fost restransa cu peste 4.100 de ofiteri, din care 44 de generali. Dinamica si proportiile acestui proces au fost apreciate de statele membre ale Aliantei. In acest context, in anul 2001 au fost realizate toate cele 13 obiective asumate prin al doilea Plan national de aderare.
    In perioada urmatoare ne vom concentra atentia asupra unor domenii prioritare, cum ar fi: restructurarea si operationalizarea fortelor in contextul compatibilitatii cu NATO; participarea la operatiunile conduse de NATO, inclusiv in cadrul unor structuri multinationale; managementul spatiului aerian, al sistemelor de comunicatii si informatica, logistica si infrastructura; reforma sistemului de invatamant militar.
    Consideram ca directia noastra de actiune este bine definita si ne bucuram de sprijinul NATO pentru atingerea obiectivelor fixate in Programul national anual de pregatire a aderarii la NATO. Folosim asistenta oferita de parteneri in sprijinul efortului nostru general de integrare in Alianta, subliniind in mod special aportul deosebit al secretarului general al NATO, domnul George Robertson.
    Vizita efectuata la Bucuresti saptamana trecuta de secretarul general al NATO a confirmat faptul ca suntem pe un drum bun si ca, urmarind cu acelasi dinamism indeplinirea angajamentelor asumate, putem sa fim optimisti in ceea ce priveste decizia de anul viitor de la Praga.
    Suntem constienti ca admiterea in NATO depinde de noi, de stabilitatea politica si sociala, precum si de progresul reformei economice.
    In vederea sustinerii procesului de pregatire pentru aderare a fost asigurata o perspectiva bugetara pe termen mediu, clara, solida si sustenabila, aprobata de Parlamentul Romaniei.
    Acumularile la care m-am referit, realizate intr-un timp scurt si cu eforturi considerabile, s-au concretizat in faptul ca Romania este astazi un candidat cu sanse reale, sporite fata de anul 2000, de a fi invitat sa adere la NATO cu prilejul summitului de la Praga din anul viitor.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Romania a reactionat prompt si solidar la constituirea coalitiei internationale impotriva terorismului. Mesajul politic transmis a fost acela ca Romania isi asuma concret responsabilitatile pe care le implica apartenenta la grupul de state ce impartasesc valorile euroatlantice. Romania a fost prima dintre statele candidate la aderare care a facut o oferta concreta de a contribui la eforturile operationale ale Aliantei, decizie care a fost aprobata imediat de Parlament. Aceasta nu a fost o decizie conjuncturala; Guvernul si Parlamentul au demonstrat ca Romania intelege sa isi asume, deopotriva cu membrii Aliantei, responsabilitatea fata de valorile in numele carora doreste sa adere la NATO.
    Reactia noastra la actele teroriste din 11 septembrie a fost lipsita de echivoc. Am pus la dispozitie coalitiei antiteroriste internationale atat spatiul aerian terestru si maritim, cat si o oferta de forte, care demonstreaza capacitatea noastra de a actiona ca membri de facto ai Aliantei. Rolul Presedintelui Romaniei, al Parlamentului si Guvernului in acest context a fost esential, iar atitudinea Romaniei a fost apreciata pe deplin de S.U.A. si de NATO.
    As vrea sa mentionez, pentru deplina intelegere a lucrurilor, ca progresele inregistrate in plan intern - relansarea economica, seriozitatea indeplinirii angajamentelor, rezultatele evidentiate prin Raportul de tara - au determinat imbunatatirea imaginii si credibilitatii activitatii guvernamentale. Acest fapt a fost confirmat, de altfel, la intalnirile pe care conducerea Guvernului le-a avut la Bruxelles, Washington, Londra, Ottawa, Berlin, Paris si Roma, amplu relatate de mass-media interna si internationala.

    Doamnelor si domnilor senatori si deputati,
    Pregatirea Romaniei pentru aderarea la Uniunea Europeana a dobandit o consistenta sporita prin remodelarea institutionala de coordonare si executie a acestui proces, precum si prin realizarea unui dialog eficient cu institutiile comunitare.
    Noul mod de abordare a relatiei dintre Romania si Uniunea Europeana a determinat in acest an un progres important in realizarea obiectivelor prioritare ale Guvernului, asa cum sunt evidentiate in Raportul de tara pe anul 2001 al Comisiei Europene si in Raportul prezentat Parlamentului European.
    Rapoartele contin in mod firesc recomandari care impreuna cu prioritatile din Parteneriatul de aderare constituie elementele de baza ale Programului de masuri pentru intensificarea si accelerarea pregatirilor pentru aderare. Aplicarea acestuia va conduce la indeplinirea criteriilor economice de aderare si la deschiderea tuturor capitolelor in perioada presedintiei spaniole.
    Sustinerea Romaniei de catre Comisia Europeana si Parlamentul European, de catre statele membre, exprimata atat in cele 8 conferinte de aderare care au avut loc in acest an, cat si la consiliile europene de la Goteborg si Laeken, este neechivoca: Romania are sansa aderarii la Uniunea Europeana, recuperand decalajele in negocieri.
    Este insa de retinut ca situatia actuala se datoreaza integral ramanerilor in urma in ceea ce priveste elaborarea documentelor de pozitie pana in anul 2000. Astfel, daca celelalte tari candidate din grupul Helsinki aveau depuse toate documentele la sfarsitul anului 2000, Romania a trebuit sa realizeze acest lucru in 2001. Astazi putem afirma ca am recuperat acest handicap, creand astfel conditiile pentru accelerarea procesului de negocieri.
    In acest moment consider ca important este sa intelegem ca negocierile pentru integrarea europeana reprezinta de fapt o excelenta oportunitate pentru a moderniza economia si ca, in realitate, este vorba de doua procese simultane. Procesul de modernizare economica interna care faciliteaza integrarea Romaniei in Uniunea Europeana si, pe aceasta baza, decizia politica a Comisiei Europene privind modelul extinderii.
    Pe acelasi plan, al intensificarii activitatii de pregatire a aderarii, se inscriu actiunile privind atragerea si utilizarea fondurilor comunitare nerambursabile. Astfel, in ceea ce priveste Programul ISPA, Romania ocupa primul loc intre tarile candidate din punct de vedere al volumului de fonduri atrase. In anul 2001 au fost semnate memorandumuri de finantare pentru proiecte de infrastructura de transport si de mediu in valoare de 930 milioane euro, la care se adauga cofinantari de la BERD, BEI si comunitatile locale romanesti de circa 1 miliard euro. Principalele proiecte de investitii, dintre care multe sunt deja in derulare, vizeaza reabilitarea retelelor de alimentare cu apa, de epurare a celor uzate, precum si lucrari de canalizare din municipiile Braila, Arad, Cluj, Oradea, Focsani, Timisoara, Targu Mures, Pascani.
    In ceea ce priveste proiectele de constructie si reabilitare a drumurilor sunt avute in vedere autostrada Bucuresti - Cernavoda, sectiunea de cale ferata Baneasa - Fetesti, drumurile nationale Bucuresti - Giurgiu, Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Lugoj si altele.
    In ceea ce priveste Programul SAPARD, incepand cu luna februarie au fost recuperate toate intarzierile in semnarea si ratificarea acordurilor cu Comisia Europeana, adaptarile legislatiei romane pentru infiintarea institutiilor necesare gestionarii unui volum de fonduri de peste 1 miliard euro; programul se afla in faza de finalizare a acreditarii nationale.
    Guvernul Romaniei a salutat decizia Consiliului ministrilor de justitie si de afaceri interne din statele Uniunii Europene (Consiliul J.A.I.) de eliminare a vizelor pentru cetatenii romani care doresc sa calatoreasca in spatiul Uniunii Europene incepand cu 1 ianuarie 2002. Este indiscutabil ca decizia Consiliului J.A.I. confirma progresele inregistrate de Romania in domeniul controlului frontierelor, luptei impotriva crimei organizate si coruptiei, al imbunatatirii substantiale a securizarii documentelor de calatorie si a controlului migratiei ilegale.
    In luarea acestei decizii au fost apreciate eforturile considerabile depuse deopotriva de Guvernul si Parlamentul Romaniei pentru dezvoltarea cadrului legislativ si institutional, pentru armonizarea legislatiei romane cu standardele europene in materia extradarii si regimului strainilor, a frontierei de stat a Romaniei, a organizarii si functionarii Politiei de frontiera, a statutului si regimului refugiatilor in tara noastra. Relevam totodata eforturile facute in acest sens pentru ratificarea unor importante conventii ale Consiliului Europei, ce fac parte integranta din acquisul comunitar.
    Evident, aceste rezultate nu ar fi fost posibile fara adoptarea, in primele zile ale lunii ianuarie 2001, a Planului de actiune in domeniul vizelor, plan transmis Consiliului Uniunii Europene, apreciat si monitorizat ca atare de acest important organism. Guvernul nostru a trebuit sa solutioneze problemele dificile lasate nerezolvate de guvernele anterioare, constand in blocarea dialogului cu statele membre, in mod special cu Germania, si in ignorarea avertismentelor adresate inca din 1999 de Cehia ca va introduce vize, daca anumite solicitari nu vor fi satisfacute.
    Salutand decizia Consiliului ministrilor de justitie si de interne privind ridicarea vizelor, Guvernul este constient de obligatiile ce ne revin in contextul in care granitele Romaniei vor deveni frontierele externe ale Uniunii Europene.
    Ingaduiti-mi de aceea sa va asigur ca in continuare vom gestiona cu toata raspunderea consecintele acestei importante decizii a Uniunii Europene.
    Este pentru mine o onoranta indatorire sa multumesc Parlamentului pentru modul responsabil in care a inteles sa acorde prioritate promovarii legislatiei noastre, armonizata cu cea din Uniunea Europeana, si pentru sprijinul pe care - sunt sigur - il va acorda in continuare in acest important domeniu.

    Stimati colegi,
    Politica externa a Romaniei s-a aflat in anul 2001 in fata unei misiuni de cea mai mare raspundere, ce decurge din noul statut al tarii noastre in ansamblul relatiilor internationale, in primul rand in procesul de aderare la Uniunea Europeana, ca si din calitatea de candidat important pentru urmatoarea etapa a largirii Aliantei Nord-Atlantice.
    Prezenta Romaniei in viata internationala s-a distins prin:
    - initiativa in promovarea proiectelor ce pot aduce beneficii pentru securitatea si prosperitatea tarii;
    - rigoare in indeplinirea obiectivelor strategice si a angajamentelor asumate;
    - demnitate in sustinerea intereselor noastre nationale;
    - constructie solida si de incredere in relatiile cu partenerii nostri, in primul rand cu tarile din spatiul euroatlantic, de care sunt legate profund prioritatile externe ale tarii noastre.
    Anul 2001 a fost un an intens in plan diplomatic, in care Romania a detinut presedintia OSCE si presedintia Comitetului mixt al CEFTA. Bucurestiul s-a afirmat in repetate randuri ca un centru de interes pentru Europa si pentru intreaga lume, gazduind evenimente majore in viata internationala: Conferinta ministeriala a OSCE, Reuniunea regionala a Pactului de Stabilitate pentru Sud-Estul Europei, summitul CEFTA si summitul pentru mediu si dezvoltare durabila, reuniuni regionale ale cooperarilor din domeniul economic sau in domeniul combaterii amenintarilor neconventionale, crimei organizate.
    Fata de obiectivele stabilite prin Programul de guvernare s-a actionat pentru accelerarea demersurilor externe de promovare a aderarii Romaniei la structurile europene si euroatlantice prin intarirea relatiilor de parteneriat si cooperarilor strategice cu tarile membre ale Uniunii Europene si NATO.
    Romania si-a indeplinit cu succes mandatul presedintiei OSCE, una dintre responsabilitatile cele mai prestigioase in plan international ale tarii noastre in ultimele decenii.
    Tara noastra a continuat sa isi consolideze rolul sau dinamic in plan regional pe baza unor strategii coerente si urmarite riguros de Guvern pentru punerea in valoare a potentialului de cooperare cu tarile vecine si din vecinatate.
    In centrul politicii externe promovate de Guvernul Romaniei s-a aflat si se afla sustinerea si apararea intereselor directe ale cetateanului roman - ca cetatean al Europei Unite -, precum si siguranta, prosperitatea si demnitatea sa.
    In acelasi sens actiunile externe au promovat cu profesionalism interesele economice ale tarii noastre, in primul rand prin asigurarea deschiderilor politice necesare pentru patrunderea pe noi piete de desfacere a produselor romanesti, o buna reprezentare a intereselor noastre economice si a oportunitatilor de afaceri si investitionale din Romania.
    In plan bilateral Guvernul a urmarit relansarea relatiilor cu tari de importanta strategica pentru interesele de politica externa ale Romaniei, reconfirmarea prin rezultate concrete a parteneriatelor stabilite cu tari membre ale UE si NATO, asezarea pe o baza noua, credibila si productiva, a relatiilor bilaterale cu state fata de care Romania are interese majore in plan politic si economic.
    Anul 2001 reprezinta o etapa de varf pentru intensitatea dialogului politic dintre Romania si S.U.A. Contactele la nivel inalt cu reprezentantii Administratiei Americane, discutiile de substanta avute cu presedintele si vicepresedintele S.U.A, cu secretarul de stat, cu membri ai Congresului si cu reprezentati ai unor importante companii au confirmat si au intarit Parteneriatul strategic romano-american.
    In acest an Romania a marcat o dinamica noua in relatiile cu Germania, Franta, Marea Britanie, Italia, concretizata in dialogul politic la nivel inalt cu sefii guvernelor din aceste tari si prin noi proiecte de cooperare economica bilaterala. Acestea au confirmat:
    - o structurare dinamica, bazata pe incredere, a relatiilor cu Germania;
    - substanta politica a Parteneriatului special romano-francez;
    - parteneriatul productiv cu Italia;
    - cooperarea strategica cu Marea Britanie.
    Au fost asezate pe noi baze de incredere si deschidere deplina relatiile cu Spania, Olanda, Belgia si cu tarile nordice si s-a reusit rezolvarea problemei datoriei Romaniei fata de Suedia, care trena de aproape 50 de ani, readucand relatiile romano-suedeze in cadrul firesc de cooperare.
    Au fost reconfirmate excelentele relatii cu Grecia si Turcia prin dialogul politic la nivelul cel mai inalt.
    Guvernul a continuat sa promoveze proiecte concrete de cooperare cu celelalte tari membre si candidate la Uniunea Europeana, precum si cu Canada, confirmand prestigiul si identitatea Romaniei ca viitoare membra a Uniunii Europene si candidat credibil pentru aderarea la NATO.

    Doamnelor si domnilor,
    Romania este interesata in construirea unor bune relatii de parteneriat cu Federatia Rusa. Urmarim totodata relansarea si dezvoltarea legaturilor economice si comerciale romano-ruse. Conduita pragmatica promovata in aceasta relatie confirma pozitia conform careia a fi pro-Vest nu inseamna a neglija Estul. Contactele politice din acest an indica premisele relansarii cooperarii bilaterale, in special a cooperarii economice. In negocierile privind Tratatul politic bilateral am inregistrat dezvoltari semnificative. Evaluarea preliminara a modului in care se desfasoara acestea permite aprecierea ca aspectele in suspensie vor putea fi rezolvate in curand.
    Obiectivul aderarii la Uniunea Europeana a fost intarit prin dezvoltarea parteneriatelor cu vecinii, bazate pe o strategie coerenta, pe stabilirea unor relatii consolidate cu tarile central-europene, de care ne leaga preocupari comune de cooperare.
    Au fost deschise noi proiecte de cooperare cu partenerii nostri iugoslavi, pe baza unei strategii special constituite pentru aceasta relatie si incurajand consecvent evolutiile democratice din aceasta tara.
    Cooperarea cu Bulgaria, in sensul Parteneriatului de buna vecinatate dintre tarile noastre, a constituit o tema prioritara pe agenda promovata de Guvernul Romaniei in dialogul cu noile autoritati guvernamentale de la Sofia.
    In relatia cu Ungaria am continuat sa demonstram disponibilitatea noastra de a lucra cu partenerii unguri pentru concretizarea proiectelor economice in avantaj reciproc. In ultimele luni au fost realizate demersuri diplomatice consistente legate de continutul Legii privind statutul maghiarilor de peste granite. Pozitia Romaniei pe aceasta tema a fost confirmata de reprezentantii unor importante organisme si institutii europene, in primul rand de Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept de la Venetia. Guvernul Romaniei a urmarit cu consecventa respectarea cadrului normal de dialog bilateral bazat pe prevederile Tratatului de baza, pe normalitatea relatiilor de buna vecinatate si pe respectul reciproc, sustinand totodata eliminarea prevederilor discriminatorii fata de cetatenii romani ale legii, aflate in contradictie evidenta cu normele europene.
    In relatia cu Ucraina dialogul politic bilateral a fost marcat, pe de-o parte, de negocierile pe cadrul juridic privind frontiera si spatiul maritim si, pe de alta parte, de lansarea proiectului Parteneriatului romano-ucrainean pentru Europa, de dorinta comuna pentru cooperare economica, pe care o vom concretiza in cursul vizitei la Bucuresti a primului-ministru ucrainean in luna ianuarie anul viitor.
    Pe parcursul acestui an relatiile cu Republica Moldova au fost marcate de evolutiile politice de la Chisinau, abordarea de catre Romania a relatiilor bilaterale fiind deschisa si pragmatica. In pofida eforturilor si deschiderii depline a Guvernului Romaniei pentru intarirea cooperarii bilaterale, raspunsurile autoritatilor de la Chisinau nu au fost intotdeauna sincrone. Romania a contribuit la admiterea Republicii Moldova in Pactul de Stabilitate si la sustinerea intereselor acestei tari pentru a avea acces la proiectele de dezvoltare promovate de Comisia Europeana si de Pactul de Stabilitate.
    Guvernul Romaniei a continuat sa promoveze consecvent, prin dialogul politic la nivel inalt si prin prezenta tot mai eficienta a companiilor romanesti, dimensiunea estica a cooperarii. Prin pozitia sa geostrategica Romania reprezinta puntea prin care Uniunea Europeana poate sa isi proiecteze rolul si capacitatea sa de motor al economiei mondiale spre spatiile in tranzitie de dincolo de Marea Neagra, catre Marea Caspica si Asia Centrala.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Caracteristicile demersului romanesc pentru integrarea in NATO si pentru promovarea procesului de aderare la Uniunea Europeana au fost: realism, solidaritate cu ceilalti candidati, punerea in valoare cu eficienta a realizarilor in plan intern in vederea aderarii.
    Guvernul Romaniei a promovat calea solidaritatii cu toti candidatii la NATO, atitudine consacrata in cadrul noii cooperari Vilnius-10, la care Romania este parte si la care contribuie cu convingerea ca partenerii de astazi vor fi aliatii de maine.
    Dialogul cu partenerii Guvernului din societatea civila a fost si ramane un instrument concret si convingator al promovarii candidaturii noastre pentru aderare, iar consensul fortelor politice parlamentare in jurul obiectivelor fundamentale de politica externa a fost afirmat explicit pe parcursul anului 2001. Acest exercitiu a fost inceput o data cu instrumentarea Strategiei Nationale de Aderare la NATO, asumata de Guvern.
    Eforturile Guvernului Romaniei pentru sustinerea intregii activitati a presedintiei OSCE au fost considerabile si apreciate in cei mai buni termeni de partenerii externi. Obiectivele pe care tara noastra si le-a propus la asumarea mandatului presedintiei OSCE au fost realizate integral. Aceasta misiune a fost un test important al gradului de implicare a tarii noastre in gasirea unor formule de securitate pentru a face fata noilor provocari inainte de aderarea la UE si NATO. Romania a confirmat capacitatea sa de a fi un partener capabil sa isi asume responsabilitati de anvergura si sa duca la indeplinire angajamentele luate. In acest context nu se poate omite sublinierea sansei, dar si a raspunderii care a rezultat pentru tara noastra din faptul fara precedent ca Romania a detinut in acelasi timp atat conducerea ramurii guvernamentale, cat si a celei parlamentare a OSCE. Prin modul in care am reusit integrarea acestor doua dimensiuni am marit atat relevanta aportului politic romanesc pentru OSCE, cat si relevanta OSCE pentru pacea, securitatea si stabilitatea globala.
    O atentie speciala a fost acordata intaririi rolului si contributiei Romaniei la dezvoltarea cooperarii regionale in Europa de Sud-Est, in primul rand prin intermediul Pactului de Stabilitate si pe baza unei Strategii de actiune a Romaniei in plan regional. In acelasi timp Romania a avut o prezenta activa si initiative de referinta in cadrul cooperarilor regionale la Marea Neagra, Initiativa Central-Europeana si SECI.
    Un moment de referinta in afirmarea Romaniei ca important factor de stabilitate si promotor al cooperarii regionale l-a constituit Conferinta Regionala a Pactului de Stabilitate, organizata in luna octombrie la Bucuresti. Cu aceasta ocazie au fost reconfirmate proiectele de infrastructura pentru care Romania beneficiaza de cea mai importanta suma alocata in plan regional.
    In promovarea intereselor economice in plan extern o atentie speciala a fost acordata revitalizarii legaturilor cu partenerii din afara spatiului euroatlantic, urmarind redeschiderea de piete de desfacere pentru produsele romanesti, in special in America Latina, tarile arabe si Asia - Pacific, identificarea de parteneri stabili pentru aprovizionarea cu materii prime si recuperarea datoriilor contractate inainte de 1990.
    Prioritara pe aceste spatii a fost identificarea niselor de oportunitate pentru interesele economice ale Romaniei. Africa reprezinta o sursa inca insuficient valorificata. Ministerele de resort au alcatuit un inventar de oportunitati economice, care va fi urmarit in actiunile externe si in promovarea intereselor asociatiilor private ale intreprinzatorilor si exportatorilor din Romania.
    Un rol important pentru asigurarea deschiderilor politice necesare consolidarii relatiilor economice cu tari din aceste zone, in special din Asia, l-au avut contactele pe linie parlamentara, cu deosebire la nivelul presedintilor celor doua Camere.
    Romania a fost o prezenta activa si recunoscuta in dezbaterile privind rolul viitor si reformele necesare unor institutii cu vocatie universala, in primul rand ONU. De asemenea, a fost continuata participarea in cadrul Consiliului Europei, organizatie in care parlamentarii romani se bucura de prestigiu. La Strasbourg, la fel ca si la New York, Bruxelles si Geneva, Romania se afirma ca participant la miscarea universala de promovare si asigurare a respectarii drepturilor omului, inclusiv ale persoanelor apartinand minoritatilor nationale.
    Politica externa a continuat sa promoveze proiectele de sprijinire a comunitatilor romanesti de peste hotare, pentru consolidarea identitatii lor culturale, pe baza normelor europene. A fost adoptata Strategia privind relatiile cu romanii din afara granitelor, cu atentie speciala privind problemele romanilor din vecinatatea tarii.
    Guvernul Romaniei a initiat si sustine din acest an Proiectul Casa Romaniei, dedicat intaririi relatiilor Romaniei cu comunitatile romanesti de peste hotare, dar si pentru promovarea intereselor economice romanesti in strainatate. Fondul Romania, constituit la initiativa Guvernului, va fi un suport semnificativ atat pentru activitatile de promovare a intereselor economice si comerciale de export ale mediului de afaceri din tara, cat si un sprijin consistent pentru viitoarele actiuni ale Casei Romaniei.
    In intreaga activitate de promovare a politicii externe a Romaniei Guvernul nostru a beneficiat de sprijinul constant al Presedintelui Ion Iliescu si al Parlamentului. Prin contributia diplomatiei parlamentare am reusit sa promovam o politica externa coerenta si eficienta, dedicata pe deplin intereselor nationale ale tarii noastre.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    In decembrie 2000 Guvernul PSD s-a angajat si cred ca, in buna parte, a reusit sa restabileasca raporturile constitutionale dintre executiv si legislativ prin repunerea Parlamentului in rolul sau de reprezentant suprem al poporului roman si de unica autoritate legiuitoare a tarii.
    Impreuna cu Parlamentul, prin simplificarea procedurilor de dezbatere si de adoptare a legilor, am consemnat sporirea eficientei in desfasurarea activitatii legislative; pana in acest moment au fost adoptate si promulgate 748 de legi.
    In realizarea Programului legislativ pentru perioada 2001 - 2004 au fost elaborate si prezentate proiecte de acte normative pe domenii, in concordanta cu reglementarile comunitare in materie, precum si cu prevederile cuprinse in tratatele internationale la care Romania este parte.
    Controlul parlamentar asupra Guvernului s-a exercitat deplin si continuu prin informari, puncte de vedere pe care Guvernul le-a prezentat la initiativele legislative parlamentare, raspunsuri la intrebarile sau interpelarile deputatilor si senatorilor adresate membrilor Guvernului, motiuni simple, asumarea raspunderii.
    Cu privire la modul in care ne-am indeplinit angajamentele asumate am sa citez cateva evaluari recente ale Comisiei Europene din Raportul de tara pentru Romania pe anul 2001, referitor la Parlament, in capitolul intitulat "Criterii politice - Democratia si statul de drept", in care se afirma: "Eficienta puterii legislative, identificata drept o problema deosebita in rapoartele precedente, s-a imbunatatit considerabil [...]. Inaintea alegerilor corpul legislativ se gasea in stare de paralizie, ca urmare a slabiciunii coalitiei de la putere.
    Una dintre primele initiative ale noului Parlament a fost reformarea functionarii celor doua Camere, cu scopul accelerarii procesului legislativ [...]. S-au luat o serie de masuri de imbunatatire a relatiilor dintre legislativ si executiv [...]. Numarul de legi adoptate de Parlament a crescut semnificativ de la inceputul anului [...]. Toate agentiile guvernamentale au fost subordonate ministerelor, ceea ce a imbunatatit coeziunea administratiei [...]."
    Simplificarea procedurilor parlamentare prin modificarea Regulamentelor Camerei Deputatilor si Senatului a condus, pe de o parte, la accelerarea procesului legislativ, iar pe de alta parte, la transferul centrului de greutate al dezbaterilor in comisiile permanente de specialitate. Drept urmare, Plenul Camerei Deputatilor, al Senatului sau al sedintelor comune a devenit forum de dezbatere politica si de decizie finala.
    Pe plan legislativ Guvernul a actionat in doua directii: pe de o parte, a reexaminat proiectele de legi initiate in legislatura 1996 - 2000 aflate in momentul preluarii guvernarii in procedura de legiferare la Parlament, prezentand punctul sau de vedere asupra acestora, in concordanta cu masurile propuse prin programul nostru de guvernare. Pe de alta parte, a initiat noi proiecte de acte normative in diferite domenii de activitate, necesare punerii in practica a angajamentelor luate pentru armonizarea legislatiei nationale cu cea comunitara. Astfel, de la investitura si pana in prezent Guvernul si-a exercitat dreptul de initiativa legislativa prin transmiterea la Parlament a unui numar de 393 de proiecte de legi.
    Este adevarat ca in cadrul procesului de legiferare am uzat si de institutia delegarii legislative, dar cu respectarea prevederilor constitutionale si regulamentare. Guvernul a emis in acest an un numar important de ordonante de urgenta. Insa motivele principale care au determinat emiterea lor au fost intemeiate, asa cum s-a demonstrat in expunerile de motive pentru aprobarea proiectelor de lege, conform articolului 114 din Constitutie.
    In perioada sesiunilor parlamentare din acest an Guvernul a elaborat 148 de puncte de vedere la initiativele legislative parlamentare ale deputatilor si senatorilor. De asemenea, a raspuns la 990 de intrebari si interpelari adresate membrilor Guvernului, inclusiv primului-ministru.
    O insemnata parte a intrebarilor si interpelarilor ne-a ajutat sa examinam si sa solutionam situatii, stari sau aspecte din viata economica si sociala.
    Din ansamblul controlului parlamentar nu poate fi omis controlul exercitat pe calea motiunilor. Ne-am confruntat cu un numar record de motiuni simple pe parcursul a doua sesiuni. Numai in ultima luna au fost depuse 4 motiuni simple si va asigur ca le-am tratat cu maxima seriozitate si responsabilitate.
    Inchei acest capitol dedicat raporturilor constitutionale Guvern - Parlament cu ceea ce noi am numit "dialogul saptamanal al parlamentarilor cu Guvernul". In acest sens am asigurat ca de doua ori pe saptamana, la sediul celor doua Camere, secretarii de stat pentru relatia cu Parlamentul sa fie prezenti la intalnirea cu senatorii sau deputatii care doresc sa se consulte sau sa se documenteze in vederea solutionarii unor probleme din propria circumscriptie electorala.

    Doamnelor si domnilor parlamentari,
    Un lucru important pe care l-am realizat in aceste 11 luni a fost castigarea a legitimitatii proiectului nostru de transformare sociala si, implicit, legitimitatii guvernarii noastre.
    Suportul popular pe care l-am castigat in aceasta perioada reprezinta, pe de o parte, o dovada consistenta ca suntem pe drumul cel bun, iar pe de alta parte, o premisa a participarii active la reconstructia economica si sociala, participare fara de care nici un program de dezvoltare nu poate avea sorti de izbanda in conditiile democratiei.
    Daca la alegerile din anul 2000 coalitia Polului Social Democrat a obtinut putin peste 35% din voturi, astazi, dupa un an de guvernare, toate sondajele de opinie indica un sprijin politic intre 55 si 62% . In plus, Guvernul si Parlamentul, alte institutii fundamentale ale sistemului democratic au castigat in acest an importante puncte de incredere. Este un lucru fara precedent, regula fiind pierderea de credibilitate dupa primele luni de guvernare.
    Dar poate nu acesta este cel mai important lucru. Mai important este faptul ca, desi o mare parte a populatiei nu beneficiaza inca de un nivel de trai acceptabil, declara totusi ca este pregatita sa faca, pe termen scurt, sacrificii pentru reforma. Este un fapt care ne responsabilizeaza suplimentar, dandu-ne in acelasi timp dovada intelepciunii si realismului cetatenilor Romaniei, semne ale culturii civice participative.

    Doamnelor si domnilor senatori si deputati,
    In analele Parlamentului Romaniei sedinta de astazi a celor doua Camere va fi consemnata ca un moment special in care, din proprie initiativa, Executivul isi angajeaza, pentru prima data, raspunderea politica fata de activitatea desfasurata in primul an de guvernare. Acest act exprima hotararea actualului Cabinet de a-si continua mandatul numai cu conditia aprobarii Declaratiei de politica generala cu care se prezinta in fata forului legislativ si a acordarii in continuare de catre acesta a increderii politice.
    Desigur, prin angajarea raspunderii Guvernul pune Parlamentul in fata unei alternative: fie sa mentina in functiune actualul Guvern, aprobandu-i Declaratia de politica generala, fie sa incerce retragerea increderii prin initierea unei motiuni de cenzura.
    Consideram ca un asemenea demers trebuie sa se bazeze pe o fundamentare corecta a continutului motiunii, respectiv pe invocarea unor neajunsuri si disfunctii care pot fi imputate pe drept Executivului si nu pe afirmatii generale, fara corespondent in realitate, sau pe asertiuni vizand diferite fenomene negative provenite din alte perioade de guvernare sau generate de factori obiectivi.
    Tratand in mod just optiunea pe care o au, raportat la declaratia noastra de politica generala, distinsii reprezentanti ai Opozitiei au prilejul sa demonstreze ca actioneaza in spiritul interesului national si in mod constructiv fata de rezultatele preponderent pozitive ale actualei guvernari.
    Imi exprim increderea in fair-playul politic al colegilor din Opozitia parlamentara, multumindu-le totodata pentru atentia si rabdarea de care au dat dovada pe parcursul prezentarii acestei Declaratii de politica generala referitoare la bilantul primului an de guvernare P.S.D.

    Aceasta Declaratie de politica generala privind bilantul primului an de guvernare, asupra careia Guvernul si-a angajat raspunderea in temeiul dispozitiilor art. 113 alin. (1) din Constitutia Romaniei, prezentata de primul-ministru, domnul Adrian Nastase, in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului din 18 decembrie 2001, a fost acceptata de Parlament, devenind obligatorie pentru Guvern ca urmare a respingerii motiunii de cenzura dezbatute in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului din 21 decembrie 2001, in conditiile prevederilor art. 112 si 113 din Constitutia Romaniei.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

                          PRESEDINTELE SENATUI
                             NICOLAE VACAROIU



SmartCity5

COMENTARII la Declaraţia 0/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Declaraţia 0 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Declaraţia 0/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu