DECIZIE Nr. 54 din 13 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii Guvernului nr.
11/1997 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind
aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor
imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, stabilite
prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 30 iunie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Hotararii
Guvernului nr. 11/1997 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice
privind aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a
unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, stabilite
prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, exceptie ridicata de Uscoi Ana in
Dosarul nr. 1.829/1998 al Judecatoriei Fagaras.
La apelul nominal raspunde prezent Uscoi Ana, prin mandatarul Uscoi
Gheorghe Nicolae, si Uscoi Gheorghe Nicolae, in nume personal, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita, si
anume: Konig Helmuth Karl, Konig Reimer, Konig Gerlinde, Walther Guido, Walther
Gerhard, Walther Omar, Fogorascher Sigrid Irina, Roncea Maria Hariet, Primaria
Orasului Fagaras, Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat Brasov, Tincu Emil, Calin Traian, Bulmaca Chirica, Molnar
Maria si Piticas Gheorghe.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul partii prezente, care, in
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, depune note scrise, pe care le
prezinta si oral, aratand urmatoarele: potrivit doctrinei, hotararile
Guvernului au ca scop executarea legilor, atunci cand aplicarea unor prevederi
legale reclama stabilirea de masuri sau reguli subsecvente care sa asigure
corecta aplicare, inlaturarea unor greutati sau organizarea corespunzatoare a
unor activitati. Or, prin art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 11/1997 se adauga
la lege de catre o autoritate necompetenta, care da o interpretare general
obligatorie notiunii de "imobile cu destinatie de locuinte, trecute ca
atare in proprietatea statului sau a altor persoane juridice, dupa 6 martie
1945, cu titlu". Se mai arata ca, desi atributiile Curtii Constitutionale
sunt cele limitativ prevazute de Constitutie si de Legea nr. 47/1992, potrivit
doctrinei, notiunea de lege, prevazuta la art. 51 din Constitutie, are un sens
larg, ce cuprinde atat legea propriu-zisa, adica actul normativ adoptat de
catre Parlament, cat si actele normative subordonate legii: ordonantele si
hotararile Guvernului, instructiunile ministeriale etc. Ca atare, se apreciaza
ca si hotararile Guvernului trebuie supuse controlului de constitutionalitate,
deoarece, in caz contrar, "s-ar deschide calea Guvernului de a eluda
vointa Parlamentului prin modificarea esentei normelor edictate de acesta,
utilizand procedeul hotararilor de aplicare, nesupuse controlului
constitutional".
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece, potrivit
Constitutiei si Legii nr. 47/1992, Curtea Constitutionala nu este competenta sa
exercite controlul de constitutionalitate cu privire la hotararile Guvernului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 1998 Judecatoria Fagaras a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 11/1997 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice
privind aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a
unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului,
stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, exceptie ridicata de Uscoi
Ana, cu motivarea ca printr-o hotarare a Guvernului se modifica dispozitiile
unei legi organice.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata arata ca, potrivit Constitutiei
si Legii nr. 47/1992, numai legile si ordonantele Guvernului pot face obiectul
controlului de constitutionalitate. Totusi instanta sesizeaza Curtea
Constitutionala cu aceasta exceptie, deoarece, in temeiul art. 3 alin. (2) din
legea sa de organizare si functionare, Curtea este singura in drept sa
hotarasca asupra competentei sale. Se mai arata ca hotararile Guvernului pot fi
atacate doar in fata instantelor de judecata, pe calea contenciosului
administrativ.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca,
potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, controlul constitutionalitatii hotararilor Guvernului nu
intra in competenta Curtii Constitutionale.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate trebuie respinsa, intrucat hotararile Guvernului pot fi
atacate in fata instantelor judecatoresti pe calea contenciosului
administrativ. Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor
si ordonantelor.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii si
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Art. 144 din Constitutie, in care sunt enumerate atributiile Curtii
Constitutionale, prevede la lit. c) ca aceasta "hotaraste asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor", dispozitie preluata si
de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata. Aceste dispozitii constitutionale si
legale sunt de stricta interpretare.
Actul atacat de autoarea exceptiei nu intra in categoria celor care pot
face obiectul controlului de constitutionalitate, in sensul art. 144 lit. c)
din Constitutie, astfel ca exceptia urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila. In
acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie (spre
exemplu, Decizia nr. 141 din 27 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 7 decembrie 1998).
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii
Guvernului nr. 11/1997 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice
privind aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a
unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului,
stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, exceptie ridicata de Uscoi Ana
in Dosarul nr. 1.829/1998 al Judecatoriei Fagaras.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 aprilie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu