DECIZIE Nr.
995 din 6 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 346/2006 privind
organizarea si functionarea Ministerului Apararii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 869 din 19 decembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 346/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării, excepţie ridicată de Sorin
Haidu, Gheorghe Apostu şi Ştefan Neagu în Dosarul nr. 33/92/2007 al
Tribunalului Militar Bucureşti.
La apelul nominal răspund autorii excepţiei, personal şi
asistaţi de avocatul Ion Panaitescu, cu împuternicire avocaţială depusă în
şedinţa publică, precum şi partea Dan Petruş. Lipseşte cealaltă parte, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, apărătorul autorilor
excepţiei de neconstituţionalitate solicită admiterea acesteia, deoarece
dispoziţiile criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (4), ale art. 21
alin. (3) şi ale art. 124 alin. (2) şi (3) din Constituţie. In acest sens,
arată că Legea nr. 346/2006 este o lege ulterioară Legii nr. 303/2004 privind
statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi conţine dispoziţii derogatorii de la aceasta, în
ceea ce priveşte cariera magistraţilor militari, fiind astfel afectată
independenţa şi imparţialitatea acestora. Depune o copie a Tabelului privind
rezultatul verificării candidaturilor depuse la concursul sau examenul pentru
numirea în funcţii de conducere, sesiunea 12 mai - 10 iunie 2007, din care
rezultă respingerea candidaturii la funcţia de preşedinte al Tribunalului
Militar Bucureşti pentru neîndeplinirea condiţiilor de vechime, conform art. 50 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 303/2004.
Dan Petruş arată că este de acord cu admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 11 iulie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 33/92/2007, Tribunalul Militar Bucureşti a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18
din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Apărării. Excepţia a fost ridicată de Sorin Haidu, Gheorghe Apostu şi
Ştefan Neagu într-o cauză având ca obiect judecarea unor infracţiuni de
competenţa instanţelor militare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale, întrucât judecătorii militari nu sunt independenţi, fiind
subordonaţi ierarhiei militare, iar, în aceste condiţii, instanţele militare nu
sunt subsumate integral unei justiţii imparţiale. Astfel, dispoziţiile
criticate sunt speciale şi derogatorii de la normele cuprinse în Legea nr.
303/2004, evoluţia în carieră a judecătorilor militari fiind condiţionată de o
reglementare ce conferă competenţe unei structuri aparţinând puterii executive.
Tribunalul Militar Bucureşti consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
deoarece judecătorii militari au un statut similar cu cel al judecătorilor
civili, atât în ceea ce priveşte cariera profesională, cât şi în ceea ce
priveşte răspunderea lor disciplinară, existenţa gradelor militare
neinfluenţând cu nimic activitatea desfăşurată de aceştia.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile de
lege criticate nu contravin Constituţiei, cariera profesională a judecătorilor
militari, cât şi cea a judecătorilor civili fiind gestionate exclusiv de
Consiliul Superior al Magistraturii, calitatea de militar nefiind o condiţie
pentru recrutare.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Apărării, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 654 din 28 iulie
2006, cu următorul conţinut: „Direcţia instanţelor militare asigură
managementul funcţiilor militare la nivelul instanţelor militare şi acţionează,
împreună cu structurile de resort din Ministerul Apărării, pentru
compatibilizarea sistemului jurisdicţional militar cu cel din statele membre
NATO."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei
şi echilibrului puterilor,
ale art. 21 alin. (3) privind dreptul părţilor la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ale art. 124 alin. (2) şi (3)
referitoare la unicitatea, imparţialitatea şi egalitatea justiţiei şi la
independenţa judecătorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, potrivit dispoziţiilor de lege criticate, Direcţia instanţelor
militare din cadrul Ministerului Apărării asigură managementul funcţiilor
militare la nivelul instanţelor militare şi acţionează pentru compatibilizarea
sistemului jurisdicţional militar cu cel din statele
membre NATO.
Curtea constată că aceste dispoziţii nu încalcă
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, prevăzut de art. 1
alin. (4) din Constituţie, deoarece Direcţia instanţelor militare din cadrul
Ministerului Apărării, prin atribuţiile sale, prevăzute de lege, nu are
competenţa de a decide în privinţa carierei judecătorilor militari. Faptul că
această direcţie asigură managementul funcţiilor militare la nivelul
instanţelor militare nu are semnificaţia unei ingerinţe a puterii executive în
activitatea de înfăptuire a
justiţiei, exercitată de către judecătorii militari, ci reprezintă o activitate
pur administrativă, de gestionare a funcţiilor militare.
Totodată, Curtea observă că atât în ceea ce-i priveşte
pe judecătorii militari, cât şi în ceea ce-i priveşte pe cei civili, admiterea
în magistratură, numirea, promovarea, numirea în funcţiile de conducere şi
răspunderea disciplinară se supun regulilor prevăzute de Legea nr. 303/2004,
numai Consiliul Superior al Magistraturii având atribuţii în aceste domenii.
Cu privire la susţinerea potrivit căreia dispoziţiile
art. 18 din Legea nr. 356/2006 ar contraveni principiilor unicităţii,
imparţialităţii şi egalităţii justiţiei şi al independenţei judecătorilor,
consacrate de art. 124 alin. (2) şi (3) din Legea fundamentală, Curtea constată
că şi aceasta este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile criticate nu conţin
reglementări privind subordonarea judecătorilor militari faţă de Ministerul
Apărării. Pentru aceleaşi motive, nu sunt încălcate nici prevederile
constituţionale ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Apărării, excepţie ridicată de Sorin Haidu, Gheorghe
Apostu şi Ştefan Neagu în Dosarul nr. 33/92/2007 al Tribunalului Militar
Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 noiembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean