DECIZIE Nr.
990 din 30 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor men?iunii de la pct. VI din Anexa la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 536 din 3 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Anexei VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Natalia Moroşanu în Dosarul nr. 24.887/3/2008 al Tribunalului Bucureşti -
Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate este
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 24.887/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Anexei VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie
ridicată de Natalia Moroşanu într-o cauză având ca obiect recalculare pensie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textul criticat din 6rdonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005 încalcă exigenţele art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât nu a
existat o situaţie de urgenţă la momentul adoptării acesteia. De asemenea,
excluderea de la stabilirea punctajului mediu anual a formelor de retribuire în
acord este retroactivă, discriminatorie şi încalcă dreptul la muncă. Se mai
susţine că sunt reactivate efectele legilor de dinainte de anul 1989 în
privinţa modului de calcul al pensiei.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale apreciază excepţia de
neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază'că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că textele legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile Anexei VI din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată
prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 301 din 11 aprilie 2005. In realitate, Curtea constată că dispoziţiile
legale criticate sunt cele ale menţiunii de la pct. VI din Anexa la Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, text asupra căruia Curtea urmează să se pronunţe
prin prezenta decizie. Menţiunea de la pct. VI din Anexă prevede că:
„Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului
mediu anual, întrucât nu au făcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform
legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
- formele de retribuire în acord sau cu bucata, în
regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale; [...]".
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5) privind
supremaţia Constituţiei, ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea
legii, ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 41 privind dreptul
la muncă, ale art. 47 privind dreptul la pensie, ale art. 52 privind dreptul
persoanei vătămate de o autoritate publică, ale art. 115 alin. (4) privind
condiţiile de adoptare ale ordonanţelor de urgentaşi ale art. 154 alin. (1)
privind conflictul temporal de legi. Examinând excepţia de
neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, prin raportare la
prevederile constituţionale invocate, Curtea constată următoarele:
I. In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate
extrinsecă, Curtea reţine că ordonanţa de urgenţă criticată a fost adoptată,
astfel cum reiese din expunerea de motive a acesteia, „în vederea susţinerii
măsurilor de reformare a sistemului de pensii prevăzute în Programul de
guvernare, respectiv urgentarea procesului de recalculare a tuturor pensiilor
din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de
stat, stabilite în baza legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 aprilie
2001, aflate în plată, astfel încât să fie respectat principiul «la condiţii
egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieşirii la pensie»,
precum şi pentru asigurarea cadrului legal necesar recalculării pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat,
elemente care vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă".
Toate aceste aspecte menţionate în expunerea de motive
justifică într-un mod satisfăcător adoptarea în condiţiile art. 115 alin. (4)
din Constituţie a ordonanţei de urgenţă criticate şi, implicit, a menţiunii de
la pct. VI din Anexa acesteia.
II. Cu privire la critica de neconstituţionalitate
intrinsecă, Curtea constată că asupra constituţionalităţii dispoziţiilor
menţionate s-a pronunţat prin Decizia nr. 736 din 24 octombrie 2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 4 ianuarie 2007, şi
Decizia nr. 346 din 17 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 216 din 3 aprilie 2009, constatând că acestea sunt
constituţionale.
Cu acele ocazii, Curtea a reţinut că, potrivit
prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, drepturile cetăţenilor la
pensie şi la alte forme de asigurări şi asistenţă socială sunt prevăzute de
lege, atribuţia de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a acestor
drepturi, inclusiv modalităţile de calcul al cuantumului lor, revenind în
exclusivitate legiuitorului.
Prin urmare, ţine de opţiunea liberă a legiuitorului
stabilirea veniturilor realizate de titularii dreptului la pensie care se
includ în baza de calcul pentru stabilirea cuantumului pensiilor.
De asemenea, Curtea a constatat că verificarea
împrejurărilor dacă, potrivit legislaţiei anterioare, s-au încasat sau nu
contribuţii la asigurările sociale de stat pentru veniturile excluse de la
stabilirea punctajului anual şi dacă aceste venituri au făcut sau nu parte din
baza de calcul' a pensiilor constituie probleme de fapt şi de aplicare a legii
în cazuri concrete individuale, a căror soluţionare intră în competenţa
exclusivă a instanţei judecătoreşti.
Soluţia adoptată şi considerentele deciziilor citate
sunt valabile'şi în prezentă cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de
natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
In ceea ce priveşte invocarea în susţinerea excepţiei a
dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constata că, în sine,
textul legal criticat nu cuprinde nicio dispoziţie cu caracter retroactiv,
fiind o dispoziţie de drept substanţial'şi nu una de natură procedurală.
De altfel, cu privire la normele cu caracter procedural
ale ordonanţei de urgenţă, Curtea, prin Decizia nr. 57 din 26 ianuarie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 21 februarie
2006, a statuat că, „potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie,
condiţiile de exercitare a dreptului la pensie şi la alte forme de asistenţă
socială se stabilesc prin lege şi, prin urmare, este dreptul exclusiv al
legiuitorului de a modifica sau completa legislaţia în materie şi de a stabili
data de la care operează recalcularea, însă orice prevedere nouă poate fi
aplicată numai de la data intrării sale în vigoare, pentru a respecta
principiul neretroactivităţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constituţie". De asemenea, prin Decizia nr. 120 din 15 februarie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie
2007, dar şi prin alte decizii, Curtea a constatat că „operaţiunea de
recalculare priveşte în mod inevitabil trecutul, pentru că stagiul de cotizare
a fost realizat în trecut, dar se efectuează doar după data intrării în vigoare
a ordonanţei şi are efecte numai pentru viitor, pensia recalculată intrând în
plată numai de la data emiterii deciziei. In cazurile în care din recalculare
rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul
cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior
stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal
câştigate anterior".
In final, Curtea reţine că art. 52 şi art. 154 alin.
(1) din Constituţie nu au incidenţă în cauză, în lipsa unei interdicţii în
legătură cu accesul liber la justiţie al persoanei vătămate printr-un act administrativ
sau a unui conflict temporal de legi. In consecinţă, întrucât textul legal
criticat respectă toate prevederile constituţionale invocate, nu se poate
reţine încălcarea principiului supremaţiei Constituţiei, prevăzut de art. 1
alin. (5) din Constituţie.
In consecinţă, Curtea urmează să respingă ca
neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor menţiunii de la pct. VI din Anexa la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat,
excepţie ridicată de Natalia Moroşanu în Dosarul nr. 24.887/3/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly