DECIZIE Nr. 99 din 26 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 113/1999 pentru modificarea si completarea unor acte
normative in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/1998, precum si ale
art. 82 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 367 din 31 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/1999 pentru modificarea
si completarea unor acte normative in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 61/1998, precum si ale art. I pct. 28 din aceasta, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Bere Nova" - S.A. din Braila in Dosarul nr.
5.448/2001 al Tribunalului Braila - Sectia comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, intrucat apreciaza ca adoptarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 113/1999 este justificata de existenta unui caz
exceptional, astfel ca nu sunt incalcate prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.448/2000,
Tribunalul Braila - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 113/1999 pentru modificarea si completarea unor acte normative
in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/1998, precum si ale art. I
pct. 28 din aceasta. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de
Societatea Comerciala "Bere Nova" - S.A. din Braila intr-o cauza
avand ca obiect contestatia la executare silita a unor creante bugetare
datorate bugetului de stat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca aceasta
ordonanta a fost emisa cu incalcarea prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie, intrucat interventia Guvernului pe calea ordonantei de urgenta se
justifica atunci cand interesul public este lezat de caracterul anormal si
exclusiv al cazurilor exceptionale care "impun adoptarea de solutii
imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public", or, adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/1999 nu
este determinata de existenta unui caz exceptional. Mai mult, incalcarea art.
114 alin. (4) din Constitutie consta si in aceea ca nici pana in prezent
ordonanta criticata nu a devenit lege, desi, potrivit textului constitutional
mentionat, "ordonanta de urgenta trebuie aprobata imediat de
Parlament." Asa fiind, se considera ca nici modificarea prevederilor art.
82 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bancare, in sensul ca executarea silita inceteaza de la "data primirii
raspunsului la cerere", nu era impusa de "lezarea unui interes public
si urgenta adoptarii de solutii imediate."
Tribunalul Braila - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat "faptul ca
ordonanta a fost sau nu a fost aprobata ulterior printr-o lege nu este de
natura sa afecteze continutul acesteia". De asemenea, se considera ca
modificarea prin ordonanta a datei la care inceteaza executarea silita nu
incalca nici o norma constitutionala.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata urmeaza sa
fie respinsa. In acest sens se arata ca modificarea prin ordonanta criticata a
dispozitiilor art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bancare "intereseaza reglementarea executarii silite a
creantelor bugetare, reglementare procedurala care, astfel cum a statuat in mod
constant Curtea Constitutionala, este de resortul legii ordinare". Pe de
alta parte se mai arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/1999 a
intrat in vigoare de la data depunerii spre aprobare la Parlament, astfel ca
aspectul "aplicabilitatii dispozitiilor ei", care formeaza obiectul
criticii de neconstitutionalitate, este irelevant.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/1999 pentru modificarea si
completarea unor acte normative in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
61/1998, precum si ale art. I pct. 28 din aceasta, potrivit caruia: "[...]
Pentru creantele bugetare pentru care s-au aprobat cereri de inlesniri la plata
incepand cu data comunicarii aprobarii, executarea silita nu va fi pornita sau
nu va fi continuata, dupa caz."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate incalca art. 114 alin. (4) din Constitutie, care prevede: "In
cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra
in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca
Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
I. Dispozitiile art. 82 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, astfel cum au fost introduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/1999, au fost modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 si au devenit alin. 4 al art. 82 din ordonanta, avand un
continut identic cu textul de lege criticat de catre autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, si anume: "Incepand cu data comunicarii aprobarii,
pentru creantele bugetare pentru care s-au aprobat inlesniri la plata
executarea silita nu se porneste sau nu se continua, dupa caz." Asa fiind,
potrivit celor statuate prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III
din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 259 din 9 noiembrie 1995, in sensul ca aceasta se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua redactare, numai daca solutia
legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu
cea dinaintea modificarii, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia
ridicata.
II. In esenta critica de neconstitutionalitate privind dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/1999 si implicit a dispozitiilor
art. 82 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare consta in aceea ca adoptarea lor nu a fost impusa de
"evitarea unei grave atingeri aduse interesului public" si, in
consecinta, acestea sunt contrare prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie.
Curtea constata ca aceasta sustinere urmeaza sa fie inlaturata, deoarece
executarea creantelor bugetare este prin natura ei o problema de interes
public, care impune luarea unor masuri urgente pentru finantarea obiectivelor
bugetare si care intra in sfera de cuprindere a cazurilor exceptionale. Asa
fiind, nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia modificarea art. 82
alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 (devenit art. 82 alin. 4 in
redactarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2001) nu era impusa
"de lezarea unui interes public si urgenta adoptarii de solutii
imediate". Aceasta deoarece art. 82 din ordonanta cuprinde dispozitii
privind inlesniri la plata obligatiilor bugetare, or, astfel cum s-a aratat,
domeniul executarii creantelor bugetare este de interes public.
Totodata, in opinia autorului exceptiei, incalcarea art. 114 alin. (4) din
Constitutie reiese si din faptul ca nici pana in prezent ordonanta criticata nu
a devenit lege, desi potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie
"ordonanta de urgenta trebuie aprobata imediat de Parlament". In
legatura cu aceasta Curtea constata ca in Constitutie nu se prevede nici un
termen de dezbatere a ordonantelor de urgenta de catre Parlament.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 113/1999 pentru modificarea si completarea unor acte
normative in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/1998, precum si ale
art. 82 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bere Nova" -
S.A. din Braila in Dosarul nr. 5.448/2000 al Tribunalului Braila - Sectia
comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu