DECIZIE Nr. 96 din 21 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin.
2 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 9 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata
de Dumitru Petru Pop in Dosarul nr. 1.270/2000 al Judecatoriei Brasov.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 14 martie 2002 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 21 martie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.270/2000,
Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura
penala. Exceptia a fost ridicata de Dumitru Petru Pop in cadrul unui proces
penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala contravin
prevederilor art. 69 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza imunitatea
parlamentara. El arata, de asemenea, ca a fost trimis in judecata penala si
ulterior, in urma alegerilor din 26 noiembrie 2000, a dobandit calitatea de
senator. Institutia imunitatii parlamentare, asa cum este reglementata in art.
69 alin. (1) teza intai din Constitutie, priveste atat infractiunile sau
contraventiile savarsite inainte de dobandirea calitatii de deputat sau de
senator, cat si cele savarsite dupa dobandirea acestei calitati, intrucat
ratiunea acestei institutii, de a proteja deputatii si senatorii de urmaririle
judiciare represive, abuzive sau sicanatoare, subzista indiferent de momentul
savarsirii faptei. De asemenea, pentru aceleasi motive autorul exceptiei
apreciaza ca si continuarea judecatii trebuie supusa aprobarii Camerei din care
face parte persoana trimisa in judecata. El invoca in acest sens o incheiere
pronuntata de Curtea Suprema de Justitie, prin care, intr-o situatie similara,
dosarul a fost trimis Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie pentru
declansarea procedurii de ridicare a imunitatii parlamentare, precum si
prevederile art. 169 din Regulamentul Senatului, republicat. Solicita ca si
dosarul sau sa fie trimis Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
pentru declansarea procedurii de ridicare a imunitatii parlamentare.
Pe cale de consecinta, autorul exceptiei considera ca dispozitiile
criticate contravin si prevederilor art. 69 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, care stabilesc competenta Curtii Supreme de Justitie de a-i judeca
pe deputati si senatori, indiferent de data la care au fost comise faptele sau
de data trimiterii in judecata a inculpatilor. Astfel dispozitiile art. 40
alin. 2 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale in ceea ce ii
priveste pe deputati si senatori, intrucat in cazul acestor persoane competenta
nu este determinata de momentul savarsirii faptei, dupa dobandirea calitatii de
deputat sau de senator devenind aplicabile prevederile constitutionale ale art.
69 alin. (1) teza intai, referitoare la ridicarea imunitatii parlamentare, si,
in cazul ridicarii acesteia, ale art. 69 alin. (1) teza a doua, referitoare la
competenta Curtii Supreme de Justitie.
Judecatoria Brasov, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat prevederile art. 69 alin. (1)
din Constitutie nu fac distinctie intre faptele savarsite anterior si cele
savarsite ulterior dobandirii calitatii de deputat sau de senator. Rezulta ca
in acest caz competenta materiala este determinata atat de calitatea persoanei
in momentul savarsirii faptei, cat si de calitatea acesteia in momentul
tragerii la raspundere penala. Instanta apreciaza ca notiunea de
"trimitere in judecata", prevazuta la art. 69 alin. (1) teza intai
din Constitutie, presupune si judecata efectiva. De aceea si pentru continuarea
unei judecati incepute este necesara incuviintarea prevazuta in textul
constitutional. Dat fiind ca dupa parcurgerea procedurii ridicarii imunitatii
parlamentare competenta de judecata apartine Curtii Supreme de Justitie,
instanta apreciaza ca dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura
penala sunt neconstitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat dispozitiile criticate si prevederile constitutionale invocate de
autorul exceptiei se refera la situatii diferite, neexistand intre ele nici o
contradictie. Astfel, in vreme ce dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de
procedura penala se refera la cazurile aflate in curs de judecata, pentru care
ramane competenta instanta investita, chiar daca ulterior se schimba calitatea
inculpatului, prevederile art. 69 alin. (1) din Constitutie au in vedere
situatii anterioare judecatii, "incepand cu retinerea si terminand cu
trimiterea in judecata". In acelasi sens Guvernul considera ca imunitatea
parlamentara, consacrata de prevederile art. 69 alin. (1) din Constitutie,
"vizeaza acele situatii in care parlamentarii ar fi expusi unor presiuni
prin exercitarea unor proceduri judiciare impotriva lor si nu ipoteze in care,
anterior dobandirii calitatii de parlamentar, persoanele aveau calitatea de
inculpati in proceduri in curs de desfasurare in fata instantei de
judecata". Prevederile constitutionale referitoare la imunitatea
parlamentara cuprind enumerari limitative si, ca urmare, sunt de stricta
interpretare, neputand fi extinse dupa momentul trimiterii in judecata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40 alin. 2 din Codul de procedura penala, care au urmatorul cuprins:
"Dobandirea calitatii dupa savarsirea infractiunii nu determina schimbarea
competentei."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
dispozitiile art. 69 alin. (1) din Constitutie, conform carora "Deputatul
sau senatorul nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in
judecata, penala ori contraventionala, fara incuviintarea Camerei din care face
parte, dupa ascultarea sa. Competenta de judecata apartine Curtii Supreme de
Justitie".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
sustinerile autorului exceptiei privesc in esenta problema daca ridicarea
imunitatii parlamentare opereaza si in cazul unei judecati deja incepute si, pe
cale de consecinta, competenta de judecata intr-un asemenea caz ar apartine
Curtii Supreme de Justitie.
In acest sens Curtea retine ca imunitatea parlamentara, in acceptiunea
prevederilor art. 69 alin. (1) teza intai din Constitutie, are ca efect
imposibilitatea indeplinirii anumitor activitati procesuale fata de un deputat
sau senator fara incuviintarea Camerei Deputatilor sau, respectiv, a Senatului,
fiind instituita in scopul protejarii parlamentarului impotriva unor actiuni
judiciare de natura sa ii puna in pericol independenta si exercitarea libera a
mandatului incredintat de electorat. Pe de alta parte, potrivit prevederilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie, "Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari". Rezulta ca
imunitatea parlamentara, fiind o situatie de exceptie de la dreptul comun,
trebuie sa opereze doar ca o masura de protectie a deputatului sau senatorului,
iar nu in asa fel incat in realitate sa constituie un privilegiu al persoanelor
ce detin aceasta functie electiva. De aceea prevederile constitutionale ale
art. 69 alin. (1) teza intai nu pot fi interpretate extensiv, in sensul ca ar
fi necesara ridicarea imunitatii parlamentare si pentru alte activitati decat
cele prevazute in mod expres. Pentru aceste motive Curtea nu poate primi
sustinerile autorului exceptiei, in sensul ca ridicarea imunitatii parlamentare
ar fi necesara si pentru continuarea unei judecati incepute, iar nu numai
pentru trimiterea in judecata. Prin trimiterea in judecata instanta este
investita cu solutionarea unei anumite cauze, iar o data investita va ramane
competenta sa judece indiferent de dobandirea ulterioara, de catre persoana
trimisa in judecata, a calitatii de deputat sau de senator.
In ceea ce priveste invocarea, in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, a prevederilor art. 169 din Regulamentul Senatului,
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 2 februarie
2001, cu modificarile ulterioare, Curtea constata ca nu poate examina
conformitatea dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala cu aceste
prevederi regulamentare, intrucat in atributiile sale intra doar examinarea
dispozitiilor legale in raport cu prevederile si principiile constitutionale.
In acest sens este si jurisprudenta constanta a Curtii, concretizata, de
exemplu, prin Decizia nr. 67 din 27 aprilie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, sau Decizia nr. 151
din 12 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 3 din 7
ianuarie 2000. Asa fiind, aceasta sustinere urmeaza sa fie respinsa.
Pe de alta parte prevederile art. 69 alin. (1) din Constitutie nu pot fi
interpretate in sensul ca teza a doua stabileste competenta Curtii Supreme de
Justitie de a-i judeca pe deputati si senatori indiferent daca este necesara
sau nu parcurgerea procedurii ridicarii imunitatii parlamentare. Curtea retine
ca aceasta prevedere, potrivit careia competenta de judecata apartine Curtii
Supreme de Justitie, reprezinta o continuare a celei dintai teze, ce
reglementeaza activitatile procesuale pentru care deputatul sau senatorul
beneficiaza de imunitate, precum si procedura ridicarii acesteia. Astfel
competenta de judecata apartine Curtii Supreme de Justitie in cazurile
prevazute de teza intai, adica dupa ce a fost ridicata imunitatea parlamentara.
Pentru aceste motive exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa
si sub acest aspect.
In final, in ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei ca dosarul sa
fie trimis Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie in vederea
declansarii procedurii de ridicare a imunitatii parlamentare, Curtea constata
ca aceasta nu intra in competenta sa, dosarul urmand sa fie trimis instantei in
fata careia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2
din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Petru Pop in
Dosarul nr. 1.270/2000 al Judecatoriei Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Vlad Mihai Cercel
OPINIE SEPARATA
In dezacord cu solutia adoptata prin votul majoritatii membrilor Curtii,
opinam ca exceptia trebuia sa fie admisa in sensul constatarii
neconstitutionalitatii art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala si - prin
extinderea controlului, in conformitate cu art. 25 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata, - a dispozitiilor art. 29 pct. 1 lit. a) din Codul de
procedura penala.
Considerentele sunt urmatoarele:
1. Prin art. 69 alin. (1) din Constitutie, sub titulatura de imunitate
parlamentara au fost reglementate doua categorii de masuri de protectie a
deputatilor si senatorilor, pe durata exercitarii mandatului, impotriva
eventualelor abuzuri sau sicane de ordin judiciar, de natura sa le stirbeasca
independenta in indeplinirea misiunii cu care au fost investiti de electorat si
sa submineze prestigiul Parlamentului.
1.1. Cea dintai masura de protectie consta in interzicerea retinerii,
arestarii, perchezitionarii sau trimiterii in judecata penala ori
contraventionala a unui deputat sau senator, fara incuviintarea Camerei din
care face parte.
Enumerand masurile judiciare supuse incuviintarii, textul constitutional nu
face nici o distinctie in privinta datei comiterii faptelor ce justifica luarea
acestor masuri, de unde rezulta ca el se aplica atat in cazul infractiunilor si
al contraventiilor comise de un deputat ori de un senator in perioada
exercitarii mandatului, cat si in cazul celor savarsite inainte de dobandirea
calitatii de parlamentar. Esential in definirea imunitatii parlamentare este
momentul luarii masurii judiciare - moment care trebuie sa se plaseze in mod
obligatoriu in interiorul duratei mandatului - si nu data comiterii faptei care
a generat masura, data care poate sa fie anterioara alegerii celui in cauza in
randul membrilor Parlamentului.
Pe de alta parte, in intelesul aceluiasi text constitutional, parlamentarul
care a fost trimis in judecata inainte de dobandirea mandatului poate sa fie
judecat in continuare - adica in timpul exercitarii mandatului - fara sa fie
necesara ridicarea imunitatii lui.
1.2. Cea de a doua masura de protectie consta in stabilirea competentei de
judecata a Curtii Supreme de Justitie in cazul deputatului sau senatorului
trimis in judecata penala ori contraventionala.
Caracterul protector al acestei norme se releva prin aceea ca parlamentarul
trimis in judecata este scos de sub jurisdictia instantei careia i-ar reveni
competenta potrivit regulilor generale, fiind aparat in acest fel de presiunile
si de vrajmasiile locale, si i se da posibilitatea de a fi judecat de cea mai
inalta instanta din sistemul judiciar.
Avand in vedere faptul ca art. 69 alin. (1) din Constitutie nu cuprinde
nici o conditie restrictiva, rezulta ca textul se refera la toate cazurile in
care un parlamentar este judecat in timpul exercitarii mandatului sau pentru o
fapta penala sau contraventionala, indiferent de data la care a fost sesizata
instanta - inainte sau dupa dobandirea de catre faptuitor a calitatii de
deputat ori de senator. Acest inteles al prevederilor art. 69 alin. (1) din
Constitutie rezulta in egala masura din scopul reglementarii, caci este lipsit
de ratiune sa se admita ca legiuitorul constituant a urmarit asigurarea unei
judecati impartiale numai pentru parlamentarii trimisi in judecata in timpul
exercitarii mandatului, iar nu si pentru cei ce se afla in curs de judecata in
timpul exercitarii mandatului, in temeiul unor actiuni judiciare pornite
anterior. Consecinta lipsita de sens a unei asemenea intelegeri si aplicari a
prevederilor art. 69 alin. (1) din Constitutie este cu deosebire evidenta daca
se are in vedere ca in felul acesta persoanele trimise in judecata inainte de
inceperea mandatului parlamentar ar urma sa fie judecate la instantele locale,
in plina exercitare a mandatului, in vreme ce persoanele trimise in judecata in
timp ce indeplineau calitatea de membri ai Parlamentului ar continua sa fie
judecate la Curtea Suprema de Justitie - potrivit dispozitiilor art. 29 pct. 1
lit. a) din Codul de procedura penala - si dupa pierderea acestei calitati.
2. Prevederile art. 69 alin. (1) din Constitutia Romaniei, privind
competenta Curtii Supreme de Justitie, constituie norme de procedura penala cu
statut constitutional.
Tinand seama de pozitia suprema a Constitutiei in ierarhia actelor
normative, urmeaza ca legile si celelalte acte cu caracter normativ nu trebuie
sa contravina Legii fundamentale.
Pentru aceste considerente, opinam ca dispozitiile art. 40 alin. 2 din
Codul de procedura penala contravin prevederilor art. 69 alin. (2) din
Constitutie, in masura in care sunt intelese si aplicate in sensul ca senatorii
si deputatii vor fi judecati de alte instante decat Curtea Suprema de Justitie
pentru fapte penale sau contraventionale comise anterior datei dobandirii mandatului
parlamentar sau in cazurile in care sesizarea instantei a avut loc inainte de
aceasta data si ca, in consecinta, sunt neconstitutionale, urmand ca in aceste
cazuri sa se aplice direct norma de procedura consacrata prin Constitutie.
3. Opinam, de asemenea, si pentru aceleasi considerente, ca este cazul -
prevazut de art. 25 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata - sa se
extinda controlul de constitutionalitate si asupra art. 29 pct. 1 lit. a) din
Codul de procedura penala, in conformitate cu care Curtea Suprema de Justitie
judeca in prima instanta infractiunile savarsite de senatori si deputati.
Si acest text - care in mod evident si necesar nu poate fi disociat de
dispozitiile art. 40 alin. 2, mentionate in sesizare - este neconstitutional in
masura in care este inteles si aplicat in sensul ca se refera numai la faptele
comise dupa dobandirea calitatii de deputat sau de senator, iar nu si la cele
comise anterior si judecate in timpul exercitarii mandatului.
Presedintele Curtii Constitutionale,
Nicolae Popa
Judecator,
Nicolae Cochinescu