DECIZIE Nr.
921 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 511 din 24 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din
Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de
Petrică Alexievici în Dosarul nr. 5.077/86/2007 al Tribunalului Suceava -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea
Consiliul Local al Municipiului Vatra Dornei a transmis la dosarul Curţii note
scrise prin care solicită şi argumentează respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care
solicită respingerea excepţiei, în acord cu jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 5.077/86/2007, Tribunalul Suceava - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1)
din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Petrică Alexievici într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni
privind anularea unei hotărâri prin care Consiliul Local al Municipiului Vatra
Dornei a constatat încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale, a
mandatului său de consilier local.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că dispoziţiile legale criticate, ce
constituie temeiul legal al actului administrativ contestat, sunt
neconstituţionale din prisma interpretării date de emitenţii actului respectiv.
Potrivit acestei interpretări, regula intrării în vigoare a textelor examinate
este cea prevăzută de art. 78 din Constituţie, ca urmare a lipsirii de efecte
juridice a dispoziţiilor art. II alin. (1) şi (3) din Legea nr. 249/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004, constatate ca fiind
neconstituţionale prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 61 din 18 ianuarie
2007. Textele declarate ca fiind contrare Constituţiei stabileau atât data
intrării în vigoare a Legii nr. 249/2006, cât şi a obligaţiei depunerii
declaraţiei de apartenenţă politică, iar de vreme ce Parlamentul nu a intervenit
în sensul punerii lor de acord cu dispoziţiile Legii fundamentale rezultă că,
în lipsa unei reglementări exprese cu privire la data intrării lor în vigoare,
urmează să se aplice regula stabilită de dispoziţiile art. 78 din Constituţie.
Contrar acestei modalităţi de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale
criticate, autorul excepţiei consideră că soluţia corectă este de a se
considera în continuare că prevederile legale a căror intrare în vigoare
depinde de norme declarate neconstituţionale nu pot produce efecte decât în
cazul în care aceste norme neconstituţionale vor fi înlocuite cu altele care să
fie concordante cu Legea fundamentală. In acest sens, face referire la o
propunere legislativă privind modificarea art. II din Legea nr. 249/2006, proiect
adoptat deja în Camera Deputaţilor la data formulării excepţiei şi trimis
Senatului în calitate de Cameră decizională.
Tribunalul Suceava - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal nu îşi exprimă
opinia cu privire la constituţionalitatea textului de lege criticat, apreciind
doar că acesta prezintă relevanţă pentru soluţionarea cauzei şi că nu există o
decizie a Curţii Constituţionale prin care să se fi constatat
neconstituţionalitatea acestuia.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care
s-a pronunţat şi Curtea Constituţională prin deciziile nr. 1.167/2007,
nr. 779/2008 si nr. 1.190/2008.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali sunt constituţionale, astfel cum a statuat
Curtea Constituţională în jurisprudenta sa în materie, de exemplu deciziile nr.
1.167/2007, nr. 915/2007 sau nr. 779/2008.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, astfel cum au fost completate prin art.
I pct. 3 din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006. Textul legal criticat are
următorul cuprins:
Art. 9 alin. (2) lit. h1): „(2) Calitatea
de consilier local sau de consilier judeţean încetează de drept, înainte de
expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri: (...)
h1) pierderea calităţii de membru al
partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei listă
a fost ales."
Din motivarea autorului excepţiei, reiese că acesta
apreciază că sunt încălcate dispoziţiile art. 78 din Constituţie - Intrarea
în vigoare a legii, în timp ce în cuprinsul încheierii de sesizare,
consemnând susţinerile orale şi scrise ale aceluiaşi autor, instanţa de
judecată reţine a fi invocate prevederile fundamentale ale art. 15 alin. (2)
referitoare la principiul neretroactivităţii legii civile şi ale art. 53
privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1)
din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali au mai constituit
obiect al controlului de constituţionalitate a posteriori, din prisma
aceloraşi texte fundamentale invocate şi a unor critici de
neconstituţionalitate asemănătoare celor formulate şi în prezenta cauză.
Relevantă în acest sens este Decizia nr. 1.190 din 6 noiembrie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 24 noiembrie 2008, prin
care Curtea, pentru argumentele acolo reţinute, a respins excepţia de
neconstituţionalitate, aceeaşi soluţie impunându-se a fi menţinută si în acest
dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Petrică Alexievici în
Dosarul nr. 5.077/86/2007 al Tribunalului Suceava - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 iunie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi