DECIZIE Nr.
911 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 lit. d) din Legea nr. 422/2001
privind protejarea monumentelor istorice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 518 din 26 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 48 lit. d) din Legea nr. 422/2001
privind protejarea monumentelor istorice, excepţie ridicată de primarul
oraşului Haţeg în Dosarul nr. 2.415/97/2009 al Tribunalului Hunedoara - Secţia
comercială şi contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât
textul de lege criticat a fost abrogat prin art. III din Legea nr. 261/2009,
fiind astfel aplicabile prevederile art. 29 alin. (1) coroborate cu cele ale
alin. (6) din Legea nr. 47/1992.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 2.415/97/2009, Tribunalul Hunedoara - Secţia comercială şi
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 48 lit. d) din Legea nr. 422/2001
privind protejarea monumentelor istorice, excepţie ridicată de primarul
oraşului Haţeg.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederea de lege
criticată este neconstituţională, întrucât scoate din competenţa primarilor -
autorităţi executive - atribuţia de eliberare a autorizaţiilor de construire
sau de desfiinţare pentru imobile aflate în zona de protecţie a monumentelor
istorice sau în zonele construite protejate şi o include în competenţa
consiliului judeţean, autoritate colegială şi deliberativă, deşi competenţa
eliberării celorlalte autorizaţii de construire, modificare sau desfiinţare a
imobilelor revine, potrivit legii, primarilor.
Tribunalul Hunedoara - Secţia comercială şi
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia este nefondată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
reprezintă prevederile art. 48 lit. d) din Legea nr. 422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 938 din 20 noiembrie 2006.
Textul de lege criticat are următoarea redactare: „Consiliile
judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au următoarele
atribuţii:
[...]
d) eliberează autorizaţii de construire sau de
desfiinţare pentru monumente istorice şi pentru imobile aflate în zona de
protecţie a monumentelor istorice sau în zonele construite protejate, numai pe
baza şi în condiţiile avizului Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional
sau ale serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional, după caz."
Dispoziţiile constituţionale considerate ca fiind
încălcate sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 120
referitor la principiile de bază ale administraţiei publice locale, art. 121
alin. (1) şi (2) referitor la autorităţile comunale şi orăşeneşti şi art. 122
alin. (1) privind consiliul judeţean. Se invocă şi încălcarea prevederilor art.
7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi art. 14 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare
la interzicerea discriminării.
Examinând textul de lege criticat, Curtea constată că
acesta a fost abrogat prin art. III din Legea nr. 261/2009 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/2008 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 16 iulie
2009.
De aceea, având în vedere prevederile art. 29 alin.
(1), coroborate cu alin. (6) ale aceluiaşi articol din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, excepţia urmează a
fi respinsă ca fiind inadmisibilă.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 48 lit. d) din Legea nr. 422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice, excepţie ridicată de primarul oraşului Haţeg
în Dosarul nr. 2.415/97/2009 al Tribunalului Hunedoara - Secţia comercială şi
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu