DECIZIE Nr.
910 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 198/2004 privind unele masuri
prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean
si local
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 504 din 22 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri
prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean
şi local, excepţie ridicată de Daniel Piturlea în Dosarul nr. 38.228/3/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 38.228/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de
construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local. Excepţia a
fost ridicată într-o acţiune civilă privind anularea unor hotărâri de stabilire
a despăgubirilor ca urmare a exproprierii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prin dispoziţiile Legii nr. 198/2004 a
fost încălcată procedura-cadru de expropriere care păstra minimele garanţii
procedurale de protecţie a drepturilor persoanei expropriate, astfel încât se
impune modificarea acestora în acord cu dispoziţiile constituţionale.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilă consideră că prin aplicarea Legii nr. 198/2004 nu sunt încălcate
dispoziţiile art. 20, 44 şi 53 din Constituţie, întrucât s-a făcut dovada
existenţei unei cauze de utilitate publică ce a determinat exproprierea şi au
fost stabilite, în mod prealabil, despăgubiri pentru imobilul expropriat,
persoana expropriată având posibilitatea să conteste cuantumul acestora, iar
contestaţia să fie supusă controlului judiciar.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că
prin Legea nr. 198/2004 s-a stabilit cadrul juridic pentru luarea unor măsuri
de pregătire prealabilă a executării lucrărilor de construcţie de drumuri de interes
naţional, judeţean şi local, acestea fiind considerate de importanţă strategică
şi de securitate naţională. Totodată, apreciază că sunt întrunite condiţiile
definitorii ale exproprierii, în conformitate cu dispoziţiile constituţionale
invocate, astfel încât criticile de neconstituţionalitate ale autorului nu pot
fi reţinute.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile Legii nr. 198/2004 sunt constituţionale, de vreme ce cauza de
utilitate publică este definită prin lege, iar despăgubirile sunt stabilite în
baza unui raport de evaluare şi, eventual, suplimentate la cererea
proprietarului. Această dublă condiţionare a exproprierii asigură caracterul
său previzibil şi echitabil, conferindu-i trăsături indispensabile securităţii
juridice ce trebuie respectată într-o societate guvernată de principiile
justiţiei şi dreptăţii. Totodată, consideră că dispoziţiile constituţionale ale
art. 20 nu sunt incidente în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul controlului de constituţionalitate îl
constituie prevederile Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile
lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 31 mai 2004,
astfel cum au fost modificate şi completate prin Legea nr. 184/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile
lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi drumuri naţionale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din 31 octombrie 2008, şi prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 228/2008 pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 3 din 5 ianuarie 2009.
Autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, ale art. 44 alin. (1)-(6) referitoare la dreptul de
proprietate privată, ale art. 53 relative la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi şi ale art. 136 alin. (5) privind
inviolabilitatea proprietăţii private, în condiţiile legii organice. Totodată,
consideră că prevederile actului normativ criticat contravin atât dispoziţiilor
art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil, cât şi art. 1 din
Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, privind protecţia proprietăţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că Legea nr. 198/2004, astfel cum a fost modificată, stabileşte cadrul
juridic pentru luarea unor măsuri de pregătire prealabilă a executării
lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local
prevăzute la art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor.
Astfel, drumurile de interes naţional sunt considerate,
potrivit legii, de importanţă strategică şi de securitate naţională, iar
lucrările de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local sunt
declarate ca fiind de utilitate publică. Totodată, Guvernul sau autoritatea
publică locală competentă aprobă prin hotărâre indicatorii tehnico-economici,
amplasamentul lucrării, sursa de finanţare, suma globală a despăgubirilor
estimată de către expropriator pe baza unui raport de evaluare şi termenul în
care aceasta se virează într-un cont deschis pe numele expropriatorului.
Atât amplasamentul lucrării, cât şi hotărârea de
stabilire a cuantumului despăgubirilor se aduc la cunoştinţă publică, precum şi
a solicitantului, prin afişarea la sediul consiliului local şi pe pagina
proprie de internet a expropriatorului şi, respectiv, prin comunicare.
Totodată, suma globală estimată a despăgubirilor poate
fi suplimentată, prin hotărâre a Guvernului sau a autorităţii administraţiei
publice locale competente, după caz, în condiţiile prevăzute de art. 4 alin.
(4) din Legea nr. 198/2004.
De asemenea, expropriatul nemulţumit de cuantumul
despăgubirii consemnate în condiţiile prevăzute de lege se poate adresa
instanţei judecătoreşti competente în termen de 30 de zile de la data la care
i-a fost comunicată hotărârea.
In aceste condiţii, Curtea constată că Legea nr.
198/2004, în ansamblul său, conţine dispoziţii care asigură cadrul legal
privind procedura de expropriere şi stabilire a despăgubirilor, apărarea
dreptului de proprietate şi a dreptului de a contesta, pe cale judiciară, cuantumul
despăgubirilor, în acord cu dispoziţiile constituţionale şi jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului care a statuat că o privare de proprietate
trebuie să fie prevăzută de lege, să urmărească o cauză de utilitate publică,
să fie conformă normelor de drept intern şi să respecte un raport de
proporţionalitate între mijloacele folosite şi scopul vizat (Cauza James şi
alţii împotriva Marii Britanii, 1986).
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de
construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, excepţie
ridicată de Daniel Piturlea în Dosarul nr. 38.228/3/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a V-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu