Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 86 din  4 mai 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor  si al altor impozite indirecte, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 367 din  8 august 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ceres" - S.A. Braila in Dosarul nr. 13.673/1999 al Judecatoriei Braila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala "Ceres" - S.A. Braila si Garda financiara - Sectia Braila, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind nefondata, deoarece apreciaza ca textele criticate, care prevad introducerea autorizatiei de comercializare si conditioneaza obtinerea acesteia de neinregistrarea unor obligatii fiscale fata de bugetul de stat, nu contravin dispozitiilor art. 16, 41, ale art. 49 alin. (1) si ale art. 134 din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 13.673/1999, Judecatoria Braila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Ceres" - S.A. Braila intr-o cauza avand ca obiect solutionarea plangerii formulate de aceasta impotriva procesului-verbal intocmit de Garda financiara - Sectia Braila, privind constatarea si sanctionarea unei contraventii.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, prin textele criticate, care dispun introducerea autorizatiei de comercializare si conditioneaza obtinerea ei de neinregistrarea unor obligatii fiscale fata de stat numai pentru unele persoane juridice, se incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 41, ale art. 49 alin. (1) si ale art. 134 din Constitutie.
    Judecatoria Braila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se considera ca art. 16 din Constitutie nu are relevanta in cauza, intrucat acest text constitutional consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar autorul exceptiei este societate comerciala. Se mai arata ca dispozitiile art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, modificata, stabilesc "regimul de autorizare a agentilor economici care realizeaza venituri din vanzarile de alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si cafea", astfel ca nu sunt incalcate dispozitiile art. 41 din Constitutie, privitoare la protectia proprietatii private. In legatura cu sustinerile referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 49 si 134 din Constitutie, instanta de judecata considera ca statul are dreptul si obligatia sa intervina in activitati economice, pentru crearea cadrului juridic favorabil acestei activitati, politica legislativa fiind una dintre parghiile specifice de interventie a statului.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Astfel, se arata ca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, care proclama egalitatea in drepturi a cetatenilor, precum si faptul ca nimeni nu este mai presus de lege, nu au relevanta in cauza, autorul exceptiei fiind o societate comerciala, persoana juridica romana. Se mai arata ca textul criticat reglementeaza regimul de autorizare a agentilor economici care realizeaza venituri din vanzarile de alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si cafea si, ca atare, nu intra in conflict nici cu dispozitiile art. 41 din Constitutie, referitoare la protectia proprietatii private. In legatura cu sustinerile privind incalcarea art. 49 alin. (1) si a art. 134 din Constitutie, se considera ca in politica sa economica statul roman trebuie sa apere si sa promoveze interesul public si, in consecinta, are dreptul si totodata indatorirea de a interveni in activitatile economice si de a crea cadrul juridic corespunzator. Ca atare, unele restrangeri, conditionari sau masuri protectioniste pe care statul le impune prin lege nu reprezinta o atingere adusa existentei dreptului sau libertatii si nici intereselor private, care se integreaza in cadrul general al interesului public.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, in redactarea data acestor dispozitii prin art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 1/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, text al carui continut este urmatorul: Art. 23^5: "(1) Agentii economici, producatori interni, importatori, comercianti in sistem angro si en detail, care realizeaza venituri din vanzarile de alcool etilic alimentar, bauturi alcoolice si orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic alimentar, produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, isi pot desfasura activitatea numai in baza autorizatiei de comercializare emise de:
    - Ministerul Finantelor, in cazul alcoolului;
    - directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, in cazul bauturilor alcoolice, al produselor din tutun si al cafelei, precum si in cazul alcoolului vandut de agentii economici producatori de bauturi alcoolice. [...]
    (16) Nu vor fi autorizati de catre Ministerul Finantelor agentii economici producatori interni de alcool si de bauturi alcoolice, altele decat vinurile, tuica si rachiurile naturale, care obtin venituri din comercializarea acestor produse si care:
    - inregistreaza obligatii fiscale fata de bugetul de stat;
    - nu detin in patrimoniu capacitati de productie proprii sau nu au incheiate contracte de leasing pentru astfel de capacitati;
    - nu au in dotare mijloace de masurare a productiei realizate, in cazurile in care legea prevede aceasta."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, care, in redactarea data prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, introduc autorizatia de comercializare si conditioneaza obtinerea acesteia de neinregistrarea unor obligatii fiscale fata de bugetul de stat, numai pentru unele persoane juridice, incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2), art. 41, art. 49 alin. (1) si ale art. 134 din Constitutie.
    I. Examinand aceasta motivare, Curtea Constitutionala nu poate retine critica potrivit careia art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, modificata si completata, contravine art. 16 din Constitutie referitor la "Egalitatea in drepturi", care in alin. (1) si (2) prevede ca: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege." Intr-adevar, aceste dispozitii constitutionale privesc egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu egalitatea persoanelor colective; or, in cauza de fata incalcarea prin textele criticate a dispozitiilor art. 16 din Constitutie este sustinuta de o societate comerciala.
    De altfel, in sensul celor aratate s-a statuat in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale (de exemplu, prin Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996, precum si prin Decizia nr. 44 din 4 martie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 31 martie 1997).
    Pe de alta parte, sub aspectul egalitatii, dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 se aplica tuturor agentilor economici care comercializeaza produse supuse regimului accizelor si altor impozite indirecte. Exceptarea de la aceste plati a produselor prevazute la art. 21 din ordonanta, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, este justificata de ratiuni ce privesc evitarea impozitarii si taxarii, cu acelasi fel de impozit sau taxa, a unor produse sau activitati, precum si evitarea aplicarii accizelor si a altor impozite indirecte unor acte juridice necomerciale. In aceste conditii, fiind vorba de situatii diferite, si reglementarea juridica este diferita.
    II. Nu poate fi retinuta nici sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate contravin art. 41 alin. (8) din Constitutie, care prevede ca "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii". De altfel, autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu arata in ce consta contrarietatea prevederilor art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, modificata si completata, fata de art. 41 alin. (8) din Constitutie.
    In speta, Curtea Constitutionala constata ca textele de lege considerate ca fiind neconstitutionale nu reglementeaza regimul de autorizare a agentilor economici care realizeaza venituri din vanzarile de alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si cafea, astfel ca dispozitiile art. 41 din Constitutie, referitoare la protectia proprietatii private, nu au incidenta in cauza.
    III. In sfarsit, ridicand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, Societatea Comerciala "Ceres" - S.A. Braila a invocat si incalcarea art. 49 alin. (1) si a art. 134 din Constitutie, de asemenea, fara a arata in ce consta aceasta incalcare.
    Art. 49 alin. (1) din Constitutie prevede ca "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav". De asemenea, art. 134 din Constitutie stabileste: "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
    b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;
    c) stimularea cercetarii stiintifice nationale;
    d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
    e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea echilibrului ecologic;
    f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii."
    Fata de cele de mai sus, Curtea Constitutionala retine ca, potrivit art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, statul trebuie sa asigure "protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara", iar potrivit lit. d) a aceluiasi alineat, statul trebuie sa asigure "exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national". Or, comercializarea unor produse alcoolice, a tutunului, a cafelei si a altor produse supuse regimului accizelor si altor impozite indirecte, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, comercializare ce s-ar efectua fara un control din partea organelor de stat competente, nu ar fi in concordanta cu interesul national si ar echivala cu lipsa de protectie a intereselor nationale in activitatea economica si de exploatare a resurselor. De aceea statul are dreptul si indatorirea de a interveni in activitatile economice de acest gen si de a crea un cadru juridic corespunzator apararii intereselor generale. Ca atare, asa cum s-a aratat si in punctul de vedere al Guvernului, unele conditionari sau masuri protectioniste pe care statul le impune prin lege nu reprezinta atingeri aduse drepturilor sau libertatilor, in sensul art. 49 din Constitutie, si nici atingeri ale intereselor private, care se integreaza cadrului general al interesului public.
    In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca prevederile art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, nu incalca art. 16 alin. (1) si (2), art. 41, art. 49 alin. (1) si art. 134 din Constitutie.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23^5 alin. (1) si (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ceres" - S.A. Braila in Dosarul nr. 13.673/1999 al Judecatoriei Braila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 4 mai 2000.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 86/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 86 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 86/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu