DECIZIE Nr. 85 din 25 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri
de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi
desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea
Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor
Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom"
Bucuresti, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 9 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al
carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor
colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, precum si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, exceptie ridicata de Minela
Abagiu in Dosarul nr. 3.353/2002 al Tribunalului Mehedinti - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 februarie 2003 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 25 februarie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.353/2002,
Tribunalul Mehedinti - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie
pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca
urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome
de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale
"Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom"
Bucuresti, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998. Exceptia
a fost ridicata de Minela Abagiu in cadrul unui litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr.
187/2001 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravin
urmatoarelor dispozitii din Constitutie: art. 15 alin. (2), potrivit caruia
legea nu retroactiveaza, astfel incat ordonanta de urgenta a Guvernului nu
poate fi aprobata retroactiv; art. 72 alin. (3) lit. l) si art. 114 alin. (1),
care stabilesc ca masurile de protectie sociala se pot dispune numai prin lege
organica, asa incat "masurile dispuse conform art. 1, 2, 7, 8, 9 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 luate ca urmare a programelor de
restructurare nu sunt valabile decat din momentul aparitiei legii
organice"; art. 78 care prevede ca legea intra in vigoare la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei si "deci nu se pot valida
consecintele juridice pe perioada anterioara"; art. 38 alin. (2), prin
aceea ca "nu este posibila aplicarea unui program de restructurare fara
protectia sociala a disponibilizatilor".
Se mai arata ca disponibilizarea salariatilor s-a realizat ca urmare a
aplicarii unei ordonante abrogate, constatata ca atare chiar in decretul de
promulgare si a carei nulitate absoluta nu poate fi acoperita prin adoptarea
legii de aprobare a ordonantei criticate. In consecinta, se solicita Curtii
Constitutionale "sa constate inexistenta, din punct de vedere juridic, a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 la data aplicarii ei (momentul desfacerii
contractului individual de munca)".
Tribunalul Mehedinti - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. In acest sens, se arata ca ordonanta
intra in vigoare si isi produce efectele de la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, iar daca potrivit legii este supusa aprobarii
Parlamentului, aceasta capata forta juridica a legii. Se mai arata ca art. 38
alin. (2) din Constitutie priveste protectia sociala a muncii si nu protectia
sociala a disponibilizatilor ca urmare a unui program de restructurare, textul
constitutional invocat nefiind, asadar, incalcat.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In sensul acestui punct de vedere, in esenta, arata: interdictia
abilitarii Guvernului de a emite ordonante priveste, potrivit art. 114 alin.
(1) din Constitutie, domeniul legilor organice, pe cand ordonanta a carei
neconstitutionalitate a fost invocata este o ordonanta de urgenta a Guvernului,
adoptata in temeiul prevederilor constitutionale ale art. 114 alin. (4), care
reglementeaza masuri de protectie, speciale pentru personalul disponibilizat
prin concedieri colective, domeniu ce apartine legii ordinare, nefiind, asadar,
incalcate art. 72 alin. (3) lit. l), art. 78 si art. 114 alin. (1) din
Constitutie; conform art. 114 alin. (4) teza a II-a si a III-a, ordonantele de
urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament,
"or, de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, aceasta ordonanta a fost
incorporata in legea de aprobare, astfel ca efectele ei se produc si pe
perioada anterioara legii de aprobare, fara a incalca principiul
neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie".
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile Legii nr. 187/2001 sunt
constitutionale, aratandu-se, in esenta, ca aceasta lege nu retroactiveaza, iar
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 "intra in vigoare de la data
depunerii sale spre aprobare la Parlament si nu de la data adoptarii legii de
aprobare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii
nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998
privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract
individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective
determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, precum si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost abrogata prin pct. 3 al
lit. B din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind
protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi
desfacute ca urmare a concedierilor colective, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999. La data pronuntarii prezentei
decizii nu mai este in vigoare nici Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001, intrucat in preambulul
Decretului nr. 247 din 12 aprilie 2001 se precizeaza ca legea a fost promulgata
pentru validarea consecintelor juridice ale ordonantei, pe perioada de aplicare
a acesteia.
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta este competenta sa se
pronunte numai asupra legilor sau ordonantelor in vigoare, astfel incat
exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001, precum si a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a Legii
nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998
privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract
individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective
determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, precum si a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, exceptie ridicata de Minela
Abagiu in Dosarul nr. 3.353/2002 al Tribunalului Mehedinti - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu