Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 83 din  2 martie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 241 din 18 martie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptii ridicate de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in dosarele nr. 2.232/2003 si nr. 2.238/2003 ale Tribunalului Mures.
    La apelul nominal lipsesc toate partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in dosarele nr. 483C/2003 si nr. 484C/2003 au un continut identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere art. 164 din Codul de procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 484C/2003 la Dosarul nr. 483C/2003, care este primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 5 septembrie 2003, pronuntate in dosarele nr. 2.232/2003 si nr. 2.238/2003, Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002. Exceptia a fost ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Mures cu ocazia solutionarii recursurilor formulate impotriva sentintelor civile nr. 6.828 din 18 decembrie 2002 si nr. 6.331 din 28 noiembrie 2002, pronuntate de Judecatoria Targu Mures in dosarele nr. 6.012/2002 si nr. 5.261/2002.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca prevederile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1). Astfel, considera ca textul de lege criticat instituie un caz de retroactivitate a dispozitiilor legale referitoare la constatarea si sanctionarea contraventiilor, desi aceste dispozitii nu sunt, potrivit sistemului de drept romanesc, norme de drept penal. In acest sens invoca faptul ca art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, potrivit caruia "Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila", nu face trimitere la normele procedurale penale. De asemenea, autorul exceptiei considera ca "este incalcat si principiul egalitatii de tratament intre agentii economici, avand in vedere ca aceiasi agenti economici care au fost sanctionati in aceeasi perioada, insa asupra carora instanta de judecata s-a pronuntat anterior solutionarii cauzei, au ramas cu amenzile aplicate".
    Tribunalul Mures apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat prin prevederile legale criticate sunt reglementate situatiile tranzitorii ce privesc aplicarea in timp a legilor care stabilesc si sanctioneaza contraventii. Aceasta reglementare este considerata a fi absolut necesara prin raportare la principiul legalitatii stabilirii si sanctionarii contraventiilor, statuat in art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001. De asemenea, instanta apreciaza ca lipsa unor asemenea dispozitii ar avea ca rezultat incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (1) referitoare la universalitatea legii, precum si a celor referitoare la egalitatea in drepturi, consacrate de art. 16. In continuare, considera ca textul de lege criticat are meritul de a contribui la mentinerea certitudinii in cadrul relatiilor sociale, deoarece indeparteaza situatiile in care actul normativ ar produce efecte dupa data abrogarii sale.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila. In acest sens apreciaza ca, potrivit noilor prevederi constitutionale prin care se statueaza neretroactivitatea legii, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu mai poate fi invocata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele intocmite in cauze de judecatorul-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.
    Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
    - Art. 12: "(1) Daca printr-un act normativ fapta nu mai este considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ.
    (2) Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    De remarcat faptul ca, prin completarea adusa art. 15 alin. (2) de Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, exceptia privind legea penala mai favorabila a fost extinsa si pentru faptele contraventionale, tinand seama ca, asemenea infractiunilor, contraventiile sunt delicte sanctionate, insa nu prin pedepse penale, ci prin amenzi contraventionale sau alte sanctiuni specifice.
    Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, printr-o interpretare sistematica, atat prin prisma normelor constitutionale, cat si a conventiilor internationale la care Romania este parte, Curtea Constitutionala a statuat prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 197 din 13 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, Decizia nr. 399 din 21 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 779 din 6 noiembrie 2003, si Decizia nr. 408 din 4 noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 825 din 21 noiembrie 2003, ca prevederile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 sunt constitutionale.
    Cu acele prilejuri Curtea a observat ca textul de lege criticat, care reglementeaza raspunderea contraventionala, instituie o solutie similara celei existente in dreptul penal cu privire la aplicarea retroactiva a legii penale mai favorabile. Aceasta exceptie este consacrata atat in art. 15 alin. (2) din Constitutia republicata, cat si in art. 13 din Codul penal.
    Curtea Constitutionala a statuat ca legislatia contraventionala din Romania intra sub incidenta prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, o eventuala sanctionare contraventionala a unei persoane pentru o fapta savarsita in trecut, in conditiile in care aceasta fapta nu mai constituie, in prezent, contraventie, apare ca fiind nejustificata.
    De asemenea, avand in vedere asimilarea legilor care reglementeaza raspunderea contraventionala cu legea penala, Curtea nu a retinut nici critica cu privire la incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutia republicata, deoarece aplicarea retroactiva a reglementarilor penale iese de sub incidenta acestor prevederi constitutionale.
    In speta nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in materie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si ale art. 147 alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in dosarele nr. 2.232/2003 si nr. 2.238/2003 ale Tribunalului Mures.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 83/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 83 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 83/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu