DECIZIE Nr. 83 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 241 din 18 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, exceptii ridicate de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in
dosarele nr. 2.232/2003 si nr. 2.238/2003 ale Tribunalului Mures.
La apelul nominal lipsesc toate partile, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 483C/2003 si nr. 484C/2003 au un continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere art. 164 din Codul de
procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea Dosarului nr. 484C/2003 la Dosarul nr. 483C/2003, care este
primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 5 septembrie 2003, pronuntate in dosarele nr.
2.232/2003 si nr. 2.238/2003, Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002. Exceptia a fost ridicata de
Directia Generala a Finantelor Publice Mures cu ocazia solutionarii
recursurilor formulate impotriva sentintelor civile nr. 6.828 din 18 decembrie
2002 si nr. 6.331 din 28 noiembrie 2002, pronuntate de Judecatoria Targu Mures
in dosarele nr. 6.012/2002 si nr. 5.261/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contravin
prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1).
Astfel, considera ca textul de lege criticat instituie un caz de
retroactivitate a dispozitiilor legale referitoare la constatarea si
sanctionarea contraventiilor, desi aceste dispozitii nu sunt, potrivit
sistemului de drept romanesc, norme de drept penal. In acest sens invoca faptul
ca art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, potrivit caruia
"Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Codului
de procedura civila", nu face trimitere la normele procedurale penale. De
asemenea, autorul exceptiei considera ca "este incalcat si principiul
egalitatii de tratament intre agentii economici, avand in vedere ca aceiasi
agenti economici care au fost sanctionati in aceeasi perioada, insa asupra
carora instanta de judecata s-a pronuntat anterior solutionarii cauzei, au
ramas cu amenzile aplicate".
Tribunalul Mures apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, intrucat prin prevederile legale criticate sunt reglementate
situatiile tranzitorii ce privesc aplicarea in timp a legilor care stabilesc si
sanctioneaza contraventii. Aceasta reglementare este considerata a fi absolut
necesara prin raportare la principiul legalitatii stabilirii si sanctionarii
contraventiilor, statuat in art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001. De
asemenea, instanta apreciaza ca lipsa unor asemenea dispozitii ar avea ca
rezultat incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (1)
referitoare la universalitatea legii, precum si a celor referitoare la
egalitatea in drepturi, consacrate de art. 16. In continuare, considera ca textul
de lege criticat are meritul de a contribui la mentinerea certitudinii in
cadrul relatiilor sociale, deoarece indeparteaza situatiile in care actul
normativ ar produce efecte dupa data abrogarii sale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
In acest sens apreciaza ca, potrivit noilor prevederi constitutionale prin care
se statueaza neretroactivitatea legii, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu mai poate fi
invocata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite in cauze de judecatorul-raportor, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22
aprilie 2002.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
- Art. 12: "(1) Daca printr-un act normativ fapta nu mai este
considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost
savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ.
(2) Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va
aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai
grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor
actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
De remarcat faptul ca, prin completarea adusa art. 15 alin. (2) de Legea de
revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, exceptia privind legea penala
mai favorabila a fost extinsa si pentru faptele contraventionale, tinand seama
ca, asemenea infractiunilor, contraventiile sunt delicte sanctionate, insa nu
prin pedepse penale, ci prin amenzi contraventionale sau alte sanctiuni
specifice.
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, printr-o interpretare
sistematica, atat prin prisma normelor constitutionale, cat si a conventiilor
internationale la care Romania este parte, Curtea Constitutionala a statuat
prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 197 din 13 mai 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, Decizia nr.
399 din 21 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 779 din 6 noiembrie 2003, si Decizia nr. 408 din 4 noiembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 825 din 21 noiembrie
2003, ca prevederile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 sunt
constitutionale.
Cu acele prilejuri Curtea a observat ca textul de lege criticat, care
reglementeaza raspunderea contraventionala, instituie o solutie similara celei
existente in dreptul penal cu privire la aplicarea retroactiva a legii penale
mai favorabile. Aceasta exceptie este consacrata atat in art. 15 alin. (2) din
Constitutia republicata, cat si in art. 13 din Codul penal.
Curtea Constitutionala a statuat ca legislatia contraventionala din Romania
intra sub incidenta prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, o eventuala sanctionare
contraventionala a unei persoane pentru o fapta savarsita in trecut, in
conditiile in care aceasta fapta nu mai constituie, in prezent, contraventie,
apare ca fiind nejustificata.
De asemenea, avand in vedere asimilarea legilor care reglementeaza
raspunderea contraventionala cu legea penala, Curtea nu a retinut nici critica
cu privire la incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutia republicata,
deoarece aplicarea retroactiva a reglementarilor penale iese de sub incidenta
acestor prevederi constitutionale.
In speta nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale in materie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si ale art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23
alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata
de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in dosarele nr. 2.232/2003 si
nr. 2.238/2003 ale Tribunalului Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman