DECIZIE Nr.
813 din 3 iulie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 574 din 30 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Alina Cosette Grecu în
Dosarul nr. 3.370/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, întrucât nu au
intervenit elemente noi, de natură să justifice schimbarea jurisprudenţei
Curţii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 1 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 3.370/299/2008, Judecătoria
Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru. Excepţia a
fost ridicată de Alina Cosette Grecu într-o cauză având ca obiect o acţiune
civilă privind partajarea bunurilor comune.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că dispoziţiile art. 3 lit. c) din Legea nr.
146/1997 sunt neconstituţionale, fiind contrare art. 16 din Constituţie,
deoarece, prin poziţia privilegiată pe care o are reclamantul faţă de pârât, se
creează o situaţie de inegalitate între părţile participante la procesul civil
ce are ca obiect o cerere de partaj, de raport ori de reducţiune. Arată că
pârâtul este obligat să plătească o taxă de timbru substanţială pentru a se
apăra, astfel încât este limitat în dreptul său de a se adresa justiţiei pentru
apărarea drepturilor sale, fiindu-i îngrădit dreptul recunoscut de art. 21 din
Constituţie. Totodată, susţine că sunt încălcate şi prevederile art. 6
paragraful 1 şi ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale, atâta vreme cât, prin obligarea pârâtului de a
plăti o taxă de timbru substanţială, deşi nu pretinde nimic de la reclamant, ci doar se apără, se ajunge
la o limitare a dreptului la o judecată echitabilă. In acest sens, face
referire la decizia Curţii Europene a Drepturilor Omului Ad't-Mouhoub
c/Franţei, potrivit căreia „stabilirea unei sume substanţiale în absenţa
unor resurse financiare ale reclamantului reprezintă, practic, privarea sa de
dreptul de a se adresa unui judecător".
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In acest sens, arată că instituirea unei taxe de timbru pentru anumite
categorii de cereri nu face nicio diferenţiere între titularii acesteia, astfel
încât nu sunt înfrânte prevederile art. 16 din Constituţie. Consideră că
prevederile criticate constituie o măsură de protecţie împotriva eventualelor
abuzuri procesule care ar putea avea loc prin contestarea unor pretenţii întemeiate
ale reclamantului şi totodată o aplicare a regulii potrivit căreia cererile
adresate instanţei judecătoreşti se timbrează de către titularul acesteia. De
asemenea, apreciază că prevederile art. 3 lit. c) din Legea nr. 147/1997 sunt
în concordanţă cu dispoziţiile art. 21 din Constituţie, întrucât accesul liber
la justiţie nu interzice stabilirea taxelor de timbru, fiind justificat ca
persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional. In acest sens, arată că
dispoziţiile criticate sunt în acord atât cu art. 21 şi 24 din Constituţie, cât
şi cu art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, întrucât accesul liber la justiţie nu interzice stabilirea
taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adresează
autorităţilor judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor
prilejuite de realizarea actului de justiţie. Totodată, precizează că
stabilirea şi dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintă atribuţia
exclusivă a legiuitorului, potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţie. In ceea
ce priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 3 lit. c) din Legea nr.
146/1997 faţă de art. 16 din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, constată că normele
supuse controlului de constituţionalitate nu conţin prevederi contrare
principiului egalităţii în drepturi. Astfel, dispoziţiile legale indicate nu
instituie nici privilegii şi nici discriminări, toate persoanele care
promovează un anumit tip de acţiune sau cerere fiind obligate să plătească
taxele judiciare de timbru în valoare şi în condiţii identice.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu următorul
cuprins:
„Acţiunile si cererile neevaluabile în bani se taxează
astfel: [...]
c) cereri pentru stabilirea calităţii de moştenitor, a masei succesorale, cereri de raport,
cereri de reducţiune a liberalităţilor şi cereri de partaj - 19 lei
Separat de această taxă, dacă părţile contestă
bunurile de împărţit, valoarea acestora sau drepturile ori mărimea drepturilor
coproprietarilor în cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciară de timbru se
datorează de titularul cererii la valoarea contestată;".
Autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi ale art. 21
referitor la accesul liber la justiţie. Totodată, susţine că, prin dispoziţiile
de lege criticate, sunt încălcate atât prevederile art. 6 paragraful 1 privind
dreptul la un proces echitabil, cât şi prevederile art. 14 referitoare la
interzicerea discriminării, din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia, Curtea observă că art. 3 lit. c)
alin. (1) din Legea nr. 146/1997 prevede că cererile pentru stabilirea
calităţii de moştenitor, a masei succesorale, cererile de raport, cererile de
reducţiune a liberalităţilor şi cererile de partaj se taxează cu 19 lei.
Totodată, alin. (2) al lit. c) a art. 3 din Legea nr. 146/1997 stabileşte
obligaţia de plată a unor taxe de timbru, calculate la valoare, pentru acele
părţi care contestă prin cereri bunurile de împărţit, valoarea acestora sau
drepturile ori mărimea drepturilor coproprietarilor, iar nu şi pentru părţile
care formulează excepţii şi apărări în legătură cu cererea reclamantului.
Acesta este şi principiul general înscris în art. 1 din Legea nr. 146/1997,
potrivit căruia numai „acţiunile şi cererile introduse la instanţele
judecătoreşti, precum şi cererile adresate Ministerului Justiţiei şi
Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie sunt supuse taxelor judiciare de timbru, prevăzute
de prezenta lege, şi se taxează în mod diferenţiat, după cum obiectul acestora
este sau nu este evaluabil în bani, cu excepţiile prevăzute de lege".
Curtea constată că, în cauză, autoarea excepţiei, prin
formularea cererii reconvenţionale, a urmărit răsturnarea prezumţiei de
dobândire în cote egale a bunurilor comune. Astfel, scopul părţii care contestă
bunurile de împărţit, valoarea acestora sau drepturile ori mărimea drepturilor
coproprietarilor, în cadrul cererilor prevăzute de textul de lege criticat,
este valorificarea unui drept propriu, pe cale incidentală, ce excedează unei
simple apărări.
Totodată, Curtea reţine că, asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor art. 3 lit. c) alin. (2) din Legea nr. 146/1997 s-a pronunţat
prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 305 din 10 iulie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 11 august 2003, Decizia nr. 941 din 19 decembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 58 din 24 ianuarie 2007, şi Decizia nr. 724 din 13
septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705 din 18 octombrie 2007,
constatând că acest text de lege este constituţional. Astfel, Curtea a statuat
că instituirea unei taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri nu face
nici o diferenţiere între contribuabili, astfel încât nu sunt înfrânte
prevederile art. 16 din Constituţie şi ale art. 14 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
In ceea ce priveşte pretinsa
contrarietate a textului de lege criticat în raport cu art. 21 din Constituţie,
Curtea a statuat, în mod constant, că accesul liber la justiţie nu interzice
stabilirea taxelor de timbru
în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adresează autorităţilor
judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de
realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrării acţiunilor în
justiţie, excepţiile fiind posibile numai în măsura în care sunt stabilite de
legiuitor.
In virtutea dispoziţiilor constituţionale ale art. 56
alin. (1), potrivit cărora „Cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin
impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice", plata taxelor şi a
impozitelor reprezintă o obligaţie constituţională a cetăţenilor. Echivalentul
taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor stabilite
de instanţa de judecată prin hotărârea pe care o pronunţă în cauză, plata
acestora revenind părţii care cade în pretenţii. In acelaşi sens este, de
altfel, şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a
statuat că o caracteristică a principiului liberului acces la justiţie este
aceea că nu este un drept absolut (cazul Ashingdane
împotriva Regatului Unit al Marii Britanii, 1985).
Astfel, acest drept, care cere prin însăşi natura sa o
reglementare din partea statului, poate fi subiectul unor limitări, atât timp
cât nu este atinsă însăşi substanţa sa.
Referitor la pretinsa încălcare a prevederilor art. 6
paragraful 1 şi ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale, Curtea a reţinut că obligaţia părţilor de a plăti
taxe judiciare de timbru stabilite prin lege nu aduce atingere acestor
articole, ci, dimpotrivă, creează premise pentru realizarea unui proces
echitabil, deoarece taxele judiciare de timbru servesc unei mai bune organizări
şi funcţionări a serviciului public de realizare a justiţiei. In acest sens s-a
pronunţat Curtea Constituţională prin Decizia nr. 305 din 10 iulie 2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 575 din 11 august 2003.
In fine, Curtea constată că hotărârea pronunţată de
Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauza Ad't-Mouhoub c/Franţei nu
prezintă relevanţă pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natură să
justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii, cele statuate anterior îşi menţin
valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146
lit.d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, excepţie ridicată de Alina Cosette Grecu în Dosarul nr. 3.370/299/2008
al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iulie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu