Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 81 din 25 mai 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului nr. 143/1955 privind organizarea si functionarea oficiilor juridice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 325 din  8 iulie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului nr. 143/1955 privind organizarea si functionarea oficiilor juridice, exceptie ridicata de Csaba Kun in Dosarul nr. 1.225/R/1997 al Judecatoriei Oradea.
    La apelul nominal este prezent Csaba Kun personal si ca reprezentant al Filialei Electrocentrale Cluj, lipsind Primaria Comunei Tetchea, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei de neconstitutionalitate, Csaba Kun, sustine oral aceleasi motive de neconstitutionalitate din notele scrise, depuse la dosarul Judecatoriei Oradea.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca inadmisibila, deoarece exceptia a fost ridicata cu incalcarea dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 noiembrie 1998, pronuntata de Judecatoria Oradea in Dosarul nr. 1.225/R/1997, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr. 143/1955 privind organizarea si functionarea oficiilor juridice, exceptie ridicata de Csaba Kun.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat "prezuma lipsa de egalitate profesionala a cetatenilor romani care sunt licentiatii sau diplomatii facultatii de drept, insarcinati prin lege, ca avocati sau consilieri juridici sau jurisconsulti, cu asistenta juridica si apararea intereselor persoanelor fizice sau juridice in materie comerciala, civila, penala etc., asistenta juridica fiind o prerogativa a avocatilor, conform art. 24 din Constitutia Romaniei, formulata ca dreptul la aparare".
    In acelasi sens se mai arata ca "diferentierea accesului in justitie a profesionistilor dreptului cu aceeasi diploma sau licenta a Facultatii de drept ... este profund vexatorie si nedreapta pentru cei care nu sunt avocati, insa au aceleasi aptitudini, pregatire practica si teoretica ca acestia", si ca, de asemenea, "constitutionalitatea avocatilor situeaza pe juristii neavocati in afara legii, cu toate ca sunt cetatenii aceleiasi tari ...". Inegalitatea s-ar manifesta, sustine autorul exceptiei, si in faptul ca "avocatii sunt tutelati de Ministerul Justitiei", in timp ce "protectia consilierilor juridici sau a jurisconsultilor este incredintata celorlalte ministere". In final, autorul exceptiei solicita Curtii Constitutionale sa constate si neconstitutionalitatea prevederilor Decretului nr. 143/1955 privind organizarea si functionarea oficiilor juridice.
    Exprimandu-si opinia, Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia este nefondata, deoarece Decretul nr. 143/1955 este un act normativ preconstitutional, care nu a fost abrogat expres, iar prevederile art. 4 din acest decret confera consilierului juridic dreptul de a reprezenta unitatea in fata instantelor judecatoresti si in fata oricaror organe ale puterii ori administratiei de stat, in conditiile prevazute la art. 6 din acelasi act normativ. Se mai arata ca, potrivit art. 6, cand unitatea nu se infatiseaza in justitie prin conducerea ei, reprezentarea acesteia se face prin oficiul juridic, in baza delegatiei semnate de conducerea unitatii sau de seful oficiului juridic.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In motivarea acestei opinii se arata ca drepturile si obligatiile legale prevazute pentru persoanele care exercita cele doua profesiuni - de consilier juridic si de avocat - sunt distinct determinate si diferentiate, inclusiv dreptul de reprezentare in fata instantelor de judecata. Astfel - se sustine in continuare - "consilierul juridic, in temeiul raportului de munca si al mandatului expres dat de conducatorul persoanei juridice ..., reprezinta interesele persoanei juridice in fata instantei de judecata in limitele mandatului primit, iar avocatul reprezinta interesele persoanei care l-a angajat, potrivit prevederilor Legii nr. 51/1995, in limitele prevazute de aceasta". Asadar, "practicantii ambelor profesiuni beneficiaza de tratament egal in fata instantelor de judecata, avand aceleasi drepturi si obligatii, exercitarea acestor profesiuni facandu-se in limitele competentelor reglementate de lege".
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata. Se precizeaza in acest sens ca absolventii facultatilor de drept pot opta liber pentru exercitarea oricarei profesii juridice, dar persoanele respective nu pot sa solicite "aplicarea unui tratament egal tuturor profesiilor, intrucat se afla in situatii deosebite". Specificul activitatilor determina - astfel cum arata Guvernul - stabilirea prin legi speciale a unor conditii minimale de exercitare a diferitelor profesii. Statutul juridic diferentiat al profesiilor de avocat sau de consilier juridic este determinat, in principal, de imprejurarea ca profesia de avocat este libera si independenta, iar profesia de consilier juridic se exercita de consilieri juridici in calitate de persoane incadrate in munca la unitatile la care activeaza si sunt supusi Codului muncii. Guvernul precizeaza, in fine, ca, prin Decizia nr. 45/1995, Curtea Constitutionala a statuat ca prevederile Legii nr. 51/1995 nu contravin art. 16 alin. (1) si art. 24 din Constitutie.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele depuse de autorul exceptiei, sustinerile orale ale acestuia, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Cu privire la exceptia ridicata Curtea constata ca aceasta a fost invocata in cadrul unui proces avand ca obiect contestatia privind aplicarea unei sanctiuni contraventionale. Problemele privind constitutionalitatea textelor de lege ce reglementeaza statutul juridic al avocatului, pe de o parte, si statutul juridic al consilierului juridic, pe de alta parte, nu au legatura cu solutionarea cauzei de catre instanta judecatoreasca. Asa fiind, nu este indeplinita conditia prevazuta la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei (...)".
    In aceasta situatie exceptia de neconstitutionalitate ridicata urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila, in temeiul alin. (6) al aceluiasi articol.
    Sustinerea autorului exceptiei ca judecarea procesului depinde in aceasta cauza de "dovada calitatii de reprezentant al jurisconsultilor, care au fost pusi in afara Constitutiei" nu are nici un temei, intrucat instanta de judecata nu a contestat calitatea de reprezentant a consilierului juridic.
    In speta exceptia a fost ridicata de consilierul juridic al unei unitati economice in cadrul unui proces civil cu o autoritate publica. Potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate poate fi invocata de o persoana care are calitatea de parte in proces. Invocarea de catre consilierul juridic a exceptiei de neconstitutionalitate este facuta insa cu depasirea limitelor mandatului sau, in numele si in interesul sau propriu, fara nici o legatura cu obiectul procesului. Rezulta deci ca acesta abuzeaza de calitatea sa de mandatar, ridicand in procesul ce are loc intre alte parti o exceptie in interes propriu, ca si cand ar avea el insusi calitatea de parte, iar nu de reprezentant al unei parti, ceea ce, de asemenea, este inadmisibil.
    Cu privire la raportarea de catre autorul exceptiei a dispozitiilor atacate la prevederile Legii nr. 51/1995, Curtea constata ca examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere compatibilitatea acestui text cu dispozitiile constitutionale pretins violate, iar nu compararea prevederilor mai multor legi intre ele si raportarea concluziei ce ar rezulta din aceasta comparatie la dispozitii ori principii ale Constitutiei. Procedandu-se altfel s-ar ajunge, inevitabil, la concluzia ca, desi fiecare dintre dispozitiile legale este constitutionala, numai coexistenta lor ar pune in discutie constitutionalitatea uneia dintre ele. Rezulta deci ca nu ne aflam in prezenta unei chestiuni privind constitutionalitatea, ci a unei simple contrarietati intre norme legale din acelasi domeniu, coordonarea legislatiei in vigoare fiind de competenta autoritatii legiuitoare.
    De altfel, examinand si pe fond exceptia, Curtea constata ca nu sunt intemeiate criticile de neconstitutionalitate, deoarece nici reglementarile legale ce configureaza statutul juridic al jurisconsultului (consilierului juridic), cuprinse in Decretul nr. 143/1955, si nici acelea cuprinse in Legea nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat nu pot fi considerate neconstitutionale, desi se impune necesitatea perfectionarii unor elemente importante ale statutului juridic al jurisconsultului, prin adoptarea unei reglementari moderne in acest domeniu.
    Asa-zisa inegalitate a statutului celor doua categorii profesionale are la baza deosebiri ce decurg din specificul atributiilor si al temeiurilor juridice ale fiecareia dintre aceste categorii, inclusiv in ceea ce priveste faptul ca intr-un caz ne aflam in prezenta unui contract de munca, in timp ce in celalalt caz activitatea se desfasoara in baza unui contract de mandat ce imprumuta elemente ale contractului de antrepriza.
    O concluzie contrara, aceea de a asigura jurisconsultului o pozitie egala cu cea a avocatului, ar presupune, de altfel, modificarea reglementarilor in vigoare, ceea ce excede competentei Curtii, care nu se poate substitui Parlamentului pentru a modifica o dispozitie legala a carei constitutionalitate este contestata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului nr. 143/1955 privind organizarea si functionarea oficiilor juridice, exceptie ridicata de Csaba Kun in Dosarul nr. 1.225/R/1997 al Judecatoriei Oradea.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 mai 1999.

         p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 81/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 81 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 81/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu