DECIZIE Nr. 78 din 8 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 alin.
1 din Codul de procedura penala si ale art. 61 alin. (1) si (2) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciara
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 162 din 23 februarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278 alin. 1 din Codul de procedura penala si ale art. 61
alin. (1) si (2) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, exceptie
ridicata de Nicolae Dercaci in Dosarul nr. 1.978/2004 al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal raspunde, pentru partile Mihai Dumitru, Mihai Andy
Cristian, Mihai Nelu, Romelia Modoianu, Matei Francu, Viorica Popescu si
Florentina Popescu Preda, domnul avocat Dumitru Radescu, in baza delegatiei
depuse la dosar, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza Curtea ca autorul exceptiei a depus la
dosar o cerere, prin care solicita amanarea judecarii cauzei pentru lipsa de
aparare.
Avand cuvantul asupra acestei chestiuni prealabile, reprezentantul partilor
se opune cererii de amanare, invocand in acest sens dispozitiile art. 21 alin.
(3) din Constitutie si cele ale art. 10 din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciara, dispozitii referitoare la solutionarea cauzelor intr-un
termen rezonabil.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea cererii de amanare
a judecatii cauzei, considerand ca autorul exceptiei a avut suficient timp
pentru pregatirea apararii.
Deliberand, Curtea respinge cererea de amanare.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului partilor
care solicita respingerea ca neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate,
deoarece prevederile legale contestate nu vin in contradictie cu nici o
dispozitie constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.978/2004,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278
alin. 1 din Codul de procedura penala si ale art. 61 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 304/2004 privind organizarea judiciara. Exceptia a fost ridicata de Nicolae
Dercaci intr-o cauza avand ca obiect solutionarea plangerii formulate de acesta
impotriva solutiei de neincepere a urmarii penale dispuse de Parchetul de pe
langa Curtea de Apel Ploiesti, in Dosarul nr. 304/P/2003 al acestuia, privind
pe inculpatii Mihai Dumitru, Mihai Andy Cristian, Mihai Nelu, Modoianu Romelia,
Francu Matei, Popescu Viorica si Popescu Preda Florentina.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate incalca prevederile art. 132 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora procurorii isi desfasoara activitatea conform principiului controlului
ierarhic, deoarece, "daca instanta de judecata poate desfiinta rezolutia
de neincepere a urmaririi penale sau ordonanta de scoatere de sub urmarire
penala, procurorul sef rezolva, dar nu are dreptul sa infirme sau sa dispuna
redeschiderea urmaririi penale". De asemenea, se sustine ca dispozitiile
art. 278 alin. 1 din Codul de procedura penala incalca prevederile art. 21
alin. (1) - (3) din Constitutie privind accesul liber la justitie, dreptul la
un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala si-a exprimat opinia in
sensul ca dispozitiile de lege criticate sunt in deplina concordanta cu
prevederile Legii fundamentale.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca sustinerile autorului exceptiei privind
neconstitutionalitatea prevederilor art. 61 alin. (1) si (2) din Legea nr.
304/2004 sunt neintemeiate, deoarece procurorul ierarhic superior poate infirma
solutiile procurorilor din subordine, pronuntand o alta solutie in cauza penala
supusa controlului, respectand totodata autonomia pe care o are fiecare
procuror de a pronunta solutia pe care o apreciaza ca fiind legala si
temeinica. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 278 alin. 1 din Codul de procedura penala, in raport cu prevederile art.
21 din Constitutie, Guvernul arata ca si aceasta este neintemeiata, intrucat
aceste dispozitii nu impiedica in nici un mod accesul la justitie. Persoana
nemultumita de solutia data plangerii sale, prin desfasurarea procedurii in
cadrul Ministerului Public, are dreptul, in temeiul art. 278^1 din Codul de
procedura penala, sa se adreseze instantei de judecata, asigurandu-se astfel
accesul liber la justitie.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 278 alin. 1 din Codul de
procedura penala si ale art. 61 alin. (1) si (2) din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciara sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278 alin. 1 din Codul de procedura penala, precum si cele ale art. 61 alin. (1)
si (2) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, dispozitii care au
urmatorul continut:
- Art. 278 alin. 1 din Codul de procedura penala: "Plangerea impotriva
masurilor luate sau a actelor efectuate de procuror ori efectuate pe baza
dispozitiilor date de acesta se rezolva de prim-procurorul parchetului sau,
dupa caz, de procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel ori
de procurorul sef de sectie al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.";
- Art. 61 alin. (1) si (2) din Legea nr. 304/2004: "(1) Dispozitiile
procurorului ierarhic superior, date in scris si in conformitate cu legea, sunt
obligatorii pentru procurorii din subordine.
(2) In solutiile dispuse, procurorul este autonom."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1) - (3) privind accesul liber
la justitie, dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un
termen rezonabil, precum si celor ale art. 132 alin. (1), conform carora
"Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului [...]
controlului ierarhic [...]".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, pentru considerentele ce urmeaza:
Prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciara, referindu-se la autonomia procurorului in solutiile dispuse, nu
contravin dispozitiilor art. 132 alin. (1) din Constitutie referitoare la
principiul controlului ierarhic, intrucat, conform prevederilor art. 61 alin.
(1) din aceeasi lege, "Dispozitiile procurorului ierarhic superior, date
in scris si in conformitate cu legea, sunt obligatorii pentru procurorii din
subordine". Rezulta ca procurorul ierarhic superior poate infirma
solutiile procurorilor din subordine, pronuntand o alta solutie in cauza penala
supusa controlului, respectand autonomia pe care o are fiecare procuror ca, in
conformitate cu probele administrate in cauza, sa pronunte solutia pe care o
apreciaza ca fiind legala si temeinica. Drept urmare, autonomia de care se
bucura procurorul in adoptarea uneia dintre solutiile prevazute la art. 262 din
Codul de procedura penala nu determina si irevocabilitatea acesteia, deoarece
functionarea Ministerului Public se intemeiaza pe principiul controlului
ierarhic, consacrat in art. 132 alin. (1) din Constitutie.
De asemenea, dispozitiile din Partea speciala a Codului de procedura penala
titlul I "Urmarirea penala" cap. VII "Plangerea impotriva
masurilor si actelor de urmarire penala" stabilesc coordonatele si
limitele in care functioneaza controlul ierarhic, fara a nega autonomia
procurorului in adoptarea solutiilor reglementate de art. 262 din Codul de
procedura penala. In situatia in care, ca urmare a formularii plangerii
prevazute de art. 278 din Codul de procedura penala, procurorul ierarhic
superior constata ca solutia data de procurorul ierarhic inferior este
netemeinica si nelegala, o infirma motivat si pronunta o solutie
corespunzatoare. Aceasta solutie apartine procurorului ierarhic superior, iar
nu procurorului a carui solutie a fost infirmata. Drept urmare, o eventuala
plangere in fata instantei judecatoresti impotriva rezolutiilor sau a
ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata se va indrepta impotriva
solutiei procurorului ierarhic superior, astfel cum prevede art. 278^1 din
Codul de procedura penala, iar nu impotriva solutiei infirmate de catre acesta,
cum neintemeiat sustine autorul exceptiei.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia
dispozitiile art. 278 alin. 1 din Codul de procedura penala ar contraveni
prevederilor art. 21 alin. (1) - (3) din Constitutie privind dreptul oricarei
persoane de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor
si a intereselor sale legitime, precum si a dreptului la un proces echitabil si
la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, Curtea constata ca si
aceasta este neintemeiata, intrucat in art. 278^1 alin. 1 din Codul de
procedura penala se prevede expres ca, dupa respingerea plangerii facute
conform art. 275 - 278 impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi penale
sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub
urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, data de procuror, persoana
vatamata, precum si orice alte persoane ale caror interese legitime sunt
vatamate pot face plangere in termen de 20 de zile de la data comunicarii de
catre procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 si 278 din Codul de
procedura penala, la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa
judece cauza in prima instanta.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A. d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 alin. 1
din Codul de procedura penala si ale art. 61 alin. (1) si (2) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciara, exceptie ridicata de Nicolae Dercaci in
Dosarul nr. 1.978/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu