Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 76*) din 19 iunie 1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 293 din 19 noiembrie 1996


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 130 din 29 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial nr. 293 din 19 noiembrie 1996.

    Lucian Stangu       - presedinte
    Costica Bulai       - judecator
    Victor Dan Zlatescu - judecator
    Raul Petrescu       - procuror
    Valer-Vasilie Bica  - magistrat-asistent

    Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie, invocata de parata Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, in Dosarul C nr. 96/1995 al Tribunalului Bistrita-Nasaud.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 12 iunie 1996, in prezenta autoarei exceptiei, Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, in lipsa reclamantei Banca Agricola S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud, legal citata, si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 19 iunie 1996.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 octombrie 1995, Tribunalul Bistrita-Nasaud a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicata de parata Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, in cauza ce formeaza obiectul Dosarului C nr. 96/1995 al acestei instante, reclamanta fiind Banca Agricola - S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud.
    In motivarea exceptiei se sustine ca art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 este neconstitutional, incalcand prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, intrucat introduce o discriminare in tratamentul aplicat societatilor comerciale cu capital de stat si regiilor autonome si cel aplicat celorlalte societati comerciale, prin faptul ca se dispune luarea unor masuri de ocrotire numai in favoarea celor dintai.
    Tribunalul si-a exprimat opinia in sensul ca exceptia nu este intemeiata, deoarece statul este indreptatit sa ia masuri pentru realizarea unei activitati economice profitabile pentru persoanele juridice de drept privat in care este principal actionar sau a constituit integral patrimoniul.
    Cu privire la exceptia invocata, in intampinarea depusa, reclamanta Banca Agricola - S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud considera ca textul atacat este constitutional, deoarece Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 are in vedere regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat care desfasoara activitati de productie - in timp ce parata desfasoara activitati de comert - si, de asemenea, deoarece include in regimul de supraveghere agenti economici care au o pondere importanta pentru bunul mers al economiei.
    In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se sustine ca exceptia este neintemeiata, textul criticat autorizandu-l sa ia masuri in vederea realizarii unei activitati economice profitabile numai pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat si regiile autonome, statul neputand interveni in organizarea si restructurarea agentilor economici cu capital privat, care pot decide liber pentru luarea masurilor de realizare a unei activitati economice profitabile.
    Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza, intampinarea reclamantei, concluziile paratei si ale procurorului, precum si dispozitiile art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 prevede, intr-adevar, in art. 2 ca, in vederea accelerarii procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, Guvernul stabileste, prin hotarari, agentii economici pentru care se instituie regimul special de supraveghere economico-financiara.
    Acest regim poate fi instituit numai pentru acei agenti economici care inregistreaza pierderi, fluxuri financiare negative, plati restante sau care nu au piata de desfacere pentru utilizarea corespunzatoare a capacitatilor de productie existente si ale caror activitati afecteaza desfasurarea normala a proceselor din economie.
    Obiectivele regimului special de supraveghere sunt:
    a) realizarea unui flux financiar pozitiv;
    b) reducerea si, in final, eliminarea platilor restante si incasarea creantelor;
    c) desfasurarea unei activitati economice profitabile si reducerea solicitarilor privind finantarea din fonduri publice.
    Nu se poate sustine ca, prin instituirea unui regim special pentru anumiti agenti economici cu capital de stat, s-ar fi incalcat textul constitutional potrivit caruia proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.
    Este de observat ca ordonanta nu afecteaza in nici un fel proprietatea privata a persoanelor juridice. Ea are ca scop adoptarea unor masuri de control al activitatii manageriale si financiare a unitatilor respective si al programelor de redresare intocmite de acestea.
    Or, un astfel de control asupra societatilor comerciale cu capital privat este de neconceput intr-o economie de piata, in care imixtiunea statului in activitatea agentilor economici nu este permisa.
    De altfel, nici nu se poate vedea cum supunerea la un astfel de control ar reprezenta o masura preferentiala pentru o societate cu capital privat.
    Daca in continutul programelor de redresare s-ar prevedea acordarea unor finantari din fondurile publice, acestea nici n-ar putea fi realizate decat pentru agentii economici cu capital de stat, subventionarea unor societati cu capital privat nefiind posibila decat, poate, in cazul in care o lege speciala ar prevedea-o expres.
    Un ultim aspect pe care il ridica solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate este faptul ca prin invocarea acesteia se urmareste completarea Ordonantei Guvernului nr. 13/1995.
    Deci sub aspectul urmarit de Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, rezulta ca exceptia are in vedere o neconstitutionalitate prin omisiune, in sensul ca textul ar fi contrar Constitutiei, deoarece legiuitorul nu a prevazut, printre agentii economici care pot beneficia de sprijin financiar din partea statului, si societatile comerciale cu capital privat.
    Fata de prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, potrivit carora obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il poate forma numai o dispozitie a unei legi sau ordonante in vigoare, rezulta ca, in nici un caz, controlul de constitutionalitate nu poate privi omisiuni, deoarece, altminteri, in loc sa indeplineasca atributiile ce sunt de natura rolului si functiei Curtii Constitutionale in asigurarea suprematiei Constitutiei, Curtea s-ar transforma intr-un legislator pozitiv, ce este de natura si rolul functiei exclusive a Parlamentului, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, astfel cum statueaza art. 58 alin. (1) din Constitutie.
    In acest sens, Curtea s-a pronuntat, mai recent, prin Decizia nr. 47 din 3 mai 1995, definitiva ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 96 din 24 octombrie 1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274 din 24 noiembrie 1995, si prin Decizia nr. 54 din 29 mai 1995, definitiva ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 76 din 12 septembrie 1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 2 octombrie 1995.

    Avand in vedere toate aceste considerente, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie, invocata de Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, in Dosarul C nr. 96/1995 al Tribunalului Bistrita-Nasaud.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 19 iunie 1996.

                      PRESEDINTE,
                   dr. Lucian Stangu

                              Magistrat asistent,
                              Valer Vasilie Bica



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 76/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 76 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu