DECIZIE Nr.
751 din 12 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 96 si art. 101 din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 460 din 3 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - maqistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 96 şi 101 din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Aquila Part Prod Com" - S.R.L. din Ploieşti şi Societatea Comercială
„Tremula Nav" - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 1.463/114/2008 al
Tribunalului Buzău - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.463/114/2008, Tribunalul Buzău - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 96 şi art. 101 din Legea nr.
85/2006, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Aquila Part Prod
Corn" - S.R.L. din Ploieşti şi Societatea Comercială „Tremula Nav" -
S.A. din Constanţa în cauza ce are ca obiect judecarea cererii privind procedura
de insolvenţă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că prevederile art. 96 şi 101
din Legea nr. 85/2006 sunt neconstitutionale în raport cu dispoziţiile art. 16
alin. (1) şi (2), art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 24 alin. (V) şi art. 124
din Constituţie. In acest sens, arată că textele de lege criticate încalcă
drepturile creditorilor care, deşi sunt înscrişi în tabelul de creanţe şi deţin
creanţe certe, lichide şi exigibile împotriva societăţii aflate în insolvenţă,
nu beneficiază de un tratament echitabil. Se mai susţine că art. 96 alin. (1)
permite constituirea unei categorii distincte de creditori chirografari
consideraţi furnizori, care nu pot fi înlocuiţi deoarece activitatea
debitorului nu se poate desfăşura.
Tribunalul Buzău - Secţia comercială şi de
contencios administrativ consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, specificul procedurii
impunând adoptarea unor reguli speciale de procedură care derogă de la normele
dreptului comun.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 96 şi 101 din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din
21 aprilie 2006.
Prevederile de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 96: „(1) In vederea administrării eficiente a
procedurii, planul poate desemna o categorie separată de creanţe, compusă numai
din acele creanţe chirografare care, în sensul art. 49 alin. (1), aparţin
furnizorilor fără de care activitatea debitorului nu se poate desfăşura şi care
nu pot fi înlocuiţi. Lista acestor creanţe trebuie confirmată de
administratorul judiciar.
(2) Planul va stabili acelaşi tratament pentru
fiecare creanţă din cadrul unei categorii distincte, cu excepţia cazului în
care deţinătorul unei creanţe din categoria respectivă consimte un tratament
mai puţin favorabil pentru creanţa sa.";
- Art. 101: „(1) La data stabilită, un plan va fi
confirmat de către judecătorul-sindic, dacă sunt întrunite cumulativ
următoarele condiţii:
A. cel puţin jumătate plus una dintre categoriile
de creanţe menţionate în programul de plăţi, dintre cele menţionate la art. 100
alin. (3), acceptă sau sunt socotite că acceptă planul, cu condiţia ca minimum
una dintre categoriile defavorizate să accepte planul;
B. în cazul în care sunt doar două categorii,
planul se consideră acceptat în cazul în care categoria cu valoarea totală cea
mai mare a creanţelor a acceptat planul;
C. fiecare categorie defavorizată de creanţe care a
respins planul va fi supusă unui tratament corect şi echitabil prin plan.
(2) Tratament corect şi echitabil există atunci
când sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) niciuna dintre categoriile care resping planul
şi nicio creanţă care respinge planul nu primesc mai puţin decât ar fi primit
în cazul falimentului;
b) nicio categorie sau nicio creanţă aparţinând unei
categorii nu primeşte mai mult decât valoarea totală a creanţei sale;
c) în cazul în care o categorie defavorizată
respinge planul, nicio categorie de creanţe cu rang inferior categoriei
defavorizate neacceptate, astfel cum rezultă din ierarhia prevăzută la art. 100
alin. (3), nu primeşte mai mult decât ar primi în cazul falimentului.
(3) Doar un singur plan de reorganizare va fi
confirmat.
(4) Confirmarea unui plan de reorganizare
împiedică propunerea, admiterea, votarea sau confirmarea oricărui alt
plan."
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate susţin că au
fost încălcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) şi
(2) privind egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind
accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1) referitor la garantarea dreptului
la apărare şi art. 124 privind înfăptuirea justiţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Potrivit dispoziţiilor de lege criticate, în scopul
administrării eficiente a procedurii reglementate de Legea nr. 85/2006, planul
de reorganizare poate desemna o categorie separată de creanţe aparţinând
furnizorilor fără de care activitatea debitorului nu se poate desfăşura şi care
nu pot fi înlocuiţi, lista acestor creanţe trebuind să fie confirmată de
administratorul judiciar. Planul va fi confirmat de judecătorul-sindic, cu
condiţia îndeplinirii cumulative a cerinţelor prevăzute de art. 101 din aceeaşi
lege.
Curtea reţine că reglementarea - prin dispoziţiile de
lege criticate - a unui tratament diferit pentru o categorie de creanţe
chirografare stabilită în mod obiectiv, în vederea administrării eficiente a
procedurii reorganizării judiciare, în concordanţă cu interesele
asociaţilor/acţionarilor, dar şi cu cele ale creditorilor, este determinată de
situaţia juridică diferită în care se află aceasta. Astfel, potrivit alin. (2)
al art. 96 din Legea nr. 85/2006, planul va stabili acelaşi tratament pentru
fiecare creanţă din cadrul unei categorii distincte, ceea ce este în deplină
concordanţă cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la principiul
egalităţii, jurisprudenţa potrivit căreia principiul egalităţii în faţa legii
nu exclude instituirea unui tratament diferit pentru situaţii care, în funcţie
de scopul urmărit, sunt diferite. In consecinţă, Curtea constată că sunt
respectate dispoziţiile art. 16 din Legea fundamentală.
In legătură cu celelalte critici formulate în cauză,
Curtea reţine că dispoziţiile de lege criticate se referă la planul de
reorganizare a activităţii debitorului pe perioada reorganizării judiciare,
neavând legătură cu dispoziţiile constituţionale referitoare la accesul liber
la justiţie, dreptul la apărare ori înfăptuirea justiţiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 96 şi art. 101 din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Aquila Part Prod
Com" - S.R.L. din Ploieşti şi Societatea Comercială „Tremula Nav" -
S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 1.463/114/2008 al Tribunalului Buzău - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean