DECIZIE Nr. 75 din 26 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 24 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Directia Generala a Finantelor Publice Mures in Dosarul nr. 4.492/2003 al
Tribunalului Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, avand in vedere continutul art. 15 alin. (2) din Constitutia revizuita
si republicata si, de asemenea, jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale in aceasta materie, de exemplu Decizia nr. 197/2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 octombrie 2003, Tribunalul Mures a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in cadrul
solutionarii unui recurs declarat de aceasta impotriva unei sentinte civile a
Judecatoriei Targu Mures, prin care s-a admis plangerea contraventionala
formulata de Societatea Comerciala "Three Pharm" - S.R.L. impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a unor contraventii, emis de
autoarea exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 incalca principiul
neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie,
deoarece dispozitiile legale referitoare la constatarea si sanctionarea
contraventiilor nu sunt, in sistemul de drept romanesc, norme de drept penal.
Avand in vedere, pe de o parte, ca din dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 reiese caracterul administrativ al raspunderii contraventionale si, pe
de alta parte, ca singura exceptie admisa de la principiul neretroactivitatii
legii este legea penala mai favorabila, considera ca dispozitiile criticate
sunt neconstitutionale.
Tribunalul Mures opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 este neintemeiata,
intrucat dispozitiile legale criticate trebuie privite prin prisma jurisprudentei
Curtii Europene a Drepturilor Omului, care adopta si in materie
contraventionala aceeasi solutie ca in materie penala, sens in care se
pregateste si revizuirea Constitutiei Romaniei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca, fata de revizuirea Constitutiei Romaniei in sensul
exceptarii exprese a legii contraventionale de la aplicarea principiului
neretroactivitatii, exceptia a ramas fara obiect, urmand a fi respinsa.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22
aprilie 2002), cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au
urmatorul continut:
- Art. 12: "(1) Daca printr-un act normativ fapta nu mai este
considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost savarsita
inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ.
(2) Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va
aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai
grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor
actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile
constitutionale ale art. 15 alin. (2), care, in urma revizuirii si republicarii
Constitutiei Romaniei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din
31 octombrie 2003, au urmatorul continut: "Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, ulterior
sesizarii, dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei au fost
completate prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, in
urma careia s-a republicat Constitutia Romaniei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003. Astfel, continutul art. 15
alin. (2) a fost completat in sensul ca exceptie de la principiul
neretroactivitatii legii o constituie si legea contraventionala mai favorabila,
alaturi de legea penala mai favorabila.
Pe de alta parte, dispozitiile legale criticate au mai facut in numeroase
cazuri obiectul controlului de constitutionalitate, raportat la prevederile
constitutionale ale art. 15 alin. (2), Curtea respingand ca neintemeiata
exceptia de neconstitutionalitate a acestora, prin Decizia nr. 197 din 13 mai
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29
iulie 2003, prin Decizia nr. 399 din 21 octombrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 779 din 6 noiembrie 2003, precum si prin
Decizia nr. 423 din 13 noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 42 din 19 ianuarie 2004.
Neexistand elemente noi de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei
Curtii in aceasta materie, considerentele si solutia acestor decizii raman
valabile si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Directia Generala a Finantelor
Publice Mures in Dosarul nr. 4.492/2003 al Tribunalului Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean