DECIZIE Nr. 75 din 8 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 11 martie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Dana Titian - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea
concurentei neloiale, exceptie ridicata de Dan Dobrescu in Dosarul nr.
9.681/2004 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal, lipsind cealalta
parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul autorului
exceptiei, care solicita admiterea acesteia. In acest sens, arata ca i-a fost
nesocotit dreptul la aparare, prin modul in care functionarii Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti au intocmit si i-au adus
la cunostinta procesul-verbal de constatare a contraventiei prevazute de textul
de lege criticat.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat insusi faptul ca autorul
acesteia s-a adresat instantei de judecata cu plangere impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei reprezinta dovada ca dreptul la
aparare, garantat la nivel constitutional, i-a fost respectat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
9.681/2004, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 lit. a) din Legea
nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, modificata si completata prin
Legea nr. 298/2001.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de petentul Dan Dobrescu
intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea plangerii impotriva
procesului-verbal de constatare a unei contraventii, intocmit de agenti
constatatori din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Directia Generala a
Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale ale art. 24,
care garanteaza dreptul la aparare, ale art. 51, referitoare la dreptul la
petitionare, ale art. 52, care reglementeaza dreptul persoanei vatamate de o
autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a
interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei, precum si ale art.
135 alin. (2) lit. a) teza intai, conform carora statul trebuie sa asigure
libertatea comertului. Precizeaza faptul ca dispozitiile art. 4 lit. a) din
Legea nr. 11/1991 sunt contrare prevederilor din Constitutie mentionate numai
in masura in care agentii constatatori, purtatori ai autoritatii de stat,
procedeaza la aplicarea sanctiunilor contraventionale in materia concurentei
neloiale fara a efectua o cercetare aprofundata a imprejurarilor in care s-au
petrecut faptele, pentru a stabili daca, in concret, acestea intrunesc
elementele constitutive ale contraventiei de concurenta neloiala. In
continuare, arata ca sarcina probei este inversata datorita prezumtiei de
legalitate care este conferita de lege actului de constatare si sanctionare a
contraventiilor. Sustine ca, din acest motiv, se poate ajunge la abuzuri,
"justitiabilului fiindu-i uneori imposibil, din motive ce nu-i pot fi
imputate, sa demonstreze ca faptele ce-i sunt puse in sarcina nu intrunesc
elementele constitutive ale unei contraventii".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, neexistand nici o contradictie intre
continutul art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991 si prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei. In acest sens arata ca garantarea dreptului la
aparare capata eficienta prin intermediul dispozitiilor Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, care ofera posibilitatea
"adresarii unei plangeri impotriva manifestarii de vointa a agentului
constatator concretizate in procesul-verbal de contraventie". Arata ca
nici critica, prin raportare la art. 135 alin. (2) din Constitutie, nu este
intemeiata, intrucat libertatea comertului presupune si anumite limitari, una
dintre acestea constituind-o concurenta neloiala, "adica un exercitiu
excesiv al libertatii de concurenta". In continuare, considera ca textul
de lege criticat nu incalca nici prevederile art. 51 din Constitutie,
referitoare la dreptul de petitionare, acesta fiind asigurat prin posibilitatea
depunerii plangerii impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei
la registratura Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti, si nici dispozitiile art. 52 din Constitutie, dovada in acest sens
reprezentand-o chiar plangerea adresata instantei de judecata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere al Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca dispozitiile de lege criticate nu stabilesc limitari
sau proceduri speciale in ceea ce priveste dreptul la aparare, lucru demonstrat
chiar de faptul ca autorul a valorificat posibilitatea de a formula obiectii la
procesul-verbal de constatare, de a parcurge procedura prealabila introducerii
actiunii in instanta, precum si de a fi reprezentat de un avocat. Precizeaza,
de asemenea, ca stabilirea, in cadrul art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr.
11/1991, a elementului material al contraventiei, nu a afectat modul de
exercitare a dreptului de petitionare al autorului exceptiei sau a dreptului
sau ca persoana vatamata de o autoritate publica. Considera, in continuare, ca
textul de lege criticat da eficienta principiului constitutional al libertatii
comertului si protectiei concurentei loiale.
Avocatul Poporului apreciaza ca art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr.
11/1991 este constitutional. In sustinerea acestei opinii, arata ca textul de
lege ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu aduce atingere, sub
nici un aspect, dreptului la aparare, orice persoana, identificata ca fiind
autor al unei contraventii si sanctionata printr-un proces-verbal, avand
posibilitatea "de a face plangere impotriva acestuia in fata instantei,
declansand, in acest mod, faza judiciara a sanctiunii administrative, in care
isi poate exercita dreptul la aparare". Mai arata ca nu poate fi retinuta
nici critica referitoare la incalcarea prevederilor art. 135 din Constitutie,
intrucat prin dispozitiile de lege supuse controlului de constitutionalitate se
realizeaza tocmai obligatia statului de a asigura libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie. In ceea ce priveste raportarea
la prevederile art. 51 si art. 52 din Constitutie, considera ca acestea nu au
incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si ale autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 4 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 30 ianuarie
1991, modificata si completata prin Legea nr. 298/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 12 iunie 2001. Continutul sau este
urmatorul:
- Art. 4 alin. (1) lit. a): "(1) Constituie contraventii urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate,
potrivit legii penale, infractiuni:
a) oferirea serviciilor de catre salariatul exclusiv al unui comerciant
unui concurent ori acceptarea unei asemenea oferte."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege
criticat contravine dispozitiilor art. 24, ale art. 51, ale art. 52 alin. (1)
si ale art. 135 alin. (2) lit. a) teza a doua din Constitutie, care au
urmatorul cuprins:
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 51: "(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor
publice prin petitii formulate numai in numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv
in numele colectivelor pe care le reprezinta.
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
(4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele
si in conditiile stabilite potrivit legii."
- Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ
sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa
obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului si repararea pagubei.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a) teza intai: "(2) Statul trebuie sa
asigure: (...)
a) libertatea comertului, (...)."
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate se constata ca nu pot fi
retinute criticile formulate de autorul acesteia, textul de lege supus
controlului de constitutionalitate necontravenind dispozitiilor constitutionale
invocate. Astfel, prevederile art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 11/1991
privind combaterea concurentei neloiale nu afecteaza in nici un fel
valorificarea deplina a tuturor posibilitatilor de concretizare a dreptului la
aparare, garantat de art. 24 din Constitutie. In cauza, din studierea dosarului
instantei de judecata rezulta ca autorul exceptiei si-a exercitat acest drept
prin formularea de obiectii la procesul-verbal de constatare a contraventiei si
contestarea lui in justitie, asistat fiind de un aparator. De asemenea, nu
poate fi retinuta nici critica prin raportare la art. 51 si art. 52 din
Constitutie, textul de lege ce formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate necontinand nici o dispozitie de natura sa aduca atingere
dreptului de petitionare ori dreptului persoanei vatamate de o autoritate
publica. In ceea ce priveste critica referitoare la pretinsa incalcare prin
intermediul prevederilor art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 11/1991 a
obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, statuata de art. 135
alin. (2) lit. a) teza intai din Constitutie, aceasta nu este intemeiata,
textul contestat nefacand altceva decat sa dea expresie dispozitiilor
constitutionale invocate. Aceste dispozitii trebuie coroborate si cu
prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) teza a doua din Constitutie, care impun
statului obligatia de a asigura protectia concurentei loiale, in contextul in
care norma criticata face parte dintr-o lege care contine un ansamblu de
reglementari al caror scop este insasi combaterea concurentei neloiale.
Nici sustinerea autorului exceptiei, ca dispozitiile art. 4 alin. 1 lit. a)
din Legea nr. 11/1991 sunt contrare prevederilor din Constitutie mentionate
numai in masura in care agentii constatatori, purtatori ai autoritatii de stat,
procedeaza la aplicarea sanctiunilor contraventionale in materia concurentei
neloiale fara a efectua o cercetare aprofundata a imprejurarilor in care s-au
petrecut faptele, nu poate fi primita. In materia contraventiilor, constatarea
faptelor care, potrivit actelor normative, sunt stabilite si sanctionate drept
contraventii, se face printr-un proces-verbal incheiat de persoane anume
imputernicite. Procesul-verbal de constatare a contraventiei cuprinde, in mod
obligatoriu, descrierea faptei contraventionale, cu indicarea datei, orei si
locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce
pot servi la aprecierea gravitatii faptei; in momentul incheierii
procesului-verbal, agentul constatator aduce la cunostinta contravenientului
dreptul de a face obiectiuni cu privire la continutul actului de constatare.
Impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, cel
in cauza are posibilitatea de a se adresa instantei atat sub aspectul comiterii
faptei, cat si asupra cuantumului amenzii ce i s-a aplicat.
Ca atare, nici din acest punct de vedere criticile autorului nu sunt
intemeiate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, exceptie
ridicata de Dan Dobrescu in Dosarul nr. 9.681/2004 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu