DECIZIE Nr.
743 din 13 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 275 alin. (3) si art. 277 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si
adecvarea capitalului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 18 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi
adecvarea capitalului, excepţie ridicată de Maria Fătu în Dosarul nr.
16.550/1/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 8 mai 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 16.550/1/2006, Inalta Curte de Casaţie şi justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi
adecvarea capitalului. Excepţia a fost ridicată de Maria Fătu în dosarul cu numărul de mai
sus, având ca obiect soluţionarea recursului declarat de aceasta împotriva unei
hotărâri a prim-viceguvernatorului Băncii Naţionale a României.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile criticate
încalcă principiul constituţional al accesului liber la justiţie prin faptul că
interzic judecătorului sesizat cu recurs împotriva actelor emise de Banca
Naţională a României să se pronunţe şi asupra oportunităţii acestor acte.
Referitor la prevederile art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006, susţine că acestea încalcă principiul constituţional al prezumţiei de
nevinovăţie, deoarece, interzicând suspendarea actului atacat până la
soluţionarea definitivă a recursului declarat de petent, se prezumă, în tot
acest interval, că acţiunea petentului nu este fondată si că, deci, acesta este
vinovat.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal opinează în
sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
legale atacate nu contravin prevederilor Constituţiei.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată întrucât nu se poate reţine
că prin textele de lege atacate se încalcă în vreun fel principiul liberului
acces la justiţie şi cel al prezumţiei de nevinovăţie, consacrate prin Legea
fundamentală.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile
legale criticate nu conţin norme contrare dreptului părţilor interesate de a se
adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor lor
legitime. De asemenea, consideră că nu poate fi primită nici critica privind
încălcarea principiului de nevinovăţie, acest principiu având aplicare în dreptul
penal, iar, pe de altă parte, interzicerea suspendării actului administrativ pe
durata procesului nu constituie o măsură restrictivă îndreptată împotriva
persoanei, ci o măsură de protecţie a actului emis de autoritatea competentă.
Preşedinţii celor două Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile
Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, publicată în
Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007, dispoziţii care au următorul conţinut:
- Art. 275 alin. (3): „Banca
Naţională a României este singura autoritate în măsură să se
pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, a evaluărilor şi analizelor
calitative care stau la baza emiterii actelor sale.";
- Art. 277: „Până la
adoptarea unei hotărâri de către consiliul de administraţie al Băncii Naţionale
a României, potrivit art. 275 alin. (1) sau până la pronunţarea unei hotărâri
definitive şi irevocabile de către instanţa judecătorească, potrivit alin. (2)
al aceluiaşi articol, executarea actelor emise de Banca Naţională a României nu
se suspendă."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul
liber la justiţie şi ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumţia de
nevinovăţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că susţinerea autorului excepţiei, în sensul că dispoziţiile art. 275
alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 ar contraveni
prevederilor constituţionale ale art. 21 referitoare la accesul liber la
justiţie, este neîntemeiată, deoarece, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol,
hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României se poate
ataca, în termen de 15 zile de la comunicare, la Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, astfel încât partea interesată are la îndemână mijloacele necesare
pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.
Totodată, dispoziţiile criticate fac parte din capitolul IX al titlului III din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 99/2006, capitol intitulat „Căi de contestare". Curtea
mai reţine că limitarea prevăzută de alin. (3) al art. 275 se referă strict la
evaluările şi analizele calitative care au stat la baza emiterii actului
administrativ şi este o limitare firească având în vedere statutul legal al
Băncii Naţionale a României de bancă centrală.
In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006,
raportată la prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie, Curtea constată că
şi aceasta este neîntemeiată, pentru următoarele considerente: pe de-o parte,
faptul că, până la adoptarea unei hotărâri a Consiliului de administraţie al
Băncii Naţionale a României sau până la pronunţarea hotărârii definitive şi
irevocabile a instanţei de judecată, executarea actelor atacate ale Băncii
Naţionale a României nu se suspendă, reprezintă o măsură de protecţie
instituită de legiuitor, fiind totodată o măsură provizorie; pe de altă parte,
raportarea la prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie nu are incidenţă
în cauza de faţă, deoarece, potrivit acestora, persoana este considerată
nevinovată până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti de
condamnare. Prin urmare, critica aceasta nu poate fi primită, neaflându-ne în
ipoteza prevăzută de norma constituţională invocată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3,
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului,
excepţie ridicată de Maria Fătuîn Dosarul nr. 16.550/1/2006 al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean