DECIZIE Nr. 74 din 7 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 1)
din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de
convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 26 aprilie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor
de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii
publice, republicata, exceptie ridicata de Ion Cojocaru in Dosarul nr.
5.269/2001 al Tribunalului Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca prin Legea nr.
61/1991, republicata, se prevad norme de conduita in scopul ocrotirii unor
importante valori sociale, precum convietuirea sociala, ordinea si linistea
publica. Se considera ca dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie
sunt aplicabile inclusiv institutiilor publice, deoarece acestea reprezinta
statul in relatiile cu cetatenii, iar alin. (7) al art. 30 prevede ca
"sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii [...]".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.269/2001, Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991
pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala,
a ordinii si linistii publice, republicata. Exceptia a fost ridicata de Ion
Cojocaru in recursul declarat de el impotriva unei sentinte civile prin care
i-a fost respinsa plangerea formulata impotriva unui proces-verbal de
contraventie intocmit de Politia Municipiului Brasov.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din
Constitutie. Autorul exceptiei considera ca sintagma "sau a institutiilor
publice" cuprinsa in textul art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991 este in
contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 30 alin. (6), care
stabilesc ca "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea,
onoarea, viata particulara a persoanelor si nici dreptul la propria
imagine", si ale art. 30 alin. (7), prin care "sunt interzise de lege
defaimarea tarii si a natiunii [...]". Or, arata autorul exceptiei,
onoarea si demnitatea sunt trasaturi specifice persoanei fizice, si nu
institutiilor publice, iar cuprinderea in sfera contraventiilor a faptelor
privitoare la lezarea demnitatii si onoarei institutiilor publice este in
contradictie cu dispozitiile Constitutiei.
In opinia instantei de judecata exceptia este nefondata, prevederile art. 2
pct. 1) din Legea nr. 61/1991, republicata, nefiind in contradictie cu
dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie. Se arata ca art. 30 face
parte din titlul II cap. II din Constitutie, care prevede drepturile si
libertatile fundamentale ale cetatenilor, deci ale persoanelor fizice.
Constitutia nu prevede drepturile persoanelor juridice intr-un capitol separat,
dar aceasta nu inseamna ca persoanele juridice nu au drepturi, acestea fiind
prevazute in diverse legi. In speta este de discutat daca persoanele juridice
au demnitate sau onoare, insa acest lucru nu se poate constata prin prevederile
art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie, care privesc drepturile si
libertatile persoanelor fizice. In consecinta, sintagma "demnitatea si
onoarea institutiilor publice" nu este contrara prevederilor art. 30 alin.
(6) si (7) din Constitutie, care se refera doar la drepturile si libertatile
fundamentale ale cetatenilor.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 2 pct. 1)
din Legea nr. 61/1991, republicata, nu contravin prevederilor constitutionale
invocate. Cu privire la prevederile art. 30 alin. (6) din Constitutie se
considera ca, pe de o parte, acestea apara, pe langa persoanele fizice, si
persoanele juridice si, pe de alta parte, textul nu are in vedere toate
persoanele juridice, ci numai institutiile publice, intrucat in societate
acestea se bucura de autoritate si prestigiu, valori ce pot fi lezate prin
savarsirea faptelor prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991,
republicata. Mai mult, art. 30 alin. (6) din Constitutie nu reprezinta unicul
temei constitutional al dispozitiilor art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991,
republicata. Legislatia romana recunoaste persoanelor juridice o serie de
drepturi, chiar daca Constitutia nu le dedica un capitol special. Prevederile
art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991, republicata, trebuie raportate la toate
dispozitiile din Constitutie care reglementeaza drepturile si libertatile
cetatenilor, precum si institutiile publice, dar si la restul legislatiei in
care sunt prevazute si ocrotite drepturile persoanelor juridice.
Guvernul arata ca normele de convietuire sociala, ordinea si linistea
publica constituie valori care asigura existenta si functionarea normala a
oricarui stat democratic, fiind firesc ca statul sa asigure protectia acestora
prin diverse mijloace. Unul dintre aceste mijloace il constituie sanctionarea
contraventionala a faptelor de incalcare a normelor de convietuire sociala,
intre care si savarsirea in public a unor fapte de natura sa tulbure ordinea si
linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze
demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice. Este adevarat ca
expresia "demnitatea si onoarea institutiilor publice" este
improprie, insa aceasta nu imprima textului de lege criticat un caracter
neconstitutional. Dispozitiile art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie nu pot
fi interpretate in sensul ca ar permite incalcarea ordinii publice si afectarea
activitatii unei institutii publice prin exercitarea abuziva a dreptului la
libera exprimare. Respectarea ordinii si linistii publice este necesara pentru
desfasurarea normala a activitatii autoritatilor si institutiilor publice
tocmai pentru ca acestea sa poata sa asigure respectarea drepturilor persoanei,
prevazute in Constitutie. Or, prin savarsirea impotriva unei institutii a
faptei prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991, republicata, s-ar
aduce atingere functionarii acestor institutii, prejudiciindu-se in mod
indirect drepturile si libertatile constitutionale ale celorlalti cetateni.
Presedintele Senatului nu a trimis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea contraventionala a faptelor
de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii
publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 387 din 18
august 2000. Dispozitiile legale criticate ca fiind neconstitutionale sunt
urmatoarele:
Art. 1 pct. 1): "Constituie contraventie savarsirea oricareia dintre
urmatoarele fapte, daca nu sunt comise in astfel de conditii incat, potrivit
legii penale, sa fie considerate infractiuni:
1) savarsirea in public de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea de
injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenintari cu acte de violenta
impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea si
linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze
demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice;"
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 30 alin. (6) si (7)
din Constitutie, conform carora: "(6) Libertatea de exprimare nu poate
prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul
la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la
razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa,
incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica,
precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri."
Critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 2 pct. 1) din
Legea nr. 61/1991, republicata, in masura in care acestea se refera la lezarea
demnitatii sau onoarei institutiilor publice, ca urmare a faptelor calificate
drept contraventii. Autorul invoca argumentul conform caruia demnitatea si
onoarea sunt atribute exclusive ale persoanei fizice, astfel incat persoanele
juridice nu pot beneficia de protectia valorilor la care se refera art. 30 din
Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Potrivit art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991, republicata, constituie
contraventie comportamentul huliganic in public, manifestat prin fapte, acte
sau gesturi obscene, prin proferarea de injurii, expresii jignitoare sau
vulgare, prin amenintari cu acte de violenta impotriva persoanelor sau
bunurilor acestora, daca sunt de natura sa tulbure ordinea si linistea publica
sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze demnitatea si onoarea
acestora sau a institutiilor publice. Curtea retine ca faptele prevazute la
art. 2 pct. 1) nu sunt fapte contra persoanelor, ci contra normelor de
convietuire sociala, contra ordinii si linistii publice. Asemenea fapte
constituie infractiuni in sistemele de drept penal in care contraventiile sunt
incluse printre infractiuni. In sistemul nostru faptele mentionate in textul
criticat constituie contraventii daca, fiind savarsite in public, sunt de
natura sa produca vreuna dintre consecintele prevazute de lege. Chiar daca
textul cuprinde unele impreciziuni de redactare, atunci cand se refera la
posibilitatea ca manifestarile reprobabile mentionate sa lezeze demnitatea
institutiilor publice, nu se poate sustine ca dispozitia legii ar fi
neconstitutionala. Astfel, desi alin. (6) al art. 30 din Constitutie are in
vedere limitele exercitarii libertatii de exprimare - aceasta neputand sa
prejudicieze, printre alte valori supreme ale statului de drept, dreptul
persoanei la propria imagine -, textul constitutional mentionat are, coroborat
cu alte prevederi constitutionale, efectul de a consacra un drept
constitutional cu o identitate de sine statatoare si deci cu aplicabilitate
intr-un domeniu mai extins. Acest text constitutional este in deplina
concordanta cu prevederile art. 10 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora
"Exercitarea acestor libertati ce comporta indatoriri si responsabilitati
poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute
de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru
securitatea nationala, integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea
ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei,
protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de
informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si impartialitatea
puterii judecatoresti". Ordinea si linistea publica implica atitudinea
respectuoasa si decenta fata de institutiile publice, iar argumentele pe care autorul
exceptiei incearca sa le impuna prin invocarea prevederilor art. 30 alin. (6)
din Constitutie, si anume ca astfel de manifestari antisociale ar putea fi
ingaduite fata de institutiile publice, nu pot fi acceptate.
Potrivit dispozitiilor art. 54 din Constitutie "Cetatenii romani,
cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile
constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile
celorlalti". Astfel, ordinea si linistea publica se impune a fi respectate
de fiecare persoana in vederea desfasurarii normale a activitatii autoritatilor
si institutiilor publice tocmai pentru ca acestea sa poata asigura respectarea
drepturilor si libertatilor fundamentale consacrate de Constitutie. Este
evident ca prin savarsirea faptei prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr.
61/1991, republicata, impotriva unei institutii publice se aduce atingere bunei
functionari a acestei institutii, ceea ce este de natura sa afecteze, in mod
indirect, drepturile si libertatile constitutionale ale celorlalti cetateni.
Asa cum sentimentul onoarei sau demnitatii este caracteristic persoanei
fizice, in acelasi mod se poate vorbi despre faima si bunul renume al unei
institutii sau autoritati publice, atribute pe care legea le apara prin sanctionarea
contraventionala a faptelor prevazute la art. 2 pct. 1) din Legea nr. 61/1991,
republicata. Desi nu sunt mentionate printre valorile enumerate la art. 30 din
Constitutie, aceasta nu inseamna ca incalcarea lor este ingaduita.
In consecinta, sintagma "demnitatea si onoarea institutiilor
publice" nu vine in contradictie cu prevederile constitutionale, intrucat
se subscrie sferei de aplicabilitate a alin. (6) si (7) ale art. 30 din
Constitutie, care consacra limitele libertatii de exprimare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 pct. 1)
din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de
convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, republicata, exceptie
ridicata de Ion Cojocaru in Dosarul nr. 5.269/2001 al Tribunalului Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu