DECIZIE Nr.
724 din 13 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. (2) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale art. 7 din Ordinul nr.
760/C/1999 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 18 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Ion Tiucă - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) alin. (2) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale art. 7 din Ordinul nr.
760/C/1999 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Domnica Patru
în Dosarul nr. 2.032/280/2006 al Judecătoriei Piteşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere, ca fiind neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) alin. (2) din Legea nr.
146/1997 şi ca fiind inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 din Ordinul nr. 760/C/1999.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 16 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr.
2.032/280/2006, Judecătoria Piteşti a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) aiin. (2) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale art. 7 din Ordinul
nr. 760/C/1999 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Excepţia a fost ridicată
de Domnica Patru.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele criticate contravin
prevederilor art. 21 din Constituţie, deoarece, prin stabilirea taxelor de
timbru, se împiedică accesul liber la justiţie.
Judecătoria Piteşti consideră
excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că stabilirea
unei taxe judiciare de timbru nu duce la încălcarea accesului liber la
justiţie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul consideră
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) alin. (2) din
Legea nr. 146/1997 ca fiind neîntemeiată, arătând că accesul liber la justiţie
nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie şi este justificat ca
persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula
este aceea a timbrării acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai
în măsura în care sunt stabilite de legiuitor. In ceea ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Ordinul nr. 760/C/1999, se
arată că, potrivit art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, aceasta este
inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c) alin. (2) din
Legea nr. 146/1997 ca fiind neîntemeiată, arătând că liberul acces la justiţie
nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca
persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. In
continuare, arată că, potrivit art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Ordinul nr.
760/C/1999 este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 lit.c) alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, si ale art. 7 din Ordinul nr.
760/C/1999 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 380 din 30 august 1999.
Dispoziţiile art. 3 lit. c) alin. (2) din Legea nr.
146/1997 au următorul conţinut: „Separat de această taxă, dacă părţile
contestă bunurile de împărţit, valoarea acestora sau drepturile ori mărimea
drepturilor coproprietarilor în cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciară de
timbru se datorează de titularul cererii la valoarea contestată."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 21 care consacră liberul acces la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile art. 3 lit. c) alin. (2) din Legea nr. 146/1997 au mai
făcut, în numeroase rânduri, obiect al controlului de constituţionalitate, prin
raportare la aceleaşi prevederi din Legea fundamentală ca şi în prezenta cauză,
soluţia adoptată fiind de respingere a criticilor ca neîntemeiate. Astfel, prin
Decizia nr. 941 din 19 decembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 58 din
24 ianuarie 2007, Curtea a constatat că accesul liber la justiţie nu interzice
stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care
se adresează autorităţilor judecătoreşti să contribuie la acoperirea
cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a
timbrării acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în măsura în
care sunt stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate de
acoperire, în parte, a cheltuielilor pe care le implică serviciul public al
justiţiei.
Raţiunile care au stat la baza adoptării soluţiei
anterioare îşi păstrează valabilitatea şi în prezent, astfel încât aceasta se
impune a fi menţinută.
In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 din Ordinul nr. 760/C/1999, Curtea constată că, potrivit
prevederilor art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie, Curtea
Constituţională „hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate
privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau
de arbitraj comercial".
In aplicarea acestei prevederi
constituţionale, art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 prevede că instanţa de
contencios constituţional „(...) decide asupra excepţiilor ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege
sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în
orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia".
Aşa fiind, ordinele miniştrilor nu pot constitui obiect
al controlului de constituţionalitate, astfel că excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Ordinul nr. 760/C/1999 este
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind
neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. c)
alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Domnica Patru în Dosarul nr. 2.032/280/2006 al Judecătoriei
Piteşti.
2. Respinge, ca fiind
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din
Ordinul nr. 760/C/1999 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea
Legii nr. 146/1^97 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de
acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică
din data de 13 septembrie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. df. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu