DECIZIE Nr.
715 din 25 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele masuri în domeniul functiei publice,
precum si pentru întarirea capacitatii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale
administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale si ale
altor servicii publice, precum si pentru reglementarea unor masuri privind
cabinetul demnitarului din administratia publica centrala si locala, cancelaria
prefectului si cabinetul alesului local
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 437 din 30 iunie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice,
precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local", excepţie ridicată de Ion
Nicolaescu în Dosarul nr. 1.524/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială
şi de contencios administrativ şi fiscal, de Adriana-Cristina Flofian în
Dosarul nr. 1.580/33/2009 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal, de Toth Andrea în Dosarul nr.
1.298/102/2009 (nr. în format vechi 3.081/2009) al Tribunalului Mureş - Secţia
civilă, de Laurenţiu Achimescu în Dosarul nr. 1.381/46/2009 al Curţii de Apel
Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, de Ion
Popescu în Dosarul nr. 384/64/2009 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios
administrativ şi fiscal şi, respectiv,de Gabriel Stoian în Dosarul nr.
1.367/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios
administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 20 mai
2010, în prezenţa reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate
în încheierea de la acea dată, când Curtea, din oficiu, a dispus conexarea
dosarelor nr. 8.522D/2009, nr. 8.514D/2009, nr. 8.499D/2009, nr. 8.478D/2009 şi
nr. 8.348D/2009 la Dosarul nr. 8.278D/2009, care a fost primul înregistrat,
precum şi amânarea pronunţării pentru data de 25 mai 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 2 decembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr.
1.524/46/2009, Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. IV din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei
publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ion
Nicolaescu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii privind
anularea unei decizii a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale -
Inspecţia muncii.
Prin Incheierea din 9 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.580/33/2009, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a „dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi
pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii
publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul
demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Adriana-Cristina Florian într-o cauză de contencios administrativ având ca
obiect anularea unui act administrativ.
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.298/102/2009 (nr. în format vechi 3.081/2009), Tribunalul
Mureş - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. IV alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei
publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Toth Andrea într-un litigiu de muncă.
Prin Incheierea din 27 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.381/46/2009, Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice,
precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor
servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul
demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Laurenţiu Achimescu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.
Prin Incheierea din 20 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 384/64/2009, Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a „dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele
măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii
manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi
ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru
reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia
publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului
local".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Ion Popescu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.
Prin Incheierea din 9 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.367/46/2009, Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a „dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi
pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii
publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul
demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului
şi cabinetul alesului local".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Gabriel Stoian într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut asemănător, autorii acesteia susţin, în esenţă,
că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 a preluat în integralitate
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2009. Or, prin Decizia
nr. 1.259/2009, Curtea Constituţională a constatat că legea de aprobare a
acestei din urmă ordonanţe este neconstituţională, astfel că, pentru aceleaşi
motive acolo arătate, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 este
neconstituţională. Astfel, se susţine că au fost încălcate dispoziţiile art.
115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, deoarece nu a existat o situaţie
extraordinară care să necesite adoptarea acestei reglementări prin care a fost
perturbată activitatea instituţiilor publice. In plus, au fost afectate dreptul
la muncă, precum şi statutul juridic al unor funcţionari publici cu funcţii de
conducere din sfera serviciilor deconcentrate, prin eliminarea acestora şi
înlocuirea cu alte funcţii, ce nu mai sunt publice. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 încalcă şi principiul descentralizării serviciilor
publice, prevăzut de art. 120 alin. (1) din Constituţie, şi nu corespunde
exigenţelor privind accesibilitatea şi previzibilitatea normei juridice,
stabilite de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în jurisprudenţa sa.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi
opinia în Dosarul nr. 8.278D/2009, apreciază „textul ca fiind neconstituţional
în măsura în care reia toate dispoziţiile pe care le cuprinde şi Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 37/2009, a cărei lege de aprobare a fost declarată
neconstituţională prin Decizia nr. 1.257/2009 a Curţii Constituţionale".
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi
opinia în Dosarul nr. 8.348D/2009, apreciază că argumentele reţinute de Curtea
Constituţională pentru declararea ca neconstituţională a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 37/2009 pot fi valide şi pentru analiza neconstituţionalităţii
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009.
Tribunalul Mureş - Secţia civilă, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.478D/2009, arată că excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. IV alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 105/2009" este întemeiată, acest text fiind
contrar prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6), art. 41 alin. (1) şi art. 15
alin. (2) din Constituţie.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi
opinia în Dosarul nr. 8.499D/2009, apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată nu este întemeiată, deoarece „impunerea unor
condiţii generale de ocupare pentru diferite funcţii se corelează cu
dispoziţiile constituţionale pretins încălcate".
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în
Dosarul nr. 8.514D/2009, consideră că dispoziţiile ordonanţei de urgenţă
criticate contravin principiului neretroactivităţii legii, al autonomiei locale
şi al stabilităţii în exercitarea funcţiei publice.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi
opinia în Dosarul nr. 8.522D/2009, apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată, pentru aceleaşi considerente reţinute de
Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1.257/2009.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul, în punctul
său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este
inadmisibilă, deoarece, prin Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009, Curtea
Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.
I pct. 1-5 şi 26, art. III, art. IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul
funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie, astfel cum rezultă din cuprinsul încheierilor de sesizare şi din
motivările scrise ale autorilor excepţiei, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi
pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii
publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul
demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 668 din 6 octombrie 2009, act normativ criticat fie în
integralitatea sa, fie numai cu privire la dispoziţiile art. IV din acesta.
Văzând dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, în temeiul
cărora pot constitui obiect al excepţiei de neconstitutionalitate legi sau
ordonanţe ori dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare, care au
legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi
obiectul acestuia, şi analizând obiectul cauzelor în care a fost invocată
excepţia de faţă, Curtea constată că relevante pentru soluţionarea acestor
litigii sunt doar prevederile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
105/2009, deoarece în temeiul acestora (sau al art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 37/2009, cu un conţinut identic) au fost emise actele
administrative cu caracter individual (ordine ale miniştrilor) contestate în
faţa instanţelor de judecată ce au sesizat Curtea Constituţională. Ca atare,
obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. IV
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009.
Textele din Constituţie invocate în motivarea excepţiei
sunt cele ale art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 21, art. 41, art. 44,
art. 47, art. 54, art. 73 alin. (3) lit. j), art. 115 alin. (1), (4), (6) şi
(8) şi ale art. 120 alin. (1). De asemenea, sunt invocate prevederile art. 6
pct. 1 din Pactul internaţional cu privire ia drepturile economice, sociale şi
culturale şi ale art. 1 paragraful 1 din Primul Protocol adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Analizând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
Constituţională constată că, prin Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 14 ianuarie
2010, aceasta a constatat că dispoziţiile art. I pct. 1-5 şi 26, art. III, art.
IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru
întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale
din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum
şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din
administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul
alesului local, sunt neconstituţionale.
Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „nu pot face
obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o
decizie anterioară a Curţii Constituţionale". Văzând şi dispoziţiile
alin. (6) al aceluiaşi text de lege, în condiţiile în care Curtea a fost
sesizată cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstitutionalitate anterior
pronunţării deciziei menţionate, rezultă că excepţia de neconstitutionalitate
urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Totodată, Curtea observă textul art. 147 alin. (1) din
Constituţie, potrivit căruia „Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în
vigoare [...], constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele
juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă,
în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord
prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui
termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de
drept". Intrucât asupra prevederilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 105/2009 nu a intervenit nicio modificare în sensul celor
prevăzute de textul citat, Curtea constată că aceste dispoziţii şi-au încetat
efectul juridic.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice,
precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale
altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind
cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria
prefectului şi cabinetul alesului local, excepţie ridicată de Ion Nicolaescu în
Dosarul nr. 1.524/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal, de Adriana-Cristina Florian în Dosarul nr.
1.580/33/2009 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal, de Toth Andrea în Dosarul nr. 1.298/102/2009 (nr. în
format vechi 3.081/2009) al Tribunalului Mureş - Secţia civilă, de Laurenţiu
Achimescu în Dosarul nr. 1.381/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, de Ion Popescu în Dosarul
nr. 384/64/2009 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi
fiscal şi, respectiv, de Gabriel Stoian în Dosarul nr. 1.367/46/2009 al Curţii
de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi