Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 715 din 17 iunie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 si art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 566 din 28 iulie 2008



Ioan Vida                                         - preşedinte

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                               -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Puskas Valentin Zoltan                   -judecător

Augustin Zegrean                           -judecător

Iuliana Nedelcu                               - procuror

Mihaela Ionescu                              - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 35 şi art.  83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, excepţie ridicată de Dorin Eliodor Păun în Dosarul nr. 25.204/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I-a penală.

La apelul nominal răspunde apărătorul autorului excepţiei, Adrian Geavid Ibraim, cu împuternicire la dosar, lipsă fiind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, apărătorul părţii prezente solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, reiterând motivele cuprinse în notele scrise depuse la dosarul cauzei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 6 martie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 25.204/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I-a penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 35 şi art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice.

Excepţia a fost ridicată de Dorin Eliodor Păun într-o cauză privind recursul declarat de acesta, Societatea Comercială „Pavone Pourfumi Internaţional" - S.R.L., Lancome Parfums Et Beaute&Cie, L'Oreal Societe Anonyme, G.A. Modefine S.A. împotriva sentinţei penale nr. 1.600 din 23 noiembrie 2007, pronunţată de Tribunalul Bucureşti - Secţia l-a Penală în Dosarul nr. 25.204/3/2007, prin care au fost respinse plângerile formulate de recurenţi împotriva Ordonanţei nr. 515/P/2006 din 10 mai 2007 a Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti, prin care s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală a învinuitului Dorin Eliodor Păun pentru infracţiunea prevăzută de art. 83 alin. 2 coroborat cu art. 35 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 84/1998, deoarece fapta nu prezintă gradul de pericol social al unei infracţiuni; încetarea urmăririi penale faţă de Dorin Eliodor Păun pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art. 83 alin. 2 coroborat cu art. 35 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 84/1998, deoarece a lipsit împuternicirea reprezentantului titularului mărcii, compania GA Modefine SA; neînceperea urmăririi penale faţă de Dorin Eliodor Păun sub aspectul săvârşirii infracţiunii prevăzute de art. 5 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, modificată şi completată prin Legea nr. 298/2001, şi art. 86 din Legea nr. 84/1998, deoarece nu au fost întrunite elementele constitutive ale infracţiunii. Totodată, prin aceeaşi ordonanţă a Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti, s-a dispus şi confiscarea anumitor produse puse în circulaţie de Dorin Eliodor Păun şi restituirea altora.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultă din cuprinsul motivelor de recurs şi al notelor scrise, autorul acesteia susţine că modalitatea în care este definită infracţiunea de contrafacere de marcă încalcă principiul constituţional al libertăţii economice a persoanelor, restricţionează libertatea concurenţială de piaţă şi contravine principiului asigurării de către statul român a libertăţii comerţului, In acest sens, motivează excepţia de neconstituţionalitate prin argumente care privesc situaţia de fapt în dosarul instanţei de judecată, arătând că operaţiunile comerciale efectuate de acesta constituie un „import paralel", nesancţionat de legislaţia comunitară. Totodată, consideră că textele de lege criticate încalcă principiul liberului acces al mărfurilor reţinut de Tratatele Uniunii Europene şi de Regulamentul Consiliului nr. 3.295/1994, fiind astfel contrare art. 148 din Constituţie.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I-a Penală apreciază că textele de lege criticate sunt în concordanţă cu principiile fundamentale reglementate de Constituţie. Consideră că definiţia infracţiunii de contrafacere de marcă, reglementată prin art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998, nu contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 45, de vreme ce „libertatea economică" trebuie exercitată „în condiţiile" legilor speciale. Aşa fiind, apărarea drepturilor asupra mărfurilor prin Legea nr. 84/1998, inclusiv prin sancţiuni penale, reprezintă o aplicare în concret a libertăţii economice prevăzute de art. 45 din Constituţie. Totodată, apreciază că prevederile criticate sunt în acord şi cu dispoziţiile art. 135 din Constituţie, principiile economiei de piaţă reglementate prin textul constituţional invocat fiind promovate şi protejate prin incriminarea infracţiunii de contrafacere, asigurându-se astfel o concurenţă loială şi evitându-se provocarea, în percepţia consumatorilor, a unui risc de confuzie. De asemenea, consideră că art. 148 din Constituţie nu este încălcat, întrucât prin reglementarea infracţiunii de contrafacere se urmăreşte protejarea concurenţei loiale pe piaţa Uniunii Europene, obiective ce se regăsesc şi în art. 81 şi art. 82 din Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene.

Avocatul Poporului apreciază că prevederile criticate sunt constituţionale. In acest sens, arată că accesul liber la o activitate economică nu exclude, ci, dimpotrivă, implică stabilirea unor limite de exercitare a acestei libertăţi, astfel încât textele de lege criticate sunt conforme dispoziţiilor constituţionale ale art.45. Totodată, consideră că textul art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998, care defineşte infracţiunea de contrafacere de marcă, nu reprezintă decât o valorificare în plan legislativ a regulilor constituţionale privind libertatea economică. Reţine, de asemenea, conformitatea prevederilor criticate cu dispoziţiile art. 135 şi ale art. 148 din Constituţie.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, susţinerile părţii prezente, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 35 şi art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, având următorul cuprins:

- Art. 35: „Inregistrarea mărcii conferă titularului său un drept exclusiv asupra mărcii.

Titularul mărcii poate cere instanţei judecătoreşti competente să interzică terţilor să folosească, în activitatea lor comercială, fără consimţământul titularului:

a)un semn identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acelea pentru care marca a fost înregistrată;

b)un semn care, dată fiind identitatea sau asemănarea cu marca ori dată fiind identitatea sau asemănarea produselor sau serviciilor cărora li se aplică semnul cu produsele sau serviciile pentru care marca a fost înregistrată, ar produce în percepţia publicului un risc de confuzie, incluzând şi riscul de asociere a mărcii cu semnul;

c) un semn identic sau asemănător cu marca pentru produse sau pentru servicii diferite de cele pentru care marca este înregistrată, când aceasta din urmă a dobândit un renume în România şi dacă, din folosirea semnului, fără motive întemeiate, s-ar putea profita de caracterul distinctiv ori de renumele mărcii sau folosirea semnului ar cauza titularului mărcii un prejudiciu.

In aplicarea alin. 2, titularul mărcii poate cere să fie interzise terţilor, în special, următoarele acte:

a) aplicarea semnului pe produse sau pe ambalaje;

b)oferirea produselor sau comercializarea ori deţinerea lor în alt scop sau, după caz, oferirea sau prestarea serviciilor, sub acest semn;

c) importul sau exportul produselor sub acest semn;

d) utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate;";

- Art. 83 alin. (2): „Săvârşirea de către un terţ a oricărui act prevăzut la art. 35 alin. 2, fără consimţământul titularului mărcii înregistrate, constituie infracţiune de contrafacere."

Textele constituţionale invocate în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 45 privind libertatea economică, ale art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) şi g) relative la economia României şi ale art. 148 referitoare la integrarea României în Uniunea Europenă.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că în realitate autorul critică modalitatea de redactare a art. 35 şi a art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998 ce reglementează contrafacerea de marcă. Acesta susţine că modalitatea în care este definită infracţiunea de contrafacere de marcă încalcă principiul constituţional al libertăţii economice a persoanelor, restricţionează libertatea concurenţială de piaţă şi contravine principiului asigurării de către statul român a libertăţii comerţului. Astfel, din această perspectivă, susţinerile autorului excepţiei excedează competenţei instanţei de contencios constituţional, care, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului". Prin urmare, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa cu privire la o eventuală redactare defectuoasă a textului de lege criticat.

Totodată, autorul motivează excepţia de neconstituţionalitate prin argumente care privesc situaţia de fapt în dosarul instanţei de judecată, arătând că operaţiunile comerciale efectuate de acesta constituie un „import paralel", nesancţionat de legislaţia comunitară. Or, acest aspect nu intră în competenţa de soluţionare a instanţei de contencios constituţional, care, potrivit art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992, asigură controlul de constituţionalitate prin raportare la prevederile Legii fundamentale, aplicarea reglementărilor legale revenind instanţelor judecătoreşti. De altfel, reglementarea operaţiunilor de „importuri paralele" se regăseşte şi în legislaţia naţională, art. 37 alin. 1 din Legea nr. 84/1998 prevăzând faptul că „titularul unei mărci înregistrate nu poate cere să se interzică altor persoane deţinerea, oferirea spre vânzare sau comercializarea produselor care poartă această marcă, pentru produsele care au fost puse în comerţ de însuşi titular sau cu consimţământul acestuia".

In consecinţă, prevederile legale criticate nu pot fi supuse controlului de constituţionalitate sub aspectele invocate, excepţia fiind inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 35 şi art. 83 alin. 2 din Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, excepţie ridicată de Dorin Eliodor Păun în Dosarul nr. 25.204/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia l-a penală.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 iunie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Ionescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 715/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 715 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 715/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu