DECIZIE Nr. 711 din 19 decembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 4
din Capitolul IV al Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 3.614 din 26
aprilie 1991 privind tehnica de calcul al impozitului pe profit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 26 februarie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Brapam Craciun" - S.R.L. Piatra-Neamt impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 273 din 23 iunie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 18 decembrie 1997 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 19 decembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 273 din 23 iunie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
4 din cap. IV al Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 3.614/1991,
invocata de Societatea Comerciala "Brapam Craciun" - S.R.L.
Piatra-Neamt in Dosarul nr. 3.304/1996 al Curtii de Apel Bacau - Sectia
contencios administrativ.
Pentru a decide astfel, completul de judecata a retinut ca verificarea
constitutionalitatii dispozitiilor legale din instructiunile respective excede
competentei Curtii si ca aceste instructiuni sunt abrogate prin art. 41 din
Ordonanta Guvernului nr. 70/1994.
Impotriva acestei decizii, Societatea Comerciala "Brapam Craciun"
- S.R.L. Piatra-Neamt a formulat prezentul recurs, considerand ca, intrucat nu
este competenta, Curtea ar fi trebuit sa-si decline competenta la instanta de
contencios administrativ si ca abrogarea instructiunilor in cauza "nu este
relevanta", deoarece ele se aplica pe plan local.
In concluziile scrise ale Administratiei financiare si ale Trezoreriei
Municipiului Piatra-Neamt se solicita respingerea recursului, deoarece
Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 3.614 din 26 aprilie 1991 "nu
contravin dispozitiilor art. 53 si 138 din Constitutie si nici Legii nr.
12/1991" si pentru ca "nu au intervenit prevederi noi sau alte elemente
care sa conduca la casarea deciziei...".
In punctul de vedere al Directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat a judetului Neamt se considera ca recursul
urmeaza a fi respins ca nefondat, intrucat din dispozitiile art. 144 lit. c)
din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 rezulta
"fara echivoc" ca exceptia de neconstitutionalitate poate viza numai
o lege sau o ordonanta", iar "instructiunile in discutie cuprind
norme privind tehnica de calcul al impozitului pe profit, acestea
necontravenind dispozitiilor art. 53 si 138 din Constitutie si nici Legii nr.
12/1991". Se precizeaza, de asemenea, ca instructiunile respective sunt
"abrogate prin art. 41 al Ordonantei Guvernului nr. 70 din 29 august 1994
privind impozitul pe profit".
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, intrucat exceptia a fost
respinsa ca vadit nefondata, in temeiul art. II din Legea nr. 138/1997 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, s-au solicitat puncte de vedere
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul apreciaza motivele de recurs ca fiind
neintemeiate, in esenta pentru ca "normele de procedura care reglementeaza
declinarea de competenta nu se aplica si activitatii de judecata a Curtii
Constitutionale, organ cu activitate jurisdictionala specializat", iar
Curtea "nu este competenta a se pronunta asupra legalitatii aplicarii unor
dispozitii legale de catre organele administratiei publice, atributie de
competenta exclusiva a instantelor de contencios administrativ".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, opiniile
exprimate, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor,
prevederile ce fac obiectul exceptiei, raportate la dispozitiile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Nici unul dintre motivele de recurs invocate nu este intemeiat. Curtea
Constitutionala este o autoritate publica ce nu face parte din sistemul
organelor judecatoresti, astfel incat, de principiu, solutia declinarii
competentei, avand ca efect investirea unei autoritati judecatoresti cu solutionarea
cauzei, este inadmisibila. De asemenea, nu intra in jurisdictia Curtii
solutionarea litigiilor rezultate din aplicarea unei instructiuni.
In decizia recurata se arata ca instructiunile in cauza sunt abrogate prin
art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994. Din cuprinsul acestui articol nu
rezulta insa ca instructiunile respective ar fi fost in mod expres abrogate. De
aceea, constatarea ca, in urma abrogarii dispozitiilor legale mentionate in
acest articol, sunt abrogate si instructiunile ce fac obiectul exceptiei, este
o problema de competenta instantelor judecatoresti. In consecinta, critica
adusa deciziei prin recursul formulat, in sensul irelevantei constatarii
abrogarii, este fondata, astfel incat, exclusiv sub acest aspect, urmeaza ca recursul
sa fie admis, aplicabilitatea instructiunilor dupa aparitia noii reglementari
constituind o problema de competenta instantei judecatoresti, nu de
constitutionalitate.
Potrivit legii, o data cu admiterea recursului, Curtea trebuie sa se
pronunte asupra exceptiei invocate. In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie
si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate numai legile sau ordonantele in vigoare ori dispozitii
din acestea. Rezulta ca, intrucat obiectul exceptiei il constituie o prevedere
instituita la nivel de instructiune, exceptia urmeaza sa fie respinsa, fiind
inadmisibila. In acest sens este si jurisprudenta Curtii, conform careia o
instructiune sau un alt act administrativ cu caracter normativ nu poate face
obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate.
Fata de cele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) si ale art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale
art. 25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul declarat de Societatea Comerciala "Brapam
Craciun" - S.R.L. Piatra-Neamt, desfiinteaza Decizia Curtii
Constitutionale nr. 273 din 23 iunie 1997 si, pe fond, respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 4 din Capitolul IV al
Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 3.614 din 26 aprilie 1991 privind
tehnica de calcul al impozitului pe profit.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 19 decembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Claudia Miu