DECIZIE Nr. 70 din 18 iulie 1995
referitoare la constitutionalitatea unor prevederi ale art. 1 lit. b) din Legea
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 20 iulie 1995
Curtea constitutionala a fost sesizata la data de 28 iunie 1995 de catre 51
de deputati si anume: Ion Diaconescu, Ion Ratiu, Mircea Ciumara, Barbu Pitigoi,
Ion Florian-Angelo, Gavril Dejeu, Nestor Calin, Ion Dinu, Cornel Sturza
Popovici, Radu Livezeanu, Sergiu George Rizescu, Ion Berciu, Mihail Bucur,
Mircea Ioan Popa, Sorin Victor Lepsa, Ion Cornita, Mihail Nica, Horia Radu
Pascu, Valentin Vasilescu, Mircea-Mihai Munteanu, Tudor Gavril Dunca, George
Stanescu, Costel Paunescu, Ion Hui, Aurelian Paul Alecu, Emilian Bratu,
Gheorghe Comanescu, Teodor Vintilescu, Ioan Victor Pica, Mihnea-Tudor Ionita,
Dan-Florin Trepcea, Romulus Ioan Joca, Petru Litiu, Emil-Teodor Popescu, Ioan
Timis, Victor Bostinaru, Ion Gurau, Alexandru Ota, Corneliu-Constantin Ruse,
Paula-Maria Ivanescu, Georgica Alexandrache, Teodor Luputiu, Emil Boros, Mihai
Chiriac, Stelian Tanase, Rasvan Dobrescu, Gheorghe Gorun, George Crin Laurentiu
Antonescu, Ioan Muresan, Valentin Argesanu si Vasile Gheorghe Victor Pop, in
legatura cu neconstitutionalitatea unor prevederi ale art. 1 lit. b) din Legea
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
In sesizare se sustine ca, potrivit art. 1 lit. b) din lege, Guvernul este
abilitat sa emita ordonante pentru completarea si modificarea unor reglementari
privind impunerea veniturilor agricole, impozitele si taxele locale, impozitul
pe dividende, impunerea veniturilor reprezentantelor persoanelor juridice
straine si ca aceste dispozitii contravin art. 138 alin. (1) din Constitutie,
potrivit caruia impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat
se stabilesc numai prin lege.
Potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa
solutioneze sesizarea, care s-a inaintat cu respectarea prevederilor art. 144
lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin. (1) din legea sa de organizare.
In temeiul art. 19 din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele de vedere
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca
obiectia de neconstitutionalitate a art. 1 lit. b) din Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante este neintemeiata.
In esenta, se sustine ca materia impozitelor si taxelor locale este de
domeniul legii ordinare, iar nu al celei organice, si, ca atare, poate face
obiectul unei legi de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante. In acest
sens, se precizeaza ca domeniul legilor organice este exclusiv cel prevazut de
Constitutie si ca expresia "numai prin lege" are rolul de a inlatura
posibilitatea stabilirii de impozite si taxe pentru bugetul de stat prin acte
administrative inferioare legii, cum ar fi hotararile Guvernului, ordinele ori
instructiunile ministrilor.
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca sesizarea
este neintemeiata, deoarece art. 138 alin. (1) din Constitutie, prevazand ca
impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat se stabilesc
numai prin lege, exclude posibilitatea reglementarii lor printr-un act normativ
inferior legii, nu si posibilitatea de a fi instituite pe baza unei legi de
abilitare, printr-o ordonanta a Guvernului emisa in temeiul acestei legi. Se
mentioneaza, in acest sens, ca delegarea legislativa este o institutie
parlamentara specifica, care, in conditii justificate, da Guvernului competenta
de a adopta reglementari cu putere de lege, pe calea unei ordonante, in
limitele abilitarii acordate, si anume cu respectare obiectului reglementarii,
a termenului de emitere a ordonantei, cu obligatia depunerii acesteia spre
aprobare Parlamentului intr-un anume termen, care o poate aproba sau respinge,
conform procedurii de legiferare, printr-o lege supusa intregului proces
constitutional de control inainte de promulgare. Se considera ca sesizarea nu
distinge intre aceste trasaturi esentiale ale institutiei delegarii
legislative, asa incat nu este motivata, neindicindu-se nici un temei
constitutional de sustinere a tezei invocate.
Potrivit punctului de vedere al Guvernului, sesizarea este nefondata,
deoarece prevederile art. 1 lit. b) din Legea privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante nu incalca art. 138 alin. (1) din Constitutie, care
stabileste ca impozitele si taxele se reglementeaza prin lege. Se precizeaza
ca, in regimul constitutional actual, ordonantele Guvernului au forta juridica
a legii, singura limitare impusa de legea fundamentala in materia delegarii
legislative fiind imposibilitatea emiterii ordonantelor in domenii ce tin de
sfera legilor organice.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate din sesizarea celor 51 de
deputati, punctele de vedere exprimate de presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului si de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile art. 1 lit. b) din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
precum si practica jurisdictionala a Curtii in materie, constata urmatoarele:
Potrivit art. 1 lit. b) din legea ce face obiectul sesizarii, Guvernul este
abilitat sa emita ordonante pentru perfectionarea unor reglementari in domeniul
fiscal. In sesizare se considera ca abilitarea acordata in ce priveste
impunerea veniturilor agricole, impozitele si taxele locale, impozitul pe
dividende si impunerea veniturilor reprezentantelor persoanelor juridice
straine este neconstitutionala, deoarece incalca art. 138 alin. (1) din
Constitutie, care prevede ca impozitele si taxele se stabilesc numai prin lege.
Obiectia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Termenul numai din prevederea constitutionala sus-mentionata are
semnificatia de a interzice posibilitatea stabilirii de impozite si taxe pentru
bugetul de stat prin acte normative inferioare, ca forta juridica, legii, cum
sunt hotararile Guvernului, care se emit "pentru organizarea executarii
legilor" [art. 107 alin. (2) din Constitutie], ordine ale ministrilor etc.
Este de mentionat ca, potrivit art. 114 alin. (1) din Constitutie, Guvernul
poate fi abilitat sa emita ordonante, insa numai in domeniile in care se poate
legifera prin legi ordinare.
Asa cum s-a statuat prin Decizia nr. 5 din 14 iulie 1992 a Curtii
Constitutionale, domeniile legii ordinare nu sunt prevazute in mod expres de
Constitutie, ci ele corespund unei competente reziduale de drept comun a
legiuitorului, dupa deducerea domeniilor rezervate legii organice enumerate in
art. 72 alin. (3) si in alte prevederi constitutionale, precum si a sferei legii
constitutionale.
Cat priveste materia impozitelor si taxelor, aceasta nu face parte din
domeniile rezervate legii organice, astfel incat este de domeniul legii
ordinare, si, pe cale de consecinta, poate face obiectul unei legi de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonante. A interpreta ca expresia numai exclude
posibilitatea adoptarii de ordonante, fiind un domeniu rezervat legii organice,
inseamna a adauga la Constitutie. O asemenea interpretare ar fi contrara
prevederilor art. 72 alin. (3) lit. r) din Constitutie, care stabileste expres
si limitativ domeniul legii organice. De aceea, daca o lege nu se incadreaza in
aceste domenii, ea are caracterul unei legi ordinare. Asa cum se arata si in
punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, in situatia in care
Adunarea Constituanta ar fi dorit sa dea alt sens prevederilor art. 138 alin.
(1) din Constitutie, ar fi adaugat, ca si in alte cazuri prevazute de legea
fundamentala, cuvantul organica dupa cuvantul lege.
Rezulta deci ca obiectia de neconstitutionalitate nu este intemeiata,
dispozitiile art. 1 lit. b) din lege, ce fac obiectul controlului, fiind
constitutionale. Aceasta solutie se impune si in raport cu practica
jurisdictionala a Curtii, care s-a pronuntat in acelasi sens atat prin Decizia
nr. 5 din 14 iulie 1992, cat si prin Decizia nr. 75 din 13 iulie 1994.
Avand in vedere considerentele aratate, dispozitiile art. 72 alin. (3),
art. 107 alin. (2), art. 114 alin. (1), art. 138 alin. (1) si ale art. 144 lit
a) din Constitutie, precum si prevederile art. 17-20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca prevederile art. 1 lit. b), referitoare la impunerea
veniturilor agricole, impozitele si taxele locale, impozitul pe dividende si
impunerea veniturilor reprezentantelor persoanelor juridice straine, din Legea
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante sunt constitutionale.
2. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 18 iulie 1995 si la ea au participat Ioan
Muraru, presedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Ioan Deleanu, Antonie
Iorgovan, Lucian Stangu si Victor Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada