DECIZIE Nr. 7 din 14 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice
si, in subsidiar, a dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) si art. 12 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 191 din 26 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 si, in subsidiar, a dispozitiilor art. 10 alin (1^1) si
art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum
a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Continent Marine Enterprise" -
S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 497/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde avocatul Doru Bajan pentru autorul exceptiei,
lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita constatarea
neconstitutionalitatii dispozitiilor Legii nr. 506/2001 si, in subsidiar, a
dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) si art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum a fost aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 506/2001. Se arata ca asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a acestor prevederi legale Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 266/2002, aceasta fiind respinsa ca neintemeiata.
Aceasta practica a Curtii ar trebui insa, in opinia autorului exceptiei,
schimbata, deoarece in decizie sunt recunoscute efectele Deciziei nr. 1/1995,
inaplicabile in materia contenciosului administrativ. Totodata, se considera
ca, in conditiile in care Legea nr. 29/1990 este lege organica, Legea nr.
506/2001, fiind adoptata ca lege ordinara, este neconstitutionala in raport cu
prevederile art. 74 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, se arata in
subsidiar ca art. 10 alin. (1^1) si art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001 sunt neconstitutionale, deoarece prevad ca judecata
reglementata de aceste texte sa se faca cu participarea procurorului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca Legea nr. 506/2001 este un act normativ
care excede domeniului contenciosului administrativ. Totodata, se arata ca prin
participarea procurorului la judecarea actiunilor in contenciosul administrativ
promovate in baza Legii nr. 506/2001 nu se ajunge la "o inegalitate a
armelor". Procurorul apara legalitatea, interesul public, iar nu
interesele unei anumite parti. Se invoca si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care a statuat ca dispozitiile Legii nr. 506/2001 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 si ale art. 10 alin.
(1^1) si art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 497/2002, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
506/2001 si, in subsidiar, a dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) si a celor ale
art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum
a fost modificata si completata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Continent Marine Enterprise" - S.A. din
Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr.
506/2001 "a fost adoptata cu violarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutie, raportat la art. 72 lit. j) din Constitutie", intrucat, prin
introducerea participarii procurorului la solutionarea litigiilor de contencios
administrativ, avand ca obiect plangerile formulate in materie de impozite si
taxe, a fost modificata o lege organica, Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, desi Legea nr. 506/2001 a fost adoptata cu procedura prevazuta de art.
74 alin. (2) din Constitutie pentru legile ordinare.
In subsidiar, autorul exceptiei sustine neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) si art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001, referitoare la participarea reprezentantului
Ministerului Public la judecarea unor cauze, astfel cum a fost modificata si
completata prin Legea nr. 506/2001. In legatura cu acest aspect, se considera
ca prin regimul derogatoriu instituit in cazul litigiilor de contencios fiscal
prevazute de cele doua texte criticate, fata de celelalte cauze de contencios
administrativ, se incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie si
cele ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, desi nu exista o justificare obiectiva si rezonabila
pentru aceasta diferentiere. Se apreciaza totodata ca "procurorul nu se
afla in situatia obiectiva care sa-i permita exercitarea functiei sale sub
conditia absoluta de impartialitate, pe care o impune art. 131 din Constitutie,
intrucat el este un organ al puterii executive, respectiv al Ministerului
Justitiei, asa cum, de altfel, a fost confirmat si de Curtea Constitutionala,
in Deciziile nr. 73 din 4 iunie 1996, nr. 96 din 24 septembrie 1996 si nr. 339
din 18 iulie 1997". In aceste conditii, considera autorul exceptiei, este
justificata "temerea rezonabila ca reprezentantul Ministerului Public se
va alatura pozitiei organului executiv care este parte in proces". In
legatura cu sintagma "temere rezonabila", autorul exceptiei face
referire la sensul conferit de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, "de
temere care poate fi justificata in mod obiectiv cu privire la lipsa impartialitatii"
(Hotararea din 25 iunie 1992, Cauza Thorgeirson contra Islandei, si Hotararea
din 24 mai 1989, Cauza Hanschild contra Danemarcei).
De asemenea, autorul exceptiei sustine ca "prin normele de la art. 10
si 12 ale Ordonantei de urgenta nr. 13/2001 se ajunge practic la riscul unei
suprareprezentari <<de facto>> a statului (a executivului) in
proces, mai intai de catre organul emitent al actului atacat, iar apoi de catre
procuror, la fel membru al executivului", ceea ce este de natura sa aduca
atingere flagranta "principiului echilibrului (egalitatii) armelor
prevazut de art. 6 alin. 1 al Conventiei privind apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale". In acelasi timp, in conceptia autorului
exceptiei, "suprareprezentarea statului in procesele in care acesta are un
interes (este parte) este de natura sa sugereze judecatorilor sa incline
balanta in favoarea acestuia sau este, in orice caz, de natura sa trezeasca
justitiabililor temerea rezonabila ca un asemenea fapt s-a produs".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat Legea nr.
506/2001 "nu influenteaza caracterul de lege organica al Legii privind
contenciosul administrativ, fiind respectate prevederile art. 74 alin. (1) si
art. 72 lit. j) din Constitutie". Referitor la dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 506/2001, acestea privesc "solutionarea contestatiilor formulate
impotriva masurilor dispuse prin acte de control sau impunere intocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice, dispuse in cadrul competentelor
legale ale acestora, contestatiile fiind cai administrative de atac al actelor
de control sau impunere".
In legatura cu dispozitiile art. 10 si 12 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 506/2001,
prin care s-a stabilit participarea reprezentantului Ministerului Public la
judecarea de catre instanta de judecata a caii de atac impotriva deciziilor de
suspendare a solutionarii cauzei de catre organul financiar, atunci cand exista
indiciile savarsirii unei infractiuni, la judecarea cailor de atac impotriva
deciziilor directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, precum si impotriva deciziilor
Ministerului Finantelor Publice, instanta apreciaza ca acestea nu incalca
principiul independentei judecatorilor, prevazut la art. 123 alin. (2) din
Constitutie. Totodata, instanta arata ca, potrivit art. 130 alin. (1) din
Constitutie, in activitatea judiciara Ministerul Public reprezinta interesele
generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si
libertatile cetatenilor. Or, participarea procurorului in cauzele respective
reprezinta "o garantie si un suport legal real in apararea interesului
public".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata, in esenta, ca
"prevederile art. 3 din Legea nr. 29/1990 exclud din competenta
instantelor de contencios administrativ solutionarea cererilor referitoare la
impozite si taxe, acestea neintrand in domeniul de reglementare al Legii
contenciosului administrativ. Astfel, Legea nr. 506/2001 apare ca lege speciala
in raport cu Legea contenciosului administrativ, stabilind o procedura speciala
de rezolvare a contestatiilor in materia impozitelor si taxelor, in raport cu
cea stabilita de Legea nr. 29/1990". In consecinta, opineaza Guvernul,
aprobarea Legii nr. 506/2001 conform procedurii legislative prevazute de art.
74 alin. (2) din Constitutie nu incalca aceste prevederi constitutionale.
In legatura cu invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 10 alin.
(1^1) si ale art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 privind participarea reprezentantului Ministerului Public la
solutionarea cauzelor prevazute in cele doua texte ale ordonantei, Guvernul
considera, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere se arata ca, potrivit dispozitiilor art. 130 alin. (1) din
Constitutie, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si
apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Ca
atare, "este firesc ca acest rol sa se concretizeze sub forma participarii
procurorului la judecarea proceselor". Guvernul face referire, in acest
sens, si la Decizia Curtii Constitutionale nr. 1 din 4 ianuarie 1995 privind
solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 din
Codul de procedura civila, prin care s-a stabilit ca "rolul instantei de a
solutiona procesul in care a fost sesizata, precum si independenta
judecatorilor si supunerea lor numai legii nu sunt afectate prin participarea
procurorului la procesul civil si prin punerea de concluzii", intrucat
prevederile art. 130 alin. (1) din Constitutie nu au in vedere
"transformarea procurorului intr-un avocat al uneia dintre parti".
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei ca raporturile dintre
Ministerul Public si executiv, prevazute la art. 131 din Constitutie, ar afecta
impartialitatea procurorului, Guvernul apreciaza ca "ratiunea participarii
procurorului la solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice este tocmai reprezentarea intereselor generale ale societatii".
Referindu-se la invocarea incalcarii prevederilor art. 6 alin. (1) si a
celor ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, Guvernul o considera neintemeiata, avand in vedere
ca "procedura speciala instituita prin dispozitiile legale criticate este
justificata de interesul public".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Legii nr. 506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din
16 octombrie 2001.
In subsidiar, autorul exceptiei a invocat si neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) si ale art. 12 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului 13/2001, astfel cum au fost modificate si completate prin
pct. 3 si, respectiv, 5 ale articolului unic al Legii nr. 506/2001, texte care
au urmatorul cuprins:
- Art. 10 alin (1^1): "Decizia de suspendare poate fi atacata la
instanta de contencios administrativ competenta. Judecata se face in regim de
urgenta, cu participarea reprezentantului Ministerului Public. Solutia
instantei este definitiva si irevocabila.";
- Art. 12 alin. (1): "Deciziile directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
precum si deciziile Ministerului Finantelor Publice pot fi atacate la instanta
de contencios administrativ competenta. Judecarea se face in regim de urgenta,
cu participarea reprezentantului Ministerului Public."
1. Critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 506/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 vizeaza incalcarea dispozitiilor
art. 74 alin. (1), raportat la art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie
privind adoptarea legilor organice, considerandu-se, de catre autorul
exceptiei, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a modificat Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990. In aceasta situatie, potrivit
sustinerilor autorului exceptiei, legea pentru aprobarea ordonantei de urgenta
trebuia sa fie adoptata conform procedurii prevazute pentru legile organice,
iar nu conform procedurii prevazute de art. 74 alin. (2) din Constitutie pentru
legile ordinare, asa cum rezulta din mentiunea cuprinsa in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001.
Analizand aceasta critica de neconstitutionalitate, Curtea observa ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 are ca obiect reglementarea
procedurii de solutionare a contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice. Nici o prevedere a ordonantei de urgenta nu dispune modificarea Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990. In ceea ce priveste referirea pe care
Legea nr. 506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 o face la instanta de contencios administrativ, aceasta este o
dispozitie procedurala, cu caracter special, care nu are alta semnificatie
decat aceea de precizare a instantei competente sa solutioneze categoria de
litigii pe care cele doua acte normative o reglementeaza si nicidecum de
modificare a Legii contenciosului administrativ. Legiuitorul constituant a
prevazut ca domeniul contenciosului administrativ va fi reglementat prin lege
organica, iar, conform art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege". Rezulta deci ca
dispozitiile din Legea nr. 506/2001, potrivit carora decizia de suspendare a
procedurii prealabile, precum si deciziile directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti
si deciziile Ministerului Finantelor Publice pot fi atacate la instanta de contencios
administrativ, nu au caracter organic. De altfel, din intreaga sa reglementare
rezulta ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum a fost
modificata si completata prin Legea nr. 506/2001, are ca obiect o procedura
paralela, dar diferita de procedura contenciosului administrativ. Aceasta
diferenta este evidenta, avand in vedere si natura speciala a actelor la care
se refera, termenele diferite de contestare a actelor, scutirea de taxa de
timbru s.a.
In consecinta, Curtea nu poate retine sustinerea autorului exceptiei
potrivit careia cele doua acte normative criticate pentru neconstitutionalitate
ar fi adus modificari Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, pentru a
fi necesara respectarea procedurii de adoptare a legilor organice prevazute la
art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie.
Curtea retine, de asemenea, ca, potrivit art. 3 din Legea contenciosului
administrativ, "Cererile privitoare la stabilirea si scaderea impozitelor
si a taxelor, precum si a amenzilor prevazute in legile de impozite si taxe, se
rezolva de catre organele prevazute de legea speciala si in conditiile
stabilite de acestea". Or, din insasi aceasta formulare a legii
contenciosului administrativ rezulta ca materia contenciosului financiar-fiscal
este o materie separata, reglementata prin lege speciala.
Intrucat, pe de o parte, potrivit art. 72 alin. (3) lit. j) din
Constitutie, numai contenciosul administrativ formeaza obiect de reglementare
prin lege organica, iar nu si rezolvarea litigiilor in materie financiara si
fiscala, care, in lipsa unei alte prevederi constitutionale contrare, ramane
obiect al legii ordinare, iar, pe de alta parte, potrivit art. 125 alin. (3)
din Constitutie, competenta (inclusiv stabilirea cailor de atac) si procedura de
judecata se stabilesc prin lege ordinara, Curtea constata ca sub acest aspect
Legea nr. 506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 este constitutionala.
2. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate, formulata in subsidiar
de autorul exceptiei, vizeaza dispozitiile art. 10 alin. (1^1) si ale art. 12
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum au fost
modificate si completate prin Legea nr. 506/2001, in ceea ce priveste
participarea reprezentantului Ministerului Public la solutionarea cauzelor
prevazute in cele doua texte legale. Autorul exceptiei considera ca aceste
prevederi legale contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 123 din
Constitutie, precum si celor ale art. 6 si 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin
Legea nr. 30 din 18 mai 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994. Aceste dispozitii au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1) din Constitutie: "Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 16 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Exercitarea drepturilor si libertatilor
recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o
deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii
politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o
minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta situatie."
Toate aceste dispozitii sunt invocate de autorul exceptiei in legatura cu
sustinerea ca participarea procurorului la judecarea cauzelor respective ar fi
de natura sa duca la o suprareprezentare a statului, la o inegalitate a armelor
intre partile procesului, intrucat procurorii isi desfasoara activitatea sub
autoritatea ministrului justitiei. Autorul exceptiei invoca, in acest context,
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului si dispozitiile
constitutionale ale art. 130 si cele ale art. 131 din Constitutie, texte care
au urmatorul continut:
- Art. 130: "(1) In activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti
in parchete, in conditiile legii.";
- Art. 131: "(1) Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit
principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub
autoritatea ministrului justitiei.
(2) Functia de procuror este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior."
Analizand, sub acest aspect, exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine ca cele doua texte criticate nu contin dispozitii de natura sa instituie
un tratament juridic inegal, discriminatoriu, pentru anumite categorii de
persoane. Dimpotriva, din examinarea textelor criticate rezulta ca, in toate
cazurile, judecata se face in aceleasi conditii, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public, ceea ce da expresie concreta rolului sau
in activitatea judiciara, consacrat de art. 130 din Constitutie.
Pe de alta parte, dispozitiile criticate sunt corelate cu cele ale art. 45
alin. 4 din Codul de procedura civila, conform carora, "In cazurile anume
prevazute de lege, participarea si punerea concluziilor de catre procuror sunt
obligatorii".
Aceasta dispozitie din Codul de procedura civila este conforma
jurisprudentei Curtii Constitutionale, care a stabilit ca "Procurorul nu
este adversarul instantei si nici al vreuneia din parti, el intervine in proces
pentru a veghea la respectarea legii" (in acest sens este si Decizia nr.
1/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 11
aprilie 1995).
In ceea ce priveste invocarea jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor
Omului, Curtea Constitutionala retine ca aceasta este nerelevanta, in
conditiile in care nici una din hotararile pronuntate cu privire la
solutionarea exceptiei de fata, mentionate de autorul exceptiei, nu se refera
la participarea procurorului in anumite procese, ci la impartialitatea
judecatorilor. De altfel, Curtea observa ca textul art. 6 alin. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale se refera la
dreptul la un proces echitabil, judecat de o instanta independenta si
impartiala, intr-un termen rezonabil. Or, participarea procurorului la
judecarea unor procese nu poate influenta, sub nici o forma, asupra
impartialitatii instantei de judecata. Pentru aceleasi motive, este nerelevanta
si invocarea, in sustinerea exceptiei, a dispozitiilor art. 123 din
Constitutie.
De asemenea, Curtea nu poate retine ca temeinica nici argumentarea, in
sprijinul sustinerii exceptiei de neconstitutionalitate, a deosebirilor dintre
Legea nr. 29/1990 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum
a fost aprobata, cu privire la participarea procurorului la judecarea cauzelor.
Fiind doua legi diferite, cu deosebiri de continut in ceea ce priveste
procedura, nu se poate considera ca participarea procurorului in cadrul uneia
dintre proceduri ar fi de natura sa creeze o anumita discriminare sau sa
afecteze impartialitatea instantei. In ceea ce priveste raporturile
constitutionale dintre procuror si ministrul justitiei, acestea, in orice caz,
nu pot fi considerate de natura sa afecteze impartialitatea instantei, intrucat
procurorul nu intra in compunerea completului de judecata. Singurii care
"spun dreptul", care decid in cauza, transeaza litigiul, sunt
judecatorii care compun acest complet, procurorul avand un cu totul alt rol in
desfasurarea procesului, si anume acela prevazut de art. 130 alin. (1) din
Constitutie.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate, prin Decizia nr. 266 din
16 octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
870 din 3 decembrie 2002, aceasta fiind respinsa ca neintemeiata. Referitor la
critica potrivit careia Legea nr. 506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001 ar incalca dispozitiile art. 74 alin. (1),
raportat la art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie privind adoptarea legilor
organice, Curtea a retinut ca "Nici o dispozitie constitutionala nu
impiedica, insa, legiuitorul sa adopte, pe calea unei legi ordinare, dispozitii
de procedura sau referitoare la competenta instantelor de contencios
administrativ, in masura in care asemenea dispozitii nu contravin celor
cuprinse in legea contenciosului administrativ si nu ar avea, astfel,
caracterul unei modificari implicite a acesteia". Prin aceeasi decizie
Curtea Constitutionala s-a pronuntat si asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) fraza a doua si art.
12 alin. (1) fraza a treia din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001.
S-a statuat, in acest sens, ca "prezenta procurorului in litigiile la care
se refera dispozitiile criticate prin exceptia de neconstitutionalitate nu
contravin dispozitiilor art. 130 din Constitutie si nici celor ale art. 6 si
art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, caci solutionarea acestor litigii se face de catre instantele
judecatoresti in cadrul unui proces public, contradictoriu si echitabil, in
care procurorul nu are mai multe drepturi decat au partile in proces si nici nu
participa la deliberari pentru a influenta in vreun fel hotararea
judecatorilor". Intrucat in cauza nu au intervenit elemente noi, de natura
sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele Deciziei
nr. 266/2002 isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
506/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice
si, in subsidiar, a dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) si art. 12 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, astfel cum a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Continent Marine Enterprise" - S.A. din
Bucuresti in Dosarul nr. 497/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta