Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 68 din 18 aprilie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 335 din 19 iulie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Laurentiu Cristescu    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Uzina Constructoare de Masini" - S.A. din Resita in Dosarul nr. 4.678/1999 al Tribunalului Caras-Severin.
    La apelul nominal, raspunde Adrian Ciofu, reprezentantul Sindicatului "Resita 1771", lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Sindicatului "Resita 1771" solicita respingerea exceptiei ca inadmisibila, aratand ca autorul exceptiei nu indica textul constitutional care ar fi incalcat prin art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996, republicata. Mai arata ca acest act normativ a completat cadrul legislativ prin care sindicatele isi manifesta, prin participarea la negocierea contractelor colective de munca la diferite niveluri, rolul de reprezentant al salariatilor. In continuare, se considera ca demersul autorului exceptiei nu este decat o incercare de tergiversare a negocierii contractului colectiv de munca in Societatea Comerciala "Uzina Constructoare de Masini" - S.A. din Resita.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca autorul exceptiei, neindicand nici un text constitutional care ar fi fost incalcat prin dispozitiile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996, republicata, nu se poate lua in discutie neconstitutionalitatea textului de lege mentionat. Considera ca in notele scrise autorul exceptiei critica de fapt modul de aplicare a art. 18 alin. (3) din aceasta lege, iar nu neconstitutionalitatea acestuia. In consecinta solicita respingerea exceptiei ca fiind nefondata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 4.678/1999, Tribunalul Caras-Severin a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 184 din 19 mai 1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Uzina Constructoare de Masini" - S.A. din Resita.
    Obiectul cauzei in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate il constituie solutionarea recursurilor declarate impotriva Sentintei civile nr. 4.114 din 23 septembrie 1999 a Judecatoriei Resita, prin care s-a constatat indeplinirea de catre Sindicatul "Resita 1771" a conditiilor de reprezentativitate la nivel de unitate.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 143/1997, sunt neconstitutionale pentru ca permit constatarea reprezentativitatii si a organizatiilor sindicale din unitati care nu indeplinesc cumulativ conditiile prevazute de art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996, dar sunt afiliate unei organizatii sindicale reprezentative la nivel superior. Autorul exceptiei nu indica nici un text sau principiu constitutional care ar fi incalcat prin dispozitia legala criticata. Mai sustine ca Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate nu prevede obligatia sindicatelor de a se afilia federatiilor sau confederatiilor sindicale si, prin urmare, afilierea fara indeplinirea si a celorlalte conditii nu justifica recunoasterea reprezentativitatii. Se mai arata ca dispozitia legala criticata creeaza posibilitatea eludarii prevederilor art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996, care stabilesc conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca sindicatele pentru a putea reprezenta salariatii la negocierea contractului colectiv de munca. In aceste conditii, in unitati cu un numar mare de salariati se pot constitui foarte multe sindicate cu un numar redus de membri, dar care fiind afiliate la federatii sau confederatii sindicale pretind ca, pe aceasta baza, sa participe la negocierea contractului colectiv de munca.
    Tribunalul Caras-Severin, exprimandu-si opinia, "apreciaza ca reclamantul Sindicatul <<Resita 1771>> a dobandit reprezentativitatea in mod legal, ca se incadreaza in prevederile art. 17 din Legea nr. 130/1996, si ca dispozitiile art. 18 alin. (3) sunt legale si ii sunt aplicabile", dar nu se pronunta asupra constitutionalitatii textului de lege criticat.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si putea exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca autorul exceptiei nu indica dispozitiile constitutionale considerate ca fiind incalcate. De altfel, autorul exceptiei "nu sustine neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996, republicata, ci ataca modul de aplicare a dispozitiilor legale mentionate, in raport cu prevederile art. 17 alin. (1) lit. c) din aceeasi lege, precum si cu prevederile Legii nr. 54/1991 cu privire la sindicate", ceea ce, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu poate constitui obiect al controlului de constitutionalitate, "iar jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit in mod constant, prin decizii definitive si obligatorii, ca aspectele privind situatia de fapt si justificarea drepturilor subiective ale partilor, precum si aplicarea unei legi sunt de competenta instantelor judecatoresti". In concluzie, Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este inadmisibila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Exceptia priveste dispozitiile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996, republicata, text care prevede ca "Organizatiile sindicale din unitate sunt reprezentative, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 17 alin. (1) lit. c), precum si daca sunt afiliate la o organizatie sindicala reprezentativa".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata, stabileste la art. 14 lit. b) ca salariatii, ca parte a contractului colectiv de munca, sunt reprezentati, "la nivel de unitate, de catre organizatiile sindicale legal constituite si reprezentative ori, acolo unde nu este constituit un sindicat reprezentativ, prin reprezentantii alesi ai salariatilor". Aceeasi lege stabileste prin dispozitiile art. 17 alin. (1) lit. c) ca la negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate participa organizatiile sindicale care indeplinesc cumulativ doua conditii, si anume: 1. "au statut legal de organizatie sindicala"; 2. "numarul de membri ai sindicatului reprezinta cel putin o treime din numarul salariatilor unitatii".
    Curtea mai constata ca prin prevederile art. 18 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 130/1996, republicata, legiuitorul a stabilit ca sindicatele din unitati pot dobandi reprezentativitatea si prin afilierea la o organizatie sindicala reprezentativa. De fapt, autorul exceptiei critica aceasta completare, introdusa in art. 18 alin. (3) prin Legea nr. 143/1997, considerand ca pe aceasta cale intr-o unitate poate fi constituit un numar mare de sindicate cu foarte putini membri, dar care va putea participa la negocierea contractului colectiv de munca, fiind considerate reprezentative doar prin simplul fapt ca sunt afiliate unei organizatii sindicale reprezentative la nivel superior.
    Examinandu-se dispozitiile art. 18 alin. (3), in coroborare cu celelalte dispozitii ale Legii nr. 130/1996, republicata, care reglementeaza reprezentarea salariatilor de catre sindicate la negocierea contractului colectiv de munca, si in lumina criticilor formulate de autorul exceptiei nu se poate retine ca acest text ar incalca vreo norma constitutionala sau ca ar fi contrar principiilor Legii fundamentale.
    Constitutia reglementeaza activitatea sindicatelor in cadrul principiilor generale, stabilind prin art. 9 ca "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor". Prin aceste norme constitutionale nu se reglementeaza modalitatile concrete in care sindicatele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor salariatilor si nici conditiile in care acestea ii reprezinta pe salariati. In prima teza a art. 9 din Constitutie se stabileste ca sindicatele isi desfasoara activitatea "in conditiile legii". Prin urmare, Curtea constata ca stabilirea conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca sindicatele pentru a putea participa la negocierea contractului colectiv de munca este atributul exclusiv al legiuitorului, aceasta reglementare facand obiectul Legii nr. 130/1996, potrivit prevederilor constitutionale.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Uzina Constructoare de Masini" - S.A. din Resita in Dosarul nr. 4.678/1999 al Tribunalului Caras-Severin.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 18 aprilie 2000.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 68/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 68 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 68/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu